Mulle koulunkäynti on ollut yläasteesta asti vaikeaa. 9 luokalla jäin luokalleni mutta pääsin sen sitten juuri ja juuri läpi kun kertasin sen. Nyt olen ammattikoulussa ensimmäisellä luokalla, vaikka tänä vuonna pitäisi olla jo ammatti. Kävin viime vuonna yhtä alaa vuoden verran mutta se ei tuntunut omalta. Vaihdoin alaa toiseen jolla nyt olen, toivoen että tämä ala sitten nappaisi. Mutta ei. Nyt olen taas siinä pisteessä että minua ollaa erottamassa koulusta suurten poissaolo määrien takia. Tiedän että koulunkäynti on vain itsestäni kiinni, mutta tuntuu että en vain jaksa siellä käydä. Aikaisemmin syynä oli univaikeudet ja muutenkin elämäntilanne, mutta nyt syy on vain jaksamattomuutta. En haluaisi pettää vanhempieni odotuksia taas ja lopettaa koulua kesken, mutta jos niin tapahtuu, niin mitä vaihtoehtoja minulla sitten on? Pystynkö tekemään mitään töitä ilman koulutusta? Miten helposti pääsee esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan? Saanko mistään rahaa, pystynkö asumaan omillani? Kertokaa omakohtaisia kokemuksia.
Mitä tehdä kun..
1
72
Vastaukset
- OmatValinnat
Itse kimpoilin työpaikasta ja kurssista toiseen 10 vuotta kun lukiossa opiskelumotivaatio jotenkin haihtui eikä se tuntunut tärkeältä. Nyt on tullut monenlaista työkokemusta ja koulutusta hankittua ja alkaa olla aika laajasti tietyt alat hanskassa, ja kyllä motivoituneelle työtä löytyy, koska luonnollista poistumaakin on. Asenne ratkaisee. Tuossa iässä on kaikilla harhaluulo että on kiire, ja että ei saa pudota muiden samanikäisten tahdista. Mitään kiirettä ei todellisuudessa ole. Mieti ihan rauhassa mitä haluaisit tehdä. Kouluihin kyllä pääsee noudattamalla hakuohjeita ja apua paperien täyttämiseen saa aina kysymällä esim. joltain virkailijalta. Itsekin haaveilen pitkistä lomista ja jouto ajasta, mutta pitkällä vapaalla huomaa aika äkkiä ettei se ole mielekästä ollenkaan. Ajattele jos elät vaikka 80 vuotiaaksi. Sinulla on 4-50 vuotta vielä aikaa olla työelämässä. Mikä hiton kiire se on heti saada ammatti? Joutoaika menee kyllä hukkaan, se on tullut nähtyä, mutta jos sitä on, niin kannattaa yrittää nauttia siitä ja miettiä mitä oikeasti haluaisi tehdä, mistä tulee iloiseksi, esim. haluaako olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa? Riittääkö se? Sitten esim. kaupan myyjänä olo voisi täyttää tarpeesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097062Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662106- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541106Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992