Mitä tehdä kun..

apuakysyvä

Mulle koulunkäynti on ollut yläasteesta asti vaikeaa. 9 luokalla jäin luokalleni mutta pääsin sen sitten juuri ja juuri läpi kun kertasin sen. Nyt olen ammattikoulussa ensimmäisellä luokalla, vaikka tänä vuonna pitäisi olla jo ammatti. Kävin viime vuonna yhtä alaa vuoden verran mutta se ei tuntunut omalta. Vaihdoin alaa toiseen jolla nyt olen, toivoen että tämä ala sitten nappaisi. Mutta ei. Nyt olen taas siinä pisteessä että minua ollaa erottamassa koulusta suurten poissaolo määrien takia. Tiedän että koulunkäynti on vain itsestäni kiinni, mutta tuntuu että en vain jaksa siellä käydä. Aikaisemmin syynä oli univaikeudet ja muutenkin elämäntilanne, mutta nyt syy on vain jaksamattomuutta. En haluaisi pettää vanhempieni odotuksia taas ja lopettaa koulua kesken, mutta jos niin tapahtuu, niin mitä vaihtoehtoja minulla sitten on? Pystynkö tekemään mitään töitä ilman koulutusta? Miten helposti pääsee esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan? Saanko mistään rahaa, pystynkö asumaan omillani? Kertokaa omakohtaisia kokemuksia.

1

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmatValinnat

      Itse kimpoilin työpaikasta ja kurssista toiseen 10 vuotta kun lukiossa opiskelumotivaatio jotenkin haihtui eikä se tuntunut tärkeältä. Nyt on tullut monenlaista työkokemusta ja koulutusta hankittua ja alkaa olla aika laajasti tietyt alat hanskassa, ja kyllä motivoituneelle työtä löytyy, koska luonnollista poistumaakin on. Asenne ratkaisee. Tuossa iässä on kaikilla harhaluulo että on kiire, ja että ei saa pudota muiden samanikäisten tahdista. Mitään kiirettä ei todellisuudessa ole. Mieti ihan rauhassa mitä haluaisit tehdä. Kouluihin kyllä pääsee noudattamalla hakuohjeita ja apua paperien täyttämiseen saa aina kysymällä esim. joltain virkailijalta. Itsekin haaveilen pitkistä lomista ja jouto ajasta, mutta pitkällä vapaalla huomaa aika äkkiä ettei se ole mielekästä ollenkaan. Ajattele jos elät vaikka 80 vuotiaaksi. Sinulla on 4-50 vuotta vielä aikaa olla työelämässä. Mikä hiton kiire se on heti saada ammatti? Joutoaika menee kyllä hukkaan, se on tullut nähtyä, mutta jos sitä on, niin kannattaa yrittää nauttia siitä ja miettiä mitä oikeasti haluaisi tehdä, mistä tulee iloiseksi, esim. haluaako olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa? Riittääkö se? Sitten esim. kaupan myyjänä olo voisi täyttää tarpeesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe