Häjyt on hyvä filmi

On tullut noin ''kerran vuodessa'' katsottua tuo 1997 ilmestynyt Häjyt-elokuva. Itselleni elokuva on myös täysin pohjanmaan tapakulttuurista ulkopuolisena henkilönä ollut myös omaa kasvua kuvaava elokuva. Kertomus siitä miten ihmisen käsitys yhteiskunnasta ja itsestään muuttuu ajan myötä tai kuvaus myös siitä miten käy jos se ei muutu mitenkään. Alkaa synkkä alamäki, vankila tai kuolema, tietyllä tapaa kun osaa kuitenkin suomalaisen yhteiskunnan silmin nähdä Antin elämän olevan vielä pahemmin raiteiltaan kuin Jussin että Antin hukkuma kuolema, jonka hän vielä suurimmaksi osaksi itse aiheutti aivan oikeuden mukainen rangaistus.

Romani poliisina pohjanmaan ikiaikaisessa perinne maisemassa ei tunnu vielä tänäkään kovin helposti hyväksyttävältä, mitä nyt lehdestä, Helsingin sanomista olen joskus lukenut. Romani on kuitenkin tässä elokuvassa hyvän vertauskuva, joka on jättänyt tietynlaisen perinteensä pois ja vaihtanut sen arvostamaansa oikeuslaitokseen jota hän käsittelee omilla näkökulmillaan ja oikeudentajullaan. Hänellä on kuitenkin perus veljesrakkaus niin syvällä veressä että hän miltei joutuu itsekkin pulaan.

Hieno elokuva vuosi vuoden jälkeen. Antaa juuri sen oikean kuvan suomalaisesta, että uhoat mitä uhoat mutta jos järki unohtuu, ei pärjää yhteiskunnassa.

5

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • votelo

Elokuva on ilmestynyt 1999 ja se joka hukkui oli Jussi, eikä Antti.

• jytbhhh

Isoisä on paras.

• joohyvä

Noi eteläpohjalaiset tykkää kyseisestä filmistä tosi paljon. En ole eteläpohjalainen mutta siinä elokuvassa onhienoja elementtejä kyllä. Sä pääset fangilasta ulos mutta kohtalo on sua vastaan -jasä joudut kahnauksiin. Eli kohtalo näyttelee osaas et pääse kärryille vaan joudut yhä syvempään suohon. Tässä elokuvassa yhdistyy vapaudenfiilis ja kohtalo joka vie kyseiset häjyt yhä syvemmälle suohon.

• upeafilmi

Itse koen tämän elokuvan alun vapaudentuntemuksena ja vapauden ylistyksenä. Mutta kohtalo on toista mieltä ja häjyt tuhoutuvat. Elokuva on taide-elokuva.

• viinaa.ja.kiljua

Katsokaa elokuva POHJANMAA. Vuodelta 1988. Aivan timantti !!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe