Isän alkoholinkäyttö

iamneedinghelp

Isäni on nyt 50-vuotias, ja pyörittää omaa yritystään. Päivisin hän työskentelee ahkerasti, mutta iltaisin (esim. laskuja kirjottaessa) hän lipittää kolmoskaljaa illassa jopa kymmenen tölkkiä. Näin on joka päivä. Ihan sama olemmeko mökillä vai ktona tai vaikka ulkomailla. Kun äitini kerran sanoi isälleni, että eisun tarvitse enmpää ottaa, että oot jo ihan humalassa, niin isä alkoi kiukuttelemaan kuin pieni lapsi. Mitä tälle ongelmalle voi tehdä? Ei hän käyttäydy uhkaavasti tai epäsoveliaasti ikinä alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta tietenkin silloin on sellaista "äijäilyä". Ajattelen vain hänen terveyttään. Välillä jopa mietin, että jos hän kuolee alkoholiin, niin en aijo surra, sillä omapahan oli valintansa. (hän ei siis käy ikinä baareissa yms. vaan juo kotona kaupasta ostamiaan oluita)

4

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cacha

      Olen suunnilleen isäsi ikäinen ja alkoholismikin suunnilleen samassa vaiheessa. Minä olen nyt ollut kuivilla jonkun aikaa. Minulla lopettamispäätös kypsyi vuosien mittaan, siis alkoholin käytön hyödyt alkoivat tuntua aina vain pienemmiltä ja haitat vain kasvoivat. Elämääni hallitsi alkoholi.

      Kuinka voisit auttaa isääsi? Hänen puolestaan et voi tehdä lopettamispäätöstä, kuten varmaan arvaatkin. Minusta sinun kannattaisi etsiä tilanne, jossa voisit kahden kesken luottamuksellisesti kysellä isäsi mielipidettä hänen alkoholinkäytöstään. Ehkäpä hänen mielessään on jo kasvamassa ajatus alkoholinkäytön järjettömyydestä ja sinun puuttumisesi saa hänet tekemään asialle jotakin. Jos isäsi ei lopeta alkoholinkäyttöä, niin terveydelliset ongelmat alkavat varmasti tulla esiin. Sitä ennen määrät vain kasvavat.

      Kuten tuossa jo kerroitkin, niin nalkutukselta vaikuttava asiaan puuttuminen saa vain isäsi ärtymään, vaikka hän alitajunnassaan asian myöntäisikin. Siksi paras olisi luottamuksellinen kahdenkeskinen keskustelu, jossa sinä toisit oman huolesi esiin ja kyselisit hänen omaa näkemystään alkoholinkäytöstä. Jos hän torjuu aloitteesi, niin esitä hänelle ehdotus asiaan palaamisesta parin kuukauden kuluttua. Painostaminen ei toimi.

      Toivotan teille parasta jatkoa!

    • ex-juoppo

      Olen pitkälti samaa mieltä nimim. "cachan" kanssa.
      Et voi varsinaisesti auttaa isääsi mitenkään muuta kuin juomaan lisää, sillä hän kääntää kumminkin kaiken saamansa avun palvelemaan juomista.
      Isälläsi on vielä ns. kielto päällä, eli hän uskottelee itselleen (ja muille) ettei mitään ongelmaa varsinaisesti ole. Hänhän hoitaa työnsä, hankkii talouteen rahaa ja juo vain omaa aikaansa ja terveyttänsä. Mitä se kenellekään kuuluu..?

      Rauhallinen oikea-aikainen keskustelu voisi olla tuloksekas, siitä voisi jäädä jotain itämään isäsi mieleen. Mutta missään nimessä sinä et saisi menettää malttiasi, etkä lähteä mukaan hänen selittelyihinsä, sillä niitähän alkohlistilla aina riittää. Keskustelu/puhuttelu täytyisi tapahtua silloin kun isäsi on selvinpäin, ja sinun tulisi pitää ohjat tiukasti käsissäsi. Asia ei saa lähteä rönsyilemään, vaikka isäsi sitä yrittääkin.
      Mikäli juttutuokiota on mahdotonta järjestää, niin voit myös kirjoittaa omia ajatuksiasi isäsi juomisesta paperille, ja antaa ne hänelle kirjeenä. Näin minun tyttäreni teki minulle aikoinaan, ja suunnilleen vuoden kuluttua siitä minä lähdin hakemaan itselleni apua.
      Kuten "cacha" kirjoitti, painostaminen ei toimi, eikä uhkailu tai lahjominenkaan.
      Ja muista! Sinä et ole tehnyt mitään sellaista mikä olisi saanut isäsi juomaan. Sinun tai kenenkään muunkaan ei saa syyllistää itseään toisen juomisesta.
      Alkoholistin auttaminen on vaikeaa, jopa mahdotonta, ellei tämä itse halua apua.

    • Kömpelys

      Kymmen kaljaa illan kuluessa??? Toivottavasti hän ei aamulla lähde autolla mihinkään.

    • lähäri1

      Soita maksuttomaan auttavaan puhelimeen 020 121 3300. Mieheni sai sieltä avun hyvin vastaavaan tilanteeseen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe