Dieselin käyttö liikenteessä on joutunut yhä tiukemman tarkastelun kohteeksi viime vuosina, kun huolet sen vaikutuksista ilmanlaatuun ovat lisääntyneet. HUOMIOIKAA TÄMÄ: Minä irrotan dieselautoni moottorin ja rakennan siitä polttoöljy (lämmitysöljy)agrekaatin ja tuotan sillä sähköt tarpeisiini. En nimittäin aio luopua täysin toimivasta moottoristani joidenkin "idioottien" takia. Saattaapi savuuttaa ja saastuttaa tämä moottorini ratkaisu käyttö tämän jo paskan maailman ilmanlaatua jo entisestään. Mutta mitä VITUN hälläväliä sillä on!!!!!! Mulkerot!
Jos dieselautot tullaan kieltämään
13
284
Vastaukset
- sipulikos
Vaikka saisit sen omalla kusella kulkemaan niin kyllä eduskunta keksisi kusetusveron jota joutuisit maksamaan sillä jollaihan nämä päättäjäkin tollot on elätettävä.
- DGC
Ota nyt ihan rauhallisesti. Ei se dieselien kielto tarkoita ensimmäiseksi sitä, että olemassa olevasta kalustosta haettaisiin kilvet pois. Sen sijaan uusien autojen tyyppihyväksynnässä kiristetään päästörajoja niin tiukalle, että käytännössä dieselmoottoria alkaa olla jo mahdoton suunnitella päästörajoja täyttäväksi. Jäävät siis tulevaisuuden dieselit hyväksymättä ja lopulta suunnittelematta, paitsi jos joku keksii taas jonkun ratkaisun, jolla päästään jatkamaan. Vanhojen pykälien mukaan suunniteltu kalusto voi jatkaa niin kauan kuin kestää.
Näinhän tämä homma on aina toiminut. Esimerkkinä voi mainita vaikka katalysaattorittomat bensa-autot. Ne alkavat olla jo niin vähissä, että sen ajan tavoite on saavutettu. Suomessa ei ole innostuttu edes käyttörajoituksista, mutta on niitäkin Euroopassa nähty. Saksassa joissakin kaupungeissa on rajoitettu vanhan kaluston käyttöä ja olet varmaan huomannut saksantuontiautojen tuulilasissa päästöluokkatarran. On alueita, joihin ei saa ajaa ilman vihreää tarraa jossa on oikeat numerot.
Ja tuosta kusella kulkemisesta. Onhan se kusetusvero jo nyt olemassa, viralliselta nimeltään polttainemaksu. Jos käytät polttoaineena jotain muuta kuin bensiiniä, verollista dieseliä, tai maa/biokaasua, esimerkiksi vaikka tuota kusta, maksat polttoainemaksun, 120450€ vuodessa henkilöautolle. Vaihtoehtona on tietenkin onnistua määrittelemään kusi jotenkin bensiiniksi ja maksaa siitä bensiinin verot. - Kaurapuuro5
Höpö höpö diesel autot mihinkään katoa! Tavarat tullaan ajamaan vielä vuosikymmeniä kauppoihin diesel kalustolla.
Polittista unelmahöttöä koko kielto.- DGC
Henkilöautojen kohdalla se voi olla piankin totista totta. Raskaan kaluston päästörajat eivät ole samanlaisia kuin henkilöautoilla, joten eiköhän se tavara vielä dieselin voimalla liiku.
Henkilöautoille on helposti saatavana vaihtoehtoista tekniikkaa missä ei ole samanlaisia saasteongelmia. Edelleenkään kukaan ei ole kieltämässä dieseliä dieselin takia. Jos pystyt tekemään dieselmoottorin, joka täyttää tulevaisuuden päästörajat niin siitä vaan, mutta autonvalmistajilta on alkanut tulla sellaisia ilmoituksia, että ei noihin rajoihin kannata edes yrittää enää. Toyota on ilmoittanut luopuvansa pienistä dieseleistä ja Renaultilta tuli jonkinlainen ennuste luovuttamisesta.
Ei se ole unelmahöttöä. Se on totta ja vaikuttaa jo vaikka ei ole vielä edes voimassa. - Ota_selvää
Koskee vain henkilö- ja pakettiautoja.
- MB220D
Diesel pystytään tekemään vaikka kokonaan päästöttömäksi, kyse on vain kustannuksista.
Kaupunki dieselin upottaa nopeiten kuitenkin sähköautot ja robottiautot, sekä vihreiden verovaroin tukema joukkoliikenne.
Diesel kuitenkin löytyy niin monesta koneesta, että kaivaa tarvitsee aina ja lunta aurata, joten kyllä bensiini kuorma-autot jäävät vain Venäläisten käyttöön kuten nytkin.
Jonkin tutkimuksen mukaan eniten saastutti piereskelevät lehmät ja ruohonleikkurit, sun muut pienkoneet.
Totuus lopulta että eniten päästöjä ilmakehään tulee Kiinasta, Venäjältä ja Amerikasta ja näissä maissa hyvin vähän dieseleitä liikenteessä. - Ruiseri
Ei dieseliä tekniikkana tulla kieltämään, päästörajat vain vedetään niin tiukalle, että dieselit eivät niitä käytännössä läpäise. Lainsäätäjää ei kiinnosta miten systeemi toimii, kunhan normit täyttyvät. Vanhoilla autoilla saa aina ajaa, onhan niitä häkäpönttöjäkin liikkeellä. Paikallisia rajoituksia saattaa tulla, mutta Suomessa ei onneksi ole sellaisia (ilmastollisia) saastepesiä, että siihen tarvitsisi mennä. En pelkää 3-litraisen iku-dieselini puolesta yhtään.
Diesel moottori on vähempi päästöinen kun bensamoottori. CO2 päästöt on pienemmät ja siten polttoaineen kulutus.
Typppi ogsidi päästöt on dieseleissä niin pienet, että niillä ei ole mitään merkitystä mihinkää, mutta jos halutaan jostain syystä dieselit lopettaa, niin voihan ne lopettaa tällaiskin! Normaali ajossa typpi, NOx päästöjä tulee niin vähän, että ei mitään merkitystä. Hiukan enempi niitä tulee jos ajetaan täydellä kaasulla ja suurilla nopeuksilla.
Bensa moottorit kuluttaa polttoainetta n. 24% enempi, kuin hyvä dieselmoottori ja sen mukasesti päästöjä myös. Myös bensa moottorit tuottaa typpipäästöjä, NOx
Täällä suomessa mopojen päästöt ja melu tuntuu olevan suuri onkelma!
Jos euroopassa kiellettäis diesel moottorit, niin euroopan kokonais polttoaineen kulutus nousis aika paljon. Ei siihen voida nennä.
Onneksi Bemarin ja Mb henkilöautojen tuotannosta 75% on dieseleitä, joten turhat dieselien lopettamispelot on turhia.- Järkivoittaneelopulta
Nythän ollaan kieltämässä kaikki öljypohjaisia polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen uusmyynti. Hollannissa ja Norjassa jo v 2025 eli reilun 7 vuoden päästä, muutamassa muussa maassa seuraavien parinkymmenen vuoden kuluessa.
Ei uusien dieseleiden erilliskielto tuo mitään oleellista parannusta mihinkään ilmasto-ongelmaan tai muuhunkaan ellei myös bensamoottoreita kielletä. Tämä on siis huomattu.
Dieselin prosentin parin kymmenyksen verran suuremmat typpioksidipäästöt on pieni haitta bensamoottorien tuplasti suurempiin hiilidioksidipäästöihin. Vielä toistaiseksihan dieseleiden hiukkaspäästötkin ovat selvästi useinpien bensa-autojen hiukkaspäästöjä pienemmät. Tähän on tosin tulossa korjaus, kun bensoihinkin on tulossa hiukkassuodattimet pakolliseksi. Näin siis uusissa autoissa, joissa päästöluokka on vähintään Euro6 eli vuoden 2014 lopun jälkeen valmistetuissa ja rekisteröidyissä autoissa. Euro5: kin oli jo melkoisen 'puhdas' verrattuna aiempiin.
Vanhat autot ovat sitten eri asia. Dieseleiden pitkäikäisyys johtaa ja on johtanutkin siihen, että vanhoja dieseleitä on paljon liikenteessä. Näistä pitäisi päästä eroon nopeammin. Suosimalla näiden autonvaihtoja uusiin dieseleihin tai sähkö/hybrideihin tai vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviin autoihin. Bensoihin siirtyminen olisi menoa ojasta allikkoon.
Bensojenkin osuus on saatava vähenemään reippaasti, jos aiotaan pysyä edes nykyisissä ilmastosopimuksissa liikenteen osalta. Bensojen osalta vaihto on varmaan nopeampaa lyhyemmän elinkaaren vuoksi. Autokantakin on erilainen bensa-autojen osalta ja sekin helpottaa siirtymistä.
Oma juttunsa on sitten nämä koko ajan laajenevat päästöhuijaukset dieseleiden ja bensojen osalta. Laittomuudet on tietysti saatava kuriin. Volkkariperhe onkin ohjemoinut vanhoja huijjausmoottoreitaan uusiksi, muiden dieselvalmistajien osalta en ole kuullut vastaavaa. Bensojen huijaukset liittyvät kulutuslukemien ilmoittamisiin ja manipulointeihin todellisuutta alhaisemmaksi ja sitä myöden tietysti päästähen ilmoittaminen liian alhaisina voi olla vaikeampi 'korjata' millään keinoin. En tiedä, en ainakaan ole kuullut mistään korjaustoimista.
Tuskin kuitenkaan tulevaisuuden uusia vaatimuksia ja liikennerajoituksia sentään näiden huijausten perusteella pitäisi tehdä. . - 1.0TSI
Dieselin CO2-päästöt eivät ole enää pienempiä. Nykybensat ovat tulleet niin piheiksi.
esim.
Seat Leon 1.0 TSI (85 kW) 4,4 l/100 km => 102 g/km
Seat Leon 1.6 TDI (85 kW) 4,1 l/100 km => 108 g/km
Diesel tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti.
Jotkut höperöt poliitikot yrittävät nyt tehdä autoista päätöksiä 10-20 vuoden päähän, vaikka saattavat olla jo haudassa sillon! Eihän tuollaiset kiellot ole mahdollisia mitenkään. Onhan näitä ollut ennenkin.
Henkilöauto liikenteen päästöt ei vaikuta ilmastoon yhtikäs mitään. Suomenkin henkilöautojen CO2 päästöt on vain n. 8% suomen päästöistä. Jos henkilöautojen päästöjä saatais laskettua vaikka 25%, niin suomen kokonaispäästöt laskisi 2%. Eihän sillä voi olla vaikutusta mihinkään!
Kun vuoden päästä tulee se uusi päästömittaus käytäntöön, niin siinä bensakoneet saa kyllä hävetä pään pensaaseen! Besakoneitten nykyiset kulutuslukemat ei pidä paikkaansa alkuunkaan, vaan niihin saa sitten lisätä ainakin 18%. Talvella näihin lukemiin saa reilusti lisätä 33%, ainakin bensaautoissa. Aletaanko sitten käymään bensakoneitten kimppuun! Eihän kukaan autoilija olekkaan tosissaan uskonut näihin ilmoitettuihin kulutuslukemiin, vaan sen on saanut tuntea sitten polttoaineasemalla.
Sähköautoista ei ole suomellekkaan mitään haittaa, jos ei hyötyäkään. Niitä on tällä hetkellä 0.04% autokannasta, vaikka utopistinen innostus tuntuu olevan kova! Kukaan niitä ei osta, jotkut ylistää ja kehuu vaan.
Täytyyhän ihmisten päästä liikkumaan. Jos sitä rajoitetaan typerällä verotuksella, tai muilla kielloilla, niin sen kyllä jokainen tuntee nahoissaan! Jos ei pääse liikkumaan, niin silloinhan kaikki toiminta pysähtyy.- Dieselautoilija66
Ostin käytetyn dieselin nimenomaan nyt kun huomasin (vihjeen saatuani tosin) että tämä hypetys alkoi näkyä käytettyjen autojen markkinoilla.
Olin jo melkein aivopesty median välityksellä uskomaan että diesel on jotenkin kuin taikaiskusta kuollut. Just nyt ja heti. Finito.
Halvalla sai kun eivät "jostain kumman syystä" mene kaupaksi. Hinnat laskee ja silti saa vielä halvemmalla kun vähän tinkaa. Kauppiaan etu on että varasto vaihtuu vaikka sitten "huonoon hintaan" ja raha liikkuu, kuin että lahoaa kokonaan käsiin. Onnisti!
Suosittelen muitakin napsimaan edulliset dieselkulkimet nyt pois seisomasta, sillä hinta nousee taas kun kysyntä palaa ihmisten tajutessa, että tämähän oli taas vain yksi vedätyksistä.
Kysynnän palautuessa normiksi on aktiiviset kuluttajat ja jobbarit jo hyödyntäneet tilanteen ja käytettyjen markkinoilla onkin pulaa dieseleistä. Hinnat sitten pompsahtaa. Siihen ei arvonalenemalaskelmatkaan päde. Suomi on pitkä ja leveä maa, tavara täytyy kulkea etelästä pohjoiseen...
Ainakaan V6 bemsakone ei ole kestävyydeltään mitenkään hyvä Landroverissa. Entinen moottori kesti ajaa 105000 km hihnat ajallaan vaihdettuina ja vaihtomoottori kesti noin 3000 km. Odotellaan moottorin vaihtoa.... Kuluttaakin noin 13 L/100 km, kun taas turboahtimella varustettu diesel vie alta 6 L /100 km 16" aluvanteilla. Vaihdelaatikon vaihto tuli yllätyksenä eteen vähä alle 300000 ajokilometrin. Moottori on kestänyt hyvin. Tosin hihnojen vaihdot tehty aina ajallaan eli aina huollettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875