Tässä juuri vertaillaan talvisaappaita kanadalaisten ystävien kanssa: minä kerron lapsuuden koulumatkoista ja huopikkaista -42 asteen pakkasessa, kuunvalossa, susien silmät kiiluen kuusten varjossa tien vieressä (hieman satuillen, koska vaikka metsissä olikin nähty susia en koskaan nähnyt yhtään).
Pohjois-Kanadassa on vieläkin enemmän pakkasta ja lunta ja alkuasukkaat kulkevat ihanissa muklukeissa ja lapset meni kouluun lumikengillä kunne oli kaivautuneet ensi esiin taloistaan kolmenpäivän lumimyrskyn jälkeen.
Teille jotka harrastatte facebookkailua: pieni mainos tässä: veryfinnishproblem.
Ihania juttuja Suomesta nähtynä ulkomaalaisen silmin.
Parhaat talvikengät: huopikkaat vai muklukit?
32
349
Vastaukset
- Siilimuorikka3
Kumipohjaiset vinkkelit.
Nuorena Karjalassa -30 pakkasilla huopatossut olivat ok. Pohjiin liimattiin "maitoliimalla" polkupyörän renkaan palat, joten pohjan vesieristys toimi. Helsingin suolatuilla jalkakäytävillä rasvattu saapas sopii.
- Siilimuorikka3
Paloma.se.co kirjoitti:
? Ei tietoa mistä puhut. Jospa guuglettamalla avautuisi.
Vinkkelit on samat kuin huopatossut tai huopikkaat.
arvo.e kirjoitti:
Nuorena Karjalassa -30 pakkasilla huopatossut olivat ok. Pohjiin liimattiin "maitoliimalla" polkupyörän renkaan palat, joten pohjan vesieristys toimi. Helsingin suolatuilla jalkakäytävillä rasvattu saapas sopii.
Joo, iskä kanssa liimasi maitoliimalla jotain kumia olisko ollut autonrengasta, huopasten pohjaan.
Nahkasaappaani kaupungin suolasohjo liuotti ratki saumoista yhden talven aikana. Taisi jäädä rasvaamatta ;)- talvi.va
arvo.e kirjoitti:
Kiitos kun palautit mieleeni tuon "maitoliiman" :)
- eppu2
talvi.va kirjoitti:
Kiitos kun palautit mieleeni tuon "maitoliiman" :)
Kun olin lapsi, niin tehtiin ryijyjä ja tyynynpäällisiä ryijyneulalla.
Niiden taa vedettiin maitoliima. - talvi.va
eppu2 kirjoitti:
Kun olin lapsi, niin tehtiin ryijyjä ja tyynynpäällisiä ryijyneulalla.
Niiden taa vedettiin maitoliima.Olikos tuo maitoliima erikeepperiä? En muista sitä purkkia.
talvi.va kirjoitti:
Olikos tuo maitoliima erikeepperiä? En muista sitä purkkia.
Mun mielestä maitoliima ja erikeeper oli eri liimoja.
Olet oikeassa. Erikeeper olisi kastuessa irronnut. Maitoliima kesti kosteutta ja toimi kosteuden eristeenä.
- talvi.va
Joku muistijälki siit on, että isä siveli siveltimellä sitä liimaa. Hauska nimi, tuskin mitään muuta maidon kanssa tekemistä kuin väri.
"Paloma.se.co"
Saat avata lähettämäni win10-linkin vasta kun lupaat amme-kuvan Paloma-Helgasta.
Saat laittaa pikkuisen vaahtoa sinne sun tänne.
Kunhan et liioittele vaahdon kanssa.
H.Joskus tuntuu että palstallamme on enimmäkseen Ruotsin-Suomalaisia pakolaisia.
Pidän ajan-kuluksenikin aloitusta koti-maani uutisista ja keskusteluista.
Siihen aloitukseen ei moni osallistu.
Syynä on osittain varmaan myös naisten enemmistö.
Naisethan eivät maansa menoa seuraa maasta riippumatta, jos ei sitten uusi kokki-ohjelma tule, tai komein-hintti kisa, missejä tai lespo-Aaltoja.
H.- ei.oo.keskustelua
Lehdestä ja netistä lukeevat ja sitte ne sinne kommentoidaan.
Ok, vastaanhaasteeseesi: en katso kokki/hintti/lespo yms ohjelmia mutta en vaihda kanavaa jos joku niistä ilmestyy kuvaruutuun. Inhoan lähes kaikkia reality-tv-ohjelmia.
Seuraan uutisia, mutta etupäässä maailman tapahtumia ja paikallisia soheltamisia täällä kotikylillä. Suomen tv ei näy meillä kun Uppsalan masto on liian kaukana, muuten katselisin Suomenkin uutisia.
Sinulla on "oma" uutisblogisi.
Ei kai sinne muut ole oikein tervetulleitakaan. Jatka vain monologiasi kryptokielelläsi.ei.oo.keskustelua kirjoitti:
Lehdestä ja netistä lukeevat ja sitte ne sinne kommentoidaan.
Kysyn vaan miksi ei saisi keskustella siitä mitä on nähnyt netissä tai tv:ssä tai lukenut lehdistä?
Itsekö kaikki ne sadut pitäisi sepittää? Mitä sinun mielestäsi "keskustelu" pitää sisällään?
Minä pidän eniten kunnon linkillä alustetusta asiakeskustelusta.- ei.oo.keskustelua
Paloma.se.co kirjoitti:
Kysyn vaan miksi ei saisi keskustella siitä mitä on nähnyt netissä tai tv:ssä tai lukenut lehdistä?
Itsekö kaikki ne sadut pitäisi sepittää? Mitä sinun mielestäsi "keskustelu" pitää sisällään?
Minä pidän eniten kunnon linkillä alustetusta asiakeskustelusta.Mää tarkotin juur hunkin uutisblokia kun ei siellä keskustella vaa kirjotetaan mitä on jostaki lukenu.
Paloma.se.co kirjoitti:
Ok, vastaanhaasteeseesi: en katso kokki/hintti/lespo yms ohjelmia mutta en vaihda kanavaa jos joku niistä ilmestyy kuvaruutuun. Inhoan lähes kaikkia reality-tv-ohjelmia.
Seuraan uutisia, mutta etupäässä maailman tapahtumia ja paikallisia soheltamisia täällä kotikylillä. Suomen tv ei näy meillä kun Uppsalan masto on liian kaukana, muuten katselisin Suomenkin uutisia.
Sinulla on "oma" uutisblogisi.
Ei kai sinne muut ole oikein tervetulleitakaan. Jatka vain monologiasi kryptokielelläsi."Paloma.se.co"
Vai niin...vai ettei...
Kyllä se on paljon vapaanpi ja avonaisenpi kuin musa-aloitukseni.
Myöskin suloisille pakolaisille, jotka sujuvasti Suomen-kieltä kirjoittavat.
-
Sinulla ovat ne tekiniikan-ihmeet.
Lutunen ja poika.
Panehan heidät lujille.
Älä poikaa kuitenkaan aikuisten-oikeesti.
Tämä varoitus siksi että olet niin tottunut muun-maalaisiin. :)
Fiksuina he kyllä löytävät keinon miten entisen koti-maasi ohjelemiin käsiksi pääset.
-
Kyseessä ei ole blogi.
Minä kirjoitan provosoiden, saadakseni ihmiset ottamaan kantaa todellisuuteen.
Eikä pelkästään polttamaan pukkeja ja pipareita.
H.ei.oo.keskustelua kirjoitti:
Mää tarkotin juur hunkin uutisblokia kun ei siellä keskustella vaa kirjotetaan mitä on jostaki lukenu.
"ei.oo.keskustelua "
Kyseessä ei ole blogi.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Vai niin...vai ettei...
-
Lutunen ja poika.
Panehan heidät lujille.
Fiksuina he kyllä löytävät keinon miten entisen koti-maasi ohjelemiin käsiksi pääset.
-
Kyseessä ei ole blogi.
H.tekniikkahan se on...
peekele
H.- MoisiaJuttujaMuiltakii
Miksi osallistuisi, kun mies ei osaa ajatella asiallisesti asioita eikä edes hallitse oikeinkirjoitusta. Kuka viitsisi ja ketä huvittaisi.
- EdesAlkeitaPlease
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Vai niin...vai ettei...
-
Lutunen ja poika.
Panehan heidät lujille.
-
Kyseessä ei ole blogi.
H.Opettele itse niitä suomenkielen alkeita!!!!!!
- eppu2
Mitkä ovat muklukit, outo sana?
Olin alle 18, kun appeni teki mulle tallukkaat. Mustaa huopaa varsi pitkä, polven alapuolelle. Alhaalta ylös solmittiin punaisella kengännauhalla kiinni, hakasien avulla.
Olivat lämpimät, kevyet ja hienot.
On ne mulla vieläkin, muttei mahdu jalkaan, jos mahtuisi, pitäisin. https://www.pinterest.se/manitobah/mukluks/
Kanadalaiset intiaanitalvisaappaat.
Aika tyylikkäät jos pitää etnovaatteista.Ihania ovat muklukit, jotkut mallit jopa "huolisin"!
Saakohan niitä Suomesta? Ei noita netistä arvaa tilata, eivät ehkä sopisi ja on aina suht keljua ja jopa epävarmaa palauttaa... voi jäädä rahat tulematta takaisin.- henrjii
saimaantaka kirjoitti:
Ihania ovat muklukit, jotkut mallit jopa "huolisin"!
Saakohan niitä Suomesta? Ei noita netistä arvaa tilata, eivät ehkä sopisi ja on aina suht keljua ja jopa epävarmaa palauttaa... voi jäädä rahat tulematta takaisin.eikös ne ole vähän samat kuin kumiteräsaappaat ennenvanhaan, varsi on vaan mulkutuis nailonia.
Nuorempana kun talvipakkasessa pyhkäisin kouluun suksilla ja pakkasta oli vähä vajaa 50 astetta, niin jalassa oli monot, sellaiset welt pinnatut missä nahka oli ommeltu randiin, ja hiirenloukkusisteet sai niihin hyvi kiinni.
Sukset oli keväällä jääneet räystäsvuotoon ja olivat kierot kuin lentokoneen ropellit, mutta niillä vaan mentiin metsänläpi kouluun että heilahti "Mulkutuis nailonia" mitähän sekin on? Kuvittelin että aidot muklukit ei ole nailonia nähneetkään, mulkutuiksesta en tiedä... ;-)
Monothan oli juhlakengät. Jos oli saanut uudet monot niin nehän piti pistää joulujuhlaan, ei wanhoja töppösiä, niitä sisaruksilta perittyjä.
Olit onnekas kun sulla oli hiirenloukut. Mulla oli voitot ja hiihtokilpailuissa piti joka kymmenen metrin päässä polkaista ne takaisin kiinni. Silti taisin olla ekasijoilla - ne muut oli vaan huonoja, en minä mikään hiihtäjä ole koskaan ollut. Ja sukset oli pellillä paikatut, kukalie katkaissut ellen minä ite, hiihtokilpailuaamuna heräsin kun isä nakutteli peltiä katkenneeseen sukseen. Karnustihan se.
Jos jossain kaupassa muklukit näen niin varmasti kokeilen. Siistit, toivottavasti sopii jalkaan!henrjii kirjoitti:
eikös ne ole vähän samat kuin kumiteräsaappaat ennenvanhaan, varsi on vaan mulkutuis nailonia.
Nuorempana kun talvipakkasessa pyhkäisin kouluun suksilla ja pakkasta oli vähä vajaa 50 astetta, niin jalassa oli monot, sellaiset welt pinnatut missä nahka oli ommeltu randiin, ja hiirenloukkusisteet sai niihin hyvi kiinni.
Sukset oli keväällä jääneet räystäsvuotoon ja olivat kierot kuin lentokoneen ropellit, mutta niillä vaan mentiin metsänläpi kouluun että heilahtiSiteet "rotanloukku" olivat monon sivureunoista tarttuvat, kun taas "kevytmenot" siteet tarttuivat monon kärkeen. "Rotanloukut" ohjasivat tarkemmin suksia sivu suunnassa.
- henrjii
arvo.e kirjoitti:
Siteet "rotanloukku" olivat monon sivureunoista tarttuvat, kun taas "kevytmenot" siteet tarttuivat monon kärkeen. "Rotanloukut" ohjasivat tarkemmin suksia sivu suunnassa.
joo niin olikin rotanloukut eikä mitkään hiiren. Ohuisiin kilpasuksiin piti olla kärkisiteet kun kiinitys oli kapeampi olko ne kolmella ruuvilla, kun taas rotanloukut oli kahdesta eri osasata ja neljällä ruuvilla
- talvi.va
Noissa muklukeissa on vähän samaa kun lapikkaissa. Lapikkaat oli nahasta tehty, varsi käännetty ja nahalla nyöritetty. Kärki oli kippura ylöspäin.
https://kauppa.jaanankenka.fi/free-time-and-special-shoes/winter/topman-traditional-lapikas
Ei taitais mun jalalle enää huopatossu mallata. Pitää olla pikkasen kantalappua, kaareva jalka. Aidot Manitoba-muklukit on tehty hirvennahasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 403834
- 1001809
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa641716- 1361645
- 971391
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo321308MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3041194- 571155
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301072Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2711021