Edullinen ruutiannostelija

Omnivore

Ruudin annostelija ja ruutivaaka ovat uudelleen latauksessa turhia.
Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun katkaisee hylsystä kaulan ja trimmaa pituuden niin että saa halutun annoksen.
Pituus kalibroidaan haluttaessa ruutivaalla.
Kun annos on säädetty valmiiksi juotetaan hylsyyn sopiva varsi.
Näitä annostelijoita on sitten helppo tehdä erilaisille latauksille.

Vielä helpompaa on ostaa valmis ruutimitta, annos pyyhkäistään vaikka hallussapitolupakortilla tasapäiseksi.

Ruutimittaakin voi halutessaan säätää pienemmäksi.

Ruutimitalla olen saanut tasalaatuisia ja hyvin käyviä ratapatruunoita.
Jos osaat ladata ratapatruunan osaat ladata myös metsästyspatruunan.

9

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksjndfitbn6

      Niin...olet varmaan tutkinut, miten eri tavat täyttää ruutikauha/katkaistu hylsy vaikuttaa lopputulokseen. Näitä juttujahan tutkaili P.T. Kekkonen 70-80 luvulla Erälehdessä. Koska minulle patruunoiden lataaminen on harrastus, en hae sitä nopeinta ja tehokkainta tapaa. Nopeinta ja halvinta lienee ostaa bulkkipatruunoita isoissa laatikoissa. Ja ne muutamat sadat patruunat jotka vuosittain ammun radalla ja metsällä on mukava latailla talven aikana kaikessa rauhassa, pyrkien tarkkaan tasalaatuisuuteen. Jotenkin mukava olo kun tietää, että ase/patruuna-yhdistelmä ei ole syynä hajontaan vaan yksinomaan oma taito. Käytän kyllä juuri tuollaista katkaistua hylsyä ruutikauhana, mutta punnitsen annoksen, koska kauhalla saatu mittatarkkuus ei yksinkertaisesti tyydytä.

      • Itselataaja

        Jos meinaa latailla tarkkakäyntisiä patruunoita niin ruutiannokset on punnittava, jopa 2 ruutijyvää liikkaa tai liian vähän vaikuttaa osumatarkkuuteen, mimittäin jos on pieniäkin paine eroja, niin piippu värähtelee jokalauksella eritavalla mikä taas vaikuttaa tarkuuteen.


    • tarkkapuuha

      Eipä parhaaseen tarkkuuteen riitä vielä se, että ruutijyvätarkkuudella annosta säätää, vaan ruutipölkyt tulee latoa jokaiseen hylsyyn yksitellen samalla tavalla, että palotapahtuma on jokaisella ampumakerralla sama. Tyhjää tilaa patruunan sisällä ei sallita, että ladonnan järjestys säilyy.
      Asesäilytystä tietenkin tulee jatkuvasti tarkkailla siltä varalta, josko piippu säilytyksessä alkaa värähdellä, silloin tarkkuus on menetetty.

      • jdghnfkfuysdh

        ...että huumoriketjuksi tämäkin....:)


    • Omnivore

      Ruudin punnitsija unohtaa luodin symmetrisyyden, ja eripainoisuuden.
      Erityisen paljon vaikuttaa paineen muodostumiseen luodin halkaisijoiden konvergenssi.
      Piipun ominaisvärähtelytaajuuden lisäksi lämpötilamuutoksen aiheuttama piipun pituuden ja halkaisijan muutos on merkittävä ja otettava lataus määrää korjattaessa huomioon.
      Ts. jos aiot radalla saada huipputuloksen on jokaisen ammutun patruunan latausta korjattava. Tästä seuraa että esim. viiden sarjoja ammuttaessa sinulla on oltava viisi erilaisen latauksen sisältävää patruunaa.
      Jokaisen sarjan jälkeen aseen ja siis piipun lämpötila on vakioitava.

    • Ruutipuntari

      "Ruudin punnitsija unohtaa luodin symmetrisyyden, ja eripainoisuuden.
      Erityisen paljon vaikuttaa paineen muodostumiseen luodin halkaisijoiden konvergenssi".

      No joo olen tarkastellut luotien painot 0,001g takkuudella ja halkaisiat mikrolla ja lajitellut, mitenmuuten hylsyt, nekin ovat eripainoisia?. pitäisikkösekin ottaa huomioon?. Enluota noihin katkastujen hylsymittoihin, ehkä toinivat hirvenmatsästyksessä, mutta ei lintujenmetsässätyksessä. Ja siitä piipunlämpemisestä eise 2-3:n laukausen aikana kerkiä liikaalämmetä ja kerkiää jäähtyä seuraavaa lintua kytätessä. Mutta kiitos neuvosita, kaikki neuvot ovat tarpeen saaliinsaanissa.

    • jaontaivahantosi

      ja oletteko ottanut huomioon,,että luoti stoppaa rihloihin tullessaan ,,ennenkuin tulee se iso mälli ja hujauttaa sen menemään,,tuohon rihloihin asti se tulee nallin antamalla paineella,,,noin on ainakin itseladatuissa pateissa ,joita ei ole 'krimpattu' tiukoiksi,,kuten tehtaan patit on..ja se kaikkein suurin paine tulee vasta ,kun luoti on kulkenut noin 10cm piipan alkupäässä..
      ja joku saattaa ajatella uneksi tätä juttua,,mutta ei ole,,vaan loydät kaiken tuon ballistiikan puolelta,,jos lontoo taipuu..

      • 66SM

        Lataamisessa kaikki vaikuttaa kaikkeen, Luodin paino, halkaisija, pituus, rihlan nousu, lämpötila, ruuti ja ase. Sekä parikymmentä muuta asiaa. Tavallinen hajonta 100m päässä metsästysaseelle 30-50 mm. On pitkä tie rakentaa jo tarkka ase. Periaattessa kiikaritähtäimestä kannattaa maksaa enemmän kuin aseesta. Aseelle voi tehdä paljon, kiikarille ei juuri mitään. Jo parallaksivirhe ellei osaa sitä kompensoida ja tunne miten se vaikuttaa voi tuhota tarkkuuden. Sitten tulevat ne "samaan reikään" ampujat joilla riittää selityksiä kun mennään yli 100 m radalla ja siinäkin.


    • sorvikyhääjä

      Valtakunnan virallinen narrailupäivä meni, niinpä jo passaa lisätä tämäkin.
      Osasten pyörähdyssymmetrialla on myös vaikutuksensa ja tarkkaanampuja vakioi hylsyn kaulavahvuuden sorvaamalla.
      Tätä olen myös tehnyt ja voi todeta, että myös L. hylsyjä sorvatessa, riittävä pyörähdyssymmetria kaulan seinämävahvuuden suhteen löytyy noin yhdestä per 200 hylsyä. Hylsyn loppuosan pyörähdyssymmetriaahan materiaalipaksuuden suhteen ei yleisesti vakioida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2446
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1358
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1087
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe