Ensimmäinen Gynekologi kerta!?

Vaan pikku neiti

Hei!

Ihan vain sellaista, että koska mahtaisi olla hyvä aika mennä ensi kertaa gynekologille?
Olen pian 20 vuottta ja seksi kumppaneita on ollut nelisen kappaletta. Suojattua seksiä olen harrastanut (miinus yksi lipsahdus, joka johti ikävään tulehdukseen/tautuiin klamydia, mutta hoidin aisan heti ja kaikki on kunnossa sen asian suhteen, hyväksi onnekseni). Nyt kuitenkin olen seurustellut kolmisen vuotta ja ehkäisynä olemme käyttäneet kumia, en siis ole muutoin harrastenut seksiä ilman kumia (paitsi sen yhden kerran).
Nyt mietiskelinkin myös uutta luotettavampaa ehkäisytapaa, siirtyäkkö e-pillereihin vaiko mitä tehdä. En ole kuullut e-pillereistä muutakuin huonoja sivu-vaikutuksia, joten... asian on vielä auki. Olisi mukava kuulla millaisia mahdollisuuksia on olemassa ja mieten ovat toimineet? Mutta päällimmäisenä kysymyksenä tuo Gynelle meno, että koska se mahtaisi olla tarpeen (mitään oireita minulla ei ole, paitsi kovat kuukautis kivut (suvussani kaikilla naisilla ollut myös) )? Mitä siellä ensimmäisellä kerralla mahdetaan tehdä ja mistä löytää hyvä Gynekologi, Terveyskeskuksesta? Saako kelalta mitää korvauksia jos menee jollekin yksityiselle?
Kiitos kaikille asiallsisesti vastanneille ja Kauniita talvi päiviä! :)

13

20367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minja

kannattaa mennä yksityiselle,minusta ainakin asiantuntevampia ja muutenkin! Ja hyvää aikaa mennä gynelle kysyit,mene nyt! Saat varmasti apua kuukautis kipuihinkin,käsittääkseni jotkut e-pillerit vähentävät kuukautis kipuja ja ainakin menkat tulee säännöllisiksi.Ei niissä e-pillereissä nyt niin paljon haittavaikutuksi ole kun kaikki antaa ymmärtää.kyllä sulle varmasti joku sopiva merkki löytyy ja eipä tarvitse huolehti sitten enää sen enempiä ehkäisystä jos ei gynellä löydy jotsin tautia.Varmaankin sinulta otetaan papa koe mistä sitten näkee kaiken tarpeellisen esim taudit.Monethan ihan oireettomia.Kelalta saa jonkun verran korvausta.Niin ja siellä ekalla kerralla se kyselee kaikkea mahdollista ja itse toimitus kestää varmaan viisi minuuttia.Kannataa mennä.

• Papa-kokeesta

ei kyllä näe ensimmäistäkään tautia, sukupuolitautien testaamiseen on ihan eri testit.

• kävi näin

kävin yksityisellä. olin gynen huoneessa yhteensä hieman alle 10 minsaa. itse "tutkimus" kesti pari minuuttia. tämä "lysti" maksoi 50 euroa. kela korvas jotain hieman yli seitsemän euroa? eli minulle jäi maksettavaksi 42-43 euroa. piti maksaa heti, koska jos oisin ottanut laskun (niinkuin olisin halunnut) olisi siihen tullut kuuden tai kahdeksan (en muista kumpi) euron laskutuslisä.

tuo oli eka kertani gynellä (ja olen sua muutaman vuoden vanhempi, jolla useamman vuoden seksielämä takana). seuraavalla kerralla en kyllä mene yksityiselle, koska aika kallista lystiä on. uskon että kunnallisetkin osaavat hommansa ja onhan se halvempaa.

luulin ensimmäistä gynellä käyntiä erilaiseksi mitä se oli. mulla eka kerta meni siis näin: ensin pari kysymystä (mm. e-pillereistä, joita en käytä. seurustelusta jne.), sitten housut pois ja sängylle makoileen. gyne käytti jotain juttua sisällä jolla kai näki jotain :D? en tiä kun ei pahemmin kertonut. sitten sormet sisään ja tunnusteli samalla mahan päältä munasarjoja? ei muuta. housut jalkaan ja gyne tulkkas mulle papa-kokeen tulokset (olin käynyt pari viikkoa aiemmin ensimmäistä kertaa papa-kokeessa). sitten joku lappu käteen jonka kans tiskille maksamaan. aika mitäänsanomaton juttu siis.

• Tiuku

Olin 16 vuotiaana ekan kerran gynekologilla ja olen sen jalkeen kaynyt kerran vuodessa.

On hyva kayda,otattaa papa,mun gynekologi tunnustelee rinnoistaki kyhmyt.

• amatiel

en mene terveyskeskuksen (eli julkisen puolen) gynekologille, ellei ole välttämätön pakko. Tuntuu kuin siellä vain pyöritellään ja ihmetellään asioita, lykätään jotkut yleisimmät pillerit kouraan ja passitetaan kotiin sen kummemmin tutkimatta vaikka jotain vaivojakin olisi. Yksityisellä asiat tunnutaan ottavan vakavammin. Voi toki olla, että minulla on vain todella huonot henkilökohtaiset kokemukset julkisella. Olkoonkin kallista -- mielestäni mikään ei ole koskaan liian kallista kun on terveys kyseessä.

• sellaasta

Kyllä gynelle kannattaisi mennä heti kun seksielämä alkaa, ei siitä mitään haittaakaan oo. Ei tarkistukseen oo tarkoitus mennä vaan kun on ongelmia, vaan sielä kannattaisi käytä ikään kuin seurausluonteisesti, papa pitäisi ottaa parin vuoden välein.

Yksityiset gynet on ehkä kokoneimpia, mutta maksaa sen 30-50 e, kelalta takas alle kymppi. Terveyskeskuksissa tutkimuksen tekee lääkäri, se maksaa normaalin tarkastusmaksun. Niin ja kyllä ne lääkäritkin asioista tietää, varsinkin jos sulle ei mitään ongelmiakaan oo, vaan vain perustarkastuksen paikka.

Yksi vaihtoehto on vielä oman kunnan perhesuunnitteluneuvola. Siellä olen itse käynyt, ja suosittelen. Se ei maksa mitään (ainakaan omassa kunnassani), ne tekee normaalin tarkastuksen ja ottaa papan, ja niiltä saa myös pillerit jos tarvii. Yleensä uudelle pillerienkäyttäjälle kolme ekaa kuukautta ilmaiseksi (varmaan riippuu kunnastakin). Ja käsittääkseni vain perhesuunnitteluneuvolat antaa ne ilmaispillerit.

Ehkäisykeinoa harkittaessa kannattaa huomioida myös muut vaihtoehdot. Mulle pillerit ei sovi, tuli migreeniä, seksi ei kiinnostanut ja kärsin rajuista mielialavaihdoksta. sen sijaa emätinrengas oli mielettömän hyvä. Se kuullostaa hankalalta, mutta ei ole. Helppo, eikä tunnu edes yhdynnässä. Vähäemmän sivuvaikutuksia. vieläkin parempi voisi olla se uusi ehkäisylaastari, mutta sitä en ole kokeilut. siinä on kuulemma vielä vähemmän sivuvaikutuksia.

Tarkastus sinänsä on simppeli. Ne katsoo emättimeen käyttäen apunaan sellaista muovi "lastaa" joka työnnetään emättimeen liukastusvoiteen kera. Sitten sormilla sisältä ja päältä munasarjojen ja kohdun tunnustelu. PApa otetaan sellaisella pitkällä pinsettitikulla, se nipistää vähän, mutta ei sitä pelätä pidä.

käymään vaan rohkeasti!

• -s-

tota juuh.. mie oon kesällä 16 vuotias ja mie oon menos 4.2. ekan kerran gynelle lähinnä hakee e-pillereit ja tarkistusta varten. jännittää hiukan mutta omasta mielestä aiheellista koska mulla on pitkä seurustelu- ja seksisuhde päällä ja kuutautiseni ovat todella kivuliaat.
        noh mie menin juttelee meijän kunnan perhesuunniteluneuvolassa jonku naisen kans ja sitte se kyseli kaikkee ja sano että voin tulla tolloin 4. päivä. aikaa varattii 45 min tai jotaa tonnepäin. se sano että tää lääkäri joka tekee sen gynegologisen tutkimuksen ja ottaa papan nii se juttelee vähä ja katellaa samal yhes läpi että mitkä pillerit kävis.
        mulle sanottii että kolme ekaa kuukautta e-pillereis on ilmasta ja sitte katotaa miten ne on sopinu ja sitte viel sen jälkeiset kolme kuukautta on ilmasta ja kaikki seuraavat menee omast pussist. ja tää koskee ensikertalaisii.
        mutta mie meen sinne ihan ilosin mielin ja mun ei oo tarvin miettii tätä vaihtoehtoo ollenkaa. äiti ja isi ei oikee tykänny, kysy että oonko varma ja yritti taivutella mutta mie oon päättäny että mie meen nii miehän meen..
        mulle suureks avuks on ollu poikaystävä:D me ollaa juteltu kaikest tällasest ja mietitty että mitä me halutaa tehä ja että mikä on aiheellista, ollaanhan me silti vielä aika nuoria:D
        mutta onnea sulle ja mie en voi muuta sanoo ku että vaikka en oo viel kokeillu nii suosittelen:D

• oon
        -s- kirjoitti:

tota juuh.. mie oon kesällä 16 vuotias ja mie oon menos 4.2. ekan kerran gynelle lähinnä hakee e-pillereit ja tarkistusta varten. jännittää hiukan mutta omasta mielestä aiheellista koska mulla on pitkä seurustelu- ja seksisuhde päällä ja kuutautiseni ovat todella kivuliaat.
        noh mie menin juttelee meijän kunnan perhesuunniteluneuvolassa jonku naisen kans ja sitte se kyseli kaikkee ja sano että voin tulla tolloin 4. päivä. aikaa varattii 45 min tai jotaa tonnepäin. se sano että tää lääkäri joka tekee sen gynegologisen tutkimuksen ja ottaa papan nii se juttelee vähä ja katellaa samal yhes läpi että mitkä pillerit kävis.
        mulle sanottii että kolme ekaa kuukautta e-pillereis on ilmasta ja sitte katotaa miten ne on sopinu ja sitte viel sen jälkeiset kolme kuukautta on ilmasta ja kaikki seuraavat menee omast pussist. ja tää koskee ensikertalaisii.
        mutta mie meen sinne ihan ilosin mielin ja mun ei oo tarvin miettii tätä vaihtoehtoo ollenkaa. äiti ja isi ei oikee tykänny, kysy että oonko varma ja yritti taivutella mutta mie oon päättäny että mie meen nii miehän meen..
        mulle suureks avuks on ollu poikaystävä:D me ollaa juteltu kaikest tällasest ja mietitty että mitä me halutaa tehä ja että mikä on aiheellista, ollaanhan me silti vielä aika nuoria:D
        mutta onnea sulle ja mie en voi muuta sanoo ku että vaikka en oo viel kokeillu nii suosittelen:D

menossa ens kuussa ekaa kertaa gynekologille. maksaa ihan hirveesti! se tulee maksaa mulle noin 80-100 euroa. onks toi yksityinen gynekologi sama kuin ihan gynekologi "keskuksessa" tai siellä (siis ei terveyskeskuksessa).. en osaa oikein selittää.

• helps

mitä jos tuossa "tutkimuksessa" kiihottuu?? eikös se ole vähän noloä??:// oon menossa ens viikolla ekaa kertaa..

• Näin täälläpäin..

Jaa-a, itse olen 18-vuotias ja aioin mennä kunnan gynekologille. Tänään soittelin ja olisin varannut aikaa ihan tarkastuskäyntiä varten (olishan se kiva tietää että kaikki on ok!) mutta eivät suostuneet aikaa antamaan. Ne gynekologin ajat ovat täälläpäin vain joko raskaana oleville tai esim. e-pillereitä hakeville. Käskivät hankkiutua raskaaksi, niin sitten katsotaan jos saisi aikaa.

Siis helvetti! Vähän vihaksi pistää! Eikös sitä sanota, että ensimmäinen gyne pitäisi hommata jo silloin kun aloittaa seksielämän?! Ja jos kerran halua olis, eihän se itse tutkimus vie edes kauaa aikaa.. Ja opiskelijana minulla ei ole kyllä varaa tuhlata melkein sataa euroa tuollaiseen pikaiseen tutkimukseen! Olisi ilmeisesti silloin pitänyt, kun hankin pillereitä menkkojen siirtämiseen joskus vuosia sitten, suostua gynen tutkimukseen. Silloin en halunnut, kun pelkäsin sitä tutkimusta niin hirveästi, eikä ne oikein innolla olisi tutkinutkaan, kun en vielä silloin ekaa kertaa ollut kokenut.. Pillereitä en haluaisi hommata, kun en seurustele, mutta ehkä pitäisi että pääsis samalla gynen vastaanotolle! Vaikeaksi pitää tehdä asiat kunnallisella puolella!

Onko minulla oikeus vaatia tarkastusta? Ehkä pitää ruveta soittelemaan yksityisille ja tiedustella olisiko jotain halvempaa paikkaa, jossa pärjäis esim alle viidelläkympillä...

• yksityiselle...

aika vanhaan ketjuun vastasit, mutt mikäpä siinä :)

Olisit sanonut, ett e-pillerien hankkimista oot miettiny. Eihän sun oo pakko alkaa niitä syömään, vaikk reseptin saisit. Tai jos sulla on jotain oireita, niin sitten pitää päästä tutkimuksiin. Mutta jos ei ole muuta syytä kuin että haluaa vain tsekkauttaa paikat ihan kaiken varalle, niin julkisella puolella sitä joutuu jonon hännille jos sinnekkään... Eihän yleislääkärin vastaanotolle mennä vain varmistamaan että ollaan terveitä. Kyll pitää jokin oire tai vaiva olla, jotta sen ajan saa.

Tuskin yksityiselle pääsee 50 eurolla. Kyllä se taksa on likempänä 100 euroa ja jos tehdään muutakin kuin sisätutkimus, niin päälle satskun. Siis ultra, näytteet, ym. maksaa erikseen yksityisellä.

• dfgdddfg

Ei sinulla ole mitään oikeutta päästä kunnalliselle puolelle gynekologille "vain" tarkastukseen, sillä kunnallisella puolella gynekologeja löytyy sairaaloiden poliklinikoilta ja sinne mennään lähetteellä.

Terveyskeskuksissa ei ole gynekologeja, kuin harvassa paikassa, joten tk:honkaan tuskin pääset gynekologille, kun tyhjästä on paha nyhjästä.

Ehkä kannattaa varata se aika yleislääkärille, muta en minäkään tajua mitä järkeä sinne on mennä vain sen vuoksi, että tahtoo tietää onko kaikki kunnossa. Kyllä nainen sen itsekin osaa päätellä. Jos osat pysyy paikallaan, eikä mitään tipu tai mitään ylimääräistä vuotoa tule tai hajua ja kuukautisetkin ovat suhteellisen säännöölliset, niin eipä siinä mitään syytä ole käydä tarkastuksessa. Ja kun olet noin nuorikin, niin tuskin siellä papassakaan mitään eirkoista näkyy ellet sitten ole jakanut itseäsi ilman kumia liian monelle kumppanille.

Kerroit olevasi opiskelija: tällöin voit käyttää opiskelijaterveydenhuollonpalveluja ja kysyä voidaanko siellä tehdä sisätukimus, kun tahdot tietää että kaikki on ok. Muuten osoitteesi on sitten yksityinen sektori, kuten muillakin naisilla.

• ihmettelijä 91

ei herra jumala näköjään ihmiset luulee et on kaikkia oikeuksia kun on opiskelija me helvetti soikoon kunnalisel yleislääkäril saman tutkimusken tekee siel. tai sit vain säästät ja menen tyksityisel niin olen itsekkin tehnyt kun olin opiskelija yksitysillä lääkäreil aina käyny tosin et en elämäni aikana kertaakaan terveyskeskuksessa tai muussa vastaavassta huh huh mitä sakkia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      172
      1944
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      76
      1412
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1374
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      10
      1097
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      39
      1026
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      951
    7. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      94
      814
    8. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      795
    9. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      38
      785
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      745
    Aihe