Thyroxin-annostuksen kanssa säätämistä

Marihen

Keväällä 2016 minulla diagnosoitiin piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitykseni vajaatoimintaan on ollut aluksi 50 mikrogrammaa per päivä ja syksystä tähän päivään asti 50 mikrogrammaa neljänä päivänä viikossa ja kolmena päivänä viikossa 100 mikrogrammaa. Yrityksenä saada TSH 1 ja 2 välille.

Noh tänään sitten tk-lääkäri soitti uusimman verikokeen tuloksista. Liikatoiminnan puolelle menty rymisten:
TSH 0.02 ja T4v 24. *yyh*

Minulla on ollut viimeaikoina sydänoireita: lepopulssi *sydän* yli 90 ja rytmihäiriöitä/tykytyksiä ja muutenkin vetämätön ja huono olo, joten osasin ounastella tämän suuntaisia arvoja.

Lääkäri muutti thyroxin-lääkitystä siten että kuutena päivänä viikossa 50 mikrogrammaa ja yhtenä päivänä viikossa 100 mikrogrammaa. Ja 6-8 viikon päästä uudestaan verikokeeseen.

Kysymys kuuluu mitä mieltä olette tuosta lääkityksen muutoksesta? Tämmöistäkö venkslaamista tämä näitten annoksien kanssa on.. *eika* Kuinka pitkään muilla on mennyt että on löytynyt teille sopiva annostus, jolla arvot pysyneet hyvinä?

9

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon.huomioitavia

      Oireet voivat olla liikatoiminnasta tai ei. Verikokeet eivät missään tapauksessa. T4v jodutaan joskus nostamaan melkein 28:aan, mutta tällöin on mitattava T3v-arvo ja tarkkailtava sitä.

      > rytmihäiriöitä/tykytyksiä ja muutenkin vetämätön ja huono olo

      Nuo ovat (myös) vajiksen oireita, korkea pulssi yllättävän monella johtuu tyroksiinin sopimattomuudesta potilaalle,

      Tyroksiini- ja muu lääkitys on vain kolmasosa oireiden poistamisessa.
      Hashimoto mahdollisine lieventämistoimenpiteineen on toinen.
      Kolmantena ferritiinin, B12:n, D:n ja folaatin vajaukset.

      Harvinaisempina muut hormonit, kortisoli, keliakia, hyperkalsemia ym

      • isot.henk.koht.vaihtelut

        > ... T4v jodutaan joskus nostamaan melkein 28:aan

        Tämä on hämmentävää kun Välimäkikin joskus nostattaa T4v:n yli viitealueen ja muistelen vastikään Facebookissa jonkun häneltä saaneen reseptin hirmusuureen tyroksiiniannokseen.

        Lokakuussa 2015 kansainvälisessä konferenssissa kerrottiin että yli kolmannes kilpirauhasasioihin liittyvästä tiedosta on luotu viimeisen 10 vuoden aikana. Siksi ei ihmetytä suuret annokset kaukaisina vuosikymmeninä, mutta kummallista että niitä vieläkin määrätään...

        Vuosia tutkimusraportteja selattuaan löytää monenlaisia potentiaalisia hormonien solutason vaikutuksen estäjiä. DIO2-mutaatio ja rT3 esiintyvät keskusteluissa, mutta jo folaatin, B12:n, D-vitamiinin ja folaatin puutoksen harvemmin. Transportterimutaatioista puhutaan vain ulkomailla.

        Tämän ketjun aloittajalla on päinvastaista mutta ei ihan harvinaista kokemusta eli että vaikutus on voimakkuudeltaan ja ehkä myös nopeudeltaan moninkertainen totuttuun verrattuna.


      • Marihen

        Multa on vain kerran mitattu Ferritiini, folaatti, B12-vitamiini (kustansin itse yksityisellä ilman lääkärin lähetettä) ja D-vitamiini (kerran on sisätautilääkäri mittauttanut sen).

        8/2015
        D-25 70 nmol/l

        12.2.2016
        S-Ferrit 16.0 mikrogram./l (10-150)
        fS-Folaat 10.60 nmol/l (7.64- )
        S-B12-Vit 284 pmol/l (180-700)

        9/2016
        Hb 139

        Varastorauta on mulla selkeesti alhanen. En muistanut tästä puhua lääkärin kanssa kun se eilen soitti. Pitäiskö mun käydä mittauttamassa noi arvot uudestaan? Voiko aloittaa rautakuurin ilman lääkärin valvontaa? Mulla on erittäin herkkä maha/suoli. Sairastan colitis ulcerosaa, joka on nyt kuitenkin remissiossa. Mikä on hellävarainen rautavalmiste? Mikä annostus ja kuinka pitkä kuuri?

        D-vitamiinia ja B12-vitamiinia löytyy kaapista. Kunhan vaan muistaisi niitä ottaa ja vielä säännöllisesti.

        Voisiko mun vajaatoiminta johtua liian vähäisestä rautavarastosta?


      • Ferritin-B12-D-folaatti

        http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/lehdet/Kilpi_lehti1-2015.pdf kertoo s. 25 ferritiinin puutostapauksista. Vajistuttu lainasi euroja ostaakseen "Elivo Rauta" -tuotetta. Liekö kuinka hyvä, eräät rautavalmisteista aiheuttavat vatsavaivoja ja ummetusta.
        http://www.mdedge.com/clinicalendocrinologynews/article/104350/pituitary-thyroid-adrenal-disorders/iron-deficiency-may on ekan linkin lekurin haastattelu englanniksi. Näissä on annososohjeita, korjaaminen tuntuu kestävän puolikin vuotta.

        B12 ulkomaisilla foorumeilla suositellaan nostamaan ainakin viitealueen ylärajaan, moni suosittaa täyttä tuhatta.
        Folaatti viitteen puoliväliin ja D sataseen.


      • matala.ferrit

        Minun vatsani on voinut hyvin Solgarin Gentle Iron valmisteesta. Siinä on aika mieto rauta-annos 20 mg. Tätä ennen kokeilin kahta eri rautavalmistetta, jotka molemmat tekivät ripulia. Solgar ei ole tehnyt ripulia. Varmaan kokeilemalla selviää mikä on omalle vatsalle paras.

        Ihan liian matala Ferrit sulla.


      • Marihen

        Minua neuvottiin aloittamaan ainakin puolen vuoden rautakuuri 100mg-200mg päiväannoksella. Kuinka monta noita solgarin gentle iron-kapseleita uskaltaa päivässä syödä?


      • ferritiinitankkaus

        25 milligrammaisia tuolla yllä mainitut Elivot. Ja 200 mg annoksella Esa Soppi kertoo kuuria määränneensä. Aloitus kai varovasti. Nuo tuotteiden milligrammat on tarkoitettu vain terveille ylläpitoon.

        http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/karsitko-anemiasta-tai-raudanpuutteesta-tunnista-oireet-ja-tutustu-hoitokeinoihin lopussa kertoo ruoka-aineita joista voisi saada, mutta eräät ovat kilpparille haitallisia. Muistelen että maksa on jossain suositeltu.

        Imeytyminen ruoka-aineista on vaillinaista eli ravintolisää tarvitaan


    • TSH_4

      Elimistön oma säätelyjärjestelmä pystyy lisäämään tyroksiinin tuotantoa mutta toisinpäin se ei toimi niin että ylimääräinen tyroksiini poistuisi nopeasti.Sinulla on ilmeisesti liian suuri päiväannos tyroksiinia.

      Minulla on 50 mikrogramman annos ja se tuntuu riittävän.Jos pienentäisin annosta niin tuskin huomaisin mitään muutosta voinnissani.Annoksen suurentaminen ei myöskään paranna vointiani vaan epäilen että siitä on vain haittaa minulle.

      Laboratoriotuloksia paljon tärkeämpää on tarkkailla omaa vointia.Jos kohonnut syke johtuu tyroksiinista niin annoksen pienentämisen pitäisi palauttaa syke lähelle sitä tasoa mikä se oli ennen lääkitystä jos vain tiedät että mikä on alkuperäinen leposyke.

      • poistomekanismi

        Poistuminen pitäisi tapahtua niin että liika T4 muuntuu rT3:ksi jonka maksa poistaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1976
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      249
      1974
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1656
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1481
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      944
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe