Yhteismetsä, onko hyvä?

Tulevaisuus_lähestyy

Itselläni on hieman vajaa sadan hehtaarin metsäpalsta Pirkanmaalla. Metsä on hyvässä kunnossa ja hyvin hoidettu. Se on perintömetsää, jonka olen aikanani saanut isoisäni maatilan perinnön jaossa, kun tila 'lopetettiin' jatkajan puutteessa. Olen jo toisessa polvessa täyskaupunkilainen pk-seudulla ilman omakohtaista kokemusta maaseutuelämästä. Metsä on kuitenkin kiinnostanut aina.

Nyt alkaa ikänikin tuoda rajoituksia metsästä huolehtimiseen eikä kumpikaan lapsistani näytä olevan kiinnostunut metsänhoidosta. 'Lihoiksi' pistämisen sijaan olen miettinyt tilan liittämistä johonkin yhteismetsään ja näin ymmärtääkseni voisin helposti jättää metsän 'tuotot' ja eräänlaisen 'omistamisenkin' perinnöksi lapsilleni kun aika siihen on kypsä. Perintönä ei kuitenkaan lapseni saisi vastuuta konkreettisesta metsänhoidosta.

Onko jollain muulla tästä jotain kokemuksia ja millaisia?

Asialliset vastaukset kokemusta omaavilta tai muuten tietäviltä olisi mukavia. Trollien ja besservisserien tarinat jätän omaan arvoonsa...

24

4457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkohyväon

      Yhteismetsä on metsänhoidollisesti helppo ratkaisu kuten tuossa jo sitä pohditkin. Tuotot riippuu yhteismetsän liittyneiden tilojen hakkuumahdollisuuksista. Tällä hetkellä yhteismetsien vuosittainen tuotto pyörii 5-10 % välillä.

      Yhteismetsäosuuksien siirtäminen perintönä on yksinkertaista. Se mistä ei vielä ole kovinkaan paljoa kokemusta on se, että miten haluttuja yhteismetsäosuudet ovat vapailla markkinoilla. Eli miten yhteismetsäosuuden perillinen saa myytyä jos sellainen tarve/halu tulee lähitulevaisuudessa. Yhteismetsillä toki on säännöissä etuosto-oikeus pykälä, mutta ovatko halukkaita sitä käyttämään.

    • 77JJuuY6664

      Itse tein yhdestä Lapissa sijainneesta tilasta sopimuksen Sallan yhteismetsän kanssa. Sain mielestäni osuuksia sen verran minkä ansaitsin eikä jäänyt siinä mielessä märehdittävää tai harmiteltavaa. Mitään kustannuksia ei tuosta toimesta itselleni aiheutunut.

      Useimmilla (lähes kaikilla) yhteismetsillä taitaa olla ohjesäännössään kirjaus, että yhteismetsä ei voi käyttää etuosto-oikeuttaan jos jättää/ myy osuudet omille lapsilleen. Tämä asia kannattaa siis varmistaa etukäteen ja pyytää muutenkin se ohjesääntö nähtäväksi ennen sopimisia.

      Edellä epäiltiin, että löytyykö osuuksille ostajia ... kyllä löytyy. Löytyy jopa niin hyvin, että osuudet ehtivät harvoin julkiseen kaupankäyntiin ts. muut osakkaat ostavat luopujan osuudet tai itse yhteismetsä tarjoaa osuuksista käyvän hinnan. Vähänkin isommat yhteismetsät houkuttelevat myös metsästäjiä. Monellakin on pula harrastuspaikasta ja yhteismetsäosuudesta maksetaan mieluusti jopa ylihintaa.

      • pieniätarkennuksia

        "Vähänkin isommat yhteismetsät houkuttelevat myös metsästäjiä. Monellakin on pula harrastuspaikasta ja yhteismetsäosuudesta maksetaan mieluusti jopa ylihintaa. "

        Eipä nuo osuudet ole oikein kaupaksi käyneet verrattuna yksityisomisteisiin metsätiloihin. Ei ne isommat yhteismetsät houkuttele sen enempää metsästäjiä kuin muutkaan. Yhteismetsä tekee samalla periaatteella metsästysvuokrasopimukset kuin yksityinenkin eikä sen mukana tule mitään lisähoukuttelevuutta. Yhteismetsä on kyllä harrastusmielessä melkoisen ankea kun muuta ei osakas voi metsässä tehdä kuin kerätä marjoja.


    • Tulevaisuus_lähestyy

      Kiitoksia asiallisista kommenteista.

      Tuo etuosto-oikeus on hyvä huomio. Ilmeisesti se koskee myös perintönä siirtyviä osuuksia, vaikka siinä ei varsinaisesti olekaan kyse myynnistä?
      Jos näin kävisi, niin mitenkähän etuosto-oikeutta käyttävälle määritettäisiin osuuksien hinta. Olisiko osuuksien nimellishinta, verotusarvo vai markkinahinta? Vai joku muu? Perinnössähän ei markkinahintaa ole, joten jos tätä käytetään, niin jotenkinhan se pitäisi määritellä.

      Jos liittyminen tulee ajankohtaiseksi, niin pitääpä selvittää miten varmistaa osuuksien siirtyminen lapsilleni.

      • Anonyymi

        Olen huomannut että Pyhäjärvi/Pyhäsalmen, Kärsämäki osuus pakko teettää, yhteismetsiä.
        Tämä ei liene ole kuin kommunistinen ajattelu ei vapaa tahto.
        Metsänhoitoyhdistys palvelujen tarjoamisen eri tasot.
        Ei kiinnosta lähetyää, kuin kallis lasku ehdotus
        Halvaus potilaan liittänyt tankkaus Neste, ei olemaallej
        Kaatunut.


    • 77JJuuY66641

      "...Jos näin kävisi, niin mitenkähän etuosto-oikeutta käyttävälle määritettäisiin osuuksien hinta..."

      Yhteismetsien osakaskokouksissa/ hoitokunnassa on arvotettu osuuden arvot. Ovat yleensä melko lähellä nk. markkinahintaa (eli hieman alle). Näitä arvoja käytetään myös silloin, kun osakkaita ostetaan ulos ja samoin jos uusia osakkaita otetaan mukaan. Nämä arvotukset toimii varmaan myös verottajan suuntaan. Käytännössä osuuksien kauppa käy siten, että muut osakkaat maksavat toteutuvista kaupoista jonkin verran enemmän em. arvotus on. Ja jos kukaan muu ei satu ostamaan, ostaa yhteismetsä osakkaan pois firmasta (ei välttämättä pienissä yhteismetsissä). Tällöin käytetään tuota em. listahintaa. Tuon kaupan yhteydessä osuuslukujen määrä laskee ja muiden osuuksien arvo nousee (vrt. yhtiö ostaa omia osakkeitaan).

      Sellainen asia kuin pienin jaettava osuusmäärä kannattaa myös huomioida. Kuvaamallasi tilalla saat luultavasti niin ison läjän osuuksia, että sen voi viipaloida perinnön kautta ties moneen osaan, mutta huomioi myös tämä. Ja veroseuraamukset (kauppa, lahja, yli sukupolvinen luovutus, jne.).

      Yhteismetsiin kannattaa tutustua hauilla "yhteismetsä ohjesääntö" ja "yhteismetsä vuosikertomus" .... mainittujen hakujen tulokset, kun käy läpi niin hahmottuu se kokonaisuus.

      Ja lopuksi... Yhteismetsäosuuksia on mahdottoman mukava omistaa senkin takia, että sitä kautta tuntee moni (minä mukaan lukien) eräänlaista yhteisöllisyyttä. Olen kahdessa mukana ja kokoukset, retket, tms. ovat oikein mukavia tapahtumia. Ja tuottokin on vähintään samaa tasoa kuin keskivertometsäomistajalla.

    • Suora_kysymys

      Jos lapset eivät metsätilaa halua, yhteismetsäkään ei välttämättä miellytä. Se ei kelpaa edes puuhakohteeksi kuten oma tila.

      Saattaa olla parempi ajatus sittenkin myydä palsta suoraan. Kysyntää riittää ja satakunta hehtaaria edustaa sellaista varallisuutta, että sillä voi rahaksi muutettuna ratkaista monta elämän ongelmaa. Ehkäpä kaikkein viisainta olisi kysyä suoraan, mitä lapset haluaisivat.

      • demarijoppahaistapaska

        Näinhän se on. Yhteismetsästä osuuden omistavana on käytännössä maaton ja se vertautuu monessa mielessä rahasto-osuuksiin yms.. Tylsä tapa omistaa metsää. Ja todellakin kannattaa kysyä lapsiltaan näiden mielipidettä ennen omien perintömaiden lopullista hassaamista. Vaikka lapsesi eivät itse metsänhoidosta olisikaan kiinnostuneita, ei se tarkoita sitä, etteivät he olisi kiinnostuneita omistamaan metsää.

        Jos se satakunta hehtaaria on hujan hajan ympäri maakuntaa, eikä maksimissaan muutamassa isossa palassa, niin todennäköisesti kannattaa kuitenkin myydä pois pala kerrallaan. Ehjillä isoilla kokonaisuuksilla on usein muitakin kuin metsätaloudellisia arvoja, myös lapsillesi, ja tämäkin kannattaa pitää mielessä.


    • Tulevaisuus_lähestyy

      Nämä tulevaisuusasiat tuon perintömetsäni (yksi yhtenäinen tila) osalta on vasta nyt ajankohtaistuneet mielessäni. Vielä en ole oikeastaan kenenkään kanssa asiasta keskustellut, vaimoni kanssa korkeintaan ohimennen. Siksipä mielelläni kyselinkin täällä näkemyksiä nimenomaan tuosta yhteismetsästä. En tunne ketään, joka olisi yhteismetsän 'jäsen', joten kokemusten kyseleminen ei oikein onnistu. Sitäkään en tiedä onko tuolla seudulla olemassakaan sopivia yhteismetsiä. Niin alkuvaiheessa nämä aatokset.

      Lasteni mielihaluista metsän suhteen en ihan oikeasti tiedä muuta kuin, ettei varsinainen käytännön metsäasioiden hoito näytä kiinnostavan millään lailla. Voihan tilanne toki muuttuakin myöhemmin.
      Heillä ei kuitenkaan ole mitään tunnesiteitä tuohon metsään, kuten minulla tulee lapsuudesta ja niimpä myyminen tuntuu vähän 'kovalta jutulta'. Heidän aikanaanhan ei mitään 'mummolaa' tms paikkaa tuolla ole ollut. Mökki kylläkin, mutta se on oma kiinteistönsä eikä liity varsinaisesti mitenkään metsäpalstaan.
      Varmasti keskustelen heidän kanssaan, mutta ensin haluan selvittää vaihtoehtoja. Ja varmasti käännyn vielä juristin ja muiden asiantuntijoidenkin puoleen.

      No kiitoksia kuitenkin näkemyksistä. Aikaa kyllä vielä pitäisi olla pohtimiseen ja järjestelyihin sikäli, kun itse siihen pystyn vaikuttamaan.

    • 77JJuuY6664121

      "Jos se satakunta hehtaaria on hujan hajan ympäri maakuntaa, eikä maksimissaan muutamassa isossa palassa, niin todennäköisesti kannattaa kuitenkin myydä pois pala kerrallaan"

      Erinomaisen hyvä pointti. Jos ovat siellä täällä ja etäisyys lähimpään ym:n on suuri, niin juuri noin. Toisaalta taas niin, että jos on yhdessä/ kahdessa palstassa hyvin toimivan yhteismetsän naapurissa, niin ylenmääräisen lisäarvon saamiseen on mahdollisuus. Itse oletin vastatessani, että sirpaleisuutta ei suuremmalti olisi. Päätyypä avaaja mihin ratkaisuun tahansa on hyvä muistaa se, että metsäomaisuus on tämän päivän puun hintatasoon suhteutettuna 20-30 % yliarvostettua.

      Tuo rahasto-osuus-viittaus toi mieleeni S-pankin metsärahasto-ehdotuksen. "Anna x euroa, maksa ostokuluja 4%, ylläpitoja 1,8%/v ja lunastusmaksua 1-4%" eli em. tarjoukseen verrattuna yhteismetsä on eriomainen vaihtoehto (ja aiemmin mainittu hulluille laadittu). Se on taas toinen, juttu, että millä painolla metsässä kannattaa olla ja miten hyvä vaihtoehto metsä on toisiin omaisuuslajeihin nähden.

    • tretrrrrrrrrrrrrrrrrt

      Kannattaa myös tutustua yhteismetsien nurjaan puoleen, mistä myös löytyy juttua. Esimerkiksi siihen kun yhteismetsän johdossa onkin hyvä-veli-verkosto, jonka pääasiallinen tarkoitus tuntuu olevan järkätä "koulutusmatkoja" yhteismetsän johdolle ja vasta toissijaisena tavoitteena yhteismetsän omistajien taloudellinen tuotto. Tai sitten niitä laajentumishulluja, jotka ostavat ylihintaan uutta metsää.

      • useammanostanut

        Yhteisaluelaki on olemassa ja sitä pitää noudattaa yhteismetsänkin toiminnassa, tutustu yhteisaluelain 28§, jos tietty porukka tekee "koulutusmatkoja" ja kokouksissa toimii myös äänileikkuri, joten pienemmilläkin osakkailla on sananvaltaa. Maaoikeuteen on lisäksi mahdollista valittaa päätöksistä, jos kokouksissa tehdään laittomuuksia ja haluaa oikaisua asiaan.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890758
        " 28§ Osakaskunnan kokouksen päätöksellä ei saa antaa osakkaiden tai osakaskunnan kustannuksella kenellekään osakkaalle tai jollekin muulle ilmeisesti epäoikeutettua etua."


    • kateel67llinen

      Hallitus junaili isoimmille metsänomistajille (ml. yhteismetsät) 1,5 % veronkevennyksen puunmyynteihin. Liekö hyvä vaiko huono asia?

      • asphaltfermer

        1,5vähä, hukkuu virhemarginaaliin. Pilikku pois, niin jotai vaikuttaa.


    • porukkametsä

      Itse en ole kovin yhteismetsämyönteinen ja siihen on kolme syytä. Ensimmäinen on kulurakenne. Asiantuntijoiden hoitamassa yhteismetsässä tuppaa olemaan paljonlaisesti tekemistä ja tuotosta iso osa menee kulujen kattamiseen.

      Toinen syy on omistakunnan kirjavuus, Aina porukkaan mahtuu muutama hankala tapaus, joka omalla käytöksellään saa myrkytettyä muuten terveen ilmapiirin. Tämä henkilö manipuloinnillaan ja lipevyydellään ymmärtämättömät kannattamaan vahingollisia periaatteitaan.

      Kolmas syy on osakkuuksien pirstaloituminen. Kaikki ohjesäännöt ovat vain paperia ja viimekädessä omistuksen oikeuden sanelee perustuslaki. Kaikki omaisuudenjakovariaatiot mahdollistuvat, eikä maanmittauslaitoksen viranhaltijatkaan voi asialle mitään. Pirstaloituminen on yhteismetsien kasvava ongelma, eikä ketään tunnu kiinnostavan asian korjaaminen. Ketä kiinnostaa nano-osuudet jatkossa?

      Sata hehtaaria on ihan hyvä kappale ja se varmaan ostajia kiinnostaa. Siitä saatu myyntivoitto rahastoihin kiinni ja perilliset kiittää

      • asphaltfermer

        Eikö Y.M. voi ostaa pois näitä mikro-omistuksia?


    • useammanostanut

      Kannattaa varmaan selvittää myös ne yhteismetsät, joihin tuon metsätilanne saisi liitettyä, että minkälaista toimintaa heillä on ollut. Olen itse osakkaana useammassa osakakunnassa ja olen hieman samoilla linjoilla nimim. porukkametsä kanssa, että omistajakunnan kirjavuus tuo oman ongelman.
      Muutenkin kannattaa sisäistää itselleen ja mahdollisesti perillisillekin tuo yhteismetsän luonne ja perehtyä myös lainsäädäntöön. Kuten jo aiemmin viittasin, yhteisaluelaki määrittelee aika tarkkaan ja niissä pitää toimia. Olen itse huomannut, että kaikissa osakaskunnissa ei toimita aina lain edellyttämällä tavalla; "kummyö on aina tehty näin" saa helposti vastauksen, kun ihmettelet aivan selkeää lainvastaista toimintaa.
      Jos yhteismetsän hallintoon on valittu kokouksissa osaavat henkilöt, ei välttämättä ole huono juttu olla osakkaana.

    • JouluRayhaa

      Porukkametsän mainitsemat asiantuntijoiden/ toimihenkilöiden ohjaamat yhteismetsät ovat lähes poikkeuksetta isoja tapauksia, joissa suurimpien osakkaiden osuudet jäävät yleensä muutamaan prosenttiin, joten äänivaltakin jää sitä kautta rajalliseksi. Ohjesäännöissäkin on usein maininta maksimiäänivallasta.

      Kulujen rinnalla täytyy muistaa se, että yhteismetsillä on tulolajeja, joita yksittäinen maanomistaja ei saa välttämättä muutettua rahaksi. Esim. Lapin suurimmilla yhteismetsillä metsästysluvista saatavat tulot ovat sitä luokkaa, että niillä katetaan liki puolet toimihenkilöiden palkoista.

      Suurten yhteismetsien hyväksi on luettava myös suuruuden ekonomia; kun tarjotaan isosti on tarjouksetkin parempia kuin pienistä tarjottavista. Olipa kyseessä sitten puun myynti tai taimikonhoitopalvelujen ostot. Ja kun jo mainittuihin hyviin lisätään alempi verokanta puun myynneistä niin aika tarkalle menee mikä kannattaa ja mikä ei.

      Aktiivinen metsänomistaja ei yhteismetsään liittymisestä hyödy, paremminkin päinvastoin. Passiiville se voi olla hyvinkin kannattavaa. Tuleepahan tehtyä metsänhoitotyöt yleensä ajallaan. Kuten edellä todettiin on hyvin tärkeää huomioida se millaisia ne liittymisvaihtoehdot ovat. Itse en liittäisi tilaa mihinkään kovin pieneen puljuun. Vähintään tuhansien hehtaarien kohtuullisen yhtenäisestä yhteismetsästä pitäisi olla kyse ennen kuin liittyisin.

      • köyhäweronmaksajaeläk

        köyhäweronmaksajaeläk

        18.10.2016 14:13
        Täälä kaikki vaan että yhteiskunnan haltuun, mutta kukaan ei puhu yhteismetsistä mitään. Nykyään metsät on pirstaloituneet aika pieniin paloihin ja eläkeläiset suurin omistajaryhmä, niin siinäpä haastetta mettän hoirolle ja puukaupoille. Yhteismetsää omistaa käsittääkseni kukin oman metsänsä pinta alaa vastaavan osuuden.
        Hoitorästejä on nytkin 1,5milj.ha ja eeuu pilas Kemeran, niin huonolta näyttää metsä-Suomen tulevaisuus. Niin tää yhteismettä hoitas omalla työväellä tai yksityisillä nää rästit ja tekis puukauppaa jakaen tulot kullekkin osuutensa mukaan. Tuota vaan olen ihmetelly, kun Isännät on liittäny maitaan yhteismetsään, niin sitte jättäneet pienen puuhametsän itelleen. Eikö asiaa vois muuten järjestää, että olis yhteismetsän puitteissa palsta, missä Vanhat isännät vois hyötyliikkua polttopuun keruun y.m. merkeissä.
        Kopsasin mielipijettäni tällekkin palstalle.


      • useammanostanut

        Yhteismetsien äänestykset menee yhteisaluelain mukaisesti ja jos säännöt ei ole yhteisaluelain mukaiset, ne pitää päivittää. Äänileikkuri on aika raju, joten isompien osakkaiden äänivaltaa leikataan todella rajusti. " 14 § Osakaskunnan kokouksessa osakasta voi edustaa hänen valtuuttamansa asiamies. Jollei säännöissä toisin määrätä, kukaan ei saa äänestää äänimäärällä, joka on yli kolmekymmentä prosenttia kokouksessa läsnä olevien osakkaiden yhteisestä äänimäärästä"
        Pieniäkin yhteismetsiä on, kaikissa ei ole kymmeniä tuhansia hehtaareja.


    • Uusiammatti

      Voiko yhteismetsän toiminnasta irrottautua helposti, jos jälkeläiset päättävätkin hoitaa itse metsäasioita?

      • eenyrittääserota

        Ei voi. Tai siis periaatteessa voi, mutta ei taida olla yhtään ennakkotapausta. Sama juttu kuin lestadiolaisuudessa. Helppo liittyä, mutta eroaminen johtaa jalkapuuhun, raajojen silpomiseen ja vähintään toisen silmän puhkomiseen.


      • useammanostanut

    • yllatttavaa47575764

      melkohyväon kirjoitti: "Tällä hetkellä yhteismetsien vuosittainen tuotto pyörii 5-10 % välillä"

      Epäilin tuota väitettä ja laskin oman tilanteeni. Metsätilani liitettiin yhteismetsään 11 vuotta sitten. Tilan arvo määritettiin mhy:n edustajan, yhteismetsän edustajan ja minun yhteistyönä. Osuuksieni tämän hetkinen arvo vuosien mittaan saadut ylijäämät on melko tarkkaan tuplaten se, miksi tilani aikanaan arvotettiin. Tämä tarkoittaa 6,5 % vuotuista tuottoa. Osuuksien arvoksi lasken sen millä hinnalla yhteismetsä osakkaitaan yhteismetsästä pois ostaa. Yhteismetsän omien arvioiden mukaan puuvaranto on pysynyt jotakuinkin ennallaan viimeiset 10 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe