Voisiko mahdollisimman moni avata yksinkertaisesti mikä mättää purjehtijan mielessä, kun moottorivene/veneilijät ovat, niin ärsyttäviä?
Voisitko vastata lyhyesti ja rehellisesti syyn tai syyt? Esim. aallot, ohittaa vierestä, kateus yms.
Mikä teitä purjehtijoita ärsyttää moottoriveneilij
92
1264
Vastaukset
- Jokkantiii
Melu joka pilaa luonnonrauhan ja läheltä sivuttaessa suuret aallot.
- Vastaus1
Miksiköhän pääsääntöisesti moottoriveneissä on porukkaa, jotka satamassa ollessaan soittavat kovaäänisesti musiikkia, meluavat ja vetävät röökiä siten, että vi''''taa kuunnella melua ja haistella tupakansavua.
- ProvoilukoKivaa
Epäilemättä tämäkin tämäkin provoilualoitus poikii pitkän ja rönsyilevän kommenttiketjun...
- Sovussamennään
Hirveen harvoin kukaan ärsyttää. Enimmäkseen ihan sovussa tuolla mennään ja heilautetaan handuakin kun sivuutetaan. Todella harvoin keksin aihetta käämin käryämiseen. Minulla on sekä perätuuppari että purkkari.
Sitä nyt toivois että ei vaarallisen läheltä ajettais eikä isoja aaltoja vedettäis ja että luontoa ja luonnon rauhaa kunnioitettais, ihan erityisen ekologisesti yritän itse veneillä, sitä enemmän mitä ulommas mennään. - Topkolmenkärki
Jollei tiedä, niin mikään ei voi muuttua.
sinusta se oli provo ja minusta asiallinen aloitus, sillä miten asiat voisi muuttua, jos ei tiedä mitä vääryyttä tekee, ajattelemattomuuttaan tai itsekyyttään.
Olen purjehtinut muutaman vuosikymmenen ja nykyisin moottoriveneilen, siksi ihmettelen tätä vihamielisyytä...
Aina ei tilanne ole ollut tällainen eri typpisten veneiden välillä...- moottori-veneilijä
On todella epäkohteliasta purjeveneiliöidellä moottori-veneiliöitä kohtaan....katsovat yleensä tavatessa aina mastoon..eivätkä tervehdi vaikka nykyisin ajavat itsekkin yleensä moottorilla ....purjeet paketissa.....naurettavaa porukkaa....
- JuonNytKahvla
Ihmisluonteeseen kuuluu, että yhtäältä ärsyttää hullunlailla ihan kaikki ja toisaalta mikään ei tunnu häiritsevän sisäistä rauhaa. Molemmat ovat inhimillisä piirteitä, mutta esiintyvät eri ihmisessä.
Ei hyödytä kerätä asioita, jotka ärsyttävät koska lista on loputon niille, jotka ovat sitä tyyppiä. Jos sellainen ihminen jonain aamuna heräisi maailmaan, jossa ei ole mitään asiaa, joka ärsyttää, niin puoleen päivään mennessä hän olisi keksinyt jo liudan asioita, jotka ovat kestämättömiä. - Ei-ihan-vierestä-ohi
Mikään muu ei ärsytä kuin se että pitää ajaa alle viiden metrin etäisyydeltä vierestä vaikka tilaa on yllin kyllin. Ahtaalla väylällä ymmärrän kyllä ettei tilaa ole kierrellä. Viime kesänä havaitsin myös muutamia moottoriveneilijöitä jotka selkeästi kiersivät kaukaa ohitettavat veneet. Heille toivotan erityisen mukavaa joulun aikaa.
- tässäsesyyon
Nykyään "hyvät merimiestavat" ovat unohtuneet pääsääntöisesti ja itsekkyys tullut tilalle. Poikkeuksiakin toki on.
- ToinenNäkemys
On aika yleistä, että ihmiset uskovat omien ongelmiensa koskevan kaikkia ihmisiä. Esimerkiksi ihminen, joka vie töistä tavaraa kotiinsa tekee sen koska "kaikki tekevät niin" ja "työnantaja tietää sen ja se on otettu huomioon palkkaa laskettaessa".
Todellisuudessa kaikki eivät vie tavaraa töistä eikä hyvät merimiestavat ole "pääsääntöiseti unohtuneet". - Metelino
ToinenNäkemys kirjoitti:
On aika yleistä, että ihmiset uskovat omien ongelmiensa koskevan kaikkia ihmisiä. Esimerkiksi ihminen, joka vie töistä tavaraa kotiinsa tekee sen koska "kaikki tekevät niin" ja "työnantaja tietää sen ja se on otettu huomioon palkkaa laskettaessa".
Todellisuudessa kaikki eivät vie tavaraa töistä eikä hyvät merimiestavat ole "pääsääntöiseti unohtuneet".Asiaa puhut. Tavat eivät ole "pääsääntöisesti unohtuneita" mutta niin on helppo väittää ja vaikeaa argumentoida vastaan. Tieliikenteessäkin on viranomaisten mukaan kuri ja kulttuuri huonontunut tasaisesti vuosikymmeniä, itsellä kokemusta 30 vuotta, vaikka tosiasiassa liikenne on sujuvampaa kuin koskaan.
Merellä mikään ei ole tavoissa huonommin kuin 20 vuotta sitten. Jotakuta ärsyttävät kaikki muut mutta näin on ollut aina. Minusta merellä on nykyisin leppoisampaa ja ystävällisempää kuin aiemmin. Metelino kirjoitti:
Asiaa puhut. Tavat eivät ole "pääsääntöisesti unohtuneita" mutta niin on helppo väittää ja vaikeaa argumentoida vastaan. Tieliikenteessäkin on viranomaisten mukaan kuri ja kulttuuri huonontunut tasaisesti vuosikymmeniä, itsellä kokemusta 30 vuotta, vaikka tosiasiassa liikenne on sujuvampaa kuin koskaan.
Merellä mikään ei ole tavoissa huonommin kuin 20 vuotta sitten. Jotakuta ärsyttävät kaikki muut mutta näin on ollut aina. Minusta merellä on nykyisin leppoisampaa ja ystävällisempää kuin aiemmin.Ennen vanhaan veneet olivat pienempiä ja hitaampia, joten samanlaisia aalto-ongelmia kuin nykyisin ei ollut. Nythän jos ajaa veneen saaren rantaan, ei voi tietää, iskeekö kohta metriset aallot veneen rikki. Eipä 80-luvulla monella ollut plaanaavaa 4-tonnista moottorivenettä. Ei silloin huomaavaisuuden puute satamissa ollut yhtä ikävää kuin nykyisin. Itse ajelen yleensä purjeilla, mutta myös moottoriveneellä, ja on selvää, että purjehtijat moikkaavat minua jonkin verran useammin kun purjehdin.
- Oikaisua
Bossu kirjoitti:
Ennen vanhaan veneet olivat pienempiä ja hitaampia, joten samanlaisia aalto-ongelmia kuin nykyisin ei ollut. Nythän jos ajaa veneen saaren rantaan, ei voi tietää, iskeekö kohta metriset aallot veneen rikki. Eipä 80-luvulla monella ollut plaanaavaa 4-tonnista moottorivenettä. Ei silloin huomaavaisuuden puute satamissa ollut yhtä ikävää kuin nykyisin. Itse ajelen yleensä purjeilla, mutta myös moottoriveneellä, ja on selvää, että purjehtijat moikkaavat minua jonkin verran useammin kun purjehdin.
>Eipä 80-luvulla monella ollut plaanaavaa 4-tonnista moottorivenettä.<
Juuri 1980 -luvulla nimenomaan niitä oli. Oli käsite MUSKELIVENEET, nykyisten "Herrojen huvikuunarit" -käsitteen paikalla.
Muskelivene oli noin 10 metrinen pääasiallisesti Jenkkivene, Wellcraft, Cris-Craft, tai Cigarette, jossa oli kahdesta kolmeen 600 hevosvoimaista bensiinikonetta per vene. Nopeudet noilla veneillä oli luokkaa 50-60 solmua.
Entisellä rallikuski Timo Mäkisellä oli kuuleman mukaan vene, jonka huippunopeus oli jopa 80 solmua.
Kaikki muskeliveneet myytiin ulosottomiesten toimesta noin 25.000 markkaa kappaleelta ja laivattiin ulkomaille, mm Unkariin ja Ukrainaan.
Kun tuon ajan puhallus järjestettiin, oli mukana pankkien höveli lainananto. Kun rahaa oli riittävästi ulkona, alkoi pankit valittaa vakuuksien arvojen riittämättömyydestä. Halusivat vielä mahdollisen "mummonmökinkin" lisävakuudeksi.
Kun veneilijä ei selvinnyt Mauno Koiviston aiheuttamassa romahtaneessa taloustilanteessa silloisesta 150.000 markan venelainastaan, myi ulosottomies veneen "saatavissa olevalla hinnalla" (25.000 markkaa), ja laina jäi velanottajalle edelleen maksamatta. Velanottaja menetti veneen, ja samalla tulevan perintömummonmökkinsäkin. (Mummo siis kadulle).
En tiedä ketkä olivat jakamassa pottia veneiden hintojen erotuksesta. Luultavasti jotkut jobbarit kuitenkin.
PS. 1980 luvulla ei huomaavaisuudesta vesillä ollut tietoakaan. Ajoivat samaan tyyliin kuin Bemari ja Audikuskit nykyisin kaduilla.
Olivat lisäksi merellä puhelinluetteloiden karttojen kanssa.
- Ei_ärsytä_sinänsä
Mielestäni moottoriveneet tai -veneilijät eivät sinänsä ole mitenkään ärsyttäviä. Enemmistö heistä on ihan mukavia ihmisiä, useat mukavampiakin kuin jotkut purjeveneilijät.
Kielteisen suhtautumisen taustalla on se, että moottoriveneellä voi lähteä merelle huomattavasti vähäisemmällä osaamisella kuin purjeveneellä. Siksi moottoriveneilijöiden keskuudessa on suhteellisesti enemmän sellaisia ihmisiä, jotka aiheuttavat tavalla tai toisella joko harmia, vaivaa tai myötähäpeää muiden veneilijöiden keskuudessa. Tämän ei tietysti pitäisi antaa leimata kaikkia moottoriveneilijöitä. - joonharmi
myötähäpeää?
- MitaanTietamaton
Ei varmaan myötähäpeää. Eikös se ole ylimielisyyden yksi esiintymismuoto?
- Ei_ärsytä_sinänsä
Hassua että tähän myötähäpeä-käsitteeseen näin tartuttiin. Myötähäpeä tarkoittaa tietääkseni sitä, että joku tekee jotain nololla tavalla sellaisella meiningillä, ettei hän selvästi itse ymmärrä tehneensä mitään väärin tai virheellisesti. Samaan joukkoon, tässä tapauksessa veneilijöihin, kuuluva voi tapahtumaa sivusta seuratessaan kuitenkin tuntea tällöin häpeää jopa ennestään tuntemattoman henkilön puolesta.
Minusta on noloa varsinkin veneilyä vähemmän harrastaneiden seurassa katsella esimerkiksi huonoja käytäntäjä satamamanöövereissä. Kukaan ei tietenkään ole aina ja kaikkialla osaava, mutta jo aikaisemmin mainitsemastani syystä moottoriveneilijöiden joukossa on suhteellisesti enemmän veneilijöitä, jotka aiheuttavat sitä. Siis myötähäpeää. Se, että tunnen myötähäpeää myös moottoriveneilijöiden töpeksimistä osoittaa, että katson kuuluvani samaan joukkoon - veneilijöihin. - Better_Than_Life
Olen yrittänyt tässä palauttaa mieleeni noita mahdollisia "huonoja käytäntöjä satamamanöövereissä" jotka saattaisivat jopa myötähäpeää aiheuttaa, mutta viime vuosilta ei tule yhtään mieleen, ainakaan jos puhumme matkaveneistä. Mökkiveneilijöiden ärsyttäviä manöövereitä muistuu mieleen senkin edestä, esim väliaikaisia kiinnittymisiä bensiksen, tai septipisteen laituriin jne. On toki selvää että pahat tuuliolosuhteet vaikeuttavat etenkin kölittömien isojen moottoriveneiden manöövereitä, mutta tuon ei pitäisi kenellekään myötähäpeää aiheuttaa, pikemmin auttamisen halua.
Luulen että sinäkin näet mitä haluat nähdä, ahtaasta purjehtijan vinkkelistä. Olen veneitä omistanut yli 30 vuotta ja myös purjeveneillä pitkiä reissuja tehnyt ja tästä vinkkelistä katsottuna käytännössä kaikki matkaveneilijä, lajiin katsomatta ovat poikkeuksetta suoriutuneet varsin mallikkaasti kaikista tarvittavista veneilymanöövereistä.
- Rvrgvrgvrgrvg
Minua ei nolota eikä ärsytä, minua mietityttää riskit. Muutaman bissen ja pari shottia vetäneet sällit ajaa 25 kn ja 0,8 promillea kapealla väylällä parin metrin etäisyydeltä. Ei turvallista ja kaikkein vittumaisinta on se että ei tiedä etukäteen kuka se on. Satamassa näkee lähtijöitä...
Kateus... niihin vanhoihin paskoihin? - WanhaSeilori
Ei minua moottoriveneilijöissä ärsytä mikään. Eikä se ylipäätään ole veneen vika, jos sen miehistö käyttäytyy idioottimaisesti. Toki seilorit keskimäärin ovat kokeneempia veneilijöitä, koska monet heistäkin ovat aloittaneet moottoriveneillä. Kuten minäkin, vaikka nyt jo olenkin viimeiset 30 vuotta pelkästään seilannut.
Olisi hyvä muistaa, että me kaikki olemme veneilijöitä ja yhteistyöllä saamme sen vähänkin etujamme puolustettua. Meitä vastaan hyökätään varmasti lähivuosina rajusti tiettyjen poliittisten tahojen puolelta ja yritetään verottaa harrastustamme koko ajan enemmän. Se on helpompaa kuin esim kesämökkiläisten kimppuun käyminen. Matkaveneitä kun on vain joitakin kymmeniätuhansia, mutta mökkejä lienee n. kaksi miljoonaa. Veneily on leimattu elitistiseksi harrastukseksi, vaikka varmaan 90% veneistä on korkeintaan muutaman kymppitonnin arvoisia. Hyvin seilaavan H-veneen esim voi hankkia alle 5000 €:lla, jos ei aio tosissaan kilpailla. Ja silläkin voi aivan hyvin retkeillä koko lomansa.- MitaanTietamaton
Asiaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta kaipa meistä veneilijöistäkin sepän saa, kun aikansa takoo.
- Harhako
WanhaSeilori puhuu asiaa. Mutta sitten on enenevissä määrin näitä "mä olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan" optiokavereita, joita ei lisämaksut eikä paheksunta kanssaveneilijöissä haittaa. Mm. Barosundissa kun on kahvilla kesällä niin ei ole mikään yllätys että isompi paatti lipuu reilusti ylinopeutta kapeassa salmessa reilun peräaallon kera. Veneet kiinni ja lepuuttajat esille jos siinä pysähdytte.
- Better_Than_Life
Tässä kohtaa olet kyllä oikeassa, erityisesti Barösundin tapauksessa. Ollaan Scolan terassilta aika moneen kertaan oltu todistamassa kun joku vetää räkäplaania salmessa jossa pitäisi olla nopeusrajoituksena 10 km/h. Aivan helvetinmoista aaltoa vetävät perässään.
Mikä helvetti siinä on ettei tuommoista itsestäänselvää merimiestapaa osata noudattaa? Pääosa noista on keskikokoisia perämoottoreilla varustettuja veneitä, mutta jokunen isompi matkavenekin tuohon mahtuu. Hävettää ja vituttaa noiden ääliöiden puolesta. - fossiilipaeriaikakaudelt
Better_Than_Life kirjoitti:
Tässä kohtaa olet kyllä oikeassa, erityisesti Barösundin tapauksessa. Ollaan Scolan terassilta aika moneen kertaan oltu todistamassa kun joku vetää räkäplaania salmessa jossa pitäisi olla nopeusrajoituksena 10 km/h. Aivan helvetinmoista aaltoa vetävät perässään.
Mikä helvetti siinä on ettei tuommoista itsestäänselvää merimiestapaa osata noudattaa? Pääosa noista on keskikokoisia perämoottoreilla varustettuja veneitä, mutta jokunen isompi matkavenekin tuohon mahtuu. Hävettää ja vituttaa noiden ääliöiden puolesta.Monet ovat, niin tyhmiä etteivät tiedä nopeusrajoitusten olevan km/h. Plotterissa ei lue ja kursseja ei käydä ja paperiset kartat joissa yleisimmät merimerkit kerrottu ovat edellis vuosisadalta joten kellä sellaiset olisi...
Tämä voisi olla syy tähän vauhti asiaan.
Meillä on 8 metrinen moottorivene, ja se on paljon herkempi aallokolle kuin purjeveneet. Viime kesänä yksikään moottoriveneilijä ei sikaillut kun olimme ajossa. Aiempina kesinä on yleensä ollut yksi tai kaksi isolla veneellä läheltä ohittavaa venettä, jotka räkäplaanissa vetävät perässään noin puolta itämerta. Keski-ikäisiä ukkoja useimmiten.
Sen sijaan eräs mökkeilijä nosti 250-heppaisen yamarininsa plaaniin Korpoströmin satamassa. Ajoi 2 metrin päästä ohi, joten pikkuinen perämoottoriveneemme haukkasi vettä montun kohdalla sisäänsä noin sata litraa. Saattoihan tämä kaveri kännissäkin olla, mene ja tiedä. Mutta en laske häntä moottoriveneilijäksi, vaikka moottorivenettä ajoikin.- muutama.syy
Kotisataman vierestä menee väylä vielä sisempänä lahdessa oleviin satamiin. Alueella on 10 km/h nopeusrajoitus, joten ongelmia siitä ei pitäisi olla. Kuitenkin kovin monelle sen rajoituksen noudattaminen on ylivoimaista, varsinkin sen kotisatamasta merelle päin, mikä alue vielä useammasta tuntuu "asumattomalle". Erityisen vaikeaa on vauhdista luopuminen, joten vasta juuri ennen sitä kotisatamaa aletaan kaasuvipua hiljalleen hivuttaa pienemmälle, joten plaanista myös pudotaan tehden pitkään maksimiaaltoa. Yhtä monet melkein noudattavat rajoitusta, eli puskevat reilusti uppoumavauhdin ylittävällä nopeudella, seurausta tuskin tarvitsee selventää.
Saattaa hyvin olla, etteivät purjehtijat olisi sen parempia. Mutta vaikka hölmöilisivät samalla tavalla, siitä ei ole haittaa ympäristölle. - Kivimittari
Jos joku ajaa niin läheltä että kilon kiven saa sille heitettyä niin saa vaan syyttää itseään
- kuultua
Moottoriveneellä on helpompi aloittaa veneily. Yleensä eri harrastuksissa ihmiset ovat kiinnostuneet kehittämään osaamistaan ja tietämystään, koska se on harrastus joka kiinnostaa. Moottoriveneilyssä - ainakin osalla - se on ajanvietettä, jossa on vaan tarkoitus pitää hauskaa. Osaamista ei kehitetä kun arvioidaan että plotterin kanssa pärjätään ja muut härpäkkeet avittavat. Korostan että tämä ei päde kaikkiin mutta tämä asenne on tullut esiin erityisesti nuorempien (20-30v.) kuljettajien puheissa.
- Better_Than_Life
Eikö merellä olemisen ja maisemista sekä olosuhteista nauttimisen kuulukin olla etupäässä ajanvietettä? Minkä ihmeen takia matkailussa ja kesän vietossa pitäisi edes miettiä taitojen kehittämistä? Muut harrastukset on asia erikseen mutta veneily on ajanvietettä ja matkailun ensisijainen tarkoitus on nauttia ja rentoutua.
- justjoo_
Eikö merellä olemisen ja maisemista sekä olosuhteista nauttimisen kuulukin olla etupäässä ajanvietettä? Minkä ihmeen takia matkailussa ja kesän vietossa pitäisi edes miettiä taitojen kehittämistä? Muut harrastukset on asia erikseen mutta veneily on ajanvietettä ja matkailun ensisijainen tarkoitus on nauttia ja rentoutua.
Tuolla asenteella varustetut, silloin kun eivät saatananmoista aaltoa tehden vierestä aja, tulevat kohti, ja kysyvät jotakin paikkaa minne ovat menossa.
Ja ovat sitten niin saatanan oikessa valitsemassaan tavassa. Tuo asenne ja käytös ne ärsyttävät joissakin veneilijöissä. - Better_Than_Life
Kaltaiseksi idiootin ei kannattaisi arvailla miten minä missäkin tilanteessa toimin. Oma käsitykseni tästä on tullut ilmi jo aiemmissa kommenteissa tässä keskustelussa. Omassa työssäni saan keskittyä osaamiseen ja taitojen kehittämiseen, vapaa-ajallani pyrin sen sijaan ensisijaisesti rentoutumaan ja nauttimaan elämästä.
Kaltaiseksi umpimielisen pösilön soisin pitävän turpansa tukossa. - justjoo_
Kaltaiseksi idiootin ei kannattaisi arvailla miten minä missäkin tilanteessa toimin. Oma käsitykseni tästä on tullut ilmi jo aiemmissa kommenteissa tässä keskustelussa. Omassa työssäni saan keskittyä osaamiseen ja taitojen kehittämiseen, vapaa-ajallani pyrin sen sijaan ensisijaisesti rentoutumaan ja nauttimaan elämästä.
Kaltaiseksi umpimielisen pösilön soisin pitävän turpansa tukossa.Pidä asenteesi.
Ja myy veneesi! - vähemmän.idiootti
Kaltaiseksi umpimielisen pösilön soisin pitävän turpansa tukossa.Missä kohtaa tuossa viitattiin better_than_lifen tekemisiin? Ei suoraan ainakaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jäi tunnistaa itsensä kuvailluista tapauksista. Sen todennäköisyyttä korostaa toisen nimittely idiootiksi.
- Väintämä
Ainakin minä kun ensimmäisen matkaveneeni hankin niin olin kiinnostunut miten olisi hyvä toimia. Olin kiinnostunut kaikesta veneilyyn liittyvästä; navigoinnista, turvallisuusasioista, varusteista, merimiestavoista. Halusin harjoitella peruutusta ja rantautumista turvallisissa paikoissa. Jne. Se oli harrastukseni uutuuden viehätystä. Siksi tuntuu oudolta että joku vaan ottaa veneen, juomat ja porukan - lähtee vesille ja toivoo että kaikki menee hyvin.
- pyllynsilmäkatsoo
Väintämä kirjoitti:
Ainakin minä kun ensimmäisen matkaveneeni hankin niin olin kiinnostunut miten olisi hyvä toimia. Olin kiinnostunut kaikesta veneilyyn liittyvästä; navigoinnista, turvallisuusasioista, varusteista, merimiestavoista. Halusin harjoitella peruutusta ja rantautumista turvallisissa paikoissa. Jne. Se oli harrastukseni uutuuden viehätystä. Siksi tuntuu oudolta että joku vaan ottaa veneen, juomat ja porukan - lähtee vesille ja toivoo että kaikki menee hyvin.
Vain pursimies osaa katsoa maailmaa silmällä kolmannella. Tällaisell pöllön silmällä mailma näyttää yksinkertaisemmalta, kuin se on. Olen opettanut kahdessa tunnissa purjeveneen perus käsittelyn henkilölle joka ei ollut ikinä aiemmin veneillyt, joten mikään raketti insinööri aloitteleva purjehtija tarvitse olla.
On varmaa, että ero purjeveneilyn vaikeudessa on glise, en tarkoita kilpapurjehdusta vaan sitä, että osaa nostaa purjeet, osaa trimmata purjeet eri tuulille, ymmärtää mahdollisuuden edetä vastaisia tuulia, eli mies vie venettä eikä vene miestä.
Pöllön silmä purjehtija ei näe sitä, että joutuu sitä moottoriveneelläkin trimmaamaan, ennakoimaan, miettimään välillä stabiiliutta lastatessa, eri aallon suuntin on omat lainalaisuudet miten matka taittu turvallisesti ja millä vauhdilla ja katsomaan missä, millä vektorilla, mitä mahdollisia kurssi muutoksia ja missä, nopeuden muutokset, kartoittaa kaikki merten aateliset vaarallisella sektorilla etenemää ajatelle, ja tosi asia on usein ajaa kahden purjehtijan välistä, kun muuta vaihtoehtoa ei ole esim väylä maarianhaminan itäsatamasta rödhamiin saakka sesonki aikaan on siinä välillä moottoriveneellä tarkkailtavaa, kun pursimiehet kisaavat toistensa kanssa kumpaankin suuntaan, miettikääpä tällaista tilannetta...
Kummallakin vene tyypillä voi tietysti vain edetä, kummallakin veneelä voi vaihtoehtoisesti edetä optimaalisemmin ja kummallakin venetyypillä voi kilpailla kansainvälisellä tasolla.
Luuleeko purjehtija, että pärjäisi nykyisillä taidoillaan moottoriveneellä esim. luotsikutterin, nopean meripelastus aluksen, kolmemoottorisen jenkki sikarin, tai 40" fly bridge aluksen kippariksi ajamaan näille tyypillisillä nopeuksilla purjehtijoiden keskelle väylille saati ajamaan parkkiin vaikka Maarianhaminan itäsatamaan sesonkina tai Utössä laivan kylkeen syys myrskyssä?
Ihan tosta vaan kaverit ja kaljat mukaan ja merelle just! - pointti.hukassa
pyllynsilmäkatsoo kirjoitti:
Vain pursimies osaa katsoa maailmaa silmällä kolmannella. Tällaisell pöllön silmällä mailma näyttää yksinkertaisemmalta, kuin se on. Olen opettanut kahdessa tunnissa purjeveneen perus käsittelyn henkilölle joka ei ollut ikinä aiemmin veneillyt, joten mikään raketti insinööri aloitteleva purjehtija tarvitse olla.
On varmaa, että ero purjeveneilyn vaikeudessa on glise, en tarkoita kilpapurjehdusta vaan sitä, että osaa nostaa purjeet, osaa trimmata purjeet eri tuulille, ymmärtää mahdollisuuden edetä vastaisia tuulia, eli mies vie venettä eikä vene miestä.
Pöllön silmä purjehtija ei näe sitä, että joutuu sitä moottoriveneelläkin trimmaamaan, ennakoimaan, miettimään välillä stabiiliutta lastatessa, eri aallon suuntin on omat lainalaisuudet miten matka taittu turvallisesti ja millä vauhdilla ja katsomaan missä, millä vektorilla, mitä mahdollisia kurssi muutoksia ja missä, nopeuden muutokset, kartoittaa kaikki merten aateliset vaarallisella sektorilla etenemää ajatelle, ja tosi asia on usein ajaa kahden purjehtijan välistä, kun muuta vaihtoehtoa ei ole esim väylä maarianhaminan itäsatamasta rödhamiin saakka sesonki aikaan on siinä välillä moottoriveneellä tarkkailtavaa, kun pursimiehet kisaavat toistensa kanssa kumpaankin suuntaan, miettikääpä tällaista tilannetta...
Kummallakin vene tyypillä voi tietysti vain edetä, kummallakin veneelä voi vaihtoehtoisesti edetä optimaalisemmin ja kummallakin venetyypillä voi kilpailla kansainvälisellä tasolla.
Luuleeko purjehtija, että pärjäisi nykyisillä taidoillaan moottoriveneellä esim. luotsikutterin, nopean meripelastus aluksen, kolmemoottorisen jenkki sikarin, tai 40" fly bridge aluksen kippariksi ajamaan näille tyypillisillä nopeuksilla purjehtijoiden keskelle väylille saati ajamaan parkkiin vaikka Maarianhaminan itäsatamaan sesonkina tai Utössä laivan kylkeen syys myrskyssä?
Ihan tosta vaan kaverit ja kaljat mukaan ja merelle just!Koko jutun pointtihan onkin täsmälleen siinä, että niitäkin on, jotka kuvittelevat osaavansa kaiken kuvailemasi vain ostamalla venenne tai saavansa sellaisen käyttöönsä. Purjehtija nimenomaan tietää, että taitoa vaaditaan enemmän. Ja että se taito ei synny itsestään, vaan se pitää tietoisesti hankkia. Better_than_Life tuntui olevan sillä kannalla, ettei niitä taitoja ole tarvetta pyrkiä hankkimaan.
- Better_Than_Life
pointti.hukassa kirjoitti:
Koko jutun pointtihan onkin täsmälleen siinä, että niitäkin on, jotka kuvittelevat osaavansa kaiken kuvailemasi vain ostamalla venenne tai saavansa sellaisen käyttöönsä. Purjehtija nimenomaan tietää, että taitoa vaaditaan enemmän. Ja että se taito ei synny itsestään, vaan se pitää tietoisesti hankkia. Better_than_Life tuntui olevan sillä kannalla, ettei niitä taitoja ole tarvetta pyrkiä hankkimaan.
"Better_than_Life tuntui olevan sillä kannalla, ettei niitä taitoja ole tarvetta pyrkiä hankkimaan."
Mistä helvetistä sinä tällaisia johtopäätöksiä sävellät?!?
Better_Than_Life on omistanut veneitä yli 30 vuotta ja ollut kilpapurjeveneen miehistössä vajaat parikymmentä vuotta sitten.
Pinnistele, pystyt kyllä parempaan. Tai sitten et. - lueedeskirjoittamasi
Muistisi tai lukutaitosi on päässyt huonoon happeen.
"Minkä ihmeen takia matkailussa ja kesän vietossa pitäisi edes miettiä taitojen kehittämistä?"
Pinnistele, saatat pystyä parempaan. Tai sitten et. - Better_Than_Life
Ihan tosta vaan kaverit ja kaljat mukaan ja merelle just!Veit jalat suustani!
- pointti.hukassa
"Better_than_Life tuntui olevan sillä kannalla, ettei niitä taitoja ole tarvetta pyrkiä hankkimaan."
Mistä helvetistä sinä tällaisia johtopäätöksiä sävellät?!?
Better_Than_Life on omistanut veneitä yli 30 vuotta ja ollut kilpapurjeveneen miehistössä vajaat parikymmentä vuotta sitten.
Pinnistele, pystyt kyllä parempaan. Tai sitten et.Siitä jo huomautettiin, mutta ihan muistisi virkistämiseksi koko tarinasi:
"Eikö merellä olemisen ja maisemista sekä olosuhteista nauttimisen kuulukin olla etupäässä ajanvietettä? Minkä ihmeen takia matkailussa ja kesän vietossa pitäisi edes miettiä taitojen kehittämistä? Muut harrastukset on asia erikseen mutta veneily on ajanvietettä ja matkailun ensisijainen tarkoitus on nauttia ja rentoutua."
Että ihan gastina joskus vuosikymmeniä sitten, jopas jotakin. Varsinaisesti vaatimustaso laitapainolle ei ole kovin korkealla. Jos nyt pinnistäisi ja panisi paremmaksi. Noin 30 v sitten lopetin enimmältään olemasta gasti kilpaveneessä siirryttyäni virkavuosien myötä keulasta perään. Sen jälkeen olen kipparoinut, viimeiset kymmenkunta vuotta kahta venettä. Jotenkin olen tulosten perusteella onnistunut jopa taitoani kehittämään, vaikka edelleen on paljon tarvetta istua ihan koulunpenkilläkin. On siihen väliin tullut pyyntöjä kipparoida moottoriveneitäkin. Sen perusteella voi sanoa, ettei se normaalitasolla paljoa istumalihaksia enempää vaadi, kunhan merenkulun yleiset perusteet on hanskassa. Onneksi niissä tapauksissa veneen omistaja on ymmärtänyt, etteivät ne perusteet ole itsellä hanskassa ja pyydetty apuun enemmän harjoitellut. Kilpaileminen tietysti siinäkin lajissa erikseen. - katso.millä.katsot
Ihan tosta vaan kaverit ja kaljat mukaan ja merelle just!"Olen opettanut kahdessa tunnissa purjeveneen perus käsittelyn henkilölle joka ei ollut ikinä aiemmin veneillyt, joten mikään raketti insinööri aloitteleva purjehtija tarvitse olla. "
Otitko vastapalveluksi opettamaltasi henkilöltä kahden tunnin kurssin äidinkielessä? Kumpikin tuntuu saavuttaneen saman tason uudessa aluevaltauksessaan. - Itsestään_selvää
Kun taidot on hankittu, turvallisuus jotenkin varmistettu, niin tottakai sitten nautitaan vapaa-ajasta. Sitähän se veneily on, mutta tässä järjestyksessä
- Vaintämä
Ihan tosta vaan kaverit ja kaljat mukaan ja merelle just!Ensimmäinen matkaveneeni oli moottorivene. Akselivetoinen puoliplaanari.
- Outoakategorisointia
pointti.hukassa kirjoitti:
Koko jutun pointtihan onkin täsmälleen siinä, että niitäkin on, jotka kuvittelevat osaavansa kaiken kuvailemasi vain ostamalla venenne tai saavansa sellaisen käyttöönsä. Purjehtija nimenomaan tietää, että taitoa vaaditaan enemmän. Ja että se taito ei synny itsestään, vaan se pitää tietoisesti hankkia. Better_than_Life tuntui olevan sillä kannalla, ettei niitä taitoja ole tarvetta pyrkiä hankkimaan.
Miksi vastaava ei koskisi moottoriveneitä?
- kuten.kirjoitettu
Outoakategorisointia kirjoitti:
Miksi vastaava ei koskisi moottoriveneitä?
Jos ymmärtää lukemansa, siinä kirjoitettiin, että "on niitäkin". Onhan sellaisiakin, jotka ajattelevat hallitsevansa purjeveneen vain ostamalla sellaisen ilman kokemusta ennalta. Sellaisia vain on paljon vähemmän kuin niitä, jotka uskovat hallitsevansa moottorivenettä, kun hallitsevat autoakin.
- Asianydin_
Se on se tarkoitus, mutta ilman perustaitoja siitä tulee juuri aloittajan kysymykseen viittaavia piirteitä. Eli ensi taidot, tietämys ja toiminta kuntoon niin se viihdyttävä ajanvietto onnistuu kaikilta
- EiYleensäOngelmia
Ongelmat on ehkä vähän lisääntyneet kun yhä useammilla on varaa ostaa yhä tehokkaampi vene. Ulkoisvaikutuksia tulee enemmän jos hyvin moni aloittaa vähin taidoin hyvin isolla ja tehokkaalla moottoriveneellä.
Yleensä en kuitenkaan ole kokenut ongelmaksi sitä että toisella on iso ja komea vene. Nuo tapaukset jossa joku ajaa viereen ja pudottaa plaanista on enemmän netistä kuin tosielämästä tuttuja.- KalatkinSopasta
Veneen tehokkuuden haittavaikutukset muuhun kuin ilmansaasteisiin ovat hieman lapsellisia.
Tehoa käytetään yleensä kiertoilmauksena kalleudelle, nopeudelle tai koolle tai niiden yhdistelmälle. Tässä vielä korostetaan uutuutta (nykyään on useammalla varaa...).
Kaikki ymmärtävät mistä on kysymys sanottaessa, että naapurin uusi, kallis, iso ja nopea vene sapettaa.On paljon hyväksyttävämpää esittää huoli tehosta tai turvallisuudesta.
Samasta asiasta on kuitenkin kysymys eikä kateellinen huijaa ketään.
- Applix
Kun nyt kerran kysytään. Veneet, jotka ilmaisevat väistämisaikeensa vasta viime tingassa, ärsyttävät. Ihan riippumatta siitä ovatko moottori- vai purjeveneitä ja ollaanko väylällä vai muualla. Turvallisuusasia.
Suosittelen, että väistö aloitetaan viimeistään noin 100 metrin etäisyydellä, nopean veneen tapauksessa vielä kauempaa. Silloin riittää pienempikin suunnanmuutos, kunhan se on niin suuri että se havaitaan kulkuoikeutetusta veneestä. Aika monet tämän kyllä osaavatkin. Peukkuja niille.- aika.matka
Parempi olisi määritellä väistö ajan kuin matkan mukaan. Kaksi kolmen solmun nopudella kulkevaa purjevenettä tekevät vastakkaisiin suuntiinkin kulkiessaan yli puoli minuuttia sitä 100 m matkaa.
- patakattia
Jos sinä näytät väistämisaikeesi riittävän aikaisin, niin toisen ei tarvitse välttämättä tehdä mitään. Voiko olla niin, että muut joutuvat väistämään sinua koska et näytä aikeitasi?
- applix
Ei voi. Väistämisvelvollisena ollessani näytän aikeeni ajoissa. Kulkuoikeutettuna ollessani meriteiden säännöt velvoittavat minua ylläpitämään suunta ja nopeus. Ylläoleva koskee tilannetta, missä se toinen on väistämisvelvollinen.
- Viken
Minä näytän väistämisaikeeni, niin aikaisin että naapurille ei voi jäädä siitä mitään epäselvyyttä.
Toisinaan hieman nyppii kun toinen osapuoli ei tee mitään silmin havaittavaa liikettä, josta voisi päätellä että sillä on huomattu eleeni tai vastaan tuleva ylipäätään. Tämä siis siinä tilanteessa, jossa ollaan tulossa suoraan nokat vastaan koneella.
Yleensä ajan koneella väylän oikeassa reunassa - siis todella reunassa- ja kun siellä tulee joku vastaan, niin että en enää enempää oikealle voi väistää, on siinä vaikea pysyä "coolina".
Nyt ennenkuin joku alkaa opettamaan väistämissääntöjä, niin tiedän että väylässä ajavan tulee väistää oikealta tulevaa ja venettä saa kuljettaa myös siellä "vastaatulijoiden" puolella.
Olisi kuitenkin jotenkin selvempää, jos ainakin viitoitetussa väylässä kuljettaisiin kukin omalla puolellaan. Näin väistäminenkin olisi luontevaa ja verenpaineetkin siinä pysyisivät vihreällä alueella :D
- Ärsyttääpelt
Tyhmät kysymykset, kuten nyt tämäkin aloitus!
- topkolmenkärki
Vaikuttaa siltä ettei oikeastaan mikään, vaan turhaa narinaa!
Ehkä suurimpana se, että, ette ole laittaneet tavaroita asiallisesti, ajateltuna mahdollisia aaltoja veneen ohittaessa läheltä. Moottori vene ohittaa läheltä, kun ei muuta voi, sillä törttöilette missä sattuu väylällä purjeen tuomalla väistämis oikeudella.
Eli ensikautena tavarat paikoilleen!!! Niin laineilla tavataan ja voitte heristää nyrkkiänne ja paiskoa kiviä :D tai ymmärtää sen kuuluvan vesillä liikkumisen riemuihin.- niin.turhaa
Kukaan ei valita siitä että ohittaa läheltä jos ei voi ohittaa kauempaa. Mutta kun niin kovin usein voisi ohittaa kauempaakin ...
Mutta turhahan tätä on sille tyhmimmälle osalle veneilijöistä selittää. Viisaammat sen tietävät, yhmimmät eivät koskaan tajuakaan. - 180
Ikävintä tässä elämässä on se, että nämä toisista piittaamattomat veneilijät eivät edes osaa asettua toisen - usein pienemmän - asemaan.
Outona käyttäytymisenä pidän niitä, jotka tulevat vastaan samalla puolella väylässä, johon on asetettu turvavesimerkit ( tunnetaan usein myös keskiväylän merkkeinä).
Eikö tuollaisessa väylässä olisi selvempää pysyä siellä omalla"kaistalla". Samalla olisi sitä välimatkaakin enemmän :D
Omituisena pidän myös niitä "tosi"purjehtijoita, joilla on pakottava tarve kryssiä 3m/s tuulessa Barösundin kapeassa väylässä vilkkaassa heinäkuun liikenteessä.
Kestoinhokkina on tietysti nämä tähystyksen minimiin jättäjät. Väistötoimiin ei useinkaan ryhdytä ajoissa, vaan sitten kun se eniten pelkäävä alkaa suuntaansa muuttamaan.
Kuinka mukavaa se olisi kun kumpikin hyvissä ajoin ilmaisisi aikeensa ja samalla tulisi taas sitä välimatkaakin helposti lisää siihen sivutukseen.
Nämä edellä mainitut toimet eivät lisää polttoaineen kulutusta tai aiheuta mitään ylipääsemättömiä ongelmia veneen kipparille, mutta lisäisivät turvallisuutta ja vähentäisivät stressiä. - VauhtiPois
180 kirjoitti:
Ikävintä tässä elämässä on se, että nämä toisista piittaamattomat veneilijät eivät edes osaa asettua toisen - usein pienemmän - asemaan.
Outona käyttäytymisenä pidän niitä, jotka tulevat vastaan samalla puolella väylässä, johon on asetettu turvavesimerkit ( tunnetaan usein myös keskiväylän merkkeinä).
Eikö tuollaisessa väylässä olisi selvempää pysyä siellä omalla"kaistalla". Samalla olisi sitä välimatkaakin enemmän :D
Omituisena pidän myös niitä "tosi"purjehtijoita, joilla on pakottava tarve kryssiä 3m/s tuulessa Barösundin kapeassa väylässä vilkkaassa heinäkuun liikenteessä.
Kestoinhokkina on tietysti nämä tähystyksen minimiin jättäjät. Väistötoimiin ei useinkaan ryhdytä ajoissa, vaan sitten kun se eniten pelkäävä alkaa suuntaansa muuttamaan.
Kuinka mukavaa se olisi kun kumpikin hyvissä ajoin ilmaisisi aikeensa ja samalla tulisi taas sitä välimatkaakin helposti lisää siihen sivutukseen.
Nämä edellä mainitut toimet eivät lisää polttoaineen kulutusta tai aiheuta mitään ylipääsemättömiä ongelmia veneen kipparille, mutta lisäisivät turvallisuutta ja vähentäisivät stressiä.Ei ole koskaan ollut ongelmia muista veneistä turvavesimerkkien alueella. Se varmaan johtuu siitä, että en aja keskellä.
Barösundissa kryssiminen vaatii taitoa ja pelisilmää varsinkin ruuhkassa. Silloin voi hyvin käydä niin, että vene, jonka pitäisi väistää purjehtijaa on sellaisessa raossa ettei voi kuin pysähtyä. Barosundin vauhdissa moni isompi moottorivene on menettänyt suuren osan ohjattavuudestaan tai ainakin ketteryydestään.
Toisaalta pysähtyminenkin on väistämistä ja täysin sääntöjen mukaista - tai jopa niiden vaatimaa. Siinä sitten tuijotellaan toisiaan ja odotellaan, että voi turvallisesti jatkaa. Saattaa tuntua kiusalliseselta, mutta vaaraa siitä ei ole. - Aspöööö
"Ehkä suurimpana se, että, ette ole laittaneet tavaroita asiallisesti, ajateltuna mahdollisia aaltoja veneen ohittaessa läheltä" ;se on se vaimon tavara, kun lentelee ympäriinsä. Miten sen nyt laitat kiinni; sitomisleikeilläkö?
- 8-17
Bärösundin luovijalle huomauttaisin, että purjeveneelläkään ei ole päälleajo-oikeutta. Kilpailutermein maestro aina voittaa styyrpuurin oikeuden yms.
Itse mielelläni luovin kapeikotkin mutta ei silti pidä olla yleisen liikenteen tukkeena.
Sitten jos laivaliikennettä, niin kaikki purjehtijatkin muuttuvat vain laivaa väistäviksi huviveneilijöiksi.- Hyvääjoulua
Painava liukuvalla pohjalla oleva moottorivene on kävelyvauhdissa vain hieman luotoa ketterämpi. Niissä nopeuksissa purjevene menee rinkiä mootoriveneen ympärillä, jos miehistön kyvyt ja halut riittävät.
Ei ole silti ollut ongelmiä purjeveneiden kanssa. Pienet moottoriveneet sen sijaan tuntuvat luottavan siihen, että isolla veneellä pystyy tekemään muutakin ketterästi kuin pysähtymään. - muistetaan.kaikki
Muistetaan kaikki ettei ole olemassa sääntöä jonka mukaan huviveneen pitäisi väistää laivaa. Säännöt eivät edes tunne käsitteitä "huvivene" ja "laiva".
- EiOngelmiaBarösundissa
Olen mennyt Barösundin läpi kymmeniä kertoja sekä purjeveneellä purjehtien, milloin milläkin tuulensuunnalla, että pienellä 9,5-metrisellä liukuvalla moottoriveneellä. Kummankaan kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Moottoriveneellä pitää toki väistellä vähän enemmän, mutta mitä sitten?
- Ahasta
EiOngelmiaBarösundissa kirjoitti:
Olen mennyt Barösundin läpi kymmeniä kertoja sekä purjeveneellä purjehtien, milloin milläkin tuulensuunnalla, että pienellä 9,5-metrisellä liukuvalla moottoriveneellä. Kummankaan kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Moottoriveneellä pitää toki väistellä vähän enemmän, mutta mitä sitten?
Tuolla edellä olikin puhe kryssimisestä heikossa tuulessa niissä kapeissa paikoissa.
Siinä on toisen veneen joskus vaikea päätellä naapurin toimintoja kun tuon kryssijän vene liikkuu niin hitaasti, ettei aina osaa arvioida miltä puolelta se voisi sivuuttaa.
Myötäiseen kulkevia on helppo ohitella ja kohdatkin, vaikka olisi ahdastakin. - Päivitätietosi
Hyvääjoulua kirjoitti:
Painava liukuvalla pohjalla oleva moottorivene on kävelyvauhdissa vain hieman luotoa ketterämpi. Niissä nopeuksissa purjevene menee rinkiä mootoriveneen ympärillä, jos miehistön kyvyt ja halut riittävät.
Ei ole silti ollut ongelmiä purjeveneiden kanssa. Pienet moottoriveneet sen sijaan tuntuvat luottavan siihen, että isolla veneellä pystyy tekemään muutakin ketterästi kuin pysähtymään.Ja höpöhöpö. Astu nykyaikaan. Noissa isoissa liukuvissa moottoriveneissä on keulapotkurit, perän ohjailupotkurit ym. joystikit. Sellaisella voi pyöriä miten haluaa ja liikkua vaikka kyljittäin.
- Päivitäaivosi
Päivitätietosi kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Astu nykyaikaan. Noissa isoissa liukuvissa moottoriveneissä on keulapotkurit, perän ohjailupotkurit ym. joystikit. Sellaisella voi pyöriä miten haluaa ja liikkua vaikka kyljittäin.
Kukaan ei käytä keulapotkuria väistämiseen.
- käytä.sinä
Päivitäaivosi kirjoitti:
No käytä sinä jos et muuten pysty hallitsemaan venettäsi.
- KehnoProvoksikin
käytä.sinä kirjoitti:
No käytä sinä jos et muuten pysty hallitsemaan venettäsi.
Se päivä kuukaudesta?
- eiymmärrä
Ahasta kirjoitti:
Tuolla edellä olikin puhe kryssimisestä heikossa tuulessa niissä kapeissa paikoissa.
Siinä on toisen veneen joskus vaikea päätellä naapurin toimintoja kun tuon kryssijän vene liikkuu niin hitaasti, ettei aina osaa arvioida miltä puolelta se voisi sivuuttaa.
Myötäiseen kulkevia on helppo ohitella ja kohdatkin, vaikka olisi ahdastakin.Jokin nyt mättää tosi pahasti logiikassa, jos hitaasti etenevää venettä on vaikea väistää.
- Niinpänii
Päivitäaivosi kirjoitti:
Siinä puhuttiinkin veneen ketteryydestä, eikä väistämisestä. Nykyaikainen liukuva voi olla erittäin ketterä ja sillä voi helposti pyöriä jonkun luotoa muistuttavan purkkarin ympärillä.
- eikö-kukaan
Päivitäaivosi kirjoitti:
Takavuosina tuli tehtyä monta erinäkösten vempeleiden testikeikkaa pieni hinaaja alustana. Sitä hinaajaa ohjattiin paljon enemmän keulapotkurilla kuin peräsimellä. Niitä väistötilanteita ei silloin juuri tullut vastaan, mutta epäilen vahvasti, että niissäkin olisi ensisijaisesti käytetty keulapotkuria siinä kuin muuhunkin ohjailuun.
- EntäAirot
Nyt sitten keskustellaan siitä onko keulapotkuri avain toisen veneen väistämiseen. Ainakaan ensi vuosi ei voi olla kehnompi 😐
- asenne.kuntoon
KehnoProvoksikin kirjoitti:
Se päivä kuukaudesta?
Ei, kyllä sinä voit käyttää keulapotkuria väistämiseen vaikka joka päivä. Jos se ei kerran muuten onnistu.
Tosin jos ei osaa muuten väistää niin olisi parempi pysyä maissa. Ei se väistäminen nyt kuitenkaan ole teknisesti vaikeaa, vain asenteesta se on kiinni. - Konsulenntti
asenne.kuntoon kirjoitti:
Ei, kyllä sinä voit käyttää keulapotkuria väistämiseen vaikka joka päivä. Jos se ei kerran muuten onnistu.
Tosin jos ei osaa muuten väistää niin olisi parempi pysyä maissa. Ei se väistäminen nyt kuitenkaan ole teknisesti vaikeaa, vain asenteesta se on kiinni.En nyt kuitenkaan viitsi kun siitä ei siihen ole juurikaan hyötyä väistämisessä. Pysähtyminen on tehokkaampaa väistämistä.
Katsos minä teen sitä, mikä minun mielestäni on järkevää ja sinä...no sinä et tee mitään vaan kerrot mitä muiden pitäisi tehdä. - lukutaito.auttaa
Konsulenntti kirjoitti:
En nyt kuitenkaan viitsi kun siitä ei siihen ole juurikaan hyötyä väistämisessä. Pysähtyminen on tehokkaampaa väistämistä.
Katsos minä teen sitä, mikä minun mielestäni on järkevää ja sinä...no sinä et tee mitään vaan kerrot mitä muiden pitäisi tehdä.No sittenhän sinulla ei ole ongelmia joita pitäisi ratkoa keulapotkurilla. Hienoa!
Vielä kun saisit ratkottua nuo lukutaito-ongelmasi ... - SitäOdotellessa
lukutaito.auttaa kirjoitti:
No sittenhän sinulla ei ole ongelmia joita pitäisi ratkoa keulapotkurilla. Hienoa!
Vielä kun saisit ratkottua nuo lukutaito-ongelmasi ...Jos haluat loukata jotakuta, se vaatii pari asiaa. Ensinnäkin sinulla pitäisi olla jonkunlainen käsitys siitä, mikä on arka paikka ja toiseksi sinulla itselläsi pitäisi olla joku merkitys loukattavalle.
- 8-17
Maestro po. Maaeste
- Qwerty23
Ei vene ärsytä, vaan ne muutamat harvat osaamattomat ja/tai itsekkäät kuskit, joita löytyy kaikissa venetyypeissä...
- Yuuiolk
Sä et ole sellainen.
- hohhoijaatuolle
Viitsittekin isot miehet ( ? ). Varsinkin nyt kun ollaan kaikki samassa verokusessa kaulaa myöten.
- Frön_i_tarmen
Huono peppuseksi heti aamusta saa aidon purjehtijan ärsyyntymään hela dagen.
- Kokemustaon_
Kyllä naisena voin sanoa että ei sen tarvi olla peppuseksiä - huono seksi ylipäätään ärsyttää..
- boysonly
Kokemustaon_ kirjoitti:
Kyllä naisena voin sanoa että ei sen tarvi olla peppuseksiä - huono seksi ylipäätään ärsyttää..
Purjehtija-pojat harrastelee seksiä vain keskenään, nainen tuo vain huonoa onnea paattiin.
- Hedelmöityshoitoa
boysonly kirjoitti:
Purjehtija-pojat harrastelee seksiä vain keskenään, nainen tuo vain huonoa onnea paattiin.
Ahaa, tämä selittä miksi purjehtijoita on vähemmän. Geeniperimän jatkaminen härkäparilla on yhtä helppoa kuin ylipainoisen keski-ikäisen naisen tuleminen raskaaksi.
- nautintotaattu
Olisit valinnut moottorivene miehen, ovat nautinnonhaluisempia, kuin karkeat purjehtijat...
Kokeile vaikka!- nautintoa-on
Moottorimiehen nautinnonhalu on velttoilunhalua. Kaikesta, siis myös seksistä pitää päästä mahdollisimman vähällä ponnistelulla. Nauttii siitä kuka nauttii.
- kipparintoyboy
nautintoa-on kirjoitti:
Moottorimiehen nautinnonhalu on velttoilunhalua. Kaikesta, siis myös seksistä pitää päästä mahdollisimman vähällä ponnistelulla. Nauttii siitä kuka nauttii.
Purjeiden reivaaminen onnistuukin paremmin housut liukkaina.
- erään
Mietipä hieman, moottoriveneilijä on huomattavasti nopeammin grillailemassa herkkuja auringonpaisteessa ja nauttimassa jäillä kylmetettyä juomaa. Ilta jatkuu virkistäytyneenä ja myöhemmin sisällä.
Pursimies istuu tatittaa tuntikausia shitloorassaan, välillä pakko seistä, kun paikat puutuu, ämmä on sprayhoodin suojissa hermostuneen, milloin oltaisiin perillä(ei sano mitään) pursimies on tyytyväin ja saa toteuttaa masokistista nautintoaan pitkästä raskaasta purjehduksesta, missä ei ketään päästetä helpolla(mahdolliset lapset ja koira, muijasta väliä).
Tullaan satamaan auringon laskettua ja hyttysten saavuttua. Istutaan ja nautitaan suomen suvesta, kun muut alkavat käydä veneiden sisälle nauttimaan. Vaimokin on sisällä ja raataa ruokaa, kippari käy kerskumassa muille pusipojille sankari purjehduksistaan ja mittailemassa toistensa vehkeitä(aluksia). Ruoka on valmista kippari könyää shitlooraansa ja virittelee surkean pöydä ja ateria voi alkaa. Sanakaan ei vaihdeta, korkeintaan käsi puristuu nyrkkiin, kun viereisessä moottoriveneessä ei noudateta samaa aikataulua ja kulttuuria, vaan vietetään syntistä elämään ja nauretaankin, mitä ne siellä oikein tekevät?
Purjehtija laskeutuu sukellus venettä muistuttavaan umpioonsa jossa pikkuruiset ikkunat josta ei näe ulos. Asettautuu makuulle ja kääntää selkänsä vaimolleen...vaimo haaveilee olisinpa valinnut toisin ja surullisena kuuntelee naapuriveneestä kantautuvaa ääntä josta hänellä ainoastaan kaukainen muisto, eihän mieheni enää halua minua, käy poikien kanssa saunomassakin....
Säälikää pursimiehet hieman vaimojanne, lapsianne ja koiraa...- oletkoollutmerelläkoskaa
Lähinnä sinua säälimme.
- KukinTaaplaaTyylillään
oletkoollutmerelläkoskaa kirjoitti:
Lähinnä sinua säälimme.
Jos joku on valinnut itselleen sopivan tavan elää ja näkee toisen valinnassa huonoja puolia, niin miksi pitäisi sääliä?
Sääliä pitäisi, jos "erään" joutuisi tekemään asioita, joista ei lankaan pidä.
- Emigranttu
Todella hyvin kirjoitettu ja pitää täysin paikkansa näistä merten suurista sankareista jotka nipottavat otsa kurtussa kuvitellen omistavansa joka sataman.ilmiö vielä kertaantuu jos on tietyn värinen rätti tolpan nokassa.
- Tgghhyyuu
Ihan kiva tarina. Pitää kuitenkin muistaa, että jokainen on itse valinnut tapansa viettää vapaa-aikaa. Samalla, kun valisee sen, mistä pitää, välttää sitä, mistä ei pidä.
Niin kauan, kun itse on tyytyväinen valintaansa, ei kenenkään tarvitse sääliä eikä olla kateellinenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75670
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11491ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m152437Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30397- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372