Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta

Huolestunut-73

Hei!
Minulla on jo vuosia ollut kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksenä siihen Thyroxin 25 mikrog/pv. Puolisen vuotta sitten minulle alkoi tulla kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita lääkityksestä huolimatta. Oireet ovat pahentuneet siitä lähtien koko ajan. Vointi on tosi huono. Terveyskeskuksessa ei ole tehty muuta kuin seurattu vaan arvoja ja nostettu lääkitystä jo useaan otteeseen. Tällä hetkellä lääkitys 75 mikrog/pv. Olen tämän puolisen vuotta valitellut oireitani useaan otteeseen lääkäreille, mutta mitään eivät ole tehneet asian hyväksi. Jotkut suositelleet jopa mielialan kartoitusta ajatuksena selkeästi, että "korvien välissä on vaan vikaa"!! No, nyt saattaa olla niin, että korvien välissä on ihan kirjaimellisesti vikaa! Usean lääkityksen noston jälkeen vaadin saada puhua ihan lääkärin kanssa, enkä vain hoitajan välityksellä, mistä voi johtua, että kilpirauhasarvot laskevat koko ajan, vaikka lääkitystä on lisätty, ja eikö siihen pitäisi miettiä ja etsiä syytä, eikä lisätä vaan lääkitystä jatkuvasti, kun ei ole edes mitään apua siitä. Kilpirauhasarvot olleet minulla seuraavat: kesäkuussa P-TSH 1,31 ja P-T4V 9,7; elokuussa 0,85 ja 10,6; lokakuussa 0,68 ja 9,7 ja nyt joulukuun alussa 0,12 ja 12,8. Viime kuussa lääkäri sitten vihdoin soitti. Oli viimein perehtynyt tilanteeseeni eli oireisiini ja arvoihini. Sanoi, ettei ole aiemmin kiinnitetty huomiota tähän. Hän epäilee minulla olevan aivolisäkeperäisen kilpirauhasen vajaatoiminnan!! Tämä tarkoittaa, että minulla on mahdollisesti aivolisäkkeen vajaatoiminta ja yleisin syy siihen on kasvain aivolisäkkeessä!! Lääkäri laittoi lähetteen nyt sitten endokrinologille. Sinne ja pään magneettikuvaukseen ja hormooni- ym. verikokeisiin odottelen nyt aikoja. Olen todella kauhuissani ja huolissani! Onko täällä kellään kokemusta tällaisesta sairaudesta tai sen epäilystä?? Olisin todella kiitollinen, jos joku voisi kertoa minulle omista kokemuksistaan!! Lisäksi haluaisin kuulla, onko muita, joilla on humahtanut P-TSH arvo vähällä aikaa noin alas kuin minulla eli 0,12 lääkityksestä huolimatta!? Lääkäri ei tähän ottanut muuta kantaa, kuin että se ei kuulemma tule siitä nousemaan ja endokrinologi hoitakoot tästä eteenpäin. Onkohan vaarallista, kun se on noin alhaalla ja todennäköisesti ihan kohta nollissa?? Hermot tässä menee miettiessä tätä kaikkee!

5

2164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei.hätää

      Ei se TSH:n lasku mitenkään vaarallista ole. Matala TSH yhdessä matalan t4V:n kanssa kertoo, että aivolisäkkeessä voi olla jotakin vikaa. Lähes aina vika on hyvälaatuista (tai palstoilla ei ole koskaan näkynyt muuta, kaikki ovat olleet hyvänlaatuisia). Eli usein joku kyhmy aivolisäkkeessä, joka aiheuttaa vähän häiriöitä aivolisäkkeen hormonien tuotantoon.

      Sinulla on T4V liian matala ja se kertoo, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Endokrinologi varmaankin mittaa muita aivolisäkehormoneja ja aivolisäkkeestä otetaan magneettikuva. Sitten saat annosnoston, näiden arvojen perusteella.

    • eihätää

      Lääkityllä TSH laskee alas. Sinullakin on käynyt niin. Aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa voi epäillä silloin, kun ei ole lääkitystä, T4V on alhainen (=huono) ja samanaikaisesti TSH on alhainen. Millaiset arvot sinulla on ollut ENNEN LÄÄKITYSTÄ? Jos silloinkin on ollut hyvin alhainen TSH, aivolisäkeperäistä vajista voi epäillä. Eli lääkitsemättömän ja lääkityn arvoja pitää tarkastella tässä suhteessa hieman eri näkökulmasta.

    • tkhl

      Ystävä hyvä, elä nyt vielä hermostu. Ei TSH matala arvo välttämättä tarkoita kasvainta. Itselläni TSH:n arvo on ollut 0,002-0,02 jo useita vuosia ja syytä matalaan arvoon ei ole löydetty. Käytän Thyroxia päivittäin ja voin ihan hyvin. Lääkärin mukaan kyseessä on yksilöllinen ominaisuus, jolle ei löydy selitystä. Toivotaan, että pääset mahdollisimman pian tutkimuksiin ja asia selviää sillä.

    • jwan

      Ei se aina johdu kasvaimesta. Voi olla esim. perinnöllinen sairaus.

    • Herätty

      Tsh kuuluukin laskea kun thyroxin tulee purkista. Tsh mittaamaan kilpirauhasen toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe