Swan 76 paloi Rodney Bay Marinassa

hjkjhk

44

935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C1R

      Mitä sammuttimia he ovat käyttäneet? Kuvissa ei näy jauhetta. Olisiko jauhesammutin tehokkaampi? Jauheen siivoaminen on työläs homma, mutta eipä tuonkaan veneen sisältä taida paljon pelastettavaa löytyä.

      • Onneksi paloi satamassa. Vendee globessa yhden kaverin veneessä syttyi aurinkopaneelin säädin palamaan ja johtonippukin kärähti. Yksinpurjehtijalla oli käsissä sammutuspeite täynnä sulaa muovia, kun autopilotin johdot meni oikosulkuun ja pilotti lopetti toiminnan. Vene jiippasi kovassa tuulessa ja aallokossa ja kaikki vesitankit ja kääntökölit oli väärin päin. Vene ajelehti yli 80 asteen kallistumassa ja vettä tuli koko ajan sisään, kunnes veneilijä sai purjeet rullattua sisään ja vene oikeni. Johdot korjattiin ja matka matkui. Ei varmaan paljon naurattanut.

        http://www.vendeeglobe.org/en/news/16841/fire-aboard-conrad-colman-s-boat


      • Bossu kirjoitti:

        Onneksi paloi satamassa. Vendee globessa yhden kaverin veneessä syttyi aurinkopaneelin säädin palamaan ja johtonippukin kärähti. Yksinpurjehtijalla oli käsissä sammutuspeite täynnä sulaa muovia, kun autopilotin johdot meni oikosulkuun ja pilotti lopetti toiminnan. Vene jiippasi kovassa tuulessa ja aallokossa ja kaikki vesitankit ja kääntökölit oli väärin päin. Vene ajelehti yli 80 asteen kallistumassa ja vettä tuli koko ajan sisään, kunnes veneilijä sai purjeet rullattua sisään ja vene oikeni. Johdot korjattiin ja matka matkui. Ei varmaan paljon naurattanut.

        http://www.vendeeglobe.org/en/news/16841/fire-aboard-conrad-colman-s-boat

        Ja matkaa seuraavaan satamaan enää 14000 meripeninkulmaa...


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Onneksi paloi satamassa. Vendee globessa yhden kaverin veneessä syttyi aurinkopaneelin säädin palamaan ja johtonippukin kärähti. Yksinpurjehtijalla oli käsissä sammutuspeite täynnä sulaa muovia, kun autopilotin johdot meni oikosulkuun ja pilotti lopetti toiminnan. Vene jiippasi kovassa tuulessa ja aallokossa ja kaikki vesitankit ja kääntökölit oli väärin päin. Vene ajelehti yli 80 asteen kallistumassa ja vettä tuli koko ajan sisään, kunnes veneilijä sai purjeet rullattua sisään ja vene oikeni. Johdot korjattiin ja matka matkui. Ei varmaan paljon naurattanut.

        http://www.vendeeglobe.org/en/news/16841/fire-aboard-conrad-colman-s-boat

        Tuohan oli harmillinen tapaus! Varsinkin, kun kyseessä on vene, jossa on suomalaisen Oceanvoltin sponssi ja sähkömoottori sekä mahdollisesti myös heidän toimittama lataussysteemi, joka ilmeisesti oli palon syy. http://oceanvolt.com/conrad-colman-vendee-globe-2016

        Ei kovin hyvää mainosta!


      • VettäVettäEnemminVettä

        Jutussahan sanotaan että veneeseen pumpattiin vettä urakalla. Määrässä saattaa kyllä olla lapinlisää

        "The local fire brigade arrived with a diesel pump, but this kept shutting off. The crew of a superyacht berthed several pontoons away was able to run a large diameter fire hose down the dock and its on board pumps were used to blast water at the fire.

        The fire continued to burn for some two hours despite the water being hosed at it. “The energy was incredible,” commented Ross Applebey. “We must have put 40 tonnes of water in the boat and it was still burning. The boat was way down on her waterline"

        Ei mahda tuollaisen vesimäärän jälkeen alkusammutuksen aineet sisällä näkyä.


      • seppomartti
        VettäVettäEnemminVettä kirjoitti:

        Jutussahan sanotaan että veneeseen pumpattiin vettä urakalla. Määrässä saattaa kyllä olla lapinlisää

        "The local fire brigade arrived with a diesel pump, but this kept shutting off. The crew of a superyacht berthed several pontoons away was able to run a large diameter fire hose down the dock and its on board pumps were used to blast water at the fire.

        The fire continued to burn for some two hours despite the water being hosed at it. “The energy was incredible,” commented Ross Applebey. “We must have put 40 tonnes of water in the boat and it was still burning. The boat was way down on her waterline"

        Ei mahda tuollaisen vesimäärän jälkeen alkusammutuksen aineet sisällä näkyä.

        Vierestä katsottuna ensimmäinen puolituntinen oli päätöntä juoksentelua ilman organisoitua sammutustoimintaa. IGY-marinat antavat ulospäin kuvan korkeatasoisesta amerikkalaistyylisestä marinasta. Sammutustoimkinta ei onnistunut laisinkaan eikä sitä oltu harjoiteltu. Supersuuri moottoripursi lähiställä tarjosi palokalustoa. Palokunnan vihdoin savuttua paikalle savusukeltaja avasi luukut ja jätti ne auki. Ihme ja kumma puoli tuntia valtavasti savunnut sisusta ei leimahtanut hapen saannin parannuttua. Silloin olisi palanut ehkä naapurustokin. Keulasta alkaneen palon syyksi epäillään ilmastointilaitetta, mikä oli myös keulassakin.
        Kippari on ilmoittranut vievänsä Nautorille entisöitäväksi.


      • seppomartti kirjoitti:

        Vierestä katsottuna ensimmäinen puolituntinen oli päätöntä juoksentelua ilman organisoitua sammutustoimintaa. IGY-marinat antavat ulospäin kuvan korkeatasoisesta amerikkalaistyylisestä marinasta. Sammutustoimkinta ei onnistunut laisinkaan eikä sitä oltu harjoiteltu. Supersuuri moottoripursi lähiställä tarjosi palokalustoa. Palokunnan vihdoin savuttua paikalle savusukeltaja avasi luukut ja jätti ne auki. Ihme ja kumma puoli tuntia valtavasti savunnut sisusta ei leimahtanut hapen saannin parannuttua. Silloin olisi palanut ehkä naapurustokin. Keulasta alkaneen palon syyksi epäillään ilmastointilaitetta, mikä oli myös keulassakin.
        Kippari on ilmoittranut vievänsä Nautorille entisöitäväksi.

        Miten sujui muuten oma reissusi?


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Miten sujui muuten oma reissusi?

        yliatlantin.blogspot.com kertoo värikkäämmin. Kuivakkaasti voisi todeta, että paras miehistö ja sen mukainen on luultavasti tulos 17.12. Vahine ja Lucky Lady jättivät protestin Arabelaa vastaan, mikä ei ole tavanomaista.Osa veneistä on vielä kaukana maalista. Emme ihan pysyneet 50 ft veneiden kyydissä mutta läheltä piti. Olisi tarvittu enemmän tai vähemmän tuulta. Ennätys nyt on 7 vrk yhtä soittoa spinnulla ja nopeus kuulostaa merimiesjutulta: maksimit 17,8 ja 17.0 solmua sekä pitkiä pätkiä mittarin lukema ei laskenut alle 10, ja vesilinja on alle 8m.. Arvioimme parhaaksi spinnukeliksi 22-23 solmua kun puuskat pysyivät alle 30 kts.Keli oli poikkeuksellinen, ei yhtään kunnon pasaatia ja korkeaa svelliä. Kryssiä, pläkää, 20-25 kts myötistä ja sekalaisia tuulia. Maista saatiin paljon apuja säähän ja tilanteeseen, mikä veneessä ei ole lähellekkään yhtä selvä kuin kotona.


      • pilkunviilaaja

        Jo tässä vaiheessa onnittelut mahtavasta purjehduksesta!!! Eikä varmaan ole merimiesjuttuja liioittelumielessä kertomasi lukemat, yksi detalji tosin tarttui silmään - eikös vesilinja ole yli 9 metriä.?


      • Joakim1
        pilkunviilaaja kirjoitti:

        Jo tässä vaiheessa onnittelut mahtavasta purjehduksesta!!! Eikä varmaan ole merimiesjuttuja liioittelumielessä kertomasi lukemat, yksi detalji tosin tarttui silmään - eikös vesilinja ole yli 9 metriä.?

        Minäkin ihmettelin tuota 8 metriä. 9,84 m taitaa olla Dufourin ilmoittama LWL 385:lle. Mitatut ovat 10,4 m paikkeilla.

        Mutta kovaa olette menneet joka tapauksessa. Taitaa tulla ylivoimainen voitto kokonaiskilpailussa? Vai ajoitteko enemmän koneella? Olisiko aika siirtyä kisaluokkaan?

        MItäs Arabela teki? Ei kai kuitenkaan pärjää teille kummallekaan tasoituksissa?


      • seppomartti kirjoitti:

        yliatlantin.blogspot.com kertoo värikkäämmin. Kuivakkaasti voisi todeta, että paras miehistö ja sen mukainen on luultavasti tulos 17.12. Vahine ja Lucky Lady jättivät protestin Arabelaa vastaan, mikä ei ole tavanomaista.Osa veneistä on vielä kaukana maalista. Emme ihan pysyneet 50 ft veneiden kyydissä mutta läheltä piti. Olisi tarvittu enemmän tai vähemmän tuulta. Ennätys nyt on 7 vrk yhtä soittoa spinnulla ja nopeus kuulostaa merimiesjutulta: maksimit 17,8 ja 17.0 solmua sekä pitkiä pätkiä mittarin lukema ei laskenut alle 10, ja vesilinja on alle 8m.. Arvioimme parhaaksi spinnukeliksi 22-23 solmua kun puuskat pysyivät alle 30 kts.Keli oli poikkeuksellinen, ei yhtään kunnon pasaatia ja korkeaa svelliä. Kryssiä, pläkää, 20-25 kts myötistä ja sekalaisia tuulia. Maista saatiin paljon apuja säähän ja tilanteeseen, mikä veneessä ei ole lähellekkään yhtä selvä kuin kotona.

        Onneksi olkoon hyvästä suorituksesta!


      • Oc_46

        Tasoitusten jälkeen Lucky Lady on 21 h ja Vahine 7 h Arabelaa edellä. Lopullinen sijoitus lasketaan konetuntien (konetunnit*sääkerroin, joka nyt lienee n. 1) lisäämisen jälkeen. Kyse on Arabelan kohdalla varmaankin kipparin ilmoittamasta konetuntien määrästä, tuo 7-21 h ero on aika pieni ja siis sijoituksissa ratkaiseva.

        Arabelalla pitäisi olla runsaasti konetunteja, se ajoi 25.-29.11. välisen ajan lähes tyynellä alueella (tuulta 0-3,5 m/s) koko ajan noin 7 solmun vauhtia. Tämä näkyy hyvin ARC:n Fleet Viewer -sivulta, kun ottaa vertailuveneiksi esim. suomalaiset Vahine, Lucky Lady, Lintu ja lisäksi ehkä kärjestä MoreFun. Lisäksi kannattaa laittaa säätiedot päälle.


      • Joakim1
        Oc_46 kirjoitti:

        Tasoitusten jälkeen Lucky Lady on 21 h ja Vahine 7 h Arabelaa edellä. Lopullinen sijoitus lasketaan konetuntien (konetunnit*sääkerroin, joka nyt lienee n. 1) lisäämisen jälkeen. Kyse on Arabelan kohdalla varmaankin kipparin ilmoittamasta konetuntien määrästä, tuo 7-21 h ero on aika pieni ja siis sijoituksissa ratkaiseva.

        Arabelalla pitäisi olla runsaasti konetunteja, se ajoi 25.-29.11. välisen ajan lähes tyynellä alueella (tuulta 0-3,5 m/s) koko ajan noin 7 solmun vauhtia. Tämä näkyy hyvin ARC:n Fleet Viewer -sivulta, kun ottaa vertailuveneiksi esim. suomalaiset Vahine, Lucky Lady, Lintu ja lisäksi ehkä kärjestä MoreFun. Lisäksi kannattaa laittaa säätiedot päälle.

        Ei kai tuolla tuulitiedot ole niin luetettavia, että siitä voisi mitään päätellä? Arabela näyttää edenneen 656 M 4 vrk aikana ko. päivinä eli keskinopeus 6,8 solmua. Samana aikana Lucky Lady eteni 590 M ja Lintu 593 M eli 6,2 solmun keskinopeutta. Lintu ei saa kisaluokassa koneella ajaa. 6,8 solmun keskivauhti ei vaadi 52-jalkaiselta enempää kuin tuon 3,5 m/s, jos suunta on sopiva.

        Yksikään toinen vene ei näytä ajaneen samaa reittiä kuin Arabela ko. aikana. Lähimpänä ehkä Discovery 55 Hebe, joka eteni ko. aikana peräti 710 M (koneella?). MItä sitten tapahtui 1-4.12. kun Arabela ajoi Heben kiinni ja heittämällä ohi? Tuona aikana Hebe eteni 444 M (6,2 s) ja Arabela 527 M (7,3 s). Arabela ajoi silmiinpistävän suoraan kohdissa, joissa jotkut muut leikkasivat reilustikin.


      • seppomartti

        Arabella ajoi saman plägän läpi kuin Vahine, Hebe, Lisanne, Lintu ja Lucky Lady 27.-29.11.. Tarantellan miehistöön kuuluva "Rammi" laati minusta oivallisen ja kiistämättömän protestin, missä veneiden yellow brikin reitit ja tuulikartat PredictWindistä olivat yhdistetyt.. Muut veneet raportoivat kymmeniä konetunteja alueen läpäisyssä mutta Arabella tasan 0 tuntia kyseisinä päivinä. Oma protestini perustui lokimerkintöihini tosituulesta (useita/vrk) vaikka ajoimme koneella. Tosituuli oli enimmillään 10 s pohjoisesta (Arabellan apparentti olisi ollut maks 4s). Mutta myös 4s , 0s ja 5 s etelästä. Arabellan nopeus oli koko ajan sama runsaat 6 s ja reitti hievahtamaton isoympyräreitti kohti St Lusiaa. Sokea Reetakin näkee, että on ajettu autopilotilla ja koneella.
        Minulla oli sekä spinnunylonista, että polyesteristä tehty Code 0. Ja lisäksi 3 kpl eri tuuliin tarkoitettuja 93 100 122m2 spinnuja. Toivoimme keveitä tuulia, jotta paremmin pysyisimme 55 ft veneiden kyydissä. Miehistö teki halukkaasti ja taitavasti purjeen vaihtoja. Kahdessa vuorokaudessa kertyi meille 25 konetuntia tässä pläkässä kovasta yrityksestä huolimatta. Putosimme yo veneiden ja Linnun kyydistä. Lintua vastaan ei ole tehty protesteja mutta jos jotakuta askarruttaa niin yo metodilla voi asiaa selvittää. Minusta pahimmat sääntörikkojat pitää saada pois kilpailuista vaikka ei enää olekaan kyse herrasmiesurheilusta. Muutama vuosi sitten overall voiton hankki italialainen vene arabellamaisesti raportoimalla koko matkalle 0 konetuntia vaikka ajoi pläkän läpi. Jäi jurppimaan.


      • Oc_46
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei kai tuolla tuulitiedot ole niin luetettavia, että siitä voisi mitään päätellä? Arabela näyttää edenneen 656 M 4 vrk aikana ko. päivinä eli keskinopeus 6,8 solmua. Samana aikana Lucky Lady eteni 590 M ja Lintu 593 M eli 6,2 solmun keskinopeutta. Lintu ei saa kisaluokassa koneella ajaa. 6,8 solmun keskivauhti ei vaadi 52-jalkaiselta enempää kuin tuon 3,5 m/s, jos suunta on sopiva.

        Yksikään toinen vene ei näytä ajaneen samaa reittiä kuin Arabela ko. aikana. Lähimpänä ehkä Discovery 55 Hebe, joka eteni ko. aikana peräti 710 M (koneella?). MItä sitten tapahtui 1-4.12. kun Arabela ajoi Heben kiinni ja heittämällä ohi? Tuona aikana Hebe eteni 444 M (6,2 s) ja Arabela 527 M (7,3 s). Arabela ajoi silmiinpistävän suoraan kohdissa, joissa jotkut muut leikkasivat reilustikin.

        Arabelan menoa olisi ehkä parempi verrata samalla alueella oleviin kilpasarjan veneisiin, jotka siis eivät saa käyttää moottoria, esim. Challenger 2, 3 ja 4 sekä Blue Magic.
        Ajettu nm välillä 26.11./22 - 29.11./22, VMG to St Lucia, vene, malli:
        498 nm, VMG 6.5s, Arabela, Dufour 525 GL
        303nm, VMG 4.2s, Challenger 2, Challenge 72
        313nm, VMG 4.3s, Challenger 3, Challenge 72
        295nm, VMG 4,1s, Challenger 4, Challenge 72
        238nm, VMG 3.3s, Blue Magic , Beneteau First 40.7

        Olisi luullut 72 jalkaisten oceanracer-veneiden pärjäävän 52 jalan Dufourille.

        Täältä näkyy vallitsevat tuuliolot aika hyvin. Historiatietoihin on talletettu GFS-mallin mukaisen kunkin hetken laskettu vallitseva sää, siis ei enää ennuste (Valtamerillä säämalliin lähtötietoja tulee satelliiteista, poijuista ja monista aluksista).
        Kartasta näkyy hyvin tyynen alueen laajuus. Veneet ovat tulossa Kanaria - St Lucia linjan puoliväliin, viivojen 20N 40W risteykseen.
        https://www.windytv.com/?2016-11-29-00,21.085,-40.078,5


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei kai tuolla tuulitiedot ole niin luetettavia, että siitä voisi mitään päätellä? Arabela näyttää edenneen 656 M 4 vrk aikana ko. päivinä eli keskinopeus 6,8 solmua. Samana aikana Lucky Lady eteni 590 M ja Lintu 593 M eli 6,2 solmun keskinopeutta. Lintu ei saa kisaluokassa koneella ajaa. 6,8 solmun keskivauhti ei vaadi 52-jalkaiselta enempää kuin tuon 3,5 m/s, jos suunta on sopiva.

        Yksikään toinen vene ei näytä ajaneen samaa reittiä kuin Arabela ko. aikana. Lähimpänä ehkä Discovery 55 Hebe, joka eteni ko. aikana peräti 710 M (koneella?). MItä sitten tapahtui 1-4.12. kun Arabela ajoi Heben kiinni ja heittämällä ohi? Tuona aikana Hebe eteni 444 M (6,2 s) ja Arabela 527 M (7,3 s). Arabela ajoi silmiinpistävän suoraan kohdissa, joissa jotkut muut leikkasivat reilustikin.

        Tuulettoman alueen ennuste samoin kuin tuuliennusteet ylipäätänsä olivat hyvin osuvia koko matkan ajan. Gribit aina hieman vähemmän kuin havannoitu tuuli. Joakimin toteamus, että Arabela (Dufour 525) tarvitsee vain 3,5 m/s 6.8 solmun keskinopeuteen on jokin teoreettinen ja käytännössä mahdoton laskelma. Ensinnäkin ARCn ilmoittavat nopeudet ovat VMG/24h , mikä edellyttää selvästi suurempaa boatdpeedyä. Toiseksi tuulahdusten suunnat vaihtelivat etelän ja pohjoisen välillä ja TWS 0-5 m/s. Purjehtiminen edellyttäisi suunnan ja nopeuden muuoksia. Kolmanneksi valtamerellä on aina maininkia, mitä tekee usein alle 10s tuulessa purjehtimisen tehottomaksi purjeiden läpsyttelyksi. Neljänneksi: samaan aikaan ja riittävän lähellä ajanu Hebe tarvitsi muistakseni 59 tuntia, Arabela 0.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Tuulettoman alueen ennuste samoin kuin tuuliennusteet ylipäätänsä olivat hyvin osuvia koko matkan ajan. Gribit aina hieman vähemmän kuin havannoitu tuuli. Joakimin toteamus, että Arabela (Dufour 525) tarvitsee vain 3,5 m/s 6.8 solmun keskinopeuteen on jokin teoreettinen ja käytännössä mahdoton laskelma. Ensinnäkin ARCn ilmoittavat nopeudet ovat VMG/24h , mikä edellyttää selvästi suurempaa boatdpeedyä. Toiseksi tuulahdusten suunnat vaihtelivat etelän ja pohjoisen välillä ja TWS 0-5 m/s. Purjehtiminen edellyttäisi suunnan ja nopeuden muuoksia. Kolmanneksi valtamerellä on aina maininkia, mitä tekee usein alle 10s tuulessa purjehtimisen tehottomaksi purjeiden läpsyttelyksi. Neljänneksi: samaan aikaan ja riittävän lähellä ajanu Hebe tarvitsi muistakseni 59 tuntia, Arabela 0.

        Kyllä tuollainen voi päästä 6,8 solmun keskinopeuteen 3,5 m/s tuulessa, mutta edellytyksenä on ihanteellinen tuulensuunta ja riittävä purjevarustus. Tosituulensuunnalla 60-120 astetta (suhteellinen 30-60 astetta) ja siihen sopivilla purjeilla pitäisi onnistua. Silloin myös painetta purjeissa on niin reilusti, ettei maininki haittaa. Suhteellista tuulta on Se on sitten täysin toinen juttu oliko keli alkuunkaan tuollainen. Tarkoitus oli vain sanoa, ettei tuollainen vauhti ole mahdoton kevyessä tuulessa. Omalla 35-jalkaisella veneelläni olen tullut n. 4 m/s keskituulessa Sandhamnista Utööseen 7 solmun keskinopeudella.

        Jos Hebe ajoi nuo 59 tuntiaan lähinnä 25.11. - 2.12., tilanne lienee täysin selvä.


      • SaltyDog87
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuohan oli harmillinen tapaus! Varsinkin, kun kyseessä on vene, jossa on suomalaisen Oceanvoltin sponssi ja sähkömoottori sekä mahdollisesti myös heidän toimittama lataussysteemi, joka ilmeisesti oli palon syy. http://oceanvolt.com/conrad-colman-vendee-globe-2016

        Ei kovin hyvää mainosta!

        Conrad Colmanin veneessä oli kyse Genasun-valmistajan aurinkolaturista, jolla ei ole mitään tekemistä Oceanvoltin kanssa. Kts. https://genasun.com/products-store/mppt-solar-charge-controllers/


    • Litiumpommi
      • Bansaa_liekkeihin

        Tuo tuntuisi hyvältä arvaukselta tosin tietämättä mitä keulassa oli, mutta 40 tonnia sammutusvettä?!

        Oikeasti hankkii odottelemaan litiumakkujen kehittymistä vielä hiukan. Linkissä viereinen, ilmeisesti ei yliladattu akku ei syttynyt "lievästä" provosoinnista huolimatta...


    • seppomartti

      Protestini hylättiin. Syynä oli jättö vasta 29h maliin tulosta. Yöllä maaliin, rantautumismuodollisuudet ja hiukan unta. Päivä neuvottelua ja selvitystä. Turhauttavaa lähetysyritystä vain satunnaisesti toimivalla nettiyhteydellä. Toivottavasti Vahinen hieman tuoreempi menestyy.

      • Joakim1

        Mitä purjehdusohjeet sanovat protestiajasta? En löytänyt niitä netistä. Ko. tapauksessa ratkaisevaa on se hetki, jolloin teillä oli mahdollisuus nähdä Arabelan ilmoittama konetuntimäärä. Protestin syyhän tuli vasta tuosta eikä vesillä jo tapahtuneesta, jolloin maaliintuloaika on looginen alkuhetki.

        Olet ilmeisesti jo kehottanut heitä korjaamaan konetunti-ilmoituksensa? Harmi juttu, jos noin saa luokka- ja kokonaisvoiton.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Mitä purjehdusohjeet sanovat protestiajasta? En löytänyt niitä netistä. Ko. tapauksessa ratkaisevaa on se hetki, jolloin teillä oli mahdollisuus nähdä Arabelan ilmoittama konetuntimäärä. Protestin syyhän tuli vasta tuosta eikä vesillä jo tapahtuneesta, jolloin maaliintuloaika on looginen alkuhetki.

        Olet ilmeisesti jo kehottanut heitä korjaamaan konetunti-ilmoituksensa? Harmi juttu, jos noin saa luokka- ja kokonaisvoiton.

        Täällä mainitaan 3 tuntia maaliintulosta: http://www.worldcruising.com/CMS/CMS/Library/entry_conditions/ARCARC _2016_Regulations_Pack_ENG_Web.pdf
        Mainitaan myös £300 protestimaksu!

        Jos protesti ei mene läpi, voi aina lohduttautua maaliintulopäivänänne kuolleen Paul Elvströmin sanoilla "you haven't won the race, if in winning the race you have lost the respect of your competitors."


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Täällä mainitaan 3 tuntia maaliintulosta: http://www.worldcruising.com/CMS/CMS/Library/entry_conditions/ARCARC _2016_Regulations_Pack_ENG_Web.pdf
        Mainitaan myös £300 protestimaksu!

        Jos protesti ei mene läpi, voi aina lohduttautua maaliintulopäivänänne kuolleen Paul Elvströmin sanoilla "you haven't won the race, if in winning the race you have lost the respect of your competitors."

        Sailing instructions mainitsee, että protesti on tehtävä 2 tunnin sisällä tapahtumasta sähköpostitse. Toisessa kohdasssa ohje on 1 tunti laituriin kiinnittymisestä. Samassa ajassa on hiukan kiinnitettävä venettä, kuunneltava steelbandia, kulautettava rommipunssit, laadittva monisivuinen kaavake omasta purjehduksesta, minkä jättöaika on myös 1 tunti. On käytännön mahdottomuus tuossa aikarajassa selvittää mikä vene on ilmoittanut väärin konetunnit ja sitten pitäisi ola vielä todistet liitteeksi. Systeemi on toiminut hyvin, ei protesteja selvissäkään tapauksissa. Ja mohdollinen protesti on jurylle helppo, hylkäys aikarajan vuoksi. Ongelma on yhtä hankala myös racing luokassa.


    • Tjdztthzdt

      Buuatkaa palkintojenjaossa, nolottaa varmaan pokata palkinto.

    • seppomartti

      Vilppiä harrastavia tuskin nolottaa. Jos oma protesti ei menesty ei ole mitään buuattavaakaan palkintojen jaossa. Tulokset ovat voimassa ja pulinat pois.

    • charlie123

      Asioita läheltä seuranneena ja kaikki säämallinnukset jälkikäteen katsoneena on päivänselvää, että Arabella ajoi pläkässä vähintään 40h koneella. Joakimin väittämän 3,5m tuulessa valtameren ristiaallokossa Dufour 525 ei ikipäivänä kulje yli 6kn nopeudella isoympyrää suoraa kohti maalia.. kuten ei kulkenut yksikään muukaan vene ilman konetunteja. Myöskään tämä erittäin ylipainoin venäjää puhuva miehistö ei herättänyt hirvittävän suurta luottamusta edes yleisellä tasolla.

      Ikävä kyllä trackerin jälkiä, veneiden sijoituksian ja vallinneita tuuliolosuhteita turkimalla myös suomalainen Lintu on vähintään kyseenalaisessa valokeilassa, yhtään epäilemättä Swan 57:n kevyentuulen purjehdusominaisuuksia, on päivänselvää ettei se ole voinut kulkea ilman konetta kyseistä vauhtia Sepon ilmoittamilla tuulennopeuksilla, alle 10nm päässä Lucky Ladysta, repien lisää eroa Lucky Ladyyn, sen ajaessa yli vuorokauden koneella suoraa kohti maalia.

      • seppomartti

        Arabela on mielestäni selvä tapaus. Eikä miehistöä pienet buuaukset häirinneet.
        7 solmun tuulessa ei pääsääntöisesti pysty purjehtimaan valtamerellä mihinkään tuulensuuntaan svellin vuoksi. Kaikista vähiten myötätuuleen 6-7 solmun nopeudella kuten Arabela ilmoitti tehneensä.
        Oikaisen muistikuviin perustuen yo tietoja s/y Linnusta. Emme olleet kuvatulla etäisyydellä vaan jäimme reipastuulisissa olosuhteissa n. 20 mailia/ vrk. Olimme pläkään saapuessa n.220-230 mailia jäljessä joten emme olleet välttämättä samoissa tuulissa tai tuulettomuuksissa. Kun Lintua vastaan ei tehty protestia ja kippari ilmoittaa, ettei moottoria ole käytetty propulsioon niin ei ole syytä enempään spekulaatioon.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Arabela on mielestäni selvä tapaus. Eikä miehistöä pienet buuaukset häirinneet.
        7 solmun tuulessa ei pääsääntöisesti pysty purjehtimaan valtamerellä mihinkään tuulensuuntaan svellin vuoksi. Kaikista vähiten myötätuuleen 6-7 solmun nopeudella kuten Arabela ilmoitti tehneensä.
        Oikaisen muistikuviin perustuen yo tietoja s/y Linnusta. Emme olleet kuvatulla etäisyydellä vaan jäimme reipastuulisissa olosuhteissa n. 20 mailia/ vrk. Olimme pläkään saapuessa n.220-230 mailia jäljessä joten emme olleet välttämättä samoissa tuulissa tai tuulettomuuksissa. Kun Lintua vastaan ei tehty protestia ja kippari ilmoittaa, ettei moottoria ole käytetty propulsioon niin ei ole syytä enempään spekulaatioon.

        Sekoitatkohan nyt Vahinen ja Linnun? Lintu ei missään vaiheessa ollut noin kaukana teistä vaan hyvin lähellä lähes koko matkan. Lintu alkoi repiä etumatkaa vasta joulukuussa. Joulukuun 1. päivä se oli vasta 40 M edellä ja purjehti varsin samoja reittejä teidän kanssa.

        Arabela oli 24.11. melko lähellä Lintua ja Lucky Ladyä. Jo silloin se oli 30 M LL_n edellä. Sitten se meni hyvin eri reittiä, joten mereltä havainnoimalla ei ole ollut mahdollista tietää sen tuulista koko loppumatkalla. Samalle reitille tulitte joskus 4.12. paikkeilla, mutta silloin Arabela oli jo 170 M edellä. Samalla välillä Lintu (kisaluokassa, kone kielletty) oli noussut 15 M LL:n takaa 80 M edellä.

        7 solmun myötäisessä tuulessa ei toki ole mahdollista päästä hyvää vauhtia, mutta sivutuulessa on.

        Jos nyt epäillään Lintua moottorin käytöstä, on syytä verrata heitä saman kisaluokan 3:ksi tulleeseen X-41 Godspeediin. Ne ovat purjehtineet hyvin samoja reittejä hyvin samoja nopeuksia. Eikä kisaluokan voittanut Mobile 53 Annakaan kaukana ollut, mutta nopeampana enemmän ja enmmän edellä. Väittääkö siis joku, että kisaluokka B:n koko kärki ajoi koneella, vaikka se on yksiselitteisesti kiellettyä ko. luokassa? Vai olisiko sittenkin mahdollista, että noilla veneillä voi ylläpitää hyvää keskinopeutta kevyessäkin tuulessa?

        Väittäisin, että LL:n ja Vahinen on varsin vaikea todistaa Arabelan ajaneen koneella 25.11.-2.12. välillä, koska olivat aivan liian kaukana siitä. En edelleenkään usko, että pelkän säämallin perusteella voi riittävällä varmuudella tietää tuuliko juuri Arabellan reitillä riittävästi sopivasta suunnasta vai ei. Pitäisi olla todistajana joku lähempänä ollut vene.


    • seppomartti

      "Väittäisin, että LL:n ja Vahinen on varsin vaikea todistaa Arabelan ajaneen koneella 25.11.-2.12. välillä, koska olivat aivan liian kaukana siitä. En edelleenkään usko, että pelkän säämallin perusteella voi riittävällä varmuudella tietää tuuliko juuri Arabellan reitillä riittävästi sopivasta suunnasta vai ei."
      ARABELA
      26.11.2016 klo 20:40 UTC nopeus (VMG?) 6.6s Lähiympäristön tuulet 1-2 solmua. Lähiympäristö on tässä yhteydessä laajempi kuin Suomenlahti.
      28.11.2016 klo 14:00 UTC nopeus 6.4s Tuulet 1 s
      30.11.2016 klo 11:40 UTC nopeus 7.1s Tuuli 7-8s myötätuulta eli AWS liki 0
      Tänä aikana Arabella ei lokikirjansa mukaan käyttänyt moottoria. Arabella eteni suoraviivaisesti ja vakionopeudella kohti St. Luciaa. Nopeuden vaihtelu selittyy paremmin merivirroilla ad 1.4 s kuin tuulilla. Kukin voi uskoa mitä haluaa, mutta jos joku uskoo Arabellan purjehtineen niin olisin kiinnostunut kuulemaan miten temppu tehdään.
      Lucky Lady raportoi 25 moottorituntia 28-29.11. ja ajoi 7s kohti maalia.
      Lintu ajoi pläkäalueelle 27.11. noin klo 16 UTC, jolloin nopeus putosi 8>3 s.
      Lucky Lady ajoi pläkään 27.11. n. klo 18.30 UTC ja käynnisti moottorin. Emme olleet 10nm eli näköetäisyydellä mutta 50-60nm Linnusta ja parisataa nm Vahinesta. Näiden menoa yritin Orson ja Lisannen lisäksi seurata. Arabelaa en havainnut kuin maalissa. Veneessä seurantatiedot muista veneistä olivat paljon huonommat kuin kotiruudusta. Vain DTF ero ja koordinaatit kerran per vrk.
      Joakimin ajankohdat joulukuun alkupäivinä olivat "tilanne ohi". Ajoimme 30.11. lähtien 5 vrk 0,75 oz spinnulla ja sen ratkettua loput 1.5 oz spinnulla. Yksi viikko spinnu ylhäällä 24h on nykyinen ennätykseni.

      • Joakim1

        Mistä nuo tuulitiedot tulevat?

        26.11. 21 UTC Lintu menee 8 solmua ja Godspeed 9 solmua. Ne siis eivät ole pläkässä, kuten ei yksikään muukaan kisaluokan vene, sillä kaikki liikkuvat kovempaa kuin Arabela. Tosin vain Challenger 2 ja 3 sekä Blue Magic ovat edes kohtuullisen lähellä sitä.

        28.11. 14 UTC Lähes kaikki kisaluokan veneet liikkuvat hyvää vauhtia, lähimpänä Challenger 2 7,3 solmua (sen kohdalla tuulinuoli sivulta 5,7 solmua).

        30.11. 12 UTC Arabella kulkee 8,1 solmua. Myös kisaluokan veneet kulkevat yli 8 solmua, tosin tuolloinkaan kukaan ei ole lähellä. Arabellan kohdalla tuulinuoli näyttää 10,8 solmua ehkä 135 asteen tosituulta heille. Linnun vauhti on 8,7 solmua tuuli melkolailla sivulta 11,7 solmua.

        Kyllähän tuossa Arabellan trackissä on epäilyttäviä piirteitä, mutta todistus vaatisi jonkun lähellä olevan kertomuksen tuulen ja vauhdin selvästi ristiriidasta. Jos tuon vielä yhdistäisi koneen ääneen tms., olisi todistusaineistoa paljon paremmin kuin sääennusteihin luottamalla.


      • Seppovoitti2016

        Vaikeeta on todistaa mitään varmuudella, paikallisesti voi tuulla ihan hyvin Suomenlahden kokoisella alueella, jossa merivede lämpötila on 26 astetta. Malleista paljastuu vain suursäätila. Ja tietysti paikallinen tuulensuunta on toinen tekijä, sopivasti kun pääsee leikkaamaan, niin vauhti voi olla hämmästyttävä.

        Ratkaisu arc:n osalta voisi trackerin lisäksi olla 24/7 gopro kamera tms. Jos ei vielä muisti riitä, niin kohta riittää. Sähkö ei ole ongelma, pitäähän jo nyt olla kahdet kulkuvalot sääntöjen mukaan. Goprostahan näkee heti, mennäänkö purjeilla vai koneella.


      • seppomartti
        Seppovoitti2016 kirjoitti:

        Vaikeeta on todistaa mitään varmuudella, paikallisesti voi tuulla ihan hyvin Suomenlahden kokoisella alueella, jossa merivede lämpötila on 26 astetta. Malleista paljastuu vain suursäätila. Ja tietysti paikallinen tuulensuunta on toinen tekijä, sopivasti kun pääsee leikkaamaan, niin vauhti voi olla hämmästyttävä.

        Ratkaisu arc:n osalta voisi trackerin lisäksi olla 24/7 gopro kamera tms. Jos ei vielä muisti riitä, niin kohta riittää. Sähkö ei ole ongelma, pitäähän jo nyt olla kahdet kulkuvalot sääntöjen mukaan. Goprostahan näkee heti, mennäänkö purjeilla vai koneella.

        Joakimilla ei ole aikataulu ihan kohdallaan. 26.11. ja 30.11 Lucky Ladykin liikkui spinnulla vauhdikkaasti. Kannattaa pohdinta keskittää aikaan 27.-29.11., mistä tein protestin. Arabella ajoi pläkään noin 26.11. klo 6 UTC noin 250 mailia eteleämpänä kuin Vahine, Lintu ja LL. Siellä heikon tuulen alue oli laajempi (Suomenlahti oli huonosti valittu ja vähättelevä mittakaava) Miten Arabela ,aikaisempien esimerkkieni lisäksi, ajoi ilman moottoria 28.11. klo 09.41 n.6.9 s nopeudella tarkkaan 2.7 s vastatuuleen?. Mistään "leikkaamisesta" tai nopeuden muutoksista ei näy esimerkkiä vaikka zoomaa trackerin jälkeä. Kaikki sopii koneella ja autopilotilla ajamiseen, ei vaihtelevissa heikoissa tuulissa purjehtimiseen.
        Aikaisemmin tarjosin tuulitietoja lokikirjastani, viimeiset tuulet ovat fleet viewerista. En tiedä ovatko todettuja (mahdotonta?) vai ennusteita. Haluaako joku väittää,että Windity, PredictWind, usgrib ennustivat väärin vaikka kokemukseni mukaan ne olivat parin tunnin tarkkuudella erittäin hyvin osuvia?. Tai Arabellalla on ollut ympäristöstä poikkeava yksityinen tuuli 2-3 vrk ajan?. Joakimin ehdotus, että "yhdistäisi koneen ääneen tms., olisi todistusaineistoa paljon paremmin kuin sääennusteihin luottamalla" paljastaa, ettei hänellä ole aavistustakaan olosuhteista. 4xARC merkitsee n.900 kilpailevaa venettä tähän asti. Ainoatakaan en ole tavannut edes huutoetäisuuden päästä startin jälkeen. Normaalisti näkyy 1 vene/ARC , jota kiikarilla horisontissa arvataan yksi- tai monirunkoiseksi ja kotisuomesta kysellään "kuka". Täytyy olla aika tarkka kuulo, jos sillä todistelee.
        GoPro tai muu kuvaus ei korvaa miehistön moraalin puutetta, ajetaan koneella purjeet ylhäällä ja ilmoitetaan tunteja 0. Yhtä huono ehdotus.
        Laskin huvikseni 100 ensimmäisen veneen joukosta italialaisten (6kpl) ilmoitettujen konetuntien keskiarvon=7.2h. Pohjoismaalaisten (FIN/SWE/NOR 18kpl) =39,9h. ARC2016 kaikkien veneiden keskiarvo on 61h. Ovatko italkialaiset poikkeuksellisen eteviä purjehtijoita vai ilmoittavatko tunteja todellisuutta vähemmän. Valtamerikilpapurjehduksessa on vakava moraalinen vaje, mikä pitäisi jotenkin ratkaista. Pitääkö potkuriakselit sinetöidä ja kieltää moottorin käyttö?.
        "Seppovoitti2016"- väärin. Arabela voitti ja tulos on lopullinen. Mutten usko, että purjehtimalla.


      • SeppoPysyTotuudessa
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimilla ei ole aikataulu ihan kohdallaan. 26.11. ja 30.11 Lucky Ladykin liikkui spinnulla vauhdikkaasti. Kannattaa pohdinta keskittää aikaan 27.-29.11., mistä tein protestin. Arabella ajoi pläkään noin 26.11. klo 6 UTC noin 250 mailia eteleämpänä kuin Vahine, Lintu ja LL. Siellä heikon tuulen alue oli laajempi (Suomenlahti oli huonosti valittu ja vähättelevä mittakaava) Miten Arabela ,aikaisempien esimerkkieni lisäksi, ajoi ilman moottoria 28.11. klo 09.41 n.6.9 s nopeudella tarkkaan 2.7 s vastatuuleen?. Mistään "leikkaamisesta" tai nopeuden muutoksista ei näy esimerkkiä vaikka zoomaa trackerin jälkeä. Kaikki sopii koneella ja autopilotilla ajamiseen, ei vaihtelevissa heikoissa tuulissa purjehtimiseen.
        Aikaisemmin tarjosin tuulitietoja lokikirjastani, viimeiset tuulet ovat fleet viewerista. En tiedä ovatko todettuja (mahdotonta?) vai ennusteita. Haluaako joku väittää,että Windity, PredictWind, usgrib ennustivat väärin vaikka kokemukseni mukaan ne olivat parin tunnin tarkkuudella erittäin hyvin osuvia?. Tai Arabellalla on ollut ympäristöstä poikkeava yksityinen tuuli 2-3 vrk ajan?. Joakimin ehdotus, että "yhdistäisi koneen ääneen tms., olisi todistusaineistoa paljon paremmin kuin sääennusteihin luottamalla" paljastaa, ettei hänellä ole aavistustakaan olosuhteista. 4xARC merkitsee n.900 kilpailevaa venettä tähän asti. Ainoatakaan en ole tavannut edes huutoetäisuuden päästä startin jälkeen. Normaalisti näkyy 1 vene/ARC , jota kiikarilla horisontissa arvataan yksi- tai monirunkoiseksi ja kotisuomesta kysellään "kuka". Täytyy olla aika tarkka kuulo, jos sillä todistelee.
        GoPro tai muu kuvaus ei korvaa miehistön moraalin puutetta, ajetaan koneella purjeet ylhäällä ja ilmoitetaan tunteja 0. Yhtä huono ehdotus.
        Laskin huvikseni 100 ensimmäisen veneen joukosta italialaisten (6kpl) ilmoitettujen konetuntien keskiarvon=7.2h. Pohjoismaalaisten (FIN/SWE/NOR 18kpl) =39,9h. ARC2016 kaikkien veneiden keskiarvo on 61h. Ovatko italkialaiset poikkeuksellisen eteviä purjehtijoita vai ilmoittavatko tunteja todellisuutta vähemmän. Valtamerikilpapurjehduksessa on vakava moraalinen vaje, mikä pitäisi jotenkin ratkaista. Pitääkö potkuriakselit sinetöidä ja kieltää moottorin käyttö?.
        "Seppovoitti2016"- väärin. Arabela voitti ja tulos on lopullinen. Mutten usko, että purjehtimalla.

        Onko Arabellalla Puutinin vakuutus totuudesta? Totuus on siitä kummalista, että tarpeeksi toitotettuna valkoisesta tulee mustaa tai päin vastoin.
        Tämän hetkinen maailma ei ole enää yksiselitteinen, vaan totuuksia on useita. Jokaiselle löytyy ihan ikioma.
        Valitettavasti valehtelu ei ole enää valehtelua, vaan pelkästään muunneltua totuutta. Täytyy muuten mainita, että Suomen eduskunnasta ei löydy yhtään valehtelijaa.
        Lopuksi: "Onnea Seppo erinomaisesta purjehduksesta"!


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimilla ei ole aikataulu ihan kohdallaan. 26.11. ja 30.11 Lucky Ladykin liikkui spinnulla vauhdikkaasti. Kannattaa pohdinta keskittää aikaan 27.-29.11., mistä tein protestin. Arabella ajoi pläkään noin 26.11. klo 6 UTC noin 250 mailia eteleämpänä kuin Vahine, Lintu ja LL. Siellä heikon tuulen alue oli laajempi (Suomenlahti oli huonosti valittu ja vähättelevä mittakaava) Miten Arabela ,aikaisempien esimerkkieni lisäksi, ajoi ilman moottoria 28.11. klo 09.41 n.6.9 s nopeudella tarkkaan 2.7 s vastatuuleen?. Mistään "leikkaamisesta" tai nopeuden muutoksista ei näy esimerkkiä vaikka zoomaa trackerin jälkeä. Kaikki sopii koneella ja autopilotilla ajamiseen, ei vaihtelevissa heikoissa tuulissa purjehtimiseen.
        Aikaisemmin tarjosin tuulitietoja lokikirjastani, viimeiset tuulet ovat fleet viewerista. En tiedä ovatko todettuja (mahdotonta?) vai ennusteita. Haluaako joku väittää,että Windity, PredictWind, usgrib ennustivat väärin vaikka kokemukseni mukaan ne olivat parin tunnin tarkkuudella erittäin hyvin osuvia?. Tai Arabellalla on ollut ympäristöstä poikkeava yksityinen tuuli 2-3 vrk ajan?. Joakimin ehdotus, että "yhdistäisi koneen ääneen tms., olisi todistusaineistoa paljon paremmin kuin sääennusteihin luottamalla" paljastaa, ettei hänellä ole aavistustakaan olosuhteista. 4xARC merkitsee n.900 kilpailevaa venettä tähän asti. Ainoatakaan en ole tavannut edes huutoetäisuuden päästä startin jälkeen. Normaalisti näkyy 1 vene/ARC , jota kiikarilla horisontissa arvataan yksi- tai monirunkoiseksi ja kotisuomesta kysellään "kuka". Täytyy olla aika tarkka kuulo, jos sillä todistelee.
        GoPro tai muu kuvaus ei korvaa miehistön moraalin puutetta, ajetaan koneella purjeet ylhäällä ja ilmoitetaan tunteja 0. Yhtä huono ehdotus.
        Laskin huvikseni 100 ensimmäisen veneen joukosta italialaisten (6kpl) ilmoitettujen konetuntien keskiarvon=7.2h. Pohjoismaalaisten (FIN/SWE/NOR 18kpl) =39,9h. ARC2016 kaikkien veneiden keskiarvo on 61h. Ovatko italkialaiset poikkeuksellisen eteviä purjehtijoita vai ilmoittavatko tunteja todellisuutta vähemmän. Valtamerikilpapurjehduksessa on vakava moraalinen vaje, mikä pitäisi jotenkin ratkaista. Pitääkö potkuriakselit sinetöidä ja kieltää moottorin käyttö?.
        "Seppovoitti2016"- väärin. Arabela voitti ja tulos on lopullinen. Mutten usko, että purjehtimalla.

        Ajanhetket ovat sinun viestistäsi poimitut.

        Se mitä pystyy osoittamaan todistusaineistona on täysin eri asia kuin se mikä riittäisi todistusaineistoksi tapauksessa, jossa protestin kohde kiistää moottorin käytön. En ole sanonut, että mainittua todistusaineisto olisi saatavilla, vaan, että se tarvittaisiin.

        Jos olisi Juryssä, en olisi valmis hylkäämään tai edes antamaan aikarangaistusta vain sääennusteen perusteella. Pitää pystyä näyttämään toteen varmuudella, että konetta käytettiin jonain hetkenä. Jos kukaan todistajista ei ollut näköetäisyydellä, pitäisi olla hyvin vahvaa näyttöä täysin mahdottomasta nopeudesta tai suunnasta. Nyt muut saman nopeusluokan veneet (Lintu ja Godspeed) menivät keskimäärin suunnilleen samaa vauhtia ko. ajan, joten tuollaista todistetta ei ole. Vaadittaisiin joku vene, joka on seisonut pläkässä ja Arabela on ajanut läheltä ohi varmuudella koneella.

        Trackiä katsomalla, varsinkin sen tuuliennusteen kanssa, näyttää melko todennäköiseltä, että koneella on ajettu pitkiäkin aikoja, mutta mielestäni se ei anna riittävää varmuutta asiasta.

        Koneella-ajaminen on jo lyhyemmissäkin kisoissa hyvin vaikea juttu. Aina välillä kuulee väitteitä koneella ajosta, mutta todisteet ovat yleensä vielä huonompia eli pidetään vain nopeutta jollain aikavälillä liian suurena. Aina kun olen kuullut jonkun saaneen rangaistuksen, taustalla on joko kiistaton havainto tai asian myöntäminen. Mieleen muistuu vain kaksi tapausta ja molemmissa oli kyse peruuttamisesta pois karillleajon jälkeen.

        Sähkömoottoreiden yleistyessä homma ei ainakaan helpotu.

        Eikös Seppo kuitenkin voittanut luokkansa, vaikka Arabela ottikin kokonaisvoiton cruisingissa?

        Aika helppo olisi liittää Yellow Brickiin tärinäpohjainen konetunnistin. Ongelmaksi jäisi latauksen ja moottorilla-ajon erottaminen toisistaan, mutta ainakin selkeimmät tapaukset tulisivat selville, sillä latausta varten konetta ei käytetä kuin muutama tunti vuorokaudessa enintään.


      • Jhhouujoujok
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimilla ei ole aikataulu ihan kohdallaan. 26.11. ja 30.11 Lucky Ladykin liikkui spinnulla vauhdikkaasti. Kannattaa pohdinta keskittää aikaan 27.-29.11., mistä tein protestin. Arabella ajoi pläkään noin 26.11. klo 6 UTC noin 250 mailia eteleämpänä kuin Vahine, Lintu ja LL. Siellä heikon tuulen alue oli laajempi (Suomenlahti oli huonosti valittu ja vähättelevä mittakaava) Miten Arabela ,aikaisempien esimerkkieni lisäksi, ajoi ilman moottoria 28.11. klo 09.41 n.6.9 s nopeudella tarkkaan 2.7 s vastatuuleen?. Mistään "leikkaamisesta" tai nopeuden muutoksista ei näy esimerkkiä vaikka zoomaa trackerin jälkeä. Kaikki sopii koneella ja autopilotilla ajamiseen, ei vaihtelevissa heikoissa tuulissa purjehtimiseen.
        Aikaisemmin tarjosin tuulitietoja lokikirjastani, viimeiset tuulet ovat fleet viewerista. En tiedä ovatko todettuja (mahdotonta?) vai ennusteita. Haluaako joku väittää,että Windity, PredictWind, usgrib ennustivat väärin vaikka kokemukseni mukaan ne olivat parin tunnin tarkkuudella erittäin hyvin osuvia?. Tai Arabellalla on ollut ympäristöstä poikkeava yksityinen tuuli 2-3 vrk ajan?. Joakimin ehdotus, että "yhdistäisi koneen ääneen tms., olisi todistusaineistoa paljon paremmin kuin sääennusteihin luottamalla" paljastaa, ettei hänellä ole aavistustakaan olosuhteista. 4xARC merkitsee n.900 kilpailevaa venettä tähän asti. Ainoatakaan en ole tavannut edes huutoetäisuuden päästä startin jälkeen. Normaalisti näkyy 1 vene/ARC , jota kiikarilla horisontissa arvataan yksi- tai monirunkoiseksi ja kotisuomesta kysellään "kuka". Täytyy olla aika tarkka kuulo, jos sillä todistelee.
        GoPro tai muu kuvaus ei korvaa miehistön moraalin puutetta, ajetaan koneella purjeet ylhäällä ja ilmoitetaan tunteja 0. Yhtä huono ehdotus.
        Laskin huvikseni 100 ensimmäisen veneen joukosta italialaisten (6kpl) ilmoitettujen konetuntien keskiarvon=7.2h. Pohjoismaalaisten (FIN/SWE/NOR 18kpl) =39,9h. ARC2016 kaikkien veneiden keskiarvo on 61h. Ovatko italkialaiset poikkeuksellisen eteviä purjehtijoita vai ilmoittavatko tunteja todellisuutta vähemmän. Valtamerikilpapurjehduksessa on vakava moraalinen vaje, mikä pitäisi jotenkin ratkaista. Pitääkö potkuriakselit sinetöidä ja kieltää moottorin käyttö?.
        "Seppovoitti2016"- väärin. Arabela voitti ja tulos on lopullinen. Mutten usko, että purjehtimalla.

        Seppo, kyllä gopro vaikka takavantissa niin, että siitä näkyy takilaa ja vettä kielii takuuvarmasti, ajaako pläkässä purjeet ylhäällä.


    • Joakim1

      Tulokset näyttävät jo tulleen ARC:n sivuille. Siellä Arabelan konetunnit eivät olekaan 0 vaan 12,33 tuntia. Menee siis vielä vaikeammaksi todistaa, ettei tuo pidä paikkansa. Vai oliko niin, että ko. tunnit tulivat jostain aivan muualta? Lähellä Arabelaa liikkuneella Hebellä oli toki runsaasti enemmän, peräti 92,42. Hebe on nähdäkseni ainoa, jolla voisi olla riittävät havainnot todistaakeen Arabelaa vastaan.

      Miten kävi Vahinen protestille?

      • mermies

        Kun poistaa muut luokat näkyvistä ja ottaa luokan C tarkasteluun ja sieltä veneet Arabela, Hebe ja Atrevida, voi nähdä mielenkiintoista. Puolenpäivän aikaan 27.11. Atrevidan vauhti hyytyy kun taas Arabela ja Hebe jatkavat 7-8kn vauhdilla edelleen keskenään tasapäisesti. Atrevida yrittää purjein ja vasta 30.11. alkaa vene taas kulkemaan.

        Konetunnit Arabela 12.33, Hebe 92.42 ja Atrevida 43.00. Hebe otti kaulaa Atrevidaan 27-30.11. selkeästi koneajolla ja se näkyy konetunneissa. Millä Arabela pystyi samaan vauhdinpitoon Heben kanssa tämän koneajon aikana, kun se on ilmoituksen mukaan ajanut kolme vuorokautta Hebeä vähemmän koneella?


      • Joakim1
        mermies kirjoitti:

        Kun poistaa muut luokat näkyvistä ja ottaa luokan C tarkasteluun ja sieltä veneet Arabela, Hebe ja Atrevida, voi nähdä mielenkiintoista. Puolenpäivän aikaan 27.11. Atrevidan vauhti hyytyy kun taas Arabela ja Hebe jatkavat 7-8kn vauhdilla edelleen keskenään tasapäisesti. Atrevida yrittää purjein ja vasta 30.11. alkaa vene taas kulkemaan.

        Konetunnit Arabela 12.33, Hebe 92.42 ja Atrevida 43.00. Hebe otti kaulaa Atrevidaan 27-30.11. selkeästi koneajolla ja se näkyy konetunneissa. Millä Arabela pystyi samaan vauhdinpitoon Heben kanssa tämän koneajon aikana, kun se on ilmoituksen mukaan ajanut kolme vuorokautta Hebeä vähemmän koneella?

        Ko. ajanhetkellä Atrevida oli jo 120 M perässä eli potentiaalisesti täysin eri tuulessa. Hebe ja Arabela eivät ohita tai saa kiinni ketään lähelläkään. Arabelan nopeus vaihtelee 27-29.11. reilusta 6:sta solmusta reiluun 7:ään.

        Orso, jolla myöskin on vain reilut 12 konetuntia saa Arabelaan kiinni ko. aikana. Ludanka reilulla 11 konetunnillaan menee samaa vauhtia. Eli hekin huijaavat? Todistaminen menee aina vaan vaikeammaksi, jos huijaaminen olisi noin yleistä.


      • Oc_46

        Aika mielenkiintoinen ohitus näkyy, jos vertaa Challenger 2 (72 jalan oceanracer) ja Arabelan (Dufour 52) menoa 2 vrka ajalta 26.11 illasta - 28.11 iltaan.
        26.11 illalla Challenger2 oli noin 30 mailia Arabelan edellä, mutta
        28.11 illalla Arabela oli jättänyt Challenger 2:n jo noin 50 mailia taakseen.

        Tuulitietojen valossa isoja eroja ei tuulioloissa tuolloin ollut, periaatteessa Challenger 2 oli hieman paremmissa tuulioloissa, lähellä tyynen alueen pohjoisrajaa.
        Millaiset olosuhde-erot vaadittaisiin, jotta 52 jalan cruiser ohittaisi ja jättäisi noin reilusti 72 jalan kisavenettä?


    • seppomartti

      Nyt herrat missaavat oleellisen pointin. Ei koko matkan konetunteja tule tarkastella, vaan maitsemaani aikajaksoa heikoissa tuulissa. 27.-30.11. Heben konetunnit olivat silloin 76h ja Arabelan 0. Ne ajoivat lähekkäin. Ajatus siitä, että 120 mailin päässä olisi eri tuulet, ei ole realistinen. Heikkotuulinen alue oli kulkusuunnassa eteläosassa n. 1000 nm leveä ja pohjoisessakin n.500. Ei siellä mitään yksittäiselle veneelle osuvia tuulivyöhykkeitä ollut.
      Italialaisten, kuten Orson, pieniä tai olemattomia konetunteja voi ihmetellä yhdistämällä trackerin ja tuulien tietoja. Menneistä vuosista voisi tarkistaa onko epäillykseni oikea, että italialaisilla on pienten konetuntiuen perinne.
      Joakimin toive tai vaatimus, että pitäisi olla todettuja tuulia eikä ennusteita lienee mahdottomuus. Ei siellä ole havaintoasemia vaan aallonkorkeus, merivirrat ja tuulet ennustetaan sateliittitiedoista. Ja ne pitävät hämmästyttävän hyvin paikkansa.
      Heben, Vahinen ja Lucky Ladyn protestit hylättiin ilmeisesti kaikki muotoseikan takia, kuten oikein olikin. ARCin juryn olisi kannattanut hylätä myös Arabelan purjehdus. Yksi DSQ olisi pistänyt asioita järjestykseen.

      • mermies

        Juuri tuoltahan 27-30.11. meno näytti, Arabela ja Hebe posottivat kolme vuorokautta peltigenualla ja Atrevida yritti purjehtia.
        Ehkä Arabelalla oli konetunteja raportoimassa sukulaissielu entiselle valtiovarainministerille, kun 10 ja 90 meni sekaisin raportoinnin debatissa.

        Kun kaksi kutakuinkin yhtä nopeaa venettä etenee heikossa tuulessa kolmessa vuorokaudessa kutakuinkin yhtä pitkän matkan ja toinen on raportoinut käyttäneensä konetta (76h), ei toisenkaan osalta jää arvailun varaa.
        Kyllä, Arabelan purjehdus olisi pitänyt hylätä. Tässä toteutui Joakimin aiemmin mainitsema Paul Elvströmin lausahdus Arabelan kohdalla.


    • turvallisestimaailmalla

      Turvavälit satamiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe