406 ei starttimoottori pyöri

Siilimpsis

Auto 406 HDi vm 2002 80kWh. Auto jätti vaimon paikallisen cittarin pihaan, Valot syttyvät, hehkuttaa, kun yrittää käynnistää, kuuluu naksahdus. Mutta ei starttimoottori lähde pyörittämään lainkaan. Joitain juttuja netistä löytyi ja pyydettiin tarkistamaan virtakaapelit. Akusta lähtevät kaapelit irroitin ja raapustin uutta alumiinipintaa esiin. Latasin akun laturilla täyteen, oli hyvin virtaa, 2 tuntia ja laturi ilmoitti että akku täynnä.

Starttimoottorin pitää olla kiinni koneessa, mutta missä se näissä pösöissä on, pitääkö purkaa puoli autoa vai pääsisikö alapuolelta paremmin käsiksi? Itse ole volvo-miehiä, mutta ostin vaimolle 406:n kun vanhemmillani on ollut jo 15 vuotta ja ongelmitta kulkenut jo 500tkm.

11

1956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • essollegorjaukseen

Älä ihmeesä vie enää ikinä Pösöä gorjaukseen, enkä suosittele vaimollesikaan Pösön viemistä gorjaukseen.

• Puksittipuk

motonetistä autoosi uusi starttimoottori 89 euroa, lisäksi vanha pitää palauttaa. Perivät oston yhteydessä 50 euron pantin, jonka saa takaisin kun palauttaa vanhan startin.

Vaihtotyö vaikuttaa helpolta, minäkin ajattelin itse pari vuotta sitten vaihtaa, eihän siinä ole kuin polttoaineensuodattimen kotelo irti (kolme letkua, 2 ruuvia, joissain ruuveja lainkaan) ja sitten startti kolmella pultilla kiinni, siitäkin sähköjohdot irti tietenkin. Sitten vain vanha pois, uusi paikalleen ja vot, se on siinä.

Mutta on paskamainen homma -10 asteen pakkasessa. Konehuone täynnä kuin turusen pyssy, ahdasta. Irroitin myös ilmanpuhdistimen kotelon, että saan pultit pois startista. Asennuksessa huomasin että pieni kuparihylsy pitää vaihtaa, sitä ei löytynytkään huoltsikalta eikä lähimmästä autotarvikkeesta. Piti käydä motontissa asti.

Kaikkiaan aikaa kului 8 tuntia. Mutta toimii kyllä kuten pitää.

• OliskoKokoStartti

Onko se nyt sitten starttimoottori vai vain joku rele tai solenoidi, mikä siellä hangoittelee. Ikää kun vasta 14v.

• kaapunkilomat

Mihin sen tarttimoottorin pitäisi pyöriä?

• Anonyymi

Mistä helvetistä näitä vähä-älyisiä yökastelijoita oikein riittää?

• Tein.senkin.itse

Ettei olisi startin hiilet lopussa?
      Koetas kolauttaa jollakin startin kylkeen. Jos sen jälkeen starttaa, niin hiilet lopussa.
      Omaan Pököttiini (eri malli) olen varmaan lähemmäs kymmenet hiilet vaihtanut. Maksoivat viimeksi tarvikkeena 11 euroa. Vähän työläs homma, mutta niin se pakkaa aina olemaan autojen kanssa. Kerran irrotin ja asensin startin -22 asteessa pihalla, hiilet vaihdoin lämpimässä. Muoviosia lämmittelin kuumailmapuhaltimella.

• Anonyymi

Olet sitten ajanut varmaan miljoona kilometriä ja sekin taitaa olla mennyt yli, kun mun Pösön Partnerissa on jo 312 000 km takana ja vielä alkuperäinen startti. Tuo miinuskaapelin toisen pään kiinnitys kannattaa avata ja putsata, sitten vähän vaseliiniä siihen ja kiinni, muutamaa tälläinen on auttanut.

• Oliil

Voi hyvä sylyvi!
      Miks ihmiset kysyy autonkorjausapua suoli24 palstalla, sen sijaan että veis auton korjaamolle korjattavaksi. Uuden startin saa vaihdettua normipajalla 60 eurolla ja startin hinta siihen päälle. 406. seen. niitä löytänee purlaamoltakin parilla kympillä. Jos ei sen vertaa ole rahaa autoaan korjata niin ei sitä ole hyväksi pitääkään.

• Täsmennettäköön

Tuo lukema 80 kWh saattaisi liittyä hybridi- tai sähköautoihin, kuvaamaan niiden ajoakun kapasiteettia. Peugeotilta en tiedä tuollaista, ainakaan malliin 406 liittyen. Oman taannoisen 406-ajokkini moottorin tehoksi mainittiin muistaakseni 97 kW.

Tehon perusyksikkö on watti (W). Autojen moottorin teho ilmoitetaan yleensä sen tuhatkertoina, kilowatteina (kW), ei suinkaan kilowattitunteina (kWh).

Kilowattitunteina mitataan energiaa. Energian perusyksikkö on joule (J), joka on yhtä kuin wattisekunti (Ws). 1 kWh = 1 000 × 3 600 Ws = 3 600 000 Ws = 3 600 000 J.

• Anonyymi

Pyöriikö HDi:n startti myötä- vai vastapäivään, jos ostaisi uuden startin, ennenkuin alkaa purkaa?

• Anonyymi

Tarviiko siellä varaosaliikkeessä tietää kumpaan suuntaan pyörii ? Olipa kysymys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      438
      2903
    2. Olen niin kesken

Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      18
      2434
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2215
    4. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      121
      1930
    5. Tietääkö joku ylläpidosta?

Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      249
      1619
    6. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      208
      1264
    7. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      186
      1230
    8. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1203
    9. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1188
    10. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1155
    Aihe