406 ei starttimoottori pyöri

Siilimpsis

Auto 406 HDi vm 2002 80kWh. Auto jätti vaimon paikallisen cittarin pihaan, Valot syttyvät, hehkuttaa, kun yrittää käynnistää, kuuluu naksahdus. Mutta ei starttimoottori lähde pyörittämään lainkaan. Joitain juttuja netistä löytyi ja pyydettiin tarkistamaan virtakaapelit. Akusta lähtevät kaapelit irroitin ja raapustin uutta alumiinipintaa esiin. Latasin akun laturilla täyteen, oli hyvin virtaa, 2 tuntia ja laturi ilmoitti että akku täynnä.

Starttimoottorin pitää olla kiinni koneessa, mutta missä se näissä pösöissä on, pitääkö purkaa puoli autoa vai pääsisikö alapuolelta paremmin käsiksi? Itse ole volvo-miehiä, mutta ostin vaimolle 406:n kun vanhemmillani on ollut jo 15 vuotta ja ongelmitta kulkenut jo 500tkm.

11

1537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • essollegorjaukseen

      Älä ihmeesä vie enää ikinä Pösöä gorjaukseen, enkä suosittele vaimollesikaan Pösön viemistä gorjaukseen.

    • Puksittipuk

      motonetistä autoosi uusi starttimoottori 89 euroa, lisäksi vanha pitää palauttaa. Perivät oston yhteydessä 50 euron pantin, jonka saa takaisin kun palauttaa vanhan startin.

      Vaihtotyö vaikuttaa helpolta, minäkin ajattelin itse pari vuotta sitten vaihtaa, eihän siinä ole kuin polttoaineensuodattimen kotelo irti (kolme letkua, 2 ruuvia, joissain ruuveja lainkaan) ja sitten startti kolmella pultilla kiinni, siitäkin sähköjohdot irti tietenkin. Sitten vain vanha pois, uusi paikalleen ja vot, se on siinä.

      Mutta on paskamainen homma -10 asteen pakkasessa. Konehuone täynnä kuin turusen pyssy, ahdasta. Irroitin myös ilmanpuhdistimen kotelon, että saan pultit pois startista. Asennuksessa huomasin että pieni kuparihylsy pitää vaihtaa, sitä ei löytynytkään huoltsikalta eikä lähimmästä autotarvikkeesta. Piti käydä motontissa asti.

      Kaikkiaan aikaa kului 8 tuntia. Mutta toimii kyllä kuten pitää.

    • OliskoKokoStartti

      Onko se nyt sitten starttimoottori vai vain joku rele tai solenoidi, mikä siellä hangoittelee. Ikää kun vasta 14v.

    • kaapunkilomat

      Mihin sen tarttimoottorin pitäisi pyöriä?

      • Anonyymi

        Mistä helvetistä näitä vähä-älyisiä yökastelijoita oikein riittää?


    • Tein.senkin.itse

      Ettei olisi startin hiilet lopussa?
      Koetas kolauttaa jollakin startin kylkeen. Jos sen jälkeen starttaa, niin hiilet lopussa.
      Omaan Pököttiini (eri malli) olen varmaan lähemmäs kymmenet hiilet vaihtanut. Maksoivat viimeksi tarvikkeena 11 euroa. Vähän työläs homma, mutta niin se pakkaa aina olemaan autojen kanssa. Kerran irrotin ja asensin startin -22 asteessa pihalla, hiilet vaihdoin lämpimässä. Muoviosia lämmittelin kuumailmapuhaltimella.

      • Anonyymi

        Olet sitten ajanut varmaan miljoona kilometriä ja sekin taitaa olla mennyt yli, kun mun Pösön Partnerissa on jo 312 000 km takana ja vielä alkuperäinen startti. Tuo miinuskaapelin toisen pään kiinnitys kannattaa avata ja putsata, sitten vähän vaseliiniä siihen ja kiinni, muutamaa tälläinen on auttanut.


    • Oliil

      Voi hyvä sylyvi!
      Miks ihmiset kysyy autonkorjausapua suoli24 palstalla, sen sijaan että veis auton korjaamolle korjattavaksi. Uuden startin saa vaihdettua normipajalla 60 eurolla ja startin hinta siihen päälle. 406. seen. niitä löytänee purlaamoltakin parilla kympillä. Jos ei sen vertaa ole rahaa autoaan korjata niin ei sitä ole hyväksi pitääkään.

    • Täsmennettäköön

      Tuo lukema 80 kWh saattaisi liittyä hybridi- tai sähköautoihin, kuvaamaan niiden ajoakun kapasiteettia. Peugeotilta en tiedä tuollaista, ainakaan malliin 406 liittyen. Oman taannoisen 406-ajokkini moottorin tehoksi mainittiin muistaakseni 97 kW.

      Tehon perusyksikkö on watti (W). Autojen moottorin teho ilmoitetaan yleensä sen tuhatkertoina, kilowatteina (kW), ei suinkaan kilowattitunteina (kWh).

      Kilowattitunteina mitataan energiaa. Energian perusyksikkö on joule (J), joka on yhtä kuin wattisekunti (Ws). 1 kWh = 1 000 × 3 600 Ws = 3 600 000 Ws = 3 600 000 J.

    • Anonyymi

      Pyöriikö HDi:n startti myötä- vai vastapäivään, jos ostaisi uuden startin, ennenkuin alkaa purkaa?

      • Anonyymi

        Tarviiko siellä varaosaliikkeessä tietää kumpaan suuntaan pyörii ? Olipa kysymys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe