Terveellinen ruoka

Felixxx

Terveellinen ruoka on tärkeää myös henkisen hyvinvoinnin kannalta, mutta monesti yksinäisenä ei viitsisi kokkailla pelkästään itseään varten. Usein myös terveellinen ruoka on kallista eikä kaikilla ole siihen varaa (tai jos olisi, sen rahan käyttää ennemmin johonkin muuhun). Senkin takia on helppo sortua halpoihin eineksiin, joissa on elintärkeiden vitamiinien ja muun hyvän sijasta liikaa lihottavaa rasvaa. Miten olette ratkaisseet ongelman, vai oletteko mitenkään?

Tein itse täydellisen ruokaremontin vuodenvaihteessa ja olen itsekin hämmästynyt, kuinka selvästi sen vaikutuksen huomaa. Tyydyttynyt rasvahan on kaikkein pahin myrkky, joten luovuin kertaheitolla jauhelihasta ja siirryin soijarouheeseen. Se tulee halvemmaksikin, ja sopivilla mausteilla se maistuu hyvältä. Viljat tuotti aluksi ongelmia, kun en tykkää puuroista enkä leivistä. Mutta jostain sitä kuitua täytyy saada, joten rupesin juomaan olutta. Boonuksena sen valmistukseen käytettävä ohra on idätettyä, ja iduthan on todellista superruokaa. Muista kasviksista suosin melooneja, jotka on paitsi maukkaita myös terveellisiä. Tähän aikaan vuodesta niitä saa myös tosi halvalla!

Kuten kaikessa muussakin, myös terveysintoilussa voi mennä liiallisuuksiin. Siksi mulla on karkkipäivä kerran viikossa. En kuitenkaan mätä enää entiseen tapaan kokonaista sipsipussia, 1,5 litran limsapulloa ja suklaalevyä kerralla naamaan vaan pysyttelen kohtuudessa. Ostan yhden Pihlaja-pussin kuukaudessa ja jaan sen niin moneen osaan kuinka monta lauantaita kuussa on. Kettukarkit on ihan parhaita ja saan niistä voimaa jaksaa näiden uhkeiden utareiden kanssa, jotka olen saanut riesakseni kuluneen vuoden aikana, vaikka olenkin muuten laihtunut.

7

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kufoff

      Saakelin hyvä alotus, että joku on saanut jotain fiksua aikaseks eikä pelkästään valita et ruokailutottumuksekin on päin helvettiä. Siihe oluen lipittämiseen kannattaa varmaa kiinnittää huomioo.

    • Ravitsemus

      Kalja lihottaa ja punkku maistuu paremmalta, kuidun saanti vähän epäilyttää,mutta aina voi heittää leseitä sekaan.

    • Itsekkin syön nykyään soijarouhetta, tofua ja eri papuja usein. Ennen söin enimmäkseen kananugettia, makkaraa, kebabia. Ne on korkeasti prosessoituja tuotteita, ja epäterveellisiä.

      • Oon alkanut myös leipomaan leipää itse.


      • vegetys

        Hienoa, kasvisvoittoinen ruokavalio on paras oman terveyden, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin kannalta!


    • Syön päivässä 4 kertaa. Aamulla herätys on klo 6. Syön aamupalaksi luomukaurapuuroa, johon laitan sekaan suolaa, sekä pellavasiemenöljyä ruokalusikallisen. Puuron lisäksi syön aamulla yhden näkkärin. Aloin käyttämään ruuanlaitossa auringonkukkaöljyä, kun luin netistä, että se sietää hyvin korkeita lämpötiloja. Mutta se sisältää vain vähän omega3-rasvahappoja, niin käytän siksi myös pellavasiemenöljyä.

      Olen kuntouttavassa työtoiminnassa kierrätyskeskuksessa, ja otan sinne evääksi nykyään itse leipomaani teeleipää. Laitan päälle margariinia, kurkkua, sekä paprikaa. Olen kotona puoli kolme, ja laitan lämpösen aterian. Aiemmin mainitsemani kananugetit, makkarat, ja kebabit olen vaihtanut kasvisperäisiin proteiinilähteisiin. Riisin olen vaihtanut kotimaiseen Täysjyväohraan. Pastoissa pyrin käyttämään monipuolisesti erilaisia. Perunaa myös käytän. Syön lämpösen aterian yhteydessä yleensä myös parsakaalia, ja porkkanaa. Välillä vaihtelun vuoksi vaihdan ne joksikin muuksi.

      Esimerkki iltapalasta: 1 banaani, 1 klementtiini, 1 yosan kauravälipala. Noita hedelmiä vaihtelen, ja kauravälipalan tilalla voi olla esim. plantin valmistama soijajugurtti.

      • Kahvin sekaan laitan planti kauramaitoa. B12-vitamiinin, sekä D-vitamiinin saan ruohonjuuresta tilaamastani monivitamiinista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      325
      7455
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2234
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1631
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1479
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1196
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1155
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      913
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      813
    Aihe