Skodan venäläisyys

facts

Jos se valmistetaan Venäjällä, se on mitä ilmeisimmin (varmasti) venäläinen auto. Onko epäselvää?

Suomessa toimiva Skodan maahantuoja on myös perustettu Venäjällä. Onko tässäkään mitään epäselvää.

Skoda on venäläinen.

95

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommarivaltio

      Voi kun Venäja vallottaisi suomen, olisi kevyempi verotus ja halpaa viinaa.

    • Ehkä kannattaa olla vastaamatta kriitikkotrollille . Hänen aloituksensa kuivuvat vähin äänin. Olisi mielenkiintoista seurata tuota kehitystä!

      • en.tajua

        Eihän niiden trollien pitänyt olla hereillä tuohon aikaan?


    • Jatkoa! Ehkä kannattaa olla vastaamatta kriitikkotrollille . Hänen aloituksensa kuivuvat vähin äänin. Olisi mielenkiintoista seurata tuota kehitystä!
      PS. Käyttämäni nimimerkki nussittiin Kyykmannin toimesta, niinkuin aiemminkin. Koitapas tätä!

      • Anonyymi

        hienosti onkin kuivunut vähin äänin.. nyt 500 kertaa katsottu ja 100 kertaa vastattu

        epäilemättä trendaava ketju


    • Itsenäinen_suomalainen

      Jos Škoda on venäläinen sillä perusteella, että sitä valmistetaan sielläkin, niin minäkin olen ajanut vuosikausia meksikolaisella autolla, asiaa sen kummemmin mieltämättä.

      Ja jos väität Tampereella vuonna 1905 perustetun yrityksen olevan Venäjällä perustettu, taitavat epäselvyydet todellakin asua omien korviesi välissä. Minunkin vanhempani (toki jo vainajia molemmat) olivat syntyneet toista sataa vuotta sitten autonomisessa Suomen suuriruhtinaskunnassa, eivät suinkaan Venäjällä – siitäkin huolimatta, että heistä toisen syntymäpaikaksi on asiakirjoissa mainittu tänään Venäjälle kuuluva Viipuri.

      Rinnakkaistodellisuudella ja todellisuudella on eroa.

      • Historia.faktaa

        Se autonomia oli samaa sanahelinää kuin "YYA", ja tuona Helkaman perustamisaikana olivat käynnissä laajat venäläistämiset. Helkama on perustettu Venäjällä. JA sinun meksikolaisesi ei kuulu tähän keskusteluun vaan täällä keskustellaan Skodan venäläisyydestä.


      • Anonyymi

        Viipurihan oli autonomisen Suomen suurruhtinaskunnan toiseksi suurin kaupunki.


    • lapsetKertokaa

      Entäpä autot joita valmistetaan viidessä eri maassa, minkä maalainen auto se on?

      • Itsenäinen_suomalainen

        Meksikossa valmistetun edellisen autoni jälkeen vaihdoin autoon, jota valmistetaan ”vain” neljässä maassa: Saksassa, Etelä-Afrikassa, USA:ssa ja Kiinassa. En miellä ajavani amerikanraudalla sen enempää kuin kiinanihmeelläkään. Myyjän mukaan autoni valmistui mallisarjan päätehtaalla Bremenissä, mutta yhtä hyvin se olisi minulle kelvannut kauempaakin tuotuna.


      • laDA-skoDA

        Ei kiinnosta. Skoda on tosin venäläinen eikä sitä ole pystynyt kukaan täällä kieltämään.


      • Itsenäinen_suomalainen
        laDA-skoDA kirjoitti:

        Ei kiinnosta. Skoda on tosin venäläinen eikä sitä ole pystynyt kukaan täällä kieltämään.

        Škodan venäläisyyttä ei tietenkään kukaan pysty kieltämään – sinulta! Kun olet kerran saanut luoduksi tämän rinnakkaistodellisuuden itsellesi, ei kenestäkään voi olla sen pois ottajaksi. Umpiluu on umpiluuta.

        Meillä muilla on onneksi vapaus omiin tulkintoihimme, eikä meidän ole edes vaikea tulkita asioita sinun tulkinnoistasi poikkeavalla tavalla.


    • SkodaSika

      Kyykmanni sais venäläistä kasakkaa. Kakkoseen.

    • Ocu1.8TSI.132kW.Webasto

      Kaikki pohjoismaihin tilatut BMW:t valmistetaan Venäjällä Kaliningradin kombinaatissa. Eivät ne ole laadultaan välttämättä yhtään huonompia kuin Intiassa ja Kiinassa valmistetut Bemarit. Pohjoismaiden Bemarit on kuitenkin logistisesti järkevämpää valmistaa Itämeren kuin Välimeren rannalla.

      Autonvalmistus on nykyään globaalia toimintaa. Jos autonvalmistaja ei toimi globaalisti, niin automerkki kuolee pois.

      • näinpä_menee_nyt

        Voit jatkaa keskustelua BMW-palstalla. Täällä keskustellaan nimittäin Skodan venäläisyydestä.


      • kuin.talbot

        Skoda voisikin kuolla pois kun se toimii niin pienellä alueella.


      • Anonyymi

        Köningsbergissä, eli venäläisittäin Kaliningradissa valmistettiin BMW:n malleja venäläisin standardein, eivätkä ne täytä EU:n standardeja. Siksi sinne jäi tehtaiden sulkeuduttua melkoinen määrä myymättömiä autoja, joita ei voinut myydä Eurooppaan. Bemari oli melko humaani, kun lähteissään antoi työntekijöiden tehdä puutarhapalstoja itselleen tehdasalueelle.


      • Anonyymi
        näinpä_menee_nyt kirjoitti:

        Voit jatkaa keskustelua BMW-palstalla. Täällä keskustellaan nimittäin Skodan venäläisyydestä.

        Skodat valmistetaan Tukholman länsipuolella.


    • Skeidamani

      Kaikkihan tässä kirjoituksessa on totta.

      Sen lisäksi skodan Š kirjain viittaa paskaan joka taas viittaa skodan universaaliin paskuuteen.

      • kouluunHuomenna

        Ja ikää lapsella on?


      • Anonyymi
        kouluunHuomenna kirjoitti:

        Ja ikää lapsella on?

        Veikkaan 9v.


    • strategisesti

      Skoda on täysin venäläinen ajoneuvo nykyään, valmistus tapahtuu Kalugassa venäjällä ja ajoneuvot on tarkoitettu myyntiin itäblokin maihin.
      Tämä on emoyhtiön strategia: Audit ja VW euroopan ja USA:nmarkkinoille, Seat etelä eurooppaan ja Skoda venäjälle ja kaikkiin entisiin itäblokin maihin.

      • Ocu1.8TSI.132kW.Webasto

        Audin moottorit valmistetaan Unkarissa. Mustalaisten Mersutkin valmistetaan Romaniassa.


      • suomiSarastaa

        Sulla on oikeus kirjoitella ihan mitä lystäät, mutta normaali ihminen ei kehtaisi kirjoittaa noin lapsellisia ja tyhmiä juttuja. Oletko liikuntavammainen vai muuten syrjäytynyt luuseri kun tuollaista harrastat?


      • Ocu1.8TSI.132kW.Webasto
        suomiSarastaa kirjoitti:

        Sulla on oikeus kirjoitella ihan mitä lystäät, mutta normaali ihminen ei kehtaisi kirjoittaa noin lapsellisia ja tyhmiä juttuja. Oletko liikuntavammainen vai muuten syrjäytynyt luuseri kun tuollaista harrastat?

        Olen vakituisessa työsuhteessa. Mites itse?


      • Faktaakin_väliin

        Skoda käy esimerkiksi Saksassa kaupaksi niin hyvin, että asia harmittaa jopa emomerkki VW:n edustajia. Monessa muussakin perinteisen Länsi-Euroopan maassa Skoda on hilannut itseään myyntitilastoissa mukavasti ylöspäin.

        Kalugan tehtaan tuotantomäärät ovat Tšekinmaalla sijaitseviin päätehtaisiin verrattuna suhteellisen vaatimattomia, mutta tällainen tosiasiahan ei trollille tietenkään mitään merkitse. Kalugan kapasiteetti on maksimissaan 225 000 autoa vuodessa, kun Skodan tehtaat pukkaavat vuodessa toista miljoonaa autoa (näistä osa muita VW-konsernin merkkejä, etupäässä Seatia).


      • Skeidamani
        Faktaakin_väliin kirjoitti:

        Skoda käy esimerkiksi Saksassa kaupaksi niin hyvin, että asia harmittaa jopa emomerkki VW:n edustajia. Monessa muussakin perinteisen Länsi-Euroopan maassa Skoda on hilannut itseään myyntitilastoissa mukavasti ylöspäin.

        Kalugan tehtaan tuotantomäärät ovat Tšekinmaalla sijaitseviin päätehtaisiin verrattuna suhteellisen vaatimattomia, mutta tällainen tosiasiahan ei trollille tietenkään mitään merkitse. Kalugan kapasiteetti on maksimissaan 225 000 autoa vuodessa, kun Skodan tehtaat pukkaavat vuodessa toista miljoonaa autoa (näistä osa muita VW-konsernin merkkejä, etupäässä Seatia).

        Niin, itä-saksassa käy kaupaksi... mikä ullatus


      • Skeidamani

        "Saksan demokraattinen tasavalta (saks. Deutsche Demokratische Republik, DDR[1]; SDT, epäviralliselta nimeltään Itä-Saksa) oli marxismi-leninismiä virallisena ideologianaan tunnustanut valtio, joka oli olemassa vuodesta 1949 vuoteen 1990. DDR:n perustivat saksalaiset kommunistit, joista moni oli ollut 1930-luvulta asti maanpaossa Neuvostoliitossa. "

        Siellä ei vielä ole ehtineet kommarit kuolla. Tottakai he ajavat Skodalla. Punalippu vaan heiluu.


      • Kysyn_vaan

        Asukasluvultaan 10,5-miljoonaisen Tšekin ja 5,4-miljoonaisen Slovakian autojen viennin arvo on kummallakin erikseen lähes yhtä suuri ja yhdessä verrattomasti suurempi kuin 66,5-miljoonaisella perinteisellä autonvalmistajamaa Ranskalla. Tässä viimevuotisia (2015) lukuja:

        1. Germany: US$152.7 billion (22.7% of total cars exports)
        2. Japan: $86.1 billion (12.8%)
        3. United States: $55.3 billion (8.2%)
        4. Canada: $44.9 billion (6.7%)
        5. South Korea: $41.8 billion (6.2%)
        6. United Kingdom: $38.9 billion (5.8%)
        7. Spain: $33.1 billion (4.9%)
        8. Mexico: $32.8 billion (4.9%)
        9. Belgium: $27.8 billion (4.1%)
        10. France: $17.8 billion (2.7%)
        11. Czech Republic: $16.9 billion (2.5%)
        12. Slovakia: $14.1 billion (2.1%)
        13. Italy: $14 billion (2.1%)
        14. Hungary: $11.2 billion (1.7%)
        15. Thailand: $9.4 billion (1.4%)

        http://www.worldstopexports.com/car-exports-country/

        Kukapa olisi uskonut ennen vuotta 1989?

        Jos Tšekin ylpeys Škodakin on kertomasi mukaan venäläinen, niin missähän se Venäjä luuraa, kun ei ole tuolla listalla?


      • tilastofaktat
        Kysyn_vaan kirjoitti:

        Asukasluvultaan 10,5-miljoonaisen Tšekin ja 5,4-miljoonaisen Slovakian autojen viennin arvo on kummallakin erikseen lähes yhtä suuri ja yhdessä verrattomasti suurempi kuin 66,5-miljoonaisella perinteisellä autonvalmistajamaa Ranskalla. Tässä viimevuotisia (2015) lukuja:

        1. Germany: US$152.7 billion (22.7% of total cars exports)
        2. Japan: $86.1 billion (12.8%)
        3. United States: $55.3 billion (8.2%)
        4. Canada: $44.9 billion (6.7%)
        5. South Korea: $41.8 billion (6.2%)
        6. United Kingdom: $38.9 billion (5.8%)
        7. Spain: $33.1 billion (4.9%)
        8. Mexico: $32.8 billion (4.9%)
        9. Belgium: $27.8 billion (4.1%)
        10. France: $17.8 billion (2.7%)
        11. Czech Republic: $16.9 billion (2.5%)
        12. Slovakia: $14.1 billion (2.1%)
        13. Italy: $14 billion (2.1%)
        14. Hungary: $11.2 billion (1.7%)
        15. Thailand: $9.4 billion (1.4%)

        http://www.worldstopexports.com/car-exports-country/

        Kukapa olisi uskonut ennen vuotta 1989?

        Jos Tšekin ylpeys Škodakin on kertomasi mukaan venäläinen, niin missähän se Venäjä luuraa, kun ei ole tuolla listalla?

        Tuo lista on vain tekijänsä mielipide, ei sen ihmeempää.

        Ja Ranskan 17,8 miljardia on kylläkin viennin arvona enemmän kuin Tsekin 16,9 tai Slovakian 14,1 miljardia. Aiotko myös laskea kiinalaisten lukumäärän pieneksi koska
        intialaisten ja bangladeshilaisten summa menee sen yli? Ja tuossa tekemässäsi vertailussa tulee muistaa että Ranskassa tehdään paljon autoja omille markkinoille, ne eivät ole vientiä. Tsekissä ja Slovakiassa tuskin riittää populaa ostamaan läheskään tuollaisia määriä autoja kun maan keskipalkatkin ovat kehitysmaatasoa.

        Tsekin palkat häviävät Slovakialle ja molemmat häviävät mm. entisen jugoslavian Slovenialle. Tsekin bruttokansantuote per capita on kolmannen maailman tasoa, esimerkiksi kun nuo laitetaan järjestykseen niin Trinidad ja Tobago menee heittämällä ohi.

        "Nii mutku tojota"-defenssiä voidaankin tässä lainata ja polleana kehua että tsekki sentään voittaa BKT:ssä nipin napin Päiväntasaajan Guinean (32k $ vs 30k $).

        Euroopan syvin elintasoraja löytyykin Saksan ja Tsekin väliltä. Toivottavasti Saksa rakentaa kauppa- ja mamuaidan tuolle rajalle.


      • Kysyn_vaan
        tilastofaktat kirjoitti:

        Tuo lista on vain tekijänsä mielipide, ei sen ihmeempää.

        Ja Ranskan 17,8 miljardia on kylläkin viennin arvona enemmän kuin Tsekin 16,9 tai Slovakian 14,1 miljardia. Aiotko myös laskea kiinalaisten lukumäärän pieneksi koska
        intialaisten ja bangladeshilaisten summa menee sen yli? Ja tuossa tekemässäsi vertailussa tulee muistaa että Ranskassa tehdään paljon autoja omille markkinoille, ne eivät ole vientiä. Tsekissä ja Slovakiassa tuskin riittää populaa ostamaan läheskään tuollaisia määriä autoja kun maan keskipalkatkin ovat kehitysmaatasoa.

        Tsekin palkat häviävät Slovakialle ja molemmat häviävät mm. entisen jugoslavian Slovenialle. Tsekin bruttokansantuote per capita on kolmannen maailman tasoa, esimerkiksi kun nuo laitetaan järjestykseen niin Trinidad ja Tobago menee heittämällä ohi.

        "Nii mutku tojota"-defenssiä voidaankin tässä lainata ja polleana kehua että tsekki sentään voittaa BKT:ssä nipin napin Päiväntasaajan Guinean (32k $ vs 30k $).

        Euroopan syvin elintasoraja löytyykin Saksan ja Tsekin väliltä. Toivottavasti Saksa rakentaa kauppa- ja mamuaidan tuolle rajalle.

        Tsekin ja Slovakian palkkaeroista en väitä mitään, mutta sekä IMF:n, Maailmanpankin että CIA:n tilastoissa BKT per capita (2015) on Tsekissä hienokseltaan suurempi kuin naapurimaa Slovakiassa. Erot tilastojen em. järjestyksessä 32573/29758, 32167/28877 ja 31600/29700 eli 9,4 %, 11,1 % ja 6,4 % Tsekin hyväksi.

        Samoin Suomen ja Venäjän välillä on syvempi elintasoraja kuin Saksan ja Tšekin välillä. Venäjänkin tulee muistaa kuuluvan Eurooppaan väestön enemmistön osalta. Suomen BKT on IMF:n mukaan 1,58-kertainen Venäjään verrattuna, Saksan puolestaan 1,46-kertainen Tsekkiin verrattuna.

        Luvut ostovoimakorjattuja, kuten asiaan kuuluu. Nimellispalkoissa erot ovat tietenkin suurempia, mutta elinkustannuksetkin ovat noissa eurooppalaisissa pienempien palkkojen maissa alhaisemmat.

        Tuodessani esille nimenomaan viennin arvoa mittaavia lukuja en tietenkään huomioinut kunkin autonvalmistajan kotimarkkinoille jäävien autojen arvoa. Se on aivan oma tilastonsa, totta kai! Ranska on edelleen suuri automaa valmistuksen volyyminkin osalta ja ranskalaiset jos ketkä suosivat omia autojaan.

        Oleellista on se, että Tsekin ja Slovakian nykyisen autoteollisuuden tuotteet käyvät tänä päivänä erinomaisesti kaupaksi vientimarkkinoilla – niin idässä kuin lännessäkin.

        Naurettavin väitteistäsi on se, että linkittämäni lista on ”vain tekijänsä mielipide”. Ainakin minulle kylmiä tilastolukuja esittävät listat ovat jotakin muuta kuin ”mielipiteitä”.

        Ei sinänsä mitään uutta – tällä palstalla voidaan tunnetusti muuttaa musta valkoiseksi ja päinvastoin ihan noin vain.


    • Ocu1.8TSI.132kW.Webasto

      Kauppa se on mikä kannattaa. Olkoon Skoda mitä on, mutta hyvin se käy kaupaksi.

      • Skeidamani

        Onhan se kapitalismissa huvittavaa, että kommareiltakin voi viedä rahat! Vag osaa tämän.


      • faktaONfaktaa

        Ja Skoda-kriitikolta voi viedä Vaggine järjen.


      • skooda-joorma

        "Järjen veit ja minusta slaavin teit"


    • fubb

      Niin, aloitus on vain tekijänsä mielipide. Tarkoitushakuinen ja vääristelevä, mutta toki mielipide, jota Skoda-kriitikko ei muilta hyväksy. Ilmankos hän kuvittelee tilastotietojen olevan mielipiteitä.

    • KyykmanVainYksiMonista

      Hesari tänään kirjoittelee, että Saksassa ollaan tosissaan huolissaan Venäjän informaatio-hyökkäyksistä. Jokohan Volkswagenkin muuttuu venäläiseksi, kun sen venäläinen vakuuttavasti kertoo kansalle?

      • kiitos1941-1945

        Volkswagen muuttui venäläiseksi operaatio Barbarossassa


      • anal-logiaa
        kiitos1941-1945 kirjoitti:

        Volkswagen muuttui venäläiseksi operaatio Barbarossassa

        Vähemmän Volkkarin kopsuja olette siellä Venäjällä tehneet. Ural-moottoripyörä on saksalaisten jätöksistä kehitetty. Opel Kadettin tuotantolinja kuskattiin sodan jälkeen itään, mutta oliko Volkswagenin tekniikka liian vaativaa? Volkkarin tehtaat jäivät britti-vyöhykkeelle, joten syy lienee selvä...


    • VapaataKauppaa

      Kun Trump nimittää Putinin kavereita USAn hallintoon ja varsinkin bisnes-puolelta, on selvää että kauppaa tehdään. Oman tuotannon suosimisen ohella Trump varmasti vähintään eleenä antaa mahtikäskyn venäläisten autojen tarjoamisesta Jenkeille.

      Mukavaa kun Iso-venäläinen aate voittaa alaa USAssa. Kyykman tämän ennusti jo kauan sitten. Pressan vaalitkin sujuivat mukavasti vapauden sävelin.

      Enää jännitetään, mitä Skodan malleja ensimmäisenä aletaan Venäjältä viemään USA:an. Siinä on japsit ja muut ihmeissään, kun organisaatiot alasajetaan Liittovaltion määräyksellä ja venäläiset perustaa mantereen laajuiset jakeluverkostot vastaavasti Liittovaltion tuella.

    • karu60

      Samalla periaatteella Venäläisiä autoja ovat myös Toyota, Opel , Hyundai , Nissan ja BMW . Lisäksi Mersuja aletaan koota Venäjällä kesällä 2017 .
      Loput ovatkin sitten Turkkilaisia !

      • VapaataKauppaa

        Jatkossa Mersut ja Bemarit viedään Jenkeille Venäjältä. Neuvottelut ovat juuri alkaneet. Tosin organisaatio on ollut koko ajan valmisteilla Trumpin kampanjatoimiston taloudellisen osaston kanssa. Joten valmista tulee pian.

        Siinä sakemanni vikisee, kun rupla-Premiumit valtaavat maailman kuin T-34 panssarit aikanaan! Saksan tehtaat suljetaan, kun Euroopasta loppuu ostajat.

        Eläköön Yhtenäinen Venäjä, Toveri Putin ja Totuuskirjoittaja Kyykman!


    • en.tajua

      Kyykman ei oikein enää jaksa tästä kirjoitella, vaikka nyt jos koskaan Skodan vienti Venäjältä USA:an on ajankohtaista.

    • HelkamaJAVenäjäYhdessä

      Venäläis-taustaisena firmana Helkamalla on nyt erinomainen tilaisuus auttaa kokemuksellaan Skodan länsiviennin aloittamisessa. Venäläistä Skodaahan ei ole koskaan viety ns. länsimaihin, mutta Suomen kaupallis-taloudellisessa rakenteessa on joitakin länsimaista markkinataloutta muistuttavia piirteitä. Kun Skoda alkaa kelvata jopa USA:n markkinoille, ei ole mitään estettä myydä Skodaa myös läntiseen Eurooppaan, jopa ns. Nato-maihin. Esim. Tsekissä- ja Slovakiassa on paljon omaa autoteollisuutta, mutta koska tuotanto suuntautuu vientiin, saattaisi "sopivasti" hinnoitellulle venäläiselle ja laadukkaalle SKkodalle olla kysyntää, jos homma hoidetaan oikein.

    • Nikolai89

      Onko Skoda tosiaan venäläinen? Vaarilla oli joku Skoda (Favorit?, voiko olla?) ja se puhui aina tsekki-ferrarista. Venäjän-Ferrariko Skoda onkin, miksi vaari valehteli noin tyhmässä asiassa?

      • cccp-skoda

        tsekki on suunnilleen sama kuin venäjä


      • Nikolai89
        cccp-skoda kirjoitti:

        tsekki on suunnilleen sama kuin venäjä

        Kiitti. Joo, mun nimi on Nikolai. Koulussa aina haukuttiin ryssäksi, ymmärrän nyt miksi. Venäläinen nimi tarkoittaa, että on venäläinen. Tästäkin vaari ja vanhempani valehtelivat. Onneksi on Suomi24.


    • MInullakinOn

      Tällä logiikalla venäläisiä valmistajia ovat paitsi Skoda, myös mm. Chevrolet, Isuzu, Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi, Ford, Ssayong, Toyota, Mazda, KIa, Mitsubishi, Renalt, Peugeot, Citroen, Fia, Hyundai.

      Kysyttävää?

      • MinullakinOn

      • Skodakriittinen

        Niin muttakun nuo muut eivät ole itäautoja. Ne eivät vain ole. Sen sijaan Skoda on. Ymmärrätkö vai pitääkö toistaa?


      • anal-logiaa
        Skodakriittinen kirjoitti:

        Niin muttakun nuo muut eivät ole itäautoja. Ne eivät vain ole. Sen sijaan Skoda on. Ymmärrätkö vai pitääkö toistaa?

        Nyt kyllä "tavallaan" haluaisin että toistaisit. Jopa perustelisit. Ja aloittaisit käsitteiden määrittelystä. Viitekehys kuntoon ja sitten vasta paskaa jauhamaan, jookosta?


      • Anonyymi
        Skodakriittinen kirjoitti:

        Niin muttakun nuo muut eivät ole itäautoja. Ne eivät vain ole. Sen sijaan Skoda on. Ymmärrätkö vai pitääkö toistaa?

        Itse ajan nyky Skodalla ,joka on ylivoimaisesti paras länsiauto....mukava omistaa ja ajaa.....


    • Totuuskirjoittaja

      Muusta en tiedä, mutta Venäjä on kotimaani. Ylpeydellä seuraan johtajamme Vladimir Putinin toimintaa Äiti Venäjän hyväksi!

      • Vladivostok

        Eli et keksinyt lisättävää tähänkään ketjuun. Siis Mieti, se sun tojota ei varsinaisesti oo länsiautot sekään, ja sitten sitä vielä tehdään jossain. Venäjän taigalla. Beringinsalmen molemmilla puolin, eiks oo siistiä
        .


      • RahtilaivatJOValmiina
        Vladivostok kirjoitti:

        Eli et keksinyt lisättävää tähänkään ketjuun. Siis Mieti, se sun tojota ei varsinaisesti oo länsiautot sekään, ja sitten sitä vielä tehdään jossain. Venäjän taigalla. Beringinsalmen molemmilla puolin, eiks oo siistiä
        .

        En tunne Toyotaa sen enempää. Tunteeko Donald Trump? Tuntee ainakin amerikkalaisen autoteollisuuden kampittajana. En tiedä Tojotan kohtalosta (myyntikielto, haittavero tms), mutta USA:n ja Venäjän lähitulevaisuudessa nopeasti kasvavan kaupan avain tulee varmasi olemaan venäläisen Skodan saapuminen USA:n markkinoille. Niin se vain on.


      • vapaakauppa.out
        RahtilaivatJOValmiina kirjoitti:

        En tunne Toyotaa sen enempää. Tunteeko Donald Trump? Tuntee ainakin amerikkalaisen autoteollisuuden kampittajana. En tiedä Tojotan kohtalosta (myyntikielto, haittavero tms), mutta USA:n ja Venäjän lähitulevaisuudessa nopeasti kasvavan kaupan avain tulee varmasi olemaan venäläisen Skodan saapuminen USA:n markkinoille. Niin se vain on.

        Niin tarkoitat sitä Skodaa jota VW yrittäisi valmistaa siellä muurin väärällä puolella?


    • ei.ruåtsalainen

      Puhuuko se venättä?

      Näin joulun lähestyessä on syytä muistuttaa, ettei Jeesus ollut aasi, vaikka syntyi tallissa.

      • Totuuskirjoittaja

        Näin Skoda-kriittisesti väittäisin asioiden olevan sitä, miksi niitä väitetään. Niin se vain on.


    • Ihmetelläpitää

      Hirveen paljon, ihan loputtomasti paskaa ootte saaneet aikaisensi tästä skodan kotimaan entisestä kuulumisesta itäblokkiin. Oikein vaivaa on nähty. Ei niin että yhtään omistaisin, ihmettelemään vaan. Siinä yövuoro menee mukavasti. Joku maksaa palkkaa tuostakin paskasnjauhannasta.

      • TuttuJutuShow

        Ei ainakaan mulle maksa kukaan kirjoittamisesta., tuskin kenellekään. Ehkä nuo Skoda-kriitikot rahaa kaipaavat, vaikka ei se luonne-vikoja korjaa.
        Pelkkää paskanjauhantaa tämä palsta on.


    • USASkoda2017

      Ei oikein enää Kyykmanille maistu tämä Skodan venäläisyyden kommentointi, kun Trumpin hallinto ja USA:n tulevaisuus Venäjän luotettavana ystävänä ja kauppakumppanina hahmottuu. Ei ole enää mitään kirjoitettavaa, tavoite on saavutettu; Trump pressana ja Venäjän edut turvattu.

      Täysin venäläisen Skodam tulevaisuus on loistavampi kuin kirkkain tähti.

    • isovenäl.tausta

      Skoda on täysin venäläinen ajoneuvo nykyään, valmistus tapahtuu Kalugassa venäjällä ja ajoneuvot on tarkoitettu myyntiin itäblokin maihin.
      Tämä on emoyhtiön strategia: Audit ja VW euroopan ja USA:nmarkkinoille, Seat etelä eurooppaan ja Skoda venäjälle ja kaikkiin entisiin itäblokin maihin.

      • RahtilaivatJOValmiina

        Anteeksi, mutta juurikin Skoda on tarkoitettu USA markkinoille. Volkkarin päästöskandaalin jälkeen täysin venäläinen Skoda tulee korvaamaan Volkkarin ja Audin.

        Kummallista tietämättömyyttä. Onko tarkoituksesi vahingoittaa Suomen, Venäjän ja USAn ystävyyttä


    • Lasten-kinaamista

      Volvo ja Saab ovat kiinalaisia, ym.
      Jutun aloittajan kannattaisi käydä psykiatrin puheilla ja päästä pehmustettuun pyöreään huoneeseen , saattaisit päästä eroon maanisesta pakkomielteestäsi.
      Venäjältä tulee paljon hyvää, mm aurinko nousee idästä.

      • anal-logiaa

        Aloittaja on henkisesti venäläinen, jos ei jopa asuinpaikan & kansallisuuden osalta sitä.

        Käänteinen ilmaisu on vain tyylilaji Venäjä-mielisessä disinformatiossa.


    • taustaa

      Skodassa on isovenäläinen tausta.

    • madeincccp

      Paljon on asiaa skodan venäläisyydestä, mutta totta se kaikki on.

    • ei.tainnu.mennä.niiku
      • anal-logiaa

        Sinähän se trolli olet, joten rouva on hyvä vaan. Kerro!


      • rodina
        anal-logiaa kirjoitti:

        Sinähän se trolli olet, joten rouva on hyvä vaan. Kerro!

        Eipä ole trolleilla kommenttia asiaan. Mutta kaikki jotka tuon uskalsivat avata, oppivat että Skodat valmistetaan todellakin Venäjällä.


      • skodakriitikko
        rodina kirjoitti:

        Eipä ole trolleilla kommenttia asiaan. Mutta kaikki jotka tuon uskalsivat avata, oppivat että Skodat valmistetaan todellakin Venäjällä.

        Näin on. Ja tuo Kalugan tehdas on aivan yleisesti tiedetty fakta.

        Sen sijaan ihmettelisin skodistien kovaa tarvetta selitellä tuota Kalugan tehtaan olemassaoloa pois, tai sitten käännellä sitä taas tojotan syyksi. Tämä ei kieli mistään muusta kuin siitä, että taas kerran skodisti häpeää "omaansa".


      • fakta.on.faktaa
        skodakriitikko kirjoitti:

        Näin on. Ja tuo Kalugan tehdas on aivan yleisesti tiedetty fakta.

        Sen sijaan ihmettelisin skodistien kovaa tarvetta selitellä tuota Kalugan tehtaan olemassaoloa pois, tai sitten käännellä sitä taas tojotan syyksi. Tämä ei kieli mistään muusta kuin siitä, että taas kerran skodisti häpeää "omaansa".

        Kalugan merkitys on kasvamassa koska eurooppaan tuotavat Yetit tehdään siellä


      • KQLMEKAKARAAJARAKKI
        skodakriitikko kirjoitti:

        Näin on. Ja tuo Kalugan tehdas on aivan yleisesti tiedetty fakta.

        Sen sijaan ihmettelisin skodistien kovaa tarvetta selitellä tuota Kalugan tehtaan olemassaoloa pois, tai sitten käännellä sitä taas tojotan syyksi. Tämä ei kieli mistään muusta kuin siitä, että taas kerran skodisti häpeää "omaansa".

        Huoh... Autotehtaita on vaikka missä, venäjällä tehdään škodia, pääsääntöisesti kotimarkkinoille. Volkkaria tehdään amerikan mantereella, nissania Intiassa, mersua suomessa, saabia itävallassa... Porchea ja ladaa samalla pajalla suomessa... Onk possu,lada ja mersu suomalaisia??? Eiku siis venäläisiä ku suomi oli kolmesataa vuotta osa venäjää. Ja oikeestaan rolssiki o italialainen kun Englanti oli Rooman provinssi.


      • HUQH
        KQLMEKAKARAAJARAKKI kirjoitti:

        Huoh... Autotehtaita on vaikka missä, venäjällä tehdään škodia, pääsääntöisesti kotimarkkinoille. Volkkaria tehdään amerikan mantereella, nissania Intiassa, mersua suomessa, saabia itävallassa... Porchea ja ladaa samalla pajalla suomessa... Onk possu,lada ja mersu suomalaisia??? Eiku siis venäläisiä ku suomi oli kolmesataa vuotta osa venäjää. Ja oikeestaan rolssiki o italialainen kun Englanti oli Rooman provinssi.

        Me keskustelemme täällä Skodasta.

        Skodaa tehdään Venäjällä. Jonkun Porschen valmistus Suomessa ei vaikuta asiaan mitenkään eikä edes kuulu tälle palstalle.


      • Anonyymi
        KQLMEKAKARAAJARAKKI kirjoitti:

        Huoh... Autotehtaita on vaikka missä, venäjällä tehdään škodia, pääsääntöisesti kotimarkkinoille. Volkkaria tehdään amerikan mantereella, nissania Intiassa, mersua suomessa, saabia itävallassa... Porchea ja ladaa samalla pajalla suomessa... Onk possu,lada ja mersu suomalaisia??? Eiku siis venäläisiä ku suomi oli kolmesataa vuotta osa venäjää. Ja oikeestaan rolssiki o italialainen kun Englanti oli Rooman provinssi.

        Tämä on skoda-palsta, ei kuulu täne porschet, ladat tai mitkään muutkaan kuin skoda.


    • skodatidästä

      Skoda on tunnettu itäblokin merkki ja siten sopii venäjälle.

    • miksiajat

      Skodat tulevat venäjältä, ajatko sinäkin venäläisellä autolla?

      • hoboro

        Sko - daa!


      • pilkun.päälle

        Korjataan vähän: Kriitikon kuuluu kirjoittaa, että k a i k k i Skodat tulevat Venäjältä ja Skoda on t ä y s i n venäläinen auto. Se on faktaa.

        Siis: Kaikki Skodat tulevat venäjältä, ajatko sinäkin täysin venäläisellä autolla?

        Mitäs kriitikko tähän?


      • Bårat990

        Itse asiassa eivät tule, vaan Venäjällä tehdään autoja (Audeja, Volkkareita, Nissaneita, Mersuja, Toyotia, Hundaita, Peugeoteja, Mitsuja, Bemareita, Mazdaa, GM:n merkkejä...) Venäjän markkinoille. Saattavat lisäksi olla parempia kuin länsiversiot, ainakin uudessa Tuulilasissa oli että Venäjän-Qashaissa on parempi äänieristys, pehmeämmät jouset, isompi maavara jne.


    • FaktanTarkistaja

      Mielenkiintoista muuten että Skoda-palsta antaa välillä Nginx webbipalvelimen virheilmoituksen:

      "502 Bad Gateway
      nginx"

      Nginxin takana oleva samanniminen yritys taas on, kuten asiaan kuuluu, venäläinen: https://en.wikipedia.org/wiki/Nginx

      • Tätäonepäilty

        Varmaan antaakin jos Venäjältä kirjoittelee.


      • SkodaKritiikki.Venäjältä
        Tätäonepäilty kirjoitti:

        Varmaan antaakin jos Venäjältä kirjoittelee.

        Ja varmasti antaa, kun venäjältä kirjoittelee.


    • itämerkki

      Täysi itäblokin kulkuneuvo on skoda.

    • STALINEZ_1200GLX

      Lännessä on Mopar, idässä on HOBOR

    • Anonyymi

      Pietarissa on Toyotan tehdas. Siis Toyota on venäläinen, Tässäkään ei ole mitään epäselvää tai selittelyä.

      • Anonyymi

        Tässä ketjussa ei ole kyse toyotasta vaan skodasta.


    • Anonyymi

      Skodaa valmistetaan ainakin Venäjällä (Suomen maahantuonti), Tsekeissä (Keski-Euroopan maahantuonti) ja Intiassa (lähialueiden maahantuonti). Näin ollen Suomen skodat ovat pääosin venäläisiä autoja, Keski-Euroopan skodat tsekkiläisiä, jne. Norja ja Tanska ei suostu tuomaan maahan kuin Tsekeissä valmistettuja skodia, Ruotsissa koko merkki on hyvin marginaalinen, siellä
      myytävät ovat venäläisiä kuten Suomessa. Asia on harvinaisen yksiselitteinen ja kiistaton.

    • Anonyymi

      Tsekissä eli länsi/ nato maassa on tehty mun mersun ja pemarin pieksäjä!!!

      • Anonyymi

        Aivan ihana nosto, olet parasta.


    • Anonyymi

      On se vaan kumma, että Kremlin kääpiö tykkää ajella länsimaista tekniikkaa tursuavilla autoilla eikä venäläisen tekniikan prutkuilla.

    • Anonyymi

      Onko tuo Miten ymmärtää venäläisyyttä kirja pakollinen tenttikirja Skodan ostajalle? Kiitos! t

    • Anonyymi

      Miten joku voi saada päässään tsekeissä valmistetusta autosta venäläisen?

      • Anonyymi

        No ei mikään venäläinen mutta neuvostliiton talutusnuorassa 50 vuotta roikkunut varsovanliiton ivy-maa. Skoda da da on siellä saanut kaiken sen harmin josta sitä naureskellaan ja pilkataan. Itäautostatus on periytynyt ominaisuus. Naurettavinta on puhua jostain "länsiskodasta" ja vielä nautettavampaa natosta joka on sotilasliitto eikä ole koskaan valmistanut ensimmäistäkään skodaa. Pyristely itäautovii


    • Anonyymi

      Naurattaa,kun nykyinen LÄNSISKODA( jo vuodesta 1996 lähtien) ,joka on paras länsiauto aiheuttaa trolleissa aivan kauhean kateuden. Se on paha tauti! Mutta hehän toisaalta kadehtivat sitä parasta......

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      58
      3939
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      51
      2780
    3. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      16
      2073
    4. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      99
      1953
    5. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      14
      1887
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1629
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      356
      1480
    8. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1420
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1416
    10. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      58
      1187
    Aihe