Lääkärini ei suostunut mittauttamaan

tätä_arvoa

Kaikki kilpirauhasen oireet ja sain lääkityksen muutamia kuukausia sitten. Olo ei ole yhtään kohentunut Thyroxinilla. Pyysin, jos saisin ferritiini arvojen mittauksen, koska ths ei mikään kovin korkea ole (alle 6) ja raudan puutteessa on täysin samat oireet, niin lääkärin mielestä aivan turhaan vouhotusta ja ei suostunut ferritiinitason mittauttamiseen. Rahatilanteen takia en yksityiselle oikein voi mennä.
Miksi ferritiini arvon mittaaminen tyrmättiin?! Onko se suurikin ja kallis operaatio?

10

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäys

      niin vielä, että tuo ths 6 oli siis ennen lääkityksen aloitusta ja nyt se on 0,27 ja siksi epäilinkin anemiaa, koska lääkitykseni on pieni ja arvo laski silläkin jo nuon alas. Syön 50mikrogrammaa päivässä ja siksi itse aloin epäillä anemiaa, mutta lääkäri tyrmäsi täysin kun hemoglobiini on arvoissa.

      • miksieiminulta

        Minulla on ollut liikatoimintaa ja hemppari oli huono, söin rautatabletteja pari kolme kuukautta ja tietysti Tyrazolia. Sitten meni vajaatoiminnan puolelle. Nyt odottelen uusia verikokeeen tuloksia. Olen lueskellut täällä näitä ihmisten kertomuksia, miten otetaan monia erilaisia kokeita. Minulta otetaan aina vain TSH ja 4TV. Mihin nämä ferritiinit sun muut liittyvät.


    • yleinen-vajislaisilla
    • kitupiikkiä

      Kait T4V on sentään mitattu ja sitä seurataan? Ferritiini maksaa Cityterveydessä noin 15 e ja seerumin rauta, jota myös jotkut lääkärit haluavat seurata noin 8 e. Julkisella omakustannushinnat tn. noin puolet siitä. Eli merkittäviä säästöjä ferritiinin mittaamatta jättämisellä ei saavuteta. Kyllä huono vointisi ja mahdollisesti heikentynyt työkykysi tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi.

    • tietäjä_iänikuinen
    • totuuspaljastui

      Aloittajana voin nyt kertoa, että sain vihdoinkin tuon ferritiini-verikokeen pitkään kestäneen väännön jälkeen eri lääkäreiden kanssa. Kukaan ei suositellut tai suostunut verikokeen ottamiseen, sillä he eivät uskoneet, että voisi mitenkään olla mahdollista, etä miehellä yleensäkään voisi olla rautavajetta. Kuinkas kävikään, verikoetulos näytti, että kärsin rajusta raudan puutteesta ja ferritiinikoe vasta paljasti totuuden. Söin kaksi vuotta turhaan Thyroxinia ja ihmettelin kun olo ei parane. Nyt olen syönyt rautaa ja olo alkanut pikkuhiljaa kohentua. Minun tapauksessani siis lääkärit eivät osanneet asiaansa ja määrätä oikeita tutkimuksia. Onneksi otin itse ohjat käsiini!

      • oireidenaiheuttajia

        Onnittelut sitkeydestä!
        Tämä ferritiinin (ja myös B12:n, D:n ja folaatin) vajauksen vaikutus taitaa olla pikemminkin uusi asia. Ehkä selitys menneiden vuosikymmenien suurille hormoniannoksille? Tunnettu kilppariguru Lowe oli itsekin vajispotilas ja lääkeannoksena 150 ug liothyroninia!


      • vajiksen.seuralainen

        "Söin kaksi vuotta turhaan Thyroxinia"

        Tai ei ollenkaan turhaan. Ferritiinin vajaus usein yhtaikaa vajiksen kanssa!
        Ja osoittautunut estämään myöhempiä sairauksia.


    • vajaatoimintainen

      Hienoa että löysit oikeanlaista apua oireisiin.Jos olisit vain jatkanut tyroksiinin käyttöä lopun elämää niin oireiden todellinen syy ei olisi ehkä koskaan paljastunut.Vääristä diagnooseista ei paljon puhuta eikä kirjoiteta mutta ne voivat olla hyvinkin yleisiä.
      Eipä löydy juurikaan lehtijuttuja,tietoa tai keskustelua rautaan/ferriittiin liittyvistä tutkimuksista vaikka anemia ja raudanpuute on hyvin yleinen ongelma suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe