Kuin korotettu leon. Sisusta samaa paskaa kuin leonissa. Halpaa tekoa. Koneet on sentään hyviä ja vaihteistot. Kun hyppää uutteen Q5 audiin niin on vähän eri meininki. Olen käynyt istumassa ja on upea. 70 tonnilla saa jo ihan hyvä pelin. Olisi kauheaa ajella seatilla.
Ateca on halpiskippo. Karseen näkönen
36
788
Vastaukset
- KokemusKarttuu
Juu, 70 tonnilla saa paremman auton kuin reilulla 20 tonnilla.
Oliko tämä sulle isokin yllätys?
No iän myötä kokemuksesi luultavasti karttuu myös näissä autoasioissa. Ajokortti ja varsinkin ensimmäisen oman auton hankinta lisää melkoisesti tietämystä hinnan vaikutuksesta myös autoasioissa. Ja realismi tulee mukaan kuvioihin. - Jajää_
Q5:n karvalakkiversiota halvemmalla saa jatkossa Atecan 300hp version kaikilla herkuilla. Audikuski saa katsella Atecan takavaloja :)
- jep_jep_jep
Totta. Ja saman hintainen käytetty Q3 tai Q5 tarjoaa vaikkapa parisataa tuhatta ajettunakin laadukkaampaa kyytiä kuin uusi Ateka. Ja fiilistä sekä naapurikateutta. Jos viet Atekan pihaan, kukaan ei arvosta vaan nauraa.
- Jajää_
Ei haittaa, kun Audi jää - myös se käytetty. Pitää näemmä laittaa Audilta rs-mallistoa että pärjää ja siihen ei 80t€ riitä. :D
- 19plus8
Hoh hoh.
Q3:n on sama auto kuin aikaisempi Altea 4 ja nykyinen Ateca. Altea4 ja Q3:n tehtiin samassa Espanjan Seatin tehtaalla ja nyt Altea 4:n korvannut Ateca kootaan Tsekissä Skodan tehtaalla. Ateca jopa ulkonäöltäänkin hyvin samanlainen. Peltiä ja muovia väännelty tuossa edesmenneessä Altean mallissa hieman eri asentoon, mutta sisältö prikulleen sama. Hintaero kuitenkin on reippaasti yli kymppitonnin. Kannattaako lähes pelkästään statuksesta maksaa tuon verran enemmän jää tietysti jokaisen itsensä päätettäväksi.
Q5:n tekniikaltaan lähes sama, sisustus hieman laadukkaampaa ja Q5:n on pari kokoluokkaa suurempi. Hinta jopa kolminkertainen.
Ei liikuta samoja ostajaryhmiä laisinkaan, joten vertailu Atecaan on lähinnä lapsellista.
Tietysti käytetyn, reippaan 200.000 km:n ajomäärillä voi saada Atecan hinnalla Q5:n. Isot remonttiriskit kaupanpäälle. Jos status ja joku kuviteltu naapurikateus on noin tärkeä, että nuo ovat vaihtoehtona, niin sekin on jokaisen oma asia. - neljä_rengasta
Jajää_ kirjoitti:
Ei haittaa, kun Audi jää - myös se käytetty. Pitää näemmä laittaa Audilta rs-mallistoa että pärjää ja siihen ei 80t€ riitä. :D
Mihin jää? Ahaa tarkoitat lapsellista kilpa-ajoa? Kyllä ne Audin koneet ja stronic on viritetty paljon tehokkaammaksi kuin Siittimessä. Luepa vaikka Auto motor und sportin vertailutestejä, Audissa aina konsernin parhaat mittausarvot. Neljä rengasta on tae laadusta.
- Jajää_
neljä_rengasta kirjoitti:
Mihin jää? Ahaa tarkoitat lapsellista kilpa-ajoa? Kyllä ne Audin koneet ja stronic on viritetty paljon tehokkaammaksi kuin Siittimessä. Luepa vaikka Auto motor und sportin vertailutestejä, Audissa aina konsernin parhaat mittausarvot. Neljä rengasta on tae laadusta.
Kyllähän se kyrsii, kun on maksanut tuplahinnan ja yhä jää Seatille, kelillä kuin kelillä. Priceless!
- IstuinLennossako
Jajää_ kirjoitti:
Kyllähän se kyrsii, kun on maksanut tuplahinnan ja yhä jää Seatille, kelillä kuin kelillä. Priceless!
No ei taatusti jää. Ja ilkeää ajaakin, toisin kuin seatilla. Kuvitelkaas, nimikin on Istuin eli vaikkapa Briteissä kansa nauraa nimelle. Istuin, hohhoo!
- Jajää_
IstuinLennossako kirjoitti:
No ei taatusti jää. Ja ilkeää ajaakin, toisin kuin seatilla. Kuvitelkaas, nimikin on Istuin eli vaikkapa Briteissä kansa nauraa nimelle. Istuin, hohhoo!
Joutuu hakemaan rs-sarjasta Atecan cupralle vastusta ja silloin hinta onkin yli 80t€. Mahtaa kyrsiä kun jää Seatille, hahhahhaa.
- Seuraanaktiivistimyyntiä
IstuinLennossako kirjoitti:
No ei taatusti jää. Ja ilkeää ajaakin, toisin kuin seatilla. Kuvitelkaas, nimikin on Istuin eli vaikkapa Briteissä kansa nauraa nimelle. Istuin, hohhoo!
Eipä taida nauraa, kun Seat on Briteissä tutkitusti arvostetuimpia VAG-autoja-tämähän oli sinulle tietysti yllätys, mutta mitä muutakaan voi odottaa räkänokka provoilijalta.
- Ostettu
Ostin 1.4 l 4Drive Atecan tuossa ensimmäisten joukossa. Itselle ensimmäinen Seat. Hinta oli siellä 40 päällä ja varusteita sen mukaisesti. Olen muutaman tkm ajanut myös tuota Q5:sta Audia. Nyt kun näitä eri sarjoissa kulkevia pelejä lähdetään vertailemaan mielestäni turhaan, niin voin tietysti muutaman puolueettoman kommentin sanoa. Atecassa on maantiellä parempi ohjaustuntuma ja ajettavuus. Ateca on myös sisätiloiltaan paljon avarampi ja tilavampi verrattuna Audiin. Siitä olen varma, että Audin neliveto ja maasto-ominaisuudet ovat paremmat kuin Atecassa, mutta hintaan nähden ja juurikin kokonaisuutena olen ollut helvetin tyytyväinen.
Omasta mielestä Ateca myös näyttää hyvältä, joka oli tietysti myös yksi kriteeri hankinnassa. Kauneus on katsojan silmässä, kai? En itse kokenut muita saman hintaluokan katumaastureita yhtä vetovoimaisiksi ja/tai neutraaleiksi ulkonäöllisesti. Lisäksi laatuvaikutelma vetosi niin sisältä kuin ulkoa.
Nyt kun on tuota lunta tiellä, niin viimeistään huomaa ajotuntuman tärkeyden ja eron tuohon Audiin. Huonolla alustalla (lumi, räntä) Audi kärsii rengastuntuman puuttumisesta. Vaiva on aika yleinen useimmissa nykypäivän katumaastureissa, mutta ajotuntuman puutteellisuus häiritsee ainakin itseä. Ehkä siihen tottuu...?
No moottorit ovat tietysti Audissa omaa luokkaansa vaihteistoineen. Ja saahan sillä huimalla hintaerolla myös aika paljon laadukkaampaa sisustaa ja muuta... Sehän on selvä. Kuitenkin suosittelen käymään istumassa ja ajamassa sekä Atecaa että Audi Q5:sta. Voitte yllättyä monessakin mielessä, kuinka Seat on tehnyt hyvää jälkeä tämän auton kanssa. Samalla pääsee vertailemaan sitä Q5:n laatuvaikutelmaa ja ajettavuutta sekä (valitettavaa) sisätilojen ahtautta (=kaksi isoa aikuista ei mahdu eteen ja taakse samaan aikaan).
No en sen enempää jaksa tuota vertailua. Keskityn mielelläni samaan hintaluokkaan
En ole ajanut kaikkia katumaastureita, mutta muistan seuraavat itseäni häirinneet tekijät kilpailijoista:
Kia Sportage: maantienopeuksilla ohjaus jäykistyy - huono piirre tiellä, jossa uraa, sillä ohjaaminen ja jatkuva "suuntakorjailu" käy raskaaksi. Moottori oli ponneton. Mieleen tuli vanha Magentiksen kone, joka oli jo syntyessään vanhaa teknikkaa.
Honda CRV: mukava auto, hyvä ajettava - pitkä suosio selittyy kyllä hyvin. Ainoa asia mikä vähän askarrutti, oli pakkasella koneen erittäin hidas lämpeäminen ja sähköhäiriöt (abs katalysaattori). En tiedä oliko vain tämän auton kappalevikoja...? Niitä ilmestyi jokseenkin usein, mutta ne sammuilivat kerta toisensa jälkeen.
Suzuki Vitara: mielestäni ihan hyvännäköinen ulkoa , sisältä muovinen, kuitenkin asiallinen auto. Ohjaus oli melko järkyttävä. Uraherkkyys ja tuuliherkkyys olivat sitä luokkaa, että mielenkiinto hävisi yhtä nopeasti kuin se alunperin syttyikin. Kunnolla harmitti tuo lapsellinen ohjaus, sillä hintalappu oli kiinnostava tekijä vaikkakin tuo boosterjet toi lisähintaa 5.000 euroa. Moottori vaikutti pätevältä ja siitä löytyi potkua auton liikuttamiseen.
Nissan Qashqai: mielestäni hyvä auto ja nykyään myös ihan hyvännäköinen. Kohtuullinen laatuvaikutelma ja hyvä ajotuntuma. En keksinyt juurikaan mitään pahaa sanottavaa autosta. En harkinnut autoa omista mieltymyksistä/ muista syistä johtuen.
Jos jollain kiinnostaa 4x4 Atecan kulutuslukemat, niin tässä:
Kulutus on tuolla 1.4 l TSI 4Drive -masiinalla helposti 7,5 litraa satasella sekalaisessa ajossa. Maantiellä pystyy pinnistämään noin 6 litraan 80-100km nopeuksilla. Sitten kun nopeus menee sinne 120 km paremmalle puolelle, niin kulutus kasvaa roimasti sinne 8 litran huitteille.
Yleisesti hankintaa harkitseville:
Hyvin volkkarimainen auto - jos pidät volkkareista, pidät myös tästä. Ateca on yllättävän hiljainen auto - pitkillä matkoilla viihtyvyystekijä. Itselläni on sen verran omituiset mieltymykset ajoasennon suhteen (mahdollisimman ryhdissä ja penkki korkealla), että kannattaa jokaisen käydä itse koittamassa riittääkö säätimet omille mitoille ja mieltymyksille. Auto on käytännössä 4 paikkainen; takana keskellä ei viihdy aikuinen pitkää matkaa. Olen itse 180 cm pitkä ja omilla säädöillä mahdun takapenkille matkaamaan melko hulppeissa tiloissa sekä erittäin mukavasti. Sisätilat ovat 4 hengen matkustamiseen erinomaiset.
Tavaratiloista sen verran, että golfbägi mahtuu kyytiin kulmasta kulmaan. Saa kaksikin, ehkä kolmekin kyytiin (kaksi samaan suuntaan, ja yksi poikittain...)ilman, että tarvitsee penkkejä kaadella. 4:n hlön matkatavat/laukut mahtuvat, jos meinaa pidemmälle reissulle lähteä. Tavaratilaa on siis kohtuullisesti ja tila itsessään on käytännöllisen muotoinen. Nelivetoisessa mallissa tavaratila on vähän pienempi kuin etuvetoisessa...
Jos ei tarvitse/halua sijoittaa nelivetoon, Atecan saa myös tuolla 1.0 l -koneella edullisesti. Koeajoin kyseisen 1.0 l etuvetoisen auton ja yllätyin positiivisesti. Sillä pärjää kyllä yllättävän hyvin taajamassa ja maantiellä - ei kannata antaa pienen moottorin hämätä ennen kuin sitä on koittanut liikenteessä.- Turno757
Olen todella harvoin näillä palstoilla, mutta tämä harvinaisen asiallinen ja kiihkoton kommentti kirvoitti minutkin. Olen ajanut 10 vuotta nelivetoisella. Audilla siis. Huhtkikuussa Audi vaihtuu Atecaan kaikilla herkuilla. Korajon perusteella (300 km) en tule pettymään.
- styroksiako
Onkos Atecassakin ne ihme styroxit etulokasuojan raosta pilkottamassa, kun kuskin oven avaa? Leonissa ne on ja antaa kyllä semmosen Ladamaisen vaikutelman. Miksi ne styroxit on sinne yleensäkin tungettu? En ole tommosia nähnyt ees ranskiksissa tai Fiiateissa. Pian pitäis vaihtaa nyky Käskai 2010 uuteen cittariin ja kai tuo Atecakin pitäs koeajaa.
- Ostettu
En ole kyllä styroksia huomannut pilkottavan mistään. Varsin omituinen piirre Leonissa, täytyy myöntää...
Käy katsomassa Atecaa. Lisäksi markkinoille on tulossa ihan mielenkiintoisia muitakin malleja, kuten Skoda Kodiaq ja Peugeot 3008 SUV. Molemmat varsin mielenkiintoisia autoja.
Jos mietit Atecaa tai sellaisen päätät ostaa, en suosittele talvirenkaiksi Nokian HKPL 8:n nastoja - jos nastoista pidät, sellaisia harkitset tai sellaisia tarvitset. Tällä hetkellä sellaiset on omassa alla 16" kokoluokassa. Hyvä pito jäällä, mutta uutena äänekkäät - kuin rikkoutuneen laakerin ulina/humina, joka alkaa 50 km/h kohdilla ja muuttuu siedettävämmäksi nopeuden kasvaessa. Ääni tasaantuu n. 500-1000 km välillä ja käy siedettävämmäksi. Äänimaailma ei kuitenkaan ole ärsyttävin ominaisuus, sillä paljaalla asfaltilla renkaat ovat velton oloiset ja ns. "keinuvat" ainakin nelivedossa. Ilmeisesti keinuvuus on jotakuinkin sama asia kuin puhuttaessa nastoilla "kellumisesta". Lisäksi uraherkät. Vaikea löytää hyvää balanssia paineiden ja ohjattavuuden kanssa - sellaista tuskin löytyy, mutta paineilla pystyy vähän parantamaan tilannetta. Huonot ajo-ominaisuudet ovat (kuulemani mukaan) myös loskaisissa olosuhteissa. Jos puhutaan turvallisuudesta, ei mukavuudesta, erinomainen käyttäytyminen jäällä etusuunnassa ja sivuttaissuunnassa. Nastojen kestävyydestä en voi sanoa vielä mitään, sillä 4 tkm ajettu ja vielä näyttää olevan kaikki nastat kiinni ja pinta kunnossa.
- SeatSika
Aloittaja vaihtaa nyt Jopoonsa nastarenkaat, ja ABCn baariin kuuntelemaan "tosiautomiesten" totuuksia. Keskikaljalla buustattuna. Sitten illalla äiskä laittaa ohrapuuroa piltille, ja pari vuotta vanha TM kainalossa pinnasänkyyn.
Vitun apina. - Seuraanaktiivistimyyntiä
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista... Miksi verrata 70000e n autoa 30000e n autoon?Vammaista.
- NeVertaileeTuollalailla
Kysyppä Tekniikan maailman testaajilta.....
- muiluttaja_lantelta
NeVertaileeTuollalailla kirjoitti:
Kysyppä Tekniikan maailman testaajilta.....
No ei ne toimittajatkaan osta mitään seattia itelleen, arvo tippuu ko lehemän häntä.
- Näinsevaanmenee
No ei läheskään niin paljon kuin esim. Volkkarissa tai ranskiksissa saati Premium merkeissä.
- EnHaluaDieseliä
Ei saa näköjään Seattiakaan yhdistelmällä: Bensakone/Neliveto/automaattilaatikko. Jää siis kauppaan minun osalta.
- 435453
Löytyy se Ateca ko. yhdistelmällä, ellei tämä nyt ole vihjaus siihen ettei DSG ole "perinteinen" automaattilaatikko.
- EnHaluaDieseliä
Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.
- 12plus20
EnHaluaDieseliä kirjoitti:
Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.
Etsit ja löysit yhdistelmän, jota ehkä ei Atecalta löydy? Onneksi olkoon!
Jos kaveri edellä sittenkin löytää ko yhdistelmän, niin ei kun uutta keksimään. Helposti uudenkin sellaisen keksii...
Aikaisemminkaan ei tosiaan kaikkia yhdistelmiä ole luetteloissa ollut. Minullakin on nelivetoinen Altea Freetrack 170 hv:n 2.0 diesel-moottorilla, mutta sitäkään ei Seatin sivuilta löytynyt. En tiedä miksi, mutta autoliikkeessä kyllä niitä oli tilattavissa. Sekä bensa- että dieseleinä. Vain bensaan sai dsg:n. Valmiina ko mallia ei Suomessa ollut. - Löytyy_kyllä
EnHaluaDieseliä kirjoitti:
Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.
Katso seat.fi ja sieltä lataa Atecan esite, niin löytyy. 1.4 bensakoneella, neliveto ja dsg.
- 435453
EnHaluaDieseliä kirjoitti:
Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.
Tuolta hinnastosta löytyy alla olevat mallit:
http://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot/ateca.html
ATECA 1.4 TSI 150 ACT 4DRIVE STYLE DSG
ATECA 1.4 TSI 150 ACT 4DRIVE XCELLENCE DSG
Lisäksi myös Leonin X-periencessä on ollut 1.8 TSI DSG neliveto -yhdistelmä, mutta Leonin faceliftistä johtuen tuota mallia ei tehdastilauksena juuri tällä hetkellä saa, varastoautoina taitaa maasta vielä löytyä.
- EnHaluaDieseliä
No kiitoksia kaikille asiallisesti vastanneille, ja hyvää joulua kaikille!!
- Sösss
Ateca on ruma tötterö.
- haukivuoren_kimi
Millainen tötterö on "ruma tötterö"?
- seateee
Moi,
Täällähän on asiallinen ja järkevä keskustelu meneillään. Sekaannun vaikkei kuulukkaan?
Nelivuotias Avensis nykyään joka on toiminut kohtalaisesti. Ei moitteetta mutta kuitenkin. Vaihto alkaa olla ajankohtainen.
Jotenkin silmälle kiva tuo Ateca. Jos noinkin hyvä ajettava niin miksei!
Ainoa mikä nyt epäilyttää on huolto, koska täällä on surullinen Laakkonen lähellä. Liian moni tuttuni karttaa sitä, ei mene kirveelläkään. - Miettimisenpaikka
Mietin tota Seatia. Päädyin Peugeot 3008:iin.
- Mielipiteeni
Tyylikäs valinta tuo Pösö. Itsekin ottaisin Pösön, jos sen saisi yhtä hyvällä takuulla.
Ajattelin pitää autoa kolme vuotta ja silloin autollani on ajettu n. 50tkm ja Ateca on varmasti silloin helpompi myytävä kun siinä on vielä kaksi vuotta tehdastakuuta jäljellä.
Toisaalta Pösön laatumaine on parantunut huomattavasti viimeaikoina kun VW-konsenilaisten on laskenut, joten saattaa Pösö käytettynäkin olla kolmen vuoden vuoden päästä haluttu tuote. Mistä sitä tietää kunvei kristallipalloa omista. - 2Kauppa
Itse valitsisin myös noiden kahden väliltä katumaasturin, jos olisi auton vaihdolle tarvetta.
- sittari_seuraavaksi
3008 on varmaan laadultaankin parempi kuin vagilainen. 3008 on päältä ja sisältä genren komein. 3 v takuu aika ok kun tulee 3 v välein aina vaihettua autoa. onkohan millaiset tilaus jonot tossa?
- Pösökö
En tiedä, mutta Atecaan autoliikkeen mukaan vuoden jono. 2017 tuontanti myyty jo.
- puolangan_mies
Vai karsea? Sain omani liki 6 kk odotuksen jälkeen, 1.4 tsi dsg 4drive style pari viikkoa sitten. Ajaminen yhtä hymyä. Paras auto luokassaan! Ja valkoisena hemmetin hieno 18" valsseilla. Kateelliset haukkuu.
- kippo4life
Kippo kun kippo. We love our kippos! 🚙
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851