Ateca on halpiskippo. Karseen näkönen

Hehhhehe

Kuin korotettu leon. Sisusta samaa paskaa kuin leonissa. Halpaa tekoa. Koneet on sentään hyviä ja vaihteistot. Kun hyppää uutteen Q5 audiin niin on vähän eri meininki. Olen käynyt istumassa ja on upea. 70 tonnilla saa jo ihan hyvä pelin. Olisi kauheaa ajella seatilla.

36

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokemusKarttuu

      Juu, 70 tonnilla saa paremman auton kuin reilulla 20 tonnilla.
      Oliko tämä sulle isokin yllätys?

      No iän myötä kokemuksesi luultavasti karttuu myös näissä autoasioissa. Ajokortti ja varsinkin ensimmäisen oman auton hankinta lisää melkoisesti tietämystä hinnan vaikutuksesta myös autoasioissa. Ja realismi tulee mukaan kuvioihin.

    • Jajää_

      Q5:n karvalakkiversiota halvemmalla saa jatkossa Atecan 300hp version kaikilla herkuilla. Audikuski saa katsella Atecan takavaloja :)

    • jep_jep_jep

      Totta. Ja saman hintainen käytetty Q3 tai Q5 tarjoaa vaikkapa parisataa tuhatta ajettunakin laadukkaampaa kyytiä kuin uusi Ateka. Ja fiilistä sekä naapurikateutta. Jos viet Atekan pihaan, kukaan ei arvosta vaan nauraa.

      • Jajää_

        Ei haittaa, kun Audi jää - myös se käytetty. Pitää näemmä laittaa Audilta rs-mallistoa että pärjää ja siihen ei 80t€ riitä. :D


      • 19plus8

        Hoh hoh.
        Q3:n on sama auto kuin aikaisempi Altea 4 ja nykyinen Ateca. Altea4 ja Q3:n tehtiin samassa Espanjan Seatin tehtaalla ja nyt Altea 4:n korvannut Ateca kootaan Tsekissä Skodan tehtaalla. Ateca jopa ulkonäöltäänkin hyvin samanlainen. Peltiä ja muovia väännelty tuossa edesmenneessä Altean mallissa hieman eri asentoon, mutta sisältö prikulleen sama. Hintaero kuitenkin on reippaasti yli kymppitonnin. Kannattaako lähes pelkästään statuksesta maksaa tuon verran enemmän jää tietysti jokaisen itsensä päätettäväksi.

        Q5:n tekniikaltaan lähes sama, sisustus hieman laadukkaampaa ja Q5:n on pari kokoluokkaa suurempi. Hinta jopa kolminkertainen.
        Ei liikuta samoja ostajaryhmiä laisinkaan, joten vertailu Atecaan on lähinnä lapsellista.

        Tietysti käytetyn, reippaan 200.000 km:n ajomäärillä voi saada Atecan hinnalla Q5:n. Isot remonttiriskit kaupanpäälle. Jos status ja joku kuviteltu naapurikateus on noin tärkeä, että nuo ovat vaihtoehtona, niin sekin on jokaisen oma asia.


      • neljä_rengasta
        Jajää_ kirjoitti:

        Ei haittaa, kun Audi jää - myös se käytetty. Pitää näemmä laittaa Audilta rs-mallistoa että pärjää ja siihen ei 80t€ riitä. :D

        Mihin jää? Ahaa tarkoitat lapsellista kilpa-ajoa? Kyllä ne Audin koneet ja stronic on viritetty paljon tehokkaammaksi kuin Siittimessä. Luepa vaikka Auto motor und sportin vertailutestejä, Audissa aina konsernin parhaat mittausarvot. Neljä rengasta on tae laadusta.


      • Jajää_
        neljä_rengasta kirjoitti:

        Mihin jää? Ahaa tarkoitat lapsellista kilpa-ajoa? Kyllä ne Audin koneet ja stronic on viritetty paljon tehokkaammaksi kuin Siittimessä. Luepa vaikka Auto motor und sportin vertailutestejä, Audissa aina konsernin parhaat mittausarvot. Neljä rengasta on tae laadusta.

        Kyllähän se kyrsii, kun on maksanut tuplahinnan ja yhä jää Seatille, kelillä kuin kelillä. Priceless!


      • IstuinLennossako
        Jajää_ kirjoitti:

        Kyllähän se kyrsii, kun on maksanut tuplahinnan ja yhä jää Seatille, kelillä kuin kelillä. Priceless!

        No ei taatusti jää. Ja ilkeää ajaakin, toisin kuin seatilla. Kuvitelkaas, nimikin on Istuin eli vaikkapa Briteissä kansa nauraa nimelle. Istuin, hohhoo!


      • Jajää_
        IstuinLennossako kirjoitti:

        No ei taatusti jää. Ja ilkeää ajaakin, toisin kuin seatilla. Kuvitelkaas, nimikin on Istuin eli vaikkapa Briteissä kansa nauraa nimelle. Istuin, hohhoo!

        Joutuu hakemaan rs-sarjasta Atecan cupralle vastusta ja silloin hinta onkin yli 80t€. Mahtaa kyrsiä kun jää Seatille, hahhahhaa.


      • Seuraanaktiivistimyyntiä
        IstuinLennossako kirjoitti:

        No ei taatusti jää. Ja ilkeää ajaakin, toisin kuin seatilla. Kuvitelkaas, nimikin on Istuin eli vaikkapa Briteissä kansa nauraa nimelle. Istuin, hohhoo!

        Eipä taida nauraa, kun Seat on Briteissä tutkitusti arvostetuimpia VAG-autoja-tämähän oli sinulle tietysti yllätys, mutta mitä muutakaan voi odottaa räkänokka provoilijalta.


    • Ostettu

      Ostin 1.4 l 4Drive Atecan tuossa ensimmäisten joukossa. Itselle ensimmäinen Seat. Hinta oli siellä 40 päällä ja varusteita sen mukaisesti. Olen muutaman tkm ajanut myös tuota Q5:sta Audia. Nyt kun näitä eri sarjoissa kulkevia pelejä lähdetään vertailemaan mielestäni turhaan, niin voin tietysti muutaman puolueettoman kommentin sanoa. Atecassa on maantiellä parempi ohjaustuntuma ja ajettavuus. Ateca on myös sisätiloiltaan paljon avarampi ja tilavampi verrattuna Audiin. Siitä olen varma, että Audin neliveto ja maasto-ominaisuudet ovat paremmat kuin Atecassa, mutta hintaan nähden ja juurikin kokonaisuutena olen ollut helvetin tyytyväinen.

      Omasta mielestä Ateca myös näyttää hyvältä, joka oli tietysti myös yksi kriteeri hankinnassa. Kauneus on katsojan silmässä, kai? En itse kokenut muita saman hintaluokan katumaastureita yhtä vetovoimaisiksi ja/tai neutraaleiksi ulkonäöllisesti. Lisäksi laatuvaikutelma vetosi niin sisältä kuin ulkoa.

      Nyt kun on tuota lunta tiellä, niin viimeistään huomaa ajotuntuman tärkeyden ja eron tuohon Audiin. Huonolla alustalla (lumi, räntä) Audi kärsii rengastuntuman puuttumisesta. Vaiva on aika yleinen useimmissa nykypäivän katumaastureissa, mutta ajotuntuman puutteellisuus häiritsee ainakin itseä. Ehkä siihen tottuu...?

      No moottorit ovat tietysti Audissa omaa luokkaansa vaihteistoineen. Ja saahan sillä huimalla hintaerolla myös aika paljon laadukkaampaa sisustaa ja muuta... Sehän on selvä. Kuitenkin suosittelen käymään istumassa ja ajamassa sekä Atecaa että Audi Q5:sta. Voitte yllättyä monessakin mielessä, kuinka Seat on tehnyt hyvää jälkeä tämän auton kanssa. Samalla pääsee vertailemaan sitä Q5:n laatuvaikutelmaa ja ajettavuutta sekä (valitettavaa) sisätilojen ahtautta (=kaksi isoa aikuista ei mahdu eteen ja taakse samaan aikaan).

      No en sen enempää jaksa tuota vertailua. Keskityn mielelläni samaan hintaluokkaan

      En ole ajanut kaikkia katumaastureita, mutta muistan seuraavat itseäni häirinneet tekijät kilpailijoista:

      Kia Sportage: maantienopeuksilla ohjaus jäykistyy - huono piirre tiellä, jossa uraa, sillä ohjaaminen ja jatkuva "suuntakorjailu" käy raskaaksi. Moottori oli ponneton. Mieleen tuli vanha Magentiksen kone, joka oli jo syntyessään vanhaa teknikkaa.

      Honda CRV: mukava auto, hyvä ajettava - pitkä suosio selittyy kyllä hyvin. Ainoa asia mikä vähän askarrutti, oli pakkasella koneen erittäin hidas lämpeäminen ja sähköhäiriöt (abs katalysaattori). En tiedä oliko vain tämän auton kappalevikoja...? Niitä ilmestyi jokseenkin usein, mutta ne sammuilivat kerta toisensa jälkeen.

      Suzuki Vitara: mielestäni ihan hyvännäköinen ulkoa , sisältä muovinen, kuitenkin asiallinen auto. Ohjaus oli melko järkyttävä. Uraherkkyys ja tuuliherkkyys olivat sitä luokkaa, että mielenkiinto hävisi yhtä nopeasti kuin se alunperin syttyikin. Kunnolla harmitti tuo lapsellinen ohjaus, sillä hintalappu oli kiinnostava tekijä vaikkakin tuo boosterjet toi lisähintaa 5.000 euroa. Moottori vaikutti pätevältä ja siitä löytyi potkua auton liikuttamiseen.

      Nissan Qashqai: mielestäni hyvä auto ja nykyään myös ihan hyvännäköinen. Kohtuullinen laatuvaikutelma ja hyvä ajotuntuma. En keksinyt juurikaan mitään pahaa sanottavaa autosta. En harkinnut autoa omista mieltymyksistä/ muista syistä johtuen.

      Jos jollain kiinnostaa 4x4 Atecan kulutuslukemat, niin tässä:

      Kulutus on tuolla 1.4 l TSI 4Drive -masiinalla helposti 7,5 litraa satasella sekalaisessa ajossa. Maantiellä pystyy pinnistämään noin 6 litraan 80-100km nopeuksilla. Sitten kun nopeus menee sinne 120 km paremmalle puolelle, niin kulutus kasvaa roimasti sinne 8 litran huitteille.

      Yleisesti hankintaa harkitseville:

      Hyvin volkkarimainen auto - jos pidät volkkareista, pidät myös tästä. Ateca on yllättävän hiljainen auto - pitkillä matkoilla viihtyvyystekijä. Itselläni on sen verran omituiset mieltymykset ajoasennon suhteen (mahdollisimman ryhdissä ja penkki korkealla), että kannattaa jokaisen käydä itse koittamassa riittääkö säätimet omille mitoille ja mieltymyksille. Auto on käytännössä 4 paikkainen; takana keskellä ei viihdy aikuinen pitkää matkaa. Olen itse 180 cm pitkä ja omilla säädöillä mahdun takapenkille matkaamaan melko hulppeissa tiloissa sekä erittäin mukavasti. Sisätilat ovat 4 hengen matkustamiseen erinomaiset.

      Tavaratiloista sen verran, että golfbägi mahtuu kyytiin kulmasta kulmaan. Saa kaksikin, ehkä kolmekin kyytiin (kaksi samaan suuntaan, ja yksi poikittain...)ilman, että tarvitsee penkkejä kaadella. 4:n hlön matkatavat/laukut mahtuvat, jos meinaa pidemmälle reissulle lähteä. Tavaratilaa on siis kohtuullisesti ja tila itsessään on käytännöllisen muotoinen. Nelivetoisessa mallissa tavaratila on vähän pienempi kuin etuvetoisessa...

      Jos ei tarvitse/halua sijoittaa nelivetoon, Atecan saa myös tuolla 1.0 l -koneella edullisesti. Koeajoin kyseisen 1.0 l etuvetoisen auton ja yllätyin positiivisesti. Sillä pärjää kyllä yllättävän hyvin taajamassa ja maantiellä - ei kannata antaa pienen moottorin hämätä ennen kuin sitä on koittanut liikenteessä.

      • Turno757

        Olen todella harvoin näillä palstoilla, mutta tämä harvinaisen asiallinen ja kiihkoton kommentti kirvoitti minutkin. Olen ajanut 10 vuotta nelivetoisella. Audilla siis. Huhtkikuussa Audi vaihtuu Atecaan kaikilla herkuilla. Korajon perusteella (300 km) en tule pettymään.


    • styroksiako

      Onkos Atecassakin ne ihme styroxit etulokasuojan raosta pilkottamassa, kun kuskin oven avaa? Leonissa ne on ja antaa kyllä semmosen Ladamaisen vaikutelman. Miksi ne styroxit on sinne yleensäkin tungettu? En ole tommosia nähnyt ees ranskiksissa tai Fiiateissa. Pian pitäis vaihtaa nyky Käskai 2010 uuteen cittariin ja kai tuo Atecakin pitäs koeajaa.

      • Ostettu

        En ole kyllä styroksia huomannut pilkottavan mistään. Varsin omituinen piirre Leonissa, täytyy myöntää...

        Käy katsomassa Atecaa. Lisäksi markkinoille on tulossa ihan mielenkiintoisia muitakin malleja, kuten Skoda Kodiaq ja Peugeot 3008 SUV. Molemmat varsin mielenkiintoisia autoja.

        Jos mietit Atecaa tai sellaisen päätät ostaa, en suosittele talvirenkaiksi Nokian HKPL 8:n nastoja - jos nastoista pidät, sellaisia harkitset tai sellaisia tarvitset. Tällä hetkellä sellaiset on omassa alla 16" kokoluokassa. Hyvä pito jäällä, mutta uutena äänekkäät - kuin rikkoutuneen laakerin ulina/humina, joka alkaa 50 km/h kohdilla ja muuttuu siedettävämmäksi nopeuden kasvaessa. Ääni tasaantuu n. 500-1000 km välillä ja käy siedettävämmäksi. Äänimaailma ei kuitenkaan ole ärsyttävin ominaisuus, sillä paljaalla asfaltilla renkaat ovat velton oloiset ja ns. "keinuvat" ainakin nelivedossa. Ilmeisesti keinuvuus on jotakuinkin sama asia kuin puhuttaessa nastoilla "kellumisesta". Lisäksi uraherkät. Vaikea löytää hyvää balanssia paineiden ja ohjattavuuden kanssa - sellaista tuskin löytyy, mutta paineilla pystyy vähän parantamaan tilannetta. Huonot ajo-ominaisuudet ovat (kuulemani mukaan) myös loskaisissa olosuhteissa. Jos puhutaan turvallisuudesta, ei mukavuudesta, erinomainen käyttäytyminen jäällä etusuunnassa ja sivuttaissuunnassa. Nastojen kestävyydestä en voi sanoa vielä mitään, sillä 4 tkm ajettu ja vielä näyttää olevan kaikki nastat kiinni ja pinta kunnossa.


    • SeatSika

      Aloittaja vaihtaa nyt Jopoonsa nastarenkaat, ja ABCn baariin kuuntelemaan "tosiautomiesten" totuuksia. Keskikaljalla buustattuna. Sitten illalla äiskä laittaa ohrapuuroa piltille, ja pari vuotta vanha TM kainalossa pinnasänkyyn.

      Vitun apina.

    • Seuraanaktiivistimyyntiä

      Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista... Miksi verrata 70000e n autoa 30000e n autoon?Vammaista.

      • NeVertaileeTuollalailla

        Kysyppä Tekniikan maailman testaajilta.....


      • muiluttaja_lantelta
        NeVertaileeTuollalailla kirjoitti:

        Kysyppä Tekniikan maailman testaajilta.....

        No ei ne toimittajatkaan osta mitään seattia itelleen, arvo tippuu ko lehemän häntä.


    • Näinsevaanmenee

      No ei läheskään niin paljon kuin esim. Volkkarissa tai ranskiksissa saati Premium merkeissä.

    • EnHaluaDieseliä

      Ei saa näköjään Seattiakaan yhdistelmällä: Bensakone/Neliveto/automaattilaatikko. Jää siis kauppaan minun osalta.

      • 435453

        Löytyy se Ateca ko. yhdistelmällä, ellei tämä nyt ole vihjaus siihen ettei DSG ole "perinteinen" automaattilaatikko.


      • EnHaluaDieseliä

        Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.


      • 12plus20
        EnHaluaDieseliä kirjoitti:

        Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.

        Etsit ja löysit yhdistelmän, jota ehkä ei Atecalta löydy? Onneksi olkoon!
        Jos kaveri edellä sittenkin löytää ko yhdistelmän, niin ei kun uutta keksimään. Helposti uudenkin sellaisen keksii...

        Aikaisemminkaan ei tosiaan kaikkia yhdistelmiä ole luetteloissa ollut. Minullakin on nelivetoinen Altea Freetrack 170 hv:n 2.0 diesel-moottorilla, mutta sitäkään ei Seatin sivuilta löytynyt. En tiedä miksi, mutta autoliikkeessä kyllä niitä oli tilattavissa. Sekä bensa- että dieseleinä. Vain bensaan sai dsg:n. Valmiina ko mallia ei Suomessa ollut.


      • Löytyy_kyllä
        EnHaluaDieseliä kirjoitti:

        Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.

        Katso seat.fi ja sieltä lataa Atecan esite, niin löytyy. 1.4 bensakoneella, neliveto ja dsg.


      • 435453
        EnHaluaDieseliä kirjoitti:

        Laittaisitko vaikka linkin ko Seatista, jossa on nuo mainitsemani Bensakone/Neliveto/DSG laatikko. Itse en seatin sivuilta sellaista onnistunut löytämään.

        Tuolta hinnastosta löytyy alla olevat mallit:
        http://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot/ateca.html

        ATECA 1.4 TSI 150 ACT 4DRIVE STYLE DSG
        ATECA 1.4 TSI 150 ACT 4DRIVE XCELLENCE DSG

        Lisäksi myös Leonin X-periencessä on ollut 1.8 TSI DSG neliveto -yhdistelmä, mutta Leonin faceliftistä johtuen tuota mallia ei tehdastilauksena juuri tällä hetkellä saa, varastoautoina taitaa maasta vielä löytyä.


    • EnHaluaDieseliä

      No kiitoksia kaikille asiallisesti vastanneille, ja hyvää joulua kaikille!!

    • Sösss

      Ateca on ruma tötterö.

      • haukivuoren_kimi

        Millainen tötterö on "ruma tötterö"?


    • seateee

      Moi,

      Täällähän on asiallinen ja järkevä keskustelu meneillään. Sekaannun vaikkei kuulukkaan?
      Nelivuotias Avensis nykyään joka on toiminut kohtalaisesti. Ei moitteetta mutta kuitenkin. Vaihto alkaa olla ajankohtainen.
      Jotenkin silmälle kiva tuo Ateca. Jos noinkin hyvä ajettava niin miksei!

      Ainoa mikä nyt epäilyttää on huolto, koska täällä on surullinen Laakkonen lähellä. Liian moni tuttuni karttaa sitä, ei mene kirveelläkään.

    • Miettimisenpaikka

      Mietin tota Seatia. Päädyin Peugeot 3008:iin.

      • Mielipiteeni

        Tyylikäs valinta tuo Pösö. Itsekin ottaisin Pösön, jos sen saisi yhtä hyvällä takuulla.

        Ajattelin pitää autoa kolme vuotta ja silloin autollani on ajettu n. 50tkm ja Ateca on varmasti silloin helpompi myytävä kun siinä on vielä kaksi vuotta tehdastakuuta jäljellä.

        Toisaalta Pösön laatumaine on parantunut huomattavasti viimeaikoina kun VW-konsenilaisten on laskenut, joten saattaa Pösö käytettynäkin olla kolmen vuoden vuoden päästä haluttu tuote. Mistä sitä tietää kunvei kristallipalloa omista.


      • 2Kauppa

        Itse valitsisin myös noiden kahden väliltä katumaasturin, jos olisi auton vaihdolle tarvetta.


      • sittari_seuraavaksi

        3008 on varmaan laadultaankin parempi kuin vagilainen. 3008 on päältä ja sisältä genren komein. 3 v takuu aika ok kun tulee 3 v välein aina vaihettua autoa. onkohan millaiset tilaus jonot tossa?


      • Pösökö

        En tiedä, mutta Atecaan autoliikkeen mukaan vuoden jono. 2017 tuontanti myyty jo.


    • puolangan_mies

      Vai karsea? Sain omani liki 6 kk odotuksen jälkeen, 1.4 tsi dsg 4drive style pari viikkoa sitten. Ajaminen yhtä hymyä. Paras auto luokassaan! Ja valkoisena hemmetin hieno 18" valsseilla. Kateelliset haukkuu.

    • kippo4life

      Kippo kun kippo. We love our kippos! 🚙

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe