Tiedän kyllä että tuo naapuri keskustelu palsta on feikkipalsta missä keskustellaan uuslestaadiolaisista...
Mutta itse olen pian kolmekymppinen mies. Ja olen monta kertaa aijemminkin tormännyt tuohon Uuslestaadiolais termiin. En simmäisen kerrän töissä viisi vuotta sitten. Kun olin töissä meikäläisten firmassa(Jossa oli noin parikymmentä työntekiää ja puolet meikäläisiä). Eräs epäuskoinen työkaverini sanoi minulle kahvitauvolla. Että nuo nuoremmat uskovaiset ovat paljon vapaamielisempiä.ovatvarmaan niitä Uuslestaadiolaisia. Vastasin siihen että kaikki me olemme vanhoilislestaadiolaisia. Hän ei hyväksynyt selitystäni. Sanoi vain että nuoremmat ovat paljon vapaa mielisempiä
Toinen kerta kun juttelin erään tuttavani kanssa. Hän sanoi paikkakunnalla jossa hän asuu. Niin ei ole kovin avoin ilmapiiri. Koska osa siellä asuvista meikäläisistä hyväksyy ns.Uuslestaadiolaisuuden. Eli siis Meikkaamisen,tv:een,teatterissa käymisen...Yms.
Kolmas kerta oli kun Eräällä pienemmällä paikkakunnalla oli keskustelu ilta. Isommilta paikkakunnilta tulleet nuoret kertoivat että heidän paikkakunnallaan. Tosi monet Meikäläiset nuoret elävät erittäin vaapaamielisesti. Ja että he kutsuvat heitä Uuslestaadiolaiseksi
Muistan kun kävin opiston. Kun olin joskus rehtorin puhuttellussa parin kaverini kanssa jostain pikku ilkeydestä... Niin rehtori sanois siinä puhuttelun jälkeen. Että vuosi vuoden jälkeen opistolla meno muuttuu aina vain rauhattomammaksi... Rehtori uskoi että seuraava eriseura joka Erottuu V-l-lestaadiolaisuudesta. On sellainen vapaamielinen eriseura joka hyväksyy melkein kaiken. Ja snoi ettei siihen varmasri mene kauon...
Itse kun olen kanssa seurannut tätä meikäläisten elämää. Niin on helppo ennustaa saman lailla kun tuo opiston rehtori...Mun veikkaus on että lähivuosina syntyy joku eriseura jonka nimi on Uuslestaadiolaisuus. Eikä mun veikkauksella varmasti ole kovin suuuri kerroin...
Eli vapaamieliset hei perustakaa oma uskonto! Niin ilmapiiri puhdistuu...
Ois kiva ovatko muutkin törmänneet tähän termiin Uuslestaadiolaisuus paitsi täällä netissä?
Uuslestaadiolaisia
4
1369
Vastaukset
- Martti (UL)
Uuslestadiolaisten lukumäärää ei voi tarkasti sanoa, kun ei ole rekisteriä. Eli sama tilanne kuin vanhoillisten tapauksessa. Veikkaan lukumäärän liikkuvan muutamassa tuhannessa.
- Tiehöylä (UL)
määrä lienee ylittänyt VL: en määrän. UL uskovilla ei ole pienintäkään tarvetta mainostaa ja korostaan itseään omahyväisellä julkisuudella jonka pidämme synneistä pahimpana. Keskuudessamme vallitsee aito lähimmäisenrakkaus, paitsi henkisellä, niin myös fyysisellä tasolla.
Silti arvioisin todellisen lukumäärän olevan yli 700 tuhatta ja kasvu jatkuu erittäin voimakkaana. - tosikko
Tiehöylä (UL) kirjoitti:
määrä lienee ylittänyt VL: en määrän. UL uskovilla ei ole pienintäkään tarvetta mainostaa ja korostaan itseään omahyväisellä julkisuudella jonka pidämme synneistä pahimpana. Keskuudessamme vallitsee aito lähimmäisenrakkaus, paitsi henkisellä, niin myös fyysisellä tasolla.
Silti arvioisin todellisen lukumäärän olevan yli 700 tuhatta ja kasvu jatkuu erittäin voimakkaana.On niitä Suomessa kyllä joku luulisin 4 miljoonaa jotka uskoo nuinku tekin.
- ojiojoi
tosikko kirjoitti:
On niitä Suomessa kyllä joku luulisin 4 miljoonaa jotka uskoo nuinku tekin.
Oon samaa mieltä...ja sit ruotti ja norjakin mukaan niin onhan teitä paljon enemmenän,monia miljoonia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982