Lihominen psyykenlääkkeestä

Hei! Olen vm. 87 ja sairastuin kohta kolme vuotta sitten psykoosiin. Nyt olen toipunut ennalleen, mitä nyt on lääkitys. Ainoa harmittava tekijä on se, että lääkitykseni aloitettiin Zyprexalla, joka ilmeisesti on melko lihottava aine, ja itselläni ainakin 10 kg tuli siitä lisää ja vaikka lääkettä vaihdettiin, niin kilot on ja pysyy, olen aloittanut hiljalleen liikunnan mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Olisiko kellään tietoa miten kilot saisi pois?
5212
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Lähinnä se mättöruoka lihottaa sokerilimun kera , ei pelkkä lääke.

Äänestä
  • Useimmat ovat lihonneet vaikka pitävät ruokavalion samana. Siis lääkkeet ovat syypää.

    Äänestä

Minä lihoin hvin nopeasti 25 kg sen parin vuoden aikana, kun käytin neurolepteja (Abilify ja Seroquel). Korkeammalla "antipsykoottisella" annoksella käytin niitä vain muutaman kuukauden. Minullakaan kilot eivät lähteneet lääkkeiden lopettamisen tai vähentämisen jälkeenkään. Lopulta "karppaus" tai LCHF, eli hiilarien voimakas vähennys ja niiden korvaaminen rasvalla ravinnossa aiheuttivat nopean painon laskun. Vuoden jälkeen olin laihtunut nuo 25 kg pois. Kilot ovat lisäksi pysyneet poissa useamman vuoden ajan. Nuo lihottavimmat neuroleptit, kuten Zyprexa, kenties tekevät sen jotenkin sotkemalla rasva/sokeri-aineenvaihduntaa.

Lisäsin kyllä samaan aikaan erilaista liikuntaakin, mikä on ainakin minulla tärkeä tekijä omassa elämänlaadussani.

Äänestä

Minä myös lihoin reilusti psyykenlääkkeistä. Lääkäri myönsi tämän ongelman, että monet lihovat. Valitettavasti. On kyllä vähän tylsää koska myös ylipaino aiheuttaa masennusta...

Äänestä

Risperidon lisäsi painoa jotain 10 kg.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Psykoosista_kärsinyt-87 kirjoitti:

Hei! Olen vm. 87 ja sairastuin kohta kolme vuotta sitten psykoosiin. Nyt olen toipunut ennalleen, mitä nyt on lääkitys. Ainoa harmittava tekijä on se, että lääkitykseni aloitettiin Zyprexalla, joka ilmeisesti on melko lihottava aine, ja itselläni ainakin 10 kg tuli siitä lisää ja vaikka lääkettä vaihdettiin, niin kilot on ja pysyy, olen aloittanut hiljalleen liikunnan mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Olisiko kellään tietoa miten kilot saisi pois?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu