RAEJUUSTO + LISTERIA?

järkytys

Joku väitti, että raejuusto on tuorejuustoa, eikä sitä näin ollen saisi syödä raskausaikana listeriariskin vuoksi. Onko kenelläkään tietoa, pitääkö paikkaansa? Kyseinen asia ei ole tullut mieleenikään koko aikana.

11

5659

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa miettinyt

Kaikkea saa syödä, myös tuorejuustoja, jos on tehty pastöroidusta maidosta. Ainakin kotijuustoa saa, vaikka on tuorejuusto...ainahan voi kysellä esim. valiolta!

• sanna

kannattaa välttää tuotteita missä on käytetty pastöroimatonta maitoa tai maito tuotetta..kyllä niitä tuorejuustoja kestää syödä. Yleensä vain suuret määrät aiheuttaa jotain jos aiheuttaa..tuskin kuitenkaan kukaan koko raskautta ja purkki tolkulla pystyy syömään raejuustoja..

• mariia78
        sanna kirjoitti:

kannattaa välttää tuotteita missä on käytetty pastöroimatonta maitoa tai maito tuotetta..kyllä niitä tuorejuustoja kestää syödä. Yleensä vain suuret määrät aiheuttaa jotain jos aiheuttaa..tuskin kuitenkaan kukaan koko raskautta ja purkki tolkulla pystyy syömään raejuustoja..

Kyllä se ruokamyrkytys tulee ihan jo pienestä määrästä listeriabakteereja..jos niitä tuotteessa on.

• stressitön

tiedätkö monellako suomalaisella todetaan vuosittain listeria tartunta? tiedätkö monellako RASKAANA olevalla on todettu listeria tartunta? ota selvää ja ylläty. hyviä tiedon jakajia aiheesta ovat mm.valio,tuotevalvontakeskus,elintarvikevirasto ja väestörekisterikeskus

• järkytys

Olis kiva saada vastaus siihen mitä kysyin: eli onko raejuusto tuorejuustoa, ja onko se kiellettyjen listalla.

• mää

Katso raejuustopurkista. Niissä lukee jos on pastöroitu. Itse olen kattellut purkkeja esim hovijuusto ja koskenlaskija, ne on tuorejuustoja ei pastöroitu. Mutta olen syönyt niitä silti lähes päivittäin. Siis ainut mitä vältän on aurajuusto raakana!!! Hankala jos aina ravintolassa, joka juustosta pitäisi kysellä. Tässäkin varmaan maalaisjärjellä ja jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

• nenna

lueppas tämä sivu kertoo listeria bakteerista oikein kattava sivu tietoa =)
        huoletta voit sitä raejuustoa syödä silloin tällöin, suomessa ovat aika tarkkoja nuiden vaatimusten suhteeen mitä täällä saa myydä...että aika turvallista on syödä, mutta kannattaa lukea niitä tuoteselosteita jos epäilyttää kaikki pastöroitu on sellaista mitä voi huoletta syödä kun listeria bakteeeri kuolee tuossa pastöröinnissä!!!!
        elikkä tässä linkki : http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/infektiotaudit/listeria/

• äiti02

Tarkastin asian valion sivuilta, ja raejuusto on pastoröityä, joten voit syödä vaikka purkki kaupalla jos maistuu(=

• minnuli
        mää kirjoitti:

Katso raejuustopurkista. Niissä lukee jos on pastöroitu. Itse olen kattellut purkkeja esim hovijuusto ja koskenlaskija, ne on tuorejuustoja ei pastöroitu. Mutta olen syönyt niitä silti lähes päivittäin. Siis ainut mitä vältän on aurajuusto raakana!!! Hankala jos aina ravintolassa, joka juustosta pitäisi kysellä. Tässäkin varmaan maalaisjärjellä ja jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

valion juustot on tehty pastöroidusta maidosta. Eli niiden aurakin.. Olen kyllä itsekin syönyt vaan kypsennettynä.

• tuitui

neuvolassa on minulle sanottu että valion tuotteita voi syödä ihan huoletta, valio pastoroi kaiken maitonsa, joten kaikki valion maitotuotteet ovat turvallisia syödä raskauden aikana.. itse ainakin kulutan sen muutaman purkin raejuustoa viikossa :D namnam..

• nina

riski saada listeriatartunta on hyvin hyvin minimaalinen.. Katselin tuolta ktl:n sivuilta tautirekisteristä, että koko suomessa oli listeriaan vuonna 2004 sairastunut 17 naista. Aika hyvä munkki saa käydä, että kohdalle osuu.

Ja tosiaan, valion tuotteet ovat pastöroituja. Itse olen syönyt raejuustoa, aurajuustoa, fetajuustoja..... ja hyvällä mielellä!

Pelko pois!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe