Bättrefolkin segelbåtit verolle!

segelbåt

14

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Det betyder att 2 €/hk blir modellen 100-300 € är baserat på på antagandet att folk kör med 50-150 hk snurror. För en starkare vattenjet blir det 500-600 €/år för en båt med inu-drev något mellan 600-5600 €/år och som bonus kommer MC skatten och några andra.
      Man har anat detta och därför är > 1000 hk totalt registrerat i Estland. Så skit på er, SOS regeringen, härifrån får ni inte en cent.

      Finlands regering beskrivs som SOS regeringen. Den nya tolkningen av SOS är Same Old Shit. Det är sannerligen vad det är frågan om, men hej, mittfinger tillbaks bara, för Finland är med i EU. Det sistnämnda har man nog svårt att tro då man betraktar jordens sista Sovjetstat.

    • Det här är väl precis som plåtpoliserna. När det kom in för litet pengar när böterna höjdes så måste man höja avgifterna som skall betalas. Vilket leder till att det kommer in ännu mindre pengar...

      • medborgare_nr137

        Idioterna kasserar in pengar från normala människor. Motorsågslicens krävs för att hjälpa grannen fälla sitt träd som han inte vågar fälla själv. Kortare giltighetstid för körkortet. Studerandens bostadsbidrag blir mindre om din kämpis sommarjobbade. Studiestödet inte bara sänks, utan dras in om du byter inriktning. Skit i dom rika skattesmitarna, vi satsar på mera avgifter och galna regler för varje man istället.


      • SOS har igen kalkylerat åt helvetet, men så är de ju för det mesta murikkakuskar från inlandet. Vad skulle de begripa som inte har med understöd att göra?

        Hade de tagit reda på det som jag har gjort, så skulle de veta, att fritidsbåtar även kan registreras i det Estniska skeppsregistret där kraven för att båtens ägare befinner sig i Estland är närmast obefintligt.

        Många f.d. finska fritidsbåtar är i framtiden estniska skepp. I fråga om MC i södra Finland kommer det att bli populärt med estniska MC:n som förmånsfordon i Finland.
        De får användas 1/2 år/år. På vintern kan ju MC:n eller flera bevaras i Estland, servas där och ha sina försäkringar där, som kostar 1/20 av de finska dito, eller mindre!

        Givetvis är det värt att sälja den gamla skrindan i Finland och skaffa en ny båge för halva priset i Estland. Samma gäller utrustning och har man företag dras också momsen av. Behändigt.

        Inte tror väl någon på allvar att man skulle börja betala >2000 €/år i extra skatt i Finland för hobbyprylar?
        Följden blir den, att allt flera stora fritidsbåtar i klassen 15-24 meter, övervintrar och servas i Estland. Många finska marinor kan tacka Sipilä och bondlurkarna då de slår igen sin business i Finland. Hoppas att de inte har egna namn på firmornas skuldsedlar till bankerna.......för då har Sipilä just satt deras bostäder under klubban.


      • Det är tyvärr fortsättningen på den politik som fått rederierna att flagga ut sin fartyg till andra länder.


      • twervig kirjoitti:

        Det är tyvärr fortsättningen på den politik som fått rederierna att flagga ut sin fartyg till andra länder.

        Det finns dock ett undantag i beskattande av MC, båtar, fyrhjulingar och mopedbilar. Vilket kan det vara? Vad använder centerns anhängare? Snöskoter, måhända?

        Centern är ett parti för sig. Då de senast var i makten, bestämde de, att gemene man kan fiska på annans vatten fritt, så länge som vattnet inte råkar befinna sig på Centerns anhängares områden. I Lappland, Mellersta- och Östrafinland behövs separata licenser, eftersom allt innehåller ädelfisk eller rinnande vatten. I Södra Finland och längs kusten är det fritt fram, men där härjar varken centern eller andra lestadianer. Licensavgifterna går till staten.

        So jo, svaret är självklart; undantaget är snöskotern. För den upprätthålls vida nät i Norr på skattebetalarnas pengar. I gengäld är hobbygrejorna där befriade från kommande skatter också. Same Old Shit.


      • medborgare_nr137
        Peppu-Reino kirjoitti:

        SOS har igen kalkylerat åt helvetet, men så är de ju för det mesta murikkakuskar från inlandet. Vad skulle de begripa som inte har med understöd att göra?

        Hade de tagit reda på det som jag har gjort, så skulle de veta, att fritidsbåtar även kan registreras i det Estniska skeppsregistret där kraven för att båtens ägare befinner sig i Estland är närmast obefintligt.

        Många f.d. finska fritidsbåtar är i framtiden estniska skepp. I fråga om MC i södra Finland kommer det att bli populärt med estniska MC:n som förmånsfordon i Finland.
        De får användas 1/2 år/år. På vintern kan ju MC:n eller flera bevaras i Estland, servas där och ha sina försäkringar där, som kostar 1/20 av de finska dito, eller mindre!

        Givetvis är det värt att sälja den gamla skrindan i Finland och skaffa en ny båge för halva priset i Estland. Samma gäller utrustning och har man företag dras också momsen av. Behändigt.

        Inte tror väl någon på allvar att man skulle börja betala >2000 €/år i extra skatt i Finland för hobbyprylar?
        Följden blir den, att allt flera stora fritidsbåtar i klassen 15-24 meter, övervintrar och servas i Estland. Många finska marinor kan tacka Sipilä och bondlurkarna då de slår igen sin business i Finland. Hoppas att de inte har egna namn på firmornas skuldsedlar till bankerna.......för då har Sipilä just satt deras bostäder under klubban.

        Vår regering har dom senaste 20 åren visat sin ekonomiska okunskap. Inte minst när det gäller fordon och import, och vad som krävs för en hälsosam och vinstgivande marknad. Antalet sålda motorcyklar överhuvudtaget har ju minskat rejält jämfört med alla andra länder under dom senaste 10-20 åren. Idiotavgifter har tillförts och rejäl importskatt och skyhög försäkring jämfört med förr i tiden. Och nu den här extra skatten ännu till. Ok om det skulle vara trenden på lång sikt i alla länder, men det är ju inte det. Och nu, dom senaste 3 åren har det varit lavinartad minskning på försäljningen. Rent katastrofal, Finland sålde väl minst i Europa, och det med stor marginal! Försöker dom avsiktligt sabotera mc försäljning med tanke på olyckor och dylikt? Nää... Det ser nog ut som man försöker dra in mera pengar... Men hur tänker dom? Hur i hela friden ska det gå till då 9 av 10 som skulle ha köpt mc då bara låter bli att köpa pga avgifterna?? Några kommer att göra som du säger, hitta sätt att kringå det. Men detta är säkert bara en morot för regeringen att höja priserna för att ta fordon på färjorna för att täcka den förlusten också.... Skulle vara så typiskt.

        Snart är det inte bara språkklimatet som får mig att flytta till Sverige. Där är det billigt med både hoj och bil. Och grannarna hälsar på en. Kanske skulle köpa en båt också. Bara för att.


      • svenskspråkig
        medborgare_nr137 kirjoitti:

        Vår regering har dom senaste 20 åren visat sin ekonomiska okunskap. Inte minst när det gäller fordon och import, och vad som krävs för en hälsosam och vinstgivande marknad. Antalet sålda motorcyklar överhuvudtaget har ju minskat rejält jämfört med alla andra länder under dom senaste 10-20 åren. Idiotavgifter har tillförts och rejäl importskatt och skyhög försäkring jämfört med förr i tiden. Och nu den här extra skatten ännu till. Ok om det skulle vara trenden på lång sikt i alla länder, men det är ju inte det. Och nu, dom senaste 3 åren har det varit lavinartad minskning på försäljningen. Rent katastrofal, Finland sålde väl minst i Europa, och det med stor marginal! Försöker dom avsiktligt sabotera mc försäljning med tanke på olyckor och dylikt? Nää... Det ser nog ut som man försöker dra in mera pengar... Men hur tänker dom? Hur i hela friden ska det gå till då 9 av 10 som skulle ha köpt mc då bara låter bli att köpa pga avgifterna?? Några kommer att göra som du säger, hitta sätt att kringå det. Men detta är säkert bara en morot för regeringen att höja priserna för att ta fordon på färjorna för att täcka den förlusten också.... Skulle vara så typiskt.

        Snart är det inte bara språkklimatet som får mig att flytta till Sverige. Där är det billigt med både hoj och bil. Och grannarna hälsar på en. Kanske skulle köpa en båt också. Bara för att.

        Många andra funderar nog också på att flytta bort härifrån,men det är väl meningen.Inte är människor som arbetar,betalar skatt och sköter sig välkomna.Åtminstone inte om man råkar vara svenskspråkig.


      • medborgare_nr137 kirjoitti:

        Vår regering har dom senaste 20 åren visat sin ekonomiska okunskap. Inte minst när det gäller fordon och import, och vad som krävs för en hälsosam och vinstgivande marknad. Antalet sålda motorcyklar överhuvudtaget har ju minskat rejält jämfört med alla andra länder under dom senaste 10-20 åren. Idiotavgifter har tillförts och rejäl importskatt och skyhög försäkring jämfört med förr i tiden. Och nu den här extra skatten ännu till. Ok om det skulle vara trenden på lång sikt i alla länder, men det är ju inte det. Och nu, dom senaste 3 åren har det varit lavinartad minskning på försäljningen. Rent katastrofal, Finland sålde väl minst i Europa, och det med stor marginal! Försöker dom avsiktligt sabotera mc försäljning med tanke på olyckor och dylikt? Nää... Det ser nog ut som man försöker dra in mera pengar... Men hur tänker dom? Hur i hela friden ska det gå till då 9 av 10 som skulle ha köpt mc då bara låter bli att köpa pga avgifterna?? Några kommer att göra som du säger, hitta sätt att kringå det. Men detta är säkert bara en morot för regeringen att höja priserna för att ta fordon på färjorna för att täcka den förlusten också.... Skulle vara så typiskt.

        Snart är det inte bara språkklimatet som får mig att flytta till Sverige. Där är det billigt med både hoj och bil. Och grannarna hälsar på en. Kanske skulle köpa en båt också. Bara för att.

        Låter som en gedigen idé. Kollar man bara runt Östersjön så är det väl bara Kaliningrad som hamnar i samma klass som Finland i fråga om att vara bostadsort för duktiga. Alla andra är klart bättre.

        Dessa skatter kommer att vara så impopulära, att folk gärna betalar 100 € för att slippa en skatt på 50 € av blotta principen. Vänta och se.


      • medborgare_nr137 kirjoitti:

        Vår regering har dom senaste 20 åren visat sin ekonomiska okunskap. Inte minst när det gäller fordon och import, och vad som krävs för en hälsosam och vinstgivande marknad. Antalet sålda motorcyklar överhuvudtaget har ju minskat rejält jämfört med alla andra länder under dom senaste 10-20 åren. Idiotavgifter har tillförts och rejäl importskatt och skyhög försäkring jämfört med förr i tiden. Och nu den här extra skatten ännu till. Ok om det skulle vara trenden på lång sikt i alla länder, men det är ju inte det. Och nu, dom senaste 3 åren har det varit lavinartad minskning på försäljningen. Rent katastrofal, Finland sålde väl minst i Europa, och det med stor marginal! Försöker dom avsiktligt sabotera mc försäljning med tanke på olyckor och dylikt? Nää... Det ser nog ut som man försöker dra in mera pengar... Men hur tänker dom? Hur i hela friden ska det gå till då 9 av 10 som skulle ha köpt mc då bara låter bli att köpa pga avgifterna?? Några kommer att göra som du säger, hitta sätt att kringå det. Men detta är säkert bara en morot för regeringen att höja priserna för att ta fordon på färjorna för att täcka den förlusten också.... Skulle vara så typiskt.

        Snart är det inte bara språkklimatet som får mig att flytta till Sverige. Där är det billigt med både hoj och bil. Och grannarna hälsar på en. Kanske skulle köpa en båt också. Bara för att.

        Skillnaden blir ju nog stor. I Sverige och Estland blir kostnaderna i stort sett hälften av vad de är i Finland. I gengäld är löneskatterna och kostnaderna lägre.


    • fvgbhjkhgf

      Rantahurrit joutuu hakemaan turvapaikkaa ahneidenmaalta.

      • Skadeglad fenno tror han får något. Nå, blöt trasa i vaxfacet blir igen allt. Stora båtar registreras som skepp i Estland, MC:na säljs åt lite enklare folk och nya skaffas i Estland för halvpris.
        Slutresultat: Finska försäljare och servicefirmor, inkluderande dem som inhyser båtar och MC:n under vintern kan sätta lapp på luckan, slänga fennona ut på åkern, starta nytt i Estland och ta sina estniska arbetare med sig som blir glada över flyttet.
        Det blir allt.
        Men se det goda i det hela, ni har igen ett nytt samtalsämne i brödkön då ni skryter på Soini.


    • Snurrbååtin
      • utanvidare

        Det ska vi göra.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      132
      1523
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1172
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1170
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      78
      1050
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      859
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      762
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      742
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      677
    10. Palstalaisten

      Paino. Paljonko siis painat?
      Sinkut
      86
      636
    Aihe