Etuveto ja luiskat

AB

Olen ajatellut hommata avoveneen trailerikäytöllä.
Autoni sattuu olemaan etuveto Passat TDI eikä sitä ole tarkoitus vaihtaa tämän takia nelivetoon. Kun käytännön nyrkkituntumani on nollatasoa tässä asiassa kysyisin raadin arviota minkä painoinen vene moottori sillä nousee suht ongelmitta keskiverto luiskalta?
Vaatimukset ei ole suuret, jos edes 150 - 250 kg painava vene 15-30 hv kone nousisi.

26

3044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etuveto

      Se on auton kytkimestä ja käytäjästä kiini jos on äkänen kytkin on aika tarkka homma mutta kyllä silti hyin nousee mutta tuollaisella oopelin pehmeällä kytkimellä oikein hyvin en tunne volkkarin kytkintä mutta uskoisin että nousee hyvin varsinkin jos luiska on päälystetty soraluiskat varsinkin jyrkät voi olla vaikeita kun etuveosen keula kevityy jyrkässä nousussa aika paljon.

      • Juha58

        voithan kuormata veneesi luiskan ajaksi siten että se on kuljetuskärryn perällä ja siten ilmeisesti nostaa autoasi hieman vetokoukusta ja silloin on etupyörillä huomattavasti suurempi kuormitus ja pito.
        Sitten kun olet tasamaalla vinssaat veneesi pidemmälle lopulliselle paikalleen.


      • Matti A-25526

        RS-Busteria ja Terhi 50 perämoottoria vetelin minäkin aikanaan etuvetoisilla luiskista ylös, sekä Fiat Marean että Ford Mondeon farmarimalleilla. Ei se ainakaan Busterin kanssa koskaan siitä autosta tai kytkimestä jäänyt kiinni. Mutta nyt vasta tuli mieleeni tämä: entäs jos etuvetoisen auton kääntää noston ajaksi keula alaspäin ja pistää trailerin aisasta köyden etupuskuriin tai hinauslenkkiin? Silloin se luiskan vaikutus pikemminkin lisää painoa vetävillä pyörillä kuin vähentää sitä, ja peruutusvaihteessa on niin pieni välitys että sillä on muutenkin hyvä vetää.

        Sitten jos joka tapauksessa käyttää köyttä trailerin ja auton välillä voi yhtä hyvin laittaa sen verran pitemmän köyden että auto on tasaisella. Pitää vähän paremmin kuin luiskassa, riippumatta siitä kumpaan suuntaan auton keula osoittaa.


      • Matti A-25526

        Jatkoksi vielä, katsoin nyt vasta uudestaan nuo painoarviot tuosta alkuperäisestä viestistä. Ei hätää, se Passattihan painaa melkein kaksi tonnia joten se ei edes huomaa onko siellä pieni avovene ja 30 hv moottori perässä vai ei. Tuollaisella kuormalla se vetää sen veneen melkein mistä tahansa luiskasta, josta se auto nyt vain yksinäänkin nousee. Nimimerkki etuveto on tietysti oikeassa siinä että kuskista se lopulta riippuu: kovalla luistatuksella saa kyllä kytkimen kypsymään, mutta tässä tapauksessa siihen ei tule olemaan tarvetta.


    • TJ

      Tuo paketti tulee ylös vaikka pystysuoraa seinää. Jäisellä luiskalla voikin tulla ongelmia.

      Tähänkin on ratkaisu, kiinnität trailerin auton KEULAAN, esim hinausköyden lenkkiin. Tällöin vetävien pyörien päälle tulee enemmän painoa ja pito paranee olennaisesti.

      • fis

        Jäisellä luiskalla homma hoituu myös seuraavasta:

        1. vene normaalisti trillan päälle ja sidotaan kiinni.
        2. trilla pönkätään paikoilleen.
        3. trilla irti koukusta ja auto ajetaan ylemmäs pois luiskasta.
        4. trillan vinssin liina sidotaan kiinni vetokoukuun.
        5. Trilla vene nostetaan luiskasta vinssillä tasasemmalle maalle ja pönkätään taas paikoilleen.

        Ikävin homma on tuo 2 jossa traileri pitäis saada pysymään paikoillaan jollain. Tietysti sitä voi sitoa paikalleen muutenkin kun kylmän veden alla olevia pyöriä pönkkäämällä


    • TDI

      Nyky diisseleiden ongelmana alakierrosten voiman puute. Tarvitaaan runsaanlaisesti kierroksia jottei kone sammu tästä aiheutuu kytkimen rasituksia ja pyörien sutimista. Mutta pakettisi on kyllä kevyt ja kun vältät hiekka/nurmi pintaisia luiskia niin onnistuu. Itse tosi jätän TDI pihalle ja otan AWD:n veneen eteen niin eipä mietitytä. Tulispa sulat vedet.

    • Yamarin

      Olen itse nostellut samankaltaisella autolla huomattavan isoja veneitä niin, että kun vene on kunnolla kiinni trailerissa, autetaan liikkeellelähtöä veneen omalla moottorilla. Jos traileri on normaalikorkuinen niin potkuri ei ota minnekään kiinni.
      Liikkeellelähtö on ongelma ja yhdistelmän saatua liikkeelle se yleensä nousee vaivatta ylös. Vene on trailerilla niin pitkällä vedessä että potkuri työntää sitä parin metrin matkan ennenkuin kone pitää sammuttaa.
      Auton kytkinkin pääsee vähemmällä.
      Tämä systeemi tietysti vaatii toisen ihmisen mukanaoloa.

      • Tk

        Henkilöautoilla nostosta ei ole kokemusta, mutta itse nostelen 1700kg:n traileria etuvetoisella Fiat Ducato matkailuautolla. Märältä betonilta lähdettäessä pitää olla tarkkana, mutta kuivalta lähtee ihan itestään.


    • 9411

      Volkkarit on aika perseestä. Varsinkin passatit. Osta Mersu ja lakkaa murehtimasta turhista.

      • exmersuilijaNeveragain

        onko mersu muka auto ? tähän asti olen pitänyt sitä bussi-ja jäteenkuljetus-automerkkinä. bai the wei osta mersu itse niin tiedät että niiden pikkuviat on yhtä pahat kun fiateissa, osat vaan maksaa puolitoista kertaa enemmän


    • Moottorivene

      Betoniluislalta nostaessa ei luulisi olevan ongelmia mut soraluiskalla voi eturenkaat sutia ja kytkin vähän tuoksahtaa.

    • lapionmaahantuoja

      Passat painaa 1500 kg, tuulilasivene ja 40 hv varusteineen bensoineen noin 300 kg. Tuollainen paketti on noussut ilman ongelmia kaikilta varsinais-suomen luiskilta oli betoni märkä tai ei.
      Kiva kun joku kaivaa taas näitä 2002 vuoden kirjoituksia esille

      • SatunnainenTarkkailija

        Tarkkuutta nyt peliin ettei tuo hörhö saa enempää uhreja lankaan.
        Kun jätämme vastaamatta noihin vanhoihin ketjuihin, niin hän väsyy meihin ja siirtyy muualle - ehkä paremmin hänelle sopivimpiin sisältöihin.


      • vastaajavuodessa2018
        SatunnainenTarkkailija kirjoitti:

        Tarkkuutta nyt peliin ettei tuo hörhö saa enempää uhreja lankaan.
        Kun jätämme vastaamatta noihin vanhoihin ketjuihin, niin hän väsyy meihin ja siirtyy muualle - ehkä paremmin hänelle sopivimpiin sisältöihin.

        tuo on kaunis ajatus, muttei se toimi tässä ikuisen tekstiarkiston suomi24 tai internet maailmassa ylipäätänsä. Muutenkin tuo ohjeesi on kuin jostain koirankasvatuskirjasta ettei saa reagoida ruokapöydän äärellä kerjäykseen , tuo mieleen muinaisen kiinteistöhoidon opettajani.

        Kerron sinulle, miksi itse vaivauduin vastaamaan.

        Jahka tämä keskustelu taas viikon päästä sammuu, sitten joku uusi hörhö x 16 vuoden päästä (ehkä häntä tehdään jossain parisängyssä tälläkin hetkellä as we speak niin että runkopatjan jouset natisee) herättää ketjun tänne, ja taas ihmetellään samaa että kuinka joku jaksaa löytää huumoria tällaisesta vuosikymmenten nostalgialoikasta. Kuitenkin, jyvänä pohjalla tässä jäteastiassa, joku henkilö Y on löytänyt tämän saman ketjun googlettamalla asiaa vuonna 2034 haulla "passat, tuulilasivene, veneluiska" ja kun seassa on vähän tosifaktaa henkilöltä Z (minä) niin lopulta se on taas hyödyttänyt jollain epäsuoralla tasolla jotain. En ole sossu tai vihervasuri jotka pelastaa maailmaa ja ilmakehää aina kun kerkeää ja saa jotain pisteitä siitä, mutta uskon että kokemusta on annettava hyödynnettäväksi jos sitä on kertynyt omalle kohdalle. Tiedän ettei ainoakaan esim. keskusta/kokoomuslainen vastaisi rehellisesti tällaiseen asiaan mutta se ei minua kiinnosta, niin kuin ei kiinnosta sitä ihminen Y täkään, x stä puhumattakaan.
        Maailma on pieni ajaton kylä näin internet aikakaudella ja moni asia tai pikemminkin nettikeskustelu jää elämään omaa omituista elämää tahdoimme tai emme, aivan kuten tämäkin keskustelu. Ne jatkavat meidän kuoltuammekin.


    • Pertil

      Vaivatta nousee vaikka pienemmälläkin autolla moinen kippo

    • PukataPukata

      Suunnilleen mikä tahansa järkevän kokoinen vene nousee millä tahansa autolla kun auton laittaa tasaiselle ja siitä köyden traileriin, eikä yritä sudittaa viistolla hiekalla/betonilla/jäällä. Aikoinaan hiekkarannalta nykäistiin venekärry kuormineen ankkuriköyttä käyttäen kovalle kankaalle jollain normipösöllä, kun vieressä Pajero jauhautui akseleitaan myöten hiekkaan kärry nupissaan ja kaikki lukot kiinni. Repikää siitä, järkeä saa käyttää.

    • zeesustelija

      hiekkarampit pitäis lailla kieltää. viime kesänä näin kun joku kynti ruissalon marinan hiekkarampilla hiacen kanssa 20 cm syvässä perunavaossa ja koitti luovia sieltä viistosti ees taas vatkuttaen, eikä venekään tainnut olla kun joku terhi 405 ja perus aku kärry. En itse koittaisi noita "köydellä kaukaa tasaiselta" viritelmiä kuin viimeisenä maanpäällisenä keinona. Vene vähänkin takapainoinen niin koneesta riki murskana ja vene vinottain perä veden alla, tai pidemmässä luiskassa koko hoito rötkähtää betonille ja sitten sinne tilaillaan hiab autoa ja suljetaan koko ramppi loppupäiväksi. Hullun hommaa ottaa venettä ylös ilman että traileri on kiinni tukevasti autossa. Pääsee siinä joku hengestäänkin kun köysi lipsahtaa nupista ja siellä veneen vieressä korjailee jotain lepuuttajia samalla kun traileri lähtee rullaamaan varpaiden yli jne.
      alle 2 litrasella autolla polttaa kytkimen luistattamisessa kun tehoja ei juurikaan ole, pikkuset 13 tuuman 155 renkaat ja painonkin kanssa niin ja näin mm. 80 vauhdissa.
      traileriveneilijän auto on vähintään 2 litrainen, renkaat vähintään 200 mm leveät ja traileri kunnolla kiinni autossa. näistä lähdetään. Amerikkalaisilla venesaiteilla kerran ihmeteltiin kuinka eurooppalaiset voi ylipäätään vetää trailereita muulla kun nelivetomaasturilla, ja isolla sellaisella kuten kaikki he itse tekevät. Oli oikein kuvapostauskavalkaadi heidän maastureistaan viestiketjussa

      • PukataPukata

        Ja höpöhöpö. Tasaiselta voi vetää hitaasti, ja jo lakikin vaatii aisapainoa joten kärry ei voi kipata taakse. Vetopisteenhän voi sitäpaitti laittaa veneen keularenkaaseen tai muualle jonnekin ylemmäs (sitä maalaisjärkeä tämä ja dynamiikan ymmärtämista) eikä vetää kärrystä. Sitäpaitti sen koneen voi kipata ylös jos pelkää mokaavansa.

        Tätä on tehty monta kertaa kun käytössä oli etuvetorimpuloita, nyt veturina on Land Cruiser ja paatti lähteen kuin rusakko töölöstä paikasta kuin paikasta. Paitsi ehkä pehmeällä hiekkarannalla.

        Mutta nythän kyse olikin veneluiskista.


    • täysijärki

      viritelköön jotkut päänsä toyotan kumipuskuriin lyöneet mitä huvittaa, mutta täysjärkinen ihminen pysyttelee A. betoniluiskilla, B. pysyy yli pitkän tikun matkan päässä alle 150 hv 1,5 tonnia painavista alle 2 litraisista autoista ja c. pitää vetokoukussa trailerin vetokidan kiinni.

      • Schlepper

        Täydellisessä maailmassa näin voisi jopa menetelläkin, mutta kun niitä betoniluiskia ei ole joka kylässä, eikä veturitkaan jakaudu tasapuolisesti.
        Kyllä minäkin alan kikkailemaan kun tilanne sitä vaatii. On tullut perävaunujen kanssa monennäköisiä tilanteita vastaan - myös kaukana rannasta ja aina niissä täytyy toimia olosuhteiden vaatimalla tavalla.
        Ei siinä pitkällä köydellä vedossa ole mitään salaperäistä eikä pelättävää. Teen sen jos muu ei auta.


      • zeesustelija

        kullakin tyylinsä, mutta sellaisessa tilanteessa jossa 50 km säteellä ei löydy ainoatakaan normaalikuntoista betoniluiskaa, niin ainakin itse miettisin henkilökohtaiset veneoperaatiot uusiksi vallitsevien lainalaisuuksien mukaisesti joko muuttamalla asumaan ihmisten ilmoille, tai ottamalla normaalin venepaikan. Oikein pienimuotoisessa veneharrastustilanteessa pienjärvellä tai jos olisin kalamiehiä niin ostaisin jonkun ilmapohjallisen 2,5 metrisen kumiveneen kun painaa 25-30 kg ja siihen joku 2,5 hv vatkain ja viskoisin sitä kumivenettä kattotelineelle tai jotain. Mutta kuten sanottua, tojotoja, hiekkaramppeja ja ankkuriköysiä saa kaupasta jos on huumoria ja viehtymystä naurattaa itseä ja rannalla olijoita. Ensimmäisen kerran kun itse näkisin jotain vetämässä tai laskemassa pitkällä köydellä tasaiselta maalta trailerivenettä, alkaisin reaktion omaisesti videoimaan sitä hymysuin.


    • 330d

      Audi A6 jäi kiinni omalle pihalle tasaiselle nurmikolle. Etuveto ja perässä Yamarin 56SC 100hv. Naapurilla oli hauskaa ja mulla oli viimeinen etuveto, niillä ei vaan tee mitään. Takavedolla ja nelivedolla homma toimii. Ja sille joka kysyy talvesta; mielestäni takaveto on selkeästi parempi useamman auton kokemuksella, käykää ajamassa sen sijaan että muistelette 70-luvun takaveto Taunuksia tai Volvoja.

      • zeesustelija

        Nyt kun sohaisit 70 luvun volvoja niin mainittakoon, että ylivoimaisesti paras 2-vetoinen autoni venehommissa on ollut perus volvo 740. Olkoonkin että se oli vuodelta 1990 niin kyse on 240 kaltaisesta ja kokoisesta tekniikasta päällisin puolin, eli juonnetaan väittely sinne viittaamasi 70 luvulle vaikkakin loppupuolelle sitä. tehoa oli 110 hv mutta se riitti. Ottakaa joku aasian pusikon rimpula jossa "väitetään" olevan 110 hv, niin sen saa hinata syrjään oikeissa veneluiskahommissa. Taunus ei ole "oikea auto", se oli vain "melkein" isokokosen auton näköinen. 240 oli paras auto mitä tämä planeetta 70 luvulla tuotti.


    • Tyrnäväntorpedo

      Haloo, tässä kysyttiin vuonna 2002 käytössä olleesta Passatista. Sillä ei ole mitään merkitystä miten tämän päivän autot pärjäävät.
      Koska autojen keski-ikä oli vuonna 2002 10,5 vuotta, joten auto, josta oli kyse on n. 1992 vuosimallin passatti.
      Tuossa on edustava malli ja ihan sopuhintaan, jos joku haluaa tosissaan kokeilla.

      https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/9875415

      Luuleteko, että ehditte vielä vaikuttaa valintaan?

    • 5m.vene

      Olen vedellyt 7 erilaisella autolla 700kg yhdistelmää erilaisilla luiskilla, keväästä alkutalveen. Kaikki autot etuvetoisia, heikoin auto Peugeot 307 SW 1.6 HDi, loput 1.8-2.2 turbodieseleitä. Koskaan ei mitään ongelmia, paitsi tuolla Pösöllä surkealla ja jyrkällä hiekkarampilla. Silloin kytkin haisi ja autoa piti vetkuttaa vinosti rampilla yms. temppuja ennen kuin nousi. Asfaltti/betonirampilla ei mitään ongelmia koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe