Luovuuden tarve

Olen ikäni kokenut tarvetta luovuuteen vaikka tuntuu, ettei minussa ole pätkääkään luovuutta. Koulussa kuvaamataidon tunnit oli stressaavia, kun ei tahtonut paperille saada mitään aikaiseksi. Samoin äidinkielen ainekirjoitustunnit. Nuoruudessa tuli kokeiltua useitakin eri soittimia, mutta tuntui, ettei musikaalisuutta ole pätkääkään. Vain valmiin musiikin kuuntelu sujui sujuvasti. Olen aina kadehtinut luovia ihmisiä, jotka osaavat piirtää, säveltää, kirjoittaa ym. Myönnettäköön, että noihin Hunkzsin
ketjuihinkin tekisi hieman mieli, mutta kun aivot eivät tuota mitään järkeviä, toistensa jatkoksi sopivia sanoja;)

Puutyöt, nikkarointi, on ollut yksi laji, missä tuota luovuuden tarvetta on jossain määrin saanut tyydytettyä. Siinäkin rajoitteena tilat ja kunnolliset välineet.

Nyt vasta vanhemmalla iällä, tänä digitalisaation aikakautena, tietokone-ohjelmoinnista on löytynyt uusi keino toteuttaa (olematonta) luovuuttaan. Kun valmista, kriteerit täyttävää tietokoneohjelmaa ei löytynyt, aloin kehittää sitä itse. Helppoa se ei ole ollut, näin vanhoille "dementoituneille" aivoille, mutta kun lopulta vuoden työn tuloksena on itse tehty (hyöty)sovellus valmis ja Windows Storessa muillekkin saatavilla, on onnistumisen ilo suunnaton ja luovuuden tarve siltä osin hetkeksi tyydytetty.

Mites sinä, oletko luova ja millä tavalla? Haluaisitko olla luova vaikka et tunne sitä olevasi?

103

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Win-win-tos

      Anna linkki ohjelmaan.

      • kysyn-vaan

        se maksaa, onko sulla rahaa


      • Billi-Jobsi

        Pätäkkää löytyy ostaa vaikka koko Microsofti, prkle. Nokiat jo myin pois. Ehkä ostan myös Applen.


      • Tyydytetään uteliaisuuden nälkääsi. Mene Windows Kauppaan ja kirjoita hakuun
        Recipe Booklet.


    • Onnittelen, sinulla on paljon luovuutta.
      Luovuus on mielestäni elämänasenne mitä suurimmassa määrin ja on tosi kiva lukea tuossa kirjoituksessasi yksi lause "tuntee suunnatonta onnistumisen iloa".

      • taloi

        Takasella oli kai--- pidän sinusta.


    • tätämieltäolen

      Mitä luovuus on? Huomion kipeyttä, istutettua valhetta siitä, että olisi muita enemmän. Yksilöllisyyttä, joka ei tyydy massaantumaan. # minä olen enemmän kun muut" ?
      Varmasti tuo on yksi ihmisessä oleva "nuotti" jonka sisältöä etsii. Geneettinen piirre, joka on jossain sisällä.
      Syy on yksinkertainen.
      Jumala loi ihmisen kuvakseen.
      Ihan kaikkia piirteitä ihminen ei vissiin Jumalasta saanut, mutta Jumala LOI.
      Sen pitää olla jokin perimägenettinen ominaisuus, joka ihmisessäkin näin olisi. Luomistyön tarve ja onnistumisen ominaisuus.
      Ei meistä mitään jää, kun aika on täysi. Kaikkea tulee lisää ja luovuutemme tyhjenee toisiin luovuuksiin.
      Hienoa kuitenkin, että ihminen voi miettiä suuriakin asioita. Edes ihmetellä.

      • Hienoja ajatuksia sinulla,
        en sanoisi sitä noin, että luova on"enemmän kuin muut",
        vaan luovasti ajatteleva ihminen on enemmän kuin oli hetki sitten.


      • Saat toki olla sitä mieltä, mutta meikäläisen ajatuksissa olet väärässä. Huomion kipeydestä ei ole kyse, ei ole tarvetta pyrkiä olla muita enemmän. Kyse on vain itsestä, itselleen mielihyvää tuottavien asioiden tekemisestä.


    • tolu
    • Suomalainen-tapa
    • Luominen aidoimmillaan on tapahtuma.
      Tunteen ja ajatuksen yhdyntä.
      Musiikki-aloituksessa riimiin hyvin yhdistetty musiikki on siinä orgasmi.
      Tai sitten päin-vastoin.
      -
      Arkisten tapahtunien lateleminen runo-muodossa ei ole sitä.
      Se on vain luulottelua, korkeintaan teknistä taitavuutta.
      -
      Ns.Työläis-runoilijoita, L.Viita jne. kiitettiin kovasti.
      He eivät kuitenkaan saaneet kiitosta luovuudestaan, vaan asenteestaan köyhään ihmiseen.


      H.

    • ö-Öö

      Aika harva luo ikinä yhtään mitään.

      Pari sanaa, joita käytetään holtittomasti: luovuus, taide. Aloitus oli luovuudesta, siis siitä. Homma ei etene niin että joku alkaa ajattelemaan "alampas luomaan" jotain. Pitääpi olla tavoite, mitä tarkoityus tehdä. Luovuudessa sitten kyse menetelmistä tavavoitteeseen pääsemiseksi. Tai sitten ikäänkuin epähuomiossa, muiden toimintojen ohessa luo jotain.

      Luovuus periaatteessa synonyymi keksimiselle. Jotain uutta, mitä ei ole ennen ollut. Se ja sama mitä, esim. insinöörit erittäin luovia ihmisiä. Kyllä tietokoneen kehittäminen vaatii luovaa ajattelua. Sama taiteessa, taiteeksi luokiteltava teos vaatii juu luovuutta. Muuten se on kopio jostain.

      Se kait se juttu on, pitääpi olla jotain uutta, ei kopio.

      Ollut ikäni ns. "luovalla alalla" ja tehnyt "taidetta". Tosiasiassa joskus niin saattanut mennäkin, käytännössä kyse lähinnä jonkin jutun varioimisesta. Ei siis varsinaisesti kopioimisesta, mutta olevien asioiden yhdistelemisestä erilailla, kuin yleensä. Kun on riittävästi erilaisia näkemyksiä jostain, niistä saa irti jotenkin omanlaisensa jutun. Mutta ei se ole mitään luomista, sitä kutsutaan työn tekemiseksi.

      Että tarpeekseenko duunaa jotain, saattaahan sitä jotain luovaakin syntyä, useimiten ei.

      =DW=

      • "Teevee"

        Taidatpa tuntea sanonnan komitean hevosesta.
        Se on se Kameli.
        -
        Luovuudesta olet hyvinkin paljon perillä.
        Tai et siis luovuudesta, vaan mitä se on.
        Muusi on todellakin variaatio.
        -
        Otetaanpa ovi jossa ei ole otinta.
        Minä inhoan P.Picassoa mutta...
        Pyydetään Nokian insinööriä ja Picassoa tekemään oveen otin.
        Jos ihminen avaa oven, on kyseessä Nokialainen.
        Jos ihminen alkaa epäröiden, kysyvin katsein tarkastelemaan ovea laidasta laitaan, on kyse Picassosta.
        Jos ihminen kävelee ikkunalle, avaa sen ja hyppää, on kyse luovasta taiteesta.

        H.


      • Ancelina
        hunksz kirjoitti:

        "Teevee"

        Taidatpa tuntea sanonnan komitean hevosesta.
        Se on se Kameli.
        -
        Luovuudesta olet hyvinkin paljon perillä.
        Tai et siis luovuudesta, vaan mitä se on.
        Muusi on todellakin variaatio.
        -
        Otetaanpa ovi jossa ei ole otinta.
        Minä inhoan P.Picassoa mutta...
        Pyydetään Nokian insinööriä ja Picassoa tekemään oveen otin.
        Jos ihminen avaa oven, on kyseessä Nokialainen.
        Jos ihminen alkaa epäröiden, kysyvin katsein tarkastelemaan ovea laidasta laitaan, on kyse Picassosta.
        Jos ihminen kävelee ikkunalle, avaa sen ja hyppää, on kyse luovasta taiteesta.

        H.

        hunksz

        Jos ihminen hyppää ikkunasta, kun ovestakin pääsisi, hän ei ole luova, vaan joko hullu tai rikollinen.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Jos ihminen hyppää ikkunasta, kun ovestakin pääsisi, hän ei ole luova, vaan joko hullu tai rikollinen.
        .

        "Ancelina"

        Voi tyttö-kulta, ethän sinä voinut ymmärtää.
        Anteeksi, setä auttaa :)

        Suurem-moisen luovuuden aikaan-saama henkinen myllerrys sai avaajan ajattelemaan ihan toisen-laisia ottimia.
        Ei hän hulluksi tullut.
        Kuvasin siis oikean taiteen merkitystä tavikseen verrattuna.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Voi tyttö-kulta, ethän sinä voinut ymmärtää.
        Anteeksi, setä auttaa :)

        Suurem-moisen luovuuden aikaan-saama henkinen myllerrys sai avaajan ajattelemaan ihan toisen-laisia ottimia.
        Ei hän hulluksi tullut.
        Kuvasin siis oikean taiteen merkitystä tavikseen verrattuna.

        H.

        hunksz

        No just niin, toki ymmärsin taiteellisen mielenkin myllerryksen.
        Se pistää tekemään monenlaisia hulluuksia.
        :)


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        No just niin, toki ymmärsin taiteellisen mielenkin myllerryksen.
        Se pistää tekemään monenlaisia hulluuksia.
        :)

        "Ancelina"

        Etpäs ymmärtänyt.
        Ennen-kuin nyt vihta.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Etpäs ymmärtänyt.
        Ennen-kuin nyt vihta.

        H.

        hunksz

        Ymmärsimpäs, sinut vaan on helppo saada selittelemään.
        Vastakin sen teen.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Ymmärsimpäs, sinut vaan on helppo saada selittelemään.
        Vastakin sen teen.
        .

        "Ancelina"

        Meinasi unohtua.

        Ole varovainen.
        Kommenttisi alkaa muistuttaa vaarallisen tutusti erästä toista nimmaria.
        Ettei vaan lipsahtaisi. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Meinasi unohtua.

        Ole varovainen.
        Kommenttisi alkaa muistuttaa vaarallisen tutusti erästä toista nimmaria.
        Ettei vaan lipsahtaisi. :)

        H.

        hunksz

        Höpö höpö, minä en hypi ikkunoista.
        .


      • potonsyöjä

        Kyllä ne vaimot äidit jotka sodan jälkeen ruokki suuren kakaralaumansa niillä potuilla ja metsän marjoilla, siinä tarvittiin luovuutta. Pannapa nykyakka moiseen.
        Siinä välillä kävi luomassa paskaa rattailta pottupellolle!
        Luovuus huipussaan!


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Meinasi unohtua.

        Ole varovainen.
        Kommenttisi alkaa muistuttaa vaarallisen tutusti erästä toista nimmaria.
        Ettei vaan lipsahtaisi. :)

        H.

        hunksz

        Lisään vielä, toteutatko noilla älyttömillä epäluuloillasi luovuuttasi?
        Vai liekö tuo pelkkää luulotautia.
        Yhtään en tykkää tuollaisesta.
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Lisään vielä, toteutatko noilla älyttömillä epäluuloillasi luovuuttasi?
        Vai liekö tuo pelkkää luulotautia.
        Yhtään en tykkää tuollaisesta.
        .

        "Ancelina"

        Sanoin: Alkaa muistuttaa, en sanonut: muistuttaa.
        Nyt sinä olet epä-luuloinen. :)

        EOC

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Sanoin: Alkaa muistuttaa, en sanonut: muistuttaa.
        Nyt sinä olet epä-luuloinen. :)

        EOC

        H.

        hunksz

        Kirjoitan niin kuin haluan, muistuttakoon teksti sitten vaikka Siirakin tai Jesse-pojan lauseita.
        Tämä oli viimeinen lausunto tähän tsättiin.
        .


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Kirjoitan niin kuin haluan, muistuttakoon teksti sitten vaikka Siirakin tai Jesse-pojan lauseita.
        Tämä oli viimeinen lausunto tähän tsättiin.
        .

        Sitä on liikkeellä ...
        Et muistanut loppukommenttiin, että "minulla ei ole viimeisen sanan syndroomaa".


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sitä on liikkeellä ...
        Et muistanut loppukommenttiin, että "minulla ei ole viimeisen sanan syndroomaa".

        Juu en, joskus täytyy pikkuisen soveltaa.
        Testasin vähän hunkszin luovuutta.


    • tööttt

      Aikaa on myös avaruus - vapautta miettiä, unelmoida vaikka kin Tössäis välillä turpeeseen ja sais kaikista pyrkimyksistään pelkät kurat ja madonluvut muotoonsa
      - monet ovat sitä mieltä että ei ole ihmsellä vapta eikä edes oikeuttakkaan aatella omia mietteitään, saati sanoakaan - esm uskovaisina pitämstään - ei ole oikeutta
      epäillä, kysenalaistaa, olla eri mieltä, saati sanoa mitään - ollakseen etukäteen merkitty paukapää - kopiot ja jäljeenökset toki taitavasti tehtyjä - muttei silleen
      omaperäistä taidetta suinkaan ole vaikka olisivat kuinka hintavia tahansa.
      Siitä olen kyllä samaa mieltä että luovuus ihmisillä parempi vaihtoehto kuin tuhovoimat ja väkivalta ynnä sen käyttö.

    • Heikunkeikku

      Ehkä aloittaja on pullollaan luovuutta, mutta ei ole päästänyt sitä irti. Kirjoitit, että olet ikäsi kokenut tarvetta luovuuteen vaikka tuntuu, ettei sinulla ole pätkääkään luovuutta.
      Mietin tässä, että voiko tuntea tarvetta luovuuteen, jos luovuutta ei ole, mutta jos sitä luovuutta kuitenkin on, niin sitten ajattelen, että kaipaisi luovuuden purkamista.
      Tuli mieleen, josko olisit niin itsekriittinen, että se hankaloittaa luovuuden irtipäästämistä. Vertaus muiden tekemisiin.
      On hyvä jos on sopivassa määrin kriittinen omia töitään kohtaan. Onhan niitä sellaisiakin "taiteilijoita", joilla ei mielestäni ole minkäänlaista kriittisyyttä omia tuotoksia kohtaan. Tuottavat huonoja taidemuotoja.
      Toisaaltaan jos on sopiva kriittisyys itseään kohtaan, niin se edistää parantelemaan taidettaan ja se näkyy lopputuloksessa.
      Puutyöt ja nikkarointi on mieleistä sinulle. Niissä tarvitaan luovuutta roppakaupalla. Ei noi onnistu kaikilta. Jos sulla olisi kunnolliset tilat ja viimeisen päälle olevat työkalut, niin johan tekisit vaikka mitä. Varmaan itsekin niin ajattelet.
      Tietokoneohjelmointi, ilman luovuutta ei taitaisi onnistua. Ja tietotaitoa.
      Hieman sinä siellä ruudun toisessa päässä vähättelet itseäsi. Jotenkin on semmonen hytinä.
      Ja näköjään tuo kirjoittaminenkin sinulta sujuu hyvin. Äidinkielentunnit eivät välttämättä ole niitä parhaita paikkoja luovaan kirjoittamiseen. Äidinkielen tunti on kello silloin ja silloin ja kirjoittaa voi niin ja niin kauan ja aiheet antaa opettaja.
      Ala siinä sitten terävänä ja luovana kirjoittamaan, vaikka juuri sillä hetkellä inspiraatiota ei ole.
      Ja vihoviimeisenä asiana vielä, että ehket aikanas löytänyt juuri presiis oikeaa ja sopivaa instrumenttia, joka olisi sinussa saanut aikaan intohimoisen opettelun. Kovaa työtähän se soittaminen on tai opettelu, että pystyisi antamaan itsestään sen mitä haluaa.

      • "Heikunkeikku"

        "Ehkä aloittaja on pullollaan luovuutta, mutta ei ole päästänyt sitä irti"

        Juuri tuohon lauseeseen aloittaja kaipaa kuumeisesti kirjoittajien kehua ja kannustusta.
        KIrjoita nyt, anna tulla vaan.
        Näytä hunksille mitä se oikein on. :)

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        "Ehkä aloittaja on pullollaan luovuutta, mutta ei ole päästänyt sitä irti"

        Juuri tuohon lauseeseen aloittaja kaipaa kuumeisesti kirjoittajien kehua ja kannustusta.
        KIrjoita nyt, anna tulla vaan.
        Näytä hunksille mitä se oikein on. :)

        H.

        Kehu ja kannustus on hyvä asia. Varmaan jokainen luova ihminen joskus tulee tilanteeseen, että tekisi mieli hanskat paiskoa päin seinää ja vaikeroida omaa huonommuuttaan. Käpertyä itsekritiikin kärventävään grilliin.
        Silloin on hyvä, jos joku grillin ulkopuolella oleva pikkuusen muistuttaa, että hei ootsä hyvä, pistähän hanskat kouriin.
        Pään sisus antaa sen, mikä on annettavaa, jos on annettavaa, kädet tekevät työn, mutta ovat vain työkalut päänsisuksen tavaran ulostuonnille.
        Siksi kätösiä pitää varjella, hoitaa ja harjoitella.


      • hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        "Ehkä aloittaja on pullollaan luovuutta, mutta ei ole päästänyt sitä irti"

        Juuri tuohon lauseeseen aloittaja kaipaa kuumeisesti kirjoittajien kehua ja kannustusta.
        KIrjoita nyt, anna tulla vaan.
        Näytä hunksille mitä se oikein on. :)

        H.

        Muiden kannustus auttaa aina eteen päin mutta en niistä kehuista niin tiedä. Jos en itse ole tyytyväinen tekemiseeni, ei muidenkaan kehumiset tunnu aidolta. Oma tyytyväisyys palkitsee parhaiten ja kannustaa jatkamaan.


    • Siilimuorikka3

      Haluaisin olla mutta en ole. Mutta vielähän tässä ehtii harjoitella ihan vaan omaksi iloksi :)

    • Mun mielestä ihminen menee koko ajan kohti tuhoa sillä, että yrittää tavallaan ostaa omaa elämänsä, eikä tee mitään itse. Ihminen tarvitsee tekemistä mielenterveyden kannalta, mikään ostettu juttu ei tuo mielihyvää samassa skaalassa kuin itse tehty.

      Joten haluaisin lanseerata Luovan Elämän konseptia. Sellaista, että ei ole olemassa asiaa mitä ei voisi oppia, ja että se luovuus tarkoittaa iloa tehdä asioita, ja että jos opin tuon yhden jutun, voin sen aina tehdä vähän paremmin.

      Ei se luovuus mitään kummallista tarvi olla, mun mielestä. Se voi olla pikkasen nätimpi salaatti :) Valtoimenaan kasvava kasvimaa. Siivottu ja kynttilöin somistettu ruokapöytä. Käsityöt kunniaan. Ehkä tällainen on naisille vähän lähempää sydäntä, mutta väitän että ei tekis pahaa miehillekään vähän nauttia nättiydestä. Luovuus tuo iloa myös siivoukseen.

      Mutta noin ylipäänsä, luovuus tarkoittaa että pitää laittaa itsensä likoon, kaivaa intohimonsa esille. Ja ihminen on peruslaiska. Huono yhtälö.

      • Heikunkeikku

        "hmp.f"
        Mitähän minä täs nyt alkaisin kirjoittamaan, kun jouduin lukemaan sun kirjoituksen moneen kertaan ja asioita tuli mieleen kasoittain ja nyt ne on ihan hirveen sekaisin.
        Mutta yritän jotakin sanoa.
        On totta, että monia asioita voisi oppia, jos vaan ryhtyisi tekemään. Mutta on yks mutta ja se on se, että jos ei Yhtään kiinnosta, ei kerrassaan huvita, ei saa minkäänmoista inspistä, niin sitten on vaikeaa. Ei voi vaan sanoa itselle, että nyt Pitää ruveta tekemään, koska se on oikein tehdä. Tai ainakin parempi tehdä, kuin ei-tehdä.
        Minä osaisin kutoa villasukkia, jos vaan alkaisin opettelemaan kantapään tekoa tai joitakin muita virkkuuksia. Mutta mua ei saisi kirveelläkään kaapasemaan kutimia kouraan, koska se ei kiiiiiiinnosta yhtään.
        Mun veljen vaimo kutoo mulle villasukat. Tekee käsityöitä jos joitakin virkkauksia ja on siinä hyvä. Häntä huvittaa. Sitävastoin joku salaatin kauniisti tällääminen kuppiin ei hän kiinnosta pätkän vertaa. Ollaan joskus oikein "vakavasti" juteltu kattauksesta ja muista vastaavista ja häntä naurattaa se, että kun mulle on niin tärkeää valita oikean väriset lautaset sopiakseen ruuan väriin. Tai liinan väri ja sopivien lasien valikoiminen. Hänen mielestään on ihan sama minkälaisista lautasista sen ruuan syö. En voisi kuvitella, että hän innostuisi vähääkään miettimään kattausta.
        Kirjoitit, että luovuus tarkoittaa iloa tehdä asioita. Sitä se on, mutta ilman inspiraatiota ja halua tehdä juuri jotakin määrättyä asiaa, niin se ilo ei putkahda esiin. Väkisin vääntäminen ei-hauskasta asiasta ei tuo iloa, vaan rasittavuutta:)
        Kynttilöin somistettu ruokapöytä, jep sopii munkin tyyliin. Tai kukka-asetelman onnistuminen, ah niin ihanaa. Ym. ym. Mutta tiedän monta kaveria, joita ei innosta ollenkaan kynttilöitten asettaminen johonkin määrättyyn "taiteelliseen" asentoon.
        Intohimon kaivaminen esiin on joskus tooooosi vaikeaa, mutta jos ja kun se sitten putkahtaa esiin, niin se täyttää koko mielen niin, että tulee ihan aitoja "huimauskohtauksia" tai vatsassa tuntuu myllerrystä. Siis kun oikein-oikein paneutuu tekemiseen intohimoisesti.
        Joskus on ollut jopa pelkoa, ettei saisi liian vahvaa inspiraatiota, kun se helposti luiskauttaa mielen liian purskauhtavaksi. Onneksi nykyään ei ole semmosesta pelkoa, kun suuret intohimoiset ispiraatiot ovat jonnekin laimeana laimistuneet.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hmp.f"
        Mitähän minä täs nyt alkaisin kirjoittamaan, kun jouduin lukemaan sun kirjoituksen moneen kertaan ja asioita tuli mieleen kasoittain ja nyt ne on ihan hirveen sekaisin.
        Mutta yritän jotakin sanoa.
        On totta, että monia asioita voisi oppia, jos vaan ryhtyisi tekemään. Mutta on yks mutta ja se on se, että jos ei Yhtään kiinnosta, ei kerrassaan huvita, ei saa minkäänmoista inspistä, niin sitten on vaikeaa. Ei voi vaan sanoa itselle, että nyt Pitää ruveta tekemään, koska se on oikein tehdä. Tai ainakin parempi tehdä, kuin ei-tehdä.
        Minä osaisin kutoa villasukkia, jos vaan alkaisin opettelemaan kantapään tekoa tai joitakin muita virkkuuksia. Mutta mua ei saisi kirveelläkään kaapasemaan kutimia kouraan, koska se ei kiiiiiiinnosta yhtään.
        Mun veljen vaimo kutoo mulle villasukat. Tekee käsityöitä jos joitakin virkkauksia ja on siinä hyvä. Häntä huvittaa. Sitävastoin joku salaatin kauniisti tällääminen kuppiin ei hän kiinnosta pätkän vertaa. Ollaan joskus oikein "vakavasti" juteltu kattauksesta ja muista vastaavista ja häntä naurattaa se, että kun mulle on niin tärkeää valita oikean väriset lautaset sopiakseen ruuan väriin. Tai liinan väri ja sopivien lasien valikoiminen. Hänen mielestään on ihan sama minkälaisista lautasista sen ruuan syö. En voisi kuvitella, että hän innostuisi vähääkään miettimään kattausta.
        Kirjoitit, että luovuus tarkoittaa iloa tehdä asioita. Sitä se on, mutta ilman inspiraatiota ja halua tehdä juuri jotakin määrättyä asiaa, niin se ilo ei putkahda esiin. Väkisin vääntäminen ei-hauskasta asiasta ei tuo iloa, vaan rasittavuutta:)
        Kynttilöin somistettu ruokapöytä, jep sopii munkin tyyliin. Tai kukka-asetelman onnistuminen, ah niin ihanaa. Ym. ym. Mutta tiedän monta kaveria, joita ei innosta ollenkaan kynttilöitten asettaminen johonkin määrättyyn "taiteelliseen" asentoon.
        Intohimon kaivaminen esiin on joskus tooooosi vaikeaa, mutta jos ja kun se sitten putkahtaa esiin, niin se täyttää koko mielen niin, että tulee ihan aitoja "huimauskohtauksia" tai vatsassa tuntuu myllerrystä. Siis kun oikein-oikein paneutuu tekemiseen intohimoisesti.
        Joskus on ollut jopa pelkoa, ettei saisi liian vahvaa inspiraatiota, kun se helposti luiskauttaa mielen liian purskauhtavaksi. Onneksi nykyään ei ole semmosesta pelkoa, kun suuret intohimoiset ispiraatiot ovat jonnekin laimeana laimistuneet.

        Moikunkeikun :) Joo, mä kuulen ja ymmärrän. Mutta kun....

        Olipa kerran tyttö, joka inhosi matematiikkaa. Yli kaiken. Ja sitten kävikin niin, että hän sai opettajakseen sellaisen, joka rakasti numeroita, ja osasi sen intohimon jakaa myös oppilailleen. Ehkä eniten sen myötä, että sai oppilaat hoksaamaan miten nätisti ne asettuu kun niitä loogisesti ajattelee. Yhtäkkiä matematiikka oli kivaa!

        Tämä sama tyttö inhosi ruokaa. Se ravinnoksi tarkoitettua, ei mitään muuta. Niin kuin nuoriso usein ajattelee. Hän meni naimisiin, sai lapsia. Eikä ruuanlaitto vieläkään kiinnostanut, taisteli sitä pestiä kuin tuulimyllyä.

        Sitten eräänä päivänä hän alistui, muisti kuinka kävi matematiikan kanssa, että kun paneutuu ja ymmärtää, harjoittelee, ja pääsee mestariksi, kaikki olikin kivaa ja kiinnostavaa. Niin hän päätti paneutua ruuanlaittoon, ja tänä päivänä, n. 10 vuotta myöhemmin, hän on jo jonkinsortin virtuoosi. (Tosin sain pikkuleivät eilen kärähtämään, pelti toisensa jälkeen, grrr.)

        Avoin mieli. Ettei suhtauduta sen koommin elämään, tekemiseen tai ihmisiinkään lokeroiden, että tuosta pidän tuosta en, vaan ottaa haasteena vastaan. Sen sain perimänä äidiltäni. Meillä ei ollut olemassa sellaista sanontaa kuin "mä en osaa". Ja elämä on lykännyt vielä lisää siihen suuntaan, että minkä osaa, se on kivaa. Joten eikun haltuun ottamaan.

        Kantapäät on iisipiisi. Teet yhdet sukat ja osaat sen silmät kiinni, siinä kun kertaus tulee ikään kuin itsestään :) Toisaalta on myös tosi kaunista sellainen, että antaa jollekin ikään kuin oman alueen jossa on paras, toivottu ja tarpeellinen. Eihän meidän kaikkien tarvi osata kaikkea. Mutta mikäli haluaa, vain taivas on kattona.


      • hmp.f kirjoitti:

        Moikunkeikun :) Joo, mä kuulen ja ymmärrän. Mutta kun....

        Olipa kerran tyttö, joka inhosi matematiikkaa. Yli kaiken. Ja sitten kävikin niin, että hän sai opettajakseen sellaisen, joka rakasti numeroita, ja osasi sen intohimon jakaa myös oppilailleen. Ehkä eniten sen myötä, että sai oppilaat hoksaamaan miten nätisti ne asettuu kun niitä loogisesti ajattelee. Yhtäkkiä matematiikka oli kivaa!

        Tämä sama tyttö inhosi ruokaa. Se ravinnoksi tarkoitettua, ei mitään muuta. Niin kuin nuoriso usein ajattelee. Hän meni naimisiin, sai lapsia. Eikä ruuanlaitto vieläkään kiinnostanut, taisteli sitä pestiä kuin tuulimyllyä.

        Sitten eräänä päivänä hän alistui, muisti kuinka kävi matematiikan kanssa, että kun paneutuu ja ymmärtää, harjoittelee, ja pääsee mestariksi, kaikki olikin kivaa ja kiinnostavaa. Niin hän päätti paneutua ruuanlaittoon, ja tänä päivänä, n. 10 vuotta myöhemmin, hän on jo jonkinsortin virtuoosi. (Tosin sain pikkuleivät eilen kärähtämään, pelti toisensa jälkeen, grrr.)

        Avoin mieli. Ettei suhtauduta sen koommin elämään, tekemiseen tai ihmisiinkään lokeroiden, että tuosta pidän tuosta en, vaan ottaa haasteena vastaan. Sen sain perimänä äidiltäni. Meillä ei ollut olemassa sellaista sanontaa kuin "mä en osaa". Ja elämä on lykännyt vielä lisää siihen suuntaan, että minkä osaa, se on kivaa. Joten eikun haltuun ottamaan.

        Kantapäät on iisipiisi. Teet yhdet sukat ja osaat sen silmät kiinni, siinä kun kertaus tulee ikään kuin itsestään :) Toisaalta on myös tosi kaunista sellainen, että antaa jollekin ikään kuin oman alueen jossa on paras, toivottu ja tarpeellinen. Eihän meidän kaikkien tarvi osata kaikkea. Mutta mikäli haluaa, vain taivas on kattona.

        Öhöm. Siis opettaja sai numerot asettumaan nätisti, ei oppilaita. Tai no, miksei heitäkin....


      • Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        Moikunkeikun :) Joo, mä kuulen ja ymmärrän. Mutta kun....

        Olipa kerran tyttö, joka inhosi matematiikkaa. Yli kaiken. Ja sitten kävikin niin, että hän sai opettajakseen sellaisen, joka rakasti numeroita, ja osasi sen intohimon jakaa myös oppilailleen. Ehkä eniten sen myötä, että sai oppilaat hoksaamaan miten nätisti ne asettuu kun niitä loogisesti ajattelee. Yhtäkkiä matematiikka oli kivaa!

        Tämä sama tyttö inhosi ruokaa. Se ravinnoksi tarkoitettua, ei mitään muuta. Niin kuin nuoriso usein ajattelee. Hän meni naimisiin, sai lapsia. Eikä ruuanlaitto vieläkään kiinnostanut, taisteli sitä pestiä kuin tuulimyllyä.

        Sitten eräänä päivänä hän alistui, muisti kuinka kävi matematiikan kanssa, että kun paneutuu ja ymmärtää, harjoittelee, ja pääsee mestariksi, kaikki olikin kivaa ja kiinnostavaa. Niin hän päätti paneutua ruuanlaittoon, ja tänä päivänä, n. 10 vuotta myöhemmin, hän on jo jonkinsortin virtuoosi. (Tosin sain pikkuleivät eilen kärähtämään, pelti toisensa jälkeen, grrr.)

        Avoin mieli. Ettei suhtauduta sen koommin elämään, tekemiseen tai ihmisiinkään lokeroiden, että tuosta pidän tuosta en, vaan ottaa haasteena vastaan. Sen sain perimänä äidiltäni. Meillä ei ollut olemassa sellaista sanontaa kuin "mä en osaa". Ja elämä on lykännyt vielä lisää siihen suuntaan, että minkä osaa, se on kivaa. Joten eikun haltuun ottamaan.

        Kantapäät on iisipiisi. Teet yhdet sukat ja osaat sen silmät kiinni, siinä kun kertaus tulee ikään kuin itsestään :) Toisaalta on myös tosi kaunista sellainen, että antaa jollekin ikään kuin oman alueen jossa on paras, toivottu ja tarpeellinen. Eihän meidän kaikkien tarvi osata kaikkea. Mutta mikäli haluaa, vain taivas on kattona.

        Joojoo, minäkin tajuun sun sanomiset. Ja vieläpä asiat, joista kirjoitit ovat täyttä asiaa, enemmänkin.
        Mutta kun jotenkin nuo uusien asioiden opettelemiset ja niistä saadut ilot ja hmmm... miten sanoisin, oikea Luovuus, niin ne on kaks eri asiaa. Siis mun mielestäni. Mutta mitenkä sen selittäisin, niin se on jo vähän vaikeampi juttu se.
        Tuosta matematiikan opettajasta kun kirjoitit, niin mulle on käynyt samalla tavalla.
        Ihan ihme opettaja, miten ihmeessä saikaan sekotettua numeroita mun päähäni niin sopivasti järjestykseen, että suorastaan kolina kävi, ku numerot hyppeli mun aivojen seinämissä.
        Tyytyväisyyden tunne uusien asioiden oppimisessa on ihana tunne. Jo se, että on päättänyt opetella jonkun asian, niin sekin saa rintaa rottingille. Mutta villasukkien kantapäätä en silti ala opettelemaan. Ei käy. Sitäpaitsi pääsen paljon helpommalla, kun veljen vaimo ne tekee. Minä vastapalvelukseksi teen joitakin muita asioita, joita hän inhoaa ja minä rakastan.
        Mutta tuleeko esimerkiksi sinulle Intohimoinen, aivan pakonomainen, suorastaan Ällistyttävä halu ja paneutuminen ja tunne, että ei voi keskittyä mihinkään muuhun asiaan, kuin tehdä juuri määrättyä asiaa. Inspiraatio poissulkee muut asiat ympäriltä.
        Jotenkin näin. Tämmöstä vähä tarkotin, kun kirjoitin, että kaks eri asiaa.
        He-heee, ehkei kukaan ymmärrä, mitä tässä yritin selittää. Mut mähän SANOIN, että tää on vähän vaikeampi selittää. :)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Joojoo, minäkin tajuun sun sanomiset. Ja vieläpä asiat, joista kirjoitit ovat täyttä asiaa, enemmänkin.
        Mutta kun jotenkin nuo uusien asioiden opettelemiset ja niistä saadut ilot ja hmmm... miten sanoisin, oikea Luovuus, niin ne on kaks eri asiaa. Siis mun mielestäni. Mutta mitenkä sen selittäisin, niin se on jo vähän vaikeampi juttu se.
        Tuosta matematiikan opettajasta kun kirjoitit, niin mulle on käynyt samalla tavalla.
        Ihan ihme opettaja, miten ihmeessä saikaan sekotettua numeroita mun päähäni niin sopivasti järjestykseen, että suorastaan kolina kävi, ku numerot hyppeli mun aivojen seinämissä.
        Tyytyväisyyden tunne uusien asioiden oppimisessa on ihana tunne. Jo se, että on päättänyt opetella jonkun asian, niin sekin saa rintaa rottingille. Mutta villasukkien kantapäätä en silti ala opettelemaan. Ei käy. Sitäpaitsi pääsen paljon helpommalla, kun veljen vaimo ne tekee. Minä vastapalvelukseksi teen joitakin muita asioita, joita hän inhoaa ja minä rakastan.
        Mutta tuleeko esimerkiksi sinulle Intohimoinen, aivan pakonomainen, suorastaan Ällistyttävä halu ja paneutuminen ja tunne, että ei voi keskittyä mihinkään muuhun asiaan, kuin tehdä juuri määrättyä asiaa. Inspiraatio poissulkee muut asiat ympäriltä.
        Jotenkin näin. Tämmöstä vähä tarkotin, kun kirjoitin, että kaks eri asiaa.
        He-heee, ehkei kukaan ymmärrä, mitä tässä yritin selittää. Mut mähän SANOIN, että tää on vähän vaikeampi selittää. :)

        Heikunkeikku hei,
        saanko kysyä, utelias kun olen, ei toki pakko vastata jos et halua, ei liity mitenkään noihin sanoihisi tuossa edellä. Kiinnostaisi tietää, kun opetat soittamista , niin olen käsittänyt, niin näetkö heti oppilaistasi, kuka on luova ja kuka vaan haluaa opetella sen soittamisen taidon. Koska nehän ovat kaksi eri asiaa, Taito ja hallita jokin osaaminen, sehän tulee kovalla harjoittelulla, tai sitten sellainen luontainen luovuus, joka pulppuaa jostain ihmisen sisältä. Näkeekö sen heti lapsesta kummasta on kyse, näissä musiikkiasioissa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Joojoo, minäkin tajuun sun sanomiset. Ja vieläpä asiat, joista kirjoitit ovat täyttä asiaa, enemmänkin.
        Mutta kun jotenkin nuo uusien asioiden opettelemiset ja niistä saadut ilot ja hmmm... miten sanoisin, oikea Luovuus, niin ne on kaks eri asiaa. Siis mun mielestäni. Mutta mitenkä sen selittäisin, niin se on jo vähän vaikeampi juttu se.
        Tuosta matematiikan opettajasta kun kirjoitit, niin mulle on käynyt samalla tavalla.
        Ihan ihme opettaja, miten ihmeessä saikaan sekotettua numeroita mun päähäni niin sopivasti järjestykseen, että suorastaan kolina kävi, ku numerot hyppeli mun aivojen seinämissä.
        Tyytyväisyyden tunne uusien asioiden oppimisessa on ihana tunne. Jo se, että on päättänyt opetella jonkun asian, niin sekin saa rintaa rottingille. Mutta villasukkien kantapäätä en silti ala opettelemaan. Ei käy. Sitäpaitsi pääsen paljon helpommalla, kun veljen vaimo ne tekee. Minä vastapalvelukseksi teen joitakin muita asioita, joita hän inhoaa ja minä rakastan.
        Mutta tuleeko esimerkiksi sinulle Intohimoinen, aivan pakonomainen, suorastaan Ällistyttävä halu ja paneutuminen ja tunne, että ei voi keskittyä mihinkään muuhun asiaan, kuin tehdä juuri määrättyä asiaa. Inspiraatio poissulkee muut asiat ympäriltä.
        Jotenkin näin. Tämmöstä vähä tarkotin, kun kirjoitin, että kaks eri asiaa.
        He-heee, ehkei kukaan ymmärrä, mitä tässä yritin selittää. Mut mähän SANOIN, että tää on vähän vaikeampi selittää. :)

        Ei mulla tällä hetkellä ole sellaista luovan puuskaa, että tarttis heti tehdä toi nyt. Mutta väitän että se on siksi, koska mun aika on kortilla. Aina on joku muuttamassa, joku projekti, joku joka kaipaa apua. Ja kunhan tässä tammikuussa saan viimeiset muuttajat (muuttujat) pois, alkaa remppa. Jonkinlaista syyhyä on siihen hommaan kyllä.

        Mutta enemmän tykkään niinpäin, vai onko pakon sanelema?, että teen jotain ja sitten upotan sieluni siihen. Mun mielestä luovuus ei tarvi käsitellä taidetta, vaan tahtoisin nähdä se enemmän miten asioita lähestyy. Että tekee niistä taidetta. Niin kuin vaikka siivoaminen tai puutarhuitelu tai ihan mikä vaan.

        On mullakin juttuja johon intohimoni kosketus ei vielä yllä, kuten vaikka silittäminen. On vähän niinkuin mun kantapää :) Mutta pitäähän niitä paskahommiakin olla, jotta sitten osaa arvostaa niitä kivoja duuneja. Voi unelmoida niiden äärellä, että kohta pääsen tekemään just sitä....


      • Heikunkeikku
        hmp.f kirjoitti:

        Ei mulla tällä hetkellä ole sellaista luovan puuskaa, että tarttis heti tehdä toi nyt. Mutta väitän että se on siksi, koska mun aika on kortilla. Aina on joku muuttamassa, joku projekti, joku joka kaipaa apua. Ja kunhan tässä tammikuussa saan viimeiset muuttajat (muuttujat) pois, alkaa remppa. Jonkinlaista syyhyä on siihen hommaan kyllä.

        Mutta enemmän tykkään niinpäin, vai onko pakon sanelema?, että teen jotain ja sitten upotan sieluni siihen. Mun mielestä luovuus ei tarvi käsitellä taidetta, vaan tahtoisin nähdä se enemmän miten asioita lähestyy. Että tekee niistä taidetta. Niin kuin vaikka siivoaminen tai puutarhuitelu tai ihan mikä vaan.

        On mullakin juttuja johon intohimoni kosketus ei vielä yllä, kuten vaikka silittäminen. On vähän niinkuin mun kantapää :) Mutta pitäähän niitä paskahommiakin olla, jotta sitten osaa arvostaa niitä kivoja duuneja. Voi unelmoida niiden äärellä, että kohta pääsen tekemään just sitä....

        Oi vaatteitten silittäminen, hyi kamalaa sentäs, miten osaakaan olla vastenmielistä puuhaa. Kantapäämme ovat identtiset:)
        Hyvin kirjoitit, kuten aina. Tiedän tuon hankaluuden, että aina ei voi paneutua haluamaan hommaan jos on muuttujia mukana ja on pakko ottaa ne huomioon.
        Ollos nyt kuule hermostumatta mulle, jos sanon, että musta kuitenkin tuntuu vähän siltä, että puhutaan himpun verran eri asioista.
        Niinku kyllähän tiedät vaikka Omenat. Niitä on eri lajikkeita ja Ruusuja vinot pinot erilaisia, vaikka ovatkin ruusuja.
        Erilaisia hyviä kommentteja on tullut tähän ketjuun. Hyvä aloitus mun mielestä ja on ollut kiva lukea muiden mielipiteitä.
        Alkujaan ajattelin Luovuudesta yhellä tavalla (sillä mun tavallani siis), mutta huomaan, että siitä voi ajatella monenmoisesti. "Luovuus"-sana on nyt hetkisesti mennyt tietämättömyyden puolelle. Kauheesti eri alalajeja, sivupolkuja ja vaikka mitä.
        Mun tarttee pistää nyt hetkeks kyynärpää pöydän päälle, painaa nyrkki otsaan ja ottaa muutenkin sopiva mietiskelyasento ja alkaa tuumimaan kysymystä, että mitä se Luovuus oikein on.


      • Heikunkeikku
        rosaliiin kirjoitti:

        Heikunkeikku hei,
        saanko kysyä, utelias kun olen, ei toki pakko vastata jos et halua, ei liity mitenkään noihin sanoihisi tuossa edellä. Kiinnostaisi tietää, kun opetat soittamista , niin olen käsittänyt, niin näetkö heti oppilaistasi, kuka on luova ja kuka vaan haluaa opetella sen soittamisen taidon. Koska nehän ovat kaksi eri asiaa, Taito ja hallita jokin osaaminen, sehän tulee kovalla harjoittelulla, tai sitten sellainen luontainen luovuus, joka pulppuaa jostain ihmisen sisältä. Näkeekö sen heti lapsesta kummasta on kyse, näissä musiikkiasioissa.

        "rosaliiin"
        Mulla on nyt pikkunen ongelma. Pyörällä pää niinsanotusti.
        Vastaisin sulle, mutta kysymys on niin laaja ja kun en nyt ole varma, että tarkoititko luovuudella musikaalisuutta vai mitä tarkoitit?
        Sen verran, että "luontainen luovuus" ei niin helposti voi tulla esille aloittelijan kanssa, jolla ei vielä ole toimivia työkaluja (kädet), joilla voisi näyttää sitä luovuutta.
        Sitten on kans semmonen asia, että lapsen luonne vaikuttaa paljon, että kuinka äkkiä mitäkin hänestä saa irti.
        Esimerkkinä lapsi, joka on hyvin arka, niin hän ei välttämättä uskalla tuoda "sisintään esille", ennen kuin on opettajansa oppinut kunnolla tuntemaan.
        Myös mitä kokemuksia lapsella on ollut aikaisemmasta opettajasta, mikäli on ollut aikaisemmin toisella opettajalla.
        Ulospäin suuntautunut lapsi on rohkeampi esittämään asioita, ujo ei jne. jne..
        Rohkea "pelkäämätön" lapsi voi aluksi tuntua musikaalisemmalta, kuin joku arka, ujo, vähäpuheinen ja vähäeleetön lapsi, vaikka myöhemmin tämä ujo osoittautuisikin paljon lahjakkaammaksi. Vältän liian pitkälle meneviä luulottelemisia oppilaista, ennen kuin tunnen heidät paremmin.
        Hitaasti hyvä tulee.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "rosaliiin"
        Mulla on nyt pikkunen ongelma. Pyörällä pää niinsanotusti.
        Vastaisin sulle, mutta kysymys on niin laaja ja kun en nyt ole varma, että tarkoititko luovuudella musikaalisuutta vai mitä tarkoitit?
        Sen verran, että "luontainen luovuus" ei niin helposti voi tulla esille aloittelijan kanssa, jolla ei vielä ole toimivia työkaluja (kädet), joilla voisi näyttää sitä luovuutta.
        Sitten on kans semmonen asia, että lapsen luonne vaikuttaa paljon, että kuinka äkkiä mitäkin hänestä saa irti.
        Esimerkkinä lapsi, joka on hyvin arka, niin hän ei välttämättä uskalla tuoda "sisintään esille", ennen kuin on opettajansa oppinut kunnolla tuntemaan.
        Myös mitä kokemuksia lapsella on ollut aikaisemmasta opettajasta, mikäli on ollut aikaisemmin toisella opettajalla.
        Ulospäin suuntautunut lapsi on rohkeampi esittämään asioita, ujo ei jne. jne..
        Rohkea "pelkäämätön" lapsi voi aluksi tuntua musikaalisemmalta, kuin joku arka, ujo, vähäpuheinen ja vähäeleetön lapsi, vaikka myöhemmin tämä ujo osoittautuisikin paljon lahjakkaammaksi. Vältän liian pitkälle meneviä luulottelemisia oppilaista, ennen kuin tunnen heidät paremmin.
        Hitaasti hyvä tulee.

        Kiitos. Hieno vastaus, sen vuoksi just laitoin, ettei tarvitse vastata jos et halua, koska noin sen kuvittelin menevän. Elikkä sitä on vaikeaa nähdä lapsesta musikaalista lahjakkuutta ennen kuin tekniikkaa on hallussa, Joskushan pelkkä rallattelu ja musiikin tapailu kertoo musikaalisuudesta, vai mitä. Käsitinköhän oikein, että luovuus musiikissa tulee esille vasta myöhemmin. Rohkea pelkäämätön lapsi osaa ehkä luovasti heittäytyä ennen kuin riittävä tekniikka on edes hallussa. Onko se silloin luovuutta vai mitä.
        Musikaalinen lahjakkuus ja luovuus musiikissa, voiko niiden väliin laittaa yhtäläisyysmerkin. Mitä mieltä opettaja on.

        Kävin susukikoulun joulujuhlassa ja siellä jokainen esiintyy, pieni samettimekkoinen tyttö oli niin liikuttava, opettaja laittoi viulun oikeaan asentoon ja sitten rokan käteen oikein ja sitten opettajan kanssa tämä pikkutyttö soitti muuttaman vedon. Tuli mieleen, että mihinköhän kohtaa hän asettuu tässä luovuusakselilla. Taitaa olla kaikki vielä nupuillaan, niin tekniikka kuin luovuuskin.
        Nuori mies, joka oli jo paljon pitemmällä, hän soittaa pianoa ja kuuli tuossa konsertissa kun joku kokeneempi (tuossa konsertissahan on hyvin laaja ikäjakauma) soitti pink pantterin, olipa vaikeaa kun olisi pitänyt heti opetella soittamaan ko kappale. Innostus ja luovuus kulkee myös käsi kädessä, joskus tuntuu, että innostus vaatii luovuutta ja toisaalta luovuus vetää aina uutta innostusta puoleensa.


      • Heikunkeikku
        rosaliiin kirjoitti:

        Kiitos. Hieno vastaus, sen vuoksi just laitoin, ettei tarvitse vastata jos et halua, koska noin sen kuvittelin menevän. Elikkä sitä on vaikeaa nähdä lapsesta musikaalista lahjakkuutta ennen kuin tekniikkaa on hallussa, Joskushan pelkkä rallattelu ja musiikin tapailu kertoo musikaalisuudesta, vai mitä. Käsitinköhän oikein, että luovuus musiikissa tulee esille vasta myöhemmin. Rohkea pelkäämätön lapsi osaa ehkä luovasti heittäytyä ennen kuin riittävä tekniikka on edes hallussa. Onko se silloin luovuutta vai mitä.
        Musikaalinen lahjakkuus ja luovuus musiikissa, voiko niiden väliin laittaa yhtäläisyysmerkin. Mitä mieltä opettaja on.

        Kävin susukikoulun joulujuhlassa ja siellä jokainen esiintyy, pieni samettimekkoinen tyttö oli niin liikuttava, opettaja laittoi viulun oikeaan asentoon ja sitten rokan käteen oikein ja sitten opettajan kanssa tämä pikkutyttö soitti muuttaman vedon. Tuli mieleen, että mihinköhän kohtaa hän asettuu tässä luovuusakselilla. Taitaa olla kaikki vielä nupuillaan, niin tekniikka kuin luovuuskin.
        Nuori mies, joka oli jo paljon pitemmällä, hän soittaa pianoa ja kuuli tuossa konsertissa kun joku kokeneempi (tuossa konsertissahan on hyvin laaja ikäjakauma) soitti pink pantterin, olipa vaikeaa kun olisi pitänyt heti opetella soittamaan ko kappale. Innostus ja luovuus kulkee myös käsi kädessä, joskus tuntuu, että innostus vaatii luovuutta ja toisaalta luovuus vetää aina uutta innostusta puoleensa.

        Oikeastaan ei noinkaan, että "...vaikea nähdä lapsesta musikaalista lahjakkuutta ennen kuin tekniikka on hallussa." Tekniikkaa joutuu harjoittelemaan koko ajan.
        Se täytyy nyt sanoa, että minulla ei ole kovin nuoria oppilaita. En tahdo.
        Hyvin nuorten lasten kanssa täytyy opettaa vähän eri tavalla ja ehkä heille sopii alussa korvakuulolla soittaminen ja lallattelut. Tykkään itse aloittaa vähän vanhempien kanssa, joiden kanssa voi heti ruveta opettelemaan nuoteista soittamista.
        Jos on lahjakas oppilas, niin hyvin alussa jo hänen soitto antaa pieniä "vihjeitä" musikaalisuudesta. Rytmitaju esimerkiksi ja jos hän painaa vaikkapa D-nuottia, joka pitäisi olla E, niin jos laulan Een, niin oppilas heti välittömästi korjaa Deensä Eehen.
        Tai pieniä dynamiikkamuutoksia juuri oikeissa kohdissa.
        Olishan niitä esimerkkejä enemmänkin.
        Eniten mulla on oppilaana vähän pidemmällä olevia. Tai aikuisia, joiden kanssa voi jo hioa hiomasta päästyäänkin kappaleita. Hienosäätää ja keskustella tulkinnasta. Ja millä tekniikalla saisi jonkun kohdan kappaleesta menemään sujuvammin.
        Myös se, että jos saa oppilaasta vieläkin enemmän puristettua syvempää tulkintaa, niin se ilahduttaa mua.


      • "hmp.f
        Mun mielestä ihminen menee koko ajan kohti tuhoa sillä..."

        Sinulla on hienoja ajatuksia, joihin on helppo yhtyä. Itse tekeminen on minustakin henkisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Tässä huushollissa on paljon itse tehtyä, puolet huonekaluista, remontit, kasvihuone, johon kasvitkin kasvatettu itse siemenestä asti. Nuorempana tein jopa stereovahvistimeni kaiuttimineen itse.
        Ja vaikka koko huusholli on minun vastuullani, sitä nättiyttäkin löytyy, ainakin kesällä pihalla. Olen jopa neulonut itselleni slipoverin (30 vuotta sitten), joka on edelleen silloin tällöin käytössä koiran kanssa ulkoillessa. Ainoa vika on väri, siksi kai vieläkin hyvässä käyttökunnossa.

        Siivoamista en kyllä osaa luovuuteen yhdistää, vihaan siivoamista ja tiskaamista;) Sitäkin vaan on harrastettava. Ruuanlaitostakaan en oikein tykkää, välttämätön paha, leipominen mukavampaa ja niissä minulla on nyt apuna tuo itse tehty tietokoneohjelma. Taidan ensiviikolla joku ilta ottaa tabletin kaveriksi keittiöön ja
        tehdä jouluaterian jälkiruuaksi taatelijäädykkeen, nam nam.


      • eppu2
        entinenmiäs kirjoitti:

        "hmp.f
        Mun mielestä ihminen menee koko ajan kohti tuhoa sillä..."

        Sinulla on hienoja ajatuksia, joihin on helppo yhtyä. Itse tekeminen on minustakin henkisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Tässä huushollissa on paljon itse tehtyä, puolet huonekaluista, remontit, kasvihuone, johon kasvitkin kasvatettu itse siemenestä asti. Nuorempana tein jopa stereovahvistimeni kaiuttimineen itse.
        Ja vaikka koko huusholli on minun vastuullani, sitä nättiyttäkin löytyy, ainakin kesällä pihalla. Olen jopa neulonut itselleni slipoverin (30 vuotta sitten), joka on edelleen silloin tällöin käytössä koiran kanssa ulkoillessa. Ainoa vika on väri, siksi kai vieläkin hyvässä käyttökunnossa.

        Siivoamista en kyllä osaa luovuuteen yhdistää, vihaan siivoamista ja tiskaamista;) Sitäkin vaan on harrastettava. Ruuanlaitostakaan en oikein tykkää, välttämätön paha, leipominen mukavampaa ja niissä minulla on nyt apuna tuo itse tehty tietokoneohjelma. Taidan ensiviikolla joku ilta ottaa tabletin kaveriksi keittiöön ja
        tehdä jouluaterian jälkiruuaksi taatelijäädykkeen, nam nam.

        Sinullahan on luovuutta moneen suuntaan ja sitten vielä sanot, ettei pätkääkään.
        Lienetkö turhan vaatimaton.
        Luovuus syntyy noin lyhyesti sanottuna, pään ja käsien yhteistyöstä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Sinullahan on luovuutta moneen suuntaan ja sitten vielä sanot, ettei pätkääkään.
        Lienetkö turhan vaatimaton.
        Luovuus syntyy noin lyhyesti sanottuna, pään ja käsien yhteistyöstä.

        No juu, vaatimattomuus kieltämättä taitaa olla yksi hyveeni/paheeni, on siitä ennenkin huomautettu.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Oi vaatteitten silittäminen, hyi kamalaa sentäs, miten osaakaan olla vastenmielistä puuhaa. Kantapäämme ovat identtiset:)
        Hyvin kirjoitit, kuten aina. Tiedän tuon hankaluuden, että aina ei voi paneutua haluamaan hommaan jos on muuttujia mukana ja on pakko ottaa ne huomioon.
        Ollos nyt kuule hermostumatta mulle, jos sanon, että musta kuitenkin tuntuu vähän siltä, että puhutaan himpun verran eri asioista.
        Niinku kyllähän tiedät vaikka Omenat. Niitä on eri lajikkeita ja Ruusuja vinot pinot erilaisia, vaikka ovatkin ruusuja.
        Erilaisia hyviä kommentteja on tullut tähän ketjuun. Hyvä aloitus mun mielestä ja on ollut kiva lukea muiden mielipiteitä.
        Alkujaan ajattelin Luovuudesta yhellä tavalla (sillä mun tavallani siis), mutta huomaan, että siitä voi ajatella monenmoisesti. "Luovuus"-sana on nyt hetkisesti mennyt tietämättömyyden puolelle. Kauheesti eri alalajeja, sivupolkuja ja vaikka mitä.
        Mun tarttee pistää nyt hetkeks kyynärpää pöydän päälle, painaa nyrkki otsaan ja ottaa muutenkin sopiva mietiskelyasento ja alkaa tuumimaan kysymystä, että mitä se Luovuus oikein on.

        Ymmärsin sen niin, että tarkoitit sitä tilaa jolloin luodaan jotain. Se perinteinen, tukka sekaisin, palo silmissä, kieli poskella :)) No ei nyt sentään, melkein ainakin.

        Mutta jos aattelet niin, että sulla olisi se palo... mutta ei erityistä paikkaa/aikaa johon upottaa se? Joudut ripottelemaan se vähän joka paikkaan, koska muuten ei tunnu että elät. Sä vaan oot, eikä se riitä, ei riitä millään.


    • Luovuus on toisissa suuri kantava voima, toiset taas saavat ihottumaa pelkästä sanasta. Kiinnitin huomiota avauksen arvioon siitä että luomisen tarve olisi jotenkin itsensä esille tuomista, tarvetta olla keskipisteenä, saada tunnustusta tai kiittelyjä. Onhan varmasti luovia ihmisiä jotka saavat saavat suurta mielihyvää ja iloa positiivisesta palautuksesta, mutta luulen sen olevan kuitenkin sivuseikka. Luova työ on saada jotain aikaan, omilla käsillään, omilla aivoillaan, toteuttaa itseään ja omia ideoitaan. Luova ajattelu uudistaa ja vie eteenpäin.
      Jos luova ihminen menettää mahdollisuuden luomiseen niin hänelle tulee helposti sellainen fiilis että miksi yleensäkin nousen sängystä ylös aamulla, kun kaikki on jo kertaalleen tehty.

      • "Paloma.se.co"

        Niin.
        Aloittajahan viittasi kaipuussaan erityisesti minuun.
        Mitäs luulet?
        Olenkohan minä nykyinen keski-piste? :)
        Uskallatko tunnustaa.

        H.


      • Ajatuksesi luovuudesta sopii hyvin ainakin meikäläiseen. En todellakaan nauti keskipisteenä olemisesta, en kaipaa tunnustusta ja kiittelyjä, enkä huomiota. Toki positiivista palautettakin on kiva saada mutta suurin merkitys on sillä, kun itse on tyytyväinen omiin aikaansaannoksiinsa.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Niin.
        Aloittajahan viittasi kaipuussaan erityisesti minuun.
        Mitäs luulet?
        Olenkohan minä nykyinen keski-piste? :)
        Uskallatko tunnustaa.

        H.

        Älähän nyt taas tyrkytä itseäsi kaiken keskipisteeksi. En viitannut erityisesti sinuun, tulit vain mainituksi tuodessani esiin omia puutteitani.


    • Se on varmaan eri aikoina erilaista, millaista luovuutta tarvitaan.
      Omalla kohdalla, jos jonkinlaista luovuutta on olluut, niin sillä ei tänä päivänä ole merkitystä, ainakaan muille.
      Sulla sitä on, kun ole tehnyt tietokoneohjelman.
      Muuten aika paljon samat kuviot, kun Sinulla.
      Erotuksena se, että minulla oli kuvaamataidossa kymppi, se oli jopa ansaittukin.
      Käsitöissä se puutarhapöytä, joka ei kunnolla pysynyt pystyssä, kun seinää vasten, se ei ollut ysin arvoinen.
      Soittimiakin on, että melkein sais orkesterin, mutta on onneksi tuo itsekritiikki sen verran hyvä, ettei niillä muita sen kummemmin kun itseäänkään kiusannu..
      Opin minä kanteleella soittamaan yhden kappaleen, Varpunen Jouluaamuna, Sitten tuli juhannuksenkesä,, vähä tyhmäntuntuista soittaa sitä varpunen jouluaamuna. Kanteleensoittokin jäi.

      • Heikunkeikku

        "k-kotton"
        Toi on niin totta, kun kirjoitit "sillä ei tänä päivänä ole merkitystä".
        Mulla on myös monia asioita, joista noin ajattelen. Kuten kuvaamataidosta, josta minullakin oli koulussa aina kymppi. Monia taluluja vääntänyt ja piirroksia ym. ym. Mutta mihin mä niitä lykkäisin jos alkaisin tekemään. Tarpeeliinen määrä täälä kodin seinillä. Enempää ei edes kehtaisi tällätä. Yks öljyväritaulu (maisema) kököttää saaren ulkovessan seinällä. Sinne se sopii sopimattomuuden takia:)
        Ja myös yks asia on se, josta mainitsit eli itsekritiikki. Jos joskus onkin ollut pikkasen paremman puoleinen kynän tai pensselin heiluttaja, niin kun sitä hommaa ei jatkuvasti ylläpidä ja harjoittele, niin kylläpä heiluttelut huononee. Päänsisus Tietää, mimmosen lopputuloksen haluaisi ja jos ennen muinoin siinä onkin onnistunut, niin nykyään lopputulos on kaikkea muuta, kuin se mitä alunperin oli ajatellut. Mitä hyötyä on värkätä epäpilallisia töherryksiä.
        Minäkin sain pienenä likkana haitarin, kun äitee sanoi isälleni, että mitä sitä nyt pianoa ostamaan likalle, kun voi halvemmallakin vehkeellä soittaa.
        Kyllä oli hankalaa vedellä haitaria ees-taas, että puhallusta riittäis äänen saantiin. Jotakin korvakuulolla räpelsin, mutta ei tuottanut mitään tyydytystä. Onneksi sen pianon sitten sain.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "k-kotton"
        Toi on niin totta, kun kirjoitit "sillä ei tänä päivänä ole merkitystä".
        Mulla on myös monia asioita, joista noin ajattelen. Kuten kuvaamataidosta, josta minullakin oli koulussa aina kymppi. Monia taluluja vääntänyt ja piirroksia ym. ym. Mutta mihin mä niitä lykkäisin jos alkaisin tekemään. Tarpeeliinen määrä täälä kodin seinillä. Enempää ei edes kehtaisi tällätä. Yks öljyväritaulu (maisema) kököttää saaren ulkovessan seinällä. Sinne se sopii sopimattomuuden takia:)
        Ja myös yks asia on se, josta mainitsit eli itsekritiikki. Jos joskus onkin ollut pikkasen paremman puoleinen kynän tai pensselin heiluttaja, niin kun sitä hommaa ei jatkuvasti ylläpidä ja harjoittele, niin kylläpä heiluttelut huononee. Päänsisus Tietää, mimmosen lopputuloksen haluaisi ja jos ennen muinoin siinä onkin onnistunut, niin nykyään lopputulos on kaikkea muuta, kuin se mitä alunperin oli ajatellut. Mitä hyötyä on värkätä epäpilallisia töherryksiä.
        Minäkin sain pienenä likkana haitarin, kun äitee sanoi isälleni, että mitä sitä nyt pianoa ostamaan likalle, kun voi halvemmallakin vehkeellä soittaa.
        Kyllä oli hankalaa vedellä haitaria ees-taas, että puhallusta riittäis äänen saantiin. Jotakin korvakuulolla räpelsin, mutta ei tuottanut mitään tyydytystä. Onneksi sen pianon sitten sain.

        Sitä kun ikää on tullut, niin väliin tunne, onko tämä ollut sitä, mitä on toivonut.
        No, ei minulla niin huonosti ole mennyt.
        Nyt , jos olisi valinta, rakennuspuolelle ehkä kiinnostus suurempi.
        Sinä olet ammattilainen noissa soittohommissa.
        Minä olen parissakin tilaisuudessa ollut, kun hyvällä itsetunnolla varustettu aloitteleva soittaja on esitellyt soittotaitojaan, niin tuntunut, että yksikin kappale olisi riittänyt.
        On minulla haitarikin, mutta eräs sanoi, ettei sinusta soittajaa tule, kun sormet on pökylät.
        Ei se edes kuullut minun soittamista.
        On se hyvä, että tavoitteita on, mutta ei joka asiassa kannata vetää sitä rimaa korkealle.


    • Kun luovuudesta tuli jokamiehen ominaisuus, joskus 70-luvun lopulla, taisin olla ensimmäisiä luovuuskurssitettavia. Silloin uskottiin vahvasti, että koulu tappaa luovuuden vedoten siihen, että alle kouluikäisistä lapsista oli luovia melkein kaikki, yli 20-vuotiaista enää vain neljä prosenttia.

      En tiedä, millaiset nuo prosentit ovat tänä päivänä ja mitä luovuuteen nykyisin sisällytetään. Minusta täällä esitetyt määrittelyt tuntuvat kattavilta.

      Olenko itse luova ? Tuskin. Tai no. Elämänasenteeni on luultavasti ollut luova.
      Elämäkertakurssilla toinen kurssilainen totesi, ettei tuollaista elämää voi olla kenelläkään..))

      Vastauksissa painotettiin luomisen iloa. Monet taiteilijoitten elämäkerrat kertovat myös luomisen tuskasta; masennuskausista, epäuskosta ja riittämättömyydestä.
      Siinä mielessä kai meidän tavisten luovuus on paljon keveämpää, kun se ei välttämättä sisällä noita mainittuja asioita.

      Aloittaja saikin jo hyvästi kannustusta. Mitenkäs se miehinen itsetsemppaus kuuluikaan: "muut tekevät mitä osaavat, minä teen mitä tahdon"..))
      Ei muuta kuin luomaan...

    • Tavuviiva

      Aloittaja liitti luovuus-sanan taiteisiin. En tiedä tuleeko semanttinen sotku, jos taidoista tehdään synonyymi luovuudelle. Puhutaan esim. kädentaitajista.
      Maalit kangaspohja: Onko tekijällä intentio? Tuleeko tekijä tehneeksi jotain? Generoiko jokin teos tekijältään uuden.
      Mitä luova ihminen luo. Milloin teos on luomus; silloinko kun se on ripustettu taideteoksena jonkin gallerian seinälle? Se on ikäänkuin hyväksytty taideteokseksi, luomukseksi.
      Jonkin ohjelman tekeminen vaatii taitoja, loogista ajattelua ja matemaattisia taitoja jne. Onko se luovaa, edellyttäisi taiteenteorioiden tutkimista.
      Design, huonekalun idea, suunnittelu jne. Esim nuori eturivin designeri Tapio Anttila, mikä hän on. Vaatii monen asian tietämystä, ehkä jonkin toisen suunnittelijan innoitusta ja kaupallistakin ajattelua, mutta hän on onnistunut.
      Entä julisteet, joissa on sanoma, selvä viesti?
      Entä nettiin laitettu taiteilijan ottama valokuva, mikä ei päädy museon seinälle koskaan. Se on. Kuka löytää. Kuka tulostaa. Onko tuloste luomus=taideteos?
      Runous. En uskalla sanoa mitään. Puhutaan pöytälaatikkorunoilijoista.
      Miten kustantamo pystyy määrittelemään, että jotkin runot kokoelmana ovat saavuttaneet taiteellisen tason ja voidaan julkaista,
      Soittaja, virtuoosi. Onko hän muuta, kuin jo luodun kappaleen toistaja, olkoonkin, että olisi t a i t a v a, tunteisiinkin vetoava. Joku toinen vaikkapa Bach on jo conserton luonut.
      Mielestäni luovuus täytyisi määritellä jotenkin taiteen määrittelyn kautta.
      Miksi puhutaan korkeakulttuurista?
      Arvotus? Arvotusongelma?
      Ei kaikki pöhinä ole mielestäni luovaa.
      Saatetaan törmätä esteetikkoihin, mitäs sitten.
      Mutta aloittajan puusepäntaidoilla tehtu esine voi saavuttaa sen tason, että se voi olla luomus, taideteos.
      Saa täydentää tätä ajatusryöpsäystä.

    • Luovasti_parempaa_ja

      Luovuus ja avoin leikkimieli ovat minulle tärkeimmät ja rakkaimmat ominaisuudet. - Luovuus on paljon muutakin kuin vain taiteen tekemistä.

      Luovan ajattelun avulla voi löytyä paljonkin uusia mahdollisuuksia. Uusia ideoita, uusia versioita vanhoista, aina voi kehittää parempaa, käyttökelpoisempaa ja sopivampaa yms. Aina voi muokata jotain entistä parempaa. Maailmaakin voi parantaa.

    • ent.siivoojaparka

      """ Silloin uskottiin vahvasti, että koulu tappaa luovuuden vedoten siihen, että alle kouluikäisistä lapsista oli luovia melkein kaikki, yli 20-vuotiaista enää vain neljä prosenttia.""""

      Noin. Siinä se tuli, mitä myös ajattelin.
      Se luovuus häviää jonnekin, kun tulee tilalle kaikkea mikä tarjotaan valmiina, ohjeistetaan valmiiksi mitä milläkin tehdään; tässä on värikynät, piirtäkää talo, tässä on virkkuukoukku ja lankaa, tehdäänpä äidille patalappu opettajan antamien ohjeitten mukaan ..., istukaapa hiljaa ja selkä suorana (kaikki samassa asennossa) ... nyt lauletaan kaikki samaan aikaan; pieni kissanpoikanen ... ja sitten kaikki hiljaa, hiljaa!!! Kukas siellä hymiseee omakeksimäänsä laulua! Hiljaa!!!

      Luovuus säilyy parhaiten vain vapaudessa.

      Ensimmäisenä luovuudesta tuli mieleen ne lasteni pitkin olohuoneen lattiaa purkamat lankakerät.
      "Kato!", sanoivat ylpeänä teoksensa vieressä seisoen. Katsoinhan minä ja mielessäni siunailin sitä siivoa. Sitten varovasti taideteosta yrittämättä sotkea hiippailin varpaillani sen yli.
      "Hullu, kun kävelee läpi seinien, mitä sä teet", kumpikin henkeään haukkoen silmät pyöreinä ...

      Tuli mieleen, miten likka istui alle kouluikäisenä pikkujakkaralla kädet polvien päällä niinkuin pieni Väinämöinen ja lauloi omin sanoin ja sävelin pitkiä loilotuksia.

      Koulu tappaa ihmisestä paljon, ainakin se entivanhanen koulu. Nythän niillä kuulostaa lapsilla olevan vähän vapaampaa koulussa. Jospa se luovuuskin säilyisi paremmin.

      • Vuotta vanhemman sisareni kanssa keksimme alle kouluikäisinä omia leikkejä.
        Piirrettiin taloja, niihin huoneita ja kalusteita, napit otettiin ihmisiksi.

        Äidinäiti meillä kyläillessään ja touhujamme katsellessaan sanoi; ei meidän Maire napeilla leiki".
        Maire oli hänen suht' ikäisemme pojantyttärensä.

        Kesäisin keksittiin ulkoleikkejä, pienen kallionkolossa olevan vesilammikon ympärille rakensimme talon, laiturin rannalle ym.

        Sisareni luovuus toteutuu edelleen käsitöissään.
        Minun on tainnut matkalla kadota kokonaan.


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Vuotta vanhemman sisareni kanssa keksimme alle kouluikäisinä omia leikkejä.
        Piirrettiin taloja, niihin huoneita ja kalusteita, napit otettiin ihmisiksi.

        Äidinäiti meillä kyläillessään ja touhujamme katsellessaan sanoi; ei meidän Maire napeilla leiki".
        Maire oli hänen suht' ikäisemme pojantyttärensä.

        Kesäisin keksittiin ulkoleikkejä, pienen kallionkolossa olevan vesilammikon ympärille rakensimme talon, laiturin rannalle ym.

        Sisareni luovuus toteutuu edelleen käsitöissään.
        Minun on tainnut matkalla kadota kokonaan.

        Napeilla leikin varmaan vielä kouluikäisenäkin (salaa yksin ollessa). Oli mummonappeja (ruskeita päältäpäin vähän rypyläisiä), vauvanappeja, kouluikäisiä, perheitä ... Ison mustan isänapin riuhtaisin salaa isän talvipompasta ...

        Sisarusten nähden niillä ei voinut leikkiä, kun ihmettelivät, että mitä tuo pöhkö noita nappeja siirtelee, välillä nauraa ja taputtaa käsiäänkin ... Itse olin kaukana mielikuvitusmaailmassa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Napeilla leikin varmaan vielä kouluikäisenäkin (salaa yksin ollessa). Oli mummonappeja (ruskeita päältäpäin vähän rypyläisiä), vauvanappeja, kouluikäisiä, perheitä ... Ison mustan isänapin riuhtaisin salaa isän talvipompasta ...

        Sisarusten nähden niillä ei voinut leikkiä, kun ihmettelivät, että mitä tuo pöhkö noita nappeja siirtelee, välillä nauraa ja taputtaa käsiäänkin ... Itse olin kaukana mielikuvitusmaailmassa.

        Värit ja nappien koot todella ratkaisivat, kuka mitäkin esitti.
        En muista minkä ikäisenä nuo mielikuvitusleikit loppuivat, ehkä juuri koulu karsi liiat omat ideat.

        Tuo käsien taputus on minulla käytössä vieläkin, kunhan sopiva tilanne eteen osuu. Yleensä pyrin rajoittamaan kotioloihin.
        Tänäänkin olen jo kahdesti läpsyttänyt.


      • Minäkin toivon, esp, että uusi uljas koululaitos säilyttäsi ja varjelisi lapsen luovuutta. Hauskat esimerkit sinulla..))
        Minulla on kuitenkin epäilyni. Kuinkas muuten ?..)) Luovuus kukoistaa vapaudessa, mutta siellä voi kukoistaa paljon muutakin: mielivaltaa, kurittomuutta, tuhovoimia...
        Ja Ancelina, sinun luovuutesi näkyy ainakin kirjoitustaidossa, kuten siivoojankin.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Napeilla leikin varmaan vielä kouluikäisenäkin (salaa yksin ollessa). Oli mummonappeja (ruskeita päältäpäin vähän rypyläisiä), vauvanappeja, kouluikäisiä, perheitä ... Ison mustan isänapin riuhtaisin salaa isän talvipompasta ...

        Sisarusten nähden niillä ei voinut leikkiä, kun ihmettelivät, että mitä tuo pöhkö noita nappeja siirtelee, välillä nauraa ja taputtaa käsiäänkin ... Itse olin kaukana mielikuvitusmaailmassa.

        Ai että muitakin napeilla pelaajia on ? Meidän äiti oli hetken osapäivätyössä kun olin alle kouluikäinen. Mitään päivähoitoa ei tietenkään ollut, eikä auttavaista naapurintätiäkään, joten äiti jätti minut yksin sängylle ja antoi nappirasian seurakseni. Tiesi kai kokemuksesta, että siinä aikani kuluu. Kuten kuluikin.
        Kun äiti tuli muutaman tunnin jälkeen kotiin, siellähän minä olin samalla paikalla nappiseurakuntani kanssa.


      • eppu2
        Ancelina kirjoitti:

        Vuotta vanhemman sisareni kanssa keksimme alle kouluikäisinä omia leikkejä.
        Piirrettiin taloja, niihin huoneita ja kalusteita, napit otettiin ihmisiksi.

        Äidinäiti meillä kyläillessään ja touhujamme katsellessaan sanoi; ei meidän Maire napeilla leiki".
        Maire oli hänen suht' ikäisemme pojantyttärensä.

        Kesäisin keksittiin ulkoleikkejä, pienen kallionkolossa olevan vesilammikon ympärille rakensimme talon, laiturin rannalle ym.

        Sisareni luovuus toteutuu edelleen käsitöissään.
        Minun on tainnut matkalla kadota kokonaan.

        Kyllä nappileikit tuttuja on.
        Ennen oli ja sai hyvin vähän valmiita leluja, niitä keksittiin itse ja käytettiin mitä sattui löytymään. Kaikki tyhjät sirkkupaketitkin kelpasi.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kyllä nappileikit tuttuja on.
        Ennen oli ja sai hyvin vähän valmiita leluja, niitä keksittiin itse ja käytettiin mitä sattui löytymään. Kaikki tyhjät sirkkupaketitkin kelpasi.

        Eipä ollut liiemmin leluja, isän rakentamassa leikkimökissä leikittiin kauppaa ja luonnosta kerättiin myytävää.
        Oli se hauskaa ja mielikuvitusta kehittävää.


    • eppu2

      Luovuudeksi kai sanotaan sitä, kun kehittää jotain erilaista, ennen tekemätöntä.
      Luovuus kuuluu kaikille, vapaus kuuluu luovuuteen.
      Kaikkihan me luomme, omassa arkialämässämmekin luomme, ettemme edes huomaa sitä.
      Ratkaisemme eteemme tulevia ongelmia, luomme ratkaisuja.
      Sukkaa kutoessa miettii minkä värisen langan otan, minkälaisia kuvioita raitoja teen.
      Luovuutta on monella eri tasolla, mielestäni sitä sanaa ei pitäisi kiinnittää mihinkään tiettyyn asiaan.

    • tööttt

      Sairauteen menehtyi - niin runoilija Viita, Aleksis Kivi, ym. - kuin monet monet nuorena menehtynet
      - vasta kuoltuaan monet saavat arvostusta kuin säälipisteitä tai armopullia rikkaammilta. Hyvillään ovat myös monet kun vammaset, ontuvat, sokeat ja paskaksihakatut kuolevat pois - ei tule kolkuttamaan kenenkään portteja apua saadakseen sääliä, kenties irtohampaita ja tekosilmiä saadakseen tai proteseja, jotta esteetön omatoiminen liikkuminen olisi mahdollista jaksamisen puitteissa.
      Näistäkin asioista on varmaan turhaa palstalle kirjoittaa yhtään mitään koska enemistö ihmisistä on sitä mieltä että vajaakuntoisten on itse taisteltava menettämänsä ihmisoikeudet takaisin - siinäkään raakalaismaisessa yhteiskuntapelissä ei ketään voittajia koskaan ole. Ei liioin immeisten häpäisyissä ja julkeissa/ julkisissa nöyryyttämisissä.
      Yleisen huomioherättämisen ja keskipisteenä olemisen vouhottamisen sijasta mieluummin ehken toivoisi sitä käsien, silmien ja sydämen yhteistyötä
      - pikku Inekseltä sain omatekemän kortin, jossa hieno valkoinen hevonen, sydämiä jatähtiä, hienosti leikattu joulukuusi ja valkoinen poro - kortissa luki hyvää joulua ja terveyttä sulle uutta vuotta. Kiitos hänelle, pienelle taiteilijatytöllekin.

    • talvi.va

      Ehkäpä jonkinlaista luovuutta tuli käytettyä muutama päivä sitten, kun 3-vuotias oli vieraanani. Teimme isosta pahvilaatikosta auton. Styroksista konepelti ja perä. Taskulamput laitettiin valoksi. Vilkku saatiin otsalampustani. Ratti tuli kattilankannesta. Laatikon reunat oli nostettu ylös, vesseli mahtui istumaan ja kattokin saatiin. Teipillä toisesta reunasta kiinni, että välillä oli avomallinen. Onko kekseliäisyys sitten luovuutta tiedä häntä.

      • Tavuviiva

        Tuo kuullostaa kivalta. On idea ja kun osaa. Kaikki eivät edes yrittämällä onnistu. Arvokkaampi kuin valmis tuote.

        Olen varmaan ollut onnekas, kun ympärillä on ollut opettajia = helmiä ja muita ihmisiä, joten tukahduttamista en ole kokenut, päinvastoin.
        Soittamiseen, piirtämiseen ja lukemiseen/kirjoittamiseen olen saanut hyväksyntää ja kannustusta. Näistä ei tullut ammattia, mutta rakkaus niihin syntyi ja kiinnostus on tuonut "rikkautta" elämään.
        En sanoisi itseäni kovin luovaksi. Sellaisia sykäyksiä tuhertaa jotakin tapahtuu, mutta ihailen niitä, jotka ovat hyviä.

        P.S. pakko lisätä: arvostan puuseppiä, jotka ovat omin käsin valmistaneet itse jotakin ja voivat sanoa, että tuo on minun tekemäni.
        Ihan oikeasti olisin jossain vaiheessa halunnut oppia sorvaamaan.
        Konekammoisena se oli mahdoton idea.
        Kansakoulussa tyttöjen piti tehdä patalappu, mikä muotoutui pyramidiksi, kapeni ja kapeni. Kuinkahan monen äiti teki korjaustöitä kotona. Mutta tämäkään ei nitistänyt tahtotilaa. Neulonut olen.
        Siis höyläpenkin, sahanpurun, höyläyksen kiehkuroiden ja tuoreen puun tuoksu,siis myös tyttöjen olisi pitänyt voida tehdä puutöitä, muita kädentaitoja.
        Puusepän ammattia aliarvostetaan Suomessa. Missä työpaikat?


      • talvi.va
        Tavuviiva kirjoitti:

        Tuo kuullostaa kivalta. On idea ja kun osaa. Kaikki eivät edes yrittämällä onnistu. Arvokkaampi kuin valmis tuote.

        Olen varmaan ollut onnekas, kun ympärillä on ollut opettajia = helmiä ja muita ihmisiä, joten tukahduttamista en ole kokenut, päinvastoin.
        Soittamiseen, piirtämiseen ja lukemiseen/kirjoittamiseen olen saanut hyväksyntää ja kannustusta. Näistä ei tullut ammattia, mutta rakkaus niihin syntyi ja kiinnostus on tuonut "rikkautta" elämään.
        En sanoisi itseäni kovin luovaksi. Sellaisia sykäyksiä tuhertaa jotakin tapahtuu, mutta ihailen niitä, jotka ovat hyviä.

        P.S. pakko lisätä: arvostan puuseppiä, jotka ovat omin käsin valmistaneet itse jotakin ja voivat sanoa, että tuo on minun tekemäni.
        Ihan oikeasti olisin jossain vaiheessa halunnut oppia sorvaamaan.
        Konekammoisena se oli mahdoton idea.
        Kansakoulussa tyttöjen piti tehdä patalappu, mikä muotoutui pyramidiksi, kapeni ja kapeni. Kuinkahan monen äiti teki korjaustöitä kotona. Mutta tämäkään ei nitistänyt tahtotilaa. Neulonut olen.
        Siis höyläpenkin, sahanpurun, höyläyksen kiehkuroiden ja tuoreen puun tuoksu,siis myös tyttöjen olisi pitänyt voida tehdä puutöitä, muita kädentaitoja.
        Puusepän ammattia aliarvostetaan Suomessa. Missä työpaikat?

        Sanos muuta. Mä ihailen umpipuusta tehtyjä huonekaluja, vähän silleen karskisti tehtyjä. Ne kestäisivätkin, ei mitään lastulevyjä.


    • mimmimum-..mi

      Lapsilla ennen kouluikää on valtavasti luovuutta leikeissään....koulu latistaa sen luovuuden....Emme mekään tarvitse oikeastaan niinkään leluja ....kun minun kolmevuotiaani on luonani....hän keksii omat jutut ja minä vähän höystän...
      Olen itse enemmän visualisti....ja huomannut kyllä erilaisia kausia elämässä....toisinaan innostuu toisenlaisesta ...
      Melkein kadehdin erästä ystävääni joka maalaa ja tekee hienoja keramiikka töitä....minullakin niitä monta joita voin ihailla.....

      • talvi.va

        Juuri noin mimmimummi.
        Ei tarvii lapset niitä valmiita leluja. Kun 6-vuotias liittyy 3-vuotiaan ja mun seuraan me villiinnytään. Ulos lähetään "agentteina". Ulkorappusten jalkarallin lumiharja on kulkulupatunniste. Sille näytetään kengänpohjat mennen tullen. Leikkipuistoissa varmistetaan jokaisen laitteen turvallisuus. Joudumme kulkemaan sinne viidakkopolkua pitkin. Hyvinkin hurahtaa pari tuntia. Zylitol-pastillit ovat voimanappeja :)
        Ihanaa, kun saa hullutella :)


      • talvi.va
        talvi.va kirjoitti:

        Juuri noin mimmimummi.
        Ei tarvii lapset niitä valmiita leluja. Kun 6-vuotias liittyy 3-vuotiaan ja mun seuraan me villiinnytään. Ulos lähetään "agentteina". Ulkorappusten jalkarallin lumiharja on kulkulupatunniste. Sille näytetään kengänpohjat mennen tullen. Leikkipuistoissa varmistetaan jokaisen laitteen turvallisuus. Joudumme kulkemaan sinne viidakkopolkua pitkin. Hyvinkin hurahtaa pari tuntia. Zylitol-pastillit ovat voimanappeja :)
        Ihanaa, kun saa hullutella :)

        Xylitol, sormeni elävät omaa luovaa elämäänsä.


    • Kyvyttömyys luoda, johtaa palstallammekin turhan usein loputtomaan puhe-ripuliin.
      Minä, minä-tekniikalla yritetään selitellä miksi ei pysty kykenee.
      Typerimmillään yli sataan kommentiin viimeisiä väkinäisesti vääntäen.
      Hyvin harvoin mieli-piteensä kertominen vaatii enemmän kuin 6-8 riviä.
      Jos täällä olisi muita huumorin-taitajia kuin minä, hyväksyisinn 20 riviä.

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Minusta pitkästä aika hirmu mukava aloitus.
        On ollut mukava lukea muiden kommentteja, jotka ovat mielenkiintoisia ja eri kanteilta katsottuja, joita kantteja en aluksi ollut edes tuuminut.
        Minä tykkään pitemmistä vastauksista. Jos on kovin lyhyttä pätkää, niin aina ei oikein pääse kärryille tai jos pääsee, niin ei välttämättä ole aivan varma tarkoittikohan hän sitä vai kuitenkin tätä.
        Pitkä ja selvä, perusteellinen rypäskä, niin mahdollisimman moni pääsee jyvän kimppuun.
        Huumorintajuusi en totta vie ota kantaa. Äläkä sinäkään ota minun huumorintajuuni kantaa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Minusta pitkästä aika hirmu mukava aloitus.
        On ollut mukava lukea muiden kommentteja, jotka ovat mielenkiintoisia ja eri kanteilta katsottuja, joita kantteja en aluksi ollut edes tuuminut.
        Minä tykkään pitemmistä vastauksista. Jos on kovin lyhyttä pätkää, niin aina ei oikein pääse kärryille tai jos pääsee, niin ei välttämättä ole aivan varma tarkoittikohan hän sitä vai kuitenkin tätä.
        Pitkä ja selvä, perusteellinen rypäskä, niin mahdollisimman moni pääsee jyvän kimppuun.
        Huumorintajuusi en totta vie ota kantaa. Äläkä sinäkään ota minun huumorintajuuni kantaa.

        "Heikunkeikku"

        Minä en maininnut nimmareita.
        Tietenkin olen huomannut että aloitukset joissa voi toisen kanssa tsättäillen mässyttää päivä-kausia, ovat mukavia aloituksia.
        Jos on innostunut mässyilyyn, siis.
        Minä en ole.

        Minulla on se EOC

        H.


      • rosaliiin

        Perskules,
        kun ei edes sitä riimiään ei saa siihen kuuteen riviin mitenkään mahtumaan, kun
        vaan eräät taitavat huumorintajuiset. Onkohan sekin sitä ripulia vai mitä. ihmeen puutostautia lienee.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Perskules,
        kun ei edes sitä riimiään ei saa siihen kuuteen riviin mitenkään mahtumaan, kun
        vaan eräät taitavat huumorintajuiset. Onkohan sekin sitä ripulia vai mitä. ihmeen puutostautia lienee.

        "rosaliin"

        Eihän se TIETENKÄÄN aitoa ja alku-peräistä musa-aloitusta koske :)
        Mutta pitää muistaa että varsinaiselle runoilulle on oma palstansa.

        H.


      • hunksz

        Jummijammi, kun pappa avasi taas lukon mässytystensä vuolaalle virralle.

        Selvisin viidellä rivillä.
        .


      • hunksz kirjoitti:

        "rosaliin"

        Eihän se TIETENKÄÄN aitoa ja alku-peräistä musa-aloitusta koske :)
        Mutta pitää muistaa että varsinaiselle runoilulle on oma palstansa.

        H.

        Hyvä juttu, tiedän toki runopalstan, sinne vien tai olen vienytkin, aina silloin kun muitten haltuun olet heitellyt aloituksesi, vaikka vaikeaa sekin kun höpinäni mitään runoja ole.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Hyvä juttu, tiedän toki runopalstan, sinne vien tai olen vienytkin, aina silloin kun muitten haltuun olet heitellyt aloituksesi, vaikka vaikeaa sekin kun höpinäni mitään runoja ole.

        Ai niin... eräänä päivänä osaan sen kuuden rivinkin tekemään kun oikein harjoittelen...


      • rosaliiin kirjoitti:

        Ai niin... eräänä päivänä osaan sen kuuden rivinkin tekemään kun oikein harjoittelen...

        "rosaliin"

        Virtuaalisesti kannustaen.
        Kuten hän hyvin tietää, rakkauteen tarvitaan vain kolme sanaa.
        Jatko vaatii sitten sitä luovuutta.

        H.


      • Tavuviiva

        Humor joskus huomataankin.

        Hitsin pitkä muisti on hyvä.


    • bessie-

      Luovuuden tarve?

      Enpä ole huomannut itsessäni olevan erityisempää TARVETTA nimenomaan luovuuteen. Tietenkin myös minä harrastan pientä arkista tai vähän isompaa erityisiin tilanteisiin liittyvää, suhteellisen kohtuullista itseilmaisua ja itseni toteuttamista, varmaan aika luovaakin vaikka en sitä itse niin ajattele.
      Noin muuten taitaa mennä minulla niin, että luovuuteni tulee parhaiten esille erilaisissa ongelma- ja/tai ristiriitatilanteissa. Minulla on luontainen tarve tehdä ja ratkaista määrätynlaiset asiat kaikkien kannalta ajatellen mahdollisimman hyvin, myös vaativissa poikkeustilanteissa. Joskus hyvään lopputulokseen pääseminen on vaatinut luovuutta(kin).

    • Kiitos kaikille osallistujille. Yllättävän paljon sai aloitukseni aihe ihmiset kirjoittelemaan. Olisi mieli tehnyt vastata kaikille jotakin, mutta kun aika ei vaan riitä.
      Alkavalla (joulunalus)viikolla tänne ei juurikaan ole asiaa (aikaa), joten tämä jäänee tähän minun osaltani.
      Joulun pyhinä taitaakin alkaa uuden ja entistä paremman ohjelmaversion kehitys. Edellisen valmistuttua palkitsin itseni uudella tehokkaammalla läppärillä, jossa bittien pyörittelyn odotuksen aiheuttama hukka-aika jää hieman vähemmälle, toivottavasti.

    • Raimo_Jokela

      demeter1 kertoi 70-luvun luovuuskursseista. Niitähän järjesti mm. Keksintösäätiö ja IBM ja eräät alan toimijat. Kävin kaikissa, joihin ehdin.
      Minulle jäi luovuudesta toisenlainen kuva. Jatkoin tutkimusta 80-luvun lopulle saakka mm. erilaisten julkaisujen avulla saadakseni täsmällisemmän käsityksen luovuudesta.
      Se on hyvin pelkistetysti ongelmanratkaisua. Tähän en ole yksin päätynyt, vaan tuolloin 80-luvulla eräs tapaamani englantilainen luovuustutkija oli päätynyt samaan.
      Niinpä hiukan laveammin
      - Luovuus on henkistä ajatustoimintaa.
      - Luovuus ilmenee tekemisessä, jota ajatustoiminta ohjaa.
      - Luovuus on henkilön ongelmanratkaisukykyä.
      Luovuuden osatekijöitä ovat mm.:
      - Älykkyys
      kykyä havaita asiamerkitysten yhteyksiä ja tehdä niistä johtopäätöksiä
      - Käytettävissä oleva kaikenlainen tieto
      opiskeltu tai muuten valmis
      omakohtaisesti kokemusperäinen
      havaintoihin perustuva
      - Mielikuvitus
      kyky nähdä ratkaisumalleja
      kyky nähdä kehityskaaria
      - Kekseliäisyys
      kyky soveltaa tietoa
      kyky ratkoa ongelmia
      - Intuiivisuus
      - Uteliaisuus
      - Periksiantamattomuus
      - Pitkäjänteisyys
      - Rohkeus puolustaa omia ajatuksiaan
      Luovuutta esiintyy:
      - Perustutkimus
      - Keksinnöt
      - Teknistaloudellinen toiminta
      - Kirjallisuus ja taiteet
      Kaiken aineiston perusteella päädyin mm. siihen, että luovuutta ei voi tukahduttaa. Ainoastaan kuula kalloon voi tehdä sen.
      Ja vielä yksi havainto. Kouluaineista paras luovuuden kehittäjä on matematiikka. Kun eräät poliitikot puhuvat pakkomatematiikasta, he eivät lainkaan ymmärrä, mistä puhuvat.

      Raimo Jokela
      Helsinki

      • Kiitos tuosta tiivistelmästä, Raimo-Jokela. Arkielämässä luovuus-käsitettä käytetään varmasti hyvinkin huolettomasti, mutta haitanneeko tuo ?

        Tuo koulun vaikutus painottui omassa kurssituksessani siksi, että luovuutta käsiteltiin kasvatuksellisena menetelmänä. Silloinkin kyllä mainittin, että "todellista", merkittävää luovuutta ei sammuta mikään.
        Silti on mielestäni hyvä, että koululaitos pyrkii tukemaan myös tätä arkipäivän luovuutta, millä hinnalla sen sitten tekeekin.
        Matematiikka parhaiten luovuutta kehittävä ? Enpä olisi arvannut. Ilmankos oma luovuuteni on hyvin vaatimatonta tasoa, jos sitä onkaan..))
        Veljeni oli lahjakas matematiikassa, mutta en ole koskaan pitänyt häntä luovana, älykkäänä kyllä. Näin se menee, kun maallikko tekee arvioita...


      • ent.siivoojaparka
        demeter1 kirjoitti:

        Kiitos tuosta tiivistelmästä, Raimo-Jokela. Arkielämässä luovuus-käsitettä käytetään varmasti hyvinkin huolettomasti, mutta haitanneeko tuo ?

        Tuo koulun vaikutus painottui omassa kurssituksessani siksi, että luovuutta käsiteltiin kasvatuksellisena menetelmänä. Silloinkin kyllä mainittin, että "todellista", merkittävää luovuutta ei sammuta mikään.
        Silti on mielestäni hyvä, että koululaitos pyrkii tukemaan myös tätä arkipäivän luovuutta, millä hinnalla sen sitten tekeekin.
        Matematiikka parhaiten luovuutta kehittävä ? Enpä olisi arvannut. Ilmankos oma luovuuteni on hyvin vaatimatonta tasoa, jos sitä onkaan..))
        Veljeni oli lahjakas matematiikassa, mutta en ole koskaan pitänyt häntä luovana, älykkäänä kyllä. Näin se menee, kun maallikko tekee arvioita...

        Se minullakin menee yli, että matematiikka kehittäisi luovuutta.

        Matematiikassa jos missä mennään johdonmukaisesti valmiitten kaavojen mukaan.

        Kai se edellyttäisi, että oltaisiin jo niin korkealla matematiikassa, että itse pystyisi luomaan omia uusia kaavoja, mitä kukaan toinen ei ole aikaisemmin hoksannut?

        Edellyttäisi käyttämään valmiita kaavoja sellaiseen tarkoitukseen, mihin kukaan muu ei niitä vielä ole osannut käyttää?


      • Raimo_Jokela
        demeter1 kirjoitti:

        Kiitos tuosta tiivistelmästä, Raimo-Jokela. Arkielämässä luovuus-käsitettä käytetään varmasti hyvinkin huolettomasti, mutta haitanneeko tuo ?

        Tuo koulun vaikutus painottui omassa kurssituksessani siksi, että luovuutta käsiteltiin kasvatuksellisena menetelmänä. Silloinkin kyllä mainittin, että "todellista", merkittävää luovuutta ei sammuta mikään.
        Silti on mielestäni hyvä, että koululaitos pyrkii tukemaan myös tätä arkipäivän luovuutta, millä hinnalla sen sitten tekeekin.
        Matematiikka parhaiten luovuutta kehittävä ? Enpä olisi arvannut. Ilmankos oma luovuuteni on hyvin vaatimatonta tasoa, jos sitä onkaan..))
        Veljeni oli lahjakas matematiikassa, mutta en ole koskaan pitänyt häntä luovana, älykkäänä kyllä. Näin se menee, kun maallikko tekee arvioita...

        Tekstissänihän on, että matematiikka kehittää luovuutta, mikä on siis suhteellista. Toisin sanoen henkilöllä on jonkinlainen luovuuden taso, joka sitten kehittyy. Ja yleisellä tasolla matematiikka tekee sen parhaiten.
        Luovuudella on varsin laaja dynamiikka. On olemassa vahvaa luovuutta (kuula kalloon) ja hentoa luovuutta (tukahdutettua) ja kaikkea siltä väliltä. Pidänkin itsetehosteisina niitä, jotka omivat luovuuden kuuluttamalla toimivansa "luovalla alalla". Usein juuri tuo ala kuuluu asteikon hennoimpaan päähän.
        Matematiikka on paljon muutakin kuin kaavoja, ja vaikka niitäkin tarkasteltaisi, luovuuteen kuuluu keksiä soveltaa niitä elävässä elämässä esim. turhien yritysten ja erehdysten sijasta.
        Lukekaapa ajatuksella listani läpi. Pikalukaisulla siitä ei ehkä saa kaikkea irti.


      • Raimo_Jokela kirjoitti:

        Tekstissänihän on, että matematiikka kehittää luovuutta, mikä on siis suhteellista. Toisin sanoen henkilöllä on jonkinlainen luovuuden taso, joka sitten kehittyy. Ja yleisellä tasolla matematiikka tekee sen parhaiten.
        Luovuudella on varsin laaja dynamiikka. On olemassa vahvaa luovuutta (kuula kalloon) ja hentoa luovuutta (tukahdutettua) ja kaikkea siltä väliltä. Pidänkin itsetehosteisina niitä, jotka omivat luovuuden kuuluttamalla toimivansa "luovalla alalla". Usein juuri tuo ala kuuluu asteikon hennoimpaan päähän.
        Matematiikka on paljon muutakin kuin kaavoja, ja vaikka niitäkin tarkasteltaisi, luovuuteen kuuluu keksiä soveltaa niitä elävässä elämässä esim. turhien yritysten ja erehdysten sijasta.
        Lukekaapa ajatuksella listani läpi. Pikalukaisulla siitä ei ehkä saa kaikkea irti.

        Mielenkiintoista, valaisevaa. Täällä on tosiaan tullut tavaksi pikalukea vastauksia, ainakin minulle, jo ajanpuutteen vuoksi, mikä on tietysti valitettavaa uuden oppimisen kannalta.
        Tuo vastaus nosti omiakin luovuuspisteitäni kun tulin ajatelleeksi, että vaikka keskisasteen matematiikka ei kiinnostanut, sovellettu (kaupallinen) oli taas minulle hyvin helppoa ja edelleen teen mielelläni erilaisia kustannuslaskelmia ja seuraan taloutta isommissakin ympyröissä...


    • Ämätööriharrastelija

      Hyvä aloitusaihe. Luin mielenkiinnolla kaikki.
      Luovuus eläköön! :)

    • Jos olisin uskonnollinen sanoisin että vaikka Adam ja Eeva sai kenkää paratiisista niin luojamme jätti kuitenkin ihmissuvulle lahjaksi pienen kipinän omaa luovuuttaan: jumalaisen kyvyn luoda uutta ja parantaa vanhaa uusilla ideoillaan: Tämä Lahja on ollut aivan avainasemassa siihen että olemme selviytyneet näin pitkälle. Se voi myös johtaa ihmiskunnan, koko planeettamme, tuhoon.

      • Tavuviiva

        Miksi jouluna syödään omenoita?


      • Tavuviiva kirjoitti:

        Miksi jouluna syödään omenoita?

        Siksikö että ennen vanhaan ei ollut muita hedelmiä talvisaikaan? Nyt on kyllä ainakin täällä tullut tavaksi syödä sitrushedelmiä joulun aikaan ja ripustaa neilikoilla koristettuja appelsiineja silkkinauhaan sidottuina tuoksuttamaan keittioitä.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Siksikö että ennen vanhaan ei ollut muita hedelmiä talvisaikaan? Nyt on kyllä ainakin täällä tullut tavaksi syödä sitrushedelmiä joulun aikaan ja ripustaa neilikoilla koristettuja appelsiineja silkkinauhaan sidottuina tuoksuttamaan keittioitä.

        Muistelen, että puhuttiin talviomenoista. Sitten niitä käärittiin paperiin ja pantiin laatikkoon kellariin, sitten jouluna syötiin.


      • Tavuviiva
        eppu2 kirjoitti:

        Muistelen, että puhuttiin talviomenoista. Sitten niitä käärittiin paperiin ja pantiin laatikkoon kellariin, sitten jouluna syötiin.

        Katsoin kalendaariosta: 24.12. on Aatamin ja Eevan nimipäivä. Luova mielikuvitukseni taas yhdisti omput heihin. Hmmmm.


      • eppu2
        Tavuviiva kirjoitti:

        Katsoin kalendaariosta: 24.12. on Aatamin ja Eevan nimipäivä. Luova mielikuvitukseni taas yhdisti omput heihin. Hmmmm.

        Ei noiden yhteydessä omenoista mitään puhuta, eikös se ollut hyvän- ja pahantiedonpuu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ei noiden yhteydessä omenoista mitään puhuta, eikös se ollut hyvän- ja pahantiedonpuu.

        Minäkin olen muistavinani että perinteisesti se oli omena jonka Eeva antoi Aatamille, hyvän ja pahantiedonpuusta. Siksihän miehillä on edelleenkin kurkunpäässä aataminomena .


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minäkin olen muistavinani että perinteisesti se oli omena jonka Eeva antoi Aatamille, hyvän ja pahantiedonpuusta. Siksihän miehillä on edelleenkin kurkunpäässä aataminomena .

        Ei minun rippiraamatussani ainakaan puhuta mitään omenasta.


      • Tavuviiva
        eppu2 kirjoitti:

        Ei minun rippiraamatussani ainakaan puhuta mitään omenasta.

        Googletin omena ja raamattu. Hedelmä?
        Kandee selata. Taideaalaritko ovat jättäneet jälkikuvan applesta.
        Onhan moni asia suttaantunut ajan myötä toiseksi.
        Silti askarruttaa.


    • tottakuinrotta

      Älä ikinä usko, että et olisi luova. Kaikilla on luovuutta! Toisten vain on vaikeampi kaivaa sitä itsestään esille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      238
      7998
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      13
      2621
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      47
      1975
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1778
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1731
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1704
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1681
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1639
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      153
      1601
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      342
      1314
    Aihe