HASO Tammiontie

MH123456

Nyt kun haku on ohi, niin milloinkohan saa tietää saako asunnon? Onko muita Tammiontielle hakeneita? :)

289

9207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MH123456
      • Toiveikas_silti

        ATT:n sivuilla sanotaan, että valinta tehdään vasta tammikuun lopussa. Kertooko siitä, että hakemuksia on tullut paljon? Olen hakenut, mutta niin isolla numerolla, että mahdollisuudet ovat pienet. Onkohan hakijoissa paljon maunulalaisia?


      • MH123456

        No jatketaankin täällä, ehkä toinen ketju näivettyy pois :)

        Jaa meinaatko, että ennakoi ruuhkaa tuo käsittelyaika? Voi ei :( tai sitten siihen vaikuttaa joulun pyhät!

        Riippuu ihan kuinka paljon on hakijoita että mitä käy. Saispa asunnon, se vasta olisi joululahja :)

        Ollaan itse alueelta. Jos ei nyt natsaa niin onneksi on Patola ja Kuusikkotie ;)


      • Toiveikas_silti

        Toiseenkin ketjuun tuli jo vastaus :)

        Sellainen mielikuva on tullut, että hakijoita on paljon. Eihän joulunpyhien luulisi vaikuttavan niin paljon, että valinta siirtyy kuukaudella. Osui silmiin jostain Helsingin kaupungin sivuilta, että kiinnostusta on maunulalaisilla, koska asuntokanta on peruskorjausikäistä. Kaikilla ei ole varaa putkiremppoihin sun muihin.

        Asunto olisi elämän paras joululahja, mutta sitä ei nyt voi saada ainakaan vielä tänä jouluna ;) En ole alueelta, mutta Maunula on muuten tuttu. Patolan jätän väliin, mutta Kuusikkotie voisi kiinnostaa. Vähemmän kuin tämä kumminkin.

        Aika paljon piti miettiä, mitä asuntoa hakee. Päädyin sitten hakemaan vain mieluisia, koska ei voi mitenkään uumoilla, mitä joku muu hakisi/ei hakisi. Lapsiperheille kolmiot eivät olleet parhaasta päästä, paitsi jos on vain yksi lapsi.

        Toivon teille paljon onnea valintaan!


      • MH123456

        Samoin tsemppiä teille! :) Me myös päädyttiin hakemaan sitä, mikä kiinnostaa. Jos ei saada, niin sitten ei mahda mitään. Harmi että kohteessa ei ollut neliöitä, toivottavasti Kuusitiellä on enemmän perheasuntoja! Meillä myös isompi hakusessa.


    • egfe

      Tammikuun loppu on se takaraja, mutta on hyvin mahdollista että tarjouksia alkaa tulla jo tammikuun alkupuolella. Joulu sotkee asioita.

      • wertto

        Soitin toimistoon 16.12. ja minulle sanottiin, että alkavat lähettää tarjouksia tammikuun puolivälissä. Sen jälkeen myöhemmin tuli sivuille tuo ilmoitus, että tammikuun lopulla. Koska ei ole aiempaa kokemusta näistä, ihmettelin että niin pian, kun kohdekin valmistuu vasta kahden vuoden kuluttua. Siellä sanottiin, että kyllä niitä aletaan tarjota niin nopeasti kuin vain suinkin.


    • Maunulaan

      Kertokaa myös mitä haitte ja minkä suuruusluokan numerolla. Me haimme 60-neliöisiä kolmioita 150 xxx-numerolla.

      Täällä paljon keskustelua Tammiontiestä kun ottaa huomioon että se ei ole keskustassa eikä lähiönkään maine ihan parasta luokkaa ole. Toinen tekijä joka vaikuttaa siihen että Tammiontien asuntoja saattavat saada vain hyvin pieninumeroiset on se että asuntoja oli jaossa vain 44 kpl.

      Talot menevät sillä lailla ikävästi limittäin, että veikkaan avarilla näkymillä olevien asuntojen olevan erittäin kilpailtuja. Niissä asunnoissa joissa katsellaan kahdeksan metrin päässä olevaa naapuritalon seinää saattavat pärjätä isompinumeroisetkin. Makuuhuoneiden näkymät näissä jälkimmäisissäkin ovat toki esteettömät.

      Onnea kaikille arpajaisiin. Toivottavasti Att ilmoittaa hakijoiden määrän kuten tekivät Sandiksen tapauksessa. Sen luulisi olevan pian selvillä.

      • egfe

        Luultavasti juuri noihin 60-neliöisiin tulee paljon hakemuksia. Ne kun ovat kompakteja niin yhdelle tai kahdelle henkilölle kuin pienelle perheellekin. Niissä on muutenkin minusta yksi parhaimpia pohjia - mm. pieni makuuhuone käy työ- tai tv-huoneeksi ja erillinen vaatekomero isomman makuuhuoneen yhteydessä.

        Uusi Maunula-talo lisää varmasti kiinnostusta lapsiperheiden osalta. Asuinalueena saattaa olla niitä, jotka parhaillaan kokee muutosta parempaan suuntaan.

        Vaikea arvioida millaisia numeroita kohteeseen vaaditaan. Tarjolla on kyllä niin vähän asuntoja, että luulisi kaikkien menevän ensimmäisellä kierroksella.


    • LoKuu

      Haimme viisiötä numerolla 184xxx

    • 55555555555

      Jännitystä ilmassa! Haettiin 60m kolmiota numerolla 110xxx. Tosiaan erikoista, että käsittelyssä kestää noin kauan.. voisi kuvitella että pyhät vaikuttavat, kun on lomat ja muut.

    • Ensikertal

      On tosi jännät paikat! Pienimpiä ja keskikokoisia kolmioita haettiin numerolla 150xxx. Jos hakijoita vain on niin paljon, että laskevat käsittelyajan varman päälle. Peruutuksia voi silti tulla, kun aina on niitä kokeilijoitakin, tai näin olen ainakin ymmärtänyt.

    • MAUNUNKULTA

      Alle 88000 hain kaikkiin 5h k S

    • MånsasCity

      Viisiöitä numerolla 17x xxx. Luulisi tuolla alle 88000 jo tärppäävän :-)

    • 81000

      81XXX ja haettiin kaikkii 5h k

      • Maunulaan

        Paljon näyttää olevan viisiöitä hakeneita. Ymmärrettävää sinänsä, koska nuo ovat mielestäni jopa Hason kohteiksi erittäin edullisia.

        Jyvityksen massiivisuutta voi sitten pohtia oikeudenmukaisuuden kannalta. Kun viidennen kerroksen 40,5-neliöisen yksiön vuokra on 488,50, myöskin viidennessä kerroksessa (viereinen talo tosin) oleva 98-neliöinen viisiö kustantaa vain 868,50.

        Minua asia ei henkilökohtaisesti koske sillä pienperheellisenä olen hakenut kolmioita. Silti olen sitä mieltä että noin järeää jyvitystä ei pitäisi käyttää.


      • 64564
        Maunulaan kirjoitti:

        Paljon näyttää olevan viisiöitä hakeneita. Ymmärrettävää sinänsä, koska nuo ovat mielestäni jopa Hason kohteiksi erittäin edullisia.

        Jyvityksen massiivisuutta voi sitten pohtia oikeudenmukaisuuden kannalta. Kun viidennen kerroksen 40,5-neliöisen yksiön vuokra on 488,50, myöskin viidennessä kerroksessa (viereinen talo tosin) oleva 98-neliöinen viisiö kustantaa vain 868,50.

        Minua asia ei henkilökohtaisesti koske sillä pienperheellisenä olen hakenut kolmioita. Silti olen sitä mieltä että noin järeää jyvitystä ei pitäisi käyttää.

        Aloinkin jo ihmetellä, että mikä niissä viisiöissä nyt on, mutta nehän on varsin mageita muutoinkin, kun on koko etelänpuoleinen pääty kolmeen ilmansuuntaan hallinnassa. Neliöitä tosin aika maltillisesti.


      • viisiöön

        Viisiöt taitaa mennä ekalla kierroksella kaikki! Ja mitenhän pienille numeroille, jaa-a. Olisivat saaneet rakentaa neliöitä myös.


      • 64564
        Maunulaan kirjoitti:

        Paljon näyttää olevan viisiöitä hakeneita. Ymmärrettävää sinänsä, koska nuo ovat mielestäni jopa Hason kohteiksi erittäin edullisia.

        Jyvityksen massiivisuutta voi sitten pohtia oikeudenmukaisuuden kannalta. Kun viidennen kerroksen 40,5-neliöisen yksiön vuokra on 488,50, myöskin viidennessä kerroksessa (viereinen talo tosin) oleva 98-neliöinen viisiö kustantaa vain 868,50.

        Minua asia ei henkilökohtaisesti koske sillä pienperheellisenä olen hakenut kolmioita. Silti olen sitä mieltä että noin järeää jyvitystä ei pitäisi käyttää.

        Voisiko joku selittää tuon ennakkomarkkinoinnin laskelman idean, kun Hason valmiissa kohteissa esim. Gunillassa on ilmoitettu vastikkeeksi 10,10 €/jm²/kk ja alkuperäiseksi asumisoikeusmaksuksi n. 510,98 €/m², vai onko nämä ilmoitetut kuitenkin jotain keskiarvoja ja todellinen vastike/asomaksu määräytyy sitten sen molemmin puolin jyvityksen mukaan?

        http://www.att.hel.fi/fi/asumisoikeusasunnot/helsingin-asumisoikeus-oy-tammiontie

        K 5 5h, k, s 98,0 m2 43 670,00 € Käyttövastike €/kk: 868,50

        K 5 3h, kt, s 78,5 m2 38 382,00 € Käyttövastike €/kk: 763,30

        K 5 2h, kt 45,0 m2 27 292,00 € Käyttövastike €/kk: 542,70


      • Oma_päätelmä

        Spurtissa on monta 98-neliöistä rivaria myymättä. Ehkä vuokraa on pakko jyvittää isompien asuntojen hyväksi, että menevät kaupaksi? Kohteessa siihen on varaa, koska liiketilojen vuokra laskee asuntojen vuokria.


      • loloooo
        Oma_päätelmä kirjoitti:

        Spurtissa on monta 98-neliöistä rivaria myymättä. Ehkä vuokraa on pakko jyvittää isompien asuntojen hyväksi, että menevät kaupaksi? Kohteessa siihen on varaa, koska liiketilojen vuokra laskee asuntojen vuokria.

        Ainahan noita on jyvitetty, missä kohteessa on kaikissa asunnoissa sama neliövastike? Aika paljon on kyllä noita kivijalkojen liiketiloja tyhjillään, että jos ei siihen jotain kuppilaa halua niin on myös riski että niistä ei mitään tuloja tule vaan menoja


      • 64564
        loloooo kirjoitti:

        Ainahan noita on jyvitetty, missä kohteessa on kaikissa asunnoissa sama neliövastike? Aika paljon on kyllä noita kivijalkojen liiketiloja tyhjillään, että jos ei siihen jotain kuppilaa halua niin on myös riski että niistä ei mitään tuloja tule vaan menoja

        Sen ymmärrän, että jyvitetään, mutta mitä ne valmiiden kohdesivujen ilmoitetut kiinteät vastike/asomaksutiedot sitten ovat, koska niissä näy jyvityksestä enää jälkeäkään? Niin että missä välissä esimerkiksi vastike muuttuu samansuuruiseksi neliötä kohden?


      • lolooo
        64564 kirjoitti:

        Sen ymmärrän, että jyvitetään, mutta mitä ne valmiiden kohdesivujen ilmoitetut kiinteät vastike/asomaksutiedot sitten ovat, koska niissä näy jyvityksestä enää jälkeäkään? Niin että missä välissä esimerkiksi vastike muuttuu samansuuruiseksi neliötä kohden?

        On se sama, mutta sä et sillä voi kertoa asunnon neliöitä saadaksesi selville käyttövastikkeen, pitää tietää asunnon jyvitetyt neliöt. Tuohan menee myös niin että vaikka asunnot on samankokoisia käyttövastike nousee ylöspäin mennessä


      • Maunulaan
        64564 kirjoitti:

        Sen ymmärrän, että jyvitetään, mutta mitä ne valmiiden kohdesivujen ilmoitetut kiinteät vastike/asomaksutiedot sitten ovat, koska niissä näy jyvityksestä enää jälkeäkään? Niin että missä välissä esimerkiksi vastike muuttuu samansuuruiseksi neliötä kohden?

        Kaikkia länsimaita voisi luonnehtia sanalla informaatioyhteiskunta. Att:llakin on monia yhteistyökumppaneita kuten Ara, Haso, Helsingin kaupunki ym. Eivät nämä toimijat ole kiinnostuneita yksittäisen asunnon hinnasta ja vuokrasta, vaan kohteen yleisestä hintatasosta. Tämän vuoksi Att laskee myös kohteidensa keskihinnat. On melkeinpä todennäköistä että kenenkään asukkaan maksamat hinta ja vuokra eivät ole täsmälleen samansuuruiset kuin tämä keskiarvo. Eivätkä hinnat muutu jatkossakaan näiden keskiarvojen suuntaan kuten kysymyksessäsi oletit.


      • 64564
        Maunulaan kirjoitti:

        Kaikkia länsimaita voisi luonnehtia sanalla informaatioyhteiskunta. Att:llakin on monia yhteistyökumppaneita kuten Ara, Haso, Helsingin kaupunki ym. Eivät nämä toimijat ole kiinnostuneita yksittäisen asunnon hinnasta ja vuokrasta, vaan kohteen yleisestä hintatasosta. Tämän vuoksi Att laskee myös kohteidensa keskihinnat. On melkeinpä todennäköistä että kenenkään asukkaan maksamat hinta ja vuokra eivät ole täsmälleen samansuuruiset kuin tämä keskiarvo. Eivätkä hinnat muutu jatkossakaan näiden keskiarvojen suuntaan kuten kysymyksessäsi oletit.

        Informaatioähky on kyllä tosiaan, mutta näissä julkisen rahoituksen kohteissa se taitaa olla myös pakollista. Jokatapauksessa neliöhinnan määräytymisperuste näyttää olevan aivan oikein ilmoitettu kuten nimim. lolooo selvensi.


    • Maunulaanko

      Mekin haettiin pelkkiä viisiöitä, 118xxx. Nyt alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että tällä melkein 8-vuotta vanhalla numerolla ei ehkä tärppää. Poikkeuksellisen edullisen hinnan ovat siis huomanneet muutkin :D

      Ilmoitelkaahan, kun tarjous kolahtaa luukusta!

    • 81xxx

      Meille olis kyllä riittänyt isoin kolmio, joo olisi ollut vaatehuone/ säilytystilaa enemmän. Olisin voinut tinkiä saunasta, jos ois saanut vaatehuoneen. Mutta haettiin siis viisiöitä kun neliöitä ei ollut tarjolla tässä kohteessa.

      • mummopupu

        Hei, voit sovitella asiaa myynnin kanssa, ja luulen että saat sen kolmion, aivan turhaa siivota 5h k s , jos pienempi riittää.


      • Eionnistu000

        No tuskin noita hakuja voi enää vaihtaa?


      • 81xxx
        mummopupu kirjoitti:

        Hei, voit sovitella asiaa myynnin kanssa, ja luulen että saat sen kolmion, aivan turhaa siivota 5h k s , jos pienempi riittää.

        Kiitos siivousvinkistä :D Meillä on tälläkin hetkellä 5h k, tosin 20m2 suurempi kuin tammiontiellä.


    • VieläOdotan

      Hain yksiöitä ja kahta pientä kaksiota. Numero 8 vuotta vanha. Joku sanoi, että 60 m2 olisi hyvä yhdelle, niin olen tästä eri mieltä. Ihan liian isohan se olisi. Liikaa siivottavaa ja liian korkea vastike. 45 m2 olisi optimaalinen, jos vastike on sopiva. Ei kovin paljon päälle 500 €, koska asumistuen maksimivuokra on tuo 509 €.

      Vaikka saisinkin kämpän Tammiontieltä, en ehkä ota sitä vastaan. Olen enemmän kiinnostunut Kalasataman ja varsinkin Jätkäsaaren asunnoista.

    • Miriam10

      Hain 60 neliön kämppiä ylemmistä KRS:sta nrolla 35 xxx . luulis nappaavat. Kalasataman tai Jätkäsaaren itsekin haluaisin, mutta ed haussa olin ylimpien kaksioiden haussa vasta varasijalle 8! Oma jonotusnroni on vuodelta 1998, joten aika pitkään ovat myös asunnon sieltä saaneet jonottaneet !

      • 64564

        Hyvinkin voi kaikki olla jaossa alle 60 000 tai sitten tuurilla varasijalta vähän suuremmalla. Toivottavasti kertovat ATTltä lukuja.


      • MH12345

        Paitsi ehkä isot perheasunnot? Sellaista ei yksin/kaksin muuttava tarvitse pienine huoneineen. Ja tuskin on monella perheellä 20v. vanhoja numeroita käyttämättä. Näin siis toivon :D


      • 64564
        MH12345 kirjoitti:

        Paitsi ehkä isot perheasunnot? Sellaista ei yksin/kaksin muuttava tarvitse pienine huoneineen. Ja tuskin on monella perheellä 20v. vanhoja numeroita käyttämättä. Näin siis toivon :D

        Jos alkaa käydä liian tilavaksi, asumisoikeuden voi luovuttaa jo elinaikanaan rintaperilliselleen tai muulle perheenjäsenelle. Ja siirtyy myös perintönä tai testamentilla eteenpäin.


      • MH123456

        Joo näin on... mutta ehkä ihmiset kuitenkin hakevat enemmän nykyiseen tarpeeseen. Tai mistäs sitä tietää :D Odotellaan, toivottavasti ATT antaa jotain lukuja jossain vaiheessa :)


      • perhenumero
        MH12345 kirjoitti:

        Paitsi ehkä isot perheasunnot? Sellaista ei yksin/kaksin muuttava tarvitse pienine huoneineen. Ja tuskin on monella perheellä 20v. vanhoja numeroita käyttämättä. Näin siis toivon :D

        Eihän _perheellä_ tarvitse vanhaa numeroa olla, vaan yhdellä perheenjäsenistä (ja muut muuttaa sitten mukana).


    • Tammioeka

      Olen hakenut kaksiota, hakemus on mulla ensimmäinen kerta näistä asoasunnoista. Numero on yli kaksikymmentä vuotta vanha. Nyt elämän tilanteessa muutos. Maunula on tuttua, palvelut lähellä ja hyvät liikunta-ja ulkoilupaikat. Toivoa on uudesta pysyvästä asunnosta.

    • mummopupu

      Kyllä voi laittaa ittensä esim jonoon kohteen pienempiin asuntoihin. . Tai soittaa ja kysyä jos ei esim tarvi niin isoa mitä haki. Voi jollain kiinnostaa myös muuttaa hakemustaan jos vaikka hakenut viimeisenä haku päivänä liian isoa asuntoa. Itekki hain vähän kiireessä. Ensimmäiset viisi kiinnostavinta mutten ajatellut ilmansuuntia enkä liikennettä.

      • vxcnbbxn

        Juu kyllä voi vaihtaa ja sinne jonoon pääsee tietysti edelleen, mutta koska hakuaikana tulleet hakemukset käsitellään ensin kuten ATTn sivuilla on todettu, niin tuskinpa sieltä jää mitään yli niille vaihtohalukkaille tai mattimyöhäsille. Samallatavoin se on jatkuva haku kaikkiin kohteisiin mahdollista.


    • 555555555555

      Huhhuh, miten pienillä numeroill osa on hakenut! Tietääkö kukaan ilmoittavatko varmasti tuon kokonaishakijamäärän?

      • vxcnbbxn

        Sen verran on tässä vaiheessa tiedotettu ATTn sivuilla, että eivät kommentoi.


        http://www.att.hel.fi/fi/asumisoikeusasunnot/helsingin-asumisoikeus-oy-tammiontie
        KOHTEEN HAKUAIKA ON PÄÄTTYNYT 19.12.2016 KLO 12:00

        Asukasvalinnat tehdään tammikuun 2017 lopussa.
        Tarjous asunnosta lähtee pienimmälle ko. asuntoa hakeneelle järjestysnumerolle.
        Kaikille hakeneille ei ilmoiteta erikseen sijoittumista jonossa.

        Mikäli ette saa tarjousta hakemastanne asunnosta, jäätte edelleen jonoon asumisoikeusnumeroiden mukaisessa järjestyksessä.

        Hakemusten käsittelyvaiheessa kaikki asunnot merkitään varatuiksi. Hakuaikana tulleet hakemukset käsitellään ensin.

        Nopeuttaaksemme jonon käsittelyaikaa, emme vastaa väliaikatiedusteluihin.


    • skajflka

      Tietääkö kukaan, miten näistä ilmoitetaan? Lähettävätkö kirjeen vai sähköpostin? Postin onglemien takia mietityttää,mitä jos juuri se kirje hukkuu postissa. Mietin myös, ilmoitetaanko jonossa oleville mille sijalle päätyvät?

      • EetujaAlma

        Paksu A4-kokoinen kirje tulee kotiin niille joille asuntoa tarjotaan. Kirjeessä kohteen esite, pohjapiirros ja muistaakseni sopimuspaperit ja selvitys niiden liitteistä. Liitteenä ainakin verotodistus, alle 55v eivät asuntoa saa jos varallisuutta niin paljon että voisi ostaa vastaavan omistusasunnon.

        Kirjeessä myös ilmoitetaan ajankohta johon mennessä käytävä toimistossa allekirjoittamassa paperit. Parisen viikkoa antavat muistaakseni aikaa tähän. Ja kun toimistolla on käyty, on taas parisen viikkoa aikaa maksaa koko asumisoikeusmaksu heidän tililleen. Ei ole tullut itse kokeiltua, mutta jos noista aikatauluista lipsuu sinun tarjouksesi ei ole enää voimassa ja lähettävät paksun kirjeen seuraavalle hakijalle.

        Minun kokemukseni ja tietojeni mukaan niille jotka eivät asuntoa saa ei ilmoiteta mitään. Kannattaa seurata tätä palstaa koska ihmiset yleensä kertovat täällä saaduista asuntotarjouksista etenkin Hason kohteissa. Eivät tietenkään kaikki, mutta riittävän moni kuitenkin että joskus tammikuussa alkavasta kuhinasta voi päätellä että tarjouksia on alkanut tulla.

        Jos kohde on iso, tarjouksia tulee yleensä useammassa erässä, joka tapauksessa pitkähkön ajan esim. muutamia viikkoja. Tammiontie on pieni kohde, saattavat saada sen kerralla valmiiksi jollon kaikki 44 onnekasta saisivat samana päivänä kirjeen. Peruutuksia toki tulee näinkin pienessä kohteessa paljon koska hakeminen on ilmaista ja vaivatonta. Peruutusten vuoksi tarjouksia yksittäisistä asunnoista postitetaan vielä helmi-maaliskuussa, mahdollisesti myöhemminkin.

        Postin ongelmista en ainakaan itse stressaa. Kaikki muutkin hakijat ovat Postin varassa ja Postin hävikki on edelleen hyvin pientä kansainvälisestkin tarkastellen.


      • HMKI
        EetujaAlma kirjoitti:

        Paksu A4-kokoinen kirje tulee kotiin niille joille asuntoa tarjotaan. Kirjeessä kohteen esite, pohjapiirros ja muistaakseni sopimuspaperit ja selvitys niiden liitteistä. Liitteenä ainakin verotodistus, alle 55v eivät asuntoa saa jos varallisuutta niin paljon että voisi ostaa vastaavan omistusasunnon.

        Kirjeessä myös ilmoitetaan ajankohta johon mennessä käytävä toimistossa allekirjoittamassa paperit. Parisen viikkoa antavat muistaakseni aikaa tähän. Ja kun toimistolla on käyty, on taas parisen viikkoa aikaa maksaa koko asumisoikeusmaksu heidän tililleen. Ei ole tullut itse kokeiltua, mutta jos noista aikatauluista lipsuu sinun tarjouksesi ei ole enää voimassa ja lähettävät paksun kirjeen seuraavalle hakijalle.

        Minun kokemukseni ja tietojeni mukaan niille jotka eivät asuntoa saa ei ilmoiteta mitään. Kannattaa seurata tätä palstaa koska ihmiset yleensä kertovat täällä saaduista asuntotarjouksista etenkin Hason kohteissa. Eivät tietenkään kaikki, mutta riittävän moni kuitenkin että joskus tammikuussa alkavasta kuhinasta voi päätellä että tarjouksia on alkanut tulla.

        Jos kohde on iso, tarjouksia tulee yleensä useammassa erässä, joka tapauksessa pitkähkön ajan esim. muutamia viikkoja. Tammiontie on pieni kohde, saattavat saada sen kerralla valmiiksi jollon kaikki 44 onnekasta saisivat samana päivänä kirjeen. Peruutuksia toki tulee näinkin pienessä kohteessa paljon koska hakeminen on ilmaista ja vaivatonta. Peruutusten vuoksi tarjouksia yksittäisistä asunnoista postitetaan vielä helmi-maaliskuussa, mahdollisesti myöhemminkin.

        Postin ongelmista en ainakaan itse stressaa. Kaikki muutkin hakijat ovat Postin varassa ja Postin hävikki on edelleen hyvin pientä kansainvälisestkin tarkastellen.

        Meille on tullut Haso Sandiksesta ja Kiviparista tieto, mille varasijalle jäimme. Asuntoa emme koskaan niistä saaneet. Haso Vienanpuiston valmistumista odottelemme. On lottovoitto saada ATT:lta asunto!


      • 1278647

        Millä numerolla teillä oli haku?


    • Miriam10

      Missä vaiheessa yleensä kysellään materiaali valinnoista? Jotain vaihtoehtoja kai niissä on?

      • jermo

        Materiaalivalinnat tehdään sen jälkeen, kun asumisoikeussopimus on allekirjoitettu ja maksettu. Rakentajalla on tietty aikataulu, jonka mukaan materiaalivalinnat pitää viimeistään tehdä (esim. 6kk-12kk ennen kohteen valmistumista).

        Varallisuusselvitystä ei muuten tarvitse antaa, jos asuu asumisoikeusasunnossa ja muuttaa toiseen, minkä hyvänsä yhtiön kohteeseen.


      • vxcnbbxn
        jermo kirjoitti:

        Materiaalivalinnat tehdään sen jälkeen, kun asumisoikeussopimus on allekirjoitettu ja maksettu. Rakentajalla on tietty aikataulu, jonka mukaan materiaalivalinnat pitää viimeistään tehdä (esim. 6kk-12kk ennen kohteen valmistumista).

        Varallisuusselvitystä ei muuten tarvitse antaa, jos asuu asumisoikeusasunnossa ja muuttaa toiseen, minkä hyvänsä yhtiön kohteeseen.

        Keskinäisessä vaihdossa ei tarvitse, mutta joutuu sen varallisuusselvityksen silloin tekemään, jos hakee uuteen kohteeseen, koska siihen pitää olla käyttämätön numero ja mitä tuolla nyt on sanottu, että tarve arvioidaan hyväksymishetkellä eikä se saa perustua vuotta vanhempaan selvitykseen.


      • jermo

        Ei tarvitse. Itselläni on tästä juuri kokemusta, kun hain HASOn uudiskohteeseen ja asuin eri yhtiön vanhassa asumisoikeusasunnossa. Vanha varallisuusselvitys oli tehty vuosikausia sitten.


      • vxcnbbxn
        jermo kirjoitti:

        Ei tarvitse. Itselläni on tästä juuri kokemusta, kun hain HASOn uudiskohteeseen ja asuin eri yhtiön vanhassa asumisoikeusasunnossa. Vanha varallisuusselvitys oli tehty vuosikausia sitten.

        Se tosiaan joskus on voinut onnistua, mutta ei enää, sillä nykyään pitää olla käyttämätön numero.

        Jos mahtuu tähän, se selittäisi, mutta voi olla muitakin syitä siihen.

        "...Tähän etuoikeutettuun samalla järjestysnumerolla mahdolliseen asumisoikeusasunnosta toiseen vaihtoon on edelleen käytettävissä vain kymmenen prosenttia vuosittain jaettavista asumisoikeuksista. Kun mainitun voimaantulo-ja siirtymäsäännöksen johdosta etuoikeutettu vaihto samalla järjestysnumerolla on poistumassa vuoden 2008 päättyessä, siirrytään siten vähitellen siihen, että asumisoikeusasunnosta toiseen vaihtajatkin tarvitsevat aina uuden numeron, jolla he kilpailevat muiden samasta asumisoikeusasunnosta kiinnostuneiden kanssa. ..."HE 98/2005 vp


      • loloo

        Juuri hain tässä kuussa uuteen asuntoon, eikä mitään varallisuusselvitystä tarvinnut uudelleen tehdä.


      • vxcnbbxn
        loloo kirjoitti:

        Juuri hain tässä kuussa uuteen asuntoon, eikä mitään varallisuusselvitystä tarvinnut uudelleen tehdä.

        Kyllä vain, varallisuusselvitystä ei vaadita asosta toiseen vaihtavilla, mutta uusi numero pitää kuitenkin olla.


      • jermo
        vxcnbbxn kirjoitti:

        Se tosiaan joskus on voinut onnistua, mutta ei enää, sillä nykyään pitää olla käyttämätön numero.

        Jos mahtuu tähän, se selittäisi, mutta voi olla muitakin syitä siihen.

        "...Tähän etuoikeutettuun samalla järjestysnumerolla mahdolliseen asumisoikeusasunnosta toiseen vaihtoon on edelleen käytettävissä vain kymmenen prosenttia vuosittain jaettavista asumisoikeuksista. Kun mainitun voimaantulo-ja siirtymäsäännöksen johdosta etuoikeutettu vaihto samalla järjestysnumerolla on poistumassa vuoden 2008 päättyessä, siirrytään siten vähitellen siihen, että asumisoikeusasunnosta toiseen vaihtajatkin tarvitsevat aina uuden numeron, jolla he kilpailevat muiden samasta asumisoikeusasunnosta kiinnostuneiden kanssa. ..."HE 98/2005 vp

        Ihan uudella numerolla hain ja otin asunnon vastaan, eli kyseessä ei ollut mikään vaihto vanhalla numerolla. Kysyin vielä erikseen asiaa hyväksymisen yhteydessä, niin jos asuu asumisoikeusasunnossa ja ottaa uuden asumisoikeusasunnon uudella numerolla, niin varallisuusrajoja ei ole, ehtona on se, että vanhasta asumisoikeudesta pitää vain luopua.


    • Miriam10

      Palatakseni materiaali valintoihin, kai vaihtoehdot tietää jo ostopäätöksen tehtäessä? Eli vaihtoehdot vaikka ATT:n toimistolla nähtävissä?? Vai pitääkö sokkona ostaa..

      • Mieluummin_Mellunkylään

        Materiaalit ovat nähtävissä ATT:n toimistolla. Näin oli ainakin kesällä, kun kävin allekirjoittamassa Vienanpuiston asuntopaperit. Valinnat ilmoitettiin rakennuttajalle n. 5-6 kk sen jälkeen. Postitse tulivat paperit materiaalivalintoja varten ja ne sai lähettää sähköpostiin skannattuina liitteinä. Vahvitus valinnoista tuli postitse.


    • errrrr

      Yksi iso asunto kyseisestä kohteesta ainakin on jo taputeltu. Naapurissa asuva varakas pariskunta (yli 65 vuotiaita) ovat hakeneet yli 20 vuotta vanhalla numerolla.

      • Aurinko567

        3h k vai 5h k?


      • ewrwer

        Justiinsa. Pyysikö ne rikkaat naapurit tiedottamaan vai miten päädyit tänne kertomaan asiasta?


      • errrr

        Vastasin vain esitettyyn kysymykseen. En siis erityisesti tiedota mitään. Itse päädyin tänne koska hain myös asuntoa kohteesta. Sain itse asiassa idean hakea asuntoa kohteesta vasta keskusteltuani heidän kanssaan. En ole varma hakivat 5 vai 3 h asuntoa. Todennäköisesti 5h. Itse hain 3h ja omakin numeroni on niin hyvä että uskon että tärppää eli 65xxx


      • ewrwer
        errrr kirjoitti:

        Vastasin vain esitettyyn kysymykseen. En siis erityisesti tiedota mitään. Itse päädyin tänne koska hain myös asuntoa kohteesta. Sain itse asiassa idean hakea asuntoa kohteesta vasta keskusteltuani heidän kanssaan. En ole varma hakivat 5 vai 3 h asuntoa. Todennäköisesti 5h. Itse hain 3h ja omakin numeroni on niin hyvä että uskon että tärppää eli 65xxx

        Yhtään en ihmettele Tammiontien suosiota ja alueena kiinnostaisi minuakin, mutta sen näkee vasta sitten parin vuoden päästä, millaista alkaa olemaan.


    • 555555555555

      Kiinnostaa vieläkin tietää millä numeroilla ihmiset ovat hakeneet kolmioita..?

    • Hain myös kaksioiden lisäksi kolmiota ylimmästä kerroksesta, mutta en ensisijaisena vaihtoehtona. nro 35 XXX vuodelta 1998.

      • 555555555555

        Noin pienellä numerolla varmaan tärppää! Omani on 110xxx ja hain 3.krs:n 60m kolmioita... Saa nähdä riittääkö tuo, ehkä jos on tuuria.


    • Asdfghjki

      Onko ruskeita kirjekuoria vielä tipahdellut?

    • kposedfiupa

      Eikös ne (ATT) merkitse sivuilleen "tarjottu" tms, kun show alkaa?

      • Asdfghjklo

        Hyvä tietää! Sitä sitten odotellaan :)


    • Miriam10

      Eikö niillä ole hakuvaiheessa VARATTU, ja kun on myyty = MYYTY. Vapaissa taas VAPAA, jos jää asuntoja myymättä ensimmäisellä tarjouskierroksella.

    • rytty

      Jännä että ainakaan tässä ketjussa ei kukaan ole hakenut 78,5 tai 70,5 m2 kolmoita. Ei ehkä hirveän hieno pohjaratkaisu, mutta kelpaisi kyllä meille. Toivottavasti tärppää.

    • Oår

      Kuten aiemmin kirjoitin, olisimme hakeneet 78,5 kolmiota, mutta huonon pohjan ja erityisesti säilytystilojen puutteen takia päädyimme hakemaan viisiöitä.

      • Qetu

        Millä numerolla? Mulla 16xxxx ja alkaa näyttää pahalta. ..


      • Maunulaanko
        Qetu kirjoitti:

        Millä numerolla? Mulla 16xxxx ja alkaa näyttää pahalta. ..

        Tuskin tolla numerolla viisiötä nyt irtoaa, ellei tule peruutuksia. Tiedän jo ainakin neljä taloutta, jotka on hakenut viisiöitä pienemmällä luvulla. Meidän nro on 118xxx ja tuskin viisiötä saadaan. Mutta olen nyt lohduttautunut ajatuksella Kuusikkotien rivarista :D Ei niihinkään ehkä pääse ja voivat olla huomattavasti kalliimpia, mut hyvä on aina unelmoida.


      • Qetu

        Ääh eikä :D Miten pienillä numeroilla ovat hakeneet? Että onko mitään mahdollisuuksia sinne Kuusikkotiellekään....


    • Ertyy

      Me haettiin viisiöitä numerolla 81xxx. En oo kyllä yhtään varma että saadaan.

      • HasoAso

        Nyt kun ollut puhetta järjestelmän uusimisesta, monet kaivavat "naftaliinista" vanhat numeronsa. Viime hetket käsillä. Oma numero vuodelta 1998. Pakko toimia ennenkuin numero nolautuu.


      • Qetu

        Onko tietoa milloin numerot nollaantuu? Tuolla numerolla varmaan saa haluamansa!


      • Lhkk

        Onko numeroiden nollaantuminen muka päätetty ? Eikö vaan vasta suunnitella järjestelmän uudistamista ja nollaantuminen on vain yksi idea muiden joukossa?


      • 873585834
        Lhkk kirjoitti:

        Onko numeroiden nollaantuminen muka päätetty ? Eikö vaan vasta suunnitella järjestelmän uudistamista ja nollaantuminen on vain yksi idea muiden joukossa?

        Siinä soisi tosiaan olevan muitakin ideoita kuin vain yksinomaan se nyt luonnosteltu vanhojen numeroiden nollaaminen kokonaan, esimerkiksi siten, että vanhoille numeroille jätettäisiin jokin prosenttikiintiö haussa oleviin kohteisiin joko niin, että ne kaikkein vanhimmat 90-luvun numerot leikattaisiin tai säilytettäisiin kiintiöllä kaikki vanhat. Ongelma saattaa tosin olla juuri siinä, että vanhat numerot kuormittavat hakua, koska pyörivät siellä tarpeettomasti ilman todellista asunnonhankkimisaikomusta, joten voisihan niitä myös harventaa pudottamalla parin turhan tarjouskerran jälkeen pois.


      • tuuuppi

        Mutta ne vanhat numerothan putoavatkin pois parin turhan tarjouskerran jälkeen. Koko nollaussysteemi on älytön ja epäoikeudenmukainen. JOs ihmisellä on todellinen tarve saada asunto, ei häntä voi ykskaks alkaa syrjiä sillä perusteella, että hänellä on liian hyvä (=vanhempi) järjestysnumero ! Yhtä hyvin voidaan sitten saman tien luopua koko järjestysnumerosysteemistä ja alkaa jakaa asuntoja pelkästään sosiaalisin perustein, jotka sitten määritellään ties kenen arvomaailman ja asenteiden perusteella.


      • 873585834
        tuuuppi kirjoitti:

        Mutta ne vanhat numerothan putoavatkin pois parin turhan tarjouskerran jälkeen. Koko nollaussysteemi on älytön ja epäoikeudenmukainen. JOs ihmisellä on todellinen tarve saada asunto, ei häntä voi ykskaks alkaa syrjiä sillä perusteella, että hänellä on liian hyvä (=vanhempi) järjestysnumero ! Yhtä hyvin voidaan sitten saman tien luopua koko järjestysnumerosysteemistä ja alkaa jakaa asuntoja pelkästään sosiaalisin perustein, jotka sitten määritellään ties kenen arvomaailman ja asenteiden perusteella.

        "Mutta ne vanhat numerothan putoavatkin pois parin turhan tarjouskerran jälkeen. "

        Nykysysteemissä voi roikkua jonossa ja vastaanottaa tarjouksia niin kauan kuin lystää ilman mitään sanktioita ja vasta sitten putoaa jonon hännille, jos kieltäytyy kunnan hyväksymästä tarjotusta kolme kertaa, mutta ennenkuin kunta voi hyväksyä, tulee hakijan vastata tehtyyn tarjoukseen, joten siinä voi mennä helposti viikkoja yhden hylyn kierrättämiseen.

        Ja sillätavoin se taitaa olla esimerkiksi Hgin kaupungin vuokra-asunnoissa, että voi ilmoittaa tietyt kriteerit hakemalleen asunnolle ja jos sitten kieltäytyy tarjotusta, niin uutta tarjousta tuskin tullaan tekemään, koska asunnontarvitsijoita riittää muutenkin. Yhtälailla se toimisi tässä asossa kun kerta itse voi valita mihin hakee ja millaista, että numero nollautuisi heti, jos ei ota vastaan sitä tarjottua, ja sen jälkeen olisi mahdollisuus hakea vain uuden menettelyn mukaisesti määräaikaisella numerolla.

        Sekin aivan perusteltua, että vanhoista numeroista saisi jättää vain yhden voimaan.


      • tuuuppi

        No, siinä tapauksessa pitää sitten nollata, kun on kerran kieltäytynyt eikä vain automaattisesti kaikilta. Itselläni on vanha ja todella hyvä numero, jolla nyt haen asuntoa, joten jos ja todennäköisesti jopa kun saan tarjouksen, aion sen myös ottaa. Nyt minulla on todellinen tarve saada asunto, joten olisipa ollut kiva yllätys, kun numeroni olisi jo nollautunut... Moni jolla on olemassa numero ei nimittäin koko ajan asoasioita seuraa vaan vasta sitten, kun tarve on.


      • Järkevääää

        Olen samaa mieltä. Sehän on ihan sama millainen numero on, jos sitä ei käytä eli ei ole hakemusta sisällä. Elämäntilanteet muuttuvat itse kullakin, esim. tulee avioeroja, työttömyyttä tai sairauksia. Kuka osaa ennustaa asunnontarpeensa esim. 10 vuoden päästä. Eri asia sitten on "jonokeinottelijat", jotka tosiaan vaan testaavat järjestysnumeronsa markkina-arvoa. Itse ainakin hain kohtuuhintaista aso-asuntoa ihan tarpeeseen, eikä todellakaan kiikarissa ollut kantakaupungin yläkerran asunnot.


    • Kvvfjlhgd

      Itselläni ei ole kovin vanhaa numeroa, mutta tuntuu hieman tylyltä tuo nollaus. Fiksua olisi, että jokaisella saisi olla vain yksi numero ja uuden saa vasta kun se on käytetty

    • jonosta

      Minun mielestä siitä voisi tulla jo sanktioita, jos hakijat ihan huvikseen vain kokeilevat, riittääkö numero johonkin kohteeseen. Esim. kolme tällaista kokeilua ja sitten jonon hännille. Näistä kokeiluista on ollut lukuisia esimerkkejä tälläkin sivustolla. Hakijat kertovat jo hakuvaiheessa, etteivät aio ottaa asuntoja vaikka saisivat.

      Jos ei oikeasti ole kiinnostunut jostain uudiskohteesta, niin miksi ihmeessä sinne pitää sitten hakea? Eri asia on, jos vaikka pankki ei sitten annakaan lainaa tai tulee muita esteitä, mutta tämänkin pystyy aika hyvin ennakoimaan selvittelemällä jo hakuvaiheessa rahoitusta.

      Sen sijaan vanhojen numeroiden mitätöintiä en ymmärrä. Jonon järkeistämiseen auttaa hyvin nykyinen hason systeemi eli että haku pitää uusia tietyn väliajoin.

      • huuhaahaahuu

        "riittääkö numero johonkin kohteeseen. Esim. kolme tällaista kokeilua ja sitten jonon hännille. Näistä kokeiluista on ollut lukuisia esimerkkejä tälläkin sivustolla. Hakijat kertovat jo hakuvaiheessa, etteivät aio ottaa asuntoja vaikka saisivat."

        Ja vastavuoroisesti HASO voisi kertoa millä numeroilla ne asunnot on saatu. Näitä hakujahan tehdään ainakin osittain siksi, että saataisiin osviittaa siitä mitä asuntoja kannattaa hakea, koska HASO uudisasunnon hakusysteemi vaatii jo vähän taktikointia ja suunnittelua.

        " Esim. kolme tällaista kokeilua ja sitten jonon hännille"
        Et voi olla tosissas.


      • jonosta

        Siis tarkoitan tietysti "kokeilulla" sitä että hakijalle tarjotaan asuntoa kyseisestä kohteesta. Jos kolme kertaa kieltäytyy, niin sitten uusi numero käyttöön. Kyllä siinä ehtii jo ihan tarpeeksi taktikoida. Asuntojahan voi sinällään hakea vaikka tuhat kertaa ilman että tulee yhtään tarjousta. Siinä sitä saa osviittaa mihin numerot riittää.


      • huuhaahaahuu
        jonosta kirjoitti:

        Siis tarkoitan tietysti "kokeilulla" sitä että hakijalle tarjotaan asuntoa kyseisestä kohteesta. Jos kolme kertaa kieltäytyy, niin sitten uusi numero käyttöön. Kyllä siinä ehtii jo ihan tarpeeksi taktikoida. Asuntojahan voi sinällään hakea vaikka tuhat kertaa ilman että tulee yhtään tarjousta. Siinä sitä saa osviittaa mihin numerot riittää.

        "sitä että hakijalle tarjotaan asuntoa kyseisestä kohteesta. Jos kolme kertaa kieltäytyy, niin sitten uusi numero käyttöön."
        Sitten pitää jollain tapaa estää se ettei sieltä tule tarjouksia sellaisista asunnoista jotka ei itselle sovi. Mulle on tullu uudiskohteista tarjouksia asunnoista jotka ei ole lähelläkään sitä mitä olen hakenut ja vanhoista kohteista sitäkin enemmän.


      • 873585834
        huuhaahaahuu kirjoitti:

        "sitä että hakijalle tarjotaan asuntoa kyseisestä kohteesta. Jos kolme kertaa kieltäytyy, niin sitten uusi numero käyttöön."
        Sitten pitää jollain tapaa estää se ettei sieltä tule tarjouksia sellaisista asunnoista jotka ei itselle sovi. Mulle on tullu uudiskohteista tarjouksia asunnoista jotka ei ole lähelläkään sitä mitä olen hakenut ja vanhoista kohteista sitäkin enemmän.

        "Mulle on tullu uudiskohteista tarjouksia asunnoista jotka ei ole lähelläkään sitä mitä olen hakenut ja vanhoista kohteista sitäkin enemmän."

        Oletko kysynyt syytä aso-tuottajalta?

        Minulla oli vanha ja uusi hakemus samanaikaisesti voimassa, koska se oli mennyt sekaisin tässä viimeisemmässä muutoksessa ja se huomattiin vasta kun aloin selvittelemään, että miksi ovat lähettäneet tarjouksen kohteesta jota en mielestäni ollut hakemassa.


      • huuhaahaahuu
        873585834 kirjoitti:

        "Mulle on tullu uudiskohteista tarjouksia asunnoista jotka ei ole lähelläkään sitä mitä olen hakenut ja vanhoista kohteista sitäkin enemmän."

        Oletko kysynyt syytä aso-tuottajalta?

        Minulla oli vanha ja uusi hakemus samanaikaisesti voimassa, koska se oli mennyt sekaisin tässä viimeisemmässä muutoksessa ja se huomattiin vasta kun aloin selvittelemään, että miksi ovat lähettäneet tarjouksen kohteesta jota en mielestäni ollut hakemassa.

        "Oletko kysynyt syytä aso-tuottajalta? "
        Ei oo ollu tarvetta, ihan sama tuleeko sieltä muutama tarjous vuodessa, mutta jos kyseisten tarjousten hylkäämisestä menisi numero niin sitten alkaisi olla jo toinen ääni kellossa.
        HASOn uudiskohteista Gunillasta, Linnapellosta ja tai olla Kiviparista ei tarjottu niitä kohteita joita olin hakenut, mutta muita kohteita kyllä. Gunillan tarjous tais tulla jota kuinkin 6 kuukautta hakemisen jälkeen.

        Muilta toimijoilta on tullu myös muutamia tarjouksia uudiskohteista, joita en ole hakenut ja vanhoista asunnoista tullut sitäkin enemmän, mutta tähän on syynä se ettei hakulomakkeessa ole voinut rajata riittävästi hakua. Myöhemmin näitä hakulomakkeita on muutettu esim. HASOlla pariinkin otteeseen.


    • Tiigeri89

      Mikäli tarjotaan asuntoa jota ei ole hakenut niin ei siitä numero voi nollaantua. Come on...
      .

      • huuhaahaahuu

        "Mikäli tarjotaan asuntoa jota ei ole hakenut niin ei siitä numero voi nollaantua. Come on..."
        ...no emoC ei niin, mutta sitä täällä on vaadittu ja olen tässä yrittänyt selittää, että älyvapaa ajatus

        "Minun mielestä siitä voisi tulla jo sanktioita, jos hakijat ihan huvikseen vain kokeilevat, riittääkö numero johonkin kohteeseen. Esim. kolme tällaista kokeilua ja sitten jonon hännille."


      • jonosta

        huuhaahaahuu, onko ymmärryksessäsi jotain vikaa? Luepas kommentit uudelleen ja yritä tulkita tällä kertaa oikein. Lainaat kommenttiani vaikka missään kohden en ole sanonut, että hakijan pitäisi ottaa vastaan asunto JOTA EI OLE TARJOTTU.
        Ihme saivartelija...


      • jonosta

        korjaus edelliseen: piti lukea "jota ei ole haettu" (ei siis "tarjottu").


      • huuhaahaahuu
        jonosta kirjoitti:

        huuhaahaahuu, onko ymmärryksessäsi jotain vikaa? Luepas kommentit uudelleen ja yritä tulkita tällä kertaa oikein. Lainaat kommenttiani vaikka missään kohden en ole sanonut, että hakijan pitäisi ottaa vastaan asunto JOTA EI OLE TARJOTTU.
        Ihme saivartelija...

        "huuhaahaahuu, onko ymmärryksessäsi jotain vikaa? Luepas kommentit uudelleen ja yritä tulkita tällä kertaa oikein. Lainaat kommenttiani vaikka missään kohden en ole sanonut, että hakijan pitäisi ottaa vastaan asunto JOTA EI OLE TARJOTTU.
        Ihme saivartelija... "
        Yritä tulkita niin kuin tarkoitin kun sanoin tarjottu eiku haettu eiku eiku eiku tota niinku. Mitäs jos sä yrittäisit jo heti kerrasta kirjoittaa mitä yarkoitat eikä niinku ja niinku.

        Tuossa vielä lainaus kirjoituksestasi
        "Minun mielestä siitä voisi tulla jo sanktioita, jos hakijat ihan huvikseen vain kokeilevat, riittääkö numero johonkin kohteeseen. Esim. kolme tällaista kokeilua ja sitten jonon hännille. "

        Olen tehnyt kyseisiä hakuja ja saanut tarjouksen asunnosta kolme kertaa niin sun mielestä mut pitäs laittaa jonon hännille. Mä nyt en vaan voi sille mitään jos laitan uudiskohteeseen viisi asuntoa hakuun ylimmän kerroksen 50 neliöisiä ja ASO-yhtiö lähettää puoli vuotta hakemisesta tarjouksen jostain isommasta asunnosta alimmista kerroksista joka on kadun puolella.

        Tämä nyt vaan on ote elävästä elämästä mutta sä taidat olla Maija Poppasen sisko, joka elelee omassa haavemaailmassa, missä kaikki on kivaa ja ihanaa ja se joka kehtaa tulla kertomaan miten se asia on reaalimaailmassa onkin sitten "Ihme saivartelija"

        Hommaa pumpulia kun laskeudut takaisin maan päälle, voi olla pudotus muuten tuskallinen.


      • oivoikunonvaikeaa

        "Olen tehnyt kyseisiä hakuja ja saanut tarjouksen asunnosta kolme kertaa niin sun mielestä mut pitäs laittaa jonon hännille. Mä nyt en vaan voi sille mitään jos laitan uudiskohteeseen viisi asuntoa hakuun ylimmän kerroksen 50 neliöisiä ja ASO-yhtiö lähettää puoli vuotta hakemisesta tarjouksen jostain isommasta asunnosta alimmista kerroksista joka on kadun puolella."

        Tässä osoitat jälleen, ettet ymmärrä ollenkaan mitä kommenteissa sanotaan. Varsinainen puupää.


    • aplakk
    • viisiöön

      Millä numeroilla on muut hakeneet viisiöitä Tammiontieltä? Ketjussa aiemmin mainittu ainakin 81xxx, 118xxx, 88xxx, 170xxx,184xxx.

      • 17385966

        16xxxx ja lisäksi ketjussa mainittu yli 20v.vanha numero, joka ilmeisesti hakenut viisöitä. Taitaa olla meillä haave vaan....


      • 17385966

        Unohtui kysyä. Millä numerolla olet hakenut? :)


      • 7568fh
        17385966 kirjoitti:

        16xxxx ja lisäksi ketjussa mainittu yli 20v.vanha numero, joka ilmeisesti hakenut viisöitä. Taitaa olla meillä haave vaan....

        En ole satavarma hakivatko viisiötä vai isoa kolmiota. On pitänyt kysyä kunhan sattuisimme naamakkain.


    • viisiöön

      Itse olen tuo 81xxx :)

      • 17385966

        Ihan hyvät tsänssit siis! Pidetään peukkuja :)


    • lasonen

      Eiköhän tarjoukset tule jo hyvissä ajoin ennen tammikuun loppua, vai mitä luulette ? Eihän ole mitään syytä viivästellä niiden lähettämisen kanssa. Heidän intresseissään on tietty saada sopimukset tehtyä niin pian kuin mahdollista. Tuo tammikuun loppu on varmaan kirjoitettu nettisivuille vain siksi, että ihmiset eivät alkaisi liikoja kysellä. Mullekin sieltä sanottiin jossain vaiheessa, että tammikuun puolivälissä.

      Lisäksi miten on, te jotka tiedätte enemmän: pysyvätkö he aikatauluissaan hyvin vai viivästyykö talot usein ? Luulisi että kun rakennuttaja käyttää omia urakoitsijoita niin intresseissä olisi olla valmis niin pian kuin suinkin, että pääsee saamaan tuloa.

    • viisiöön

      Mä veikkaan, että tarjouksia alkaa tipahdella ensi viikolla. Tää on silkka arvaus, joka perustuu siihen,että kuluva viikko on yleisesti vielä melko monella talvilomaa, joten ehkä siellä ATT:n toimistossakin on vajaamiehitys lomien johdosta.

      Toivottavasti ovat jo aloittaneet prosessin tarjousten lähettämiseksi...

      Nimimerkille 7568fh: kerro ihmeessä jos kuulet, ovatko hakeneet komiota vai viisiötä! Ja tsemppiä hakuun sinnekin, ei sitä koskaan tiedä kuka tässä arvonnassa voittaa :)

    • 81xxx
      • 878798798

        eiköhän ne asukasvalinnat liene hieman alemmalla portaalla ratkaistavana, koska niissä mitään erityistä päätösharkintaa edes tarvita


    • tarjouksista

      En usko että kokouksella on mitään tekemistä näiden valintojen kanssa. Viime vuonna kun Sandis oli haussa, niin ilmoitettiin yhtä lailla takarajaksi tammikuun loppu mutta ensimmäiset tarjoukset tulivat jo tammikuun alkupuolella (tarjous päivätty 4.1.) ja sopimuksen allekirjoitus oli puolessa välissä kuuta.
      Aina tulee peruutuksia, myös huippusuosituissa kohteissa, joten viimeisiä sopimuksia allekirjoitettiin Sandiksessakin niinkin myöhään kuin huhti-toukokuussa. Tammiontie on pieni kohde, joten kaiken pitäisi hoitua suht' nopeasti.

    • ogru

      Nyt tupsahti tarjous sähköpostilla. Tosin ihmettelen vähän, kun yhdessä lomakkeessa pyydetään erittelyosaa vuoden 2015 verotuspäätöksestä ja toisessa kopiota vuoden 2014 verotuspäätöksestä. Pitääkö ne molemmat toimittaa vai onko tuossa virhe ?

      • 964806

        Mulla ei mitään :( onko muille tullut?
        Mitä asuntoa sulle muuten tarjottiin?


      • khähbjäo

        tuleeko tarjous nykyään sähköpostitse?


      • turey
        khähbjäo kirjoitti:

        tuleeko tarjous nykyään sähköpostitse?

        käy vaikka kurkkaamassa


      • Eitärpännyttälläkertaa
        khähbjäo kirjoitti:

        tuleeko tarjous nykyään sähköpostitse?

        Ehkä oli jo aikakin siirtyä nopeampaan menettelytapaan


      • turey
        Eitärpännyttälläkertaa kirjoitti:

        Ehkä oli jo aikakin siirtyä nopeampaan menettelytapaan

        eihän tietenkään lähetetä sähköpostitse muutoin kuin siinä tapauksessa, että on antanut siihen erikseen luvan, jokin rasti ruutuun hyväksyntä siinä vaaditaan


    • 555555555555

      Mitä, tuliko muille tarjouksia sähköpostilla? ...Pientä epäuskoa...

    • tarjouksista

      Katsokaa myös roskaposti, ainakin minulla on mennyt att:n sähköpostiviestejä jostain syystä roskapostiin.
      Varsinaiset tarjoukset ovat kyllä tulleet postitse. Käsittääkseni kaikki eivät saa niitä samaan aikaan, osalle tulee myöhemmin.

    • Pakilantie

      Hain Suopursun Hitasta ja heti arpajaisten jälkeen tuli sähköpostilla tarjous.

    • Tammioeka

      Mulle tuli myös tarjous sähköpostilla siitä asunnosta jonka olin laittanut ykköseksi. Numero oli yli 20 vuotta vanha. Otan ilman muuta asunnon.

    • Odottavanaikaonpitkä

      Mitä kokoa on mennyt jo jakoon? Eli mistä asunnoista tullut tarjouksia?

    • Tammioeka

      Kaksiosta 5 kerros

    • Odottavanaikaonpitkä

      Onnittelut asuntotarjouksen saaneille! Menisiköhän niin, että aloittavat pienimmistä numeroista?

    • Ehi

      Kolmikosta tuli tarjous. Aion ottaa vastaan

    • minäsetaas

      Hain viisiöitä numerolla 87XXX ja en saanut kuin kaksion, mietin mitä nyt..

      • 48568943

        Monentena vaihtoehtona tuo kaksio sulla oli? Vai tarjottiinko sitä toiveiden ulkopuolelta?


      • 555555555555

        Niin, olihan sinulla toiveena kaksio? Nyt kyllä jännittää, tuleekohan tarjouksia vielä vai menivät kaikki ensimmäiset jo...


    • Juuhjuuh57

      Suomi24 tyyppistä p-puhetta kaikki nämä sähköpostitarjoukset.

      • Uhkhfui

        En kyllä ymmärrä että miksi joku jaksaisi tällaista tehdä. Hieman kyllä silti epäilyttää. ...


      • rgg

        Minä ainakin sain sähköpostilla tarjouksen ja vastaus halutaan 15.1. mennessä. Ja voi kuulemma myös vastata sähköpostilla. Eli kiire näyttää olevan.


    • VieläOdotan8

      Mullakin tuli eilen s-postilla tarjous. 1. kerroksen 40,5 m2 yksiö omalla parvekkeella ja terassilla. Nro 8 vuotta vanha ja olin tähän kohteeseen 1. sijalla. Se oli myös omalla listallani 1. vaihtoehto. Voi olla, että kuitenkin perun. Enemmän kiinnostaisi Kalasataman ja Jätkäsaaren asunnot. En kyllä tiedä, riittääkö numeroni niihin...

    • 555555555555

      Näyttäisi siltä että eilen on tarjoukset lähteneet. Uskoisin että kaikki 44 on lähetetty kerralla. Onnea tarjouksen saaneille! Itse sitten voi vielä jännittää jos joku peruu. ..

      • Jfkfikf

        Saakohan jonopaikan tietää?


      • 555555555555
        Jfkfikf kirjoitti:

        Saakohan jonopaikan tietää?

        En osaa sanoa, mutta ajattelin kyllä kysyä....


      • Jobgukl

        Kerro sitten tänne :)


    • Satoyökyök

      Mulla 20 vuotta vanha numero mutta en saanut tarjousta ykkösvaihtoehdostani vaan samankokoisesta kakkosvaihtoehdosta 3h. Kelpaa kuitenkin

      • Maunulaan

        Saitko tarjouksen niistä 60-neliöisistä pikkukolmioista vai isommista, saunan sisältävistä yli 70-neliöisistä?


      • Satoyökyök
        Maunulaan kirjoitti:

        Saitko tarjouksen niistä 60-neliöisistä pikkukolmioista vai isommista, saunan sisältävistä yli 70-neliöisistä?

        Isommista yli 70 m2


    • Jepajeeee

      Onko 5h saaneita? Ja millaisella numerolla?

    • Merkkari777

      Olisi kiva tietää päävoiton eli ylimmän kerroksen esimerkiksi kolmion saamiseen vaadittava järjestysnumero

    • 81xxx

      Haettiin 5h numerolla 81xxx, ei olla saatu tarjousta.

      • 30498ksjg

        ehkä a-talosta ei ole vielä jaettu mitään? vai onko joku saanut sieltä asunnon?


      • Yupp
        30498ksjg kirjoitti:

        ehkä a-talosta ei ole vielä jaettu mitään? vai onko joku saanut sieltä asunnon?

        Minä sain tarjouksen a talosta sähköpostilla.


      • Eitälläkertaa

        Jaahas nää taitaa olla taputeltu. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D


      • PettynytJonottaja

        Jep, kun ottaa senkin huomioon että tästä Tammiontien kohteesta keskustellaan näin paljon, hakemuksia on varmasti tullut valtavasti.
        Ja jaossa oli tässä kohteessa vain 44 kämppää!
        En usko että kaikkia on vielä jaettu - aiemmissakin kohteissa on kestänyt aikansa- mutta vaikuttaa siltä että suurinumeroisilla ei nyt käy flaksi vaikka lähiökohteesta onkin kysymys.


      • Eitälläkertaa

        Kertokaa tänne vielä lisää millä numeroilla saanut ja mitä! Vähän antaa osviittaa tämänhetkisestä tilanteesta pk seudulla. Kiitos!


      • 6474645

        Onko tänään saanut kukaan enää tarjouksia?


      • 007007

        Haettiin 5h k yli 10v vanhalla numerolla. Ei ole kuulunut mitään.


      • 007007

        Eikä siis ilmeisesti saatu edes jonopaikkaa 5 pienimmän numeron joukossa...


    • jejeee

      Kylläpä on noita vanhoja numeroita vielä paljon liikeeellä, kun maunulaankin niintä käytetään.

    • 20182018

      Sinne on kuulemma haettu tosi pienillä numeroilla useampia asuntoja. Hämmästyttää vähän että on niin suosittu kohde. Mulla on tosi hyvä numero ja olin ihan satavarma, että tarjoavat ykköskohdetta, mutta tarjosivat sentään kakkosvalintaamme. Sinne on haettu kuulemma jopa numeroilla alle 10 000 !

      • 743762

        laskeskelin likimain hatusta tempaistuna, että voisi olla semmoinen 60 000 vielä käyttämätöntä yli 10 vuotta sitten haettua numeroa jäljellä, joten sen jonon häntä kiemurtelee jossain Keravan tienoilla ...


      • nollaustaaaaa

        Mikähän maunulassa kiinnostaa että on noin suosittu? Vai rupesko nyt kaikki vaan hakemaan vanhoilla numeroilla ihan vaan johonkin uuteen, kun numeroiden nollauksesta on ollut huhua?


      • eipäsjuupaseipäs
        nollaustaaaaa kirjoitti:

        Mikähän maunulassa kiinnostaa että on noin suosittu? Vai rupesko nyt kaikki vaan hakemaan vanhoilla numeroilla ihan vaan johonkin uuteen, kun numeroiden nollauksesta on ollut huhua?

        Maunulan suunnalla ei ole ollut uustuotannossa tarjontaa. Uudet HASOt on tehty lähinnä Myllypuro/Mellunkylä-seutuville ja jokunen Viikki-Pihlis-Pukinmäki-Tapuli suunnalle eli Maunula on erilainen vaihtoehto viimeaikaiselle tuotannolle.

        Ne jotka ei halua itäisiin kaupungiosiin eikä numero riitä kantakaupunkiin niin ne ovat joutuneet venaamaan tätä Maunulan kohdetta.

        Ja toisaalta taas niille joille itä kelpaa on viimeaikoina ollut tarjontaa lähes yltäkylläisesti (Kivipari, Ratasmylly, Vienanpuisto, Linnapelto, Lallukka, Sprintti, Startti, Yläkivi...)

        Ja varmaan myös osasyy on se, että numerot saattavat nollaantua ASO-uudistuksessa ja ehkä uinumassa olleilla numeroilla haetaan nyt herkemmin kuin ennen. Ja vielä sekin, että HASOn uudistuotannon vuokrataso alkaa olla jo alle HEKAn kämppien aiheuttaa siirtymistä HEKAlta HASOon.


      • Lisääasuntoja
        eipäsjuupaseipäs kirjoitti:

        Maunulan suunnalla ei ole ollut uustuotannossa tarjontaa. Uudet HASOt on tehty lähinnä Myllypuro/Mellunkylä-seutuville ja jokunen Viikki-Pihlis-Pukinmäki-Tapuli suunnalle eli Maunula on erilainen vaihtoehto viimeaikaiselle tuotannolle.

        Ne jotka ei halua itäisiin kaupungiosiin eikä numero riitä kantakaupunkiin niin ne ovat joutuneet venaamaan tätä Maunulan kohdetta.

        Ja toisaalta taas niille joille itä kelpaa on viimeaikoina ollut tarjontaa lähes yltäkylläisesti (Kivipari, Ratasmylly, Vienanpuisto, Linnapelto, Lallukka, Sprintti, Startti, Yläkivi...)

        Ja varmaan myös osasyy on se, että numerot saattavat nollaantua ASO-uudistuksessa ja ehkä uinumassa olleilla numeroilla haetaan nyt herkemmin kuin ennen. Ja vielä sekin, että HASOn uudistuotannon vuokrataso alkaa olla jo alle HEKAn kämppien aiheuttaa siirtymistä HEKAlta HASOon.

        Hyviä pointteja eipäsjuupasilla. Tässä vielä pari. Maunulaan ei ylipäätään ole rakennettu uusia kerrostaloja vuosikymmeniin. Aina on kuitenkin ihmisiä - asuivat nämä sitten omistus-, asumisoikeus tai vuokra-asunnoissa- joilla on halu tai tarve muuttaa uuteen ja paremmin varusteltuun kohteeseen.

        Toinen tekijä on tilastollinen. Luin jostain hiljattain että Maunula on nykyään pääkaupunkiseudun väestöllinen keskipiste. Eli yhtä paljon helsinkiläisiä asuu Maunulan pohjois- ja eteläpuolella, itä- ja länsipuolella jne. Liikenteessä tämä jo näkyykin: Suomen tieverkoston vilkkain kohta on Kehä ykkönen Pakilan kohdalla eli reilu puoli kilometriä Tammiontiestä pohjoiseen. Ja julkisen liikenteen puolella Maunulan vanha ostari eli juuri tämä Tammiontien kohta on erittäin vilkas risteys, josta pääsee kaikkiin pääilmansuuntiin usealla bussilla.


      • 0273850098

        Hyvässä ja pahassa! Haettiin asuntoa, mutta ei saatu. Mietittiin kyllä aika pitkään, että halutaanko hakea juuri tuon liikenteen metelin takia. Mutta hyvässä siinä mielessä, että bussipysäkki on ihan vieressä :) Myös pieni miinus on ässän nurkillä juopottelevat densut, mutta niitä nyt on joka puolella. Kaikki vaan valitusta laittamaan ässälle, jospa saisimme huumerallin ja venäjäiset vodkajengit siitä edestä pois (asumme siis nyt tässä lähistöllä myös)
        Ja onnea kaikille asunnon saanneille!


      • Jonottaja

        Meitäkin epäilytti liikenteen lisäksi juuri tämä perinteinen maunulalaismeno S-marketin nurkilla. Siksi ei tohdittu hakea asuntoa alemmista kerroksista, vaikka vain niistä sen olisi hyvällä tuurilla voinut saada. Toivotaan, että pienistä aukioista tulisi kivoja kokoontumispaikkoja positiivisessa mielessä. Onnittelut asunnon saaneille ja jatkukoon Maunulan hyvä noste!


      • 743762
        eipäsjuupaseipäs kirjoitti:

        Maunulan suunnalla ei ole ollut uustuotannossa tarjontaa. Uudet HASOt on tehty lähinnä Myllypuro/Mellunkylä-seutuville ja jokunen Viikki-Pihlis-Pukinmäki-Tapuli suunnalle eli Maunula on erilainen vaihtoehto viimeaikaiselle tuotannolle.

        Ne jotka ei halua itäisiin kaupungiosiin eikä numero riitä kantakaupunkiin niin ne ovat joutuneet venaamaan tätä Maunulan kohdetta.

        Ja toisaalta taas niille joille itä kelpaa on viimeaikoina ollut tarjontaa lähes yltäkylläisesti (Kivipari, Ratasmylly, Vienanpuisto, Linnapelto, Lallukka, Sprintti, Startti, Yläkivi...)

        Ja varmaan myös osasyy on se, että numerot saattavat nollaantua ASO-uudistuksessa ja ehkä uinumassa olleilla numeroilla haetaan nyt herkemmin kuin ennen. Ja vielä sekin, että HASOn uudistuotannon vuokrataso alkaa olla jo alle HEKAn kämppien aiheuttaa siirtymistä HEKAlta HASOon.

        "Ja vielä sekin, että HASOn uudistuotannon vuokrataso alkaa olla jo alle HEKAn kämppien aiheuttaa siirtymistä HEKAlta HASOon."

        Jospa se Hekan uusi tiukennettu linja on alkanut heti puremaan, kun hyvätuloiset karsiutuu nyttemmin valinnoista ja siitä hyvästä sillä suora heijastusvaikutus ason puolelle, missä tulorajoja ei ole.


      • aamu9569
        0273850098 kirjoitti:

        Hyvässä ja pahassa! Haettiin asuntoa, mutta ei saatu. Mietittiin kyllä aika pitkään, että halutaanko hakea juuri tuon liikenteen metelin takia. Mutta hyvässä siinä mielessä, että bussipysäkki on ihan vieressä :) Myös pieni miinus on ässän nurkillä juopottelevat densut, mutta niitä nyt on joka puolella. Kaikki vaan valitusta laittamaan ässälle, jospa saisimme huumerallin ja venäjäiset vodkajengit siitä edestä pois (asumme siis nyt tässä lähistöllä myös)
        Ja onnea kaikille asunnon saanneille!

        Totta tuo hyvässä ja pahassa. Hain, enkä saanut ja nyt alueella paljonkin liikkuneena tyytyväinen, että ohi meni. Pakilantien puolella on paljon liikennettä mm. bussipysäkki talojen edessä (toistakymmentä bussia) ja kiven heiton päässä valo-ohjattu risteys. Varmasti aiheuttaa melua! Entäpä saasteet. Ja sitten nämä Maunaulan S-marketin ja Maunulatalon edustalla pyörivät huumejampat, viinadiilerit tai muuten vaan sekaisin oleva porukka.
        Liikenneyhteydet ovat hyvät, yksi kauppa ja apteekki vieressä, Lidl kävelymatkan päässä, samoin liikuntahalli.


    • Miriam10

      Nro 35 xxx , haku kolmioihin, eikä mitään ole kuulunut! Tosi pieni nron sitten pitää olla. Varasijat ilmoitetaan minusta vasta kun asunnot jaettu, mutta ehkä kaikkia sopimuksia ei ole vielä silloin allekirjoitettu, tietty peruutuksia voi tulla vielä siinäkin vaiheessa. Ei auta kuin odotella. :(

      • podvjåo

        Mitä ihmettä? Johan nyt on. Taitaa olla todella pienillä hauilla nyt kämpät jaossa. Harmi juttu!


    • Vielä lisäyksenä nimimerkin 743762 kommenttiin olemassa olevista jonotusnroista, ihmisillä monia nroita, itsellänikin jo kolmas nro menossa, uskoisin että niin monilla, varmaan harvalla niin ettei ollenkaan vanhinta nroa olisi käyttänyt. Samoin järjestelmän alkuaikana, piti määritellä valmiiksi alue minkä asunnoista oli kiinnostunut, ja jos ei ottanut kolmatta tarjottua asuntoa vastaan, muistaakseni sitten joutui jonon hännille. Sittemmin haku muuttui asuntoyhtiö kohtaiseksi, jotta turhilta asuntotarjouksilta vältyttäisiin ja aikaa säästettäisiin.

      • 743762

        se nyt oli vaan tuommoinen summittainen heitto, mutta on siinä laskelmassa otettu vaihtuvuus huomioon ja koska ollut Hasolla viime vuosina 10 % hujakoilla, niin käytin sitten sitä
        riittää niitä potentiaalisia yli kymmenen vuotta sitten haettuja käyttämättömiä siitä huolimatta, vaikka laskisi otetun 2 numeroa per hakija, jolloin jäisi 30 000, tai miten paljon lie hamstranneet, mutta ei aso minun muistikuvieni mukaan ollut alkuvuosina mitenkään erityisen himoittu
        tätä voisi tietysti ruveta tutkimaan, että miten sen oikeasti kuuluisi olla, tuohon lukuun päädyin, kun etsin pks:n asojen määrän ja tiputin siitä muut suurimmat kuin hason pois ja kun se tiedetään, että kymmenen vuotta sitten oltiin menossa päälle 85 000 numeroissa, niin se lopputulos oli tuo, ja jokunen tuhat taisi jäädä hävikille, vaikka suurin marginaali on luultavasti itse hakijoiden kelpoisuudessa, mitä en ottanut laisinkaan lukuun


    • ilman_jäätiin

      VVO/ Sato/ Keva yms vuokra-asunnot niin kalliita, ettei tavallisella duunarilla ole varaa. Toisaalta ei myöskään ole asiaa stadin asuntoihin, joten jäljelle jää asot.

      Jos itään ei syystä taikka toisesta halua, niin vaihtoehtoja ei liiemmälti ole. Kalasataman ja Jätkäsaaren hypetys varmaan ajanut osan Maunulaan.

      Ja onhan ne kämpät kivoja ja kulkuyhteydet loistavat tässä Tammiontien kohteessa.

    • Uipå

      Kolmiota tarjottiin. Numero alle 30xxx. En saanut ensisijaista toivetta ihan.
      Pian lähetän tarjouksen hyväksynnän. Viitaten täällä käytyyn keskusteluun itse hain vanhalla numerolla nyt ensimmäisen kerran.

      • Pikkukolmiotahakenut

        Saitko sellaisen pikkukolmion vai isomman saunallisen?


      • Uipå

        78,5 neliöisen


      • Pikkukolmiotahakenut

        Kiitos vastauksesta. Veikkaan että osa asunnoista on vielä jakamatta. Tähän ketjuun on tullut paljon ilmoituksia viisiöiden ja isojen kolmioiden saaneilta. Kaksioitahan siellä oli muistaakseni eniten jaossa. Lisäksi melkein samassa segmentissä kaksioiden kanssa ovat nuo 60-neliöiset pikkukolmiot. Ja tilastojen mukaan asoissa haetaan selvästi eniten kaksioita, sen jälkeen kolmioita. Oma veikkaus että ovat purkaneet sumaa noista isoista aloittaen ja siirtyvät pian pienempiin asuntoihin.

        Toinen havainto on että Tammiontiellä on lähiökohteeksi todella pieniä numeroita käytetty. Tällä on vääjämäättä vaikutusta myös ikärakenteeseen; noita numeroitahan alettiin jakaa 1990-luvulla, jolloin nuorimmat tätäkin kohdetta hakeneet eivät olleet edes syntyneet. Taloista tulee todennäköisesti hyvin rauhallisia, kun isoissakin asunnoissa asuu varttuneita kahden hengen talouksia.

        Maunula on jo ennestään mummovaltainen kaupunginosa. ATT ja HASO voisivat miettiä Maunulan Kuusikkotien ja viereisen Oulunkylän Patolan kohteissa asuntojen allokointia tarkemmin. Maunulassa on omasta takaa paitsi mummoja, kaupungin vuokrataloissa asuvia, ei välttämättä kaikkein runsaimmilla resursseilla varustettuja lapsiperheitä. Kaupungin asuntopolitiikan tarkoituksena näiden asojen rakennuttamisessa on varmaankin ollut Maunulan väestörakenteen monipuolistaminen jolloin etenkin pikkulapsiperheiden vaikutus on kaikkein suurin. Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. Sama käytäntö olisi hyvä myös lähiöissä jotka ovat poikkeuksellisen suosittuja kuten Maunula näyttää olevan.

        Jos on hiljattain käynyt Maunulan leikkipuistossa lasten kanssa leikkimässä kuten minä olen, huomaa nopeasti että suomea puhuvia lapsia siellä ei ole. Somali, venäjä ja viro ovat yleisimmät kielet, monia muitakin olen kuullut. Nämä ovat asioita joihin kaupunki pystyy omilla päätöksillään vaikuttamaan. Ja asot ovat sosiaalista asuntotuotantoa joiden rakentamisessa käytetään yhteiskunnan rahoja, niiden avulla voi tehdä myös hyvää asuntopolitiikkaa.


      • 354623
        Pikkukolmiotahakenut kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Veikkaan että osa asunnoista on vielä jakamatta. Tähän ketjuun on tullut paljon ilmoituksia viisiöiden ja isojen kolmioiden saaneilta. Kaksioitahan siellä oli muistaakseni eniten jaossa. Lisäksi melkein samassa segmentissä kaksioiden kanssa ovat nuo 60-neliöiset pikkukolmiot. Ja tilastojen mukaan asoissa haetaan selvästi eniten kaksioita, sen jälkeen kolmioita. Oma veikkaus että ovat purkaneet sumaa noista isoista aloittaen ja siirtyvät pian pienempiin asuntoihin.

        Toinen havainto on että Tammiontiellä on lähiökohteeksi todella pieniä numeroita käytetty. Tällä on vääjämäättä vaikutusta myös ikärakenteeseen; noita numeroitahan alettiin jakaa 1990-luvulla, jolloin nuorimmat tätäkin kohdetta hakeneet eivät olleet edes syntyneet. Taloista tulee todennäköisesti hyvin rauhallisia, kun isoissakin asunnoissa asuu varttuneita kahden hengen talouksia.

        Maunula on jo ennestään mummovaltainen kaupunginosa. ATT ja HASO voisivat miettiä Maunulan Kuusikkotien ja viereisen Oulunkylän Patolan kohteissa asuntojen allokointia tarkemmin. Maunulassa on omasta takaa paitsi mummoja, kaupungin vuokrataloissa asuvia, ei välttämättä kaikkein runsaimmilla resursseilla varustettuja lapsiperheitä. Kaupungin asuntopolitiikan tarkoituksena näiden asojen rakennuttamisessa on varmaankin ollut Maunulan väestörakenteen monipuolistaminen jolloin etenkin pikkulapsiperheiden vaikutus on kaikkein suurin. Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. Sama käytäntö olisi hyvä myös lähiöissä jotka ovat poikkeuksellisen suosittuja kuten Maunula näyttää olevan.

        Jos on hiljattain käynyt Maunulan leikkipuistossa lasten kanssa leikkimässä kuten minä olen, huomaa nopeasti että suomea puhuvia lapsia siellä ei ole. Somali, venäjä ja viro ovat yleisimmät kielet, monia muitakin olen kuullut. Nämä ovat asioita joihin kaupunki pystyy omilla päätöksillään vaikuttamaan. Ja asot ovat sosiaalista asuntotuotantoa joiden rakentamisessa käytetään yhteiskunnan rahoja, niiden avulla voi tehdä myös hyvää asuntopolitiikkaa.

        "Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. "

        Jos on useampi hakija samaan huoneistoon, se on annettava poikkeuksetta pienimmällä järjestysnumerolla olevalle, eikä sen etusijan määräytymiseen ole olemassa mitään muuta perustetta, mutta tarveharkintaa joudutaan käyttämään, jos hakijalla on varallisuutta siinä määrin, että joudutaan arvioimaan asunnon tarvetta, vaikka hakija järjestysnumeronsa puolesta olisikin oikeutettu saamaan asunnon.


      • Nlio
        354623 kirjoitti:

        "Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. "

        Jos on useampi hakija samaan huoneistoon, se on annettava poikkeuksetta pienimmällä järjestysnumerolla olevalle, eikä sen etusijan määräytymiseen ole olemassa mitään muuta perustetta, mutta tarveharkintaa joudutaan käyttämään, jos hakijalla on varallisuutta siinä määrin, että joudutaan arvioimaan asunnon tarvetta, vaikka hakija järjestysnumeronsa puolesta olisikin oikeutettu saamaan asunnon.

        No varallisuudesta on kriteerit olemassa eli se 50% jne. Laki vaatii sitä noudattamaan asuntojen jaossa ja sillä siisti. Vaikka syntyisi eläkeläisille ja kaikki lapsiperheet jäisivät ilman.


      • Jätkäsaarelainen
        Pikkukolmiotahakenut kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Veikkaan että osa asunnoista on vielä jakamatta. Tähän ketjuun on tullut paljon ilmoituksia viisiöiden ja isojen kolmioiden saaneilta. Kaksioitahan siellä oli muistaakseni eniten jaossa. Lisäksi melkein samassa segmentissä kaksioiden kanssa ovat nuo 60-neliöiset pikkukolmiot. Ja tilastojen mukaan asoissa haetaan selvästi eniten kaksioita, sen jälkeen kolmioita. Oma veikkaus että ovat purkaneet sumaa noista isoista aloittaen ja siirtyvät pian pienempiin asuntoihin.

        Toinen havainto on että Tammiontiellä on lähiökohteeksi todella pieniä numeroita käytetty. Tällä on vääjämäättä vaikutusta myös ikärakenteeseen; noita numeroitahan alettiin jakaa 1990-luvulla, jolloin nuorimmat tätäkin kohdetta hakeneet eivät olleet edes syntyneet. Taloista tulee todennäköisesti hyvin rauhallisia, kun isoissakin asunnoissa asuu varttuneita kahden hengen talouksia.

        Maunula on jo ennestään mummovaltainen kaupunginosa. ATT ja HASO voisivat miettiä Maunulan Kuusikkotien ja viereisen Oulunkylän Patolan kohteissa asuntojen allokointia tarkemmin. Maunulassa on omasta takaa paitsi mummoja, kaupungin vuokrataloissa asuvia, ei välttämättä kaikkein runsaimmilla resursseilla varustettuja lapsiperheitä. Kaupungin asuntopolitiikan tarkoituksena näiden asojen rakennuttamisessa on varmaankin ollut Maunulan väestörakenteen monipuolistaminen jolloin etenkin pikkulapsiperheiden vaikutus on kaikkein suurin. Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. Sama käytäntö olisi hyvä myös lähiöissä jotka ovat poikkeuksellisen suosittuja kuten Maunula näyttää olevan.

        Jos on hiljattain käynyt Maunulan leikkipuistossa lasten kanssa leikkimässä kuten minä olen, huomaa nopeasti että suomea puhuvia lapsia siellä ei ole. Somali, venäjä ja viro ovat yleisimmät kielet, monia muitakin olen kuullut. Nämä ovat asioita joihin kaupunki pystyy omilla päätöksillään vaikuttamaan. Ja asot ovat sosiaalista asuntotuotantoa joiden rakentamisessa käytetään yhteiskunnan rahoja, niiden avulla voi tehdä myös hyvää asuntopolitiikkaa.

        Pikkukolmiotahakenut, muistat väärin. Kyseessä oli Jätkäsaareen rakennettava asuintalo, mutta se oli hitas-talo eli omistusasuntotalo eikä asumisoikeustalo. Haso ei voi keksiä omia sääntöjään asumisoikeusasuntojen jaossa, vaan joutuu noudattamaan asumisoikeuslakia.


      • Kaupunkipäättää
        Pikkukolmiotahakenut kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Veikkaan että osa asunnoista on vielä jakamatta. Tähän ketjuun on tullut paljon ilmoituksia viisiöiden ja isojen kolmioiden saaneilta. Kaksioitahan siellä oli muistaakseni eniten jaossa. Lisäksi melkein samassa segmentissä kaksioiden kanssa ovat nuo 60-neliöiset pikkukolmiot. Ja tilastojen mukaan asoissa haetaan selvästi eniten kaksioita, sen jälkeen kolmioita. Oma veikkaus että ovat purkaneet sumaa noista isoista aloittaen ja siirtyvät pian pienempiin asuntoihin.

        Toinen havainto on että Tammiontiellä on lähiökohteeksi todella pieniä numeroita käytetty. Tällä on vääjämäättä vaikutusta myös ikärakenteeseen; noita numeroitahan alettiin jakaa 1990-luvulla, jolloin nuorimmat tätäkin kohdetta hakeneet eivät olleet edes syntyneet. Taloista tulee todennäköisesti hyvin rauhallisia, kun isoissakin asunnoissa asuu varttuneita kahden hengen talouksia.

        Maunula on jo ennestään mummovaltainen kaupunginosa. ATT ja HASO voisivat miettiä Maunulan Kuusikkotien ja viereisen Oulunkylän Patolan kohteissa asuntojen allokointia tarkemmin. Maunulassa on omasta takaa paitsi mummoja, kaupungin vuokrataloissa asuvia, ei välttämättä kaikkein runsaimmilla resursseilla varustettuja lapsiperheitä. Kaupungin asuntopolitiikan tarkoituksena näiden asojen rakennuttamisessa on varmaankin ollut Maunulan väestörakenteen monipuolistaminen jolloin etenkin pikkulapsiperheiden vaikutus on kaikkein suurin. Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. Sama käytäntö olisi hyvä myös lähiöissä jotka ovat poikkeuksellisen suosittuja kuten Maunula näyttää olevan.

        Jos on hiljattain käynyt Maunulan leikkipuistossa lasten kanssa leikkimässä kuten minä olen, huomaa nopeasti että suomea puhuvia lapsia siellä ei ole. Somali, venäjä ja viro ovat yleisimmät kielet, monia muitakin olen kuullut. Nämä ovat asioita joihin kaupunki pystyy omilla päätöksillään vaikuttamaan. Ja asot ovat sosiaalista asuntotuotantoa joiden rakentamisessa käytetään yhteiskunnan rahoja, niiden avulla voi tehdä myös hyvää asuntopolitiikkaa.

        ATT ja Haso tuskin tekevät päätöksiä siitä, minkä kokoisia asuntoja minnekin rakennetaan. Eiköhän ohjeistus tule kaupungilta erinäisten tutkimusten ja tilastojen pohjalta, jotta asuinalueista saadaan mahdollisimman monipuolisia ja sinne tulee kaikenlaisia asujia. Ja asumisoikeusasunnoissa asuu varmasti myös paljon esim. venäjän- ja vironkielisiä.


      • rohvessori
        Kaupunkipäättää kirjoitti:

        ATT ja Haso tuskin tekevät päätöksiä siitä, minkä kokoisia asuntoja minnekin rakennetaan. Eiköhän ohjeistus tule kaupungilta erinäisten tutkimusten ja tilastojen pohjalta, jotta asuinalueista saadaan mahdollisimman monipuolisia ja sinne tulee kaikenlaisia asujia. Ja asumisoikeusasunnoissa asuu varmasti myös paljon esim. venäjän- ja vironkielisiä.

        Laki asumisoikeusasuntojen hakemisesta on selvä ja yksiselitteinen. Asuintalon tai -alueen monimuotoisuuden vaaliminen ei oikeuta pienemmällä järjestysnumerolla hakevan sivuuttamista. Se olisi absoluuttisesti laitonta eikä sitä siis tapahdu, vaikka monesti salaliittoteoreetikot ja hevosmiesten tietotoimisto tietävätkin kertoa, että asunnot menevät tiskin alta ja suhteiden kautta. Asumisoikeusasunnon hakemisessa ei ole määritelty myöskään neliörajaa. Yksi henkilö voi hakea ja saada vaikka 100m2, mikäli hänen varakkuutensa ei sitä muutoin estä.
        Laki asumisoikeusasunnoista pykälät 4 a ja 4 b


      • 00630
        Pikkukolmiotahakenut kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Veikkaan että osa asunnoista on vielä jakamatta. Tähän ketjuun on tullut paljon ilmoituksia viisiöiden ja isojen kolmioiden saaneilta. Kaksioitahan siellä oli muistaakseni eniten jaossa. Lisäksi melkein samassa segmentissä kaksioiden kanssa ovat nuo 60-neliöiset pikkukolmiot. Ja tilastojen mukaan asoissa haetaan selvästi eniten kaksioita, sen jälkeen kolmioita. Oma veikkaus että ovat purkaneet sumaa noista isoista aloittaen ja siirtyvät pian pienempiin asuntoihin.

        Toinen havainto on että Tammiontiellä on lähiökohteeksi todella pieniä numeroita käytetty. Tällä on vääjämäättä vaikutusta myös ikärakenteeseen; noita numeroitahan alettiin jakaa 1990-luvulla, jolloin nuorimmat tätäkin kohdetta hakeneet eivät olleet edes syntyneet. Taloista tulee todennäköisesti hyvin rauhallisia, kun isoissakin asunnoissa asuu varttuneita kahden hengen talouksia.

        Maunula on jo ennestään mummovaltainen kaupunginosa. ATT ja HASO voisivat miettiä Maunulan Kuusikkotien ja viereisen Oulunkylän Patolan kohteissa asuntojen allokointia tarkemmin. Maunulassa on omasta takaa paitsi mummoja, kaupungin vuokrataloissa asuvia, ei välttämättä kaikkein runsaimmilla resursseilla varustettuja lapsiperheitä. Kaupungin asuntopolitiikan tarkoituksena näiden asojen rakennuttamisessa on varmaankin ollut Maunulan väestörakenteen monipuolistaminen jolloin etenkin pikkulapsiperheiden vaikutus on kaikkein suurin. Muistan nähneeni jossain Etelä-Helsingin asokohteessa ilmoituksen, jossa kerrottiin että tilavat perheasunnot jaetaan ensisijaisesti lapsiperheille. Sama käytäntö olisi hyvä myös lähiöissä jotka ovat poikkeuksellisen suosittuja kuten Maunula näyttää olevan.

        Jos on hiljattain käynyt Maunulan leikkipuistossa lasten kanssa leikkimässä kuten minä olen, huomaa nopeasti että suomea puhuvia lapsia siellä ei ole. Somali, venäjä ja viro ovat yleisimmät kielet, monia muitakin olen kuullut. Nämä ovat asioita joihin kaupunki pystyy omilla päätöksillään vaikuttamaan. Ja asot ovat sosiaalista asuntotuotantoa joiden rakentamisessa käytetään yhteiskunnan rahoja, niiden avulla voi tehdä myös hyvää asuntopolitiikkaa.

        Hyviä pointteja. Mutta näin se taitaa mennä, että järjestysnumero on se tärkein. Itse ymmärsin parikymppisenä sen hakea, nyt kun on lapsia ja tarvitsisi tilaa, niin numerolle tulee käyttöä. Harmi silti, että yli 10v. numero ei riittänyt tähän kohteeseen. Taitaa mennä väkisinkin niin, että tiettyihin kohteisiin sitten tulee enemmän "mummovaltaa", kun perheet eivät suurilla numeroilla vielä niihin pääse. Pitää jaksaa uskoa tulevaan ja siihen saakka kärvistellä pienessä kämpässä lasten kanssa :)


    • uyy

      Kuinkakohan kauan vie saada kunnan hyväksyntä sen jälkeen, kun on asuntotarjouksen hyväksynnän lähettänyt ATT:lle ? Itse olen lähdössä pieneen reissuun ja toivoisin, että ehtisi ennen sitä käydä allekirjoittamassa sopimuksen.

    • Mummelimammeli3

      Maunulasta ison perheasunnon saanut "mummo" tässä hei! Hain järjestysnumeron 90-luvun alkupuolella parikymppisenä. Esikoinen on nyt 11-vuotias, keskimmäinen 8-vuotias ja kuopus 4-vuotias. Itse täytän ensi vuonna 50. Ja saattaapi Maunulaan muuttaa meitä "mummoikäisiä" vanhempia lapsineen muitakin.

      • mummomania

        Ihme jauhamista. 'Isoja' asuntoja Tammiontiellä vain 4, joten eipä noissa paljoa jaettavaa sen paremmin peheellisille kuin perheettömillekään.


      • Papparainen50

        Mummelimammeli kerrotko vielä minkä kokoisen sait ?


      • Poitto
        mummomania kirjoitti:

        Ihme jauhamista. 'Isoja' asuntoja Tammiontiellä vain 4, joten eipä noissa paljoa jaettavaa sen paremmin peheellisille kuin perheettömillekään.

        Riippuu mitä pitää isona asuntona. Ilmeisesti tarkoitat 5h asuntoja. Itselleni myös kolmio on iso asunto. Tosin kolmen lapsen perheelle nämä kolmiot ovat todella liian epäkäytännöllisiä ja säilytystilaahan on todella vähän. Enkä usko että niitä 2 tai 3 lapsen perheet pahemmin ovat hakeneet. Jos ovat niin kannattaa miettiä uusiksi.


      • Mummelimammeli3

        Viisiö.


      • Kolmiotahakenut
        mummomania kirjoitti:

        Ihme jauhamista. 'Isoja' asuntoja Tammiontiellä vain 4, joten eipä noissa paljoa jaettavaa sen paremmin peheellisille kuin perheettömillekään.

        Et tainnut lukea tuota "jauhamista" ajatuksella. Siinähän oli yhtenä pointtina, että lapsiperheet pitäisi asettaa edes joissakin kohteissa etusijalle, kun nyt iäkkäämmät hakijat vievät vanhoilla, pienillä järjestysnumeroillaan asunnot nuorilta perheiltä. Siinä mielessä Mummelimammelin kommentti oli hyvä muistutus siitä, että ikääntyneemmätkin saattavat elää vielä lapsiperhearkea, kun lapsia saadaan niin eri ikäisinä ja on monenlaisia uusperhekuvioita. En yhtään ihmettele, ettei Mummelimammeli ole enää osallistunut keskusteluun, niin tylysti mummomania hänelle kommentoi.


    • KiinnostaisikoTämä
    • paljonhakemuksia

      551 hakemusta. Se on tämän kokoisessa kohteessa todella paljon. Muutama vuosi sitten kalasataman poijuun ja jätkäsaaren kap hornin kadun kohteisiin tuli noin 600 hakemusta kumpaankin ja sitä pidettiin silloin suurena määränä. Näyttää vain tiukentuvan pääsy hason asuntoihin.

      • luulisinnäin

        Saattaiskohan asiaan vaikuttaa sekin, että eikös tässä pari vuotta sitten tullut siitä järjestysnumerosta koko pääkaupunkiseutua koskeva eli vantaalta, espoosta, keravalta jne. voi myös hakea Helsingin kohteisiin. Sieltä kaeumpaa hakevilla tuskin on tietoa miten vaikeaa on saada uudella numerolla Helsingistä asoa mutta hakevat ehkä silti.


      • 07856

        Saas nähdä onko Patolaan yhtä kova ruuhka! Ainakin asuntoja on enemmän. Sijainti ei yhtään pöllömpi, vaikka sitä on täällä haukuttu (olen asunut patolassa ). Toivottavasti uudemmat numerot riittävät Patolaan!


      • 743762

        Lie kohdennetulla markkinoinnilla saavutettu lisää tehoa Maunulassa, mutta Att voisi suunnata niitä infojaan laajemmallekin joukolle, koska kiinnostusta saattaisi olla myös tulevilla kaupunginosalaisilla.


    • Ja hyvin näkyy menneen Maunulassa kaupaksi Tammiontien ihan viereisen Suopursunpuiston Hitas-kohdekin - sieltä ATT kaupittelee enää vain yhtä asuntoa. Ja mainittakoon niille Tammiontieltä yksiötä tai pientä kaksiota ainakin tämän hetken tiedon valossa turhaan tavoitelleille, jotka omilla ja pankista lainattavilla varoilla pystyisivät tarvittaessa venymään 133 203 euron myyntihintaankin, että tuolla As. Oy Suopursunpuistossa jäi 1. hakukierrokselta vapaaksi (aika yllättäen) viidennen kerroksen 45 m2 kämppä - toteutettuna siellä yksiönä alkovilla. Ks:

      http://www.att.hel.fi/fi/omistusasunnot/asunto-oy-helsingin-suopursunpuisto

    • Miriam10

      Kommenttina edelliseen, ehkä realistisempaa arvioida maksukykyään, kun katsoo ko. asunnon velatonta hintaa, vähän yli 200 000, sitä ja lähes 300 e yhtiövastiketta. Ihan kaikille siihen pankki ei lainaa anna, varsinkaan jos työikää on vaan rajallinen aika jäljellä. Ja ihan "mummoikää" en tässä edes tarkoita... ;)

      • gusela

        Lisäksi Tammiontie 1 ei ole Hitas-kohde eikä omistusasunto. Itse jokin aika sitten, että miten asunnon arvo ja se 50% arvioidaan. Kysyin TA:sta mutta säännöthän ovat samat. Sieltä ainakin vastattiin, että käytetään yleistä markkinahintatasoa, joka esim. kolmioissa pääkaupunkiseudulla on yli 300 000 eur. Varallisuusraja on siis alle 55v. yli puolet myyntihinnasta.


      • Suopursun

        Joo, itse 'voitin' Suopursun arpajaisissa mutta 3500€ bruttopalkalla en saa yli 200 000€ lainaa yksin. Tammiontiellekin hain mutta 2 vuotta vanha numero ei todellakaan riitä. Jatkan siis Vvon asunnossa maksellen 1200€ vuokraa (ilman asumistukia). En ollut kyllä Maunulasta paikkana täysin varma joten sinällään tämä ratkesi osaltani varmaan niin kuin piti.


      • OdotanOdotan8

        Huh. Asutko liian isossa kämpässä vai hyvällä alueella, kun on noin korkea vuokra? Tuollahan maksaisi jo omaa kämppää. On niitä alle 200 000 € hintaisiakin kämppiä ihan hyvillä alueilla.


      • vuokrallaedelleen

        Meillä neliö vajaat 1300e VVo asunto. Ei sillä rahalla mitään omaa (isoa perheasuntoa, 4h k) maksetta.


    • 65437

      Onko kukaan saanut jonotietoja? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten sijoituin

    • picar

      Yksi tuttu haki kaksiota alle 65xxx jononumerolla, mutta ei saanut tarjousta. Eli pienillä numeroilla on tämä kohde ollut haussa.

    • Ei ole jonotietoja tullut vielä, ja tuskin 65 xxx kämppää saa, kun ei 35 xxx:llakaan nappaa, suuri pettymys. Olisi tosiaan kiinnostava saada ATT:lta jotain os viittaa vaikka tyyliin, millä nrolla kaksiot, kolmiot, vitosert saatu, tässä turhaan pettyy useamman kerrankin kämpän haussa....

      • OdotanOdotan8

        Vielä voi tulla peruutuksia. Itsekin peruutin yksiön. Sitä ihmettelen, miten ihmeessä ette ole saaneet tarjouksia noin pienillä numeroilla, kun minäkin olin ensimmäinen jonossa 8 vuotta vanhalla numerolla. Oletteko hakeneet vain ylimmistä kerroksista?


      • OdotanOdotan8 kirjoitti:

        Vielä voi tulla peruutuksia. Itsekin peruutin yksiön. Sitä ihmettelen, miten ihmeessä ette ole saaneet tarjouksia noin pienillä numeroilla, kun minäkin olin ensimmäinen jonossa 8 vuotta vanhalla numerolla. Oletteko hakeneet vain ylimmistä kerroksista?

        Neljättä ja viidettä kerrosta, kolmioita. Ja nro 18 vuoden takaa. Ja sähköpostin roskapostit tarkastettu päivittäin. Ilmoitusta ei siis tule postitse ollenkaan vai?


      • Miriyam kirjoitti:

        Neljättä ja viidettä kerrosta, kolmioita. Ja nro 18 vuoden takaa. Ja sähköpostin roskapostit tarkastettu päivittäin. Ilmoitusta ei siis tule postitse ollenkaan vai?

        Mistä kerroksesta sinulle tarjottiin asuntoa?


      • 475634
        Miriyam kirjoitti:

        Neljättä ja viidettä kerrosta, kolmioita. Ja nro 18 vuoden takaa. Ja sähköpostin roskapostit tarkastettu päivittäin. Ilmoitusta ei siis tule postitse ollenkaan vai?

        "Ilmoitusta ei siis tule postitse ollenkaan vai?"

        Riippuu siitä, mitä olet laittanut siihen hakemukseen, minulla kun ei satu olemaan sitä hakemuspohjaa, mutta olettettavasti siinä on voinut valita, millätavoin haluaa tarjouksen lähetettävän.


    • Nyt virallinen uusi info ATT:n sivuilla:

      "Asukasvalinnat tehdään arviolta tammikuun 2017 lopussa. Kohteeseen tuli 551 hakemusta. Runsaan hakemusmäärän vuoksi asukasvalinta kestää kauemmin.
      Tarjous asunnosta lähtee pienimmälle ko. asuntoa hakeneelle järjestysnumerolle.
      Kaikille hakeneille ei ilmoiteta erikseen sijoittumista jonossa.

      Mikäli ette saa tarjousta hakemastanne asunnosta, jäätte edelleen jonoon asumisoikeusnumeroiden mukaisessa järjestyksessä.

      Hakemusten käsittelyvaiheessa kaikki asunnot merkitään varatuiksi. Hakuaikana tulleet hakemukset käsitellään ensin."

    • Varttoo

      Sain tarjouksen ja nyt odotan kutsua allekirjoittamaan sopimusta. Kuinkakohan kauan kunta käsittelee papereita ennen kuin kutsutaan tekemään varsinainen sopimus ? Ei ole aiempaa kokemusta.

    • Eka kierros ATT:n mukaan käyty ja tarjoukset siitä lähetetty, itselläni ei natsannut. Onnittelut kaikille asunnon saaneille. Kohteessa poikkeuksellisen paljon pieniä nroita, asuntoja jaettu jopa 3000 -alkuisille nroille, eli niille jotka saatu ensimmäisessä arvonnassa 25 vuotta sitten. Ja siinäkin arvonnassa täytynyt olla jo hyvä tuuri saadakseen nyt asunnon....

      • 74531

        Oho! Oliko jonopaikoista puhetta, saako jonopaikkaa tietää?


      • 375289

        Mahtaako olla kuitenkaan kaikki asunnot vielä jaettu? ATT:n sivuilla mainitaan edelleen tammikuun loppu. Lisäksi tässä ketjussa juuri kukaan ei ole kertonut kaksion tai saunattoman kolmion saamisesta. Näitä asuntoja yhteensä puolet koko potista.


      • 785765487
        375289 kirjoitti:

        Mahtaako olla kuitenkaan kaikki asunnot vielä jaettu? ATT:n sivuilla mainitaan edelleen tammikuun loppu. Lisäksi tässä ketjussa juuri kukaan ei ole kertonut kaksion tai saunattoman kolmion saamisesta. Näitä asuntoja yhteensä puolet koko potista.

        Minulle Haso on lähettänyt vain postitse aiemmin tarjouksia, mutta tiedä sitten näistä, joille tipahdellut roskapostia myöten, tosin esimerkiksi TA käyttää kyllä vaihtoehtoisesti.


      • 375289
        785765487 kirjoitti:

        Minulle Haso on lähettänyt vain postitse aiemmin tarjouksia, mutta tiedä sitten näistä, joille tipahdellut roskapostia myöten, tosin esimerkiksi TA käyttää kyllä vaihtoehtoisesti.

        Minäkin olen saanut Att:n ja Hason tarjoukset aiemmin kirjepostina. Vuosi vaihtui juuri, ovat selvästi muuttaneet toimintatapaansa.


    • ATT:n sivuilta: " Kaikille hakeneille ei ilmoiteta erikseen sijoittumista jonossa.

      Mikäli ette saa tarjousta hakemastanne asunnosta, jäätte edelleen jonoon asumisoikeusnumeroiden mukaisessa järjestyksessä."

      Eli pitää vaan odotella, ilman että tietää onko jonossa toinen tai 22. :)

    • Tosiaan soitin ATT:lle eilen, ja nihkeästi sain vähän lisäinfoa, siis ensimmäinen kierros käyty, luulisi että ainakin suurimmalle osalle asuunoista löytyy sen perusteella ottaja/ostaja. Mutta toki peruutuksiakin voi tulla vielä rakentamisajankin aikana. Ja tammikuuhan mainittu varmaan lähinnä takarajana asian käsittelylle. Ja eihän kaikki hakijat täällä asiasta ole keskustelemassa, joten ei voi olettaa kaikkia huoneistokokojakaan mainitun täällä keskustelussa.

      • 375289

        Selvä, kiva kun tarkensit. Tappio on sitten vain hyväksyttävä. Luulen että peruutuksia tulee tavallista vähemmän kahdesta syystä. Kohde on tosi pieni. Hakijoissa ollut normaalia enemmän vanhojen numeroiden omistajia. He ovat jo hieman varttuneempia, eivät toimi yhtä impulsiivisesti kuin nuoremmat ja rahoitus järjestyy helpommin kuin parikymppisillä.


    • Miriam10

      Jep, komppaan edellistä. Myös paljon hakijoilta jo valmiiksi alueelta, ehkä vaihtavat hissitaloihin ja alue tuttu. Elämäntilanne ei enää muutu niinkuin nuoremmilla. Mutta pos asiana mainittakoon, jos tässä nyt pieniä nroita käytetty, ei niitä sitten enää seuraavissa hakuskabassa näy....

      • OdotanOdotan9

        Totta tämäkin :D

        T. Tammiontien asunnosta kieltäytynyt, koska tähtäimessä Kalasatama ja Jätkäsaari


    • asomies

      Onpas yllättävän kova imu tähän kohteeseen.. Mikä tekee juuri Tammiontiestä näin suositun? Itse suljin pois kun yhteydet näyttivät hankalilta, kaukana raideliikenteestä.

      • 785765487

      • asomies

        Jokeri tosiaan mainio poikittaisliiketeessaä, oma työmatka keskustaan vaatisi vaihdon junaan(?). Bussirumba en enää houkuta.

        Monelle Taammiontie siis selkeästi toimii, hyvä että löytyy uusia suosikkikohteita.


      • höpöhöö

        suurimpana hinta? ei se nyt niin erikoinen ole, suuren tien varrella ja s-marketin valot paistaa sisälle :D mutta myönnettäköön, halpa hinta kyllä olisi kiinnostanut


    • ei_saatu

      Halpa hinta ja hyvät liikenneyhteydet moneen suuntaan: bussilla suoraan keskustaan, jokerilla Espooseen.

    • isompaan

      Me ei voitu hekea isompaa stadin kämpästä, kun nippa nappa menee tulot yli tulorajojen. Mut ei kyl saada lainaakaan, tulot ei riitä eli omistusasunto poissuljettu. Onnex oli vanha asonumero käyttämättä. On tää halvemoi ku vuokrat vvo/sato/yksityinen.

    • Saatanansato

      Olen heitellyt kärrynpyöriä kun kuulin, että saan asunnon puhumattakaan, että se vielä ilmeisesti valmistuu reilusti luvattua aiemmin. Bye bye ala-arvoinen Sato ja Saton kiskurivuokrat. Tämän jälkeen ei enää ikinä Satoa.

    • Miriam10

      Hei nim. saatanansato, siis saitko kämpä Tammiontieltä? Mikä koko ja millä nrolla sen onnistuit saamaan? Onnittelut ja tiedosta kiitollisena...

      • Saatanansato

        Sain kolmion 21v vanhalla numerolla. Tiedän että kolmioita on saatu mm numeroilla noin 10xxx ja 25xxx


    • Älytöntä2

      Kun tämä kohde meni selkeästi ohi suurimmalta osalta, miksei Luutnantinpolku kelpaa? Vapaana useampi asunto ja vielä erikokoisia, ei vain suurimmat. Maltsun levottomampi puoli on kaukana, pohjoispuolella. Aseman pubeja lukuunottamatta. Mutta jos ei ostarilla muuten pyöri kuten 15v teinit, niin missä vika? Ei missään Suomessa ole vielä asuinaluetta, jossa ilman käsiasetta liikkuminen ei kannata. Samassa korttelissa vain omistusasuntoja rakenteilla. Junalla keskustaan alle 20min. Bussit myös joka suuntaan.

    • ilman_jäätiin

      Maunula olis sijainniltaan meille parempi: molemmat pääsee töihin 15-30 minuuttia julkisilla, yhdellä liikennevälineellä. Malminkartanosta matka-aika reittioppaan mukaan n. 50 minuuttia sisältäen 1-2 vaihtoa. Lisäksi pidän Maunulan asuntojen pohjia ja ympäristöä parempana.

    • Kävin ATT:n toimistolla, Tammiontien asunnot menneet nroille 3000 - 108 000. Alle 10 000 numeroita vain muutamisen hakijoiden joukossa.

      Seuraavat ASO-kämpät hakuun viimeistään huhtikuussa, Pukinmäki/Rantapuisto 37186/5, Oulunkylä/Kivipadonpuisto 28131/4 ja Kalasatama/Fortuna 10630/9.
      Näissä aikaisemmin ilmoitettu, että haku alkaa 02 tai 03/2017, mutta viivästyvät hiukan.

      Itselleni tarjottiin juuri peruutettua kämppää (3 h k) Tammiontieltä, su asti miettiä ottaako asunnon. Alkuperäisellä asunnon saajalla oli ollut 3000-alkuinen nro.

      • 98989

        onnittelut! miksihän joku on hakenut ja sittemmin peruuttanut? tosin uusia kohteita on tulossa paljon, pienellä numerolla on varaa valita kirsikka kakun päältä.... alle 80 000 ei napannut tällä kertaa, mutta onneksi kohteita on tulossa paljon lisää :)


      • 98989

        ...ja hei vielä kysymys Miriyam: saitko missään vaiheessa tietää jonopaikkaa?


      • mitähähhhh

        Itse hain alunperin sitä 5 krs asuntoa alle 30000 numerolla. Jopa soitin ja kysyin, onko todellakin haettu pienemmällä. Oli kuulemma siis sillä 3000. Ihmettelen vähän, miksi ei otettu yhteyttä ensin sellaiseen, joka on hakenut pienemmällä numerolla ??? Pitääkö siis kyselykäynti toimistolle vain ajoittaa oikein ?


      • höhhöööh
        mitähähhhh kirjoitti:

        Itse hain alunperin sitä 5 krs asuntoa alle 30000 numerolla. Jopa soitin ja kysyin, onko todellakin haettu pienemmällä. Oli kuulemma siis sillä 3000. Ihmettelen vähän, miksi ei otettu yhteyttä ensin sellaiseen, joka on hakenut pienemmällä numerolla ??? Pitääkö siis kyselykäynti toimistolle vain ajoittaa oikein ?

        joo itse myös vähän ihmettelen. että meneekö niille, jotka jaksaa tarpeeksi kysellä??? miten tää homma toimii??


      • hasohanna
        mitähähhhh kirjoitti:

        Itse hain alunperin sitä 5 krs asuntoa alle 30000 numerolla. Jopa soitin ja kysyin, onko todellakin haettu pienemmällä. Oli kuulemma siis sillä 3000. Ihmettelen vähän, miksi ei otettu yhteyttä ensin sellaiseen, joka on hakenut pienemmällä numerolla ??? Pitääkö siis kyselykäynti toimistolle vain ajoittaa oikein ?

        mitähähhh: Jos sinulle on tarjoittu toista asuntoa (kakkosvaihtoehto?), niin ei tuota ensisijaista enää ilmeisesti tarjota.


      • Viktor_Kärppä

        Eikö ne sanonu mitään Hopealaakson hakuajasta, senhän pitäs olla jo just kohta.


      • Miriyam1
        98989 kirjoitti:

        ...ja hei vielä kysymys Miriyam: saitko missään vaiheessa tietää jonopaikkaa?

        Ei, en saanut, sehän ATT jo ilmoitti tiedotteessa, ettei ei-asuntoa-saaneille ilmoiteta sijoitusnroita. Minäkin soitin sinne muutama viikko sitten, kun epäilin, olisiko tarjousmaili voinut kadota jonnekin, kun nroni kohtuupieni, ja sain selkeän vastauksen, että minun nroni ei riittänyt asunnon saantiin, siksi en loma-aikana enää duunimailia seurannutkaan, ja tarjous tuli ihan yllätten viime to mailattuna, luin sen vasta tämän viikon tiistaina....


      • Miriyam1
        höhhöööh kirjoitti:

        joo itse myös vähän ihmettelen. että meneekö niille, jotka jaksaa tarpeeksi kysellä??? miten tää homma toimii??

        nim. mitähähhhh ja höhhöööh, ei varmaan ole kyseessä sama kämppä, jota olemma hakenaat ja tosiaan niinkuin nim. hasohanna viesti, käsittääkseni samalle henkilölle ei tarjota useampaa kämppää samaan aikaan... Tämä oli ensimmäinen tarjous minulle, ja tarjottu kämppä oli vasta kolmas toivomani vaihtoehto. En usko, että soitoista on mitään apua, kyllä se nrolistan mukana menee, mutta tosiaan, jonkun asunnon kohdalla voi olla niin, että useampi kieltäytyy ja asuntoa joudutaan tarjoamaan useampaan kertaan, ja voi olla että joku yksittäinen asunto on harvemman "toivomuslistalla". Kyllä tässä tsäkääkin on aika paljon mukana, kuinka moni sattuu juuri itse haluamaasi kämppää havittelemaan. Ja jos tosiaan vikat asunnot menneet vähän yli 100 000 nroille, sillä omalla toivelistalla merkitystä, alempiin kerroksiin on vähemmän tunkua. Ja aika ihmeissäni olisin ollut jos mitään tarjousta ei olisi tullut 18 vuotta vanhalla nrollani.


      • Miriyam1
        Viktor_Kärppä kirjoitti:

        Eikö ne sanonu mitään Hopealaakson hakuajasta, senhän pitäs olla jo just kohta.

        Siellä oli standissa tiedote Kruunuvuorenrannan kämpistä (Hopealanka ja Hopeakuu). Siinä lukee, että aloitus haulle 11/2016, mutta kaikki haut näyttää venyneen, joten luulisi olevan piakkoin tulossa....


      • Miriyam1
        Miriyam1 kirjoitti:

        nim. mitähähhhh ja höhhöööh, ei varmaan ole kyseessä sama kämppä, jota olemma hakenaat ja tosiaan niinkuin nim. hasohanna viesti, käsittääkseni samalle henkilölle ei tarjota useampaa kämppää samaan aikaan... Tämä oli ensimmäinen tarjous minulle, ja tarjottu kämppä oli vasta kolmas toivomani vaihtoehto. En usko, että soitoista on mitään apua, kyllä se nrolistan mukana menee, mutta tosiaan, jonkun asunnon kohdalla voi olla niin, että useampi kieltäytyy ja asuntoa joudutaan tarjoamaan useampaan kertaan, ja voi olla että joku yksittäinen asunto on harvemman "toivomuslistalla". Kyllä tässä tsäkääkin on aika paljon mukana, kuinka moni sattuu juuri itse haluamaasi kämppää havittelemaan. Ja jos tosiaan vikat asunnot menneet vähän yli 100 000 nroille, sillä omalla toivelistalla merkitystä, alempiin kerroksiin on vähemmän tunkua. Ja aika ihmeissäni olisin ollut jos mitään tarjousta ei olisi tullut 18 vuotta vanhalla nrollani.

        Ja peruutuksia on ollut pakko olla, miksi muuten olisin saanut tarjouksen vasta viikko sitten? Oletan, että useampiakin peruuttanut, jolle nimenomaista kämppää tarjottu....


      • 647535

        Onneksi olkoon asunnosta. Ja kiitos tiedoista.
        Ajoin itse muutama päivä sitten Patolaan paikkoja katsomaan. Oli jo pimeää, mutta melko samassa vaiheessa näytti olevan kuin Tammiontiekin. Alue on aidattu, siellä on koneita ja monttuja kaivettu.
        Alueena huomattavasti suurempi kuin Tammiontie. Mahtoiko olla niin että sinne tulee myös kaupungin vuokra-asuntoja?


      • kssssss
        Miriyam1 kirjoitti:

        Ja peruutuksia on ollut pakko olla, miksi muuten olisin saanut tarjouksen vasta viikko sitten? Oletan, että useampiakin peruuttanut, jolle nimenomaista kämppää tarjottu....

        Onnittelu asunnosta! Ainakin pienemmissä kolmioissa oli loistavat pohjat. Jos olet saanut tarjouksen viime viikolla, niin niitä peruutuksia ei välttämättä ole hakemastasi asunnosta kuin yksi. Mietintäaikaahan on kaksi viikkoa, ainakin ennen oli.

        mitähähhhh-nimimerkille: jos olet jo kieltäytynyt jostain asunnosta, niin ei niitä muita tarjota vaikka peruutuksia tulisi. Ainoastaan siinä tapauksessa voi saada ko. talosta asunnon, jos sellainen on kokonaan vapaana ja yleisessä haussa. Itse sain aikoinaan viimeiseksi laittamani vaihtoehdon mutta tartuin siihen heti, sillä talon sijainti oli joka tapauksessa paras mahdollinen.


      • 67667677
        mitähähhhh kirjoitti:

        Itse hain alunperin sitä 5 krs asuntoa alle 30000 numerolla. Jopa soitin ja kysyin, onko todellakin haettu pienemmällä. Oli kuulemma siis sillä 3000. Ihmettelen vähän, miksi ei otettu yhteyttä ensin sellaiseen, joka on hakenut pienemmällä numerolla ??? Pitääkö siis kyselykäynti toimistolle vain ajoittaa oikein ?

        Kannattaa tietysti varmistaa mille numerolle se toivottu asunto on menossa.


    • Miriyam1

      Kiitokset onnittelut lähettäneille! Ihan tyytyväinen en kyllä tähän 60 neliön pohjaan ole, kakkosmakkari niin kapee, ettei vuodesohvaa mahdu avaamaan, keittiö ihan onnettoman pieni, mutta kaikkeahan ei voi saada...

      Ja tosiaan ed kommenttiin lisäten luulen ettei ATT: n systeemit varmaan ihan kaikkeen taivu, tarjoukset käydään kierroksittain, jokaisen asunnon kohdalla ei tarkoituksenmukaista tarjota sitä kaikille, joilla se jollain varasijalla. Koettavat löytää ostajat mahd pian eikä tupla tarjouksia.

      • 67667677

        Voihan se ATT:llä todellisuudessa niin mennäkin, mutta siitähyvästä hakija joutuu pitämään peukkuja, ettei kukaan lähde valittamaan valintapäätöksestä, koska silloihan se vasta ratkeaa, saako sen asunnon, kun kunta hyväksyy asumisoikeuden haltijaksi ATTn esittämän.


      • Mitähhähhh
        67667677 kirjoitti:

        Voihan se ATT:llä todellisuudessa niin mennäkin, mutta siitähyvästä hakija joutuu pitämään peukkuja, ettei kukaan lähde valittamaan valintapäätöksestä, koska silloihan se vasta ratkeaa, saako sen asunnon, kun kunta hyväksyy asumisoikeuden haltijaksi ATTn esittämän.

        Joo no itse en aio vaatia mitään selvitystä vaan olen tyytyväinen ja tottunut jo ajatukseen tästä saamastani kakkosvaihtoehdosta. Tietyllä tavalla tämä olisi yhtä hyvin käynyt myös ykkösvaihtoehdoksi.


    • Antinou

      Vastaus 674535:lle. Haso Kivipadonpuiston viereen tulee Hekan vuokrataloja, Hankeselostuksen asemakaava kartasta näkyy. Hekan talot on tässä kohteessaa ikävä kyllä paremmalla paikalla,kuin Hasot, ei ihan Tuusulanväyläsdä kiinni, sisäpihalla.Pitäis olla toistepäin,kun asolaiset maksavat kumminkin kymmeniä tuhansia kynnysrahaa.

    • Pitäiskö perustaa suljettu FB-ryhmä Tammiontielle muuttaville, vois esim muutostyö toiveista ja suunnitelmista vaihdella mielipiteitä ja vinkkejä...

    • Opus000

      Hmm ..no sitten pitäisi avata fb feikki profiili sillä turvallisuusalan virkamiehenä muistan aina kehottaa ihmisiä välttämään kyseisellä foorumilla esiintymistä omilla nimillä. Suljettu tai ei

    • Järjestelmäasiantuntija

      En ole minäkään fb:saa enkä aio ikinä liittyä.

    • Jeps, oletteko kämpän saaneet miettineet saarekkeen tilaamista keittiöön?

      • Qwertåpoi

        Tämä ketju on paisunut jo aika pitkäksi. Kannattaisiko asunnon saaneiden aloittaa uusi keskustelu tyyliin Haso Tammiontie / muutostyöt?


    • Pååå

      En aio maksaa mistään ylimääräisestä krumeluurista. Nämä kun kuitenkin ovat lähinnä korollisia vuokra asuntoja
      Jos alkaa satsataan liikaa rahaa niin jää vain tappiolle kun muuttaa pois. Itse ainakin hyvin todennäköisesti jollain aikavälillä muutan .

    • Tytyyyyy

      Samaa mieltä. Karvalakkimalli riittää. Joskus asun ihan oikeassa omistusasnossa. Muutostöitä kuka haluaa maksaa itse. En halua mitään hinnantarkisrusta ylös.

    • ensaanuttäältämitään

      Ottaen huomioon tämän valtaisan keskustelun ja suuren hakijamäärän, on mielestäni aika yllättävää, että näinkin moni jättää ottamatta asunnon vastaan
      "Kohteeseen tuli 551 hakemusta. Hankkeen 44:stä asunnosta on myyty jo 27 asuntoa ja loput kaupat tullaan tekemään arviolta 2-3/2017. " (ATT:n sivuilta)
      Kertooko tämä siitä, että osa hakijoista haluaa vain "testata numeroaan"? Tapahtuuko tätä uusissa kohteissa paljonkin? Itse olisin riemusta kiljuen ottanut asunnon vastaan.

      • eporiei

        "näinkin moni jättää ottamatta asunnon vastaan "

        ei näyttänyt olevan yhtään vapaata kuitenkaan, mutta voihan hakeneet kysellä, jos sattuisikin olemaan jokin ottamattajätetty vielä tarjolla


      • Lainaus ATT:n sivuilta jo 9.2. päivätty, sen jälkeen käyty jo uudestaan tarjouskierroksia, ja uskoisin kohta kaikkien asuntojen olevan myytyjä....


      • Hasottaja

        Numeron testaaminen ei tapahdu ilmaiseksi. Se syö numeroa, koska kieltäytymiskertojen määrä on rajattu, minkä jälkeen numero siirtyy jonon hännille.


      • Ainakin HASO:n kohdalla vasta jo hyväksymänsä asuntotarjouksen kuitenkin sitten ennen lopullisia kauppoja peruminen katsotaan kieltäytymiseksi.

        http://www.haso.fi/tietoa-asumisoikeudesta/haso-asukkaaksi-askel-askeleelta

        ...Hakemuksen lähettäneiden joukosta asunnon saa se hakija, jolla on pienin järjestysnumero. Tähän henkilöön otetaan yhteyttä ennen kuin päätös toimitetaan kiinteistövirastoon vahvistettavaksi. Vahvistuksen jälkeen voit vielä perua sopimuksen teon, mutta peruminen tässä vaiheessa on sallittu vain kolme kertaa, minkä jälkeen ko. järjestysnumero lakkaa olemasta. Tämän säännön tarkoituksena on välttää asuntojen varaukset ”varmuuden vuoksi”, sillä varausten peruutukset saattavat pidentää asuntojen tyhjäkäyntiä ja estää uutta asukasta muuttamasta sisään...


      • Hasottaja
        ptjp kirjoitti:

        Ainakin HASO:n kohdalla vasta jo hyväksymänsä asuntotarjouksen kuitenkin sitten ennen lopullisia kauppoja peruminen katsotaan kieltäytymiseksi.

        http://www.haso.fi/tietoa-asumisoikeudesta/haso-asukkaaksi-askel-askeleelta

        ...Hakemuksen lähettäneiden joukosta asunnon saa se hakija, jolla on pienin järjestysnumero. Tähän henkilöön otetaan yhteyttä ennen kuin päätös toimitetaan kiinteistövirastoon vahvistettavaksi. Vahvistuksen jälkeen voit vielä perua sopimuksen teon, mutta peruminen tässä vaiheessa on sallittu vain kolme kertaa, minkä jälkeen ko. järjestysnumero lakkaa olemasta. Tämän säännön tarkoituksena on välttää asuntojen varaukset ”varmuuden vuoksi”, sillä varausten peruutukset saattavat pidentää asuntojen tyhjäkäyntiä ja estää uutta asukasta muuttamasta sisään...

        Siltä näyttää, että tätä sääntöä tulisi muuttaa. Hakuikkuna on sen verran lyhyttä, että numero voisi kulua aina kun kieltäytyy tarjouksesta. Hakija on kuitenkin tehnyt sen hakemuksen vain noin kuukautta tai kahta aiemmin eli asiassa ei ole oikeusturvaongelmaa.

        Samasta syystä asumioikeuksien tarjoamisprosessia tulisi sukkeloittaa, josta avasin oman ketjun.



      • Hasottaja
        ptjp kirjoitti:

        Nää nykyiset jonotusnumerothan aiotaan jyrätä joka tapauksessa joskus lähitulevaisuudessa - kun siirrytään johonkin uuteen hakusysteemiin. Ihan tuota pikaa pitäisi lakiesitys lähteä lausuntokierrokselle. Ks: http://www.ym.fi/fi-fi/asuminen/Lainsaadanto_ja_ohjeet/Asumisen_valmisteilla_oleva_lainsaadanto/ASOlainsaadannon_uudistaminen

        oho. Tämä oli uusi tieto. Näyttää siltä että pitää laittaa omat numerot töihin ja äkkiä:

        "Helsingin kaupungin mukaan tulisi selvittää mahdollisuudet luopua järjestysnumerosta ja siirtyä pelkästään sellaiseen menettelyyn, jossa kunta vahvistaisi varallisuusrajoihin mahtuvan asumisoikeuden haltijan valinnan."


    • Jonottaja

      Ilmansuunnat eivät ole kaikissa asunnoissa parhaat mahdolliset ja osa alakerran asunnoista voi lakata kiinnostamasta, kun käy paikan päällä ja näkee, miten tiiviiksi S-marketin puoli tulee. Siinä asutaan tosiaan aikamoisen vilinän keskellä.

      • eionnistanutkuitenkaan

        Eikös tuollaiset seikat ole hyvä selvittää jo hakemusta tehdessä? Itse kävin seisoskelemassa parina päivänä rakennustyömaan vieressä. Epäilytti juuri nuo seikat; hain silti (mutten saanut). -Ja ottaisin edelleenkin, jos peruutuspaikan saisin...


      • Jonottaja

        Kyllä minäkin ottaisin, ja kävin ahkerasti paikalla puolentoista vuoden ajan, mutta kaikki eivät toimi samalla tavalla. Yllätyin siitäkin, että toisille kohde on selkeästi ja vähän ylimielisen kuuloisestikin vain välivaihe omaan. Mietin, että sellainen vaikuttaa talon henkeen. Itse suunnittelin pitempiaikaista asumista kohteessa, mutta ehkä asumisoikeusasunnoissa on sittenkin aika paljon vaihtuvuutta.


      • ehkäseuraavaksionnistaa
        Jonottaja kirjoitti:

        Kyllä minäkin ottaisin, ja kävin ahkerasti paikalla puolentoista vuoden ajan, mutta kaikki eivät toimi samalla tavalla. Yllätyin siitäkin, että toisille kohde on selkeästi ja vähän ylimielisen kuuloisestikin vain välivaihe omaan. Mietin, että sellainen vaikuttaa talon henkeen. Itse suunnittelin pitempiaikaista asumista kohteessa, mutta ehkä asumisoikeusasunnoissa on sittenkin aika paljon vaihtuvuutta.

        Samoja huomioita tein minäkin :-) Ajattelin suunnata seuraavaksi katseen Kruunuvuorenrantaan ja pitkällä tähtäimellä, ratikkaa odotellen...


      • durian
        Jonottaja kirjoitti:

        Kyllä minäkin ottaisin, ja kävin ahkerasti paikalla puolentoista vuoden ajan, mutta kaikki eivät toimi samalla tavalla. Yllätyin siitäkin, että toisille kohde on selkeästi ja vähän ylimielisen kuuloisestikin vain välivaihe omaan. Mietin, että sellainen vaikuttaa talon henkeen. Itse suunnittelin pitempiaikaista asumista kohteessa, mutta ehkä asumisoikeusasunnoissa on sittenkin aika paljon vaihtuvuutta.

        Itse haen nimenomaan pitkäaikaista kotia ja sen vuoksi syynään noita kohteita tarkkaan, monelta kantilta, välillä kyllästymiseen asti ;)

        Vaihtuvuus varmaan riippuu aika pitkälti kohteesta, monelle ASO on paras (tai ainoa realistinen) keino päästä asumaan halutuille alueille eikä sitä asunnosta sitten ihan heti olla muuttumassa pois.


    • Minulla sopimuksen allekirjoitus aTT:lla tänään, joten minunkin asuntoni varmaan vielä luokitellaan EI-Myydyksi, koska sopimus ei ole vielä allekirjoitettu.

    • Hjk81

      Sain tarjouksen kakkosvaihtoehdosta ja otin sen. Yllätyin että en saanut ykkösvaihtoehtoa koska numeroni oli tosi hyvä. Erittäin suuri yhteensattuma että oli vielä joku jolla oli parempi numero. Tosin nyt asunto on edelleen lunastamatta joten ilmeisesti hakija onkin perunut sen . Nyt se siis hyvin todennäköisesti tarjotaan sellaiselle jolla on huonompi numero. Tämä ei ole ihan oikein mielestäni.

      • 97879

        Mistä tiedät, että on lunastamatta? Mulle ei ole tarjottu mitään, oliskohan vielä tsänssejä....


      • 88534578

        Minkäs tuolle enää teet, sillä mikään pakko ei olisi ollut ottaa sitä kakkosvaihtoehtoa vastaan, jolloin periaatteessa voisi olla vielä tsäänssit siihen vapaaksijääneeseen ykkösvaihtoehtoon, vaikka sitä ei olisi tarjottukaan. Voihan sitä yrittää vielä keskinäistä vaihtoa, mutta yllättävän vähän niitä näkee ilmoiteltavan.


      • 34612

        Att:n sivuilta näkee mitkä vielä myymättä. Ja paljon ylimpien kerrosten asuntoja! Ei ehkä hehkutuksesta huolimatta kelvannutkaan. Paljon uusia hyviä kohteita tulossa pienille numeroille...


      • 88534578
        34612 kirjoitti:

        Att:n sivuilta näkee mitkä vielä myymättä. Ja paljon ylimpien kerrosten asuntoja! Ei ehkä hehkutuksesta huolimatta kelvannutkaan. Paljon uusia hyviä kohteita tulossa pienille numeroille...

        "Att:n sivuilta näkee mitkä vielä myymättä"
        Tuskin ne sinne sivuille asti pääsevät, vaan tarjotaan seuraavalle numerolle jolla ei ole tarjousta päällä.


      • 576879

      • 64563636636
        576879 kirjoitti:

        Näistä ei vielä ole tehty kauppoja http://www.att.hel.fi/fi/asumisoikeusasunnot/helsingin-asumisoikeus-oy-tammiontie

        "Näistä ei vielä ole tehty kauppoja http://www.att.hel.fi/fi/asumisoikeusasunnot/helsingin-asumisoikeus-oy-tammiontie"

        Mistä näistä? Linkkisi vie Tammiontin kohdesivulle jossa kerrotaan mm.

        "Hankkeen 44:stä asunnosta on myyty jo 27 asuntoa ja loput kaupat tullaan tekemään arviolta 2-3/2017. " ja sivu on päivitetty 17.2. eli viikko sitten oli myymättä vielä 17 asuntoa.

        Kyseisen sivuston "huoneistot" välilehdellä on merkitty 22 asunnon varaustilanteeksi "varattu" ja muut kohteet sieltä on poistettu.

        Niin, että mistä sen näkee mistä asunnoista ei ole sopimusta tehty.


      • 08978

        Noi mitkä on varattu


      • 80978
        08978 kirjoitti:

        Noi mitkä on varattu

        "Noi mitkä on varattu"
        Ei voi pitää paikkaansa.

        Niitä varattuja on 22 kpl. Mutta kun viime viikolla oli myymättä enää 17kpl.


      • ATT:llähän tuntuu olevaan myytävänä olevien kohteiden huoneistolistausten päivittämisessä sangen tilennejoustava käytäntö. Eli eivät yleensä päivitä jokaista yksittäistä kauppaa (- tai kaupan peruuntumista -) listalle suinkaan samantien, vaan ilmeisesti ruuhkatilanteestakin riippuen tekevät listauksiin päivityksiä milloin nyt kuinkakin pitkän ajan kuluttua listauksen edellisestä päivityksestä.


      • 9787087

        Jepulis! Anyway eivät ole kelvanneet ekalla kiekalla. Just noi aikamonet ylimmät asunnot. Oli nyt vapaana tai ei (varmasti jollekin kyllä kelpaavat!!)

        Mutta eikös siinä kulu numero, jos tarjotaan asuntoa ja sitten ei sitä otetakaan vastaan? Ei kai ikuisesti voi testailla.


      • 9787088
        9787087 kirjoitti:

        Jepulis! Anyway eivät ole kelvanneet ekalla kiekalla. Just noi aikamonet ylimmät asunnot. Oli nyt vapaana tai ei (varmasti jollekin kyllä kelpaavat!!)

        Mutta eikös siinä kulu numero, jos tarjotaan asuntoa ja sitten ei sitä otetakaan vastaan? Ei kai ikuisesti voi testailla.

        "Hankkeen 44:stä asunnosta on myyty jo 37 asuntoa ja loput 7 asuntoa tarjottu jonossa oleville. "
        28.2.2017


    • sivustsseuraaja

      Joka päivä kuljen tulevan talojen ohitse eipä ole kehumista.Keskimmäinen talo melkein lähellä pysäkissä (n.3m) tosi paljon ihmisiä..levotonta ja juoppojen huutelua ja vilkas autoliikenne on siinä kestämistä varsinkin alimmissa kerroksessa.Tässä taitaa olla syy miksi ovat noin halpoja...Kaiken kruunaa kaljakuppila jos saisi siihen.

      • kojotti

        Sinne asuntoihin mitään kuulu jos pitää räppänät kiinni.


      • Mielensälahottaja

        Vieressä asuvana voin rauhoitella alueelle muuttavia toteamalla, että sivustsseuraaja (sic) on kyllä onnistunut seurasi löytämään, koskapa itse en levottomuuksia tai juoppojen huutelua ole havainnut käytännössä lainkaan... Mitä liikenteeseen tulee niin pääväyläksi yllättävän hiljainen (ihmettelen, mihin liikennevaloja tuossa tarvitaan). Tai ehkä en itse vaan pahoita mieltäni jokaisesta risauksesta, mitä kaupunkielämässä ja -elämään kuuluu. ;)

        Tervetuloa!


    • Anna2018

      Onko tietoa, kuinka paljon yleensä Hason vastikkeetta on noussut vuositasolla?

    • jepulisjee123456

      Muutettiin HASOlle Viikkiin kolmioon 2012 joulukuussa. Ekana vuonna vasikkeet laskivat noin 50 e/kk, ja sen jälkeen ovat pysyneet samoina! Eli kulujen laskeminenkin voi tosiaan olla mahdollista

    • Uuno100

      kojotti

      28.2.2017 19:27
      Sinne asuntoihin mitään kuulu jos pitää räppänät kiinni.

      Ei ehkä ulkoa kuulu mutta rapusta kuuluu hyvin, kun on palattu 60-luvun tyyliin ja jätetty sisimmäinen ovi pois porraskäytävään.

    • UusiTJköAttlle

      Tuli käytyä Maunulassa. Hitas-talo on jo lähes harjakorkeudessa ja kaksi eteläisintä asumisoikeustaloa sen verran valmiita että rakennusten välinen (olematon) etäisyys käy hyvin ilmi. Veikkaan että kymmenvuotias poika kykenee vaivatta heittämään vaikkapa herneen naapuritalon ikkunasta sisään, niin lähellä asotalot ovat toisiaan. Tai nuoruuden reissuilla nähty italialainen tapa kuivattaa pyykkiä lähes toisiinsa kiinni rakennettujen kerrostalojen välissä olevilla kujilla. Kun tuohon yhdistää vilkasliikenteisen bussipysäkin about kolmen metrin päässä lähimmän asotalon ikkunoista ja parvekkeista sekä vilkasliikenteisen Pakilantien kaikkia taloja häiritsevänä, ei Tammiontietä niin unelmakohteena voi pitää. Verhojen takana ja melussa siellä tullaan elämään suuressa osassa asuntoja

      Kritiikki tarkoitettu ennen kaikkea ATT/HASO:lle jotka vaikuttavat menevän arkkitehtuuri edellä nykykohteisiin asukkaiden viihtyvyydestä piittaamatta. Tammiontien tontilla on kyllä tilaa. Att on halunnut ilmeisesti jatkaa sitä Pakilantiehen kiinni rakennettujen talojen perinnettä joka Maunulassa vallitsee 1960-luvulla tehdyissä taloissa samalla puolen Pakilantietä kuin Tammiontie on. Autopaikat ja mitkä lie roskakatokset ovat sitten Tammiontiellä sijoitettu sinne tontin rauhallisempaan päähän. Tammiontie on jo menetetty arkkitehtuurin alttarille, toivotaan parempaa harkintaa tulevissa kohteissa. Ihan oikeita ihmisiä olemme, jotka näitä asuntoja ostamme, sen soisi ATT:n pitävän mielessään.

    • Rakentamistaseuraava

      Hauskaa, että mainitsit italialaisen pyykinkuivaustavan. Olin itsekin miettinyt samaa. Toivon kovasti, että aukiosta tulee pikku piazza ja taloista viihtyisiä. Nehän ovat muuta rakennuskantaa hieman korkeampia ja alue tiivistyy huomattavasti. Pidän Pakilantien 60-luvun taloista ja tien läheisyyskin on ok. Jännä seurata, tuleeko Maunulan keskustaan positiivista, urbaania sykettä. Olisi kiva kuulla, mitä taloihin muuttavat ajattelevat nyt, kun uudet kodit alkavat nousta.

    • missäsnytmättää

      Joku mainitsi, että Hasosta kerrottu huhtikuussa tulevan uusia kohteita hakuun. No ei näy eikä kuulu. Kummallista että viivästyy aina vaan....

    • Månsas

      Eri tahtiin nousevat ATT:n talot Tammiontiellä. Onko jollain kokemusta siitä pääseekö Att:n useamman talon kohteissa muuttamaan eri aikaan sisään sitä mukaa kuin talot valmistuvat? "Oma" talo" on asotaloista pisimmällä, olisi kiva päästä muuttamaan mahdollisimman pian.

    • Huolestuttaa

      Sattuisiko joku tietämään mitä rakennusten liiketiloihin tulee?

      Toivottavasti eivät vaan vanhan ostarin kaljakuppilat siirtyisi niihin tiloihin. Vanhalla ostarilla notkunut porukka aiheutti häiriötä ja turvattomuuden tunnetta ympäristössä. Olisi ikävää, jos kaljakuppilat asiakkaineen päästettäisiin uusin tiloihin jatkamaan entistä meininkiä.

      Olisi mukavaa, jos tiloihin tulisi vaikka R-Kioski, joka tällä hetkellä puuttuu Maunulasta. Tai muita hyödyllisiä palveluita, kuten kuntosali, kampaamo-parturi yms.

      Mitä mieltä olette, tulevat Tammiontien asukkaat?

      • plokhh

        En asu Tammiontiellä, mutta alueella kylläkin. Täällä kytätään kieli pitkällä jotain kivaa kahvilaa. Toivottavasti ei tule juottoloita. Eikä myöskään tylsiä tilitoimistoja. Milloinkohan vuokralaiset päätetään?


      • Lähiasukas

        Kaupunki valitsee vuokralaiset ja huolehtii varmasti siitä, ettei tiloihin tule mitään häiriötä aiheuttavaa. Kiva kahvila olisi minunkin mieleen, mutta wc-tilojen puute pohjissa ei kai mahdollista kahvilatoimintaa, mikä vähän hämmästytti liiketiloissa. Jotain elävöittävää olisi hyvä saada, jotta pienestä aukiosta tulisi oikeasti viihtyisä. Luulisi, että se on koko tämän rakennushankkeen ideakin: tehdä lisää kaupunkia lähiöön.


      • https://www.hel.fi/static/rakvv/LTK/2016/13esityslista_UJU_web.pdf

        HELSINGIN KAUPUNKI ESITYSLISTA - RAKENNUSLAUTAKUNTA 05.07.2016

        ... HASO Tammiontie (s. 57) ... Liiketilat - Pakilantien suuntaan ja Suonotkontien ja Pakilantien väliin jäävälle aukiolla avautuvilla liiketiloilla on isot ikkunat, joita suojaavat katosmarkiisit. Ikkunoiden päälle sijoittuu yhtenäinen valolippa. Yhdessä liiketiloista on varauduttu ravintolakäyttöön...

        (Tuo ravintolatilaksi soveltuva tila lienee talojen liiketiloista suurin, eli A-talon 130 m2 liiketila, jolla on ikkunat kolmeen suuntaan. Ko. liiketilan päätilasta erottuva keittiötilaksi helposti erotettava tilasaarekekin viittaisi siihen, että juuri ko. liiketila on suunniteltu ja rakennettu ravintolakäyttöön soveltuvaksi.

        Ks. vielä täältä sivulta 10 HASO Tammiontien talojen 1. kerrosten pohjakuvat :

        http://www.att.hel.fi/sites/default/files/digiesite/asumisoikeusasunnot/tammiontie/files/assets/common/downloads/publication.pdf )


    • toinenlähiasukas

      No mutta loistavaa! Ja toivottavasti "laadukas" ravintola. Jotain muuta kuin pitseria tai kaljabaari, ketjupuljutkin on nähty. Vastapäätä löytyy jo subway. Toivottavasti tulee joku kiva kahvila/lounaspaikka/brunssipaikka/illanistujaispaikka (vaikka sitten kallista viiniä, niin ei tule pahinta spurguporukkaa)

      • laadukasta_porukkaa

        Mikäs vika oli siinä Pian pubissa?

        Mut joo, jos on valmis maksamaan 50 euroa pullollisesta viiniä, jota täällä paikallisesta marketista saa 2 -3 euron hintaan, niin mikäs siinä. Pysyy köyhä ja typerä kansa poissa näkyvistä. Tällaistakin on tullut vastaan joissain "trendikkäissä viinibaareissa" tuolla Hämeen seudulla.


      • laadukasta_porukkaa

        Mikäs vika oli siinä Pian pubissa?

        Mut joo, jos on valmis maksamaan 50 euroa pullollisesta viiniä, jota täällä paikallisesta marketista saa 2 -3 euron hintaan, niin mikäs siinä. Pysyy köyhä ja typerä kansa poissa näkyvistä. Tällaistakin on tullut vastaan joissain "trendikkäissä viinibaareissa" tuolla Hämeen seudulla.


      • laadukasta_porukkaa

        Mikäs vika oli siinä Pian pubissa?

        Mut joo, jos on valmis maksamaan 50 euroa pullollisesta viiniä, jota täällä paikallisesta marketista saa 2 -3 euron hintaan, niin mikäs siinä. Pysyy köyhä ja typerä kansa poissa näkyvistä. Tällaistakin on tullut vastaan joissain "trendikkäissä viinibaareissa" tuolla Hämeen seudulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe