Pitäisiköhän annosta nostaa?

Sain diagnoosin ja lääkityksen nelisen kuukautta sitten. Sairastan sellaista kroonista sairautta, että kilpparin toiminta hiipuu vähitellen. Lääkitys aloitettiin 25 mikrogrammalla ja aika pian oireet huomattavasti vähenivät. Laboratorioarvot olivat kontrollissa pian normaalit. Nyt oireet ovat palanneet pahempina, mikään uni ei riitä, hitaus vaivaa, iho kuivuu, paino pyrkii nousemaan, vaikka noudatan aika tiukkaa ruokavaliota. Alan olla epätoivoinen.
5648
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

tyroksiinia. Tuo 25 migrogrammaa on tosi pieni annos, ja jos kerran oma toiminta pikku hiljaa hiipuu, niin ei riitä kuin alkuun. Itselläni aloitettiin myös tuolla annoksella, ja nyt reilun parin vuoden päästä ollaan jo 225 mikrogrammassa. Välillä on käynyt niin, että ensin olen ollut tietyllä annoksella ihan liikatoiminnan rajalla ja sitten muutaman kuukauden kuluttua jo vajaalla. Eli arvot pitää tarkistaa alkuvaiheessa muutaman kuukauden välein ja annosta säätää. Ei muuta kuin lääkäriin ja labraan. Kyllä se siitä pikku hiljaa!

Äänestä
  • Ehdottomasti tarvit lisää. Olen samalla kannalla kuin edellinen.

    Äänestä

lääkäri määrännyt uusia kontrolleja?

Lääkitys tosiaan aloitetaan pienellä annoksella että elimistö tottuisi vähitellen thyroxiniin kun oma hormonitaso on laskenut. Liian suuri ja nopea annoksen nosto voi aiheuttaa liikatoiminnan oireita: sydämen tykytyksiä ja lämmönnousua ym.

Yleensä annos aloitetaan tuolla enintään 25mikrog ja parin viikon päästä nostetaan hieman. Kokeissa tulisi käydä 6-8vkon välein kunnes saadaan hyvä olo ja itselle sopivat arvot. Useilla nämä "hyvät" arvot asettuvat lähemmäs liikatoiminnan rajaa kuin viitearvojen keskelle.

Eli ei riitä että lääkäri sanoo arvojen olevan hyvät, myös olon täytyy olla sitä

Jos et ole käynyt labrassa uudestaan, kipi kipi sinne ja lääkärille uudestaan. Ja pidä huolta että jatkossa kontrollit hoituvat.

Kun annostus on kunnossa niin riittää ensin puolen vuoden päästä ja sitteen kerran vuodessa kontrolli

Äänestä
  • Itselläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta
    n. 2 vuotta sitten. Kävin aluksi terveyskeskus-
    lääkärillä ja arvot ei liikkunut juuri mihinkään
    suuntaan. Lääkitystä nostettiin ihan naurettavia
    määriä, kunnes menin erikoislääkärille ja tehtiin
    aika radikaali annoksen nosto. Nyt olen hyvä vointinen ja arvot ollut asemissaan n. puoli vuotta.

    Äänestä

ja tarkistuta kuntosi ja veriarvosi siellä. Itse älä lähde säätämään annoksen määrää.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


onneton kirjoitti:

Sain diagnoosin ja lääkityksen nelisen kuukautta sitten. Sairastan sellaista kroonista sairautta, että kilpparin toiminta hiipuu vähitellen. Lääkitys aloitettiin 25 mikrogrammalla ja aika pian oireet huomattavasti vähenivät. Laboratorioarvot olivat kontrollissa pian normaalit. Nyt oireet ovat palanneet pahempina, mikään uni ei riitä, hitaus vaivaa, iho kuivuu, paino pyrkii nousemaan, vaikka noudatan aika tiukkaa ruokavaliota. Alan olla epätoivoinen.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu