Jumaliste kun jouluruoka on kallista

köyhämies-

Kävin kaupassa ja ajattelin ostaa laatikoita ja kaikkeamutta lanntuja porkkanalaatikot maksoi 2,99. Tosi kallista joten ens itten ostanut. Kinkkukin olisi maksanut yli 30 euroa 5 kilon kinkku. Rosolli ja kalat olisi maksanut kauhean paljon ja ajattelin että parempi vaan syödä tavallista ruokaa. Ostin makaroonilaatikon ainekset ja perunia ostin pari kiloo , ostinmyös kasvispihvejä seka porkkanalettuja että saan vaihtelua. Rahaa ei mennyt kun 22 euroa kun jouluruokiin olisi mennyt yli sata euroa.

33

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perskutarallaasipilä

Kyl se perhana on, ei kannata ostaa. Paras laittaa rahat ihan muuhun kuin ruokaan.

• eiookallista

Prismasta

Atria Perhetilan n. 5kg Viljaporsaan Luuton Juhlakinkku, pakaste, 5,69euroa per kilo, yhden kinkun hinta siis 28,45 euroa.

iso maksalaatikko 2,95
      iso lanttulaatikko 2,95
      iso porkkanalaatikko 2,95
      iso perunalaatikko 2,95 - riittää yhdelle miehelle laatikoiksi

2kg perunaa 1,39
      pieni sinappisilli 1,95
      iso maustesilli 1,98 - näistä saa hyviä alkupaloja ja perunoista riittää vaikka muusiin

500g sipulia 0,79
      2kg punajuurta 0,98
      2kg porkkanaa 0,98
      pieni purkki kermaa 0,75 - näistä saa helposti rosollin ja vielä kermavaahdon päälle

tumma joululimppu 1,59
      vaalea joululimppu 1,59
      mustaleimajuusto 5,95
      500g voita 1,99 - voileipäherkkuja

500g kuivattua hernettä 0,68

sinappituubi 1,49
      0,95 litraa kotikaljaa 2 pulloa 3,90

Riittää yhdelle miehelle viikoksi. Joistakin jää jäljellekin, esim. voista ja hernerokasta.

• ymmärrätkö

Joo ei siitä olekkaan kysymys etteikö riitä, vaan siitä että EI OLE RAHAA NOITA OSTAA!!!!

Kyllähän kaupassa on vaikka mitä mutta jos ei ole rahaa! Köyhälle 5 e on tiukassa.

• irfhjdkbc
        ymmärrätkö kirjoitti:

Joo ei siitä olekkaan kysymys etteikö riitä, vaan siitä että EI OLE RAHAA NOITA OSTAA!!!!

Kyllähän kaupassa on vaikka mitä mutta jos ei ole rahaa! Köyhälle 5 e on tiukassa.

Suomessa saa itse valita, haluaako elää vielä pienemmälle budjetilla kuin toimeentulotuki. Kun on kyse omista valinnoista, ei pidä syyttää niistä toisia.

Toimeentulotuki takaa yksinelävälle noin 8 euroa päivässä ruokaan. Jos ei yhtenä päivänä halua/tarvitse ostaa mitään muuta kuin ruokaa, niin sinä päivänä voi käyttää 16euroa ruokaan. Yhteiskunta kustantaa kaikkien köyhimmille toimeentulotuen perusosan, joka on noin 16 euroa päivässä yksinasuvalle. Sen käytöstä voi itse päättää. Voi valita laittaa rahansa viinaan ja tupakkaan tai hedelmäpeleihin tms. Silloin ei jää rahaa ruokaan, mutta silloin se on oma valinta eikä muiden syy.

• pienet.ruokamenot

15 euron budjetilla sai joulun ruoat, kun ei ostanut mitään ns. jouluruokaa, vaan ihan tavallisia aineksia tavalliseen arkiruokaan. Mitäpä sitä ihminen sen kummempaa tarvitseekaan. Kauppiaiden juhlaahan joulu on, minun rahoilla ei kyllä kauppias juhlimaan pääse taas tänäkään jouluna. Vaan oli niitäkin kassajonossa, joilla oli parin sadan euron pöperöt kärryssä.

• valonpisarainen

Fiksu päätös. Niin mekin teimme. Miksi jouluna pitäisi syödä sen enempää kuin muinakaan viikkoina? Osa jouluruuista menee kuitenkin roskiin.

Joulubudjetilla saat kahvden viikon jopa kolmen viikon ruuat, kun et mene kauppiaiden mainoksiin mukaan.

• pienet.ruokamenot

Ei minun kohdalla ollut mikään päätös 15 euron joulubudjetti, vaan elämäntapa. Tai päätöshän sekin on, että syö vain sen mitä tarvitsee, eikä ylenmäärin mässää, on sitten joulu tai juhannus. Hyvin pienellä rahalla syö terveellisesti. Olen jo pitkään elänyt noin 10 euron ruokabudjetilla viikossa, eikä nälkä ole ollut vielä kertaakaan.

• työtönmies

Perutetaan joulu. ajattelin ostaa vain pottuja ja kanaa, vihanneksia ja olutta kopallisen.

• rewtdfsgvx

Siinäpä selitys köyhyyteesi: alkoholi!

• huhhuhjavoitätä

Ootte te koko urpoja! Mikä pakko on kalliilla ostaa jouluruokia. Juuri kävin osuustoiminnallisessa marketissa; lanttua, porkkanaa ja punajuurta 2kg pusseissa maksoi 0,89€, ei paha, viereisessä kaupassa myytiin perunaa 5kg pusseissa hintaa 1,79€. Koko mestari olet, jos saat jouluruokiin menemään yli 20€!!
      Läheisellä torilla oli kalastaja myymässä itse pyytämiään kaloja, oli haukea, kuhaa, ei pahassa hinnassa. Jos kinkkua halusi, niitä jaettiin ilmaiseksi moottoripyöräjengin toimesta. Kinkkuja jakoi myös paikallinen lehtitalo ilmaiseksi, sai lahjakortilla noutaa kinkun/kalkkunaa/kalan kaupasta.

Kait sitä voi köyhäkin hieman valmistautua jouluun, eikä olla täysi hölmö!

• omavalintaaaaa

Oma valintahan toi on mitä ostaa ja nytkin joulu ajottuu viikonloppuun ni kyllä jotain ostaa laatikot ja joku lihanpala.

• pihtaaja

Joulun jälkeen niitä laatikoita saa 1 €:lla. Ja kaikki muukin on 70 % halvempaa.
      Kannattaa pitää diettiä jouluna ettei tule syötyä liikaa ja ostaa sitten joulun jälkeen edullisesti ja on hyvä olo kun muut ovat syöneet itsensä ähkyyn!
      Hyvä olo hyvä kunto!

• yuefghjdngvhbn

Toikin vain kuvastaa sielusi tyhjyyttä: Ainut tärkeä asia on rahan säästäminen. Ainut ymmärrys joulusta on se, että (rahojen riittäessä) silloin syödään ähkyyn asti.

Ei mitään ymmärrystä sille että samaan aikaan tapahtuvat jouluseremoniat yhdistää meitä kaikkia osaksi yhteistä kulttuuriperintöämme.

Arvaan, että pihtaaja on niitä ilman naisia jääneitä miehiä..

• itsetehtynäparas

Johan on vihan purkauksia. Olet kyllä valmis tekemään makaronilaatikkoa itse mutta et jouluruokia.

• mitämitähäh

Onko jouluruuista valittaminen vihapuhetta?

• katso_yllä

jouluruuista kirjoittaminenkin on vihapuhetta, kun köyhillä ei MUKA ole niihin varaa

• KAALEPPIKAALINPÄÄ

2016 TAMMIKUUSTA AINA KORVAUSPÄIVÄNÄ LAITOIN 25e SÄÄSTÖÖN .NYT 300e RAHAA JOLLA YKSINÄINEN VIETTÄÄ JOULUN JA UUDENVUODEN.EIKÄ OLE TAATUSTI NÄLKÄ.JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTUA.-HYVÄÄ JOULUA-

• hyvä.vinkki.kuitenkin
        KAALEPPIKAALINPÄÄ kirjoitti:

2016 TAMMIKUUSTA AINA KORVAUSPÄIVÄNÄ LAITOIN 25e SÄÄSTÖÖN .NYT 300e RAHAA JOLLA YKSINÄINEN VIETTÄÄ JOULUN JA UUDENVUODEN.EIKÄ OLE TAATUSTI NÄLKÄ.JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTUA.-HYVÄÄ JOULUA-

Kaaleppi, se on kuulemma rikollista kun säästää korvauksista, niin luki iltalehdessä tai -sanomissa.
        Virkamiehet on siinä tosi pirullisia. En kylläkään tiedä koskeeko se kaikkia korvauksia, vai ainoastaanko toimeentulotukea.
        Kunhan ei ainakaan laita mihinkään pankkitilille niitä, etteivät huomaa.

• mitensensanot

JOs sanot vihaisesti ettei ole rahaa ruokaan prkl, se on vihapuhetta.

Mutta jos sanot lempeästi: minulla ei nyyh ole ruokaan rahaaaa, olen niin nälissäni,se ei oel vihapuhetta. Pitääolle häpeilevä ja konttaava ja nöyrä.

• köyhäpalauttaapantteja
        hyvä.vinkki.kuitenkin kirjoitti:

Kaaleppi, se on kuulemma rikollista kun säästää korvauksista, niin luki iltalehdessä tai -sanomissa.
        Virkamiehet on siinä tosi pirullisia. En kylläkään tiedä koskeeko se kaikkia korvauksia, vai ainoastaanko toimeentulotukea.
        Kunhan ei ainakaan laita mihinkään pankkitilille niitä, etteivät huomaa.

Ei käsittääkseni ole rikollista, jos säästät pantilliset pullot ja tölkit, palautat ne sitten loppuvuodesta sopivissa erissä ja nostat kerralla rahat panttikuiteilla. Olen tehnyt monet kerrat vuoden lopulla, että palautan vuoden aikana kertyneet pantit ja kuittaan rahat kassalta useammalla kuitilla. On sitten kerralla rahaa jouluostoksiin enempi.
        Samoin kerään plussaa ja bonuksia, että voi ostaa kerralla. Yhden joulun kaikki jouluostot tehtiin plussaseteleillä, kun saatiin yhdestä kampanjasta 40000 (=200€ !!) plussapistettä!

• jouluruokaonhalpaa

Minä kerään kohdalleni osuneet pantilliset pullot ja tölkit, niistä kertyy pnatteja vuoden mittaan n. 300€ (verotettavaa) tuloa, niillä voi ostaa hyvin joulun ruuat ja lahjojakin.
      Ei jouluruoka ole edes kovin kallista, tarveaineet maksaa vähän ja ruuan tekeminen on mukavaa. Juuri kuorin porkkanat valmiiksi porkkanalaatikkoon. Porkkanat maksoi marketissa 5€ 20kg säkki. Kinkkua ei ole ollut koskaan, aina on hankittu kalkkunarulla, ei ole kallis sekään.
      Ja vaikka ostasin kaiken valmiina eineksinä, ei sekään maksasi paljoa.

• pullonpantteja

Hieno asenne! Jos kaikki haluaisivat ajatella noin, Suomessa olisi paljon vähemmän mielenterveyden ongelmia.

• uusavuttomuuus

Uusavuttomuus aiheuttaa sitä että ihminen köyhtyy enemmän vaan lisää kun ei osata tehdä ruokaa enään,makaroonia keittää ja syö leipää.
        Esim,joulun laatikoiden valmistaminen itse niin ei tule maksaan paljonkaan ja siihen kylkeen vaikka karjanpaistia ni ihan hyvät joulusapuskat.

• työtönmies

Yksin asuvana syön vain perusruokaa kuten kalapuikkoja, perunaa, nakkeja, vihanneksia, kanankoipia, sämpylöitä leivon itse.

• köyhäkaupunkilainen

Rahaa menee ruokaan. Huomenna menen ostamaan ruokaa ja siihen menee varmaan 150 euroa. Ruoka on kallista mutta pakko on syödä.

• köyhtynyt

Laskin paljonko olivat koko joulukuun ruoat yhteensä, 250 euroa noin. Tavallisesti kuluu alle 200 e. Tein palapaistia, broileria, lihapasteijoita, joululimppua, pullaa, salaatteja.

• työtönmies

Ruoka vaan tuntuu kalliilta koska on vähän rahaa käytettävissä. Rikkaat ei lompakkoon katsele vaan ostavat kaiken, tämä on rikkaiden joulu muutenkin.

• herkutmaksaaeiruoka

Ei ruoka kallista ole, jos 200€ saa ostettua ihan kaupasta vuoden safkat yhdelle henkilölle! Täällä on se niin moneen kertaa esitetty ja esimerkein näytetty, kuinka valtavan määrän tuolla rahalla saa ruokaa. Ja vähemmälläkin selviää, jos hakee safkat ilmaisesta jakelusta, jauhoja, kaurahiutaleita, leipää, makaronia, näkkäriä saa niistä ilmaiseksi. Juurekset, peruna ym. niin halpoja, että muutamalla eurolla ssa valtavan säkillisen. Järvikala hoitokalastajilta on ilmaista ja ammattikalastajilta ei muutenkaan kala maksa paljoa.
        Useimmilla kaljat ja tupakat maksaa ja vie rahat, ei ruoka kaupasta ostaenkaan ketään kaada!

• Plast35

Joo mutta nuo kaupan valmislaatikothan maistuu aivan karmean pahalta, ei ne ole lanttulaatikkoa koskaan nähnytkään. Meillä tehdään ainakin itse, tai siis anoppi tekee kun osaa. Anoppi asuu rivitalossa, jossa on erillinen kylmiövarasto. Sinne on kätevä säilöä perunat, porkkanat, kakut, yms kylmässä viihtyvät tuotteet.

Anoppi tekee useamman vuoan peruna, porkkana, lanttu ja maksalaatikoita. Niihin ei mene raaka-aineisiin edes yhteensä kuin joku 10 euroa. Ja siitä saa sitten jo laatikoita useammaksikin päiväksi, vieraille asti. Sanotaan nyt että varmaan yli puolet halvemmaksi tulee, kuin nämä saarioisten pahalta maistuvat eineslaatikot.

Meillä laitetaan joulupöytään kalkkunaa, se nyt maksaa sen 7-8 euroo kilo (=kallista). Mutta sitten on tavattu tehdä itse lihapullia, ne on halpoja ja hyviä. Eikä tarvi sitten sitä kalkkunaa niin paljon olla. Perunoita sitten myös, nehän ei maksa juuri mitään. Rosollit yms tehdään itse, tulee halvemmaksi ja on parempaa. Joskus myös ostettu lidlistä vakuumilohta, joka sitten savustettu savustuspöntössä.

Sanotaanko että kun itse tekee, niin 50 eurolla saa jo monen päivän jouluruoat aikaiseksi. Itse en valmisruokiin sekaannu.

• Erilaista.pöytään

Vaikea ymmärtää ruikutusta, että juuri jouluruuat maksavat liikaa. Riippuu ruuasta. Jos haluat graavilohta, muikunmätiä ja valmiiksi paistetun kinkun, niin meneehän siihen rahaa.
      Mutta jouluna voi syödä ihan tavallista ruokaa, perunaa, silliä, itse tehty kastike siihen, kermaviiliä ja mausteita, voit tehdä sillisalaatin, ostaa kinkkuviipaleita, ja jos ei raha riitä, ota se tavallinen lenkki, ja ruskista se kuutioina. Porkkanat voit keittää sellaisenaan tai tehdä porkkanalaatikon itse, ei se tule kalliiksi. Lantut ovat kalliita, osta se pieni valmislaatikko. Joululimppu.
      Ei siinä kulu sen enempää rahaa kuin muinkaan päivinä, jos ruokaa yleensä syöt.
      Juhlista jälkiruoalla: osta kylmäkaapista mehukeittotöpsä tai kiiselipulevripakkaus, pikku paketti pipareita. Litra maitoa, riittää pari päivää.
      Paljonko enemmät näistä hankinnoista joudut maksamaan verrattuna tavallisiin ostoksiisi?

• turhaavinkumista

Ei tosiaan maksa jouluruoka mahdottomia! Jouluruuat on itse asiassa edullisempia, kuin moni muu ruoka. Ja lanttuko muka kallista? Lanttuhan on sieltä halvimmasta päästä ja samoin porkkanat.
        Ja joulukinkku on suhteellisen halpa, niitä myytiin melkoisella alennuksella tänään kaupoissa.

• Kyllä siitä tulee paljon maksavaa, jos näin yksinäinenkin ostaa jouluruoat valmisruokina, kun yhden annoksen kokoisina ei jouluruokaa saa.
      Ostin lanttulaatikon 400g, porkkanalaatikon 400g, perunalaatikon 700g ja pienen kurkkusalaattipurkin, punajuurisalaattia, kalkkunarullan, kermaa, niin näistä kertyy jo parin kympin verran, ja sen kun jakaa neljälle päivälle, niin jotain viisi euroa per päivä.

Normaalisti en osta 400g:n laatikkoruokia kuin maksalaatikkoa, joka voi maksaa sen n. kaksi euroa ja sitä syön kaksi päivää, niin kyllä kahden euron laatikkoruoat tuntuu kalliilta ostaa, ettekö tätä voi ymmärtää?

Äitilläni meni n. kahdeksan kymppiä, mutta ei siinäkään varmaan kaikki jouluruoat olleet mitä oli aiemmin ostanut, että kyllä siihen jouluruokaan kyllä menee paljon rahaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4326
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2479
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1230
    5. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      107
      892
    9. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      820
    Aihe