Hylätty C-ajokoe

tutvohylkäsi

Hei. Ajoin tänään C-luokan ajokokeen, joka hylättiin. Hylkäys johtui siitä, että ajoin tutvon mielestä päin punaisia. Kyseessä on kuitenkin hieman ongelmallinen juttu.

Kyseinen liikennevaloristeys (Seinäjoen Valtionkatu-Pohjan valtatie) on semmoinen, että ajamastani suunnasta voidaan jatkaa suoraa tai kääntyä vasemmalle ja molemmille on omat kaistansa. Lähestyin siis risteystä Valtionkatua pitkin lännestä päin ja olin kääntymässä vasemmalle Pohjan valtatielle. Ajosuunnastani katsoen ennen risteystä on ollut ennen yhdet pääopastimet molemmin puolin tietä sekä risteyksen toisella puolen toisto-opastin, mutta nyt juuri muutama päivä ennen ajokoettani oltiin asennettu myös kolmannet liikennevalot noin 10-20 metriä ennen vanhoja pääopastimia. Uusiin valotolppiin oltiin myös laitettu suojatiemerkit, mutta tiehen ei oltu maalattu suojatiemerkintöjä. Pysäytysviivakin oli yhä vanhojen pääopastimien kohdalla ja tähän myös pysähdyin. Eli ajoin "uusien pääopastimien" ohi ja pysähdyin "vanhoille pääopastimille". Oletin uusien valojen informoivan taakse kertyvää jonoa, koska tie kaartuu oikealle ja siinä on usein pitkät jonot.

Tieliikennelaki 2. luku 12. momentti:
"Pää- ja toisto-opastimien on oltava sijoitettu siten, että risteystä lähestyvän tai pysäytysviivalle pysähtyneen ajoneuvon kuljettaja voi havaita hänelle tarkoitetun opastimen."

Kyseisen risteyksen pysäytysviivalta ei voi mitenkään havaita 10-20 metriä taakse päin sijaitsevia uusia "pääopastimia".

Tieliikennelaki 2. luku 13. momentti:
"Pääopastin sijoitetaan pysäytysviivan kohdalle tai ajosuunnassa enintään viisi metriä pysäytysviivan jälkeen, kuitenkin aina ennen suojatietä."

Eli pysäytysviiva on jäänyt kunnan miehiltä väärään paikkaan. Koska pysäytysviiva oli vanhojen yhä toiminnassa olevien opastimien kohdalla, niin oletin näiden opastimien olevan yhä pääopastimet. Tieliikennelain perusteella risteyksen järjestely on lainvastainen. Vaihtoehtoisesti pääopastin on asennettu virheellisesti, koska se ei ole pysäytysviivan kohdalla tai maksimissaan 5 metriä sen jälkeen, vaan noin 10-20 metriä sitä ennen.

Mikäs on teidän mielipide kyseisestä liikennejärjestelystä sekä tutvon päätöksestä? Tulisiko minun hakea tähän oikaisua?

11

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veio4

      Tulkinnallisia liikennejärjestelyjä löytyy muualtakin, eikä kukaan osaa sanoa varmasti mikä on oikea tulkinta. Liikenneympäristössä olisi paljon parantamisen varaa mutta suunnittelijoiksi näyttäisi joutuvan niitä jotka eivät ota muilta neuvoa vaan käyttäytyvät kuin kaikkitietävät.

      Kuvaamasi liikennejärjestelytöppäyksestä ei sinua pidä rangaista kuten nyt tapahtui. Kyllä tutvon pitäisi tuollainen asia ymmärtää eikä siitä hylätä. Ehkä oli liikaa läpipäässeitä ja piti saada välillä hylky ettei joudu tarkkailuun.

      Oikaisun hakeminen kestää ikuisuuden eikä siitä ole edes hyötyä, se on vain silmän lumetta ja vielä maksullinen. Ota puhelimella suoraan yhteyttä Ajovarman piiripomoon ja kerro asiasi.

      • näin.on

        "suunnittelijoiksi näyttäisi joutuvan niitä jotka eivät ota muilta neuvoa vaan käyttäytyvät kuin kaikkitietävät."
        Eli toimivat samoin kuin polttopullo veijo.


    • Pinaattilettui

      Lähtökohta on se että valotolppa, pääopastin, on se jonka mukaan mennään. Punaista valoa ei saa sivuuttaa. Oli pysäytysviivoja eli ei. Jos pysäytysviiva on pääopastimen jälkeen, on kyseessä jokin muu viiva kuin pysäytysviiva pääopastimelle. Työmailla pitää tietysti olla tarkkaavainen muutenkin, mutta jos punainen valo palaa, ei sitä saa ohittaa vaikka tolppa on ihan uusi ja ekaa kertaa käytössä ja vanha viiva on jäänyt seuraavaan risteykseen. Ei jatkoon.

      Kouvolassa oli taannoin päinvastainen tilanne. Liikennevalot siirrettiin muutaman kymmnetä metriä seuraavaan risteykseen. Alkuperäiseen risteykseen jäi kolmio sivustatulijoille. Mitä tapahtui? Pääväylää ajavat pysähtyivät edelliseen, entiseen valoristeykseen kun uusissa valotolpissa paloi punainen. Siinä oli loistava miinapaikka sitten niille jotka ajoivat suojatien eteen ilman näkyvää syytä pysähtyneen ohi. Jotkut pysähtyivät, useimmat eivät. Ja kolmion takaa on ilkeä kääntää eteen.

      • Tk48rlro3kro

        Muttakun kyseessä on yksi ja sama risteys. Eli ensin oli valot, sitten 15m ja pysäytysviiva ja toiset valot, sitten risteys ja risteyksen takana vielä toistovalot. No, nyt inssin jälkeen ne vanhat valot (eli keskimmäiset) oltiin poistettu kokonaan...


      • Pinaattilettui

        Älä takerru siihen pysäytysviivaan. Punaisen valon ohittaminen oli se mikä pompsauksen aiheutti.
        Mihin pysähdyt talvella kun viiva jää lumen alle näkymättömiin?


    • Näinkinpäin

      Itse ajoin inssissä vanhoilla vihreillä ja yritin pysähtyä kuorma-autolla mutta en saanut pysähtymään ja menin päin punaisia. Tutvo huuti vieressä pääpunaisena ettei sellaista pidä yrittää mihin ei pysty. Katsastustoimiston pihassa pyysi tekemään taskuunperuutuksen ja hämmästys oli suuri kun sanoi lopuksi että suoritus hyväksytty.

    • ghyj

      Pölijä.

      Olet ohittanut punaisen opastimen.

      Hylky.

    • Lässynlässyn

      Kärkikolmio ei edes vaadi pysähtymään, punainen valo vaatii pysähtymään ennen valoa, mikäli kyseessä on pääopastin, eli kaistan oikealla puolella oleva, ensimmäinen valo, jossakin muualla risteysalueella olevat valot ovat ns toisto-opastimia, joiden etteen ei tartta pysähtyä! Ja se pysäytysviiva pääopastimen jälkeen on nimenomaan se paikka, jota ennen sitten pysäyttettään, sama pätee risteyksessä, jossa on STOP-merkki ennen risteävää AJORATAA! Esim pyörätie ennen risteystä ei ole AJORATA, vaikka siinä se kärkikolmio oliskin! Jos ennen pyörätietä on sit kärkikolmio, ni sehän velvoittaa väistämään myös pyöräilijöitä!

    • liikennelehtori

      Tuollaisia tieliikennelain 2 luku 12 momenttia ja 13 momenttia ei ole olemassakaan. Kirjoittaja voisi tarkentaa ja laittaa oikeat lakipykälät, ja pykäliin sisältyvät momentit. Lakien tulkintaa kannattaa sitten arvioida kun osaa lukea lakikirjaa.

    • KyläHevoselPääsöö

      Paskaa. Ei Seinäjoella mittää liikennevaloi oo. Eihän tääl oo autoikaa. Alottaja kusettaa.

    • miteneteneepi

      Teitkö oikaisupyynnön?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11175
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2246
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1664
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1256
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1066
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      102
      991
    Aihe