Seuraava asia mietityttää:
Tässä kyseisessä kohteessa on koneellinen ilmanvaihto ja ilmalämpöpumppu.
Huoneessa missä sijaitsee tuo ilmaläpöpumppu on vain ilmanvaihdon tuloilmaputki, ja ongelmana, jokin sisäilmaa huonotava tekijä, ilma ärsyttää hengitysteitä. Tuota ongelmaa ei ole muissa huoneissa.
Ilmalämpöpumppua on putsattu tarpeen mukaan.
Voiko nuo kaksi tekijää olla ristiriidassa keskenään, eli ilmanvaihto (tuloilma) ja ilmalämpöpumppu?
Mikä on syynä?
Koneellinen ilmanvaihto ja ilmlämpöpumppu?
9
377
Vastaukset
- purkuhommia
Lattian alla ja ja seinissä on hometta.
- ihmetyttää
aloittaja: heko, heko, heko,
ei kun oikeesti, aikuisten oikeesti,-mistä mahtaa johtua - uskoJo
ihmetyttää kirjoitti:
aloittaja: heko, heko, heko,
ei kun oikeesti, aikuisten oikeesti,-mistä mahtaa johtuaAlapohja homeessa
Ärsyttäviä tekijöitä ovat ainakin kuivuus, roskat, bakteerijäämät tai homeitiöt. Jos kaksi viimeksimainittua on jotenkin suljettu pois, kyseessä voi olla voimakkaampien ilmavirtojen ilmaan nostama pöly tai ilman yleinen kuivuus.
Talvella sisäilma voi olla hyvinkin kuivaa. Pistäkää reilusti kosteita pyykkejä kuivumaan ilpin eteen ja kokeilkaa josko auttaisi.- nykytalojen.vaiva
Omassa "uudessa" talossa joka on rakennettu 2010-määräyksillä, on tavella ihan vitun kuiva ilma sisällä ja koko aika limakalvot kuivana sekä räkä lentää että valuu. Normi ilmankosteus talvella alimmillaan siinä 15% mittarin mukaan (sille se kyllä tuntuukin) ja max. 18-20%. Saunan / suihkun jälkeen tuntuu ainoastaan aikaa kun ilmankosteus nousee hetkellisesti (ilmanvaihtoa ohjaa pesuhuoneen katossa kost.anturi).
Tuosta ILP :stä tulee mieleen että ottaako sen kehittämä veto tai sen puhalluksen lattioilta nostattama pöly henkeen ? Vetääkö ILP kattopaneelien takaa eristevillapölyä puhallusilmaansa (vuotava / rikkinäinen höyrynsulku katossa?) - ihmetyttää
Aloittaja - - -
Ilmanvaihtokoneen suodatin, -olen ostanut eri paikoista metritavarana myytävää suodatinta, käytän tässä nyt vaikka nimikettä suodatinkangas.
Noissa suodatinkankaissa on isoja eroja, on todella heppästä ja harvaa, sitten tiheämpää, jämäkkää, laadukkaampaa.
Kun vertasin kahdesta eri paikasta ostamaani suodatinkangasta, ero oli merkille pantava.
Tuo harva suodatinkangas päästää varmaankin suurimman osan pölyhiukkasista läpi.
Kun taas tämä tiheämpi, jämäkämpi, pitää pölyhiukkasat suodattimessa.
Laitoin ilmanvaihtokoneeseen tuota laadukkaampaa suodatinkangasta ja ilma akoi parantua olohuoneessa.
Huomasin myös sen, että tuossa harvassa suodatinkankaassa (joka oli ilmanvaihtokoneessa) ei ollut kuin vähäinen määrä pölyä, verrattaessa sitä aikaisempiin, ladukkaampiin suodatinkankaiden pölymääriin.
Eli olettamukseni on, että suodatinkangas on päästänyt suurimman osan pälyistä läpi, niin tuloilmassa kuin poistoilmassakin.
Hintaeroa suodattimilla ei liiemmin ollut, vain laatuero..
liike josta ostin tuota parempaa suodatinkangasta on LVI tunnettu -merkkiliike.- pölytpoisjuu
minullakin on kokemusta suodattimien laatueroista,
kannattaa vertailla ja katsoa mistä niitä hankkii
- Suodatusta
Rautakaupoissa myydään F3 (EU3) suodatinkangasta mikä tosiaan ei juuri kerää pölyä. Parempi on F5 (EU5) kangas. Meillä ajetaan ilmanvaoihtoa vähän yli normin mukaisella vauhdilla ja nuo F5 suodattimet pitää vaihtaa 1-2kk välein. Ovat siinä vaiheessa jo kunnon töhnässä. Jos suodattimien vaihto vuoden välein, ne joko on aivan turhat tai aivan tukossa.
laitteisiin saa myös F7 (EU7) tasoisia pussi tai paperikasetteja. Ne poistaa sitten käytännössä kaiken pölyn ja osa mikrobeista. Ainakin moniin Enerventin LTR- koneisiin on asennettu erillinen suodatin koteloa tuloilmakanavaan F7 kaseteille ja näin meilläkin. Koneessa on sitten F5 suodattimet.
Jos suodattimet on pitkään käytössä ne alkaa lisätä tuloilmaan hajua jopa mikrobien aineenvaihdunta tuotteita. Jos suodattimet on F3 tasoisia pitäisi minun mielestä kanavat nuohota 3-5v välein kjun F5 suodattimilla se 7v suositus on paikallaan.
F7 suodattimien johdosta meillä oli käytännössä puhtaat tulokanavat 10v nohouksen yhteydessä. - Suodatusta
ILPin kenno muutes pitäisi pestä pari kertaa vuodessa. Se kerää pintaansa pienenpientä töhnää. Ne tihetä verkkomiaset suodattimet ILPeissä pitäsi myös pestä hellävaroen joka toinen kerta ja imuroinin yhteydessä. Imurointi noille ILPin verkkosuodattimille kerran viikossa.
Ainakin meillä ollaan sen verran haju herkkiä tällaisilla ohjeilla pitää mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187