Mitä mielipiteitä herättää 40:n alueella salamavaloa räiskyttävä poliisin kameravalvonta-auto?
Tänään kyykyttivät sinivuokot Rautatienpuistokadulla WinNovan kohdalla rautatieasemalle päin menijöitä. Onneksi ajoin hiljaa juuri sillä kohtaa. 40:n alueella mittarissa oli vain 52 km/h eli tutkaan ehkä 50-51 km/h. Siitä 3 km/h varmuusvaran vähennys ja poliisi kirjanne ajonopeudekseni 47-48 km/h 40:n alueella.
Kuten moni huomannee, asiaan liittyy kiusallinen fakta: "Poliisi puuttuu lokakuun 2016 alusta alkaen aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta nykyisen 8 km/h ylinopeuden sijaan. Muutosta perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella."
Jos oikeasti tulee 140 euron rikesakko 47 km/h ajamisesta 40:n alueella saatan huudahtaa muutaman kirosanan kirjeen saadessani.
Saksassa saa taajamassa ajetusta enintään 10 km/h ylinopeudesta peräti 15 euron sakon. Miettikää sitä hetki: Saksassa ajaessasi 40:n alueella 48 km/h saat 15 euron sakon. Suomessa 140 euroa. Ei näissä Suomen hinnoissa ole mitään järkeä!
P.S. Ylinopeuden ajaminen jatkuu silti. Se ei lopu koskaan ;)
Poliisin kameravalvonta-auto - mielipiteitä?
30
791
Vastaukset
- aikaturhaaon
Kerran olivat parkissa linja-autopysäkillä tampereentiellä ja risteysalueen nopeusrajoitus oli 60km/h.Ajoin 61km/h ja välähtihän siellä kamera.
Sakkoa ei tullut mutta jonkin joni nimisen konstaapelin itkuvirsi ylinopeudestani kirjeenä ja varoitteluna ettei saa hurjastella.
Turhan kirjeilyn sijaan joni olisi voinut käyttää veronmaksajien maksamaa työaikaa paremmin ja tutkia vaikka jotain mopovarkautta tai muuta.- vanha_vetomies
Olen samaa mieltä. Poliisi voisi keskittyä oikeiden rikollisten jahtaamiseen eikä kiusata kunnollisia veronmaksajia.
Saksassa saa taajamassa ajetusta enintään 10 km/h ylinopeudesta peräti 15 euron sakon. Miettikää sitä hetki: Saksassa ajaessasi 40:n alueella vaikkapa 48 km/h saat 15 euron sakon. Suomessa ajat 47 km/h hintaan 170 euroa. Ei näissä Suomen hinnoissa ole mitään järkeä! - ToimitusJohtaja123
Saisi kymmenkertaistaa suomen sakot, jotta kaltaistesi jälkeenjääneiden ajelut loppuisivat.
- Rurarum
Minua ei ainakaan haittaa korkeat sakot, osaan kuitenkin ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Jos välttämättä haluaa ajaa ylinopeutta niin silloin on tietoisesti ottanut riskin että se sakko saattaa napsahtaa. Joskus uhkapeli kannattaa, joskus ei, turha siitä on valittaa. Tämä on minun mielipide.
- vanha_vetomies
Niin monta vuotta on edellisestä sakosta, että ei nää kustannukset juuri hetkauta.
Olen elämäni aikana saanut vain kaksi aikaisempaa ylinopeussakkoa. Jatkuvasti ajamani ylinopues huomioiden saavutus on erinomainen. Molemmilla aikaisemmilla kerroilla ylinopeutta oli 28 km/h eli sakko 25 km/h ylinopeudesta (poliisin 3 km/h varmuusvaran vähennys). Ajoin siis:
- 2005 moottoritiellä Lahdessa, talvella 100:n alueella 125 km/h (poliisi peesasi siviiliautolla ja otti keskinopeuden 3,6 km:n matkalta)
- 2008 pe iltana Porissa tyhjällä tiellä 40:n alueella tutkaan 65 km/h (poliisi oli kirjaimellisesti puskissa)
- 2016 arki-iltana tyhjällä tiellä (Rautatienpuistokatu) 40:n alueella tutkaan 47 km/h (poliisi pysäköityjen autojen välissä liikkuvalla kameravalvonta-autolla)
Lähinnä hävettää jäädä noin pienestä (7 km/h) ylinopeudesta kiinni. Ei sovi tyyliini.
- Vesipäälle
"P.S. Ylinopeuden ajaminen jatkuu silti. Se ei lopu koskaan ;)"
-----
Korttisi pitäisi poistaa lausumasi perusteella pysyvästi.- vanha_vetomies
Olen turvallisempi kuski kuin uskotkaan, ylinopeudesta huolimatta. 40:n alueella ajan vain 7 km/h ylinopeutta. Valtateillä ajan paljon kovempaa. Itseasiassa se olen minä, joka ajoin lokakuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalta Poriin Tampereen kautta 2h 19 minuutissa. Oikeastaan se oli paluumatka, joka tuli nopeammin.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14541309/porista-helsinki-vantaan-lentoasemalle
Välitön karma päätti rankaista:
"Paluumatkalle lähdin Helsinki-Vantaan pysäköintihallista ma 24.10. klo 19.50. Reitti kulki Tampereen kautta Poriin, jonne saavuin 2h 19min Helsinki-Vantaalta lähdön jälkeen. Keskinopeus 121 km/h, matkaa 283 km, kulutus 8,7 l/100km. Keskinopeutta laski sateinen keli, jonka takia ajelin rauhallisesti Tampere-Pori välin."
Tuosta riemusta 170 euroa on pieni raha. Karma saa aina joskus kiinni, minkäs teet. - vanha_vetomies
vanha_vetomies kirjoitti:
Olen turvallisempi kuski kuin uskotkaan, ylinopeudesta huolimatta. 40:n alueella ajan vain 7 km/h ylinopeutta. Valtateillä ajan paljon kovempaa. Itseasiassa se olen minä, joka ajoin lokakuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalta Poriin Tampereen kautta 2h 19 minuutissa. Oikeastaan se oli paluumatka, joka tuli nopeammin.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14541309/porista-helsinki-vantaan-lentoasemalle
Välitön karma päätti rankaista:
"Paluumatkalle lähdin Helsinki-Vantaan pysäköintihallista ma 24.10. klo 19.50. Reitti kulki Tampereen kautta Poriin, jonne saavuin 2h 19min Helsinki-Vantaalta lähdön jälkeen. Keskinopeus 121 km/h, matkaa 283 km, kulutus 8,7 l/100km. Keskinopeutta laski sateinen keli, jonka takia ajelin rauhallisesti Tampere-Pori välin."
Tuosta riemusta 170 euroa on pieni raha. Karma saa aina joskus kiinni, minkäs teet.Karma saa kiinni, mutta poliisi ei saa!
- Strobolamppu
Olemme Suomessa, emme Saksassa. Suomessa pätee Suomen lait. Ja totuus on että tyhmyys johtaa sakkoihin ja hölmöille suon lisää maksettavaa kun tuntuu tuota rahaa olevan.
- vanha_vetomies
Suomessa saa pienistä rikkeistä suhteessa naurettavan isot rangasitukset, mutta jos esim. raiskaat jonkun ja olet ensikertalainen, niin siitähän ei tule kuin taputtelua päälaelle.
Suomessa moni oikeasti suuri rikos menee pienellä rankaisulla, mutta pienestä rikkeestä tulee suuri rangaistus. Ei mitään järkeä tai logiikkaa.
- ksnvwepänpä
"P.S. Ylinopeuden ajaminen jatkuu silti. Se ei lopu koskaan ;)"
Hei, harrastukset maksaa ja valtio kiittää=)=)=)- vanha_vetomies
Aamen.
- Mitä_ihmeteltävää
Tekevät työtään, sinä ilmeisesti olet palkanmajana. Mitä ihmeellistä asiassa olikaan
- vanha_vetomies
Suuri summa pienestä rikkeestä. Siitä on kyse. Saksassa saat 15 euron rikesakon 10 km/h ylinopeudesta. Suomessa 170 euroa.
Tuntuu 170 euroa aika kohtuuttoman suurelta noinkin mitättömästä rikkeestä. Siitä on kyse!
- PelokasAutoilija
Tätä se on kun poliisi on nykyään vain rahankerääjä, keinoja keksitään vain että saadaan ryöstettyä ihmisä laillisesti. Nyt vielä olen huomannut miten puuvillan lastauslaiturilla piiloutuneena isosannanpuistokadun puolella on usein maija piilossa ja ottaa pormestarin suunnalta tulevia autoilijoita valtion maksutalkoisiin! Sossu ja Irakilaiset& maahantunkeutujat tulee niin kalliiksi että pakko se raha on jostain kaivaa.
- vanha_vetomies
Kiitos vinkistä. Tulee tuollakin tiellä joskus ajettua paljon kovempaa, mitä tolpassa on rajoitusta.
Erittäin suuri kiitos ennakkovaroituksesta. Yksikin vältetty sakkoa ja olen sinulle ikuisessa kiitollisuudenvelassa.
- PelokasAutoilija
Menee samaan kategoriaan kun nyt väkisin tehtävä omistajavero joka tulee veneisiin ja moottoripyöriin!!!!!
- vanha_vetomies
Rahaa valtion pohjattomaan kassaan.
Oikeilla rikollisilla ei niin väliä, mutta kun 7 km/h ylinopeutta ajavat perheenäidit saadaan rahastettua 170 euron laskulla, niin poliisi tuntee varmaan tekevänsä arvokasta työtä paremman ja turvallisemman yhteiskunnan eteen.
- vanha_vetomies
Sieltä se kirje tänään tupsahti.
"Jos oikeasti tulee 140 euron rikesakko 47 km/h ajamisesta 40:n alueella saatan huudahtaa muutaman kirosanan kirjeen saadessani."
Ei käynyt ihan noin. Tuli 170 euron rikesakko 47 km/h ajamisesta 40:n alueella eli ainakin tiesin tismalleen milla nopeudella ajoin (mittarissa 52 km/h, todellinen nopeus 50 km/h miinus poliisin varmuusvara 3 km/h = rikesakko 47 km/h ajamisesta 40:n alueella).
Ihan naurettavaa. 7 km/h ylinopeudesta 170 euron lasku, mutta toisaalta poliisi on itsekin myöntänyt, että uusi sakotusraja ja korotettu rikesakko on vain kirstun kartuttamiseksi. Liikenneturvallisuus ei poliisia kiinnosta, olen median kautta ymmärtänyt. Tämä alleviivaa sitä. Ei ole väliä missä teknisessä kunnossa autosi on, millaiset renkaat ovat, missä kunnossa kuski on. Ei väliä. Jos auto liikkuu 7 km/h ylinopeutta tulee 170 euroa maksettavaa.
Iltalehden mukaan liikkuva kameravalvonta on mahdollisesti laitonta. Olen itse samaa mieltä. Kameravalvonta-autosta kuuluu ilmoittaa etukäteen liikennemerkillä, kuten kameratolpista.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612012200034249_uu.shtml
"Rikosprofessori vihjaa, että poliisin kamera-auton käräyttämä autoilija voisi riitauttaa sakkonsa. Nykykäytäntö on mahdollisesti laiton."
Haastateltu poliisi sanoo:
[Kameravalvonta] Haisee rahastukselta, sanoo eläkkeellä oleva entisen Länsi-Suomen Liikkuvan poliisin päällikkö Sven-Olof Hassel Iltalehdelle.
- Tässä halutaan valitettavasti liikenneturvallisuuden kustannuksella vain maksimaalinen (sakotus)hyöty. Hassel on näreissään siitä, mihin suuntaan automaattivalvonta on kehittynyt. Hänen mielestään myös liikuteltavasta automaattivalvonnasta pitäisi ilmoittaa etukäteen, kuten Ruotsissa.
Noin se on. Poliisikin naureskelee kameravalvonnalle ja ollaan muuten Ruotsia jäljessä taas yhdessä asiassa.- kikkeliskokkelisniin
Kikkeliskokkelis. Mitäs läksit niin. Sul on mun luonto
- vanha_vetomies
kikkeliskokkelisniin kirjoitti:
Kikkeliskokkelis. Mitäs läksit niin. Sul on mun luonto
Niin. On vaan mukava ajella vähän joutuisammin.
- Vanhempi_Konstaapeli
Porilaiset, huomio!
Poliisin sakotuskäytäntö on kiristynyt 1.10.2016 lukien. Sen mukaan 3-6 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla huomautus. Sakko seuraa kaikilla nopeurajoitusalueilla jo 7 kilometrin ylinopeudesta!
Syyskyyn alusta 2015 rikesakon rahamäärät likipitäen tuplaantuivat aikaisempaan verrattuna.
Jos suurin sallittu nopeus on 10-60 kilometriä tunnissa, enintään 15 km/h ylinopeudesta rapsahtaa nykyään 170 euron rikesakko. Ylinopeuden ollessa yli 15 km/h, mutta enintään 20 km/h rikesakko on 200 euroa.
Käytännössä poliisi vähentää mitatusta nopeudesta mahdolliseen mittausvirheeseen perustuen 3km/h, jolloin sakkoon merkitty nopeus on mitattua nopeutta pienempi. Esimerkiksi jos ajat 60 km/h nopeusrajoitusalueella 70 km/h, niin saat rikesakon etkä huomautusta ja sakkoon merkitään nopeudeksi 67km/h. Mikäli ajaisit alueella 69 km/h, ylinopeutesi olisi varmuusvähennyksen jälkeen 6 km/h jolloin selviäisit huomautuksella. - Alottajalla
jääny klotsapiinit taas ottamatta?
- ihmetouhuu
Ja joillakin muillakin. On olevinaan niin kiire, ettei halua noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
- Turvallisuutta
"Mitä mielipiteitä herättää 40:n alueella salamavaloa räiskyttävä poliisin kameravalvonta-auto"
Turvallisuutta, koska sinä olet valittamassa omaa surkeuttasi asiassa jossa on kyse muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta- vanha_vetomies
Nopeudella ei ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Kameravalvonta-auton mielestä on turvallisempaa, kun ajaa 40:n alueella 40 km/h ja samalla täyttää ristisanatehtävää, puhuu kännykkään ja kommetoi Instassa kaverin kuvapäivityksiä.
NOPEUS ei paljasta, keskittyykö kuljettaja ajamiseen vai ei. Nopeusvalvonnan ongelma on se, että piripää-huumekuski, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, on hyvä kuski. Salama ei räpsähdä. Mutta selväpäinen 7 km/h ylinopeutta ajava on vaarallinen kuski!
Kumpi on vaarallisempi, humalainen huumehörhö nopeusrajoitusta noudattava vai raitis kuski, joka keskittyy ajamiseen ja ajaa 7 km/h ylinopeutta?
Ehkä poliisin pitäisi muutteesta valvoa AUTOJA ja niiden teknistä kuntoa sekä KULJETTAJIA ja kuljettajien ajokuntoa.
Jätetään nopeusvalvonta vähemmälle, jooko? - vanha_vetomies
vanha_vetomies kirjoitti:
Nopeudella ei ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Kameravalvonta-auton mielestä on turvallisempaa, kun ajaa 40:n alueella 40 km/h ja samalla täyttää ristisanatehtävää, puhuu kännykkään ja kommetoi Instassa kaverin kuvapäivityksiä.
NOPEUS ei paljasta, keskittyykö kuljettaja ajamiseen vai ei. Nopeusvalvonnan ongelma on se, että piripää-huumekuski, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, on hyvä kuski. Salama ei räpsähdä. Mutta selväpäinen 7 km/h ylinopeutta ajava on vaarallinen kuski!
Kumpi on vaarallisempi, humalainen huumehörhö nopeusrajoitusta noudattava vai raitis kuski, joka keskittyy ajamiseen ja ajaa 7 km/h ylinopeutta?
Ehkä poliisin pitäisi muutteesta valvoa AUTOJA ja niiden teknistä kuntoa sekä KULJETTAJIA ja kuljettajien ajokuntoa.
Jätetään nopeusvalvonta vähemmälle, jooko?Totta. Samaa mietin taas tänään. Voiko sitä paremmin sanoa?
"NOPEUS ei paljasta, keskittyykö kuljettaja ajamiseen vai ei. Nopeusvalvonnan ongelma on se, että piripää-huumekuski, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, on hyvä kuski. Salama ei räpsähdä. Mutta päihtymätön 7 km/h ylinopeutta ajava perheenäiti on vaarallinen kuski!
Kumpi on vaarallisempi: nopeusrajoitusta noudattava humalainen huumehörhö vai raitis kuski, joka keskittyy ajamiseen ja ajaa 7 km/h ylinopeutta?
Ehkä poliisin pitäisi muutteesta valvoa AUTOJA ja niiden teknistä kuntoa sekä KULJETTAJIA ja kuljettajien ajokuntoa sen sijaan, että keskitytään rahastamaan 7 km/h ylinopeutta ajavia.
- vanha_vetomies
Ketjun lukijoille tiedoksi: tammikuussa vältetty kerran kameravalvonta-auto kuljettajan tarkkaavaisuuden ansiosta. Eivät nappaa minua toista kertaa.
Ylinopeuden ajaminen puolestaan jatkuu!- Tekniikkaakehiin
Hö! Läppäri autossa ja siinä kiinni 40x zoom videokamera, läppärissä softa joka tunnistaa rekkareita (jotka on sen tietokannassa) ja hups! varoitus kamera-autosta jopa 120m ennen.
- Kullapuski
Kamera-auto on erittäin hyvä juttu. Kaikki tyhmät maksavat mutta viisaat osaavat välttää sen. Noudattamalla liikennesääntöjä. Halpaa kuin saippua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803