Toivotan kaikille palstan lukijoille
Hyvää Hanukkaa!
Tänä vuonna hanukka alkaa 25.12. ja kestää kahdeksan päivää.
Kirjoitan nyt teille Batya Woottenin Israelin juhlat -kirjasta:
"Milloin Jeesus sai alkunsa? Tiedämme, että ihmisen raskausaika kestää 280 päivää, eli noin yhdeksän kuukautta. Jos laskemme yhdeksän kuukautta eteenpäin talvipäivänseisauksesta tai hanukasta, päädymme lehtimajanjuhlan aikaan, jolloin Kirjoitusten mukaan Jumalan Poika tuli asumaan keskuuteemme. Lisäksi on huomioitava, että Lähi-idässä sikiämishetkeä pidetään "syntymäpäivänä". Koska Jeshua syntyi Lähi-idässä, tällä ajatuksella oli ehkä osuutta siihen, että Hänen syntymäänsä alettiin juhlia tänä aikana."
ps. Muistakaa, että hanukka on ilon juhla ja valon juhla. Voidaan pohtia, alkoiko taivaallinen valo sikiämään juuri silloin, kun kaikki kynttilät oli sytytetty eli hanukan viimeisenä päivänä.
Hyvää hanukkaa!
17
201
Vastaukset 17
- ei_mun_juttuni
Kiitos mutta ei kiitos. Juutalaisten lakkautettu juhla ei kuulu minun juhliini.
- Yksi-usko
Ei ole muuten lakkautettu juhla, koska juutalaiset viettävät sitä edelleen. Monet kristityt eri seurakunnissa viettävät myös nykyään hanukkaa. Tämä johtuu siitä, että Vanhan Testamentin juhla-aikojen kristillinen merkitys on selkiintynyt.
On ihmeellistä, miten Jumala on jo etukäteen juhla-aikojen avulla opettanut kansaansa vastaanottamaan Jeesuksen. Kaikki Jeesuksen elämän merkittävät tapahtumat tapahtuivat juuri prikulleen Jumalan antamien juhla-aikojen aikaan. Ihmeellistä. Kyllä meillä on suuri Jumala! Halleluja!
Jeesus noudatti myös itse Raamatun juhla-aikoja ja osallistui näihin juhlallisuuksiin. Nämä juhlat koskevat myös meitä. Paljon mieluummin vietän Raamatullisia juhla-aikoja kuin pakanallisia.
- Laki.Gal.3.8
Kyllä. Lain alaiset ovat lain alaisuudessaan velvolliset noudattamaan koko lakia.
Jos joku opettaa, että ihmisille kuuluu edelleen Mooseksen lain käskyt ja säädökset, niin kuuluuko heidän mielestään Mooseksen lakia noudattaa kokonaan vaiko vain osittain ja näin rikkoen lain kokonaisuuden?
Ajattele asiaa.
Kuka olisi pätevä erittelemään, mitkä lain kohdat saa jättää noudattamatta ja mitkä on pidettävä?
Ajattele asiaa.
Mikäli joku opettaa, että Mooseksen lakia tulee noudattaa kaikilta osin, niin siinä tapauksessa
– lain määräämät juhla-ajat tulee viettää sellaisinaan, mitään osaa niistä muuttamatta. 2 Moos. 12. 34:18-26.
– sovituspäivää on vietettävä niin kuin 3 Moos. 23:24- opettaa. 3 Moos. 23 luku.
– kymmenykset kaikesta .. 5 Moos. 14:23.
– viljelymaiden sapattivuosista tulee huolehtia. 2 Moos. 23:10-17. Samoin hedelmäpuista. 3 Moos. 19:23.
– kahdenlaisista lankoista kudottua vaatetta ei saa pitää. 3 Moos. 19:19.
– partaa ei saa leikata. 3 Moos. 19:27.
– ”Tee itsellesi tupsut viittasi neljään kulmaan, johon verhoudut.” 5 Moos. 22:12.
– raamatunlausekotelo pitää olla otsalla.
– puhdistusvesisäädökset on noudatettava. 4 Ms. 19.
– kaikki juhla-ajat on pidettävä määrätyllä tavalla ja ajalla. 3 Moos. 23.
- sapattina saat kulkea vain kilometrin, ja tulta et saa sytyttää.
– vain neitsyen saa ottaa vaimokseen. 5 Moos. 22:13-21.
– lain määräämät ruokasäädökset on ehdottomasti noudatettava: ”Älä syö mitään, mikä on kauhistus.” 5 Moos.- 14:3.
JNE..
Pidätkö lain?- Yksi-usko
Lakia ei tietenkään kukaan voi pitää täydellisesti. Sitä vartenhan Jeesus kuoli meidän puolestamme. Pelastus on yksin armosta.
On kuitenkin eri asia, haluaako viettää Jumalan antamia juhlia vai pakanajuhlia. Se on sinun ja minun valinta.
Mutta katsotaanpa vielä, mitä Raamattu sanoo. Mitä mieltä Jeesus oli perinteisistä tavoista? Teksti on taas lainaus Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat.
Jeesuksen syntyminen 25. joulukuuta perustuu pelkästään perimmäistapoihin.
Mark. 7:8, 13
"Te olette hyljänneet Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä."
"Näin te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. Ja paljon muutakin te teette, samanlaista."
Minä en tuomitse ketään, joka viettää joulua.
Hyvää joulua niille, jotka viettävät joulua!
Minä rinnastan Hanukan täysin kaikkiin eri kulttuureissa kehitettyihin pimeyden väistymisen ja valon voittamisen juhliin, jotka ajoittuvat talvipäivänseisauksen tienoille.
Sanotaan sitten Hanukka, Dies Natalis Invicti Solis, Joulu, Yule, Juul, Jul, Joelfeest, Saturnalia, Brumalia, Christmas, Navidad, Noel, Weihnachten… ihan sama.
Otetaan se, mikä näille on yhteistä: Ymmärrys siitä, että samassa veneessä ja samaa perhettä ollaan, löydetään edes kerran vuodessa keskinäinen rakkaus ja hyväntahtoisuus. Silloin on hienoa ottaa vastaan jälleen kerran uutinen: valo on voittanut pimeyden ja elämä saa jatkua.- jouluniloa
Kiitos (ateisti) v.vaari fiksusta ja positiivisesta kirjoittelusta. Ei taida bushmanni pystyä moiseen eri uskontojen kulttuurien kunnioitukseen. Uskonnollisissa kulttuuriperinteissä on hyviä puolia olemassa, niin kuin toteat.
jouluniloa kirjoitti:
Kiitos (ateisti) v.vaari fiksusta ja positiivisesta kirjoittelusta. Ei taida bushmanni pystyä moiseen eri uskontojen kulttuurien kunnioitukseen. Uskonnollisissa kulttuuriperinteissä on hyviä puolia olemassa, niin kuin toteat.
Voisimmeko hetkeksi heittää kuuseen (heh) kielteiset arvailut toistemme haluista ja kyvyistä?
- Yksi-usko
Minulle taas Hanukka ja muutkin VT:n juhlat on tuonut Raamatun sisäistämiseen aivan uudenlaisen ulottuvuuden. Voin tuoda juhlien välityksellä evankeliumin kotiin.
Mutta Siunauksia!
- Yksi-usko
Muistattehan, että Hanukka jatkuu tänä vuonna uuteen vuoteen 1.1.2017 asti, jolloin on Hanukan 8. päivä. Silloin sytytetään kaikki kynttilät.
Eilen aattona, sapatin loputtua, sytytin ensimmäisen hanukka-kynttilän. Samalla lapset jakoivat lahjoja. Otin kuvankin kyntteliköstä, mutta tänne ei ilmeisesti voi lisätä omia kuvia? - Yksi-usko
Kalle Venäläinen selostaa hyvin Hanukan, katso TV7:n arkistosta.
Laitan vielä linkin
http://www.tv7.fi/vod/player/15506/ - hroth
Hanukka = juutalainen joulu
- Yksi-usko
Hanukalla ei ole joulun kanssa mitään tekemistä missään uskonnoissa.
Hanukka on hanukka ja joulu on joulu.
Lehtimajanjuhla = Jeesuksen syntymän juhla (kristityille)
Lehtimajanjuhla = Jeesuksen syntymän juhla sekä sadonkorjuujuhla
(juutalaiskristityille)
Lehtimajanjuhla = sadonkorjuujuhla (juutalaisille)
Hanukka = Jeesuksen Pyhän sikiämisen juhla (kristityille)
Hanukka = Jeesuksen Pyhän sikiämisen juhla sekä valon juhla (juutalaiskristityille)
Hanukka = valon juhla (juutalaisille)
Joulu = auringon syntymäjuhla (pakanallista alkuperää)
Joulu = Jeesuksen syntymäjuhla (niille kristityille, jotka eivät vielä ymmärrä
lehtimajanjuhlaa)
- aina.hanuririn.asialla
Hyvää hanuria jos sais. Naapurin Liisalla on karvainen musta hanuri. AAAAAAAAAAHHHHHHHHH!
- HÄPY_HANUKKA
HÄPY HANUKKA!
- Yksi-usko
No niin, nyt ovat kaikki hanukan kynttilät palamassa! Hyvää uutta vuotta myös!
- kysynpävaan
Kiitos samoin sinulle veli ja kiitos että jaksat täällä kirjoitella positiiviseen sävyyn.
- Yksi-usko
kysynpävaan kirjoitti:
Kiitos samoin sinulle veli ja kiitos että jaksat täällä kirjoitella positiiviseen sävyyn.
Siunausta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1912119
- 991561
- 1141053
- 106960
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.70847- 53702
- 61692
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si42682- 27615
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M78614