Psykiatrian poli

Viranomaispelkoa

lääkäri laitto lähetteen varsinaissuomen raision psykiatrian poliklinikalle. Ollu ahdistusoireita syksyn aikana, jotka hoitunu pamilla hyvin. Kuitenkin masennustestis sain taas vaikean masiksen tuloksen niukasti kyllä tosin ja ahdistustestissä kyselyn mukaan vaikean alarajalle. Tyrkyttävät aina niitä ssri-lääkkeitä eli esciralopram 10mg päivä vaikka pärjään hyvin tarvittaes pamia silloin tällöin.

Jos meen tonne polille niin mitähän mahtaa seurata? Laittaako pakkolääkitykseen, suljetulle vai mitä ikävää tuostakin mahtaa taas seurata?

Entä kunnan sosiaaliviranomaiset, sotketaanko sossut taas väkisin mukaan kun on lapsia? Pelottava ajatuskin avautua jollekin polilla joka vääristelee sanomani papereihin ja antaa paperit sitten kunnan sossuille jollain verukkeella. Sen jälkeen olisin jo aivan kusessa. Sossut on ainakin tässä kunnassa oikeasti hulluja.

Mennäkö vai eikö mennä?

55

5642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fenetre

Minulle meneminen Itäkeskuksen psykiatriselle poliklinikalla ole elämäni suurin virhe. He tuhosivat terveyteni neurolepteillä vuodeksi. He selittiviät lääkkeiden erittäin vakavat oireet sillä tavalla, että se on skitsofreniaa ja että potilaalla on paranoidinen ajattelu liittyen lääkkeisiin. Sen lisäksi minulla on ikuinen trauma siitä, mitä siellä tapahtui. Heidän harhaiset potilaskertomuksensa seuraavat minua koko loppuelämän, ja ne voivat tulla esiin esimerkiksi kun haen uutta työpaikkaa, vakuutusta tai aseenkantolupaa, lastensuojeluasioissa ja niin edelleen. Julkisella puolella he myös lähettävät tietoja ympäriinsä terveyskeskuksiin, ym, ja sieltä voivat eri tahot pyytää tietoja.

• fenetre

Monella muulla on varmasti parempiakin kokemuksia psykiatrilta poliklinikoilta, mutta valitettavasti minun kokemukseni oli juuri tuo.

• fenetre

Jos on varaa, niin kannattaa kenties mennä yksityiselle psykiatrille, jonka tiedot eivät leviä kaikkiin mahdollisiin rekistereihin.

• Hykkohovi
        fenetre kirjoitti:

Jos on varaa, niin kannattaa kenties mennä yksityiselle psykiatrille, jonka tiedot eivät leviä kaikkiin mahdollisiin rekistereihin.

Yksityisen tiedot leviävät myös nykyisen Kanta-järjestelmän kautta. Sen lisäksi yksityinen psykiatria on käytännössä yhtä natsistista kuin julkinenkin. Yksityinen voi nykyisellään myös käskeä ihmisen vangittavaksi psykiatriseen laitokseen. Näin ei ollut vielä muutama, 2-3 vuotta, sitten. Yksityisellä annettu rekisterimerkintä on aivan yhtä tuhoisa kuin julkisellakin. En suosittele psykiatriaa missään muodossa, missään systeemissä.

• Viranomaispelkoa

femetre sun kertomus on kyllä sama niinkuin pelkään tuossa polille menossa minullekin käyvän. Viranomaiset on vähän kun mafia ja pahinta on kun pääsevät yhdes kimppuun niin huonosti käy.

Taidan jättää menemättä. Riskit on liian isot, hyötypyolel vaan mahdollinen sairausdiagnoosi eläkettä varten. Mutta tuskin oon kelan mielestä tarpeeks sekasin joten eipä tuosta diagnoosista liene kun haittaa. Nyt on jo yleislääkäriltä määrittämätön masennus koodi. Työterveyspsykiatri mehiläises laitto 10 vuotta sitten tarkemman masiskoodinkin jo eikä siitäkään ollut luin haittaa elämässä.

• Hykkohovi

Eläke kuuluu oikeasti sairaille ihmisille, ei henkisesti pahoinvoiville ("psykiatrisesti sairaille" kuten tapana ajassamme sanoa).

Erikseen on sitten, jos henkilö on dementoitu SSRI-ainein tai neuroleptein eikä voi suoriutua työtehtävistä täysipäiväisesti tai lainkaan. Tällöin eläke tai osittainen työkyvyttömyyskorvaus on perusteltu ja moraalisesti ok.

• fenetre

Tosiaan jos tahtoo eläkkeelle, tiettyjä lääkkeitä tai saada Kelan tukia, niin sitten pitää ehkä hankkia joku tarpeeksi vahva diagnoosi sen tueksi. Minä en tahtonut tai ainakaan tahdo sellaista, joten siitä käynnistä tai niistä diagnooseista on vain paljon haittaa. Jos on tarvetta bentso-reseptille, niin sitten pitää varmaan vielä tasapainotella hyötyjen ja haittojen kanssa. Psykiatrit ovat ainakin noilla poleilla nykyään hyvin bentso-kielteisiä ja tuputtavat niiden sijaan ketiapiinia (Ketipinor, Seroquel) tai muita sedatiivisia neurolepteja, joiden vaikutus on täysin toisenlainen. Esimerkiksi ketiapiini toimii käytännössä voimakkaana anti-histamiinina H1-reseptoreissa hyvin matalillakin tasoilla, mistä johtuu sen voimakas sedatiivinen vaikutus.

Nykyään polilla ne tosiaan luultavasti yrittävät vaihtaa bentsot noihin väsyttäviin neurolepteihin.

• LepooVaaJaHyvääRuokaa

Joo. Ne vetoavat siihen että kun otat näitä rauhottavia niin nämä kuvitelmapuolen jutut pahenee. Ja sitten on bentzo riippuvuus, johon olet jo näköjään langennut.
        Koita elää ilman, ilman niit kaikkii. Parasta elimistölle ja toipuu nopeammin.

• fenetre
        LepooVaaJaHyvääRuokaa kirjoitti:

Joo. Ne vetoavat siihen että kun otat näitä rauhottavia niin nämä kuvitelmapuolen jutut pahenee. Ja sitten on bentzo riippuvuus, johon olet jo näköjään langennut.

"Ja sitten on bentzo riippuvuus, johon olet jo näköjään langennut."

Jos viittaat minuun, niin en ole koskaan edes kokeillut bentsoja. Jos et viittaa minuun, niin opettele edes lainaamaan oikealla tavalla.

• Niaee
        LepooVaaJaHyvääRuokaa kirjoitti:

"Ja sitten on bentzo riippuvuus, johon olet jo näköjään langennut."

Mitä mielestäsi on riippuvuus ja millä perustein voidaan sanoa, että jollain on riippuvuus, esimerkiksi bentsoihin?

• kohtaaminen-kuuleminen

Kokemani on kyllä sinänsä lievä, edellä kerrottuun mutta kuitenkin.
      Vasta olin juttelemassa psykiatrian hoitajan kanssa, ensikontakti psyk. puolelle elämässäni.
      Kerroin varhaisaikuisuudessa minulla olleen paniikkihäiriötä
      ( ei kuitenkaan ollut syynä nyt hakeutua hoitajalle ) eikä sitä enää ole. Hoitaja totesi, niin eihän sitä siihen aikaan B-lausuntoa ajateltu.
      Vastasin, mitä?! Jatkaen, että olen kyllä ikäni ollut työkykyinen.
      Hoitaja ei kommentoinut mitään, takaisin.

Tästä käynnistä jäi hyvin ristiriitainen kokema. Ei siis tiedusteltu ennalta lainkaan, onko ollut jotakin vakavampaa, vaan jotensakin kovin sairaana heti nähtiin.
      En oikein tiedä, onko kyse ammattitaidon puutteesta vai Asenteesta vai näiden yhteisvaikutuksesta. Käynti oli minulle negatiivinen kokemus.

Tuntui myös siltä, että onkohan sitä ns. uskottavuutta, edes juurikaan vaikka aivan aikuinen ihminen etenkin, elämästään kertoo.

Onko myös ehkä kyse, ' vikojen, vaivojen suurentelusta aivan jo varmuuden vuoksi, kättelyssä. Eiköhän asioiden, olettamusten pitäisi aivan päinvastoin mennä.

Muuten, on kyllä mielestäni sanoisinko nyt riskinä saada ' ei asiakaan kannalta faktoihin perustuvaa ' merkintää.

Tämä kokemus jäi minulle.

Mutta tämä tästä.

8
      8

• jhfdffsdfsf

Aika tiukat kriteerit mielestäni on, että terveystietoja annetaan lääkäriltä sosiaaliviranomaisille. Jos olet muuten asiallinen, niin ei sitä tarvitse pelätä.

On myös hyvin tiukat kriteerit pakkolääkinnälle. Itse olen siitä liene hyvä esimerkki. Olen kieltäytynyt sekä lääkityksestä että terapiasta (20 vuotta sitten olisin ollut motivoitunut, mutta kummasti karisee motivaatio, kun koko elämä on ennättänyt olla ja mennä - perseelleen. Enää en suostu kuin eläkkeeseen). Lapsia ei ole. Sairaslomaoikeus käytetty ja nyt siis kuntoutustuella. Edunvalvoja on minulla omasta pyynnöstäni. Paperiasiat ahdistavat liikaa, enkä ymmärrä raha-asioita.

Tilanteestani huolimatta olen saanut myös hyvää kohtelua terveysasemalla muiden oireiden vuoksi. Lääkärit ovat tosin tavanneet kaikki tietoni huolella läpi, mutta kohtelu on ollut hyvää. Eli ei tarvitse pelätä sitäkään, että kaikki vaivat somatisoitaisiin.

Eli jos olet motivoitunut, niin voit saada terapiaa. Sitä myönnetään nykyään höllemmin kuin ennen. Hoitoa se on terapiakin. Sitä paitsi yksistään psyykenlääkkeet eivät ole mikään hoitokeino yhtään mihinkään. Ihmiset käyttävät niitä itsemurhavälineinä, myyvät niitä tai muuten vaan tylsistyvät ja lihovat. Etenkin psykooseissa pitkäaikainen lääkkeiden käyttö turruttaa ja tylsistyttää.

Meillä oireilu menee suvussa. En tiedä, miten paljon paremmin elämäni olisi mennyt, jos ei olisi oireilevaa isoäitiä ja oireilevaa äitiä. Eli lapset kyllä tarvitsevat erityistä tukea, jos vanhempi oireilee pahoin. Tauti tarttuu tai periytyy, ainakin kasvuolojen vuoksi. Omissa ongelmissaan kärventelevä vanhempi ei ole paras mahdollinen kasvattaja. Toivottavasti et ole yh? Tervepäinen toinen vanhempi voi kompensoida tilannetta. Tai terveet isovanhemmat. Eli sikäli en pidä lastensuojeluilmoitusta pahana, jos siihen on aihetta. Itse olen tahdottani tänne syntynyt ja ihan itse saanut ongelmissani kärvistellä. Ei vaan ole lapselle kiva kasvaa rikkaruohon tavoin tallattuna.

• fenetre

En tiedä sosiaaliviranomaisista, mutta esimerkiksi kun suhteeni psykiatriselle poliklinikalle loppui, niin he sanoivat, että he lähettävät ainakin loppulausunnon julkiselle terveysasemalle ja koko hoitokertomuksen Auroraan. Se ei ollut mikään vapaavalintainen asia.

• fenetre

"Meillä oireilu menee suvussa. En tiedä, miten paljon paremmin elämäni olisi mennyt, jos ei olisi oireilevaa isoäitiä ja oireilevaa äitiä. Eli lapset kyllä tarvitsevat erityistä tukea, jos vanhempi oireilee pahoin. Tauti tarttuu tai periytyy, ainakin kasvuolojen vuoksi. Omissa ongelmissaan kärventelevä vanhempi ei ole paras mahdollinen kasvattaja. Toivottavasti et ole yh? Tervepäinen toinen vanhempi voi kompensoida tilannetta. Tai terveet isovanhemmat. Eli sikäli en pidä lastensuojeluilmoitusta pahana, jos siihen on aihetta. Itse olen tahdottani tänne syntynyt ja ihan itse saanut ongelmissani kärvistellä. Ei vaan ole lapselle kiva kasvaa rikkaruohon tavoin tallattuna."

jhfdffsdfsf, oletko kenties itse sosiaalityöntekijä, tai työskenteletkö siihen liittyvällä alalla?

• fenetre

"Aika tiukat kriteerit mielestäni on, että terveystietoja annetaan lääkäriltä sosiaaliviranomaisille. Jos olet muuten asiallinen, niin ei sitä tarvitse pelätä."

Höpön höpön.

• fenere

Minulla itselläni on kokemusta psykiatriasta myös 1990-luvun loppupuolelta ja 2000-luvun alkupuolelta, jolloin olin opiskelemassa yliopistossa ja siten YTHS:n asiakas. Silloin tilanne oli täysin toisenlainen, SSRI-lääkkeet olivat Suomessa aika uusi asia verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Minä itse kävin oikein vaatimassa SSRI-lääkkeitä ensin yleislääkäriltä, myöhemmin joltain psykoterapeutti-psykiatrilta. Kerran yleislääkäri ei suostunut kirjoittamaan minulle reseptiä ja psykoterapeutti-psykiatri oli aika vastahankainen reseptin uusimiseen. "Emme tiedä näiden lääkkeiden pitkäaikaisesta vaikutuksesta", hän sanoi kerran.

Olin silloin käytännössä paljon huonommassa kunnossa kuin vuosikymmen myöhemmin, kun kävin kääntymässä siellä julkisella psykiatrian poliklinikalla. Se kokemus oli aivan katastrofi. En ole varma, onko suomalaisessa psykiatriassa tapahtunut noin suuri muutos 10-15 vuoden aikana vai kohdellaanko potilaita YTHS:llä paljon paremmin tai konservatiivisemmin kuin julkisilla psykiatrian poliklinikoilla.

• traumatisoitunut--

Määrätäänköhän nykyään SSRI-lääkkeitä yhtä innokkaasti ja haitoista kertomatta kuin vuosikymmen sitten.. Silloin oli vielä patenttilääkkeitä, niillä tahkottiin rahaa ja tietynlainen "SSRI-hype" oli päällä. Voi tieten riippua lääkäristäkin. Mulle muistaakseni selitettiin jostain serotoniinivajeesta, ja niissä ei lääkärin mukaan ollut paljon mitään haittoja ja ne pysty lopettaan milloin haluaa helposti.

Olisi pitänyt luottaa vaistoihin että kuulostaapa kummalta että joku lääke auttaa masennukseen enkä semmoisista ollut kuullukaan, mutta eipä sitä nuorena osannut kyseenalaistaa lääkäreitä, kun niitä katsoi ylöspäin ja tein suuren virheen aloittaa ne.

• fenetre

Sen mitä olen ymmärtänyt, niin nykyäänkin niitä määrätään suurin piirtein yhtä paljon tai jonkin verran enemmän kuin sen hypen aikana, mutta määräämisen kasvu on taittunut, eli määrääminen ei enää jatkuvasti kasva. SSRI-lääkkeistä voi olla haittoja ihmisille, mutta pidän kuitenkin paljon vakavampana "atyyppisten" neuroleptien lisääntynyttä käyttöä, ja seuraavana kehitysaskeleena vielä niiden injektio- ja depot-muotoja.

• Niaee
        fenetre kirjoitti:

Sen mitä olen ymmärtänyt, niin nykyäänkin niitä määrätään suurin piirtein yhtä paljon tai jonkin verran enemmän kuin sen hypen aikana, mutta määräämisen kasvu on taittunut, eli määrääminen ei enää jatkuvasti kasva. SSRI-lääkkeistä voi olla haittoja ihmisille, mutta pidän kuitenkin paljon vakavampana "atyyppisten" neuroleptien lisääntynyttä käyttöä, ja seuraavana kehitysaskeleena vielä niiden injektio- ja depot-muotoja.

SSRI:t ja vastaavat että neuroleptit ovat hyvin myrkyllisiä molemmat. Kahdesta myrkystä paha valita pahempaa, mutta ehkä neuroleptit vielä karvan verran toksisempia. SSRI:lla on tuhottu tuhansien suomalaistenkin työkyky ja elämänlaatu, joten niitäkään ei sovi kaunistella neurolepteihin rinnastettaessa, mutta toki samaa tuhoa tekee neuroleptit. Niitä vielä pakotetaan ihmisiin injektion, mikä on kahta tuhoisampaa terveydelle. SSRI-aineille ei onneksi ole vielä injektiomuotoa, joskin nestemäisenä joitain on.

• fenetre

Ehkä. Riippuu tapauksesta, määristä ja monesta muusta tekijästä. Vaikka pyrinkin puolueettomuuteen, minullakin on taustalla omat kokemukseni. Joskus nuorena koin jonkun aikaa hyötyväni SSRI-lääkkeistä sivuvaikutuksista huolimatta. Sivuvaikutuksia oli ainakin orgasmin estyminen tai vaikeutuminen ja pidemmällä aikavälillä latistetut tunteet. Ne ehkä jollain tavalla kuitenkin auttoivat sen hetkisessä tilanteessa. En ole varma asiasta.

Uudempia neurolepteja käytetään toisaalta matalilla annoksilla esimerkiksi unilääkkeenä tai ahdistukseen sedatiivisen vaikutuksensa vuoksi. Se vaikutus noilla annoksilla tulee esimerkiksi niiden vaikutuksella histamiini-, ym reseptoreihin. Pienillä annoksilla niitä lääkkeitä voi verrata haitoiltaan SSRI-lääkkeisiin, joskin haitat ja hyödyt ovat usein aika erilaisia.

Isommilla "antipsykoottisilla" annoksilla mielestäni kuitenkin on selvää, että neuroleptit yleisesti aiheuttavat paljon enemmän neurologisia, metabolisia, ym haittoja kuin SSRI-lääkkeet edes korkeilla annoksilla.

• Niaee
        fenetre kirjoitti:

Ehkä. Riippuu tapauksesta, määristä ja monesta muusta tekijästä. Vaikka pyrinkin puolueettomuuteen, minullakin on taustalla omat kokemukseni. Joskus nuorena koin jonkun aikaa hyötyväni SSRI-lääkkeistä sivuvaikutuksista huolimatta. Sivuvaikutuksia oli ainakin orgasmin estyminen tai vaikeutuminen ja pidemmällä aikavälillä latistetut tunteet. Ne ehkä jollain tavalla kuitenkin auttoivat sen hetkisessä tilanteessa. En ole varma asiasta.

Uudempia neurolepteja käytetään toisaalta matalilla annoksilla esimerkiksi unilääkkeenä tai ahdistukseen sedatiivisen vaikutuksensa vuoksi. Se vaikutus noilla annoksilla tulee esimerkiksi niiden vaikutuksella histamiini-, ym reseptoreihin. Pienillä annoksilla niitä lääkkeitä voi verrata haitoiltaan SSRI-lääkkeisiin, joskin haitat ja hyödyt ovat usein aika erilaisia.

Isommilla "antipsykoottisilla" annoksilla mielestäni kuitenkin on selvää, että neuroleptit yleisesti aiheuttavat paljon enemmän neurologisia, metabolisia, ym haittoja kuin SSRI-lääkkeet edes korkeilla annoksilla.

Toki kaikkien aineiden vaikutukset ovat annosriippuvaisia. Siksi suora vertailu on vaikeaa. g vs. g -vertailu on fiksumpaa, mutta sillä periaatteella aineita ei taas käytännössä käytetä, joten se ei ole käytännönläheinen.

Mitähän tarkoitat "antipsykoottisilla annoksilla"? Hieman yleistäen sanoisin, että neuroleptit aiheuttavat merkittävästi pahempia metabolisia ongelmia. Sekä SSRI:t että neuroleptit tekevät pahaa neurologian puolella. Jälleen kerran riippuu annoksista. g vs. g -vertailu eri neuroleptienkin välillä tai SSRI-aineiden keskinäinen vertailu antaa erilaisia tuloksia. Lisäksi vielä yksilön ominaisuuksilla on merkitystä. Toisille toinen aine vaurioittavampi, toiselle toinen. Vertailu melko hankalaa.

Kumpaakaan nyt ei kuitenkaan kannata käyttää, jos haluaa säästyä aivovaurioilta ja metaboliaongelmilta. SSRI:tkin nostavat osalla sokereita ja voivat johtaa diabetekseen. Neuroleptien sokerit sekoittava vaikutus onkin jo ihan yleistietoa.

• fenetre

Psyykelääkkeden vaikutus johtuu ylensä niiden suorasta vaikutuksesta kehon solujen reseptoreihin tai esimerkiksi vaikutuksesta niihin reseptoreihin vaikuttavien välittäjäaineiden toimintaan. Niitä reseptoreita, joihin psyykelääkkeet vaikuttavat, on aika vähän ryhminä. Ne vaikuttavat esimerkiksi serotoniini-, dopamiini-, muskariini- ja histamiinireseptoreihin. Jotkut aktivoivat jotain reseptoria, jotkut taas lamaavat. Esimerkiksi jotkut amfetamiinipohjaiset ADHD-lääkkeet aktivoivat dopamiinireseptoreja.

Tarkoitin neuroleptien käytöllä “antipsykoottisella” annoksella sellaista annosta, jota yleensä käytetään pykoosien tai skitsofrenian hoitoon. Joskus psykiatriassa eri lääkkeiden tehoa eri annoksilla verrataan tiettyyn annokseen ensimmäistä neuroleptia klooripromatsiinia. Kaikki neuroleptit estävät merkittävästi dopamiini-reseptoreja niillä annoksilla, joilla niitä käytetään yleisesti psykoosien ja skitsofrenian hoitoon. Tietysti muillakin niiden reseptorivaikutuksilla on merkityksensä, esimerksi väsyttävä histamiini-vaikutus voi auttaa unen saamiseen, mikä voi taas auttaa psykoosioireisiin ja niin edelleen.

Sekä lukemani ja kokemani perusteella esimerkiksi voimakas dopamiini-reseptorien estäminen aiheuttaa yleisesti paljon enemmän neurologisia ja kognitiivisia haittoja kuin SSRI-lääkkeiden serotoniini-vaikutukset. Metaboliset haitat liittyvät usein vielä toisiin reseptoreihin ja niihin erityisesti vaikuttaviin lääkkeisiin, kuten Zyprexa tai Seroquel.

• fenetre

Vielä tarkennuksena, esimerkiksi Seroquelin (Ketipinor, ketiapiini), "antipsykoottinen" annos on ehkä 600 mg tai siitä vielä ylöspäin. Unilääkkeenä sitä käyttävät jotkut annoksella 25 mg, jolloin se on käytännössä voimakas antihistamiini.

• fenetre
        Niaee kirjoitti:

Toki kaikkien aineiden vaikutukset ovat annosriippuvaisia. Siksi suora vertailu on vaikeaa. g vs. g -vertailu on fiksumpaa, mutta sillä periaatteella aineita ei taas käytännössä käytetä, joten se ei ole käytännönläheinen.

Mitähän tarkoitat "antipsykoottisilla annoksilla"? Hieman yleistäen sanoisin, että neuroleptit aiheuttavat merkittävästi pahempia metabolisia ongelmia. Sekä SSRI:t että neuroleptit tekevät pahaa neurologian puolella. Jälleen kerran riippuu annoksista. g vs. g -vertailu eri neuroleptienkin välillä tai SSRI-aineiden keskinäinen vertailu antaa erilaisia tuloksia. Lisäksi vielä yksilön ominaisuuksilla on merkitystä. Toisille toinen aine vaurioittavampi, toiselle toinen. Vertailu melko hankalaa.

Kumpaakaan nyt ei kuitenkaan kannata käyttää, jos haluaa säästyä aivovaurioilta ja metaboliaongelmilta. SSRI:tkin nostavat osalla sokereita ja voivat johtaa diabetekseen. Neuroleptien sokerit sekoittava vaikutus onkin jo ihan yleistietoa.

Minusta tuli vielä noin vuodeksi täysin työkyvytön neurolepti-lääkityksen (Abilify Ketiapiini) vuoksi niillä korkeammilla annoksilla. Sitä ennen ja nykyäänkin olen töissä aika vaativissa hommissa, joissa pärjään hyvin ei vain omasta mielestäni. Osaksi minulla voi olla tuon kokemuksen vuoksi jonkinlainen "bias", mutta toisaalta minun on melkein vaikea uskoa, että joku pystyy toimimaan esimerkiksi vaativassa työelämässä tai tutkijana samalla kun syö neurolepteja korkeammilla "anti-psykoottisilla" annoksilla. Tai jos joku joutuu niin tekemään, niin ei ole varmaankaan helppoa.

• fenetre
        Niaee kirjoitti:

Nimimerkki Niaee kuulostaa melkein Nurse Ratchedilta. "Mitähän tarkoitat "antipsykoottisilla annoksilla"?"

• benzzo

Kyllä ssri:t on paljon keveämpää kamaa verrattuna neurolepteihin (myös uudempiin). Eritoten niiden isompiin annoksiin.

Psyykenlääke kuin psyykenlääke on huonoksi aivoille pitkässä käytössä ja isoina annoksina.

• 1611n

Minulla ainakin masennus ja ahdistus olleet niin pahoja, että kaikkea mahdollista apua on täytynyt hakea. Apua olen saanut erityisesti terapiasta enkä ole avun hakemista katunut, vaikka kielteisiäkin kokemuksia on tullut. Se kuuluu elämään, että kaikki ei aina mene täydellisesti. Mielestäni nämä sairaudet ovat pahempia kuin hoito. Toki jos pärjää yksinkin ilman hoitoa niin mitä sitä sitten hakeutumaan sen piiriin.

Sinulla on potilaana oikeus kieltäytyä lääkityksestä. Pakkohoitoon joutuminen ei ole yleistä, ellet sitten ole menettämässä todellisuuden tajua ja ole vaaraksi itsellesi tai muille. Yleensä jos itse käyttäytyy asiallisesti niin saa asiallista kohtelua. Pakkohan ei ole jatkaa, jos ei homma yrityksistä huolimatta rupea ajan mittaan toimimaan.

Vanhemman oireet vaikuttavat aina jotenkin lapsiin. Miten sinun tapauksessasi? Silti voi toki olla ihan riittävän hyvä vanhempi. Mielestäni vanhemman vastuu on hakea apua itselleen, kun sitä tarvitaan, jos ei itsen niin lasten takia.

Jos ei ota apua vastaan, on riski, että vointi huononee.

Pelkän masennus- tai ahdistuskyselyn perusteella ei voi tehdä diagnoosia. Mutta jos sinulla todella on esim. vaikea-asteinen masennus niin kyllä sitä polia kannattaisi kokeilla.

• Hykkohovi

Mitkä sairaudet? Mikä hoito?

"Sinulla on potilaana oikeus kieltäytyä lääkityksestä."

Asiakkaalla tai kohteella ei ole oikeutta kieltäytyä aineista, jos psykiatri niin haluaa. Oikeus kieltäytyä on illuusio, joka pitää suurimman osan tietämättömän tyytyväisenä psykiatrian politiikkaan.

"Yleensä jos itse käyttäytyy asiallisesti niin saa asiallista kohtelua."

Mitä tarkoitat asiallisella käyttäytymisellä? Sitä, että tekee niin kuin psykiatria käskee? Annat sellaisen kuvan, että sinusta on ok, että psykiatrit kohtelevat ihmisiä julmasti, jos vangit eivät tottele käskyjä. Miksi heidät on ylipäänsä vangittu? Miksi heidän pitäisi totella psykiatreja?!

Juutalaiset, jotka tottelivat keskitysleirikomentajia parhaiten saivat eittämättä paremman kohtelun kuin vastaanlaittajat ja protestoijat, mutta oliko oikein, että juutalaisia ja muita vähemmistöjä suljettiin näihin leireihin? Eikö heillä ollut moraalinen oikeus vastustaa vangitsemistaan ja kohteluaan oli se millaista tahansa?

"Jos ei ota apua vastaan, on riski, että vointi huononee."

Mikä apu?

"Mutta, jos sinulla todella on esim. vaikea-asteinen masennus niin kyllä sitä polia kannattaisi kokeilla."

Miksi?! Mitä heille on asianomaiselle tarjota? Huone vankilassa tai keskushermostoa ja siten ihmisyyttä ja älykkyyttä, itsetietoisuutta lamaavaa huumausainetta.

• Viranomaispelkoa

1611n mistä tuo nimimerkkisi tuli??

Pikkasen viranomaisjargonin oloista tuo kirjoituksesi kyllä on. Sosiaaliterveysalan hommissa olet kenties?

• fenetre

1611n, selitätkö vielä tarkemmin, *mitä* hoitoa olet oikeasti saanut? Sanot, että olet saanut kaikkea mahdollista hoitoa. Oletko saanut kenties lääkkeitä, jotain terapiaa tai muuta sellaista?

• traumatisoitunut--

Psykiatrian puolelle ei kannata mennä. Kokemusta on kantapään kautta ja traumoja.

Yksityisellä on yhtälailla tolvanapsykiatreja, joten kannattaa etsiä pätevä ja lääkekriittinen, mikäli ei halua lääkezombiksi. (Jos sellaisia psykiatreja on olemassakaan) Positiivista on, että yksityisellä sama lääkäri usein on ja pysyy, julkisella lääkäri vaihtuu usein eikä kellään oikein ole kokonaisnäkemystä hoidosta. Itsekin söin vuositolkulla masennuslääkkeitä ja reseptiä vaan uusittiin ja uusittiin. Jos noihin mömmöihin lähtee, kannattaa edes satsata fiksuun lääkäriin.

Lääkinnän haittoja lääkitään uusilla lääkkeillä. Lääkinnän haittoja myös diagnosoidaan mielenterveysongelmina. Se on suunta pitkän linjan psykiatrian asiakkailla. Lopussa olin erittäin huonovointisena pilleriläjän kera osastolla huonon lääkekokeilun jälkeen, jossa lääkkeitä kylvettiin ihan vastuuttomasti vaan lisää ja lisää ja lopussa olin 100 prosenttisen varma että lääkärit ei tiedä mitä tekevät kun kylvävät lääkkeitä päällekäin. He vain arvailevat ja mutulla heittelevät kaikkea ja pelaavat rulettia ihmisten terveydellä ja mielenterveydellä. Kerran kun lähtee pilleripolulle, altistaa itsensä lääkekierteelle. Niin kävi minulle. Olo pillerivieroituksien jälkeen on ollut helvetillinen, mutta toisaalta pillereillä se vasta olikin.

Itsellä on kirjoitettu vaikka mitä sontaa omakanta täyteen kun olen ollut ties missä lääkekokeiluissa ja vieroituksissa huonosti voivana. Olen asettanut niin paljon tietojenluovutusestoja kuin voin. Menin allekirjoittamaan typeränä tietojenluovutushyväksymisiä mutta olen perunut ne kaikki.

Mielenterveyttä ei edistä nykyinen mielenterveyspuoli. Päinvastoin.

• fenetre

traumatisoitunut--, kirjoitat hyviä kirjoituksia kaiken tämän kaiken trollauksen keskellä.

• kohtaaminen-kuuleminen

No tulipa nyt luetuksi mitäs täällä kirjoitetaan, jokusia muitakin ketjuja aivan vasta lukeneena.
      Olen huomannut kuten nyt, joidenkin kirjoittavan tähän tapaan " jos psykiatrisella käyttäytyy hyvin ja asiallisesti, yleensä saa hyvän kohtelun.
      Täytyykö siellä jotenkin aivan erityisellä tavalla osata käyttäytyä, ns normi aikuisen hyvät tavat, tapakasvatus, ei riitäkö? Aivan uteliaaksi nyt tulin, tästä alasta.

• 5555556

Ihmiset jotka näin sanovat eivät ole asiatonta käytöstä joutuneet kohtaamaan joten ne KUVITTELEE että kaikkia kohdellaan kuin heitä on kohdeltu. Oikeasti potilas voi olla ihan asiallinen ja kiltti ja voi silti saada huonoa kohtelua. Osa ihmisistä kun on huonotapaisia tai vaikkapa persoonallisuushäiriöisiä ja sellaisia ihmisiä on ihan joka paikassa mutta luultavasti erityisesti terveydenhuollossa koska siellä voi käyttää valtaa josta nämä häiriöiset tykkäävät. Eikä tarvi käyttäytyä mitenkään erityisellä tavalla kun hakee hoitoa ja asioi hoitohenkilökunnan kanssa vaan ihan samalla tavalla kuin muidenkin. Ei ne ole potilaan yläpuolella.

• Hykkohovi

Minkä ihmeen takia tai miten olet päätynyt täyttämään niitä pseudotieteellisiä rastituslomakkeita tai sinne vastaanotolle ylipäänsä?! Eikö itsesuojeluvaistosi jo kerro pysyä kaukana?

Älä mene. Kerjäät jo nyt verta nenästäsi. Ja vinkkinä vaan, pysy kaukana niistä SSRI-kamoista. Jos käytät bentsoja vain akuutista, kun olot on pahimmillaan ja miedoilla annoksilla, seuraamukset terveydellesi pitäisi olla vielä hyvin maltilliset. SSRI-tie on monille tie helvettiin, kyvyttömyyteen elättää itseään, saati lapsiaan ja pysyvään alentuneeseen terveydentilaan ja kärsimykseen.

• Viranomaispelkoa

Tuli tosiaan niin pahoja fyysiä oireita ahdistuksesta että oli pakko käydä pyytämässä jotain. Ja sainkin pameja, ekaa kertaa elämässä pyysin rauhoittavia ja sainkin koska vaikuttavat nopeasti. Alusta pitäen jo sanottiin että jatkossa lääkitys on sitten SSRI, joihin siis sainkin reseptin. Itse haluaisin mielummin jotkossakin pameja, koska niitä ei tarvitse syödä kun tarpeen vastiessa. Mulla ei siis ole noin kovia ahdistusoireita ollut koskaan ennen.

Nyt vedin pameja 7,5mg päivässä muutaman viikon. Ja 2 päivää sitten lopetin. Olo on nyt mainio. En tarvitse enkä halua mitään lääkettä juuri nyt. Lääkärien mielestä tarvitsen siis jatkuvan SSRI-lääkityksen. Pameja eivät lisää kirjoittaneet koska ovat kuulemma vaarallisia kun pameihin jää niin helposti koukkuun. No en jäänyt koukkuun kuitenkaan. Mutta lisää ei pameja kirjoitettu eikä kirjoitetakaan vaan koitetaan pakottaa SSRI jatkuvalle lääkitykselle. Kun pamit joskus loppuu niin joudun varmaan vetää perskännit pahan ahdistuksen iskiessä sitten jos ei muuta ole. En ole vielä kokeillut mutta toiminee kyllä.

Lekuri vaan löi ne masis ja ahdistustestit nenän eteen ja käski täyttää. Niinhän ne tekee, on noita täytelty jo monesti ennenkin. Sitten totesi että noilla pisteillä tarvis mennä psykiatrin juttusille. No mennään ajattelin samas taloshan se on. Yllätys oli se kun päätti et lähete meneekin psykiatriselle polille.

Mulla on viimeseltä 10 vuodelta pelkkiä huonoja kokemuksia terveys- ja sosiaaliviranomaisista. Tuhovat eivät auta. Avautuminen kokemuksista ja joku paranoidi skitsofrenia koodi otsaan ja pakkoloma suljetulle seuraisi uskoisin.

• Hykkohovi
        Viranomaispelkoa kirjoitti:

Tuli tosiaan niin pahoja fyysiä oireita ahdistuksesta että oli pakko käydä pyytämässä jotain. Ja sainkin pameja, ekaa kertaa elämässä pyysin rauhoittavia ja sainkin koska vaikuttavat nopeasti. Alusta pitäen jo sanottiin että jatkossa lääkitys on sitten SSRI, joihin siis sainkin reseptin. Itse haluaisin mielummin jotkossakin pameja, koska niitä ei tarvitse syödä kun tarpeen vastiessa. Mulla ei siis ole noin kovia ahdistusoireita ollut koskaan ennen.

Nyt vedin pameja 7,5mg päivässä muutaman viikon. Ja 2 päivää sitten lopetin. Olo on nyt mainio. En tarvitse enkä halua mitään lääkettä juuri nyt. Lääkärien mielestä tarvitsen siis jatkuvan SSRI-lääkityksen. Pameja eivät lisää kirjoittaneet koska ovat kuulemma vaarallisia kun pameihin jää niin helposti koukkuun. No en jäänyt koukkuun kuitenkaan. Mutta lisää ei pameja kirjoitettu eikä kirjoitetakaan vaan koitetaan pakottaa SSRI jatkuvalle lääkitykselle. Kun pamit joskus loppuu niin joudun varmaan vetää perskännit pahan ahdistuksen iskiessä sitten jos ei muuta ole. En ole vielä kokeillut mutta toiminee kyllä.

Lekuri vaan löi ne masis ja ahdistustestit nenän eteen ja käski täyttää. Niinhän ne tekee, on noita täytelty jo monesti ennenkin. Sitten totesi että noilla pisteillä tarvis mennä psykiatrin juttusille. No mennään ajattelin samas taloshan se on. Yllätys oli se kun päätti et lähete meneekin psykiatriselle polille.

Mulla on viimeseltä 10 vuodelta pelkkiä huonoja kokemuksia terveys- ja sosiaaliviranomaisista. Tuhovat eivät auta. Avautuminen kokemuksista ja joku paranoidi skitsofrenia koodi otsaan ja pakkoloma suljetulle seuraisi uskoisin.

Eikö ratkaisu sitten ole aika selvä. Kieltäydyt menemästä psykiatrien luokse ja samoin kieltäydyt SSRI-aineista ja vastaavista myrkyistä.

Bentsot ovat fiksuin vaihtoehto, jos välttämättä pitää jotain kemiallista ottaa, joskin kannattaa pyrkiä pysymään erossa niistäkin, kun vaan kykenee. Akuutit bentsot eivät kovin suurta ongelmaa pitäisi aiheuttaa, kunhan ei käytä päiviä putkeen. En ottaisi itse kahta viikkoakaan siten.

Kannattaa mennä toiselle lääkärille, jos haluaa uusia bentsoreseptinsä. Joku fiksumpi, vähemmän propagandaa niellyt lääkäri voi löytyä ja auttaa. Mutta parasta, jos pärjäät ilman. Ja joo, alkoholi on paljon fiksumpi veto kuin SSRI:t, jos minulta kysytään. Alkoholiakaan ei tosin kannata putkittaa, koska on siten käytettynä hyvin epäterveellistä aivojen lisäksi mm. maksalle. Kyllä jokainen fiksu aikuinen tietää miten kaikkiein huumausaineiden kanssa käy, kun putkittaa. Pahaa tekee terveydelle ja aivoille ennen kaikkea, oli aine sitten alkoholi, kannabis, SSRI, kokaiini, bentsodiatsepiini ja jokin muu.

SSRI:t ja neuroleptit ovat todella myrkyllisiä ja lääkärikunnan harjoittama ko. aineiden promoaminen kertoo tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä. SSRI:tähän neuvovat vetämään kaiken lisäksi päivittäin, mikä tekee odotettavista seuraamuksista hyvin vakavia käyttäjän toimintakyvyn ja elämänlaadun kannalta.

• BentzotMyyHyvin

Juu, mutta ihan oikeesti nämä bentzot vaikkakin vie ne ahdistuksen oireet, ne aiheuttaa vainoharhaa ja myrkytysoireita joihin taas otat bentzot että saat ees unta.

• Viranomaispelkoa

Tunti että viikon tai ehkä kaksi toimisivat hyvin, sen jälkeen alkoivat painajaiset, jatkuvat heräämiset ja nukahtamisvaikeudet. Muutenkin energia hävisi lopulta melkein kokonaan ja oli jo aikas zombie olo. Ei noita jotain kuukautta enempää tee mieli käyttää putkeen.

• Hykkohovi
        Viranomaispelkoa kirjoitti:

Tunti että viikon tai ehkä kaksi toimisivat hyvin, sen jälkeen alkoivat painajaiset, jatkuvat heräämiset ja nukahtamisvaikeudet. Muutenkin energia hävisi lopulta melkein kokonaan ja oli jo aikas zombie olo. Ei noita jotain kuukautta enempää tee mieli käyttää putkeen.

Joo, mutta ei mitään aineita pitäisi vetää putkeen.

Akuutisti käytettyinä bentsojen useimpien käyttäjien hyödyllisinä pitämät vaikutukset saadaan, kun toleranssia ei pääse kehittymään. Samoin aivot eivät vahingoitu yhtä helposti, kun käyttö on vain ajoittaista ja kevyemmin annoksin. Jos luukuttaa päivästä toiseen niin onhan se jo tutkimuksinkin osoitettu, että aika heikossa hapessa on moni kuukauden kohalla. Esimerkiksi paniikkikohtauksiin nappia ottaneet panikoivat ja ahdistelevat kahta kauheammin kiitos viekkareiden, lopettajien kohdalla, ja kiitos toleranssin kasvun käyttöä jatkavien kohdalla. Tietenkään yleistää ei saa, koska reaktiot ja toleranssin kasvu on yksilöllistä, mutta näin näyttäisi isossa massassa käyvän. Se kertoo suuntaa mitä putkittamisesta on odotettavissa.

SSRI:t eivät ole fiksu vaihtoehto. Niitä viralliset tahot suosittavat putkittamaan! Seuraamukset työkyvylle ja elämänlaadulle/onnellisuudelle ovat tutkimuksin havaittavissa ja tilastoista luettavissa.

• srtsrth

narkit hiljaa.

• Viranomaispelkoa

Aikacoctail mulle kyllä on nyt määrättynä: benzoja, opipideja, betasalpaajia, testosteronia ja SSRI ja muita mietoja kipulääkkeitäkin.

• Viranomaispelkoa

Lueskelin tätä palstaa ja teidän vanhempia kirjotuksia. Ihan samat asiat olen jo nyt huomannu itsekin mitä tähänasti vasta olen kokenut. Eli tässä olennaisimpia mitä mieleen jääny.

Psykiatriassa on joku ihan täysin perseellään. Kerron lääkärille ihan mitä vaan niin lopputulos on aina se sama SSRI resepti. Ihan sama mitä sanon ja mitä kamalaa mun elämässä on juuri sattunut niin SSRI ressu auttaa. Kun on melkein kaikki mahdolliset vaikeudet elämässä niin en ymmärrä miten voisin saada siitä masis testistä alhaisen tuloksen. Yleensä pyritään hoitamaan ongelman aiheuttajaa eikä oireita, psykiatriassa ilmeisesti päinvastoin sillä ongelma on aina potilaan aivoissa.

Tietysti kaikki turruttavat ja aivotoiminnan tappavat kemikaalit auttaa unohtamaan ikävätkin asiat ja lopettamaan enimmät pohdiskelut. Yhteiskunnan luuseri saadaan muutettua vielä enemmän harmittomaksi vihannekseksi joka ei jaksa paljoa kotoaan poistua muita ihmisiä ärsyttämään.

Lääkityksen jatkuessa toleranssit kasvaa ja annoksia joutuu kasvattamaan aina vaan kunnes hoidettavan terveys pettää viimein lopullisesti. Ongelma yhteiskunnan johdon kantilta hienosti hoidettu.

Jos potilas ei halua apua eikä ymmärrä omaa etuaan niin laitetaan pakkohoitoon ja vahvaan pakkolääkitykseen riittäväksi ajaksi jotta hoidon tarve selviää potilaalle. Kun lääkeriippuvuus ja fyysiset vauriot on riittävällä tasolla on lääkityksen lopettaminen itsenäisesti käytännössä hyvin vaikeaa.

Eli psykiatria on vaan pelkkää laillistettua huumeiden pakkosyöttöä potilaille. Kaikki muu on loppujen lopuksi pelkkää teatteria ja harhautusta. Potilaista tehdään tietoisesti narkkeja, joita voi sitten mielivaltaisesti hallita. Narkit yleensä kuolee selvästi tavallista nuorempana hoidon ansiosta ja yhteiskunnan varoja säästyy johonkin paremmin tuottavaan toimintaan.

Kuulostaa pahalta.

• fenetre

Trolli.

• fenetre

Viranomaispelkoa:

"Lääkityksen jatkuessa toleranssit kasvaa ja annoksia joutuu kasvattamaan aina vaan kunnes hoidettavan terveys pettää viimein lopullisesti. Ongelma yhteiskunnan johdon kantilta hienosti hoidettu."

Sosiaalityöntekijän kannalta sarkasmin taju on huonosti hoidettu.

• fenetre

Viranomaispelkoa:

"Eli psykiatria on vaan pelkkää laillistettua huumeiden pakkosyöttöä potilaille. Kaikki muu on loppujen lopuksi pelkkää teatteria ja harhautusta. Potilaista tehdään tietoisesti narkkeja, joita voi sitten mielivaltaisesti hallita. Narkit yleensä kuolee selvästi tavallista nuorempana hoidon ansiosta ja yhteiskunnan varoja säästyy johonkin paremmin tuottavaan toimintaan.

Kuulostaa pahalta."

Voiko tuo nimimerkki olla jotain muuta kuin sosiaalityöntekijä, jos tekee noin huonoja karikatyyreja?

• fenetre

"Sosiaalityöntekijät" ovat yhteiskunnan alempaa kastia, suurinpiirtein samalla tasolla kuin "narkit", joita he kritisoivat. Psykologit kokevat olevansa jotain uutta keskiluokkaa, mutta useimmat heistäkin ovat melkein yhtä tyhmiä kuin sosiaalityöntekijät.

• fannukka

Pakkohoidosta ja lääkityksestä sinulla ei ole huolta mutta varoitan sinua menemästä poliklinikalle. Itse aikoinaan ansaan astuin ja loppua ei näy. Itse myös perheellinen ja tekivät joka krt lastensuojeluilmoituksen jotka eivät luojan kiitos johtaneet mihinkään. Ahdistuksen ja masennuksen takia ei voi pakkohoitoon joutua. Itselläni liuta diagnooseja vaikea masennus, itsetuhoisuus, epävakaa,loppuunpalaminen, ahdistus ja anoreksia. Näilläkään en pakkohoitoon ole joutunut enkä vaikka olen ottanut yli-annostuksia. Siltä osin voit olla rauhassa. Jos voit niin käy yksityisellä tai keskustele ystäville. Itse en voi enää käydä tk.skaan ilman että kysellään miten pääkoppa voi mikä ärsyttää suunnattomasti

• Esimerkiksi-näin

Pakkohoitoon joutumisen riskitekijöitä;

Läheiset jotka haluavat toimittaa henkilön sinne

Hakeutuminen osastohoitoon. ( vapaaehtoinen hoito voi muuttua milloin vain pakoksi ja pakkolääkkeiksi )

Erilaisten päihteiden ja huumausaineiden, mukaanlukien psyykenlääkkeiden kokeilu ja vieroitus, jotka altistaa ahdistukselle, pahalle ololle ja sekavuudelle

Se että henkilöllä on tietty diagnoosimerkintä menneisyydestä, mahdollisesti aikaisempi pakkohoito, mikä madaltaa kynnystä joutua pakkohoitoon

• TunnekylmäPaska

Olet vajaa. Mene vittuun täältä. T. Toimittaja

• elämänkäännöspisteessä

Itselläni on hyviä kokemuksia mielenterveysasioiden hoitamisesta. Sairastuin keskivaikeaan masennukseen, voimat vaan loppuivat pikkuhiljaa. Itsetuhoisia ajatuksia, itsetunto-ongelmia, itsensä niin huonoksi kokeminen..Koko elämänpolkuni ahdisti valtavasti, menneet asiat lapsuudesta tähän päivään. Kaikenlaista kun elämässäni tapahtunut.. Käännyin työterveydenhuollon puoleen. Lääkäri otti minut vakavasti, kysyi, haluanko masennuslääkereseptin. Ei tyrkyttänyt, itse sen vastaanotin. Pohdin aikani, alanko lääkkeitä syömään. Aloin syödä, koska olin aivan liian räjähdysaltis ja se vaikutti jo lapsiin. Lääkkeet saivat oloni rauhallisemmaksi ja tasaisemmaksi. Seuraavalla lääkärikäynnillä pyysin sairaslomaa, koska olin jo ihan loppu, en jaksanut töitäni. Sain sairaslomaa ja lähetteen mielenterveystoimistoon. Kävin psykiatrin juttusilla ja pääsin terapiaan julkiselle puolelle. Terapiassa minulle sattui aivan ihana terapeutti, jolle olen avoimesti pystynyt jutteleen. Nimenomaan terapia on auttanut toipumiseen, lääkkeet auttaneet mielestäni rauhoittumiseen. Toki pelkään lääkkeiden jättävän jonkun jälken itseeni, mutta siinä kohdin kun ne aloitin, tein mielestäni oikean ratkaisun. Itseni ja lasteni tähden.

Monille sattunut huonoja kokemuksia, mutta itse olen apua saanut hyvin ja olen tuntenut oloni turvalliseksi hoidon myötä. Tsemppiä aloittajalle ja kaikille muillekin mielenterveysongelmista kärsiville!

• nlllkbbv

Alku voi olla hyvä, lääkkeissä ja mielenterveyspuolella käynneissä, mutta jos sinne pitempään jää roikkumaan reseptiä tai usein pitkässä juoksussa reseptejä uusimaan, niin tulos ei ole välttämättä yhtä nätti.

Nämä jotka hehkuttaa saaneensa apua ja lääkkeet auttaneet niin tulkaapa sitten sanomaan kokemuksenne myös kun olette lopettanut lääkkeet ja vieroittaneet itsenne niistä. Moni on masennuslääkkeillä vielä vuosienkin päästä eikä kykene niistä eroon ja niistä vieroittautuminen voi tuoda ihan oman romahduksen.

Useat eivät pääse kunnon terapiaan vaan tarjolla on hoitajakeskusteluita ja lääkkeitä.

• Viranomaispelkoa

Kiitos teille kaikille jotka jaksoitte minua neuvoa ja kertoa omia kokemuksianne. Jotenkin jo se että saa lukea muiden kokemuksia ja näkemyksiä vähän vastaavassa tilanteessa auttaa. Tietää mitä odottaa nyt paljon paremmin, ennen ei ollut mitään käsitystä mistään näistä asioista. Ja huomata että mua ihan oikeesti yritetään auttaa täällä.

No poli ei huolinut minua sinne lähetteestä huolimatta. Todennäkösesti lekuri laittaa uuden lähetteen talon omalle psykoporukalle. Mutta jos olo on näin hyvä kun nyt vielä jatkossakin niin jätän menemättä sinnekin.

Mutta mutta...tulossa kelan kautta ammatillinen kuntoutus selvitys johon aina kuuluu psykiatrin osuus mukaan. Onko näistä kellään kokemuksia tai käsitystä?

• plutko

https://medium.com/the-mission/do-antidepressants-and-other-psychiatric-drugs-kill-a-half-million-people-a-year-12b35f646ebc
      Älä hemmetissä mene. Jos siellä innokas lääkäri sattuu, niin löytää sinusta ties minkälaista vaivaa. Sitten seurataan kännykän kautta tai voi tulla kotiin tai työpaikalle seuranta, jos eivät saa sinua jostain syystä pakkohoitoon. Ja lääkkeistä vasta sekaisin menetkin. Potentiaalisesti tuhoat elämäsi. Ota (ehkä väliaikainen) lopputili, varsinkin jos työ ahdistaa, ja lähde vaikka kiertämään maailmaa.

• Anonyymi

Psykiatria on nykyisellään lähempänä tuhoamisleirejä kuin parantoloita. Voit odottaa kuolevasi 10 vuotta aiemmin, jos asiakkaaksi menet. Eikä tämän asian parantaminen edes kuulu psykiatrian tavoitteisiin. Statistiikat näyttää yhtä huonoilta tai huonommilta kuin lobotomia-aikoina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      200
      4128
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      241
      3304
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2331
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2245
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1933
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1589
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1236
    8. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    9. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1188
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1111
    Aihe