Concerta muutti elämäni - Yliopisto-opiskelija

huhuhuhuhuh123

Minulta diagnosoitiin ADHD, klassinen ylivilkas/impulsiivinen muoto. Lisäksi pitkäaikainen masennus. Lääkäri määräsi Concerta 27mg -lääkkeen. Olen käyttänyt lääkettä reilun viikon ajan.

- Lääkkeenkäytön aloitettuani jatkuva kaaos ja hälinä katosivat. Minun ei tarvitse pinnistellä jatkuvasti ja ahdistava levoton olo katosi. Ajatukseni ja tekemiseni eivät sinkoile jatkuvasti paikasta toiseen. En edes osannut kuvitellä, että elämä voisi olla tällaista - aivan rauhallista. Eikä ahdista yhtään.

- Saan yhtäkkiä aikaiseksi asioita! Ilman lääkettä pienten ja suurten tehtävien aloittaminen vaatii aina suuria ponnisteluja. Jaksan yhtäkkiä keskittyä yhteen tai muutamaan asiaan kerrallaan. Jaksan kuunnella Spotify-kappaleen alusta loppuun. Pystyn seuraamaan elokuvaa. Keskittyä lukemaan ja kirjoittaamaan opiskelutehtäviä jopa epätavallisen pitkiä aikoja. Etenkin lääkkeen vaikutuksen alkaessa voin uppoutua tehtävään ja ympäröivät maailma katoaa.

- Lääkkeen vaikutuksen alaisena olen edelleen puhelias ja impulsiivisempi, mutta lääke rauhoittaa, hallitsen tekemistäni huomattavasti paremmin ja minun on helpompi olla. Asioiden aloittaminen ja arjen rutiinit eivät vaadi minulta lääkkeen vaikutuksen alaisena enää ylitsepääsemättömiä ponnisteluja. Jatkuva säheltäminen lakkasi.

- Lisäksi olen koen olevani hitusen itsevarmempi, joka voi johtua myös lääkkeen positiivisita vaikutuksista. Näläntunne on vähäisempi. Jatkuva kahvin juominen lakkasi. Olen herännyt hieman normaalia aikaisemmin. Jossain välissä päivää väsymys painaa ja joudun ottamaan torkut. Toisaalta minulla ei ole oikein ollut mitään unirytmiä aikaisemin. Lääkkeen käyttö tasapainottaa elämääni. Huomaan lääkkeen vaikuttavan tehokkaasti 8-10h, jonka jälkeen vaikutus pikkuhiljaa haihtuu. Voisikohan lääkkeen annosta hieman nostaa, niin lääke vaikuttaisi tuon 12h, kuten ohjeissa luvattiin. Onko muilla tästä kokemusta? Olen myös huolissani sivuvaikutuksista? Lääkkeen käyttöohjeissa mainittiin älytön määrä kaikenlaisia mahdollisia ikäviä sivuvaikutuksia. Olen mies, enkä todellakaan halua korkeaa verenpainetta, erektiöhäiriötä, tai että hiukset tippuvat ja kaljuunnun vain lääkkeenkäytön vuoksi. Onko muilla kokemuksia Concerta-lääkkeen sivuvaikutuksista?

1

1473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja123456

      Monet ovat tällä palstalla kertoneet päihtymysfiiliksestä. Olisiko tuo annos sen verran pieni, että on lähinnä auttanut vain tuohon keskittymiseen ja rauhoittanut oloa. Ainoa negatiivinen fiilis, jonka lääke aiheuttaa on se, että tuo keskittymisen parantuminen ei tunnu luonnolliselta ja alan jo 6h jälkeen jo katsella kelloa, että kohtapa tämä vaikutus alkaa vähentyä. Olen saanut alkoholista samanlaista rauhoittavaa vaikutusta, mutta siinä on mukana ainakin jonkinasteinen päihtymystila, joka häiritsee suorituskykyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe