Yksi uskovaisten "synneistä" on tosikkomaisuus.
- Joku kyseli luulenko tosissani olevani "kirkkoherra?!"
Foorumin arvoon kuuluu leppoisa kielenkäyttö. Ongelma on kuitenkin tietenkin kirjoitettu teksti jossa ei näe toisen ilmeitä ja kuule toisen ääntä, josta voisi päätellä huumoria huumoriksi.
Ryhmien johdossa on ihmisiä jolla ei mitään tietotaitoa ole ryhmien ohjauksessa.
Oma pyhittynyt usko on ainoa avu usein. Niinpä sitten monien ainoa kyky on tarkastella toisen kirjoittamaa sellaisessa merkityksessä että montako karkeaa rahvaanomaista sanaa löytää, ja lausua sitten tässä intuitionsa.
Uskovaisten yhdessä olo nykyajan seurakunnassa voi olla jatkuvaa hallinnan ja vallinnan asiaa tuollaisessa missiossa, että heti kun saa hiukan tilaisuutta toisen potkaisemiseen, niin omaa leukaa hiukan sillä yrittää nostaa.
Luottamustehtävissä on ihmisiä joilla on omat perhe-edut, oman kunnian asiat, omat viihdyvyyden asiat keskeisiä. Vain harva sitten löytää mitään todellista sellaista puhdetta missä voisi auttaa sellaisia ihmisiä joilla ei evankeliumista mitään tietoa ole.
- Pyhittynyt oma usko on iso arvo, sillä siihenhän uskovaisuus Jeesuksessa tähtää, omaan pelastukseen.
Karkeakielisyys, rumat sanat ja kaksimielinen huumori ei ole kuitenkaan koskaan kristillinen arvo, ja ihanne. Ei sellainen kielenkäyttö ole kristillinen ihanne ja sopivuus koskaan.
Kun paljon viettää aikaansa foorumeilla, tulee välittömäksi myös foorumeilla eli rupattelua on sitten kirjoitetussa tekstissäkin, jossa huumorin erottaminen on hankalaa. Olen siksi halunnut aina luottaa vastaanottajan arvostelukykyyn.
Minä olen nähnyt elämässä 58 vuotiaaksi monenlaisia aikoja.
Olen nähnyt omaa ja ystävieni elämää. Monenlaista.
Pahimpina jätkäaikoinanikaan minun puhekieli on ollut aina hienoa eikä rumia sanoja ole koskaan esiintynut. Olen jo pienestä pojasta ollut myymälän palvelutiskin takana maaseudulla kesänviettopaikassani Osuuskaupan päivien mukana. Kahdessa aikansa maaseutu Osuuskauppa sivumyymälässä, myymäläauton apukuljettajana ja sitten Osuuskaupan huoltamolla. Siitä työelämäni jatkui asiakaspalvelytehtävissä. Olen tottunut olemaan jatkuvasti vieraiden ihmisten kanssa ja puhumaan vieraiden ihmisten kanssa nopeasti ja välittömästi. Ihmiset jotka ovat työskennelleet esim metallisorvin takana ovat erilaisia ihmisiä kielenkäytössään aina, kuin se mihin minä kasvoin pienestä alle palvelutiskin korkuisesta pojasta olemaan jatkuvasti välitön ihmisten kesken heti. Minun luonteeni ominaisuutta on sitten pahoilla kielellä selitetty; "Se luulee että kaikki tykkää siitä joka paikassa?! En minä niin naivi ihminen ole etteikö minulla tuon verran järkeä ole arvostella itse "tykkäämisien" suhteen, kenestä "tykkään" ja kenen kanssa käyn arkipäivän välitöntä rupattelua, tai sitten toistaalta teenkö ehdotusta vaikka parisuhteen muodostamisesta. Näissä piireissä on minua arvostelu 30-42 vuotta vanhoista 16-30 ikäni naissuhteista, ja -tavoista arkipäivään 2016 kuuluvana asiana 30-42 vuotta vanhaa 1970-1980 luvun aikaa 2010 luvulla. Jonkun sortin uskovaisuus on niin rankka pala ettei osata erottaa Laurilaa Jeesuksesta. Uskossa voi katsoa vain Jeesukseen, synnissä voi katsoa vaan Jeesukseen ja itseensä. -Ei Laurilaa Jeesukseksi koskaan siis luulla pidä.
Täällä on Suomen ensimmäisen Osuuskaupparakennuksen kuva. Suomen ensimmäinen Osuuskauparakennus rakennettiin 200 metrin päähän isoisäni isoisän ja isoisäni isän pajasta. Minun isoisä oli murrosikäinen poika 1889 syntyneenä kun Suomen ensimmäinen Osuuskaupparakennus syntyi. Isoisän talo on myös 100-200 metrin päässä takennuksesta ja pajakin siinä 200 metrin päässä. Tässä moderni Suomen ensimmäinen Osuuskaupparakennus; Osuuskauppa aate lähti jo samassa kylässä Rehulan peräkamarista 1898, kun käsityöllä elävään kylään ostettiin viljaa ja muutakin kaupungista keskitetyillä kotitalouksien yhteishankinnoilla; https://3.bp.blogspot.com/-HSATYfGREgI/WBN0FY-1OVI/AAAAAAABOaM/U558G7kLcj8kDls0sHDL5JEG37WOCm5PACLcB/s640/IMG_8608.JPG
Minun isosiän isästä alkoi Nopankylän hevosajokalujen raudoitus 1840, ja kärryseppähommat päättyivätkin minun sukuun 1960. Tämä ajokalujen rakentajien käsityöteollisuuden verkosto oli Nopankylän rajojen sisäpuolella yli 30 pajaa. Pajojen ammattikoulutus toi kahteen naapurikylään Jurvaan ja Huissille tusinan verran pajoja lisää. Näin yhden kylän Nopankylän ajokalujen raudoitus poiki yli 40 pajan volyymin. Naapurikylissä raudoitettiin Nopankylän nikkarien ajokalupuita. Hämeen Tuuloksen ja Hauhon kylät yhdessä olivat 24 pajaa vastaavaa. Hämeen ajokalumalleista otettiin vaikuttimia Noppaan. Hämeeseen mallit tulivat jostakin.
"Automaattiseen kirkkoherraan.............>>> alla >>>>>>"
Automaattinen kirkkoherra;?
10
136
Vastaukset
Jatkoa edelliseeni >>>>>
"Automaattinen kirkkoherra" on minun huumoriani siitä että kun totesin kun olen tuplasti Jaakko Ilkasta suoraan alenevassa polvessa polveutuva, (kaksi isovanhempaani polveutuvat suoraan Jaakko Ilkasta, mutta ei näistä Nopan sepistä kuitenkaan-) ja näistä sukututkimus vie Satakunnan seudulle Köyliön ja Tammelan kirkkoherroihin 1400 luvulle saakka. Kirkkoherrat asetettiin virkaansa siihen aikaan maallisen vallan perusteella ja valta kulki isältä pojalle. Satakunnan seudulle tuli 1200 luvulla ristiretkeläisiä. Ristiretkeläisten laivojen päälliköt olivat maailman valtaa pitäviä sukuja kuninkaallisia. Kun sitten maallisen vallan mukaan asetettiin Satakunnan seudun kirkkoherrat, niin on loogista päätellä että 1400 luvun Satakunnan Köyliön ja Tammelan kirkkoherrat ovat ilman muuta ristiretkeläisten johtajien jälkeläisiä.
>>> Kirkkoherruus siis kulki isältä pojalle maallisen vallan mukaan siis. Kun sitten minun sukututkimus tuo näihin kahteen kirkkoherroihin, niin vallanperimysjärjestyksessä olen tietenkin automaattisesti kirkkoherra?! On loogista päätellä että olen ristiretkeläisten jälkeläisiä maailman aikansa valtaa pitävistä suvuista Jaakko Ilkan kautta. Jaakko Ilkkakin oli kruunun miehiä vielä. Jaakon sydän taipui taponpoikien sotapäälliköksi, kun Jaakon esimies keräsi veroja seudulta ja jättivät perheitä nälkään. Veroa kerättiin Turun linnan linnaleirin sotilaiden syöttämiseksi. Jaakko Ilkka oopperassa 1980 luvulla; ohjaus Edwin Laine; https://2.bp.blogspot.com/-gACEiPwbv0I/UGmN2z1VwwI/AAAAAAAAJJ4/r_TR_nD0Ic8/s640/img-121001151459-001.jpg
Katsokaa kuinka iso talo jaakko Ilkalla oli. Katsokaa päärakennusta. Pieni lisäsiipi oikealla vastaa isoa pohjalaistaloa; Klasia on kalsin vieressä, ei klasit lopu, ja oma purjelaivakin oli Vaasan satamassa Jaakolla. Jaakko oli Venäjän sotia käynyt mies, ja hän piti ratsutilaa, joka oli aikansa osapuolustusjärjestelmää. Jaakko oli vallesmanni, Hän oli valtion verotuksesta vapaa "rälssimies" ratsutilansa vuoksi, ja lisäksi Jaakko oli maanostaja jolla oli maata enemmän kuin kellään; https://4.bp.blogspot.com/-sjDoYZbv1lk/VV1c-1yJNpI/AAAAAAABGm0/d3N3J1fY6gk/s640/IMG_3581.JPG
Olen vuosia viihtynyt Etelä-Pohjanmaan kansanperinteen parissa, ja bongannut isieni valmistamia ajokaluja. Seutu on minulle rakasta, toista kotiseutuani, jossa oli mummolat, ja sukujen satojen vuosien perinteet. Seudulla olen pienestä pojasta saakka viettänyt kesälomiani ennen lypsykoneiden ja isojen karjatilojen aikaa. Seudulla oli monta työpaikkaa -alaikäisenä ilman palkaa, tai inventaarioapulaisena sain hiukan rahaakin. Sedulla oli kaksi työpaikkaa ja asuinkin seudulla aikoinaan.
Minun piti selittää "automaattinen kirkkoherruus" mutta intouduin selittämään
enemmän. Etelä-Pohjanmaan kansanperinne on rakasta, ja oli iso osallistua seudun 1900 luvun hsitorian/ kansanperinteen kirjoittamiseenkin, kun seudun historiaa kirjoitetaan kahden suuren vaikuttajan toimesta/kustantamana 1900 luvun osalta nyt.
Tärkeileville tosikoille täsmennän vielä lopuksi että automaattinen kirkkoherruus on totta, jos tuo vallanperimysjärjestys olisi voimassa.
Mutta automaattinen kirkkoherruus ei voi käytännössä toteutua, koska vallanperimysjärjestystä ei ole käytännössä olemassa. Olemme kansantasavallassa kansansuvereniteetti arvossa jossa kansanvalta käyttää välillisiä ja välittömiä vaikutusmahdollisuuksiaan demokratian arvossa.
Valta ei siis periydy kirkkoherruuden missiossa isältä pojalle tämän päivän Suomessa. Kuudennen sukupolven kärryseppä olisin ilman muuta jos Suomenhevosia liikkuisi vielä maanteillä. Pitkätkin matkat taitettiin Suomenhevosilla.
Tässä 1800 luvun alkupuolen "Könnin Pienemmät Palkeet-" kiesi jota kaupungissa ostettiin, isännätkin-, -Könnin taitoiset sepät saattoivat omissa pajoissaakin valmistaa. Sepäntaidot lähtivät Ilmajoen Könniltä. Kurikassa oli maaseppiä ja 1900 perustettiin Kurikan Ajokalutehdas johon Kurikan maasepien oma ajokalutuotanto päättyi. Etelä-Suomessa oli ajokalutehtaita ja yksittäisiä seppiä oli siellä täällä.
Verkosto oli Suomen suurin Nopankylässä; Sepät, sällit, topparit, maalarit, puunikkarit, puusepät, kauppiaat ja myyjät.
Täällä minun kirjoittamaani -kuvaamaani kansanperinnettä; http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/08/ilmajoki.html
Jos maailmalta ei löydy vastaavaa 1840 - 1960 luvun verkostoa, niin Ilmajoen Nopankylän ajokalujen rakennusverkosto on sitten maailman suurin.
> - Tämä oli rupattelua, -olen täällä Raamattu-aiheiden missiossa!
En pidä johtaja-esimies-tuomareita missään! Olen vapaaherra tässä.
Vietän eläkepäiviäni harrastuksieni parissa. Jumaluusoppi on yksi harrastukseni. Esimieheksi pitää olla minun kanssa työsopimus josta näen minkälaiseen alaistaitoon pitää orientoitua. Tuomariksi pitää olla maan perustuslain mukaisen tuomioistuimen nuija kädessä.
Jumalan siunausta!
Jari Laurila
automaattinen kirkkoherra
ingen pappi
Kurpan torpan sepän pojanpojanpojanpoika
keskustelijaTammelan ja Köyliön kirkkoherrat, -minun kantaisiä; Ristiretkeläisten valtaa pitävien jälkeläisiä;
> - XVII sukupolvi XVIII sukupolvi XIX sukupolvi XX sukupolvi XXI sukupolvi katso Isä: Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512 s. 1460 Isänisä: Olaf Mulle, Köyliön kirkkoherra s. 11.1420 k. 1508 Perniö Isänäiti: - Lähtöhenkilö: Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575."
> - "Kurikka Isänäiti: Nilla, oo 1620 s. 1602 k. 1646 Kurikka Jooseppi Lähtöhenkilö: Maria Kylmäjyrä s. 1660 Kurikka k. 1722 Kauhajoki - Äidinisä: Mikko Ilkka, Ratsuisäntä, valtiopäivämies, piispan sakkovouti s. 1567 Ilmajoki k. 1642 Ilmajoki Jaakko Ilkka, Isäntä 1585-1597, Nuijasotapäällikkö s. 1545 prob Ilmajoki k. 27.1.1597 Isokyrö Pentti Ilkka, Rahnasto, Isäntä 1546-1566, Rahnaston isäntä, lm s. 1520 Ilmajoki k. 1566 Ilmajoki, Rahnasto Jaakko Ilkka - N.N. Peltoniemi, oo 1540 Ilm."
Tuossa em. kulkee automaattisesti kirkkoherruus.
Tässä Pienemmän Könnin Palkeet, joita Könnin taitoiset sepät -minunkin kantaisä (ei kuitenkaan Ilkan suvusta) osasi valmistaa 1840 aloittaessaan Nopankylässä sepäntyönsä; https://4.bp.blogspot.com/-VAdx84mU2wA/Vyf0Vr3rvKI/AAAAAAABM_c/ZWBJvQ9qijg5r26hpDH9H9ZiY854Bx5YACLcB/s640/IMG_6560.JPG
-Kuvan kiesi on myyty Vaasaan. Kaikki Vaasan ajokalut valmistettiin Ilmajoen Nopankylässä ja Kurikassa.
("Jaakko Pentinpoika Ilkka nousi Ilkkalan talon isännäksi 1585 isänsä jälkeen. Talo oli vauras ja vaurastui edelleen Jaakko Ilkan aikana. Hän toimi myös nimismiehenä ja maakauppiaana ja hänen tiedetään purjehtineen omalla laivallaan aina Tukholmaa ja Tallinnaa myöten. Hän ryhtyi ratsutilalliseksi ja osallistui sotaretkelle Venäjälle.
Säätynsä puolesta Jaakko Ilkka olisi sopinut talonpoikia sortavien ratsumiesten leiriin, mutta hän valitsi toisin. Jaakko Ilkka nousi talonpoikien rinnalle linnaleiriä vastaan, mutta joutui tammikuussa 1596 vangiksi Turun linnaan. Hän pääsi kuitenkin pakenemaan sieltä ja palaamaan kotiseudulleen.
Pohjalaiset talonpojat olivat tehneet valitusmatkan Tukholmaan. Enempää tukea Ruotsin kuninkaanvaltaa tavoittelevalta Kaarle-herttualta he eivät saaneet, kuin kehotuksen puolustaa itseään nuijin ja aidanseipäin. Tuloksettomaan matkaansa pettyneenä talonpojat aloittivat kapinan kuningas Sigismundin tukemaa aatelistoa vastaan.
Pohjalaiset valitsivat Jaakko Ilkan johtajakseen ja päättivät ulottaa sotaretkensä lisävoimia keräten aina Turkuun saakka. Marski Klaus Fleming 3000 miehen armeijoineen kiirehti nuijamiehiä vastaan Nokialle. Taitavalla propagandallaan hän sai hajotettua nuijamiesten rivit. Jäljelle jääneet nuijamiehet joutuivat pakenemaan, mutta Flemingin ratsujoukot saivat heidät kiinni.
Suurin osa pakenijoista tapettiin armottomasti ja heidän johtajansa vangittiin. Heidät teloitettiin Isonkyrön kirkolla. Jaakko Ilkka pääsi pakenemaan Ilmajoelle, jossa hänet kavallettiin huoveille. Perimätieto kertoo, että hänet mestattiin silloisen kirkon vieressä, nykyisen Ilkan patsaan kohdalla alkuvuodesta 1597.")
(Sulkeissa on lainattua tekstiä)
Jaakon jäämistöä; https://2.bp.blogspot.com/-4padcYPYGbg/UGmdpSOEvjI/AAAAAAAAJMg/L9ZRtNYXJiw/s400/kesäloma 12.7-13.8.2012 649.JPG
http://www.nic.fi/~jaakkoil/lupakirja.jpg
Etelä-Pohjanmaan kansanperinne on minulle rakas!
Minä en ole moralisoitavissa 1970-1980 luvun nuorten suuseksimissioista.
Niissä ei ole rikoksenteosta ollut koskaan kysymys. Juridista syyllisyyttä ei ole ollut koskaan ja moraalinen syyllisyyskin ei tule kyseeseen 30-40 vuotta vanhoissa nuorten tempuissa, joissa ei edes rikoksen teosta ole kyse ollut.
Sakkolappua korkeintaan olisi voinut vilauttaa. Pyydän etsimään namusedätkin kaltereitten takaa. Siellä istuu rikoksen tekijät -istuneet kaltereitten takana.
Ainoa rikoksen tunnusmerkit täyttävä asia minun elämässäni on rattijuopumukseni 1986. (1986)
Nuorten 1970-1980 luvun nuorten käytöshäiriöt -minun- tai ystävieni kuuluvat 1980 luvulle. Toistan; 1980 luvulle. Elämme 30-40 vuotta myöhäisempää aikaa tänään idag.
Pyydän arvon herroja ja leidejä -rouvia lopettelamaan mäläjämisen 1970-1980 luvun nuorten suuseksimissioista. Minun ikä on ollut 16-30 asiayhteydessä- ja olen kuusikymppinen ukko 60-.
Pillua nuoltu ja kielellä lirputettu, kullia on imetty, ja persettäkin on nuolaistu. Nuorten temppuja tehty. Käteenkin on vedetty nuoruuden krapula-aamuina.
Olen ollut kirkosta eronnut tai luterilaisen kirkon kirjoilla 1970-1980 luvuilla, en uskovaisesta kodista enkä uskovaisena. Olen liittynyt luterilaiseen kirkkoon 1990 luvun jälkimmäisellä puoliskolla kun uskon asiat alkoivat olla pinnalla 1995 jälkeen.
Adventtiliikkeen jäsen vasta 2002, josta erossa 1.6.2006 lähtien.
Siunauksia.
Jari Laurila
keskustelija
automaattinen kirkkoherra
ingen pappijarinhotelli kirjoitti:
Tammelan ja Köyliön kirkkoherrat, -minun kantaisiä; Ristiretkeläisten valtaa pitävien jälkeläisiä;
> - XVII sukupolvi XVIII sukupolvi XIX sukupolvi XX sukupolvi XXI sukupolvi katso Isä: Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512 s. 1460 Isänisä: Olaf Mulle, Köyliön kirkkoherra s. 11.1420 k. 1508 Perniö Isänäiti: - Lähtöhenkilö: Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575."
> - "Kurikka Isänäiti: Nilla, oo 1620 s. 1602 k. 1646 Kurikka Jooseppi Lähtöhenkilö: Maria Kylmäjyrä s. 1660 Kurikka k. 1722 Kauhajoki - Äidinisä: Mikko Ilkka, Ratsuisäntä, valtiopäivämies, piispan sakkovouti s. 1567 Ilmajoki k. 1642 Ilmajoki Jaakko Ilkka, Isäntä 1585-1597, Nuijasotapäällikkö s. 1545 prob Ilmajoki k. 27.1.1597 Isokyrö Pentti Ilkka, Rahnasto, Isäntä 1546-1566, Rahnaston isäntä, lm s. 1520 Ilmajoki k. 1566 Ilmajoki, Rahnasto Jaakko Ilkka - N.N. Peltoniemi, oo 1540 Ilm."
Tuossa em. kulkee automaattisesti kirkkoherruus.
Tässä Pienemmän Könnin Palkeet, joita Könnin taitoiset sepät -minunkin kantaisä (ei kuitenkaan Ilkan suvusta) osasi valmistaa 1840 aloittaessaan Nopankylässä sepäntyönsä; https://4.bp.blogspot.com/-VAdx84mU2wA/Vyf0Vr3rvKI/AAAAAAABM_c/ZWBJvQ9qijg5r26hpDH9H9ZiY854Bx5YACLcB/s640/IMG_6560.JPG
-Kuvan kiesi on myyty Vaasaan. Kaikki Vaasan ajokalut valmistettiin Ilmajoen Nopankylässä ja Kurikassa.
("Jaakko Pentinpoika Ilkka nousi Ilkkalan talon isännäksi 1585 isänsä jälkeen. Talo oli vauras ja vaurastui edelleen Jaakko Ilkan aikana. Hän toimi myös nimismiehenä ja maakauppiaana ja hänen tiedetään purjehtineen omalla laivallaan aina Tukholmaa ja Tallinnaa myöten. Hän ryhtyi ratsutilalliseksi ja osallistui sotaretkelle Venäjälle.
Säätynsä puolesta Jaakko Ilkka olisi sopinut talonpoikia sortavien ratsumiesten leiriin, mutta hän valitsi toisin. Jaakko Ilkka nousi talonpoikien rinnalle linnaleiriä vastaan, mutta joutui tammikuussa 1596 vangiksi Turun linnaan. Hän pääsi kuitenkin pakenemaan sieltä ja palaamaan kotiseudulleen.
Pohjalaiset talonpojat olivat tehneet valitusmatkan Tukholmaan. Enempää tukea Ruotsin kuninkaanvaltaa tavoittelevalta Kaarle-herttualta he eivät saaneet, kuin kehotuksen puolustaa itseään nuijin ja aidanseipäin. Tuloksettomaan matkaansa pettyneenä talonpojat aloittivat kapinan kuningas Sigismundin tukemaa aatelistoa vastaan.
Pohjalaiset valitsivat Jaakko Ilkan johtajakseen ja päättivät ulottaa sotaretkensä lisävoimia keräten aina Turkuun saakka. Marski Klaus Fleming 3000 miehen armeijoineen kiirehti nuijamiehiä vastaan Nokialle. Taitavalla propagandallaan hän sai hajotettua nuijamiesten rivit. Jäljelle jääneet nuijamiehet joutuivat pakenemaan, mutta Flemingin ratsujoukot saivat heidät kiinni.
Suurin osa pakenijoista tapettiin armottomasti ja heidän johtajansa vangittiin. Heidät teloitettiin Isonkyrön kirkolla. Jaakko Ilkka pääsi pakenemaan Ilmajoelle, jossa hänet kavallettiin huoveille. Perimätieto kertoo, että hänet mestattiin silloisen kirkon vieressä, nykyisen Ilkan patsaan kohdalla alkuvuodesta 1597.")
(Sulkeissa on lainattua tekstiä)
Jaakon jäämistöä; https://2.bp.blogspot.com/-4padcYPYGbg/UGmdpSOEvjI/AAAAAAAAJMg/L9ZRtNYXJiw/s400/kesäloma 12.7-13.8.2012 649.JPG
http://www.nic.fi/~jaakkoil/lupakirja.jpg
Etelä-Pohjanmaan kansanperinne on minulle rakas!
Minä en ole moralisoitavissa 1970-1980 luvun nuorten suuseksimissioista.
Niissä ei ole rikoksenteosta ollut koskaan kysymys. Juridista syyllisyyttä ei ole ollut koskaan ja moraalinen syyllisyyskin ei tule kyseeseen 30-40 vuotta vanhoissa nuorten tempuissa, joissa ei edes rikoksen teosta ole kyse ollut.
Sakkolappua korkeintaan olisi voinut vilauttaa. Pyydän etsimään namusedätkin kaltereitten takaa. Siellä istuu rikoksen tekijät -istuneet kaltereitten takana.
Ainoa rikoksen tunnusmerkit täyttävä asia minun elämässäni on rattijuopumukseni 1986. (1986)
Nuorten 1970-1980 luvun nuorten käytöshäiriöt -minun- tai ystävieni kuuluvat 1980 luvulle. Toistan; 1980 luvulle. Elämme 30-40 vuotta myöhäisempää aikaa tänään idag.
Pyydän arvon herroja ja leidejä -rouvia lopettelamaan mäläjämisen 1970-1980 luvun nuorten suuseksimissioista. Minun ikä on ollut 16-30 asiayhteydessä- ja olen kuusikymppinen ukko 60-.
Pillua nuoltu ja kielellä lirputettu, kullia on imetty, ja persettäkin on nuolaistu. Nuorten temppuja tehty. Käteenkin on vedetty nuoruuden krapula-aamuina.
Olen ollut kirkosta eronnut tai luterilaisen kirkon kirjoilla 1970-1980 luvuilla, en uskovaisesta kodista enkä uskovaisena. Olen liittynyt luterilaiseen kirkkoon 1990 luvun jälkimmäisellä puoliskolla kun uskon asiat alkoivat olla pinnalla 1995 jälkeen.
Adventtiliikkeen jäsen vasta 2002, josta erossa 1.6.2006 lähtien.
Siunauksia.
Jari Laurila
keskustelija
automaattinen kirkkoherra
ingen pappiTässä vielä parempi ja hieno kuva Jaakko Ilkka oopperan mahtavuudesta. Olen itse kuvannut; https://1.bp.blogspot.com/-NmCIFN87Zyk/UGmNxmnvkuI/AAAAAAAAJJw/ri9VlUGdphA/s640/img-121001151412-001.jpg
Taustalla Jaakko Ilkka monumentti, jolle ehkä vain Sibelius monumentti vetää koossa vertoja.
Tässä isoot Könnin Palakehet jotka löytäessäni olin saada sydänkohtauksen ja hengenahdistusta; https://3.bp.blogspot.com/-vpxKMy2voIg/VdiduD0ysyI/AAAAAAABKoc/4Rf4VLDcqqs/s400/IMG_4743.JPG
Kirkkoherraan yms. kulukupeli. Kansa oli köyhää ja nöyrää kun kirkkoherra karautti tällääsella pihahan.
Tässä minun kantaisän Juha I Laurila senior 1840-1905 turkulaasmallinen "Hoijakka" kiesi, vm. 1870;
http://www.matesla.fi/ajokalut/sivukuvat/laurilan_turkulaanen.jpg
Kärryn omistaa Etelä-Pohjanmaan Maakuntamuseo.
Tässä filmissä 10 minuuttia minun isoisä antaa pajassaan työnäytteen 77- vuotiaana voimissaan malliksi nuoremmille ja noloommille; SM-palkittu lyhytfilmi;
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BABMv_Kw0To#t=2
Tässä 1860 luvun Nopankylän vuosikymmenen desing; Lojonenäänen reki;
https://2.bp.blogspot.com/-brw7C_e_7ro/Vsx8pkdY5iI/AAAAAAABMHE/2tM0IFuvenc/s640/12714045_1707841119493598_1148018665_n (1).jpg
Tässä vielä 1870 alkaen desing joka kesti 1960 saakka; Vääränenäänen reki isoisäni pajasta; https://2.bp.blogspot.com/-CTxh5788eII/VCf_1fPVwUI/AAAAAAAAxZ0/DGCuvmjxoLY/s1600/IMG_4491.JPG
https://3.bp.blogspot.com/
-
l5VIU2l9AUA/VCgABJJiiyI/AAAAAAAAxZ8/lk0GDq6BaJ0/s1600/IMG_4495.JPG
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijajarinhotelli kirjoitti:
Tässä vielä parempi ja hieno kuva Jaakko Ilkka oopperan mahtavuudesta. Olen itse kuvannut; https://1.bp.blogspot.com/-NmCIFN87Zyk/UGmNxmnvkuI/AAAAAAAAJJw/ri9VlUGdphA/s640/img-121001151412-001.jpg
Taustalla Jaakko Ilkka monumentti, jolle ehkä vain Sibelius monumentti vetää koossa vertoja.
Tässä isoot Könnin Palakehet jotka löytäessäni olin saada sydänkohtauksen ja hengenahdistusta; https://3.bp.blogspot.com/-vpxKMy2voIg/VdiduD0ysyI/AAAAAAABKoc/4Rf4VLDcqqs/s400/IMG_4743.JPG
Kirkkoherraan yms. kulukupeli. Kansa oli köyhää ja nöyrää kun kirkkoherra karautti tällääsella pihahan.
Tässä minun kantaisän Juha I Laurila senior 1840-1905 turkulaasmallinen "Hoijakka" kiesi, vm. 1870;
http://www.matesla.fi/ajokalut/sivukuvat/laurilan_turkulaanen.jpg
Kärryn omistaa Etelä-Pohjanmaan Maakuntamuseo.
Tässä filmissä 10 minuuttia minun isoisä antaa pajassaan työnäytteen 77- vuotiaana voimissaan malliksi nuoremmille ja noloommille; SM-palkittu lyhytfilmi;
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BABMv_Kw0To#t=2
Tässä 1860 luvun Nopankylän vuosikymmenen desing; Lojonenäänen reki;
https://2.bp.blogspot.com/-brw7C_e_7ro/Vsx8pkdY5iI/AAAAAAABMHE/2tM0IFuvenc/s640/12714045_1707841119493598_1148018665_n (1).jpg
Tässä vielä 1870 alkaen desing joka kesti 1960 saakka; Vääränenäänen reki isoisäni pajasta; https://2.bp.blogspot.com/-CTxh5788eII/VCf_1fPVwUI/AAAAAAAAxZ0/DGCuvmjxoLY/s1600/IMG_4491.JPG
https://3.bp.blogspot.com/
-
l5VIU2l9AUA/VCgABJJiiyI/AAAAAAAAxZ8/lk0GDq6BaJ0/s1600/IMG_4495.JPG
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaPuuttuva linkki;
https://4.bp.blogspot.com/-iKuHyqGgaEA/U-z-EP1UbiI/AAAAAAAArYk/87is-pkdMIg/s1600/IMG_4492.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-WZ6d7ELWdTI/U_gvZM4UAlI/AAAAAAAAtAY/xUP41-YvOO4/s1600/IMG_1057.JPG
https://3.bp.blogspot.com/-PN8ayp5G-qU/UnvGWeUz88I/AAAAAAAAVAY/pS61OgDMnrs/s640/Rikun alasin 001.JPG
Työvälineet ovat itse valettuja. Rakkaus omalta isoisältään perittyyn seppä merkkiin näkyy ruuvipenkin valoksessa siinä kohdassa mistä kiinnitetään pöytään, Teerenpyrstö merkki, jota Laurilan suvun sepät käyttivät kolmen sukupolven ajan.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Aidon hengellisyyden ilo tuottaa iloa Herrassa. Ilo ei ole karkeata huumoria jossa karkeita sanoja. Huumorin ymmärtäminen ei ole kristillisyyden ehto, eikä huumorintajuttomuus synti.
> Minä en pidä johtajia missään joiden ainoa kyky ja tietotaito on saivarrella ja tärkeillä tosikkomaisesti jokaista sanaani. Ei ole koskaan ollut ko. johtajuus-alaisuus vuorovaikutuksia. En ole kenenkään alainen eläkepäivilläni.
Tiedän että olen kättänyt rahvaanomaisia sanoja, kun minua on sellaiseen ärsytetty vuodesta toiseen moralisoimalla minun 1980 luvun pillun nuolemisia, paappojen tytärien ja omaisuuksien jakeluprosessien yhteydessä. Sain olla 25 vuotta kokonaan rauhassa nuolemista ja imemistä koskevista tarinoista jotka ajoittuvat maksimissaan tuoreudeltaan 1980 luvun aikakauteen 30 vuoden taakse.
Minä en ole puhunut enkä kirjoittanut kenenkään yksityis, intiimi, perhe- henkilökohtaisia asioita missään minnekään.
Pyhä Henki ei jätä auttamatta sielua joka katsoo Jeesukseen. Ihminen muuttuu aina esikuvansa kaltaiseksi ja kristityn esikuva on Jeesus Kristus. Syntiin lankeemus on aina Jeesuksesta irti päästämistä. Epäpuhtaat ajatukset tahraavat sielua ja pyrkivät hävittämään Pyhän Hengen vaikutuksen. Joka tahtoo selvän näkemyksen hengellisissä asioissa on vältettävä kaikkea epäpuhdasta sanoissa ja ajatuksissa. Itsekäs mieli estää näkemästä Jumalaa ja estää meitä näkemästä mikä on rakkaus. (Matt 5:6,8, 1 Joh 3:2-3)
Jumala tuntee kaikkien ajatukset (5 Moos 31:21, Ps 44:22) Tuomitsee ajatukset (Hebr 4:12) Vanhurskaiden ajatukset ovat hyviä ja ymmärtäväisiä (Snl 12:5, Ps 49:4) Syntisiä ajatuksia ovat pahat ajatukset (1 Moos 6:5, Matt 15:19) Vääryyden ajatukset (Jes 59:7) Ylpeyden ajatukset (Luuk 1:51) Suuruuden ajatukset (Luuk 9:46) Epäilevät ajatukset (Luuk 24:38) Turhat ajatukset (Room 1:21, 1 Kor 3:20)
"Älä tee huorin." Tämä käsky sisältää tekojen lisäksi myös epäpuhtaat aistilliset ajatukset ja halut, sekä niiden kiihottamisen. Jeesus selitti että himokkaat ajatukset olivat yhtä lailla syntiä kuin itse teotkin. Jeesus kehottaa "jos oikea kätesi viettelee Sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois." (Matt 5:27-30) Tätä ei pidä ymmärtää kirjaimellisesti, mutta tässä Jeesus vertauskuvallisesti opettaa miten ihmisen tulee leikata itsestään pois tekoihin viettelevät ajatukset. (Fil 4:8, Ps 119:9,11, San 5:3-4, 8, 2:18-19)
Saatana aiheuttaa kiusauksia, mutta kun ihminen kavahtaa ja torjuu ne heti, hän pysyy puhtaana. Jos taas ihminen ajattelee jatkuvasti epäpuhtaasti, hän muuttuu mieleltään sellaiseksi että mieltyy syntiin. Kestää ennenkuin mieli suistuu pyhyydestä synnintekoon, mutta pyhäkin voi alentua julkisyntiin jos ei jatkuvasti hillitse ajatuksiaan. Tämä on ihmisen koko elämän jatkuva taistelu, mutta Jumala ei ole jättänyt ihmistä oman voimansa varaan kamppailemaan. (Hes 36:26-27, Jer 31:33)
Emme voi varjeltua näkemästä mitä maailmassa tapahtuu, mutta voimme tehdä paljon että emme omasta tahdostamme joudu epäpuhtaiden asioiden kanssa tekemisiin. Voimme varjella itseämme maailman saastutukselta. (Jaak 1:27, Snl 4:23) Valitsemalla mitä katselemme televisiosta ja luemme lehdistä tai valitsemalla missä liikumme voimme auttaa itseämme pyhyyden tiellä. Kukaan ei selviä ilman ponnisteluja. Maailman huvitukset viettelevät syntiin. "Sillä niin kuin hän mielessään tekee, niin hän menettelee." (Snl 4:23)
Pyhän Hengen työn tukeminen sielussa sanoin ja teoin antaa vahvuutta ja on välttämätöntä jatkuvasti, mutta ihminen usein tahtoo vastustaa Henkeä ja joutuu viettelyksiin ja tuhoon. (Apt 7:51) Jos ihminen hylkää Pyhän Hengen, Jumala ei voi tehdä mitään ihmisen hyväksi. Jatkuva Hengen vastustaminen paaduttaa ihmisen lopullisesti, ja ihminen on kadotettu.(Luuk 12:10)
Jumalallisen armon tulee antaa puhdistaa sydän, muutoin on turha yrittää elää puhdasta elämää. "Ja voimallaan Jumala varjelee meidät uskossa, niin että saavutatte pelastuksen." "Älkää taipuko noudattamaan himoja joiden vallassa elitte ennen"(1 Piet 1:5,13,15) "Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala saattaa turmioon hänet. Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te." (1 Kor 3:17)
Jeesus Kristus kristityn esikuva näyti tien jota kristityn on seurattava. Tämä tie on kristityn iloinen etuoikeus. Voitto on mahdollinen vain kun saatamme halumme ja intohimomme Jumalan tahdon alaisiksi. Ihminen voi himoita pyhiäkin asioita synnin sijasta mm. Herran työtä sielujen pelastamiseksi. Oikeitakin intohimojen kohteita löytyy jos ajattelemme lähimmäistemme parasta ja Herran kunniaa.
Jeesus ei suostunut syntiin. Näin mekin voimme tehdä jos uskon kautta liitymme Jeesukseen ilman omia ehtojamme. Jeesuskin voitti Jumalan sanan avulla. Hän sanoi usein "Kirjoitettu on." (2 Piet 1:4, Luuk 4:8) Ihmisen ei pidä katsoa omaa heikkouttaan, vaan Jumalan voimaa jonka ihminen uskossa voi saada omakseen. (2 Tim 3:5, Room 14:4, Ef 6:10)
Jokainen on syntiä kuitenkin tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaHuumorin taju ei ole kristillisyyden ehto kuitenkaan, että pitäisi olla vaatimus ymmärtää jokaisen huumori aina.
Tärkeilevä tosikkomaisuus ja sanojen saivartelu -toisen jatkuva tarkkailu ei ole sekään kristillisyyden ehto ja mitta ja toimintojen metodinormi koskaan.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija"Kirkkoherra" sanana kuvaa hyvin uskovaisten tilanteen. Uskonlahkojen jäsenten yläpuolella määräysvaltaa käyttää kirkon herrat/papisto/pastorikunta/keskushallinnon jäsenet, joiden tarkoituksena on alistaa kirkon jäsenistö määrätyn lahkolle ominaisen kaavan mukaiseen elämään. Kyseessä on kristinuskon nimissä tapahtuva henkinen orjuutus.
- pyh.adventistit.PYH
Mielisairaalassa on niitä jotka kuvittelevat olevansa kirkkoherroja yms. Adventismi on lahkolaisuutta ja Ellen White oli mieleltään sairas tehden astraalimatkoja, nähden sapattikäskyn loistavan kirkkaimmin taivaassa ja ottavan yhteyden kuolleeseen mieheensä.
Adventismi ja jehovalaisuus on hullutusta Usasta. - muutkinonnähnyt70luvun
"Pyydän arvon herroja ja leidejä -rouvia lopettelamaan mäläjämisen 1970-1980 luvun nuorten suuseksimissioista. Minun ikä on ollut 16-30 asiayhteydessä- ja olen kuusikymppinen ukko 60-."
Itse et kuitenkaan näytä omin avuin, vaikka sitten kirkkoherrana esiintyen noita omia kullinlutkutusmäljäämisiäsi täällä palstalla lopettamaan.Olet jo iältäsi 60-kesäinen mutta järjeltäsi 13-talvinen. Sana kirkkoherra on käännösvirhe ruotsin kielen sanasa kyrkoherde. Oikeampi käännös on kirkkopaimen.
Jotkut vierastavat sanaa kirkko. Se on johdettu kreikan sanasa kyrios, joka on tapana suomentaa sanalla herra. Kyriakon tarkoittaa "herralle kuuluva". Sillä on viitattu jumalanpalvelusta varten varattuun huoneeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2823369BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62385Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2532164- 682049
- 721708
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3421342MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/251117- 651069
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231036Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola166993