Kannattaako 4,4 metriseen Yamarin moottoriveneeseen laittaa trimmilevyt. Haluaisin ajaa maltillista 10 solmun / 18 km/h vauhtia. Nyt vene on mielestäni turhan pystyssä yhden hengen kuormalla. Olen yrittänyt tasapainottaa venettä laittamalla hiekkasäkin keulaan. Tietysti trimmaan moottorin niin alas kuin mahdollista. Vene kulkee tosi hyvin kun vauhtia lisää, mutta aina se ei ole mahdollista tai tarpeellista.
Onko kokemuksia trimmilevyistä tällaiseen tarkoitukseen? Mitä suosittelet ja mikä hintaluokka olisi sopiva. Entä automaattitrimmit?
Trimmilevyt 4,5 m veneeseen. Kannattaako?
14
7162
Vastaukset
- TrimmijaKahenkilnSiika
http://www.steelkas.fi/uistelujarru-ja-trimmitaso
Tuolta kannattaa kysyä! Nyt voipi itekin huoletta uistella... - Eihaittaa2
Automaattitrimmit voivat olla hiukan yliampuvia, mutta kiinteät parantavat perän kantavuutta.
- stabili
Älä trimmaa noin pientä alusta hiekka säkeillä, vakavuus kärsii.
Onko sinulla mahdollisuus trimmata koneen kulmaa perä prutkussa alemmas (siirtää ikään kuin potkuria keulaan päin, vaihteiston kulma pienenee suhteessa veneeseen, tämä laskee keulaa)
Toinen voisi olla jatko varsi ja istut enempi keulassa...
Ja jos rahaa on ja tykkät askarrella mikään ei estä sinua ostamasta tai tekemästä trimmejä.... - busamann
Hanki kunnon vene, eli Buster. Ei tarvi trimmailla, vaan huippuunsa hiotun AHT rungon geometria toimii joka tilanteessa turvallisimmalla ja tehokkaimmalla tavalla! Buster!
- huomhox
Toinen vene on huono vastaus esitettyyn kysymykseen ja Buster on ihan samanlainen kuin Yamarin jos haluaa ajaa 5,5m veneellä 10 solmua. Ennemmin kunnollinen puoliliukuva, esimerkiksi Paro tai Rönnqvist. Kulkevat tuotakin nopeutta nostamatta keulaa.
- Hara12
Kiitos! Tuli heti kunnon vastauksia.
Buster on mainio vene, nyt alla on kuitenkin Yamarin 44 SC ja Yamaha 40 hv moottori.
Hiekkasäkki ei mielestäni ole aiheuttanut vakavuusongelmaa. Se on keulapiikissä ja aika alhaalla, veneen keskilinjassa. Moottori on trimmattu hiljaisessa, 10 solmun nopeudessa ihan alas ja kahden hengen kuormalla tämä nopeus onnistuu hyvin. Kun on yksikseen eli useimmiten keula nousee mielestäni ylös ja ottaa tuulta. Vene kiemurtelee. Lisää kaasua ja vene kulkee kuin juna.
Eihaittaa2, mitä tarkoitat kiinteillä trimmeillä? Itse olen kiinnostunut säädettävistä trimmilevyistä joilla ehkä saisi veneen keulaa alemmaksi ja jopa sivutuulen aiheuttamaa kallistumaa pois hitaalla 10 solmun nopeudella.
Kalastajamallinen, uppoumarunkoinen ja pitempi vene jossa olisi vaikka 20 hv keskimoottori toimisi ehkä näin.
TrimmijaKahenkilnSiika: Enpä ole moista ennen nähnyt! Tämä pitää tarkistaa. Peli näyttää yksinkertaiselta ja halvalta. Mutta voiko tätä säätää ajossa?
Tämä voisi olla jotain sellaista mitä olen miettinyt:
1. http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=42
2. http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=200- Ruiseri
Linkitetyssä trimmissä kerrotaan että kun toinen trimmitaso nousee niin toinen laskee. Tämä ei siis toimi halutulla tavalla, koska et pysty laskemaan kumpaakin levyä yhtäaikaa alas, jota nimenomaan tarvitset, et sivukallistuksen poistoa. Hanki siis sellaiset, jossa kumpaakin levyä voi säätää itsenäisesti. Itselläni oli aikoinaan Lencon sähkötrimmit Yamahan Big Catch 600 -veneessä, toimi hienosti, jopa liian ärhäkästi kokemattomalle. Muistaakseni 12 tuuman levyiset, tai olikohan 14". Hitaaseen ajoon tarvitaan sitten leveämmät/isommat trimmit kuin nopeaan ajoon, jotta teho riittää ajoasennon korjaukseen hitailla nopeuksilla. Pieneen veneeseen riittää varmaan 10 tai 12".
http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=43 - Ihanvaam
Kiinteä trimmi on yksinkertaisesti trimmitaso, jonko kulma on kiinteä. Käytännössä ne jatkavat pohjaa ja antavat lisää kantavuutta perään veneen liikkuessa. Lisäkantavuus vähentää nokan nousua hitaassa nopeudessa ja kallistumista tuulella.
Ratkaisu ei ole yhtä hyvä kuin säädettävä, mutta ei siinä ole myöskään liikkuvia osia eikä huollettavia kohteita.
- eikkaleikka13
Mielestäni noin pieneen veneeseen säädettävät trimmilevyt on vähän liioiteltua. Ei ehkä muuten , mutta kun ne on aika kalliita. Systeemi maksaa 1000 - 1500 euroa. Eli taitaa olla 1/4 koko veneen hinnasta? Kannattaisiko kokeilla niitä muovisia "siipiä" , jotka kiinnitetään moottorin kavitaatiolevyyn , (vai mikä se on).
- PenaPPÅ
Samaa mieltä. Säädettävät trimmilevyt tuon kokoseen veneeseen rahanhukkaa. Mutta ehdottomasti kannattaa hankkia sinne potkurin kupeeseen alumiininen "siivekäs". Tuo Steelkasin mainostama versio näyttää hyvältä...
Miksi pitää ajaa venettä nopeksilla joihin sitä ei ole tarkoitettu? Aloittaja ajaa joko neljää solmua, tai sitten yli 20 solmua. Mikä asiassa on niin vaikea ymmärtää. Aloittaja ajaa lisäksi jo nyt veneen taloudellisen nopeusalueen ulkopuolella, joten trimmilevyjen lisääminen vain nostaisi kulutusta.
- venemaakari
Näin on. Vähän sama, ku hankkisi urheiluauton vaikka ajelee pääasiassa metsäteitä pitkin...
- jatkoperä
Muista pitää trimmilevyjen kanssa mitattu kokonaispituus alle yhdeksän metrin niin vältyt verolta :)
- Yammusi
Tuo vene on rakennettu liukuva runkoiseksi veneeksi ja sillä ei ole tarkoituskaan ajaa tuota nopeutta.
Lisäksi tuohon kokoluokkaan ei ole tarkoitus asentaa trimmejä. En suosittele mitään.
Suosittelen seuraavaa:
Aja nykykokoonpanolla aikansa, älä asenna mitään ylimääräistä.
Jos tykkäät hiljaisemmasta vauhdista, ala etsiä siihen sopivaa venettä ja vaihda vene jossain vaiheessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834