Mereen pudonneen venäläisen lentokoneen putoamissyystä esitetään erilaisia arveluja. On esitetty, että tekninen vika tai turbiiniin nousuvaiheessa lentänyt lintu olisi pudottanut koneen. Nämä syyt eivät vaikuta uskottavilta, sillä kone oli aika vähän lennetty (vain 7000 tuntia) ja siinä oli kolme turbiinia. Yhden turbiinin rikkoutuminen ei vielä pudota muuten kunnossa olevaa TU-154-konetta. Putoamissyyyy on todennäköisesti venäläisten kansanluonteesta johtunut inhimillinen tekijä eli voitonpäivänjuhlinta aloitettiin koneessa liian aikaisin ja liiallisella innokkuudella.
Tämä Moskovasta lähtenyt voitonpäivänlento oli varmasti kyydissä olleiden muusikkojen mielestä aivan aivan ihana. Shampanjaa ja muita teräviä virvokkeita on varmasti ollut kabiini tulvillaan, ja heti Moskovasta nousun jälkeen kaikki lasit varmasti täytettiin ääriään myöten, ja sirmakat ja balalaikat alkoivat soida. Lentäjät todennäköisesti joutuivat työskentelemään ohjaamossa melusuojat korvilla.
Shotsissa kone teki välilaksun. Siellä koneeseen laitettiin lisää polttoainetta ja samaten viinavarastot täydennettiin. Kun Shotsista lähdettiin ilmaan kohti Aleppossa pidettävää sotilasparaatia ja voitonpäivänkonserttia, niin silloin lentäjätkin ilmeisesti aloittivat juhlinnan, jotta eivät jäisi Alepposssa jälkeen muista juhlijoista.
Koneen nousuvaiheessa perämies ehkä laittoi autopilottiin Aleppon osoitteen, mutta vahvassa nousuhumalassa ollut poliittisesti valveutunut kokenut lentokapteeni tiesi paremmin sen, että todellista voitonpäivää voidaan juhlia vain Berliinissä Hitleristä saadun voiton kunniaksi. Siksi hän todennäköisesti käänsikin nousuvaiheessa olleen koneen turbiinien reverssit päälle ja asetti autopilottiin määränpääksi Berliinin. Täydellä teholla olleiden reverssien vuoksi koneen nopeus laski akkiä liian pieneksi, ja sen surauksena kone sakkasi ja sukelsi Mustaanmereen. Sirmakat vaikenivat ja voittoviinat jäivät juomatta.
Musiikinharrastajien kannalta on suuri vahinko, että erittäin hyvin harjoitettu Puna-armeijan kuoro sukelsi liian vauhdikkaan juhlimisen seurauksena mereen kalojen ruoaksi. Joskus 70-luvulla kävin Helsingissä Messuhallissa tämän kuoron konsertissa, ja kyllähän pojat laulaa osasivat. Muutenkin ohjelma oli hiottu viimeistä piirtoa myöten valmiiksi, joten konsertin seuraminen oli suuri nautinto.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612252200045372_ul.shtml
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612252200045432_ul.shtml
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005020952.html
Voitonpäivänjuhlinta pudotti lentokoneen?
16
359
Vastaukset
Toinen teoria putoamiselle
"Interfaxin lähteen mukaan tutkijat käyvät läpi useita vaihtoehtoja onnettomuuden syiksi, joista yksi on myös se, että lintu olisi lentänyt koneen moottoriin. Myös polttoaineen laatua tutkitaan mahdollisena syynä. Terrorismin mahdollisuus on suljettu pois. Venäjän valtion sääpalvelun mukaan sääolosuhteet olivat normaalit."
Venäläislähteissä epäillään lento-onnettomuuden mahdolliseksi syyksi myös polttoaineen huonoa laatua. Tämä tuntuu hyvin ontuvalta selitykseltä suuressa öljyntuottajamaassa.
Kone on kuitenkin saattanut pudota väärän polttoaineen takia. On täysin mahdollista, että välilaskupaikassa lentokenttähenkilökuntakin on ollut niin juovuksissa Aleppossa saavutetun voiton innoittamana, että lentokoneeseen tankattiinkin dieselsukellusveneen tai panssarivaunun polttoainetta. Voitonpäivän juhlintaa ei kannattaisi Venäjälläkään aloittaa liian aikaisin.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612272200045525_ul.shtml- SeAvarakatseinen
Suht´selvä lentoperämies raportoi viimeiseksi sannoikseen koneen kapteenille:
"Komentaja, me putoamme!" - venäläiskoneen turman syynä saattoi olla kapteenin virhe
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612282200046154_ul.shtml
EvakkoPoika ollut kärpäsenä sen pudonneen Tu-154 koneen ohjaamossa, kun tietää täsmällisesti mitä tapahtui:
..... "mutta vahvassa nousuhumalassa ollut poliittisesti valveutunut kokenut lentokapteeni tiesi paremmin sen, että todellista voitonpäivää voidaan juhlia vain Berliinissä Hitleristä saadun voiton kunniaksi. Siksi hän todennäköisesti käänsikin nousuvaiheessa olleen koneen turbiinien reverssit päälle ja asetti autopilottiin määränpääksi Berliinin. Täydellä teholla olleiden reverssien vuoksi koneen nopeus laski akkiä liian pieneksi, ja sen surauksena kone sakkasi ja sukelsi Mustaanmereen. Sirmakat vaikenivat ja voittoviinat jäivät juomatta."
Venäläistutkijat saivat selville mustan laatikon tiedoista, että siipien laipat olivat "jarrutus-asennossa". Pakki ja jarrulaipat ja tietenkin laskutelineet ulkona, niin mitenkäs Se venäläinen = neuvostoliittolainenkaan "huippukone" silloin lentää?
EvakkoPoika oli taas ajan hermolla! M.O.T.
Mitenkähän sirmakat nyt uuden vuoden kunniaksi NYT soivat?Jälleen ennustin oikein
Ennustin jälleen oikein venäläiskoneen mereensyöksyn syyn. Syy oli tosiaan se, että perämies ohjasi konetta toisella siivekkeellä Aleppoon, mutta kapteeni yritti toista siivekettä kääntämällä saada koneen Berliiniin. Kun näin menetellään, niin kone menettää liikaa nopeuttaan ja seurauksena on sakkaus ja putoaminen. Näin pääsi nyt käymään, koska ohjaamossa oltiin vähän maistissa ja liikaa voitonpäivätunnelmissa.
Pietarin Trollitehtaan väki varmasti ihmettelee sitä, kuinka hyvin minä osaan aina selittää venäläiskoneiden putoamissyyt. Karjalanpalautusryhmässämme on yksi eläkkeellä oleva Finnairin pilotti, ja hän kertoo meille heti todellisen syyn venäläiskoneiden putoamiseen. Nytkin sain heti oikean tiedon tältä kokeneelta lentäjämieheltä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612282200046382_ul.shtml- perästäkuuluu
Viestisi ilmoitettu Suomi24:n ylläpidolle ja nettipoliisille.
- Llkjbb
Syy putoamiseen oli, että kapteeni otti flapsit liian aikaisin "sileiksi", jolloin siivet eivät enää kantaneet.
- Bror-Erik1974odin
Venäjällä vietettävä uudenvuodenjuhla on saanut evakkopojan ja -paran
aivan suunniltaan potkukiukuttelemaan lahjojensa vähyyden takia. :) Eiks je?Bror-Erik huono ennustaja
Kyllä sotahullua Staputleria ihaileva Bror-Erik on sitten huono ennustaja. Ihan pokkana tämä parantumaton trollikirjoittaja väittää, että lahjojen vähäisyyden vuoksi olisin alkanut kiukuttelemaan palstalla, mutta tämähän on aivan virheellinen väite. Minä sain Joulupukilta riittävästi lahjoja ja vielä hyvinkin sopivia sellaisia. Kaikki lahjapaketit sisälsivät laadukasta XO-konjakkia, joten eipä ole meikäläisellä mitään valittamista.
Eilen naukkailin vuodenvaihteen kunniaksi ihan sopivasti konjakkia, ja nytkin konjakki/kahvihetki on taas tiedossa, koska vaimo käynnisti äsken kahvipannun. Minkälainen kahvihetki Bror-Erikiä odottaa nyt Pietarissa? Onkohan XO-konjakkia luvassa yhtä paljon kuin minulla?Viina pudotti koneen?
Pudonneen venäläiskoneen mustatlaatikot on varmasti jo moneen kertaan tutkittu, mutta todellista syytä ei viitsitä kertoa maailmalle. Siperiassa kuolleet köyhät juopot joivat myrkyllistä viinaa, mutta Mustaanmereen pudonneen koneen turmioksi koitui liian hyvä viina. Ryyppäminen aloitettiin liian aikaisin, ja nautittu alkoholimäärä oli liian suuri, jotta kone olisi pysynyt vakaasti ilmassa.- Näyttöä
EvakkoPoika kirjoitti:
Viina pudotti koneen?
Pudonneen venäläiskoneen mustatlaatikot on varmasti jo moneen kertaan tutkittu, mutta todellista syytä ei viitsitä kertoa maailmalle. Siperiassa kuolleet köyhät juopot joivat myrkyllistä viinaa, mutta Mustaanmereen pudonneen koneen turmioksi koitui liian hyvä viina. Ryyppäminen aloitettiin liian aikaisin, ja nautittu alkoholimäärä oli liian suuri, jotta kone olisi pysynyt vakaasti ilmassa.Olisiko jotain todisteita asiasta?
Näyttöä kirjoitti:
Olisiko jotain todisteita asiasta?
Arvioni oli oikea
Nyt on sitten tullut vahvistus sihen, että liian aikaisin aloitettu ryyppääminen pudotti lentokoneen. Venäläiset eivät näytä ollenkaan paheksuvat humaltunutta lentokapteenia, vaan tutkijalautakunta on käyttänyt todella runollista kieltä kuvatessaan kapteenin päihtymystilaa. Venäläisillä näyttää olevan erityissuhde vodkaan ja juopotteluun ylensä.
" Onnettomuustutkintaryhmän mukaan syynä kapteenin käytökseen saattoi olla sekava stressitila ja pimeys. Koneen nousun aikana pimeällä ja meren yläpuolella kapteenilla saattoi mennä korkeusvaisto sekaisin, sillä hän ei nähnyt horisonttia ja tähdet olivat samaan aikaan sekä koneen ylä- että alapuolella heijastuen merenpinnasta.
Kapteeni saattoi kuvitella nousevansa, vaikka kone koko ajan menetti korkeutta. Hän ei ilmeisesti luottanut koneen tekniikkaan, vaan toimi vaistonsa varassa.
Kapteeni oli kovan stressin alla, sillä koneen lähtö oli monta tuntia myöhässä ja lisäksi kapteenin piti edellisen laskeutumisen yhteydessä toteuttaa varsin haastava laskeutuminen huonoissa sääolosuhteissa eri lentokentälle kuin oli alun perin suunniteltu.
Parhaillaan tutkitaan myös, kuinka väsynyt kapteeni mahdollisesti oli turmahetkellä ja oliko miehistölle annettu tarpeeksi lepoaikaa lentojen välillä. "
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201703172200087643_ul.shtml- AY.ukko
EvakkoPoika kirjoitti:
Arvioni oli oikea
Nyt on sitten tullut vahvistus sihen, että liian aikaisin aloitettu ryyppääminen pudotti lentokoneen. Venäläiset eivät näytä ollenkaan paheksuvat humaltunutta lentokapteenia, vaan tutkijalautakunta on käyttänyt todella runollista kieltä kuvatessaan kapteenin päihtymystilaa. Venäläisillä näyttää olevan erityissuhde vodkaan ja juopotteluun ylensä.
" Onnettomuustutkintaryhmän mukaan syynä kapteenin käytökseen saattoi olla sekava stressitila ja pimeys. Koneen nousun aikana pimeällä ja meren yläpuolella kapteenilla saattoi mennä korkeusvaisto sekaisin, sillä hän ei nähnyt horisonttia ja tähdet olivat samaan aikaan sekä koneen ylä- että alapuolella heijastuen merenpinnasta.
Kapteeni saattoi kuvitella nousevansa, vaikka kone koko ajan menetti korkeutta. Hän ei ilmeisesti luottanut koneen tekniikkaan, vaan toimi vaistonsa varassa.
Kapteeni oli kovan stressin alla, sillä koneen lähtö oli monta tuntia myöhässä ja lisäksi kapteenin piti edellisen laskeutumisen yhteydessä toteuttaa varsin haastava laskeutuminen huonoissa sääolosuhteissa eri lentokentälle kuin oli alun perin suunniteltu.
Parhaillaan tutkitaan myös, kuinka väsynyt kapteeni mahdollisesti oli turmahetkellä ja oliko miehistölle annettu tarpeeksi lepoaikaa lentojen välillä. "
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201703172200087643_ul.shtmlOnko venäläisessä kulttuurissa edelleen se toimintatapa, ettei esim. koneen perämies eli toinen lentäjä voi kyseenalaistaa kapteenin touhuja ja puuttua vääriin valintoihin.
- SeAvarakatseinen
Varmaan riippuu siitä, onko jompikumpi puolueen jäsen?
Näissä "kehittyvissä" maissa on nokkimisjärjestys tärkeää! Muistan lukeneeni TM:ssa jutun espanjalaisesta "yhteistyöstä" koneen ohjaamossa.
Kapteeni suhtautui vieressä istuvaan perämieheen niin kuin viereisellä tuolilla olisi kupillinen kissanpaskaa.
Kokemuksieni mukaan esim "arkkitehti" (Se sen ryhmän kyttä) suhtautui ryhmänsä tulkkeihin ja sihteereihin em. tavalla.
Hyi Saatana, että olikin vanha ja rumannäköinen R Y S S Ä - ämmä! Missähän viipyvät onnittelut?
Kumma juttu, että Pietarin trollitehtaan ammattikirjoittajat eivät vielä ole onnitelleet minua siitä syystä, että osasin jo 25.12.2016 antaa oikean selityksen venäläisen lentokoneen putoamissyystä. Me kokeneet evakot osaamme tulkita aina oikein Venäjällä tapahtuneita juttuja.
Me evakot osaamme myös katsella tulevaisuuteen. Kun sotahullun Staputlerin touhuja seurailee, niin voi tulla vain siihen tulokseen, että Karjala saadaan pian tyhjänä takaisin. Pitää taas ottaa ryypyt tämän asian kunniaksi.Tyhmiä vieritysviestejä
Pietarin trollitehtaalla alkaa olla jo paukut lopussa. Pojat eivät millään pysty jatkamaan keskustelua venäläisen lentokoneen putoamisesta kapteenin juopottelun takia, vaan yrittävät väkisin vääntää täysin järjettömän vieritysviestejä meistä viisaista ja ymmärtäväisistä evakoista. Trollitehtaalla tyhmyys esiintyy aina tiivistetyssä muodossa.Taas väännettiin rautalangasta
Koska Pietarin trollitehtaan väki on täydellisesti vaiennut tästä lentokonejutusta, niin tulkitsen asian niin, että ammattikirjoittajat myöntävät minun olleen oikeassa. Kyllä trollitehtaan väkikin saadaan hiljaiseksi, kun asia väännetään heille ihan rautalangasta. Nytkin tämä onnistui erinomaisesti. Ei trollitehdas pärjää meille evakoille.Voitonpäivää juhlitaan jälleen
Venäjän tilanne on nyt sellainen, että voitonpäivää päästään taas kohta juhlimaan. Tällä kerralla tullaan juhlimaan vallankumouksellisten voittoa, kun he onnistuvat suistamaan Venäjän korruptoituneen johtoportaan vallasta. Medvedev lähtee ensiksi, ja sitten sotahullu Staputler saa kyytiä. Toivottavasti lentokone ei taas putoa matkalla Siperiaan.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/venalaisnuoriso-ryntasi-kaduille---alkoiko-medvedevin-lahtolaskenta/w4fzi5MR
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663215
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272263Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t271730Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161401- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281240Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157