Toisten tuomitsemisesta

Yksi-usko

On niin helppo tuomita toinen ihminen, mutta mitä Raamattu sanoo?

Matt. 7:1-2
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.".

6

91

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo on yksi johdonmukaisimmin läpikäyvistä opetuksista, kun lukee kaiken, mitä evankeliumeissa kerrotaan Jeesuksen sanoneen.

Jos ihminen haluaa olla tai on mielestään kristitty, on syytä suhtautua vakavasti toisten tuomitsemiseen.

Tähän kohtaan on eräillä keskustelijoilla ollut tapana lainata raamatunpaikat, joissa Jeesus kaataa rahanvaihtajien pöydät ja sitten se, jossa hän sanoo: "Te kyykäärmeen sikiöt…"

8-D

• kerettiläinen-

V.aari on sitten hyvä ja kertoo, miten voi kertoa eriävän näkemyksensä toisille niin, ettei se ole jonkun mielestä tuomitsemista? Kiitos!

• kerettiläinen- kirjoitti:

V.aari on sitten hyvä ja kertoo, miten voi kertoa eriävän näkemyksensä toisille niin, ettei se ole jonkun mielestä tuomitsemista? Kiitos!

Vaikkapa voisi aloittaa "minun mielestäni" tai "olen tuosta eri mieltä".

Tuomitseminen on eri asia kuin eri mieltä oleminen.

• kerettiläinen-
        v.aari kirjoitti:

Vaikkapa voisi aloittaa "minun mielestäni" tai "olen tuosta eri mieltä".

Tuomitseminen on eri asia kuin eri mieltä oleminen.

No jos en ole muistanut mainita sitä joka ikisessä kirjoituksessani, niin AIVAN KAIKKEEN, mitä olen kirjoittanut voi liittää tämän "minun mielestäni" tai "olen tuosta eri mieltä".

Ja mitä tulee noihin raamatullisiin näkemyksiini, niin kritiikkini kohdistuu lähinnä tuohon "Jumalaa edustavaan" seurakuntaORGANISAATIOON, jota hyvin usein kirkoksi kutsutaan (voi olla myös järjestö tai yhdistys), mutta ihmiset mieltävät sen yleensä heidän henkilökohtaiseksi arvostelemisekseen ja tuomitsemisekseen.

Ja noilla lainauksilla Jeesuksen "pöytien kaatamisesta" ja fariseusten nimittämisestä "kyykäärmeen sikiöksi" halusin vain osoittaa, ettei se "rauhassa kaikkien kanssa eläminen" Raamatunkaan mukaan tarkoita sitä, ettei mistään voisi sanoa mitään sellaista, mikä voisi pahoittaa jonkun mielen ja että pitäisi aina vaan hymistellä ja nyökytellä kaikkien kanssa.

Minä en ole sentään kaatanut kenenkään pöytiä, enkä nimittänyt ketään kyykäärmeen sikiöiksi.

Jos ihmiset ymmärtävät "rauhan" ja " yksimielisyyden" tällaiseksi, niin voivat sitten muuttaa Pohjois-Koreaan tai liittyä Jehovan todistajiin...näissä vallitsee "rauha" ja "yksimielisyys kaikkien kesken"...

Tätä yksimielisyyttä kai tämä nykyinen ekumeeninen kristillisyyskin tavoittelee ja se näyttää miellyttävän myös uskomattomiakin...

• kerettiläinen- kirjoitti:

No jos en ole muistanut mainita sitä joka ikisessä kirjoituksessani, niin AIVAN KAIKKEEN, mitä olen kirjoittanut voi liittää tämän "minun mielestäni" tai "olen tuosta eri mieltä".

Ja mitä tulee noihin raamatullisiin näkemyksiini, niin kritiikkini kohdistuu lähinnä tuohon "Jumalaa edustavaan" seurakuntaORGANISAATIOON, jota hyvin usein kirkoksi kutsutaan (voi olla myös järjestö tai yhdistys), mutta ihmiset mieltävät sen yleensä heidän henkilökohtaiseksi arvostelemisekseen ja tuomitsemisekseen.

Ja noilla lainauksilla Jeesuksen "pöytien kaatamisesta" ja fariseusten nimittämisestä "kyykäärmeen sikiöksi" halusin vain osoittaa, ettei se "rauhassa kaikkien kanssa eläminen" Raamatunkaan mukaan tarkoita sitä, ettei mistään voisi sanoa mitään sellaista, mikä voisi pahoittaa jonkun mielen ja että pitäisi aina vaan hymistellä ja nyökytellä kaikkien kanssa.

Minä en ole sentään kaatanut kenenkään pöytiä, enkä nimittänyt ketään kyykäärmeen sikiöiksi.

Jos ihmiset ymmärtävät "rauhan" ja " yksimielisyyden" tällaiseksi, niin voivat sitten muuttaa Pohjois-Koreaan tai liittyä Jehovan todistajiin...näissä vallitsee "rauha" ja "yksimielisyys kaikkien kesken"...

Tätä yksimielisyyttä kai tämä nykyinen ekumeeninen kristillisyyskin tavoittelee ja se näyttää miellyttävän myös uskomattomiakin...

Et sinä minun havaintoni mukaan ole mikään tuomitsija täällä ollutkaan.

Oma mielipide tietenkin saa ja pitääkin olla. Jos kaikki ovat samaa mieltä, keskustelusta ei tule mitään.

Ja sitten on olemassa tuomitsemista, jota tehdään työn puolesta. Toiset tuomarit tuomitsevat rangaistuksia rikoksista ja toiset taas pelikatkoja ja vapaapotkuja. Tuskinpa Jeesuksen opetus "älkää tuomitko" koskee näitäkään.

Kysymys siitä, minkälainen tuomitseminen ei kuulu meille ihmisille, on ihan hyvä kysymys. Sitä kannattaa pohtia enemmän kuin vain nopeasti heitetyn kommentin verran.

• Yksi-usko
        kerettiläinen- kirjoitti:

Jokaisella on oikeus sanoa oma mielipiteensä. Jos kirkko opettaa Raamatun vastaisesti, niin mielestäni on hyvä tuoda se esille. On hyvä kuitenkin muistaa, että kirkko ei kuitenkaan pelasta ketään. Jokainen pelastuu oman uskonsa mukaan. Sen tähden on niin tärkeää lukea itse Raamattua ja rukoilla Pyhän Hengen viisautta sen ymmärtämiseksi.

Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä uskovat saattavat tuomita toisia ihmisiä kovin kevyesti. Saatetaan iloisin mielin tuomita lähimmäinen helvettiin. Olisi hyvä tiedostaa, että itsekin on täysin armon varassa eikä siinä ole mitään kerskaamista, vaikka kuinka eläisi hyvää elämää. Meidän hyvät teot eivät meitä pelasta vaan Jeesuksen kertakaikkinen uhri meidän syntiemme tähden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 191
      2119
    2. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      99
      1561
    3. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      114
      1053
    4. Realistisesti

Miten toivoisit, että asiat etenisivät hänen kanssaan? Kuka tekisi mitä?
      Ikävä
      106
      960
    5. Olen osastolla

Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.
      Ikävä
      70
      847
    6. Miksi et edistä asiaa...

Kaivattusi suhteen??
      Ikävä
      53
      702
    7. Minkälaista ajattelisit elämänne olevan

jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä?
      Ikävä
      61
      692
    8. Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt

En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si
      Ikävä
      42
      682
    9. millaiset hiukset

kaivatullasi on? :)
      Ikävä
      27
      615
    10. Sinulle nainen

Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M
      Ikävä
      78
      614
    Aihe