inlägg hur onödigt,fultspråk som ingen använder,nästan utdött, vårt finlandssvenska modersmål är.
För oss som hört det språket redan i mammas mage är det världens vackraste och bästa språk.
Vi är hundratusentals människor som använder det språket alla dagar,på jobbet,med familjen,vänner och grannar,i vardagen helt enkelt.
Ett mycket levande språk som nog överlever länge ännu,trots önskningar om utrotning.
Jag måste protestera, här är nu inlägg efter
25
194
Vastaukset 25
- eikatoa_
Ei ruotsin kielellä mitään hätää tässä maassa ole. Tavalliset ihmiset sitä ylläpitävät, juuri näin. Ei ruotsin kieli katoa, vaikka sen "virallinen status" alenisi tms.
Kielten puhujat ylläpitävät aina kieltä parhaiten. Paras esimerkki tästä on ehkä romanikielen säilyminen Suomessa. Puhujia on parhaimmillaankin ollut vain muutama tuhat, ja silti ovat tiukasti pitäneet kielestään kiinni.- vitunhurri
Desto mera man blir hånad och spottad på desto viktigare blir ens identitet och modersmål.
- suomfin
Tällä palstalla jatkuvasti vähemmistöä, ja vähemmistökieltä haukkuvat saisivat hävetä lapsellista käytöstään, kuinka ne kehtaa? Surkeeta touhua.
- sanningen
Hur täcks de,men nog täcks de!
- oikeestialltså
sanningen kirjoitti:
Hur täcks de,men nog täcks de!
Kuinka te kehtaatte?
Ja kyllähän te kehtaatte! - ganskatorftigt
Vissas liv kretsar runt pakkoruotsi och skymfande av svenskspråkiga.
- äldrevård
När jag sköter om mina åldringar som endast tala svenska då anser jag att det är livsviktigt att jag kan göra det på deras modersmål.Det är de värda,de har varit och byggt upp Finland till det fria nordiska landet som vi har lyckan att leva och bo i.
- tvåhemspråk
Just det,sida vid sida med den finskspråkiga befolkningen.
- fortsättning
Jag har mina barnbarn på julbesök och det är jätteroligt att läsa samma sagor och böcker på svenska som jag gjorde åt deras föräldrar.
- vadedhär
Skräpkastning visar bara ens intelligensnivå.
- OutoaKäytöstä
Vaikea ymmärtää miksi pitää ylipäänsä inhota jotain kieltä ja ilmaista tämä netissä, kun totuus on, että esim. juuri pakkoruotsi tai ruotsin kieli ylipäänsä ei edes kys. henkilöitä kosketa eikä taatusti häiritse jokapäiväisessä elämässä!
"juuri pakkoruotsi tai ruotsin kieli ylipäänsä ei edes kys. henkilöitä kosketa eikä taatusti häiritse jokapäiväisessä elämässä! "
pakkoruotsittomuus se vasta vähän häiritseekin.
- juoppokepulainen2
Ruotsalaiset svedupellet kuulivat ruotsia äidin mahalaukussa
ja
siksi heille kasvoi häntäluu
kun korvat olivat mahassa- hjärntvätt
Fennobabysarna hör väl bara "pois pakkorruotsi "?
- skolplikt
Att prata om att göra svenskundervisning frivilligt är att ifrågasätta skolplikten
- SFPPopulism
SFP behöver en yttre fiende för att hålla ihop det spretiga partiet och då gäller det att hålla liv i språkstriden.
- slutanu
Att spamma är förbjudet, är du en fanatikern?
- kopierat
Suomessa sivistyneisyyden mittarina toimii ruotsin kielen hallinta. Joka muuta väittää on sivistymätön houkka.
Suomi on ruotsalainen. - näinpäin
Jap!
- csam
Fenno skriver sin dynga tex. om A-M Henrikssons utseende, och sen gråter när moderatorn ta bort såna sjuka dynga.
- 228w
Man behöver inte gilla någon politiker men att hålla på med skymfande och kränkande inlägg om människors utseende hör inte till nomala människors beteende.
- opeoowireoiro
228w kirjoitti:
Man behöver inte gilla någon politiker men att hålla på med skymfande och kränkande inlägg om människors utseende hör inte till nomala människors beteende.
eikä varsinkaan keski-ikäisten käytökseen
- mutoikeesti
opeoowireoiro kirjoitti:
eikä varsinkaan keski-ikäisten käytökseen
Yksi vanha ukko kutsuu itseään "lukiolaislikkoja" nimellä. Aika naurettavaa.
- sjukt
Skumma gubben är han.
"nästan utdött, vårt finlandssvenska modersmål är."
nästän pois, ja kaikki hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1561182
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.301149Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s47993- 49887
- 65801
Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?49767Miten yksi ihminen
Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,37666Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?71654- 37619
- 76607