Jag måste protestera, här är nu inlägg efter

stoltsvenskspråkig

inlägg hur onödigt,fultspråk som ingen använder,nästan utdött, vårt finlandssvenska modersmål är.
För oss som hört det språket redan i mammas mage är det världens vackraste och bästa språk.
Vi är hundratusentals människor som använder det språket alla dagar,på jobbet,med familjen,vänner och grannar,i vardagen helt enkelt.
Ett mycket levande språk som nog överlever länge ännu,trots önskningar om utrotning.

25

194

Vastaukset 25

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikatoa_

Ei ruotsin kielellä mitään hätää tässä maassa ole. Tavalliset ihmiset sitä ylläpitävät, juuri näin. Ei ruotsin kieli katoa, vaikka sen "virallinen status" alenisi tms.

Kielten puhujat ylläpitävät aina kieltä parhaiten. Paras esimerkki tästä on ehkä romanikielen säilyminen Suomessa. Puhujia on parhaimmillaankin ollut vain muutama tuhat, ja silti ovat tiukasti pitäneet kielestään kiinni.

• vitunhurri

Desto mera man blir hånad och spottad på desto viktigare blir ens identitet och modersmål.

• suomfin

Tällä palstalla jatkuvasti vähemmistöä, ja vähemmistökieltä haukkuvat saisivat hävetä lapsellista käytöstään, kuinka ne kehtaa? Surkeeta touhua.

• sanningen

Hur täcks de,men nog täcks de!

• oikeestialltså
        sanningen kirjoitti:

Hur täcks de,men nog täcks de!

Kuinka te kehtaatte?
        Ja kyllähän te kehtaatte!

• ganskatorftigt

Vissas liv kretsar runt pakkoruotsi och skymfande av svenskspråkiga.

• äldrevård

När jag sköter om mina åldringar som endast tala svenska då anser jag att det är livsviktigt att jag kan göra det på deras modersmål.Det är de värda,de har varit och byggt upp Finland till det fria nordiska landet som vi har lyckan att leva och bo i.

• tvåhemspråk

Just det,sida vid sida med den finskspråkiga befolkningen.

• fortsättning

Jag har mina barnbarn på julbesök och det är jätteroligt att läsa samma sagor och böcker på svenska som jag gjorde åt deras föräldrar.

• vadedhär

Skräpkastning visar bara ens intelligensnivå.

• OutoaKäytöstä

Vaikea ymmärtää miksi pitää ylipäänsä inhota jotain kieltä ja ilmaista tämä netissä, kun totuus on, että esim. juuri pakkoruotsi tai ruotsin kieli ylipäänsä ei edes kys. henkilöitä kosketa eikä taatusti häiritse jokapäiväisessä elämässä!

• "juuri pakkoruotsi tai ruotsin kieli ylipäänsä ei edes kys. henkilöitä kosketa eikä taatusti häiritse jokapäiväisessä elämässä! "

pakkoruotsittomuus se vasta vähän häiritseekin.

• juoppokepulainen2

Ruotsalaiset svedupellet kuulivat ruotsia äidin mahalaukussa
      ja
      siksi heille kasvoi häntäluu

kun korvat olivat mahassa

• hjärntvätt

Fennobabysarna hör väl bara "pois pakkorruotsi "?

• skolplikt

Att prata om att göra svenskundervisning frivilligt är att ifrågasätta skolplikten

• SFPPopulism

SFP behöver en yttre fiende för att hålla ihop det spretiga partiet och då gäller det att hålla liv i språkstriden.

• slutanu

Att spamma är förbjudet, är du en fanatikern?

• kopierat

Suomessa sivistyneisyyden mittarina toimii ruotsin kielen hallinta. Joka muuta väittää on sivistymätön houkka.

Suomi on ruotsalainen.

• näinpäin

Jap!

• csam

Fenno skriver sin dynga tex. om A-M Henrikssons utseende, och sen gråter när moderatorn ta bort såna sjuka dynga.

• 228w

Man behöver inte gilla någon politiker men att hålla på med skymfande och kränkande inlägg om människors utseende hör inte till nomala människors beteende.

• opeoowireoiro
        228w kirjoitti:

Man behöver inte gilla någon politiker men att hålla på med skymfande och kränkande inlägg om människors utseende hör inte till nomala människors beteende.

eikä varsinkaan keski-ikäisten käytökseen

• mutoikeesti
        opeoowireoiro kirjoitti:

eikä varsinkaan keski-ikäisten käytökseen

Yksi vanha ukko kutsuu itseään "lukiolaislikkoja" nimellä. Aika naurettavaa.

• sjukt

Skumma gubben är han.

• "nästan utdött, vårt finlandssvenska modersmål är."

nästän pois, ja kaikki hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      156
      1182
    2. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      30
      1149
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      47
      993
    4. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      49
      887
    5. Onko kaivattusi älykäs

vai onko helposti vedätettävissä
      Ikävä
      65
      801
    6. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      49
      767
    7. Miten yksi ihminen

Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,
      Ikävä
      37
      666
    8. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      71
      654
    9. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      37
      619
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      76