syyhypunkin jälkeinen kutina vai mitä tämä on?

kysyjää

Minulla oli elokuun lopulla syyhypunkki-infektio. Punkki tuli alakouluikäisen poikani yökyläreissulta. Lasteni lisäksi punkki levisi mm. isovanhempiin ja ex-puolison uuteen perheeseen ja hänen vanhempiin. Teimme kaikki nix-voitelun kolmeen kertaan, ja taatusti kaiken muun (vaatteiden pesut, pakatukset jne.) jopa liioitellen.

Minusta ei kutina koskaan lähtenyt. Minulla on aivan hirveä kutina vieläkin, samoin isälläni ja äidilläni. Itse olen käynyt ihotautien polillakin, ja lääkärien (3 kpl) mukaan minulla tuskin on syyhypunkkia, kun iho on niin siisti, huolimatta siitä, että kutina on juuri syyhypunkille tyypillisillä alueilla genitaaleja lukuun ottamatta. Diagnoosina on syyhyn jälkitia. Verikokeista ei löydy mitään vikaa, ja niitähän on otettu kymmeniä erilaisia. Senkka ja crp mm. ovat minimissä. Keliakit ym. on poissuljettu. Tätä kutinaa ei esiinny yhdelläkään lapsistani, eikä kellään muullakaan tässä lähipiirissä. Osa lapsista on jopa nukkunut samassa sängyssä kuin minä.

Syön allergialääkkeitä ja käytän laimeaa kortisonivoidetta, lääkärin määräyksestä, mutta kun tämä vaan pahenee.. En meinaa saada öisin nukuttua enää.

Kaipaan kokemusperäistä tietoa, että voiko tosiaan syyhyn jälkitila kestää kuukausia. Itse epäilen, että minulla on vieläki on syyhypunkki, vaikkei se kaikkiin ole enää tarttunutkaan.. Ilmestyyhän kutiseville alueille aina punaisia näppylöitä, mutta ei käytävämäisiä. Muistan kyllä, millaisia ne olivat syyhyn aikana. Lääkärit kyllä ovat nähneet näpyt.

Jäi toisaalta vaivaamaan, että olikohan meillä varmasti syyhypunkki alun perinkään. Diagnoosin teki vahvoin oletuksin yleislääkäri pienestä vauvasta.

4

5392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annea111

Täällä ihan sama homma.syyhytartunta hoidettiin elokuussa.itselläni se kerkes mennä tosi pahaksi ennenkuin sain diagnoosin.kutina oli ihan sietämättömän hirveetä.nix hoitojen jälkeen syyhyn oireet katosi mutta kutina jäi..iho on muutenkin ihan erilainen kuin ennen syyhyä. Olen käyttänyt jos millaisia rasvoja.kortisonia ja muita.auttaa hetkittäin mutta ei ole missäänvaiheessa kutina kokonaan loppunut. Itse oletan että se nix voide kuivatti/ärsytti ihoa niin paljon että se yrittää nyt toipua siitä.itsellä suvussa atooppista ihoa niin oletan senkin vaikuttavan..ajattelin kokeilla vielä bebanthenin anti exem voiteen joka on tarkoitettu juuri kutiavalle iholle.jospa se auttais..

• kysyjää

Ilmeisesti elokuussa oli jokin hankala tapaus liikkeellä. Minun suvussani ei ole kellään atooppista ihoa, eikä autoimmuunisairauksia. Kaikki voiteet, mukaan luettuna Bepanthen Anti-Exam auttavat jokseenkin, mutta kutina ei katoa täysin millään. Antihistamiinit ovat lähes tehottomia, mutta Ataraxilla saan edes nukuttua.

Verikokeiden perusteella olen tosiaan terve kuin pukki. Muutenkin olen normaalipainoinen perusterve 34-vuotias mies. Englanninkielisiä sivuja kun kattoo, niin ei syyhyn jälkitilan pitäisi kuukausia kestää.

• Annea111

Itse sain tartunnan ystävältä joka sai syyhyn ulkomailta.en sitten tiedä vaikuttiko rajuuteen se vai diagnoosin pitkittyminen.luin myös eräästä henkilöstä jolla iho oli oireillut vuoden verran syyhyn jälkeen vaikka syyhy oli poissa. liekkö joillakin sitten herkempi iho just tuolle nix voiteelle. sehän on melkoista myrkkyä.mm formaldehydiä sisältää..ei auta ku ootella kutisemattomampia päiviä ja koittaa rasvailla.

• Anonyymi

Itellä tää nytten jälkikutina kestäny pari kuukautta kaikki maailman allergia lääkkeet ja rasvoja laidasta laitaan mutta ei meinaa parantua millään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2534
    2. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      77
      2326
    3. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      66
      2313
    4. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      20
      2012
    5. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      84
      1759
    6. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      7
      1539
    7. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      30
      1378
    8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      16
      1261
    9. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      4
      1103
    10. Se on siinä

Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna
      Lappajärvi
      32
      947
    Aihe