syyhypunkin jälkeinen kutina vai mitä tämä on?

kysyjää

Minulla oli elokuun lopulla syyhypunkki-infektio. Punkki tuli alakouluikäisen poikani yökyläreissulta. Lasteni lisäksi punkki levisi mm. isovanhempiin ja ex-puolison uuteen perheeseen ja hänen vanhempiin. Teimme kaikki nix-voitelun kolmeen kertaan, ja taatusti kaiken muun (vaatteiden pesut, pakatukset jne.) jopa liioitellen.

Minusta ei kutina koskaan lähtenyt. Minulla on aivan hirveä kutina vieläkin, samoin isälläni ja äidilläni. Itse olen käynyt ihotautien polillakin, ja lääkärien (3 kpl) mukaan minulla tuskin on syyhypunkkia, kun iho on niin siisti, huolimatta siitä, että kutina on juuri syyhypunkille tyypillisillä alueilla genitaaleja lukuun ottamatta. Diagnoosina on syyhyn jälkitia. Verikokeista ei löydy mitään vikaa, ja niitähän on otettu kymmeniä erilaisia. Senkka ja crp mm. ovat minimissä. Keliakit ym. on poissuljettu. Tätä kutinaa ei esiinny yhdelläkään lapsistani, eikä kellään muullakaan tässä lähipiirissä. Osa lapsista on jopa nukkunut samassa sängyssä kuin minä.

Syön allergialääkkeitä ja käytän laimeaa kortisonivoidetta, lääkärin määräyksestä, mutta kun tämä vaan pahenee.. En meinaa saada öisin nukuttua enää.

Kaipaan kokemusperäistä tietoa, että voiko tosiaan syyhyn jälkitila kestää kuukausia. Itse epäilen, että minulla on vieläki on syyhypunkki, vaikkei se kaikkiin ole enää tarttunutkaan.. Ilmestyyhän kutiseville alueille aina punaisia näppylöitä, mutta ei käytävämäisiä. Muistan kyllä, millaisia ne olivat syyhyn aikana. Lääkärit kyllä ovat nähneet näpyt.

Jäi toisaalta vaivaamaan, että olikohan meillä varmasti syyhypunkki alun perinkään. Diagnoosin teki vahvoin oletuksin yleislääkäri pienestä vauvasta.

4

4756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annea111

Täällä ihan sama homma.syyhytartunta hoidettiin elokuussa.itselläni se kerkes mennä tosi pahaksi ennenkuin sain diagnoosin.kutina oli ihan sietämättömän hirveetä.nix hoitojen jälkeen syyhyn oireet katosi mutta kutina jäi..iho on muutenkin ihan erilainen kuin ennen syyhyä. Olen käyttänyt jos millaisia rasvoja.kortisonia ja muita.auttaa hetkittäin mutta ei ole missäänvaiheessa kutina kokonaan loppunut. Itse oletan että se nix voide kuivatti/ärsytti ihoa niin paljon että se yrittää nyt toipua siitä.itsellä suvussa atooppista ihoa niin oletan senkin vaikuttavan..ajattelin kokeilla vielä bebanthenin anti exem voiteen joka on tarkoitettu juuri kutiavalle iholle.jospa se auttais..

• kysyjää

Ilmeisesti elokuussa oli jokin hankala tapaus liikkeellä. Minun suvussani ei ole kellään atooppista ihoa, eikä autoimmuunisairauksia. Kaikki voiteet, mukaan luettuna Bepanthen Anti-Exam auttavat jokseenkin, mutta kutina ei katoa täysin millään. Antihistamiinit ovat lähes tehottomia, mutta Ataraxilla saan edes nukuttua.

Verikokeiden perusteella olen tosiaan terve kuin pukki. Muutenkin olen normaalipainoinen perusterve 34-vuotias mies. Englanninkielisiä sivuja kun kattoo, niin ei syyhyn jälkitilan pitäisi kuukausia kestää.

• Annea111

Itse sain tartunnan ystävältä joka sai syyhyn ulkomailta.en sitten tiedä vaikuttiko rajuuteen se vai diagnoosin pitkittyminen.luin myös eräästä henkilöstä jolla iho oli oireillut vuoden verran syyhyn jälkeen vaikka syyhy oli poissa. liekkö joillakin sitten herkempi iho just tuolle nix voiteelle. sehän on melkoista myrkkyä.mm formaldehydiä sisältää..ei auta ku ootella kutisemattomampia päiviä ja koittaa rasvailla.

• Anonyymi

Itellä tää nytten jälkikutina kestäny pari kuukautta kaikki maailman allergia lääkkeet ja rasvoja laidasta laitaan mutta ei meinaa parantua millään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe