Terve.
Löytyisikö palstalta elektroniikan tietäjä?
Minulla on vanha Nikko auto joka toimii 9.6v. Akku kuitenkin on sanonut sopimuksensa irti. Nyt ajattelin että saisinko pienestä ruuvinvääntimen akusta rakennettua vara-akun. Vääntimet akku on taas 10.8v 1000mAh leimalla ja mitatessa näyttää ilman kuormaa 12.11v. Toimisiko tässä jokin regulaattori? Vai vastus? Auton ottamaan tehoa en tiedä.
Jos joku tietää ratkaisun niin olis kiva jos viittisit kertoo selvästi (osien tyypit, toteutus) miten homman saa pelittämään. Kolvi pysyy jotenkin kourassa.
Asiallisista vastauksista kiitos jo etukäteen.
Jännitteen tiputus 10.8 voltista 9.6v
27
3549
Vastaukset
- Meikä-
Mä en varmaan tekis mitään muuta ku tuikkaisin sen 10,8V suoraan autoon, liikkuu vaan vähän paremmin.
Toisalta voit purkaa sen akun ja repiä yhen kennon pois välistä tai sitte kytket pari tukevaa diodia akun lähtöön sarjaan..- Python4
Tuikkasin akun suoraan autoon ja muutaman ajokerran kesti ja sit hajosi piirilevyltä yksi transistori. Löysin romukopasta uuden aivan samanlaisen osan ja vaihdoin sen. Kokeilin 9v paristolla ja toimi, mutta ei tietenkään jaksanut liikkua. Vääntimen akusta en viitsi kennoja rupee repimään koska sen jälkeen väännin on käyttökelvoton eikä laturikaan varmaan enää kävisi sille. Auton oma laturi on hukkunut jo ajat sitten.
- Meikä-
Laita sit pari diodii sarjaan, yksi diodi pudottaa 0,6V tai sitte vaikka enemmän jos on liikaa jännitettä mutta yleismittarilla mitatut lepojännitteet kuuluukin olla suurempia kuin akun nimellisjännite
- Elekroonikko
Diodit pudottaa jännitettä pienellä virralla vähän eli tuon 0.6V ja kun virta nousee niin jännitehäviö käy suureksi, jopa kaksinkertaiseksi (1,2V). Tämä on ainakin halvoilla diodeilla näin. Ennen kuin mietit minkä jänniteregulaattorin laitat väliin niin mittaa sen auton ottama suurin virta kuormitettuna. Palataan sitten siihen regulaattorin valintaan uudelleen.
- Python4
Elekroonikko kirjoitti:
Diodit pudottaa jännitettä pienellä virralla vähän eli tuon 0.6V ja kun virta nousee niin jännitehäviö käy suureksi, jopa kaksinkertaiseksi (1,2V). Tämä on ainakin halvoilla diodeilla näin. Ennen kuin mietit minkä jänniteregulaattorin laitat väliin niin mittaa sen auton ottama suurin virta kuormitettuna. Palataan sitten siihen regulaattorin valintaan uudelleen.
Jos pystyisin ton mittaamaan niin sillonhan mulla pitäs olla siihen käypä akku ja koo kysely olisi turha. Paristo ei riitä mittaukseen. Pystyisikö tehon määrittelemään siitä että alkuperäinen akku oli 650mAh ja se kesti n. 15 min.
- Napie
Python4 kirjoitti:
Jos pystyisin ton mittaamaan niin sillonhan mulla pitäs olla siihen käypä akku ja koo kysely olisi turha. Paristo ei riitä mittaukseen. Pystyisikö tehon määrittelemään siitä että alkuperäinen akku oli 650mAh ja se kesti n. 15 min.
Vähän kesy tuo akku ja selittää oikeastaan tuon säätimen palamisen. AA kennot antavat virtaa lepposasti C kennoihin verrattuna joita akkukoneissa käytetään. Pieni jännitteen korotus ja reipas virranantokyky on syynä säädin transistorin palamiseen. Se voi kärytä myös oikean jännitteisellä akulla isompien ajovirtojen vuoksi. Aloitat joko RC harrastamisen tällä nikkoautolla ja hommaat kunnon laturin (esim Imax6B) ja akun tai polttelet palan kerrallaan vahvistellessa aina osa aluetta ja turhaudut koko hommaan. Meinaan että säädintä voi tietenkin vahvistaa, mutta sitten menee moottori, vetorattaat jne. Nikkolla voi aloittaa. Tulee tuo ajosuunnan hahmotus tarttumaan "selkärankaan" valmiiksi kun siirtyy oikeisiin RC autoihin.
- Napie
Napie kirjoitti:
Vähän kesy tuo akku ja selittää oikeastaan tuon säätimen palamisen. AA kennot antavat virtaa lepposasti C kennoihin verrattuna joita akkukoneissa käytetään. Pieni jännitteen korotus ja reipas virranantokyky on syynä säädin transistorin palamiseen. Se voi kärytä myös oikean jännitteisellä akulla isompien ajovirtojen vuoksi. Aloitat joko RC harrastamisen tällä nikkoautolla ja hommaat kunnon laturin (esim Imax6B) ja akun tai polttelet palan kerrallaan vahvistellessa aina osa aluetta ja turhaudut koko hommaan. Meinaan että säädintä voi tietenkin vahvistaa, mutta sitten menee moottori, vetorattaat jne. Nikkolla voi aloittaa. Tulee tuo ajosuunnan hahmotus tarttumaan "selkärankaan" valmiiksi kun siirtyy oikeisiin RC autoihin.
Pikkuisen luvin tuon alun huonosti ja varmistetaan akkujen tyypit (siis koot ja NiCd/NiMH).
- Python4
Napie kirjoitti:
Pikkuisen luvin tuon alun huonosti ja varmistetaan akkujen tyypit (siis koot ja NiCd/NiMH).
alkuperäinen akku oli 9,6V 650mAh ja NiMH. Vääntimen akku on 10.8V 1000mAh Li-ion eli uudenaikanen lithium. Tänään kokeilin piruuttani tota edellä ehdotettua diodi hommaa. Ainut vaan, että sieltä romukopasta ei löytynyt kuin 1 A diodeja. En tiedä vaikuttaako mitään, mutta laitoin niitä kaksi rinnakkain. Tein sellasia paketteja kaksi ja laitoin ne peräkkäin. Jännite tippui sen n. 1 V. Ilmeisesti rajoittavat virtaa koska auto kyllä liikkui ja toimi muuten, mutta vain noin puoliteholla. Myös radiosingnaalin vastaanottokyky oli tosi heikko. Kantama vain n. 5m. Noin auto teki aikoinaan sillon, kun akku oli aivan finaalissa. Ilmeisesti vastaanotin on tarkka jännitteestä tai sitten piirilevyltä on hajonnut myös jotakin muutakin, kuin se pelkkä transistori, joku häiriönpoistaja tms.
Tämmöstä tää on amatöörillä. Mut jostainhan se on tääkin räpeltely alotettava. - Python4
Python4 kirjoitti:
alkuperäinen akku oli 9,6V 650mAh ja NiMH. Vääntimen akku on 10.8V 1000mAh Li-ion eli uudenaikanen lithium. Tänään kokeilin piruuttani tota edellä ehdotettua diodi hommaa. Ainut vaan, että sieltä romukopasta ei löytynyt kuin 1 A diodeja. En tiedä vaikuttaako mitään, mutta laitoin niitä kaksi rinnakkain. Tein sellasia paketteja kaksi ja laitoin ne peräkkäin. Jännite tippui sen n. 1 V. Ilmeisesti rajoittavat virtaa koska auto kyllä liikkui ja toimi muuten, mutta vain noin puoliteholla. Myös radiosingnaalin vastaanottokyky oli tosi heikko. Kantama vain n. 5m. Noin auto teki aikoinaan sillon, kun akku oli aivan finaalissa. Ilmeisesti vastaanotin on tarkka jännitteestä tai sitten piirilevyltä on hajonnut myös jotakin muutakin, kuin se pelkkä transistori, joku häiriönpoistaja tms.
Tämmöstä tää on amatöörillä. Mut jostainhan se on tääkin räpeltely alotettava.Sori. Siis alkuperäinen olikin NiCd. Muistin väärin.
- Napie
Python4 kirjoitti:
Sori. Siis alkuperäinen olikin NiCd. Muistin väärin.
NiCd antaa paremmin sähkönsä kuin NiMH vaikka jälkimmäisen kapasiteetti on samassa kokoluokassa isompi. NiCd taas on jonkinäköinen "muisti" latauksista ja purkauksista joten ne pitäis ajaa ajoittain melko tyhjäksi, mutta ovat vastaavasti pitempi ikäisiä kun ovat hyvässä hoidossa verrattuna hypriidi kennoihin ja lisäksi toimivat paremmin pakkasessa.
Joo mutta asiaan. Korjaus ei tainnut ihan onnistua. Vois olla hyvä koota akkupaketti NiMH kennoista vaikka viestin alussa kerkisinkin haukkua ne sinne jonnekkin. Niin sille tarttis olla sitten se laturi myös. Sillä laturilla vois tietenkin yrittää elvyttää sitä vanhaa akkua.
Tuo vastaanottimen kuurous saattaa olla peräisin säätimestä joka on ilmeisimmin pulssittava joka syö jännitteen "ruvelle" noitten diodipakettien vuoksi. Vanhoissa nikkoissa (27MHz) ohjaus toimi itsenäisesti myös paikoillaan seisoessa jolloin yhteysväliä pystyi testaamaan ilman ajosäätimen toimintaa. Joku tuoreempi nikko oli sellainen jossa ohjaus toimi vain vetopäällä (pakki tai eteen). Nämä kokemukset ovat viimme vuosituhannelta joten ihan tuoretten nikkojen tilanteesta en tiedä. Jos ohjaus toimii myös paikallaan seisoessa voi sillä testata ja jos tulos on yhtä huono on vastaanotin tainnut saada kipeää. - Elekroonikko
Python4 kirjoitti:
Jos pystyisin ton mittaamaan niin sillonhan mulla pitäs olla siihen käypä akku ja koo kysely olisi turha. Paristo ei riitä mittaukseen. Pystyisikö tehon määrittelemään siitä että alkuperäinen akku oli 650mAh ja se kesti n. 15 min.
No tuostahan tuo tulee: 4 x 0,65A = 2,5A on keskiarvo eli laita ensin kaksi 5A:n diodia sarjaan ja kokeile sillä ja jos vermeet kestää niin tiputa toinen diodi pois ja kokeile taas.
- MennytAikaEntinen
Joskus aikoinaan käytettiin zenerdiodia jännitteen pudottajana. Eikö enää?
- Meikä-
Joo zeneri on hyvä, ei vaan niin tarkka että mittavirtapiirissä kävisi. Kelasin normaalidiodia sen takia että jännitepudotus on pieni ja aloittaja ei tunne piirin virtaa niin helpommin kestää normaalit kun jaetaan teho useampaan komponenttiin, niitä sen romukopasta löytyykin todennäköisemmin.
- Joakim1
Erikoista, että hajosi tuolla. 9,6 V NiCd on 8-kennoinen, jolloin täyden akun jännite on myös 12 V paikkeilla ja puolitäyden tuo 9,6 V. Alle 9,6 V laskiessa tyhjenee jo nopeasti. Auton luulisi toimivan hienosti 9-12 V jännitteellä.
Vastaavasti Li-Io -akkusi on kolmekennoinen ja täysi akku on n. 12.6 V ja siitä tippuu melko lineaarisesti 9 V paikkeille.
Jos keskimääräinen virta on 2,6 A, varmaankin täysillä ajetttaessa virta on vähintään 5 A. Kahdesta rinnakkaisesta 1 A diodista voi tulla reilusti yli voltin jännitehäviö tuolla virralla, jolloin jännite voi jo notkahtaa alle 9 V:n. Kokeile yhdellä järeämmällä diodilla.- Python4
Terve. Nöyrryin ja tilasin Suomen akuilta 9.6v 1400 mAh Nimh akun. Laturi olikin sit rikki ja siittä oli irronnut jo aikoja sitten se tarra missä oli sen specsit. Ei löytynyt muuta korviketta ku tollanen säädettävä muuntaja (3,6,9,12v). Tuikkasin akun siihen. Asetus 12v / 1A. Latasin noin tunnin seuraillen akkua. Tunnin jälkeen oli n. Käden lämpöinen. Otin pois ja testiin. Auto toimi muuten hyvin, mutta radion kantama on edelleen vain noin 5m.
Mistä tämä voi johtua ja minkä näköinen osa piirilevyllä on toi vastaanotin?
Jälkeenpäin luin että akkujen (NiMh,NiCd) lataustavoissa on eroja. Toinen ladataan vakiovirralla ja toinen vakiojännitteellä. Voinko jatkaa tuolla olemassa olevalla muuntajalla vai meneekö sekin vielä hankintaan...
- juuh_____okei
Mitään nikkelikemian akkua ei ladata vakiojännitteellä. Ne vaativat ties mitä kyttäystä, josta voi yrittää päätellä, että milloin se on täysi.
Ainoastaan li-kemian akkuja on vakiovirta vakiojännite -ajatukselle. Pelkkä vakiojännite ei niille riitä, koska virtaa menisi latauksen alkuvaiheessa älyttömästi. Ainoastaan joidenkin lyijyakkujen kyljessä lukee, että rajoittamaton virta käy 13,8V jännitteellä (siis 12V akulle) "stand-by" -latauksessa, jossa se sen pari hassua vuottaa saattaa kestää. Tuokin jännite sitten on tarkka; akun lämpötila pitää tietää ja korjata jännitettä sen mukaan. Ylijännitteellä tapahtuu kuivuminen ja alijännitteellä kennot epäbalansoituu. Kennovikainen lyijis onkin sitten aika vitumainen, mutta se niistä antiikkipaskeista...
Kumma tosiaan kyllä tuo, että hajoaa noin pienestä ylijännittteisestyksestä (tai pikemminkin ylitehoistuksesta. Ymmärtäisi kyllä sitten jos kys. räpsy on kiinanpommi, vaikka olenkin käsityksessä, että Nikko oli aikanaan parhaita järkihinnan leluja.- Joakim1
Kyllähän NiCd- ja NiMH-akkujen lataus onnistuu myös vakiovirralla ilman "kyttäystä". Tosin silloin pitää käyttää varsin pientä virtaa ja lataus kestää esim. 15 tuntia.
- wertyui
Tuolla jo aiemminkin oli ihmetystä tuosta hajoamisesta, kun jännite ero tosiaan kuitenkin pienehkö ja yhdyn samaan ihmettelyyn eli olsikohan kuitenkin ihan muuten vaan muusta syystä hajonnut.
- 2xDiodi
Helpoimmalla pääsee, kun kytkee sarjaan 2 diodia.
Kun 1 diodi aiheuttaa n. 0.6 V jännitehäviön, niin 2 sarjaankytkettyä diodia yhteensä aiheuttaa 1.2 V jännitehäviön, ja kas:
10.8V - 1.2 V = 9.6 V .
Jänniteregulaattori olisi toinen vaihtoehto, mutta silloin pitäisi löytää malli, joka toimii oikein noinkin pienellä jännite-erolla sisäänmenon ja ulostulon välillä kuin 1.2V, se voi osoittautua hankalaksi, kun kuormituskestävyydenkin pitäisi riittää sille autolle.- Elekroonikko
Tuo toiminta saadaan aikaiseksi tavallisella transistorilla, jota ohjataan esim opampilla ja jollain jännitereferenssillä.Tosin sen opampin täytyy olla "rails to rails"-tyyppiä.
- Joakim1
Löytyyhän noita LDO-regulaattoreita, joissa jännite-eroksi riittää reilusti alle 1 V. Suurinta virtaa emme tiedä, mutta ainakin 7,5 A malleja on olemassa. 7,5 A ja 1,2 V on sitten jo 9 W eli kunnon jäähdytys on tarpeen. Täydellä akulla voi sitten olla yli tuplasti tuon, jos akkujännite ei notkahda.
Suuremmilla virroilla ei nykyään käytetätä lineaarisia regulaattoreita. Noin pienellä jännite-erolla tosin voisi olla vielä järkevä.
- tipoti
Älköötten pitäkö tavallisen diodin jännitehäviötä tasan 0,6 volttina. Se on mitä hyväänsä väliltä 0,4 - reilu voltti riippuen virrasta, lämpötilasta, sekä lähes kaikesta.
Kyllä perusdiodilla, esim. 1N4007 normikäytössä, eli jotenkuten piirilevyn folioihin jäähtyvänä ja lähes ampeerin virralla n. yksi voltti on lähempänä, kuin 0,6 volttia.- kynnysjännite
Turha arvailla diodin ominaisuuksia, kun netti on tietoakin pullollaan.
http://www.cliftonlaboratories.com/userimages/1n400x3.jpg
Tuon lähes ampeerin virralla diodi on jo niin kuuma, ettei normaali ympäristö siihen kynnykseen paljon vaikuta. - Meikä-
Joo näköjään yllättävän paljon elää tuo ylijäävä jännite, oon pitäny sitä 0.6-0.7 välisenä. Johtunee varmaan pitkälti siitä, että omissa kyhäelmissäni käytän mitoitusperiaatteena: ”Ihoa ei saa polttaa” ja lätkin siilejä ihan ulkonäön vuoksi, lopulliseen asennukseen vielä partcon komponentit että ei tarvitse muutaman euron takia alkaa repimään kojelautojen muoviklipsejä uudelleen auki.
- lowdrop
Palstan hengen mukaisesti rakentelemaan vaan.
Rinnakkaistamalla tuon kytkennän FETtejä, saa virtaa lisää, ja FETtien yli jäävä jännitekin madaltuu.
http://circuits-projects.blogspot.fi/2012/08/ultra-low-drop-linear-regulator.html - PekkaKK
Akun napaan NPN-darlingtontehotransistorin kollektori ja käyttöjännite sen emitteriltä . Transistorin kanta suoraan kollektorille. Värähtelyä saattaa esiintyä kuormituksenvaihtelujen yhteydessä, joten jotain vaimennuskondensaattoria voisi harkita vaikka emitteri-kollektorivälille tms. Taikka sitten korvata darlington tavallisella NPN-tehotransistorilla, mutta kanta tuodaan kollektorille vaikka 1 A diodin kautta, katodi kantaan päin. Tällöin vahvistus jää merkittävästi pienemmäksi. Näillä näin äkkiseltään...
- PekkaKK
No moikka taas.
Tulipa vielä mieleeni tämä kirjoitus ja että ehkä tuli selvitettyä pintapuolisesti. Siis, ihan sitä tarkoitin tuolla vahvistuksen pienenemisellä, jotta kun saadaan vahvistusta sopivasti taltutettua niin värähtelyhalut siinä samalla laimenevat. Muuten hyvä eli parempi tämä malli kuin pelkkä diodi, koska juuri tuon vahvistuskomponentin johdosta jäävät pitkät ja loivat työskentelyalueet lyhyemmiksi. Tuosta värähtelyn vaimennuksesta en ole nyt pitkään aikaan sitä työstämättömänä varma eli sitä pitänee vähän kokeilla jos sitä esiintyy - tuskin kuitenkaan esiintyy tuolla tavallisella tehotransistorilla, jonka vahvistus lienee vain muutamia kymmeniä. Kantavirtakin kuitenkin saattaa olla näillä transistoreilla varsin tukeva eli ei ihan pikkuista diodia sinnekään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214