Taksi vs Ajotunnin hinta

veio4

Taksilla 25 km kesti 35 minuuttia. Hinta 100 euroa. Ajotunti ammattilaisen opetuksessa puolet halvempi. Ajotunnin kulut vähintään samat kuin Taksin omistajalle.

Mihin perustuu Taksien kalleus ja miksi ajotunnin pitäisi olla halvempi.? Onko taksien kuskeilla niin kova palkka vaikka koulutusta ammattiin ei tarvitse kuin murto-osa liikenneopettajan palkasta.?

23

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskuoppihukassa

      Tilaa siltä taksilta 18h samalla kertaa, siten että se saa päättää milloin sinä sillä taksilla ajat... niinpä hinta tippuu ja PALJON.

      • veio4

        Tarkenna hieman.
        Miten ajankohta lisää ajon hintaa.? Ruuhka tietysti lisää polttoaineen kulutusta. Autokoulussa sain kyllä tunnit haluamaani aikaan, aikaisin aamulla tai illalla. Päivällä olisi tietysti ollut vapaita ajotunteja paljon tarjolla.
        En myöskään varannut montaa ajotuntia kerralla vaan aina silloin kun minulle sopi.


    • Htyh6

      Esimerkkitapauksessa taksin kalleus perustuu silkkaan valehteluun. Oikeassa elämässä 25 km taksilla maksaa 1.57 X 25 ja päälle lähtömaksu 5.9 tai 9 eur eli alle 50 jokatapauksessa.

      • 2x35

        Ja jos ihmettelee taksaa, niin jokuhan sen paluuajonkin kustantaa, eli asiakas aina.


      • veio4

        Hmm. Ei valehteluun, ehkä väärinymmärrykseen tai huijaukseen. Onko Kelataksi eri juttu.?
        Saattajana en takapenkillä katsonut lähtölukemia mutta perillä satanen mittarissa, joskin maksoi tilaajalle vain 25e eli omavastuun.


      • veio4
        2x35 kirjoitti:

        Ja jos ihmettelee taksaa, niin jokuhan sen paluuajonkin kustantaa, eli asiakas aina.

        Paluuajon ymmärtää jollain pitkällä matkalla, 100km tai yli jolla ei ehkä saa uutta kyytiä maaseudulta. Eihän kait takseilla ole mitään varikkoa mistä lähtevät, vaan ottavat lennossa uusia asiakkaita.

        Kyllähän autokoulussakin ajo lopetettiin haluamaani paikkaan ja sitten ope lähti hakemaan uutta kuskia ehkä kaupungin toiselta puolelta.


      • Kelainfo_piste_fi
        veio4 kirjoitti:

        Hmm. Ei valehteluun, ehkä väärinymmärrykseen tai huijaukseen. Onko Kelataksi eri juttu.?
        Saattajana en takapenkillä katsonut lähtölukemia mutta perillä satanen mittarissa, joskin maksoi tilaajalle vain 25e eli omavastuun.

        Jos väärinymmärrykseen, on alkuperäinen kysymys ilmeisesti turha, jos huijaukseen, on alkuperäinen kysymys ilmeisesti turha, tai sitten pitää verrata huijaavaan autokouluun tasapuolisuuden nimissä.
        Kelataksissahan voi olla useampi matkustaja keräiltynä eri paikoista, jolloin mittarissa voi hyvin olla 100 eur tai enemänkin kun ensimmäinen lähtee pois kyydistä jolloin mittarin summa jaetaan matkustajien lukumäärällä, ja pois jäävä maksaa siis vain oman osansa, jonka jälkeen auto jatkaa seuravan asiakkaan poisjättöpaikkaan, jossa taas jaetaan mittarissa oleva summa senhetkisten matkustajien kesken.


      • veio4

        Eipä ole vielä selvinnyt miksi taksi on niin kallis, eli alkuperäinen kysymys ei ole turha.
        Ei ollut muita kyydissä sillä kertaa.
        Ei mittarissa olevaa summaa jaeta vaan se kustantaa vain sen 25e.

        Jos Kela-taksissa on kolme omavastuun maksavaa asiakasta, jaetaanko se 25e kolmen kesken vaiko jokainen joutuu maksamaan sen 25e.?


      • Kela_info
        veio4 kirjoitti:

        Eipä ole vielä selvinnyt miksi taksi on niin kallis, eli alkuperäinen kysymys ei ole turha.
        Ei ollut muita kyydissä sillä kertaa.
        Ei mittarissa olevaa summaa jaeta vaan se kustantaa vain sen 25e.

        Jos Kela-taksissa on kolme omavastuun maksavaa asiakasta, jaetaanko se 25e kolmen kesken vaiko jokainen joutuu maksamaan sen 25e.?

        No voit kyllä nukkua yösi rauhassa, sillä Kela on aika tarkka siitä, mitä suostuu maksamaan, eli 100 eur kyydistä, joka normaalisti maksaisi alle 50 ,korvataan mitä todennäköisimmin tuon 50 eur mukaan.
        Jos Kelataksissa on kolme omavastuun maksavaa asiakasta, niin jokainen maksaa omavastuun poistuessaan autosta. Tietenkin, jos mittarin summa (kokonaissumma jaettuna kolmeen) asiakkaan poistuesa on esimerkiksi 20 eur, hän maksaa omavastuuta vain sen 20 euroa ,eikä suinkaan 25. Jos mittarin summa olisi 30 eur, asiakas maksaisi 25 eur, ja Kela sen 5 eur.


      • veio4
        Kela_info kirjoitti:

        No voit kyllä nukkua yösi rauhassa, sillä Kela on aika tarkka siitä, mitä suostuu maksamaan, eli 100 eur kyydistä, joka normaalisti maksaisi alle 50 ,korvataan mitä todennäköisimmin tuon 50 eur mukaan.
        Jos Kelataksissa on kolme omavastuun maksavaa asiakasta, niin jokainen maksaa omavastuun poistuessaan autosta. Tietenkin, jos mittarin summa (kokonaissumma jaettuna kolmeen) asiakkaan poistuesa on esimerkiksi 20 eur, hän maksaa omavastuuta vain sen 20 euroa ,eikä suinkaan 25. Jos mittarin summa olisi 30 eur, asiakas maksaisi 25 eur, ja Kela sen 5 eur.

        Kiitos.


    • JuoksuTaxinaToimin

      Onko joku jossakin maassa kohdannut rehellisen Taxin ??? Täh?
      Kusettajia, viinanmyyjiä, huorien tarjoajia, Tublataxalla, kierroksia..... ! jossakin joba kiristystä. Jossain ne tehdään pimeästi , jossain röyhkeän avoimesti, mutta kaikki tyynni Taxi on luonnevika... ahne.... parantumaton ! Singsaa mani.....

      • veio4

        Kyllä takseissa löytyy myös fiksuja kuskeja, tosi ammattilaisia.


    • kaasujalkalainen

      kyllä autokouluilla täytyy rahaa olla kun nyt pudotetaan hintoja ym.
      Mä perustan autokoulun joka toimii samalla (kuljetuksilla) taksina hehh...
      Kyllähän Veijo tietää

      • veio4

        Kaksi kylttiä katolle, Autokoulu ja Taksi.


      • ihmejuttuko

        Se on kyllä aika huono juttu kun autokoulut pudottavat hintoja :) Kokeilussa ajatetaan 8 tuntia vähemmän kun aiemmin, eli eikös se nyt ole loogista, että hinnat putoavat?


      • veio4
        ihmejuttuko kirjoitti:

        Se on kyllä aika huono juttu kun autokoulut pudottavat hintoja :) Kokeilussa ajatetaan 8 tuntia vähemmän kun aiemmin, eli eikös se nyt ole loogista, että hinnat putoavat?

        Outo ristiriita.
        Ensin ajotuntimääriä piti nostaa liikenneturvallisuuden nimissä.
        Nyt hintoja pitää laskea eikä liikenneturvallisuudesta puhuta enää mitään.

        Mainoksissa hinnat putoavat mutta todellisuudessa hinta putoaa hyvin harvalla, ei pääse läpi kokeesta vähennetyillä tunneilla.


    • PirssiPirjo59

      Eihän opetusluvalla ajokortti maksa kuin alle 300€. Autokoulu osaa riistää myös taksikuskin jälkikasvua!

      • EiKommareille

        Onko se riistämistä, kun haluaa palkan työstään??


    • Suksitahari

      100km meno-paluu kela-ajo 15 minuutin odotuksella maksaa noin 165€.
      Kyyti kestää kolmisen tuntia.
      Tuntihinnaksi tulee 55€.

      Sitäpaitsi, suurin osa taksin työajasta ei ole tuottavaa ajoa, esimerkiksi odottelua ja tyhjänä takaisin paluuta.

      • veio4

        Tuottamaton ajo on riskinä kaikissa ajoissa, niin autokouluissa, busseilla kuin muissakin ja se riski on otettava.
        Jos on liikaa odottelua, on ilmeisesti syynä liika taksien määrä tai taksit liikenteessä väärään aikaan.


      • veio4

        Autokoulussa kaikkien tuntien yhteishinnaksi tulee noin 40e/h, siis se minkä oppilaana maksoin.


    • ääripäätvsääripää

      Taksilla motarin kautta pidempi matka tulee nopeampaa ja halvemmaksi, kuin pikkuteitä lyhyemmällä matkalla. 12 minuuttia vs 25 minuuttia valoissa roikkuen. Riippuu matkasta, käytettävistä teistä,ruuhkasta. Kaupungista lähtömaksusta verrattuna matkaan jota ajetaan ja missä ajetaan. Taksi ei opeta ketään ajamaan vaan kuljettaa matkustajia pisteen a ja b välillä. Kuljettajalle maksetaan palkka, ja yleensä ajo opetusta ei anneta kello 04.30 kun baarit ovat menneet kiinni.
      Taksin takapenkkiä pitää siivota useammin, kuin autokoulun takapenkkiä. Vain pahimmat oksentelijat saavat laskun peräänsä.
      Taksi pitää pestä useammin. Ja kulut sun muut systeemit ovat erilaisia, kuin autokoulussa. Miksi edes verrata ihmisten kuljetusta opettamiseen. Kun 25 kilometriä motarilla on eri asia, kuin 40km/h keskustan kujilla. Hinta taksillekin silloin eri.

      • veio4

        "Taksi ei opeta ketään ajamaan vaan kuljettaa matkustajia pisteen a ja b välillä. "
        #Jotkut taksikuskit antavat opetusta oikealla toiminnallaan liikenteessä jotkut taas eivät.

        "Kuljettajalle maksetaan palkka, ja yleensä ajo opetusta ei anneta kello 04.30 kun baarit ovat menneet kiinni."

        #Niin, ajo-opetus on vain klo 6-22. Miksi taksikuskin palkka ja ajon veloitus ei ole parempi noina yön tunteina, kattaisi yön rasittavuuden ja ylimääräiset menot. ?

        Taksin takapenkkiä pitää siivota useammin, kuin autokoulun takapenkkiä. Vain pahimmat oksentelijat saavat laskun peräänsä.

        # Ehkä pitää siivota useammin mutta käytännössä niin harvoin ettei sillä kokonaishintaan ole merkitystä, sanoisin ja sotkija maksaa.
        Yön huonokuntoiset isoon muovipussiin takapenkille istumaan, niin oksentelu vähenisi tai saisi ainakin itse lillua jutuissaan.

        Taksi pitää pestä useammin. Ja kulut sun muut systeemit ovat erilaisia, kuin autokoulussa. Miksi edes verrata ihmisten kuljetusta opettamiseen. Kun 25 kilometriä motarilla on eri asia, kuin 40km/h keskustan kujilla. Hinta taksillekin

        #Autokoulun auto oli kyllä aina puhdas, ope pesi sen käsin iltaisin, liekö pakko.? Mitkä " kulut ja sun muut systeemit" ovat erilaisia.?
        Yhdellä meidän kurssilaisella oli paniikkikohtaus aina herkässä ja kehon motoriikka onneton, tuo savutti ja poltti opetusauton kytkimen. Kytkimen vaihto oli kallis, unohdin hinnan.
        Radalla autoa revitään aivan huoletta, varmasti lisää kustannuksia, ainkin luulisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe