>>Mielenkiintoinen kysymys on, kuinka kannattavaa omistusasuntonsa vuokraaminen ja vuokralle muuttaminen pk-seudulla on. Jääkö järjestelyssä vain omilleen vai tienaako siinä sivussa myös rahaa?>>
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005024103.html
Hmmm? Jääkö järjestelyissä omilleen, heh. Karkee esimerkki. Vuokraat oman asunnon 1000 €/kk. Siitä pois vastike ja verot, käteen jää keskimäärin 500 €.
Vuokraat vastaavan asunnon muualta ja maksat 1000 €/kk vuokraa. Ei ihan tainnut jäädä omilleen.
Omistusasunto vuokralle ja itse vuokralle
15
5013
Vastaukset
- Verotus_estää
Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä. Myydään palvelua summalla X, josta pitää maksaa ainakin osittain veroa. Sitten ostetaan muualta sama palvelu summalla X, jota ei voi lainkaan vähentää verotuksessa. Varmasti tulee tappiota ainakin verojen verran. Tai sitten on vuokrattava huomattavasti halvempi ja pienempi asunto.
Parempi ajatus olisi myydä oma asunto, sijoittaa rahat tuottavasti muualle ja mennä vuokralle. Nimenomaan Helsingissä tämä saattaisi joissakin oloissa jopa kannattaa. Kasvukeskusten ulkopuolella asunnot ovat niin halpoja, että omistaminen tulee halvemmaksi.- jaapajaaa
Noin karkeasti kasvukeskusten ulkopuolella vuokrat on satasissa samaa luokkaa kuin mitä näiden asuntojen hinnat on kymppitonneissa. Eli jos lähemmäs 10 vuottakin on asunnolle itselleen tarvetta, niin halvemmaksi tulee ostaa asunto kuin mitä vuokrata se. Näin vaikka ei sitten enää mitään arvoa asunnolla olisi tai ei sitä myydyksi saisi. Ja onhan se aina mukavampi kun ei tarvitse asuntoa hakiessa vuokranantajille tiliä tehdä omasta taloudellisesta tilanteestaan tai vuokranmaksukyvystä. Ja tämä menee näin jos itse kaiken asumisensa joutuu maksamaan. Ihan eri juttu on sitten se jos jotain asumistukia on mahdollista saada tai sossusta.
- ihanaa.hunajaa
Eihän vuokralle muuttamisessa ole mitään järkeä. Se on rahattomia varten, joille tippuvat tuet kuin entiselle Manulle illallinen. Ei kannata, jos itse joutuu vuokran maksamaan.
- faktatkuntoon
ehkä sinun esimerkki osoittaa täydellistä asiantuntemattomuutta. Käännä esimerkki oikeaksi esimerkiksi:
nuori pariskunta on ostanut kaksion aikanaan ja nyt syntyy lapsi. Tarvitaan isompi asunto. Yksinkertaista?
Laitetaan kaksio vuokralle: 1000 euroa - 250 euroa = 750 euroa - verot = karkeasti 500 euroa. Leikitään että asunto on oma, voidaan toki virittää tähän korkokustannuksia mukaan mys.
otetaan kolmio vuokralle: 1300 euroa. "takkiin" siis 800 euroa?
Ei, toinen pariskunnasta on töissä firmassa josta voi ottaa asuntoedun. Näin efektiivinen vuokra tippuukin helposti 1000 euroon ellei jopa allekin. Nyt "takkiin" otetaan enää 500 euroa.
Tämän lisäksi täytyy laskea kuinka paljon se oman kolmion hankinta maksaa. Kolmio Helsingissä hyvällä alueella (kaksio on siis jo ihan ok alueella jos vuokra on tonni). Hinta vähintään 400.000 euroa. Vastike nousee 250 -> 350 euroa (yksinkertaistettu numero) eli tuosta 100 euroa säästöä. Lainaa täytyy ottaa vähintään 150.000 euroa josta marginaalien kanssa kustannukset vaikka 1.5 % per vuosi. Eli tästä tulee kuluja 187,50 euroa. Nyt erotus onkin enään 500 - 100 - 187,50 = 212,50 euroa.
Tämän järjestelyn seurauksena pariskunta pystyy myös suunnittelemaan elämäänsä helpommin kun toinen lapsi syntyy, voidaan katsoa sitä vielä isompaa asuntoa.
Ja kun vielä viritetään asiaa lisää niin pariskunta on maksanut ensimmäistä asuntoaan sen verran, että pystyy ostamaan sijoitusasunnoksi yhden yksiön Helsingistä. Lasketaan taas:
otetaan lainaa 200.000 euroa (erittäin hyvällä alueella) ja vuokrataan yksiö ulos. Vuokratulo 800 euroa - vastike 150 euroa = 750 euroa - korkokustannuksen 250 euroa = 500 euroa. Tästä verot pois 350 euroa.
Lopputulos on siis positiivinen. Ei paljon mutta plussalla. Samaan aikaan lainat lyhenee ja ison asunnon ostaminen on helpompaa jos sitä haluaa. Ei tämä tämän vaikeampaa ole jos vain haluaa ymmärtää asiat. Ja nuo ylläolevat on laskettu karkeilla ja liioitelluilla luvuilla. Tilanne on oikeasti parempi.
Helsingissä ei kannata omistaa isoa asuntoa koska vuokrataso isoissa asunnoissa ei ole missään suhteessa niiden hintoihin. 2000 eurolla saa keskustasta erittäin ison asunnon jonka sidotun pääoman tuotto on erittäin matala vuokranantajalle. - JustaansaJoo
"Ei, toinen pariskunnasta on töissä firmassa josta voi ottaa asuntoedun. Näin efektiivinen vuokra tippuukin helposti 1000 euroon ellei jopa allekin. Nyt "takkiin" otetaan enää 500 euroa."
Voihan sen tietty noinkin laskea ;) tai vuokraa asunnon vaikkapa vanhemmilta, jotka perii vuokrana vain yhtiövastikkeen.- faktatkuntoon
kommenttisi juuri osoitti ettet edes halua ymmärtää mistä tässä puhutaan. No, ei se ole minun ongelma jos sinulle ei raha kelpaa.
- JustaansaJoo
Itselle kelpaa vuokraraha ja sitä tulee joka kk hieman parista jo velattomasta kt-yksiöstä. Oma asunto on velaton ja oma. Vaikka vuokratuotto ei ole kovin kummoista, siitä kertyy kokoajan pientä pesämunaa (simppeliin) eläkerahastoon. Omat asumiskulut ovat vähintäänkin kohtuulliset. Tämä on perin klassinen tapa sijoittaa ilman monimutkaisia koukeroita ja omalla kohdallanin se on toiminut kohtuullisen hyvin.
Pankeillakin on tapana tarjota ajoittain mitä erinomaisempia sijoitustuotteita kuten esim: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001650353.html.
Eipä ole onneksi tullut tarvetta lähteä moisiin mukaan (kuulemma "tuulipuku" on niissä paremminkin maksumiehenä). Oman asunnon vuokraaminen ja muuttamalla itse vuokralle ei oikein vakuuta, noin niinko sijoitusratkaisuna ;)
- Ok----Loordi
No jos verotuksesta mitään ymmärtää niin tietenkään ei kannata omistaa samanlaista asuntoa ja laittaa sitä vuokralle ja vuokrata itselle samanlaista.
Tietenkään ei yleensäkään kannata vuokrata itselle yhtään mitään vaan laittaa itse asunto vuokralle, eli kannattaa tietenkin ennemmin nauttia vuokratuloja kuin maksaa vuokraa, tyhmä on jos ei tätä tajua.
Jos on pariskunta joka aikoo hankkia lapsia niin tietysti omakotitalo sitten, kuka sitä nyt lapsien kanssa kerrostalossa asuisi? Ikävää lapsille, itselle ja muille kerrostalon asukkaille se olisi (melu, valitukset, ahtaus, oman pihan puute, oman vapauden puute, oman tilan puute jne.)- hrthrthrt
Elämäntilanteet ovat erilaisia ja joillakin on sellainen tilanne, että paikkakuntaa ja asuntoa vaihdellaan tiuhaan. Ei ole taloudellisesti mitään ostaa asuntoa ja sitten alle vuoden päästä myydä sitä. Muista, että asunnosta maksetaan varainsiirtovero, välityspalkkiot jne. ja asunnossa pitää asua 2 vuotta, jotta mahdollinen myyntivoitto on verotonta. Omassakin tuttavapiirissä on niitä, jotka ovat vaihdelleet asuinpaikkaa usein, jopa valtiosta toiseen. Joskus yhdellä paikkakunnalla on pysytty vain muutaman kuukauden ajan. Ja kyseessä on siis ollut perheelliset tuttavat, eihän perhekään estä vaihtelemasta paikasta ja maasta toiseen.
Ja muuten, omakotitalojakin on vuokralla, ei kaikki vuokra-asunnot ole kerrostaloasuntoja.
Lisäksi, monet ihmiset ovat muuttaneet jopa omakotitalosta kerrostaloon. Vaikka itse pidät enemmän omakotitaloasumisesta, on asioista montaa mieltä. Oma mielipiteesi on vain yksi miljardeista, eli vain yksi satunnainen mielipide. Mitään oikeaa mielipidettä ei ole olemassakaan, eikä ole olemassa oikeanlaista tai vääränlaista asumismuotoa perheelle.
Ja sitten näissä unohtuu yksi tosiasia... Valtaosassa Suomea asuntojen hinnat laskevat ja asuntojen myyntiajat ovat usein monta vuotta. Kyllä, pk-seudulla hinnat ovat nousseet, mutta 80% suomalaisista EI asu pk-seudulla. Pk-seudulla asuvat ovat siis vähemmistö. - Verohyötyä
Toisaalta kun asuu alle kaksi vuotta, voi lähtiessään vähentää tappioina mm. välityskulut. Alennusta se on 30 prosenttiakin.
- 747411
En usko, että kannattaa laittaa vuokralle ja itse muuttaa vuokralle.. ellei sitten ole sellainen tilanne, että muuttaa kokonaan kaupunkia ja uusi vuokra-asunto on huomattavasti edullisempi kuin mitä itse saa vuokraa omastansa. Ja omistusasunto on alueella, jonka arvo nousee joka vuosi.
Itse asuin kerrostalokolmiossa, josta vielä jonkun verran velkaa. Muutin kaupunkia. Puoli vuotta etsin asuntoa uudesta kaupungista kunnes löysin sopivan, ostin heti täysin lainarahalla. Vanha ja uusi asunto riittivät lainan takaukseen.
Entinen asunto piti myydä vaan en saanut sitä muutamassa kuukaudessa myytyä haluamaani hintaan (hiukan ylitarjontaa kolmioista) ja tuntui että talouteni kiristyy - miksi en laittaisi sitä vuokralle. Vähän hätäinen teko sen enempiä ajattelematta mutta kannatti. Nyt siellä on toiset vuokralaiset menossa ja kaikki hoituu hienosti. Vuokralainen maksaa sen asunnon lainan koron vastikkeen lähes täysin, Itselleni jää 9 euroa maksettavaa kuukausittain. Jos saan pidettyä siellä vielä vuokralaisen 6-7 vuotta, vanha asunto on maksettu. Tässä kahden vuokralaisen välissä teetin siellä jo vähän isompaa remonttia (tulevaa myyntiä ajatellen), jonka saan vähennyksiin. - RiippuuTilanteesta
Jos nykyinen asunto on helposti vuokrattavaa tyyppiä ja tuleva asunto on todennäköisesti väliaikainen ratkaisu, niin voi vuokraaminen olla verotus huomioidenkin järkevä ratkaisu. Se kolmiokin voi olla pian pieni ja kohta katsotaan taas uutta. Kolmio ei menekkään enää helposti kaupaksi verrattuna kaksioon.
- kannattaaehdottomasti
koko homman juju on asuntojen koossa. Pienet kannattaa pitää ja vuokrata eteenpäin mikäli itse tarvitsee isompaa asuntoa. Erittäin järkevää ja tuottoisaa
- TeuvoJylppy
Vanhan asunnon vuokraaminen voi olla järkeväkin ratkaisu jos tarttee itse isompaa asuntoa ja ostaa sen omaksi. Jos taas muuttaa omistusasunnosta vuokralle, siinä pätee samat lainalaisuudet kuin yleensäkin asuako vuokralla vai ostaako oma.
- kannatankannattavaa
Kannattaa myydä kaikki pois, sijoittaa rahansa ja ostaa pressua ja mennä metsään asumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839