Haluaisin saada järkeä tähän pääkoppaan että olenko trans vai transvesti vai mikä ja nyt olen miettinyt, että jos sitä uskaltautuisi mennä pyytämään tuota lähetettä, niin saisko sen yksityiseltä? Muutenkin tuntuu typerältä mennä jonkun lääkärin kautta. Tarviiko sille lekurille muutenkaan selitellä mitään vai onko se automaattisesti lappu kouraan, jos pyytää?
Voiko sen lähetteen saada yksityiseltä?
9
4814
Vastaukset
- lippujalappuja
Yksityiseltä pitäisi saada siinä mistä julkiseltakin, mutta lääkärit itse eivät ole tästä aina niin hirveän tietoisia. Osa jopa lähettää mieluummin psykiatrian puolelle, jolloin kannattaa vain hakea lähete järkevämmältä. Transtekin sivuilta löytää hyvin tietoa. Transpolille hakiessa tulisi mm. olla useampi vuosi transsukupuolisia kokemuksia.
- kjkllök
Joissakin tapauksissa lähetteen hakeminen yksityislääkäriltä (yleislääkäri kelpaa) on parempi vaihtoehto koska asuinkunnan sairaanhoitopiiri voi edellyttää oman mielenterveysyksikkönsä kautta hakeutumista. Yksityislääkäri ei yleensä ala tyrkyttämään kunnallisen puolen MT-tutkimusta, vaan toimittaa lähetteen suoraan transtutkimusyksikköön.
Kannattaa tulostaa mukaan Trasekin sivuilta ohjeet lähetteen hakemisesta ja esittää ne lääkärille jos sattuukin olemaan ensimmäinen "tapaus" hänelle.- lippujalappuja
Komppaan, turha sinne mt-tutkimuksiin mennä, jos ei muita ongelmia ole. (Vaikka se ei suinkaan ole este, jos on tuolla puolellakin kontakteja, kunhan muuten on siinä kunnossa että täyttää vaatimukset. Eli ei saa olla esim maanista käyttäytymistä tai niin suurta masennusta/väsymystä, ettei ole tarpeeksi hyvässä kunnossa transpuolen hoitoihin.)
- Ftmftm
Voi hakea. Valviran kanta on, että potilaan ei ole pakko suostua omassa sairaanhoitopiirissään yhtä kertaa pidempiin psykiatrisiin tutkimuksiin, sillä asiaosaaminen on transpoleilla. Tavannpsykillä se on ihan samaa arpapeliä kuin millä tahansa lääkärillä... ei niitä tästä kouluteta.
T. Psykiatrin vävy ja transmies- sdfasd
Samaa arpapeliä se siellä transpolillakin on. Psykiatria ei ole mitään eksaktia tiedettä. Vai pystyykö jotain masennusta esim. mittamaan eksaktisti verikokeista? Ei tietääkseni vaan kaikki on subjektiivista tuntemusta ja arvuuttelua.
- uygfkgiufgukb
sdfasd kirjoitti:
Samaa arpapeliä se siellä transpolillakin on. Psykiatria ei ole mitään eksaktia tiedettä. Vai pystyykö jotain masennusta esim. mittamaan eksaktisti verikokeista? Ei tietääkseni vaan kaikki on subjektiivista tuntemusta ja arvuuttelua.
Mutta transpolin psykiatrit ovat kokeneita transsukupuolisten tukimuksissa. Joku sairaanhoitopiirin "sattumapsykka" yrittää mahdollisesti "parantaa" omien mielipiteittensä mukaisesti sukupuoliristiriitaa kokevaa.
Kyllä kuka vaan lääkäri voi antaa lähete Transpolille. Mulla on muuta ongelmana. Olen nähnyt miten ihmiset joskus reagoivat minun transsukupuolisuuteeni joten en olisi halunnut enää ketään kiusata. Eli voiko kukaan suositella ymmärtävää ammattilaista lääkäriä 09 aluelta?
- Merimarsu
Hieman OT. Lähetteen jälkeen saat kutsun tutkimuksiin. Siellä ei sinua auteta mittimään identiteettiäsi vaan vielä mietintävaiheessa olevat pois. En tarkoita että pohdiskelusi olisi väärin, se on hyvin tarpeellista ja raskasta mihin mielellään saisi tukea ja selvyyttä mutta polit suhtautuvat siihen erittäin negatiivisesti. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi vastata kysymykseesi sukupuoli-identiteetistä, valitettavasti.
Lähetteen saat yksityiseltä tai julkiselta. Mukaan kannattaa ottaa Trasekin netistä löytyvät ohjeet lääkärille. http://trasek.fi/perustietoa/sukupuolenkorjaus/ohje-laakarille/- kjhkkl
Transtutkimus on erotusdiagnoosi. Tutkimusta tekevä psykiatri ei päätä eikä sano mitä sukupuolta tutkittava on, se pitää tietää itse ja vieläpä vahvasti. Ellei itse ole varma sukupuolestaan, tutkimukset karahtavat kiville melko varmasti. Transdiagnoosi annetaan jos tutkimuksissa todetaan vakaa, jo vuosia kestänyt, sukupuoliristiriita, eikä löydetä mitään psykiatrista sairautta joka aiheuttaisi kyseisen ajatusmaailman. Samalla myös tutkitaan että tutkittavalla on vahva psyykkinen kestävyys jotta hän selviää tulevista hoidoista ja loppuelämästään.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184651Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982447Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422011Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181929- 811586
- 1461505
- 121256
- 102994
- 124852
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40849