Manuaali vai automaatti?

Uutta_ostamassa

Morjensta pöytään!

Oon hankkimassa uutta Avensista, mutta nyt haluaisin teiltä kokemuksia, kumpi kannattaa valita, manuaalivaihteisto vai automaattivaihteisto?

Onko nykypäivänä tuo Multidrive-S automaattivaihteisto suorituskyvyltään ja luotettavuudeltaan parempi valinta kuin perusmeininki manuaalisella vaihteistolla?

Nyt ois kokemukset ja mielipiteet hieno homma, ennen kun teen valinnnan vaihteistosta.

Auto tulee olemaan Sedan 1,8 moottorilla.

147

6675

    Vastaukset

    • Ja lisätään vielä, että bensakoneella.

      • Joo, 1.8 diesel. Miksi ei se?

        Pöytään.


    • Automaatti on parempi käytössä ja auton vaihtoarvo säilyy paremmin (lue: siitä pääsee aikanaan eroon)

      • Pyh. Ihan maku-asia kummalla tykkää ajaa, ja käytetyn auton ostajana ostan mielummin manuaalin siitäkin syystä että automaatti on yksi pontentiaalinen riskikohde jonka takia auto laitetaan paaliin ja haetaan uusi tilalle. Tosin auto on niin huono investointi että jälleenmyyntiarvo on jokatapauksessa pelkkä vitsi. Niin paljon kannattaa tuhlata kun on varaa tuhlata. Oletko autokauppias?


      • eipähän automaatissa ole kytkinhuolia


    • 1.8 active edition farkku automaatti tulossa :) Itsellä lyhyt koeajo lenkki. Aika pehmeä/mukava sen perusteella toi automaatti. Kiihdytyksessä isolle tielle aika korkeilla kierroksilla moottori tolla automaatilla.. Ilmeisesti toi 1.8 kierroskone/ alavääntö aika heikko. Noin lukenu jostain testistä, ja tää yks syy, miks päädyin automaattiin, niin tulee kaupunkiajelusta sujuvampaa..

    • Joo, mm. tuon kiihtyvyyden & suorituskyvyn takia tässä kyselenkin kokemuksia varsinkin tuosta automaatista.

      • Toyota ei käytä automaattina suorakytkentävaihteistoa, joka on ainoa automaattivaihteisto, joka ei vie tuota kiihtyvyyttä manuaaliin verrattuna heikommaksi, lisäksi kulutus on suurempi. Eli itse ottaisin tojon tapauksessa manuaalin. Jos taas kyseessä olisi nämä luokkaa kalliimmat mallit, Volkswagen, Volvo, Audi, Mondeo jne, joissa on tai joihin saa suorakytkentävaihteiston, niin niissä ottaisin ehdottomasti automaatin.


      • rahallasaisi kirjoitti:

        Toyota ei käytä automaattina suorakytkentävaihteistoa, joka on ainoa automaattivaihteisto, joka ei vie tuota kiihtyvyyttä manuaaliin verrattuna heikommaksi, lisäksi kulutus on suurempi. Eli itse ottaisin tojon tapauksessa manuaalin. Jos taas kyseessä olisi nämä luokkaa kalliimmat mallit, Volkswagen, Volvo, Audi, Mondeo jne, joissa on tai joihin saa suorakytkentävaihteiston, niin niissä ottaisin ehdottomasti automaatin.

        väittää ettei Toyotan CVT-vaihteisto ole yhtään hitaampi kuin joku dsg mutta paljon miellyttävämpi se on ajossa.


      • Tollolootia ostavat vain 60 vee karvahattupapat, joiden tarpeisiin kuminauhaveto sopii hyvin. Sen avulla on hyvä totutella pian edessä olevaan siirtymiseen mopoauton rattiin, kun lääkäri ottaa kortin pois. Sama tekniikka, sama suorituskyky kuin mopoautossa!

        " CVT ei ole yhtä sulavatoiminen kuin kaksoiskytkinautomaatti, eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä. Tasamaalla hattu päässä nätisti ajettaessa tällä ei ole suurta väliä, kone vetää kivasta jo alhaalta lähtien. Moottoria enemmän rasitettaessa CVT tuppaa kuitenkin huudattamaan konetta turhaan, sillä suurimman tehon esiin kaivaminen vaatii kierroksia. Onneksi vaihteita voi vaihtaa myös käsin ratin vivuilta, mutta se ei kai ole automaattivaihteisessa autossa itse tarkoitus?"

        http://teknavi.fi/autot/koeajo-toyota-auris-turbo-ahtamisen-iloa


      • tojo_on_mopo_autoksi kirjoitti:

        Tollolootia ostavat vain 60 vee karvahattupapat, joiden tarpeisiin kuminauhaveto sopii hyvin. Sen avulla on hyvä totutella pian edessä olevaan siirtymiseen mopoauton rattiin, kun lääkäri ottaa kortin pois. Sama tekniikka, sama suorituskyky kuin mopoautossa!

        " CVT ei ole yhtä sulavatoiminen kuin kaksoiskytkinautomaatti, eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä. Tasamaalla hattu päässä nätisti ajettaessa tällä ei ole suurta väliä, kone vetää kivasta jo alhaalta lähtien. Moottoria enemmän rasitettaessa CVT tuppaa kuitenkin huudattamaan konetta turhaan, sillä suurimman tehon esiin kaivaminen vaatii kierroksia. Onneksi vaihteita voi vaihtaa myös käsin ratin vivuilta, mutta se ei kai ole automaattivaihteisessa autossa itse tarkoitus?"

        http://teknavi.fi/autot/koeajo-toyota-auris-turbo-ahtamisen-iloa

        voit jatkaa ajelujasi yh-äipän ostamalla Helkama Raisulla kuten tähänkin saakka. Ei luulisi aikuisten juttujen lasta kiinnostavan.


    • Ei taida enää Avea saada automaatilla? Eikä dieselillä? Kumpikaan ei pysynyt kasassa?

    • Minkälainen ihminen kysyy suomi24-palstalla ottaisko avensiksensa manuaalilla vai automaatilla, ja odottaa asiallisia vastauksia?

      • Hmm!

        Minkälaisen pitää olla ihmisen ja minkälaisen pitää olla kysymys,
        että saa suomi24-palstalla ASIALLISIA VASTAUKSIA?


      • TheKöle kirjoitti:

        Hmm!

        Minkälaisen pitää olla ihmisen ja minkälaisen pitää olla kysymys,
        että saa suomi24-palstalla ASIALLISIA VASTAUKSIA?

        Suoli24 on avoin palsta ja kuka tahansa voi tänne kommentoida, ja moderointi on hidasta ja riittämätöntä kaiken tekstimäärän takia, joten se saako asiallisia vastauksia vai ei on täyttä arpapeliä ihan täysin kysymyksestä ja sen asettelusta tai aiheesta riippumatta, koska kyse on siitä millaisia tyyppejä keskusteluun sattuu eksymään.

        Näin aloittajan kysymykseen viitaten ainakin itse ottaisin automaatilla.


      • Duuber kirjoitti:

        Suoli24 on avoin palsta ja kuka tahansa voi tänne kommentoida, ja moderointi on hidasta ja riittämätöntä kaiken tekstimäärän takia, joten se saako asiallisia vastauksia vai ei on täyttä arpapeliä ihan täysin kysymyksestä ja sen asettelusta tai aiheesta riippumatta, koska kyse on siitä millaisia tyyppejä keskusteluun sattuu eksymään.

        Näin aloittajan kysymykseen viitaten ainakin itse ottaisin automaatilla.

        kuitenkin se että jos joku kysyy mitään Toyotaan liittyvää, tuhoaa Toyota-palstan oma trollipoju ja Vw-konsernifani joka ainoa kerta keskustelun. Käytännössä kaikki solvaus- ja sekoviestit sekä aloitukset tulevat Toyota-trollipojun koneelta, joka ainoassa ketjussa.


      • Totuus_on kirjoitti:

        kuitenkin se että jos joku kysyy mitään Toyotaan liittyvää, tuhoaa Toyota-palstan oma trollipoju ja Vw-konsernifani joka ainoa kerta keskustelun. Käytännössä kaikki solvaus- ja sekoviestit sekä aloitukset tulevat Toyota-trollipojun koneelta, joka ainoassa ketjussa.

        Ja lähes joka palstalla on niitä omia sekopäitään ja fanaatikkojaan, oli aihe mikä tahansa. Toisilla vaikuttavat keskusteluun pahemmin kuin toisilla riippuen henkilöstä.


    • -14 ave manuaali ja -16 automaatti. En enää koskaan osta manuaalia. On se niin helppo ajettava. Kiihtyvyydestä sen verran että manuaalilla saa kuski tehdä töitä tosissaan sen eteen että on nopeampi.

      • en ymmärrä miks pitäis olla nopeempi???kun on kysymys toyotasta...


    • Kaupunkiajoon automaatti, muuten manuaali

      • Täh? Veivaatko kokoajan maantiellä vaihdekeppiä ?


    • Ainoastan hepin eikun kepin heiluttajat valitsevat manuaalivaihteiston. Miksi tehdä työtä, jonka automaatti osaa paremmin. Tietenkin jotkut luulevat olevansa parempia, vaikka luulo ei ole aina tiedon väärtti. Formulat ja ralliautotkaan eivät ole manuaalivaihteisia.

      • No meillä on sentään heppi, eikun keppi mitä heiluttaa... no vitsi sikseen. Täsmennän aikaisempaa vastausta siten, että kaupunkiin ehdottomasti tomaatti, maantieajoon mulle aivan sama kumpi siellä on.


      • Sontiaismolottaja kirjoitti:

        No meillä on sentään heppi, eikun keppi mitä heiluttaa... no vitsi sikseen. Täsmennän aikaisempaa vastausta siten, että kaupunkiin ehdottomasti tomaatti, maantieajoon mulle aivan sama kumpi siellä on.

        MIkä kallistaakin vaihtoehdon automaatin puoleen. Vaikka suurin osa ajosta olisi maantietä, väliin mahtuu myös niitä kaupunkeja, joka kääntää vaakakupin tomaatin suuntaan.

        Manuaali ei lopulta tarjoa oikein mitään erikoishyötyä suhteessa automaattiin ellei kuskilla ole tosiaan jotain tiettyjä erikoistarpeita jotka vain manuaali pystyisi jostain syystä täyttämään.


      • Itse asiassa, Formulat ja ralliautot eivät ole täysin automaatteja, mutta ei manuaalejakaan. Tarkkaan ottaen ne ovat puoliautomaatteja, koska formulakuskitkin vaihtavat vaihteita, mutta nappuloista kepin sijaan (ralliautoissa ratin takana olevista läpysköistä) ilman kytkintä. Auto ei formuloissa tai ralliautoissa vaihteita vaihda.


      • Ja minusta manuaalivaihteisen auton ajaminen on lapsellisen helppoa. Manuaalilla ajavalle vaihteiden vaihtaminen yhtä vaivalloista kuin etusormen liikuttaminen sentin verran. Se on niin helppoa, että vaihteiden vaihtamista ei edes huomaa. Idioottikin sen osaa unissaankin...


      • rhtrhrthr kirjoitti:

        Ja minusta manuaalivaihteisen auton ajaminen on lapsellisen helppoa. Manuaalilla ajavalle vaihteiden vaihtaminen yhtä vaivalloista kuin etusormen liikuttaminen sentin verran. Se on niin helppoa, että vaihteiden vaihtamista ei edes huomaa. Idioottikin sen osaa unissaankin...

        Kukaan ei väittänyt että manuaalilla ajo olisi vaikeaa. Haloo?! Automaatti vaan on mukavampi ja vapauttaa vaihdekeppikäden muuhun käyttöön eli vaikkapa juoman ottamiseen tai navigaattorin ohjelmointiin.


      • holdyourhorses kirjoitti:

        Kukaan ei väittänyt että manuaalilla ajo olisi vaikeaa. Haloo?! Automaatti vaan on mukavampi ja vapauttaa vaihdekeppikäden muuhun käyttöön eli vaikkapa juoman ottamiseen tai navigaattorin ohjelmointiin.

        Terve mies oppii kyllä kääntämään sätkän, puhumaan vaimolleen puhelimessa ja antaa tyttöystävälle munaa poskeen autoa ajaessaan yhtä aikaa, kunhan vaan treenaa. kuka hitto tarvii helppoutta. itse tykkään ajaa autollani, en matkustaa.


      • Ai paremmin, manuaalilla voi koko ajan ajaa parhalla kierrosalueella toisin ku automaatilla. Kuullu sen verran juttua noista ku ikinä kierrokset ei automaatissa oo sopivia.


    • Aikuinen ihminen ei manuaalia tarvitse minnekkään. Ei ikkunoitakaan kukaan halua käsiveiveillä. Toyotan portaaton on mukavin ja toimivin automaatti. Ei tarvitse kinata kenenkään kanssa, kuinka pehmeästi vaihtaa ja kuinka paljon tai vähän pätkii ja kuinka arpoo mitäkin vaihteita missäkin tilanteessa. Kun ei ole mitään pykäliä, vaan tasaista menoa, jossa välitys muuttuu portaattomasti ja automaattisesti. Jos nyt välttämättä sitä keppiä haluaa hämmentää, niin sekin onnistuu ja silloin aski muuttuu portaalliseksi manuaaliksi ilman kytkintä. Samat toiminnot hoituu vielä ratin namikoista, jos niin haluaa. Ei tarvita mitään mäkilähtöavustimia, eikä käsijarruakaan muualla kuin katsastusasemalla. Kulutukseen ei mitään vaikutusta, eikä koskaan sammu minnekkään valoihin, vaikka olisi kuinka tohelo puikoissa. Ajaminen ei tästä helpommaksi ja mukavammaksi voi enää tulla. Ja kestää, ei mitään megatroniikka ja kytkinmurheita, eikä taistelua mistään vastaantuloista.

    • Toyopet, etenkin kuminauhavetoisena, sopii mainiosti 60 v pappojen köröttelyvälineeksi, jolla on hyvä totutella edessä odottavaan siirtymiseen mopoauton rattiin, kun lääkäri ottaa kortin pois. Sama tekniikka, sama suorituskyky. Tosin mopoauto on paljon tyylikkäämpi.

      http://teknavi.fi/autot/koeajo-toyota-auris-turbo-ahtamisen-iloa

      "Toyotalla ei ole tapana lähestyä autoilijoita suorituskyky edellä"

      " CVT ei ole yhtä sulavatoiminen kuin kaksoiskytkinautomaatti, eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä."

      "Tasamaalla hattu päässä nätisti ajettaessa tällä ei ole suurta väliä, kone vetää kivasta jo alhaalta lähtien. Moottoria enemmän rasitettaessa CVT tuppaa kuitenkin huudattamaan konetta turhaan, sillä suurimman tehon esiin kaivaminen vaatii kierroksia."

      "Onneksi vaihteita voi vaihtaa myös käsin ratin vivuilta, mutta se ei kai ole automaattivaihteisessa autossa itse tarkoitus?"

      "Dynaamista ajokokemusta halajavat katselevat sen sijaan muiden merkkien perään."

      • Et siis ymmärtänyt, että Avensis on jo valittu, mutta mielipidettä haluttiin manuaalista verrattuna automaattiin? Tyhmäkö olet? DSG on tunnetusti ja tutkitusti ongelmamaati, kuka sellaista haluaisi?


      • Kukaan järkevä ihminen ei osta Avensista. Autossa ei ole mitään hyvää se on huono joka saralla. Jos se olisi ongelmaton sitä olisi mm. taksissa pilvin pimein, katsoppa piruuttas näkyykö paljon Avensiksia ajossa jossa luotettavuus on ykkös sijalla?


      • Rumaromu kirjoitti:

        Kukaan järkevä ihminen ei osta Avensista. Autossa ei ole mitään hyvää se on huono joka saralla. Jos se olisi ongelmaton sitä olisi mm. taksissa pilvin pimein, katsoppa piruuttas näkyykö paljon Avensiksia ajossa jossa luotettavuus on ykkös sijalla?

        Aven myynti on dropannut ja malli on poistumassa. Toyota on ihan hukassa nliden hybridininneriensä kanssa. Katso ihmeessä mitä muilla merkeillä on tarjota.

        Jos välttämättä itäautoa haet niin Hyny ja Kia. Tai sitten joku eurooppalainen, ei kuitenkaan VW.


      • Toyota-palstan trollipoju oksensi vastauksen 20 minuutissa. On se sairas räkänokkapaska ja naama näyttää ikävältä, varsinkin sen jälkeen kun nimensä paljastuu.


      • Kaikkia ei kiinnosta "dynaaminen ajokokemus". Normaaliajoon riittää että voima tulee huomaamattoman pehmeästi ja sitä on tarvittaessa saatavilla helposti lisää.


      • Tällä_kertaa kirjoitti:

        Toyota-palstan trollipoju oksensi vastauksen 20 minuutissa. On se sairas räkänokkapaska ja naama näyttää ikävältä, varsinkin sen jälkeen kun nimensä paljastuu.

        No miloin se paljastuu? mitä olet thnyt paljastaaksesi kenetkään meistä, jotka uskallamme sanoa että Toyota on kurja purkki? Oletko edes yrittänyt?
        Annatko omat yhteystietosi niin tulen jutteleman autoista kanssasi. Juodaan vaikka kahvit. Mitäs, antaisikohan entinen koulusi ne yhteystiedot?


    • Itse olen ajanut automaateilla jo vuodesta 2009, enkä vaihtaisi manuaaliin
      kuin pakosta.
      Aikaisemmin automaatit olivat kalliimpia ja kuluttivatkin 0,5 l enemmän,
      mutta enää tuota eroa ei juuri ole.
      Lisäksi automaatit ovat huollettuina kestäviä, tavanomaisia kytkimiä kuluu
      kyllä enemmän.
      Joku sanoi ketjussa aivan oikein, että vaihtoarvo on automaatilla parempi.

    • Talviajossa aven automaati hyvä lähtemään liikkeelle tosi liukkaistakin paikoista.
      Kun joskus auton vaihto tulee eteen,niin CVT vahteisto käy minulle hyvin.

    • Itellä ollut automaatti vuodesta 2010. Työautossa kokemusta alkoi kertyä jo vuosituhannen alusta. Automaattivaihteisto vapauttaa kyllä todella kätevästi oikean käden muuhun käyttöön ja vielä vähän extriimimmässä tilanteessa vasemmalla jalalla voi ohjata, kun ei tarvi sillä tehdä muuten yhtään mitään. Samaan aikaan voi sitten kaksin käsin vaikkapa ruveta syömään jäätelöä.

      Joku tuolla suositteli automaattia lähinnä kaupunkiajoon, mutta väittäisin että vakionopeussäätimen käyttö vaatii automaatin myös maantieajossa. Se riippuu vähän välityksistä tosin. Kehityssuunta on taloudellisuuden vuoksi ollut pidempiin välityksiin suurimmalla vaihtella, jolloin eteläsuomalaisissakin ylämäissä on vaihdettava pienemmälle.

      • Tässä kommentissa on varmasti perää.

        Nää suomeen tuotavat Tojot on nykyään niin laiskoja ja ylivälitteisiä,
        että vakkari ei kunnolla pelaa.....

        Itsellä on diesel. -sen vääntö riittäisi ja ottaisin ilman muuta tomaatilla,
        mutta kun siihen EI SAA.....


      • Minulla on myös diesel, ja tietenkin automaatilla. Merkki ei ole kyllä Toyota, kun tuollaista ei ole tarjolla, kuin pakettiautona.


      • 3.0 tdi ei haittaa manuaali vakkarin kanssa ollenkaan, ei edes ylämäissä.


      • Epäilen automaatilla ajavia runkkareiksi kun kerran saa käden vapaaksi. Saakos itseään tyydyttää ajaessa ja rinnastetaanko se kännykän käyttöön?


      • Polkuautolla ajavat vajaaälyiset, joilla ei ole varaa automaattiin. Sekös harmittaa ja aiheuttaa tarpeen selittää pihlajanmarjoja happamiksi.

        Kaupunkibissit ovat kaikki automaattivaihteisia ja kovasti näkyy automaatit/bobotit yleistyvän jakeluautoissakin. Kilpa-autot ovat pääosin manuaalivaihteisia, koska automaatit ovat kiellettyjä. Kalliimmat autot myydään valtaosin automaattivaihteisina, polkuautoversiota ei aina ole edes saatavilla!

        Ainoastaan köyhän kansan kulkupeleissä & tietysti perässähiihtäjien, kuten tojo, tapauksessa polkuauto on yleisin ellei jopa ainoa tarjolla oleva vaihtoehto.

        Intissä tuli nähtyä kaiken sortin hiihtäjää. Osa ei kertakaikkiaan kyennyt edes oppimaan tahdissa marssimista. Heille jo omien kengännauhojen sitominen oli suuri saavutus.

        Polkuautolla ajavalle on yhtälailla suuri saavutus, että hän kykenee pumppaamaan polkimia vuoronperään, saaden polkuautonsa liikkeelle. Vaikka kovin verkkaista kulku usein on, auto hyytyy ylämäkiin eikä kiihdy liittymiskaistoilla. Mutta polkuautoilijoillakin oikeus (verkkaiseen) liikkumiseensa.


      • Varmaankin polkuautoilja myös tiskaa astiat käsin. 30 vuotta sitten ne, joilla ei ollut tiskikonetta, tiesivät kertoa, että käsin tulee puhtaampaa.

        Varmaan polkuautoilija myös veivaa autonsa käyntiin, veivaa ikkunat ylös/alas, juoksee auton ympäri avaamassa ja lukitsemassa ovia? Tarpeettomia turhakkeita kaikki keskuslukitukset, eikös vaan? Ainakin niiden mielestä, joilla moista ei ole.

        Polkuautoilija omistaa mekaanisen kameran, koska niin automaattivalotus kuin automaattitarkennuskin ovat vain laiskoille, jotka eivät osaa kuvata.

        Polkuautoilija tumputtaa keppiä - ihan itse, omin käsin - ja tulee siitä onnelliseksi.


    • Aivan sama mitä moottori vääntää, automaatio toimi yhdessä moottorin ohjausjärjestelmän kanssa vakionopeuden ollessa päällä. Sen kun muistaa ohjata auto niin että pysyy tiellä.

      • PaljonparempiaOnOlemassa kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Petteri ei taaskaan tajunnut että ei sillä tyhjäkäyntiväännöllä ole mitään merkitystä automaattilaatikossa. DSG-laatikoissa ollut paljon ongelmaa. Viimeisin tieto on että 60-luvun mineraaliöljyt on otettu käyttöön ja ylämäkeen peruutus on yhtä helvettiä varsinkin peräkärryn kanssa. Ruotsissa meni taksissa peräti myyntikieltoon kun oli aina pajalla.


      • Alaväännöllä on merkitystä, samoin vaihteiston välityssuhteilla.

        Heikko alaväntö moottorissa + pitkät välitykset = turbiinia pitää luistattaa reilusti ja pitkään, mikä heijastuu verkkaisena kiihtyvyytenä. Tämä ynnä itäautovalmistajien tapa kusettaa/liioitella moottoriensa tehoja (ns. japaninponit) selittää sen, miksi esim. kuminauhavetoinen Anjovis on niin hidas, teholupauksista huolimatta.

        Kun alavääntöä ei ole, moottoria on pakko ulvottaa lähellä maksimitehon kierroksia (4000-6000 rpm) joka kiihdytyksessä, joka ylämäessä. Eli vaihteisto joutuu vatkaamaan vaihdetta ylös alas. Tästä on saanut haukkuja niin kaksoiskytkenvaihteistolla varustettu Kia kuin öbaut kaikki viime vuosina testatut tollolootat. Jopa turbomoottorilla varustetut, koska tollolootan turbokin on varsin heikkovääntöinen.


    • "katsoppa piruuttas näkyykö paljon Avensiksia ajossa jossa luotettavuus on ykkös sijalla?"
      Tallinnassa näkyy olevan Avensis joka toisella taksarilla!

      • Prius tai Auris hybridifarkku melkein kaikilla taksiautoilijoilla.


    • Kiitokset vastauksista! Täytyy nyt kyllä lähteä koeajamaan tuo automaatti. Toki sen oisin tehny varmastikin muutenkin, mutta nyt entistä suuremmalla syyllä.

    • Ajaessa on taastusti muutakin tekimistä kun vatvoo vaihteita, 12v. kokemuksella automaatista ja nykyiseen keppivaihteiseen totaalisen kyypiintynyt.

      • Mitä ihmeen vaihteita? Museoautollako ajelet? Ei portaattomassa ole mitään "vaihteita" kun välitys pysyy koko ajan optimaallisena. Ei kymmenen vuoden kulutua kukaan puhu mistään "vaihteista"


      • Automaatissa tietenkin hämmentää jatkuva jarrujen käyttö mikä vaatii totuttelua.


      • tgjgöoyöi kirjoitti:

        Automaatissa tietenkin hämmentää jatkuva jarrujen käyttö mikä vaatii totuttelua.

        Miksi pitäisi jatkuvasti jarrutella?


      • tgjgöoyöi kirjoitti:

        Automaatissa tietenkin hämmentää jatkuva jarrujen käyttö mikä vaatii totuttelua.

        niin voit jarrujen kuluttamisen sijasta ladata ilmaista energiaa joka jarruilla muuttuu turhaan lämmöksi ja kuluttaa jarruja.


    • Minulla on ollut molemmat. Olin vähän skeptinen automaattia kohtaan, mutta ole myyty. Hieno laite.

    • Ota se avensiksen 1.8 diesel automaatti.
      Toimiva auto.

    • Ajon helppous kaikissa tilanteissa tulee ensimmäisenä minulla esille . Viimekesästä perinteisellä automaatilla ajaneena. Nykypäivinä lie jokainen systeemi suutii keppikäytön . Rohkeasti peliin mukaan !!!

    • Yleensä kuka kerran on automaatin omistanut, on vaikea palata/ tyytyä manuaaliin. Samoin nykyään yleensä automaatti kiihtyy paremmin kuin manuaali. Vaihtaminen on optimoitu kierrosten mukaan ja vaihteiden vaihtonopeus parantunut myös ei-kaksoiskytkinlaatikoissa. Vanhemmissa autoissa eli yli 10 vuotta sitten manuaali oli nopeampi.
      Sorry, Aveja en kyllä sinänsä tunne ollenkaan.

    • Jos haluaa ajaa vaivattomasti kaikilla teillä, ainoastaan automaatti ja adaptiivinen vakionopeuden säädin tulee kyseeseen. Voi ajella satoja kilometrejä koskematta mihinkään polkimeen!

    • Jos minä vielä joskus pääsen auton ostoon, niin sitten kyllä se on automaatti.
      Olin taas vuotuisella Baijerin vierailulla ja siellä otan aina automaatin vuokraamosta.
      Nyt oli autona BMW M550d jolla ei todellakaan jää jalkoihin. Ensimmäistä kertaa oli siinä autossa sellainen systeemi, joka piti vakiomittaisen välimatkan edellä ajavaan, eikä antanut ajaa sen perään, vaan lopulta pysäytti n. 5-6 m päähän takapuskurista.
      Siinä oli myös tuulilasinäyttö, jota oli mukava seurata kun siihen ensin tottui.
      Ruuhkassa kun käytti sen "autohold" systeemiä, niin se piti auton paikallaan ja lähti sitten pehmeästi liikkeelle kun painoi kaasua.
      Kun tulin kotiin, niin en uskaltanut kertoa tästä mitään vanhalle kunnon Avensikselleni välttääkseni mustasukkaisuuskohtauksen :D

      • isossa veljessä Lexuksessa on nuo samat jutut olleet jo kauan. Erona tuohon Bmw-malliin on se että vain Lexus on noista se luotettava, vanhanakin. Täytyy kuule osata verrata saman sarjan autoja toisiinsa.


      • Heikko tarina autosta (M550d), jota ei ole edes olemassa. Hutera teinisatu jossa joka lauseesta paistaa ettei ole koskaan ajanut tehokkaalla autolla.


      • fairy1 kirjoitti:

        Heikko tarina autosta (M550d), jota ei ole edes olemassa. Hutera teinisatu jossa joka lauseesta paistaa ettei ole koskaan ajanut tehokkaalla autolla.

        Totta töriset, tojotero oli niin kiimassa että kirjoitti auton mallin ihan väärin ja sehän on BMW M550i. http://www.iltalehti.fi/autot/201612292200046372_au.shtml . Tuossa vielä kuva niin voitte kuolata.


      • Adaptiivisen vakionopeudensäädön saa jo nyt osaan Toyotan malleihin ja jatkossa sitten useampiin.
        Sähköinen kässärikin osaa päästää irti, kun lähdet liikeelle. Tosin ei mene ruuhkassa automaattisesti päälle.
        HUD näytöt sitten makukysymys, niitähän on ollut ainakin ranskiksissa jo kauan, mutta ei ole tutuilta ylisanoja kuulunut, että ne olisi jotenkin pakollinen varuste.

        Se M550d farkku näyttää maksavankin vain 120t€ ja varmaan parikymppitonnia päälle käytännössä, kun siinä on kaikki tarvittava, automaattisesti himmentyvän taustapeilinkin joutuu ostamaan lisävarusteena, kuten myös se Aktiivivakionopeussäädin Stop & Go toiminnolla (1 956,05€).
        Siinähän sitä oli oikein vertailukelpoinen laite.


      • Mielikuvitusvertailut kirjoitti:

        Adaptiivisen vakionopeudensäädön saa jo nyt osaan Toyotan malleihin ja jatkossa sitten useampiin.
        Sähköinen kässärikin osaa päästää irti, kun lähdet liikeelle. Tosin ei mene ruuhkassa automaattisesti päälle.
        HUD näytöt sitten makukysymys, niitähän on ollut ainakin ranskiksissa jo kauan, mutta ei ole tutuilta ylisanoja kuulunut, että ne olisi jotenkin pakollinen varuste.

        Se M550d farkku näyttää maksavankin vain 120t€ ja varmaan parikymppitonnia päälle käytännössä, kun siinä on kaikki tarvittava, automaattisesti himmentyvän taustapeilinkin joutuu ostamaan lisävarusteena, kuten myös se Aktiivivakionopeussäädin Stop & Go toiminnolla (1 956,05€).
        Siinähän sitä oli oikein vertailukelpoinen laite.

        Aivan ehdoton varuste on tuo BMW Night Vision -pimeänäköavustin jossa jalankulkijatunnistus, se helpottaa sinunkin huomaamista sieltä pientareelta kun heilut juopuneena ilman heijastinta.


      • hintansaväärti kirjoitti:

        Aivan ehdoton varuste on tuo BMW Night Vision -pimeänäköavustin jossa jalankulkijatunnistus, se helpottaa sinunkin huomaamista sieltä pientareelta kun heilut juopuneena ilman heijastinta.

        Oli se tosiaan mielenkiintoinen tuttavuus. En ole koskaan ennen ajanut moisella pedolla. Eräällä tuttavalla on Z4 jolla sain kerran tehdä täyden tehon kiihdytyksen, mutta koska kyseessä on ns. urheiluauto, niin siihen osaa jotenkin varautua.
        Tämä näyttää kuitenkin aivan tavalliselta 5 sarjan farmarilta, mutta kun sen oikealla puolella olevan lätkän polkaisi pohjaan, niin se murina siellä keulassa kyllä kertoi, että tässä ei taida olla aivan jokapäiväinen wagoni.
        Minä olin varannut sieltä vuokraamosta tavallisen MB C180 tai BMW 520, mutta tyttö selitti, että ei kuullemma ole tilattu talvirenkaita.
        Sitten hän alkoi etsimään tietokoneeltaan autoa, jossa olisi kitkat alla ja siinä sitten tarjosi jopa jotain VW malliakin, joka hylkäsin välittömästi :) . Sen jälkeen oli tarjolla 7 sarjan BMW, johon sanoin " zu groß".
        Lopulta tuli tämä BMW M550d puheeksi, jota tyttö kehui vuolaasti. "Tällä pysyy kuullemma liikenteen mukana" " Tolles Auto" - hän sanoi.
        Aluksi ihmettelin polttoaineen kulutusta, koska ajotietokoneessa oli keskikulutuksen kohdalla lukemana 11,4 L /100 km.
        Opiskelin sen käsikirjasta kuinka ne asetukset muutetaan ja nollataan. Kun sitten eräänä päivänä ajoin yli 400 km matkan normaalia sikäläistä liikennöintiä, 100-160 km/h. Useimmiten lähempänä satasta, koska siellä on paljon rajoituksia ja ruuhkaista - eikä meikeläinen oikein uskalla niissä vapaissa paikoissa kuitenkaan lähteä paikallisten perään :D . Tietokone näytti sitten illalla 6,8 L/100 km - ei paha ollenkaan, sillä kyllä minä aika paljon sillä kiihdyttelin - oli se mörinä sen verran mukavaa kuunneltavaa :)
        Siellä mittarissa oli hetkessä tuo 160-170 km/h. Samassa ajassa kun oma Avensikseni kiihtyy 80 km/h sataseen, näytti tämän mittari tuplalukemia.
        En ole varma oliko tuossa autossa tuota tutkaa, joka osaa ihmisistä ja eläimistä varoittaa. Siitä puuttui ainakin yksi katkaisin, missä oli mm. sen kaistavahdin ja etäisyyskontrollin katkaisimet.
        Tulihan sille huville hintaakin - 100€ euroa päivää kohti lisää normaaliin päivähintaan, mutta en kyllä kadu - oli se sen verran hauskaa :D . Kuten edellä totesit, "hintansa väärti".


      • 20244 kirjoitti:

        Oli se tosiaan mielenkiintoinen tuttavuus. En ole koskaan ennen ajanut moisella pedolla. Eräällä tuttavalla on Z4 jolla sain kerran tehdä täyden tehon kiihdytyksen, mutta koska kyseessä on ns. urheiluauto, niin siihen osaa jotenkin varautua.
        Tämä näyttää kuitenkin aivan tavalliselta 5 sarjan farmarilta, mutta kun sen oikealla puolella olevan lätkän polkaisi pohjaan, niin se murina siellä keulassa kyllä kertoi, että tässä ei taida olla aivan jokapäiväinen wagoni.
        Minä olin varannut sieltä vuokraamosta tavallisen MB C180 tai BMW 520, mutta tyttö selitti, että ei kuullemma ole tilattu talvirenkaita.
        Sitten hän alkoi etsimään tietokoneeltaan autoa, jossa olisi kitkat alla ja siinä sitten tarjosi jopa jotain VW malliakin, joka hylkäsin välittömästi :) . Sen jälkeen oli tarjolla 7 sarjan BMW, johon sanoin " zu groß".
        Lopulta tuli tämä BMW M550d puheeksi, jota tyttö kehui vuolaasti. "Tällä pysyy kuullemma liikenteen mukana" " Tolles Auto" - hän sanoi.
        Aluksi ihmettelin polttoaineen kulutusta, koska ajotietokoneessa oli keskikulutuksen kohdalla lukemana 11,4 L /100 km.
        Opiskelin sen käsikirjasta kuinka ne asetukset muutetaan ja nollataan. Kun sitten eräänä päivänä ajoin yli 400 km matkan normaalia sikäläistä liikennöintiä, 100-160 km/h. Useimmiten lähempänä satasta, koska siellä on paljon rajoituksia ja ruuhkaista - eikä meikeläinen oikein uskalla niissä vapaissa paikoissa kuitenkaan lähteä paikallisten perään :D . Tietokone näytti sitten illalla 6,8 L/100 km - ei paha ollenkaan, sillä kyllä minä aika paljon sillä kiihdyttelin - oli se mörinä sen verran mukavaa kuunneltavaa :)
        Siellä mittarissa oli hetkessä tuo 160-170 km/h. Samassa ajassa kun oma Avensikseni kiihtyy 80 km/h sataseen, näytti tämän mittari tuplalukemia.
        En ole varma oliko tuossa autossa tuota tutkaa, joka osaa ihmisistä ja eläimistä varoittaa. Siitä puuttui ainakin yksi katkaisin, missä oli mm. sen kaistavahdin ja etäisyyskontrollin katkaisimet.
        Tulihan sille huville hintaakin - 100€ euroa päivää kohti lisää normaaliin päivähintaan, mutta en kyllä kadu - oli se sen verran hauskaa :D . Kuten edellä totesit, "hintansa väärti".

        Ja tuollaistakin vajakkia pidetään elossa kelan päivärahoilla.


      • EiVainMatuja kirjoitti:

        Ja tuollaistakin vajakkia pidetään elossa kelan päivärahoilla.

        Älä turhaan hermostu. Automiehet ne vain haluavat kertoa toisilleen tajuntaa värisyttävistä kokemuksista.
        Pyri irti noista itseäsi myrkyttävistä tunteista ja lähde maailmaan etsimään uusia, sielulle myötämielisempiä ajatuksia.


      • hintansaväärti kirjoitti:

        Aivan ehdoton varuste on tuo BMW Night Vision -pimeänäköavustin jossa jalankulkijatunnistus, se helpottaa sinunkin huomaamista sieltä pientareelta kun heilut juopuneena ilman heijastinta.

        Toyotoissa on alkanut tulemaan myös niitä jalankulkijan tunnistavia turvajärjestelmiä.
        Vieläkö oli perusteita hankkia 4-5 kertaa kalliimpi auto?


      • Visioonia kirjoitti:

        Toyotoissa on alkanut tulemaan myös niitä jalankulkijan tunnistavia turvajärjestelmiä.
        Vieläkö oli perusteita hankkia 4-5 kertaa kalliimpi auto?

        tuollaisen systeemin saa hankittua. Sen pitäisi estää edellä ajavaan törmääminen ja jalankulkijoiden yliajo suojateillä. AutoMobilin testissä se ei kumminkaan toiminut lainkaan ja auto laitettiin tehtaalle takaisin. Sama auto korjattuna eikä toiminut vieläkään yhtään. Olipa nolo juttu konsernille ja käy varmasti kipeästi Audin "premium"-maineelle. Jotkut konsernit ne vaan huijausten lisäksi puskevat markkinoille täyttä paskalaatuakin vaikkei pitäisi kaiken koetun jälkeen olla varaa muuhun kuin nöyryyteen asiakkaiden edessä. Kovasti yritti tehtaan edustaja susilaatua selitellä - turhaan.


    • ainoamikä itsellä kinnittihuomiota,vai että sedan? selvästi mökkituvan pimeydessä mietitty!sillä sedan on pannassa, ei nykyperhe ala tavaroitaan sovittaa postiluukusta, kyllä vähintään auto pitää olla hb.5d. tai farkku!
      sedan jää omaan käyttöön sitä ei nykyihminen osta! tämä sedan vimma koskee ainooastaan maalaisia kuten 3,ov -set. niitä ei myy vanha paavokaan
      automaatti on huomattava edistys! kyllä maalaispöllökin sen eron huomaa kunhan vänkäämiseltään kerkiää koeajaa!

    • molemmat luotettetavia se on mutu. sieg heil kamikaze

    • "ainoamikä itsellä kinnittihuomiota,vai että sedan? selvästi mökkituvan pimeydessä mietitty!sillä sedan on pannassa, ei nykyperhe ala tavaroitaan sovittaa postiluukusta, kyllä vähintään auto pitää olla hb.5d. tai farkku!
      sedan jää omaan käyttöön sitä ei nykyihminen osta! tämä sedan vimma koskee ainooastaan maalaisia kuten 3,ov -set. niitä ei myy vanha paavokaan
      automaatti on huomattava edistys! kyllä maalaispöllökin sen eron huomaa kunhan vänkäämiseltään kerkiää koeajaa!"
      No olipas upeasti ymmärretty automaatin mukavuus ja erinomaisuus! Ei nyt ihan heti avautunut, mitä merkitystä maalaisuudella ja sedanilla on siihen automaatin toimintaan? Ei pitäisi tulla näyttämääm tyhmyyttään, jos ei ymmärrä aloitustakaan?

    • Ihan sama...kumpikin hajoaa heti uutena.Toyotaa kannattaa välttää jos vain voi.etenkin avensista eritoten.

      • Lapsosella on tainnut hajota ihan jotain muuta.


      • Sattuukovielä kirjoitti:

        Lapsosella on tainnut hajota ihan jotain muuta.

        vaan on joka Toyotaa solvaavalla trollipojulla prakaa. Ymmärtäähän senkin kun on yh-äipän peräkammarista käsin postannut palstoille 10 vuoden ajan laskujen mukaan yli 300.000 solvaus- ja spämmäysviestiä Toyotaa ja sellaisen omistavia vastaan 18 h/vrk tahdilla. Onpas meillä tuossa nolo ja lapsellinen Helkama Raisulla työnantajansa kunniaksi ajava poju. Työsuhdemopona Helkama Raisu onkin mainio. Koskaan ei ole näin tyhmää trollia vielä kohdalle sattunut. Useimmat trollit ovat sentään suht. fiksuja mutta tämä on kyllä täysi idiootti.


    • Hei poijjaat. Hienoja autojahan Bemarit on, mutta niin kauan kun ne on unelmienne tasolla ei tuo myyntiesitteen tietojen sisäluku hirveästi anna tähän keskusteluun. Puhutaanpa nyt mieluummin ihan oikeista autoista joita olette ajaneet ja/tai omistaneet, ei autoista joita on olemassa vain unelmissanne.

      • Eikös tämä ole tarkoitettu juuri keskustelua varten? Ei kai se haittaa jos täällä joku vaikka haaveilisi kirjallisessa muodossa.
        Itse olen pyrkinyt keräämään mahdollisimman paljon kokemuksia näistä haaveiden kohteista, siis niistä joihin on edes jonkinlaista mahdollisuutta päästä kyytiin.
        Monia pelejä olenkin päässyt kokeilemaan sen jälkeen kun kuusivuotiaana ensmmäistä kertaa katselin vesilentokoneen menoa mummolan rannassa ja ajattelin, että tuollaista olisi vielä joku päivä hauska kokeilla.
        Tuo edellä kerrottu tarina Baijerin matkaltani ei ollut tarkoitettu ymmärrettäväksi kerskailuna, vaan aitona ällistymisen kokemuksena, siitä kuinka tämä autoteknikka on mennyt eteenpäin, siitä kun itse autoilun aloitin.
        Yleensä vuokraan matkoilla tavallisia autoja kuten Floridassa minulla on usein ollut Chervolet Malibu tai vastaava. Se on riittävän iso tarjotakseen jonkun verran peltiä suojaksi.
        Münchenin lentoasemalla käytän Sixt autovuokraamoa Terminalstraße Mitte 85356 München.
        Sieltä voi jokainen yli kaksikymmetävuotta vanha (en muista tarkkaa minimi ikää) ja jonkun verran ajokokemusta, vuokarata näitä unelmia.
        Niillä oli joku aika sitten jopa tarjouksiakin näistä huippukärryistä. Olipa siellä MB S 500 autokin tarjolla - todellista unelmaa :D .
        Kun ensimmäisen kerran aloin haaveilemaan Ameriikan matkasta 70- luvun puolivälissä, niin se vaati noin puolen vuoden säästämisen. Tuohon aikaan halvimmatkin (APEX) liput maksoivat useimman tonnin.
        Tavallisistakin oloista lähtevilläkin on mahdollisuuksia toteuttaa monia haaveita, jos vain on valmis tekemään tarpeeksi töitä niiden eteen.
        Nuoremmille palstalaisille sanoisin, että positiivinen ja avoin mieli uusille asioille vie jo pitkälle.


    • osta MERSU

    • Mulla on molemmat, ei kuitenkaan Avensista.

      Toinen automaatti (V8, 380hv) toinen manuaali tavallinen eurooppalainen farkku.

      Omaan käteen sopii näin päin, kun en ole mikään kilpakuski, että noista hepoista pystyisi enempää tehoja kepillä hämmentämään. Toisaalta tekee mieli joskus ajaa, siihen tavisauton manuaali on ihan jees.

    • Meillä Avensis automaatti uutena hankittu 2016 1,8 koneella. Ihan on kiva peli ajella, vaikka ei se mikään kiihdytysauto olekaan. Ohituksetkin kyllä hoituvat ongelmitta tarvittaessa. Nyt kohta mittarissa 20tkm.

    • Olipa ketju. Automaatilla olen ajellut ja en varmaan enää osaisi manuaalia käyttää. Kerran ajoin kaverin autoa kun se oli kännissä ja huusi koko ajan vaihtamisneuvoja. En tajua miksi manuaaleja edes myydään. Jos autossa ovet, ikkunat, ilmastointi ja ties mitä muuta toimii automaattisesti niin miksi niitä vaihteita pitäisi käsin vaihtaa kymmeniä tai satoja kertoja päivässä. Auto ei sammu ikinä ja pysyy mäessä paikallaan. Sitten tulee hätä jos joku edellä oleva alkaa valumaan mäessä päälle. Vähän noita nykyään on. Miksi auto yleensä saa kulkea mäessä taaksepäin. Eikö moisen voisi helposti estää. Oma kulkee taaksepäin vain kun pakki tai vapaa päällä.

      • Olet aivan oikeassa. Minua itseäni vaivasi ne vuosikymmeniä vanhat käsitykset automaatin kyvystä syödä paljon bensaa.
        Muistan kun 70- luvulla joillakin tutuilla oli yli 2 litran moottorin perässä automaattilaatikko ja kulutus 15 l/ 100km.
        Ennen öjykriisiä se ei vielä ollut kovinkaan suuri peikko, mutta sen jälkeen siitä tuli monille ylipääsemätön kokemus, josta toipuminen on vienyt minultakin näin pitkään.
        Toisaalta minulla ei ole ollut kyllä toistaiseksi varaakaan näihin uuden teknologian kulkupeleihin.
        Nyt on kuitenkin tullut vahva tunne, että seuraava auto on sitten automaatti, sillä kalenteriaika juoksee koko ajan ja tuntuu kuin se vain kiihtyisi tässä vuosien vieriessä.
        Tässä viimeisimmässä Saksankärryssä oli sellainen "Auto hold" ominaisuus, jonka ottaisin vaikka tänään jos saisin.
        Kun esim. ruuhkassa joutui pysähtymään vähän väliä, niin se piti auton paikallaan kunnes seuraavan kerran painoi kaasua.
        Tuossa autossa myös moottori sammui pysähdyksen ajaksi. Liikkelle lähtö oli erittäin pehmeä ja tasainen.
        Muista kun vuosia sitten tuota systeemiä ei ollut ja jarrua piti painaa jatkuvasti ruuhkaliikenteessä - jota Münchenissä kyllä riittää. Joskus piti ottaa se toimeton vasen jalkakin töihin, jotta toinen sai levätä :D.


    • Tuo Aven remmivetoinen oli TM testissä yllättävn ripeä ohituskiihtyvyydessä, siis tehoonsa nähden. Ilmeisesti remmiveto toimii tienpäällä hyvin. Paikaltaan lähtöön tuo Aven remmivetoinen lahna tehoonsa nähden mutta jos liikennevalot ei ole elämän tarkoitus niin potkua on, jos ei runsaasti niin perusperheautoon kivasti.

      Ite olen haivannut että nämä vähän tehokkaammat (edellinen 184hp ja nyt 190hp) kelaa vahingosskain ohituksissa välittömään kortin lähtöön oikeuttavan lukeman kelloon. Joten pitää jo rekan puolessa välissä himmata. Meikäläisellä kun ei ole varaa ottaa isoja sakkoja. Joku 140-150hp on oikeastaan just passeli perhefarkkuun kunhan automaatti on kunnollinen eikä robotti (vagenit).

      • Mistä sellainen käsitys on tullut, että automaatti ei voisi olla ripeä? Ne ovat kehittyneet ja kyllä niillä pääsee valoista liikkeelle ja rekan ohi. Kyllä ne nykyään ymmärtää, että nyt kiihdytetään. Eikös niitä ole oppiviakin laatikoita jotka mukautuvat kuskin ajotyyliin.


      • No tässä Aven tapauksessa tuo remmiautomaatti on välitetty järjettömäksi ja 0-100 kiihtyvyys on tehoon nähden huono. Eli siis mitattuun kiihtyvyyteen nähden ohituskiihtyvyys on vallan mainio.

        Vaparit nyt ylipäänsä ei ole olleet tehoonsa nähden yhtä ripeitä kuin ahdetut kapeamman tehoalueen vuoksi. Tuo portaaton aski hoitaa homman ohituskiihtyvyydessä.

        Välityksillä ei ole tekemistä laatikon vaihtoalgoritmin oppivuuden kanssa.


    • Automaatit ovat tarkoitettu homo-petteri-einareita varten. Tosi mies puikottaa kepillä.

      • Odotahan, kun tosimies täyttää 20, tai pääsee kokeilemaan automaattia. Saattaa mieli muuttua.


    • Mä olen miettinyt, pitäisikö olla V8 vai V12 kone? Kumpiko teidän mielestänne on hyvä? Entä tuleeko toimeen, jos motissa on vähemmän kuin 400 heppaa? Onko sellainen liian laiska liikennevaloissa? Tällai perstuntumalta pitäisi olla 600 hummaa ja jotain vähintään 700 Nm vääntöä, jotta pääsee liikkeelle. Mutta kun ei tiedä, onko silloin automaatti oikea valinta? Auton osto on vaikeeta.

      • Sarkasmia vai ei, ero on joskus hyvin häilyvä... :-) Vastaan kuitenkin asiallisesti, V8:ssa on paremmat murinat. Ja mitä enemmän tehoa, sitä enemmän kannattaa ottaa automaatti kun emme me taviskuskit osaa enää yli 200 hepan tehoja kepillä käsitellä kuitenkaan. Kumin poltto onnistuu hyvin automaatillakin.


      • Miksi haluut polttaa kumia?


      • Ei tarvitse ostaa V8 tai V12 moottorilla varustettua autoa. Tuolla edellä mainitussa BMW M550d farmarissa on 6 pyttyinen 3 litran diesel, josta saa 481 hp ja siinä on 740 Nm vääntö, kiihtyy 0-100 4,9 sekunnissa.

        Hurjat lukemat autolle, joka painaa melkein 2 tonnia. Jos tuon auton automaattilaatikko kestää tuollaiset tehot, niin tuskin kannattaa pelätä muidenkaan automaattien puolesta.

        Lisäksi on sanottava, että sillä on melkoinen range ja sen 70 litran tankilla tosiaan pääsee pitkälle. Mittasin koko viikon kulutuksen, joka antoi keskikulutukseksi 8,03 litraa /100km.

        Tottahan kyllä on, että se joka tuon pystyy ostamaan ei varmaankaan tarvitse kulutuksia mittailla :D.

        Täytyykin muistaa täyttää kuponki ennen perjantaita ja unelmoida.
        "Einfach hervorragend Auto" (yksinkertaisesti erinomainen auto).


      • Kysynvaan_ kirjoitti:

        Miksi haluut polttaa kumia?

        Kumin polttaminen on helpoin tapa polttaa rahaa. Nimittäin, jos sitä on liikaa.


      • savuna_ilmaan kirjoitti:

        Kumin polttaminen on helpoin tapa polttaa rahaa. Nimittäin, jos sitä on liikaa.

        on eräs parhaita tapoja todistaa olevansa idiootti. Kun on tarpeeksi voimaa niin ei tarvitse näyttää kenellekään.


    • Automaatti, jos on varaa. Jos ei, niin kyl manuaalillakin hyvin selvii. Helppoo, eiks vaa?

    • Mulla on Avensis multidrive, ollu jo puolivuotta, ennen oli keppivaihteet, en huolisi enää. Ei tarvi kytkintä polkee ja keppiä vatkata jatkuvasti, kuten kaupungissa ennen sai tehdä. Nyt vain istutaan ja antaa autoon mennä.

    • Manuaali on niin vanhanaikainen. Nykyaikainen automaatti on mahtava. Mitä sitä koko ajan vaihdetta hämmentämään, tekniikka hoitaa.

    • Joku kirjoitti että DSG nopeampi kiihtymään mitä mutidrive, no voihan se olla , niin pitääkin olla koska Audi Wv Skoda seisoo 3viikkoa pajalla oottaa laatikkoa( hinta 9000,.) no eipä paljon naurata. Sama juttu naapurilla aj. 110000km tuli kyseleen että voi sitä korjata, voihan sen tietenkin korjata WW tehtaalla. Sen sijaan multidrive menee mutamia satoja tuhansia lisää

      • No ainakin Skodan ja Audin DSG:eissä on liki parinsekunnin viive ennen kuin veto kytkeytyy. Jos 90-luvun lopun nuhapumppu tojot mehumaijoilla lähti viivalta ensimmäiset 20-30m nopeammin kuin 190hp Audi. Siinä ajassa ehtii kivasti liikenteen tahtiin sivukadulta. Audilla ei ehdi kuin saada jonkun kylkeen.


    • automaatti

    • no automaatti tietenkin jos on invalidi tai muuten sen tapanen , muute normaalit ihmiset valitsee käsivaihteiston .

      • Suurin osa Bemareista, Mersuista ja Audeista myydää automaatilla. Ilmeisesti kuskit on jonkinlaisia invalideja. Vai mikä oli juttusi juoni?

        BMW on jopa ilmoittanut että jatkossa tulevat tarjoamaan manuaaleja vain nuhapumppujen kanssa. Moni uusi BMW malli on saatavana vain automaattina.
        Bemarit on kai sitten invalidien auto. Ajotyylistä päätelle ainakin aivoinvalidien.


    • Ei enää nykyään järkeä näissä manuaali vai automaatti kysymyksissä! Kyllä ne kumpikin merkistä riippumatta asiansa ajaa, tuurissaan on aina esim. huonot yksilöt! Että ottaa vain sen kummasta enemmän itse tykkää!

      • Ei todellakaan. VAGenien robottivaihteisto vain tekee hulluksi.


    • Jos haluat ongelmia ja ylimääräisiä kuluja niin automaatti.
      Mutta jos haluat,että vaihteisto toimii varmasti manuaali.
      Kokemusta on.

      • ostaa Vw-konsernin dsg-tekelettä. Ei ole koskaan kestänyt eikä tule jatkossakaan kestämään.


      • Miksi automaatin pitäisi olla ongelmapesä? Hyvä automaatti kestää ainakin saman kuin manuaali, jonka vaihteita on käytetty koko ikänsä superpehmeästi. Ja moniko edes pystyy tuohon pehmeään vaihtamiseen manuaalilla?


      • Minusta on ihan turhaa kinastella siitä, onko automaatti parempi kuin manuaali, sillä vastaus on ihan selvä. Automaatti on tietysti paljon parempi ja kestävämpi.

        Minulla on jokapäiväisessä ajossa 91-mallinen Tojota Carina automaatti, eikä siinä ole koskaan ollut voimansiirrossa mitään vikaa. Vaihteistossa on vielä alkuperäiset öljytkin, koska oljy ei ole muuttanut väriään neljännesvuosisadan aikana, eikä se haisekaan yhtään palaneelle. Kytkinpakat eivät siis koskaan ole päässeet liikaa luistamaan.

        On minulla ollut muitakin automaattiveihteisia autoja, mutta niihin olen joutunut vaihtamaan automaattiöljyt noin 100000 km:n välein. Tojotaani en ole koskaan öljyä vaihtanut, sillä vaihteiston toiminnassa ei 25 vuoden aikana ole tapahtunut mitään muutosta. Tästä tulee jotenkin laadukas vaikutelma.


    • Toyota-Torsti kirjoittaa joutuneensa vaihtamaan öljyt muihin merkkeihin kuin Toyotaan Miksi olet ne öljyt joutunut vaihtamaan? Öljyt vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti.

    • tojotassa sama mikä vaihteisto
      kumpikaan ei pelaa oikein
      tuulipuku päälle ja pyörän päälle.

    • Hyvä se on!Itsellä ollut jo noin 1,5vuotta eikä moitteen sanaa!Automaatti on hyvä.Wolkkareista ja Audeista ei muuta kuin huonoja kokemuksia!

    • Automaatti alla vuodesta 2004, joten vastaan yleisesti, että automaatti ehdottomasti. Ensimmäinen automaattivaihteinen autoni oli Nissan Almera 1,6 litran koneella ja se oli laiskempi kuin manuaali, mutta en siinäkään autossa osannut olla harmistunut suorituskyvyn puutteesta. Auto oli kiva ajaa kaupungissa ja maantiellä.

      Nyt ajelen Volkkarilla, mutta olen kokeillut Auris hybridiä ja sehän oli kiva ajaa. Merkistä riippumatta en näe mitään syytä valita enää manuaalivaihteista. Jollekin nuorelle "aktiivinen ajotapa" voi olla tärkeää, mutta jos pitää käydä töissä, kaupassa ja kuljettaa lapsia harrastuksiin, niin automaatti on siihen ainoa oikea valinta.

      Pakko todeta VW - miehenä, että en todellakaan ymmärrä tämän palstan öykkäröintiä eri automerkeille. Jos alkuperäinen kysyjä ilmoitti, että valinta on Avensis, niin miksi ei voi vain vastata siihen?

    • Täällä vaan amispojut väittelee. Eihän sillä automaatilla tee mitään liukkailla ja kärrin kanssa., aina on pulassa.

    • ehdottomasit automaattivaihteisto, sillä se ei sammu hätäisissä tilanteissa. nykyään
      automaattivaihteitojen sähköinen ohjausjärjestelmä toimii täysin huomaamattomasti
      ja sivistyneesti. paljon kaupungissa ajavaalle on automaattivaihteisto aivan ehdoton ja mielyttävä liikenteessä. uskon toyotan osaamiseen ja laatuun. olen itse ajanut
      270000 km automaattivaiteitolla. ei mitään toimintahäiriöitä
      terveisin matti

      • Automaatti ja jakopää ketjulla, siinä minun ohje. Nykyaikana manuaaleja ostaa vain ne, jotka kuvittelevat, että on miehekästä ajaa manuaalilla.


      • Niin, makuasioista voi keskustella eri automaattien kesken, mutta ei manuaali ole edes vaihtoehto automaatille, no ehkä manuaali kuitenkin ennen kuin se kuivakytkin ongelma- dsg jos ei halua harmaita hiuksia tai peräti kaljuuntua stressistä.


    • Haluatko säätää käsin myös seossuhdetta ja sytytysennakkoa?

      • Kyllä ja mielellään ajon aikana manuaalisesti samalla kun chattailen suolessa.


    • Jos hamuat automaattia, niin se pitää olla tehokkaalla moottorilla, muuten on ajaminen "pitkää piimää"

      • Sanoi lippispoika


      • Pikkutytöt tykkää leikkiä keppihevosella.
        Tosimiehet eivät toisella tai toisten kepeillä halua leikkiä.
        Älä ole Tom of Finland, vaan ole hetero mies ja ajele automaatti Anjoviksella.


    • kaikki tossa edellä puhu vaan autosta no siihen on kaikilla oikeutensa. Ole nyt v...u mies ja osta auto sieltä mistä se on oikeudenmukaista eli suomen suurimmat vientimaat ovat ruotsi,saksa ja usa. Ansio niille joille se kuuluu ei valaantappajille. Ole mies.

      • Sanoi Toyota-palstan oma trollipoju. Pari vuotta sitten se vetosi kauppataseeseen Suomen ja Japanin välillä. Sattumalta tunnen työni ja harrastuksieni puolesta muutamia japanilaisia miehiä ja naisia. Ovat prkle jämptiä porukkaa eivätkä halua menettää kasvojaan vaan hoitavat hommansa niinkuin on sovittu. Suomalaisiin on usko suurelta osalta jo mennyt viimeisten 20 vuoden aikana.


    • eli oot vähän niinku käpykaartilainen kun ajelet tuhnulla ja vielä kehtaat kehuskella sillä. ja muuten en ole trolli vaan 35 v. ammatikseni ajanut ja voin sanoa että kasva jo aikuiseksi ja ala nauttimaan muustakin kuin vanhoista vokkipannuista. v45 sun kaltaset vietiin saunan taakse. hei oikeesti kasva jo aikuiseksi. sua häpee jo tojo terotkin.

    • Älä ny mitään toyotaa mee ostqnaan hyvä mies ensinnäkin molemmat vaiteistot on aivan paska noissa, ota variaattorillinen versio. On hyvä, koke.usta on. Ja muista työntöö peukslo perseeseen

    • Nyt on sitten tämä ketju saavuttanut sen vaiheen, jossa ne pimeimpien nurkkien koloista kaivetut tylsimmätkin työkalut on otettu esille.

    • "eli oot vähän niinku käpykaartilainen kun ajelet tuhnulla ja vielä kehtaat kehuskella "

      Eli oot vähän kuin vanhasta Neuvostoliitosta! Ei sielläkään suvaittu muita kuin oman maan tekeleitä, eli Lada, Mosse ja Volga! Tosin sekin suuri ja mahtava otti ja luhistui niinkuin tulee käymään tälle nykyisellekin eurostoliitolle, läntisin maa jo sai tarpeekseen typerästä byrokratian holhoamisesta ja maksamisesta. Itsenäistyi uudelleen, otti ja lähti!

    • Ota toki automaattiversio..Minulla on jo kolmas automaatti. Tärkeintä siinä on, että vaihdat öljyt huoltokirjan mukasesti,,,,
      Onnee kaupoillesi,,

    • Pääsin automaattivaihteistojen makuun 30+ vuotta sitten, lähinnä vuokraamojen autoilla, mutta en tohtinut sellaista itselleni havitella – syynä korkeampi hankintahinta ja suurempi kulutus.

      Molemmat haitat ovat vuosien varrella pienentyneet oleellisesti. Noin yhdeksän vuotta sitten näin lehden jo kääntyneen ja ostin ensimmäisen automaattivaihteiseni. Kyseessä VW ja sen 7-vaihteinen ”kuivakytkiminen” DSG-automaatti. Sen jälkeen ei paluu manuaaliin ole edes käväissyt mielessä.

      Kaksi vuotta sitten autoni vaihtui. Automaattivaihteisto on nytkin 7-vaihteinen, mutta perinteistä ”litkulinkotyyppiä”. Vetotapakin on nyt takapotkuinen.

      Toyotan portaatonta Multidrive S -voimansiirtoa en pidä automaattivaihteistona enkä edes vaihteistona. Sen ominaisuudet saattavat jotakuta puhutellakin, mutta minulle sellaista ei saisi kukaan myydyksi. Käsittääkseni myös Toyota on tuosta voimansiirtoperiaatteesta luopumaan päin, kuten niin moni muukin autonvalmistaja on jo ehtinyt tehdä.

    • Meillä Toyota Avensis vuosimalli 2011 ja ajettu 120000 km ja automaattilatikko hajos, että sillee....

      • Viimenkin löytyi jotain avensiksen automaatin rikkoontumisesta! Merkkkiliikkeessä väitettiin että vain yhdestä ja paljon ajetusta taksista on hajonnut automaattivahteisto.
        Meinasin jo lottoa kokeilla kun harvinainen,jopa ainutlaatuinen rikkoontuminen sattui juuri minun ostamaani toyotaan.
        2011 malln avensis ja noin 230T Mittarissa.Automaattiloota hajosi.
        Auto on huollettu merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti,mutta silti öljy oli mustaa pas,kaa kuin audin moottoriöljy..
        Toyotan huolto suositus on 90 t välein öljyn vaihto lootaan.
        Vaihto sinänsä on lähinnä VITSI..Kun öljyä tulee ulos propusta pari,kolme litraa..Mitä sellaisella huollolla saavutetaan.Laskutusta,sanoisin..


      • Autohajosi kirjoitti:

        Viimenkin löytyi jotain avensiksen automaatin rikkoontumisesta! Merkkkiliikkeessä väitettiin että vain yhdestä ja paljon ajetusta taksista on hajonnut automaattivahteisto.
        Meinasin jo lottoa kokeilla kun harvinainen,jopa ainutlaatuinen rikkoontuminen sattui juuri minun ostamaani toyotaan.
        2011 malln avensis ja noin 230T Mittarissa.Automaattiloota hajosi.
        Auto on huollettu merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti,mutta silti öljy oli mustaa pas,kaa kuin audin moottoriöljy..
        Toyotan huolto suositus on 90 t välein öljyn vaihto lootaan.
        Vaihto sinänsä on lähinnä VITSI..Kun öljyä tulee ulos propusta pari,kolme litraa..Mitä sellaisella huollolla saavutetaan.Laskutusta,sanoisin..

        Voithan halutessasi tehdä öljyhuuhtelun, kuten muihinkin automaatteihin pitäisi tehdä, mukaan luettuna ne DSGeet. Ei ole halpaa, kun kallista öljyä menee läträtessä, mutta siinä voi sitten miettiä niitä todellisia LL huoltokuluja.


      • Huuhtelunkera kirjoitti:

        Voithan halutessasi tehdä öljyhuuhtelun, kuten muihinkin automaatteihin pitäisi tehdä, mukaan luettuna ne DSGeet. Ei ole halpaa, kun kallista öljyä menee läträtessä, mutta siinä voi sitten miettiä niitä todellisia LL huoltokuluja.

        En ostanut uutena,joten teetin öljyn vaihdon ja juuri huuhtelemalla.Huoltoliikkeestä otettiin yhteyttä koska lisähuuhteluun tarvittiin lupa kustannusten vuoksi.Alkuperäinen 230e huollon hinta nousi 350e kun öljyä meni ylimääräiset,yli 10 litraa ja tämä tehtiin sen vuoksi kun öljy oli väriltään mustaa mönjää.
        Huom! Auto on huollettu Toyotan liikkeessä,huolto ohjelman mukaisesti,mutta se miten käytännössä huolto tehdään,en voi tietää..
        Laatikon toiminta parani ja viiveet pakkasella poistui kokonaan.Mitään sivuääniä ei koskaan kuulunut.
        Varoittamatta alkoi kuulua kolinaa ja parkissa,moottorin käydessä pahan enteistä urahtelua ja rominaa.Lavetilla pajalle.


    • Miettisin tarkkaan. Minulla automaatti 12 mallia ajettu 60 000 ja laatikko hajosi. Olin yhteydessä maahantuojan takuusta,ei enää minkäänlaista jatkoyhteyttä. On mennyt muitakin laatikosta,en ole ainoa.

      • Miten on mahdollista että vasta nyt keskustellaan automaatin rikkoontumisesta?Olen yrittänyt parin kuukauden ajan etsiä vastaavia tapauksia,enkä löytänyt.
        Onko toyota kansa niin merkkiuskollista sakkia ettei totuutta viitsitä nettiin laittaa?Vai onko vahigon ilo se puhtain ja suurin ilo kun joku toinenkin maksaa maltaita automaatti avensiksen korjauksesta?
        Olisi minulla ollut kokemukseen perustuva arvio ko.automaatin mukavuudestakin,mutta palaan siihen myöhemmin kun sulattelen ensin tuhansien eurojen laskun jälkivitutusta..


    • En välttämättä ensimmäisenä yhdistä automaatia ja avea toisiinsa. Aika paljon ikäviä juttuja kuullut tämän "automaattin" kestävyydestä. Toki kestävyys on yleensä kiinni ajotavasta ja huollon säännöllisyydestä - sekä alkuperäisestä teknisestä innovaatiosta.

      • Kyllä se on ihan linjassa korin ja moottorin kestävyyden kanssa.


      • säälittävähimmeli kirjoitti:

        Kyllä se on ihan linjassa korin ja moottorin kestävyyden kanssa.

        Toisin kuin saksalaisten autojen kanssa,korin ja tekniinan linjassa oleminen.Sinkkikori kestää lähes mitä vaan,mutta tekniikkaa pitää parsia kokoajan.


      • Onko tarkempaa tietoa noista "jutuista"?

        itsellä ollut sekä 4v että 5v tojon automaatti ja ne toimi uskomattoman hienosti -30 .. 30 keleissä ilman pienenitäkään häikkää. Samaa ei voi sanoa nyt toisesta DSG:stä mitä itsellä on. Olen varmaan kovapäinen kun ei yhdestä DSGstä oppinut.

        Eipä silti ainakaan 5v aikana tojoissa olut ruosteen alkuakaan missään.


      • 2.4STW__ kirjoitti:

        Onko tarkempaa tietoa noista "jutuista"?

        itsellä ollut sekä 4v että 5v tojon automaatti ja ne toimi uskomattoman hienosti -30 .. 30 keleissä ilman pienenitäkään häikkää. Samaa ei voi sanoa nyt toisesta DSG:stä mitä itsellä on. Olen varmaan kovapäinen kun ei yhdestä DSGstä oppinut.

        Eipä silti ainakaan 5v aikana tojoissa olut ruosteen alkuakaan missään.

        Toinen laatikko paikallaan avensiksessa.
        Ennen laatikon rikkoontumista,kakkoselta ykköselle vaihto oli nykäisevä..kilometrejä 230t mikä on mielestäni naurettavan vähän tuon kokoluokan autolle.
        Nyt vähemmän ajettu,käytetty laatikko paikallaan.
        Edelleen kakkoselta ykköselle vaihto on epämääräinen ja varsinkin kylmänä hieman napakka.
        Kylmyydestä ei oikeastaan voi puhua jos ilman lämpötila on +20 tai enemmän.
        Voihan olla että kyseessä on ominaisuus,muttakun kukaan ei suostu keskustelemaan asiasta,tai??minulle on vain sattunut tulemaan kaksi samalla ominaisuudella varustettua laatikkoa.
        Kolamas vaihtoehto on että vaadin liikaa kun entinen automaatti oli multitroic audi.


      • Autohajosi kirjoitti:

        Toinen laatikko paikallaan avensiksessa.
        Ennen laatikon rikkoontumista,kakkoselta ykköselle vaihto oli nykäisevä..kilometrejä 230t mikä on mielestäni naurettavan vähän tuon kokoluokan autolle.
        Nyt vähemmän ajettu,käytetty laatikko paikallaan.
        Edelleen kakkoselta ykköselle vaihto on epämääräinen ja varsinkin kylmänä hieman napakka.
        Kylmyydestä ei oikeastaan voi puhua jos ilman lämpötila on +20 tai enemmän.
        Voihan olla että kyseessä on ominaisuus,muttakun kukaan ei suostu keskustelemaan asiasta,tai??minulle on vain sattunut tulemaan kaksi samalla ominaisuudella varustettua laatikkoa.
        Kolamas vaihtoehto on että vaadin liikaa kun entinen automaatti oli multitroic audi.

        No ei ne multitroikat kyllä kestä puoliakaan noista kilsoista.

        Voihan olla, ettei Toyotakaan osaa kestävää automaattia tehdä, tähän vihjaisi sekin, etteivät useinkaan tarjoa diesel-automaatteja.


      • cruzeideri kirjoitti:

        No ei ne multitroikat kyllä kestä puoliakaan noista kilsoista.

        Voihan olla, ettei Toyotakaan osaa kestävää automaattia tehdä, tähän vihjaisi sekin, etteivät useinkaan tarjoa diesel-automaatteja.

        Edellinen auto audi diesel multitroic.480t mittarissa vein ehjänä vaihtoon.Ei mitään ongelmia vaihteistossa,moottorissa tai apulaiteissa.
        Tiedossa on vähän ajettujen audien laatikko viat,mutta normaalilla ajotyylillä se kestää,tietysti myös vaatii säännöllisen huollon.
        Nykyään 2.2 d avensis ja automaatti.Nähtävästi huollon puutteessa ja rajulla käytöllä pilattu laatikko porsi 230t kohdalla.Aika näyttää miten hyvin kestää normaalilla ajolla ja huollolla.
        Väittäisin että automaatin saa rikki hetkessä kun survoo kaasun oohjaan joka lähdössä ja varsinkin jos koneessa on 400 nyyttonia vääntöä,tai enemmän.
        Avensista saa diesel automaattina uutena vieläkin mutta vain kahden litran koneella.


    • 1.8 Bensa-Avensis moottorilla ilmoitetaan, että Multidrive CO-päästöt ovat 139 ja manuaalin 140. Onko oikeassa elämässä Multidriven bensan kulutus samalla tasolla kuin manuaalilla?

      • Minullakin oli ne vanhat 60-70 - luvun käsitykset näistä automaateista, mutta ovat jo vuosia pystyneet perinteisistäkin automaateista saamaan melko taloudellisa.
        Korjatkoon joku joka tietää, mutta olen ymmärtänyt, että niissä on systeemi joka kytkee sen automaatin "jäykäksi" kun nopeus nousee tietyn rajan yli - siis turbiinikytkin siirtyy lepotilaan.
        En epäile yhtään näiden uudenaikaisten vaihteistojen kykyyn saavuttaa noita alhaisia päästöarvoja.
        Minäkin olen päättänyt että seuraava auto on sitten automaatti, jos ja kun tulee aika sanoa hyvästit nykyiselle palvelijalle - joka ei kyllä osoita mitään merkkejä luovuttamisesta :D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      65
      4079
    2. Vapaavuorelle tuli kiire - Kaikki yleisötilaisuudet kielletään, mutta mites juottolat?

      Pelimies Vapaavuoren loppupeli Helsingin johdossa meni kimuraiseksi koronakriisin vuoksi. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637875.html "Vapaavuori
      Maailman menoa
      69
      2390