Hyvää nettisivustoa...

Naapurintyttö2

...Historiasta kiinnostuneelle aloittelevalle netin käyttäjälle? Antakaa vinkkejä. Erityisesti kiinnostaa Suomen ja ent. NL:n välinen historia.

6

95

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja.eikun.lukemaan

      Wikipedia :)) Ei siihen kannata luottaa kuin täysin varmaan, mutta yleensä artikkeleissa on lähdeviitteet, joista asiat voi tarkistaa. Joko suoraan netistä tai poikkeamalla kirjastossa.

      Itse kyllä suosittelen kirjastoa. Hannu Rautkallio on kirjoittanut paljon Suomen ja NL:n välisistä suhteista, keskittyen tietenkin Kekkoseen. Juhani Suomi on kirjoittanut myös, aivan toisin tapahtumia tulkiten. Kumpi on oikeassa vai onko kumpikaan, sen päättäköön itse kukin luettuaan. Toki noita aikoja ovat penkoneet lukuisat muutkin historiantutkijat, Ohto Manninen, Jukka Tarkka ja ketkä kaikki lieneekään. Heikki Ylikangas on tietääkseni keskittynyt enemmän muihin aikakausiin. Heidän töihinsä kannattaa perehtyä.

      Jotain noista voi saada sähköisenä Elisa-kirjasta. Joitakin saattaa voida lainata sähköisenä kirjastoista, toistaiseksi kyllä se tarjonta on ollut aika kapeaa. Mutta lisääntyy koko ajan ja PK-seudun kirjastoissa se on selvästi muuta maata parempi.

      Mainittujen tutkijoiden ja heidän työpaikkojensa sivuilla saattaa olla myös kaikenlaista asiaa historiasta.

      • Naapurintyttö2

        Kiitos asiallisesta vinkistä.


    • Suositelen seuraavia teoksia:

      Talvisodasta Max Jakobson: Diplomaatien talvisota, Väinö Tanner: Olin talvisodan ulkoministerinä, myös Murhenäytelmän vuorosanat, talvisodan hallituksen keskustelut, toim. Ohto Manninen - Kauko Rumppanen.

      Jatkosodan taustasta ja syistä: Krosby: Suomen valinta 1941, sisältää saksalaisia asiakirjoja suomennettuina kirjan loppupuolella, Korhonen: Barbarossa ja Suomi, sisältää Htlerin ja Molotovin Berliinissä käymiä keskusteluja ilman kommenttia, Heikki Jalanti: Suomi puristuksessa 1940-41, sisältää joitakin näkökohtia, vaikka muuten Korhosen kirjan kanssa esittää Suomen joutuneen uutteen sotaan N-liiton ilmavoimien tekemien pommitusten seurauksena.

      Tuomo Polvinen: Suomi suurvaltojen politiikassa, hyvä yhteenveto jatkosodan ajan tapahtumista 1041-44, vaikka jotkut hypoteesit ovat vanhentuneita, Polvinen kolmiosainen teossarja Suomi kansainvälisessä politiikassa 1941-47, sisältää avautuneisiin arkistoihin pohjautuvaa lisätietoa.

      • Jatkan.listaa

        Sinulta puuttuu perusteellinen ja valaiseva Mauno Jokipiin teos Jatkosodan synty.

        Toinen hyvä yleisteos on Valittujen Palojen kustantama, mutta ammattimiesten kirjoittama Suomi sodassa.
        Siinä on Talvi-, Jayko- ja Lapin sota taustoineen yms.


    • naapurintyttö2

      Ovatko nämä kaikki nettisivustoja? Entä sotien jälkeinen aika, se kiinnostaisi eniten.

    • Minäkin.siirryin

      Tämä on hyvä. Rekkaa tänne. Tiukka moderointi ja tietomiehiä laajalti mukana.

      http://agricola.utu.fi/keskustelu/

      Kyllästyneenä S24:n jatkuvaa moskaan ja mielivaltaisiin poistoihin asiallisista ketjuista. S24:lla sensuroidaan vanhoja ketjua ilmiantojen pohjalta mitään miettimättä. En ymmärrä miksi näin tehdään

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3242
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      95
      2197
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      321
      2138
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2050
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1809
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1261
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1240
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1130
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1019
    Aihe