Sain meriVHF puhelimen ja nyt kiinnostaisi tietää että miten toimia että käyttö olisi laillista..tarviiko luvan ja pitääkö käydä jokin kurssi yms. Kuunteluun ja hätäviestien lähetykseen nyt ei ainekaan tarvi lupaa mutta muuten on epäselvää....
mikä lupa vhf käyttöön...
8
1763
Vastaukset
- qqqqqqqqqqqqq
Tarvitset rajoitetun radioasemanhoitajan lupakirjan. Kursseja järjestetään silloin tällöin, mutta kokeeseen voi mennä lukemalla pikku vihkosen. Lisäksi tarvitset veneelle aluksen radioluvan. Asiat selviävät helpoiten kurssilla.
- heh
Katsele Viestintäviraston kotisivuilta www.ficora.fi
- Katsastusmies-1
Rannikkolaivurin radiotodistus (Short range certificate) vuodesta 1999 lähtien. Hankkimalla oppimateriaalin ja sen opeteltuasi voit ilmoittautua kuulusteluun. Homma on hieman työläämpi nykyään tuon DCS:n tultua mukaan kuvioihin. Hätähälytyksen tekeminen eri vaihtoehtojen mukaan vaatii oppimateriaaliin perehtymistä. Enää ei riitä että osaa tavata oman ja veneensä nimen radioaakkosilla.
- Sirisu
Hei !
Kyselit VHF:stä. Ensinnäkin kaikki VHF puhelimet
joilla tarkoita meriliikenteeseen tarkoitettuja tietyllä taajusalueella toimivia ja tietyn läehetystehon omaavia ns merivhF radiopuhelimia.
Näm ovat luvanvaraisia laitteita. Siksi jokainen merivhf on sa "telehallintoalan " kirjoissa ja kansioissa. Lisäksi he ovat määrittäneet ne laitteet joita alukseen saa asentaa.
Laite tarvitsee siis asemaluvan sekä käyttäjäluvan. Meri vhf ei saa olla asennettu niin että sitä voisi käyttää jos ko luvat ei ole kunnossa. Mm antennijohdon tilapäinen irroittaminen ei riitä. Ratsiassa merivartiat/poliisi pyytää vhf:n lupakirjan aina silloin jos he sen huomaavat. Jos alukselta ei löydy asemalupaa tulisi laite poistaa aluksesta.
Jos poliisi- muu tarkastuksen suorittaja toimii sääntöjen mukaan joutuu ko "luvaton" tekemään selvityksen ja jos alite on toimintakuntoinen on sakko lainmukaan tiedossa. (tiedän että tässä katsotaan läpi sormien, mutta en sitä miksi näin tehdään)- irvi
sen takia että on mukavaa jos saadaan joku hädästä pois hengissä,oli sitten lupa tai ei.voisi ajayella että pelastusliivit olisivat jonkun liivintarkastusvalvomon luvan takana,ellei liivilupaa olisi joutusit hukkumaan pursiseralippu kädes ja iltasoittoa kuunnellen.itselläni lupa on sekä tutkaan että vhf ään ja siltikkään en lupaa ymmärrä,olenko liikaviksu?
- mukamas.
irvi kirjoitti:
sen takia että on mukavaa jos saadaan joku hädästä pois hengissä,oli sitten lupa tai ei.voisi ajayella että pelastusliivit olisivat jonkun liivintarkastusvalvomon luvan takana,ellei liivilupaa olisi joutusit hukkumaan pursiseralippu kädes ja iltasoittoa kuunnellen.itselläni lupa on sekä tutkaan että vhf ään ja siltikkään en lupaa ymmärrä,olenko liikaviksu?
Kyllähän mäkin lainaan isän venettä jossa vhf on(ja katolla komia antenni kiinni) enkä taatusti rupea sakon pelossa tekemään sitä toiminta kelvottomaksi (taatusti on päälläkin), vaan siksi et mulla ei ko lupaa ole(Isällä kyllä on). Olen silti ennen nmt aikaa soittanut laivaradio-puheluita ilman lupia. Enkä taatusti pistä allekirjoittaen sakkolappua jos ehdottavat.
- Sirius
mukamas. kirjoitti:
Kyllähän mäkin lainaan isän venettä jossa vhf on(ja katolla komia antenni kiinni) enkä taatusti rupea sakon pelossa tekemään sitä toiminta kelvottomaksi (taatusti on päälläkin), vaan siksi et mulla ei ko lupaa ole(Isällä kyllä on). Olen silti ennen nmt aikaa soittanut laivaradio-puheluita ilman lupia. Enkä taatusti pistä allekirjoittaen sakkolappua jos ehdottavat.
OK!
Isäsi aluksessa on ko laite ja varmasti on asemalupakin. Se että sinulla ei ole hkoht lupaa ko aseman käyttöön, tarkoittaa että jos sinä ilma lupaa/valvontaa käytät ko laitetta rikot silloin lakia, riippumatta osatko laitteen käytön hyvin tai huonosti. (Aivan kuin autolla ajo, kortilla tai ilman) Venettä toki voit käyttää jos sen kuljettamiseen on sinulla riittävä kyky ja taito ja ilmeisesti vaadittava ikäkin.
- TJ..
Ensinnäkin onneksi olkoon järkevästä hankinnasta!
Meri-VHF:n käyttö vaatii kaksi lupalappua, henkilökohtaisen operaattoriluvan, eli tässä tapauksessa SRC (Short Range Certificate) riittänee jos tarkoitus on liikkua ainoastaa GMDSS-A1-merialueella (eli rannikolla). Muita lupia olisi sitten LRC, ROC tai GOC.
http://www.ficora.fi/suomi/radio/meri.htm
Toinen vaadittava lupa on aluksen radiolupa johon on listattu kaikki radiolähettimet poislukien kännykät ja LA-puhelimet. Eli luvassa pitää olla mainittuna VHF- MF- ja HF-radiot, satelliittipuhelimet, tutkat ja EPIRB-poijut.
http://www.ficora.fi/suomi/radio/aluslupa.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126