Avopuolison kuolema ja asuntovelat

Ikäväpuolisoa

Meillä on asuntolaina 50/50 ja yhteisvastuullinen velka. Olimme aviopari, avopuolisoni kuoli. Minä luonnollisesti kai maksan yhteisen asuntovelkamme, mutta hyvitetäänkö sitä jotenkin sitten asuntoa myydessä tai meneekö niin että avopuolisoni lapsi saa puolet asunnosta vaikka olen maksanut asuntolainan. Pankki ei hyväksy tällä hetkellä lyhennysvapaita ja lainat on pakko maksaa. Toki saan henkivakuutusta ja voin asunnon lunastaa myöhemmin, mutta hyvitetäänkö minulle noita maksettuja lainoja mistään. Perunkirjoitusta ei ole vielä tehty, hänellä jäi muutama kymmenen tuhatta
puhdasta rahaa, osakkeita ym. Onko kuolinpesä velvollinen maksamaan lainanlyhennystä hänen osaltaan, tytär on ainut kuolinpesän osakas ja ei ole suostunut maksamaan lainanlyhennyksiä kuolleen puolesta?

16

3802

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhku

Jos sinä maksat avopuolisolle kuuluvia lyhennyksiä sinä aikana, minkä pesänselvittäminen kestää, vaadi että ne merkitään perukirjaan pesän velaksi sinulle.

Pesälle kuuluu puolet asunnosta, mutta myös puolet asuntolainasta.

• hankalatilanne

Jos olitte avopolisojia eikä ole yhteisiä lapsia eikä testamenttia puolet asunnnosta ja muu omaisuus menee tyttärelle samoin kuin omaisuuteen liittyvät velat. Oletko ainoa edunsaaja henkivakuutuksessa? Mikäli pankki ei suostu joustamaan lainojen kansaa teidän pitää varmaan päättää myydäänkö kämppä heti, ( ei sitäkään voi tehdä ennenkuin perunkerjoitus on tehty), vai lunastatko itsellesi puolet asunnosta. Kannattaa konsultoida juristin kanssa mikä on paras tapa. Käytännössä voi olla hankalaa tilanne että jäät asumaan asuntoon, jonka tytär omistaa puoleksi. Tietysti voisi neuvotella vuokrasta jonka maksat puolikkaasta, mutta silloin tietysti tyttären pitää hoitaa lainaa. Muutoin pankki voi panna asunnon pakkomyyntiin ja silloin sinunkin puolikkaasi myydään mahdollisesti alihintaan.

• kirjoittelija_2

Lapsi ei saa puolta talosta vaan puolet vainajan osuudesta eli 25% talosta.

• hankalatilanne

Minne toinen puolisko vainajan osuudesta menee? Nuohan oli avopuolisoita.

• äläsepitä

Ilman testamenttia, millään laskutoimituksella ei päästä esittämääsi tulokseen. Vaikka kyseessä olisi aviopari, leski saisi osituksessa puolet yhteenlasketusta omaisuudesta, ja lapsi perisi vainajan puolikkaan. Tässä tapauksessa kyseessä taisi kuitenkin olla avopari (aloituksessa on 3x kirjoitettu "avo" ja kerran "avio").

Pitkäaikainen avopuoliso (yli 5 v tai yhteisiä lapsia) voi saada vainajan jäämistöstä avustusta tai hyvitystä, jos tietyt avoliittolain edellytykset täyttyy (toimeentulo vaarassa tai avoliiton aikana esim. ollut pitkään kotiäitinä).

Aloittajalle suosittelen, että jaatte pesän mahdollisimman pikaisesti perunkirjoituksen jälkeen. Tärkein osa siinä on, että ostat asunnonpuolikkaan lapselta tai myytte asunnon kokonaan pois. Jos päädyt ostamaan asunnon itsellesi, teidän ja pankin tahdosta riippuen siinä on kaksi mahdollisuutta:
        1) Ostat asunnonpuolikkaan lainoineen, eli maksat lapselle (tai pesälle) puolikkaan asunnon hinnan ja puolikkaan jäljellä olevan asuntolainan erotuksen. Tämä edellyttää, että pankki suostuu vanhan lainan siirtoon kokonaan sinun nimiisi.
        2) Maksat lapselle (tai pesälle) asunnonpuolikkaan hinnan kokonaisuudessaan. Lapsi/pesä maksaa osuutensa asuntolainasta kertasuorituksena. Sinä otat tarvittavan määrän uutta lainaa.

• kirjoittelija_2
        hankalatilanne kirjoitti:

Minne toinen puolisko vainajan osuudesta menee? Nuohan oli avopuolisoita.

Niinpäs olikin, sisäistin vain tuon aviopuoliso kohdan tuolla tekstissä.

• ikäväpuolisoa
        äläsepitä kirjoitti:

Ilman testamenttia, millään laskutoimituksella ei päästä esittämääsi tulokseen. Vaikka kyseessä olisi aviopari, leski saisi osituksessa puolet yhteenlasketusta omaisuudesta, ja lapsi perisi vainajan puolikkaan. Tässä tapauksessa kyseessä taisi kuitenkin olla avopari (aloituksessa on 3x kirjoitettu "avo" ja kerran "avio").

Pitkäaikainen avopuoliso (yli 5 v tai yhteisiä lapsia) voi saada vainajan jäämistöstä avustusta tai hyvitystä, jos tietyt avoliittolain edellytykset täyttyy (toimeentulo vaarassa tai avoliiton aikana esim. ollut pitkään kotiäitinä).

Aloittajalle suosittelen, että jaatte pesän mahdollisimman pikaisesti perunkirjoituksen jälkeen. Tärkein osa siinä on, että ostat asunnonpuolikkaan lapselta tai myytte asunnon kokonaan pois. Jos päädyt ostamaan asunnon itsellesi, teidän ja pankin tahdosta riippuen siinä on kaksi mahdollisuutta:
        1) Ostat asunnonpuolikkaan lainoineen, eli maksat lapselle (tai pesälle) puolikkaan asunnon hinnan ja puolikkaan jäljellä olevan asuntolainan erotuksen. Tämä edellyttää, että pankki suostuu vanhan lainan siirtoon kokonaan sinun nimiisi.
        2) Maksat lapselle (tai pesälle) asunnonpuolikkaan hinnan kokonaisuudessaan. Lapsi/pesä maksaa osuutensa asuntolainasta kertasuorituksena. Sinä otat tarvittavan määrän uutta lainaa.

miten tuo kohta 2 oikein menee, en tajua. Eli maksan esim. 200 000 euron asunnosta lapselle 100 000, josta hän maksaa oman osuuden lainasta esim. 20 000, jos meillä ollut lainaa 40 000. Mihin tarvitsen uutta lainaa, kun minulle jää lainaa vielä tuo 20 000 ja he ovat maksaneet jo tuosta 100 000 osuudesta lainan pois? Minullehan jää tuo oma laina jota maksan maksusuunnitelman mukaan.

• lhku
        ikäväpuolisoa kirjoitti:

miten tuo kohta 2 oikein menee, en tajua. Eli maksan esim. 200 000 euron asunnosta lapselle 100 000, josta hän maksaa oman osuuden lainasta esim. 20 000, jos meillä ollut lainaa 40 000. Mihin tarvitsen uutta lainaa, kun minulle jää lainaa vielä tuo 20 000 ja he ovat maksaneet jo tuosta 100 000 osuudesta lainan pois? Minullehan jää tuo oma laina jota maksan maksusuunnitelman mukaan.

No jos sulla tosiaan on se lapselle maksettava 100 000e taskunpohjalla valmiina, niin ethän sinä silloin mitään uutta lainaa tarvitse.

Mutta jos ajattelet maksavasi summan niistä joskus tulevista henkivakuutusrahoista, saatat silti tarvita väliaikaisrahoituksen muualta.

• äajajka

Oon aina ihmetellyt miksi hankkia omaisuus yhdessä ja ei mennä naimisiin. Ei kannata kuolla jos ei ole naimisissa ja yhteinen omaisuus.

• kaikkeeneivoivarautua

Ehkä ei mennä naimisiin jotta olisi kannattavaa kuolla (ehkä joku menee koska on kannattavaa kun rikas puoliso kuolee). Avoliitto on vapaiden ihmisten oma päätös elää yhdessä.Ei tietty kannatta sekoittaa yhteisomistamista siihen,eteenkin jos toisella osapuolella on ennestään lapsia. Testamentilla yhteisomistuksen hankaluus olisi voitu välttää,,tosin silloinkin vainajan lapsi saisi lakiosuutensa. Mutta tässä on ilmeisesti varauduttu pahimpaan henkivakuutuksen turvin,jotta jäljellejäänyt voisi maksaa pois toisen velat ja ehkä lunastaa koko asunto itselleen. Pankin nikottelu tässä vain on ihmeellistä. Olisiko pankki ollut yhtä hankala mikäliyhteisomistajat olisivat olleet naimisissa?

• Joosa

Me ollaan naimisissa nyt on talo puolison nimissä minun tyhmyyden vuoksi., koska kolme vuotta sitten päätyin ulosottoon.Silloin kun asioita järjestimme pankki ymmärsi, että minulla kuitekin on vakituinen hyvä palkka. PankI johtaja ehdotti meille jotain hallintaoikeutta mikäli toiselle jotain sattuu. Silloin on parempi asioita jne. Pitäisi tehtä pankin juristin kanssa. Minulla myös ei ole lapsia ja aviopuolisolla on. Nyt on laina vielä suuri ja kun toiselle jotain sattuu, en kuitenkaan saamaksuhäiriön merkintöjen takia laina. Meillä olisää alulla vakuutuksesta edustajat omaiset, mutta puoliso muutti sen, koska alusta lähtien olen kuitekin maksanut, eikä hän nytkin ilman osallistumistani ei pysty yksin velka hoitamaan. Me vain emme huomanneet alulla, että edunsaajat ovat ns. kaikki omaiset...

• ikäväpuolisoa
        kaikkeeneivoivarautua kirjoitti:

Ehkä ei mennä naimisiin jotta olisi kannattavaa kuolla (ehkä joku menee koska on kannattavaa kun rikas puoliso kuolee). Avoliitto on vapaiden ihmisten oma päätös elää yhdessä.Ei tietty kannatta sekoittaa yhteisomistamista siihen,eteenkin jos toisella osapuolella on ennestään lapsia. Testamentilla yhteisomistuksen hankaluus olisi voitu välttää,,tosin silloinkin vainajan lapsi saisi lakiosuutensa. Mutta tässä on ilmeisesti varauduttu pahimpaan henkivakuutuksen turvin,jotta jäljellejäänyt voisi maksaa pois toisen velat ja ehkä lunastaa koko asunto itselleen. Pankin nikottelu tässä vain on ihmeellistä. Olisiko pankki ollut yhtä hankala mikäliyhteisomistajat olisivat olleet naimisissa?

Ei keritty menemään naimisiin kun toinen sairastui vakavasti ja menehtyi. Ei siinä vaiheessa tule miettineeksi kun toisen tervehtymistä ja päivä kerrallaan elämistä.

• mitenhommathoiditte

Oliko hän avo vai aviopuolisosi?. Mainitset kumpaakin. Teittekö testamentin?. Meiltä ainakin lainaa ottaessamme vaadittiin henkivakuutukset jotka korvaavat kuolleen puolison velat.

• ikäväpuolisoa

oli siis avopuoliso, eli vahingossa olen kirjoittanut väärin. Testamentti oli vain hallintaoikeustestamentti eli minulla olisi oikeus jäädä asumaan taloomme loppuelämäksi, mutta olen käsittänyt että tuolla paperilla ei ole mitään virkaa, koska lapsensa pitää saada tietty lakiosansa eli puolet talosta.

• huhjaa
        ikäväpuolisoa kirjoitti:

oli siis avopuoliso, eli vahingossa olen kirjoittanut väärin. Testamentti oli vain hallintaoikeustestamentti eli minulla olisi oikeus jäädä asumaan taloomme loppuelämäksi, mutta olen käsittänyt että tuolla paperilla ei ole mitään virkaa, koska lapsensa pitää saada tietty lakiosansa eli puolet talosta.

Jassoo... Siis taas yksi tämmöinen tapaus, että me täällä annetaan vastauksia, jotka eivät liity aloittajan tapaukseen, koska aloittaja ei kerro oleellisia tietoja.

Lakiosa ei vaikuta hallintaoikeustestamentin täytäntöönpanoon. Lapsi perii omistusoikeuden osaan asunnosta, mutta sinä saat sen hallintaoikeuden.

Vaikka hallintaoikeus mahdollistaa sinun asumisen talossa ilman omistusoikeuksien muuttamista, tuollainen kuvio (sinulle "vieras" henkilö omistaa puolet kodistasi) on ilman asuntolainaakin sen verran hankala, että suosittelen selvittämään tilanteen mahdollisimman nopeasti. Ja lisäksi suosittelen käyttämään apuna parempia asiantuntijoita kuin anonyymit suolipalstalaiset.

• ikäväpuolisoa

anteeksi olin kirjoittanut aviopuoliso, eli olimme avopari siis. Meillä oli vain hallintaoikeustestamentti, joka taitaa tarkoittaa, että voin asua asunnossa,mutta silti avopuolison lapsi saa toki puolet asunnon arvosta. Minä lunastan asunnon itselleni henkivakuutusrahoilla. Ihmettelen tuota pankin outoa käytöstä, että ei anna pariksi kk lyhennysvapaata että henkivakuutusrahat tulisivat. Täytyy itse hoitaa pois molempien lainat joka hyvitetään asunnon hinnasta. Mietin vain että millä ihmeellä voidaan arvioida asunto oikean hintaiseksi, sillä en ylihinnalla haluaisi millään asuntoa ostaa. Täytyy ottaa kai muutama asunnonvälittäjä ja ottaa joku keskiarvo, mutta eihän koskaan saa sitä miten suureksi ne on arvioitu, ainakaan täällä maalla, kun asuntojen myyntiajat ovat vuosia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59