Jukkapalmun kuolema

lksdhglhs

Hei!

Sain lahjaksi jukkapalmun viime syksynä. Aluksi se kukoisti oikein hyvin (ekat kuukaudet), sitten alkoi tehdä kuolemaa.
Ensin lyhyempi varsi pudotti kaikki lehtensä (kuivivat ja putosivat) ja nyt on isompikin varsi kuivattanut jo lähes kaikki lehdet. Muutama vielä pystyssä, muut runkoa pitkin kuivina kuin korput.
Olen kastellut jukkaa aina hyvin varovasti.
Mitä olen tehnyt väärin ja voiko jukkaa enää mitenkään pelastaa?

7

4439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perhonen

      Oisitkohan kastellut sitä liiankin vähän? Tai kuitenkin liikaa? Jukkaa kastellaan silloin, kun multa on pohjia myöten kuivahtanut. Kesällä kastellaan runsaasti kerralla, talvella vähemmän. Entäpä ilmankosteus - onko patterin vieressä, sumutteletko? Saako riittävästi valoa? Onko ötököitä?

      Voihan tuo olla normaaliakin käytöstä ja tilanne korjaantuu taas kun valo lisääntyy jne.

      • ehkä

        Oot varmaankin kastellu liikaa. Jukkapalmua ei haittaa vaikka sen kastelun unotaakin välillä. Ja ehkä valoa on liian vähän.
        Omaa kastelen sillon tällön kun muistan. Ei yhtä usein kuin muita kasveja. Muistaakseni mulle kävi samoin, kun muutettiin toiseen paikkaan. Ehti sille parempi paikka.


    • don

      Mites olis teoria siitä, että jukkaa olisi syytä kastella aluslautaselle. Minä olen tappanut kaikki uudet jukkani, joita olen kastellut pintaan. Ja kaikki, jotka ovat altakastelevassa ruukussa, menestyvät hyvin. Jokainenhan tietää, että jukalla on yksi pääjuuri, ja jos se ei saa ilmaa kostean mullan läpi, se alkaa mädäntyä ja siksi vihreät tupsut yksi toisensa perään kuolee ja tippuu pois. No, tämä on yksi näkemys ja toimii minulla.

      • perhonen

        ...ehkä vaan kastelet jukkaa muuten liikaa, mutta altakasteluruukussa ei tule niin helposti sorruttua tähän, kun vesitilanteen näkee jatkuvasti? Minä en kyllä laittaisi jukkaa altakasteluruukkuun, vaan lasittamattomaan saviruukkuun, jossa multa kuivahtaa nopeammin. Tämä on toki mielipidekysymys... :)


    • Annek

      Mulla on ollu jukkapalmu 13 vuotta. Ostin sen ku se oli 40cm pitkä. Nyt on 3m ja kolmihaarainen.
      Olen kastellut sen kerralla kunnolla ja sit antanut mullan kuivua "koppuraks". Laitan kerralla vettä n.6 litraa. Kasteluiden väli taitaa olla aika lailla kuukaus. Millon mitenkin. Lannoittanut oon joskus, eli muutaman kerran koko aikana. Jukka tykkää olla "liian" pienessä ruukussa ja mullan tulis olla aika läpäisevää. Ite käytän kekkilän altakastelumultaa. Nyt vaan on ongelma ku ei oo tilaa kasvaa korkeutta. Ei auta ku leikata vaik ei raskiskaan... Jukkahan kukkii n.23 vuotiaana jos sitä ei leikata. Eli ois jo niin korkee, ettei oo mahdollista tavallisessa talossa...
      Eli laita vettä kunnolla. Upota vaik hetkeks purkki kokonaan veteen ja anna imeytyä kunnolla. Kaada liika vesi pois ja sit jätä kastelematta niin kauaks aikaa, että multa on taatusi kuiva ja irtoaa purkin reunoista...
      En tiiä onko oikein, mut näyttää toimineen viimeset 13 vuotta. Lehdet on melkein koko rungon matkalla eikä oo pahemmin pudotellu niitä.
      Malttia... kyl se siitä selviytyy.

      • Jaana

        Voih! Kuullostaa ihanalta!


    • Stögö

      Jukkapalmun kasvattajana olen varma, että olet laiminlyönyt palmukasveille tyypillisen kasvuympäristön. Itse siirrän kaikki palmukasvini ulos aina lumien lähdettyä. Myös lannoitteen käyttöä ei voi aliarvioida. Itse käytän lannoitteena kotimaista kanankakkaa. Vaikka sen tuoksu aluksi sisätiloissa onkin hieman vastemielinen, niin pitkässä juoksussa se kannattaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe