Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Voiko subkliininen hypotyreoosi parantua

itsestään

Vain Tsh on lievästi koholla 6. Kaikki muut arvot ovat kohdillaan jne.
Minulle sanottiin olevan piilevä vajaatoiminta ja lääkitystä tulee harkita.
Luin myös, että tämä subliikkinen versio taudista voisi parantua itsestään!! Onko totta!?
Kannattaako minua syödä lääkettä lainkaan. Olen syönyt pientä annosta, mutta mitään muutosta en huomaa ja lääkärini sanoi, että subliikkisessä ei hoideta sairautta vaan kyse on terveyden hoidosta. Eli onko tämä vielä tauti vai jokin muu?

6

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennaltaestäminen

      Tuosta arviosta "lievästi koholla" ollaan maailmalla paljonkin eri mieltä. USA:ssa lääkitään usein 2,5:stä alkaen. Ulkomaisilla foorumeilla kerottu ja joku paluumuuttaja kai ihan täällä suomi24:ssäkin.

      Professori Välimäki Lääkärilehdessä 2010 arveli TSH-ylärajaksi pian tulevan 3,2 kun USA:n molenmmat endojärjestöt ottivat jo vuonna 2003 ylärajaksi 3,0. Saksalaisessa tutkimuksessa saatiin oikeaksi ylärajaksi 2,12.

      Kyllä ihan oikeasti lääkitys ennaltaehkäisee. "Diagnosoimaton sairaus lisää esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien, osteoporoosin ja keskenmenon riskiä ja hedelmättömyyttä" (Apu Terveys -lehti 1-2016 sivu 18, Ilvesmäkeä haastateltu). Valtsuhealth-blogissa on paljonkin asiaa tästä.

      Pieni annos voi merkitä että oma kilppari lopettaa vähänkin toimintansa ja tanskalaisessa tutkimuksessa monen vointi huononi lääkitsemättömään verrattuna. Lähtökohtaisesti pitäisi annosta nostaa esim 6 viikon välein kunnes ollaan edes hoitosuosituksen mukaisessa TSH-arvossa 1

    • infrapunastimulaatio

      Viestiketjun otsikon kysymyksen vastaus lienee "aniharvoin".
      Tv:ssä prof Välimäki mainitsi vain synnytyksenjälkeisen vajiksen, joka saattaa poistua,

      http://valtsuhealth.blogspot.fi/2015/09/voiko-lahi-infrapuna-lievittaa-tai.html kertoo kolmesta tutkimuksesta infrapunastimulaatiolla. Keskimmäisessä melkein puolet potilaista pärjäsi (ainakin jotenkuten) ilman lääkitystä hoidon jälkeen.

      Suomessa asiaa varmaan ei saisi paljastaa. Lääkärit "ähäkutti"-asenteella haluavat tyroksiinilääkityksenkin pitää omasta mielivallastaan riippuvana. Puhumattakaan kilpirauhasen toiminnan mukaisen yhdistelmälääkityksen (50ug T4 20ug T3).

      Infrapuna-taskulampun saa eBay:stä 19 eurolla. Eihän kertakaikkiaan sovi, että vapaudutaan endokrinologi-jihadistien terrorismista.

    • TSH_8

      Se tiedetään että kolesteroliarvot suurenevat kun TSH on yli 10.
      Minulla TSH oli 8 ja kolesteroliarvot hieman koholla ja lääkäri ehdotti hoitokokeilua.
      Jos subkliinisessa vajaatoiminnassa TSH on alle 10 niin hyöty lääkityksestä on kyseenalainen ja senpä vuoksi tyroksiinilääkityksestä ei välttämättä ole hyötyä mutta hoitokokeilu on mahdollinen.
      Minun kokemus on se ettei TSH arvojen heittelehtiminen poistu ajan myötä mutta oireet voivat poistua.Senpä vuoksi en yleensä kiinnitä mitään huomiota TSH arvoon ja yleensäkin tämän palstan vastaukset jotka liittyvät TSH arvoon ovat mielikuvituksen tuotetta sillä TSH arvosta ei voi päätellä mitään mutta arvailla voi kuten tällä palstalla on tapana.
      Jos T4v on viitearvojen sisäpuolella eikä ole oireita niin tuskin tällöin mitään ongelmaa on.Jos tyroksiinin käyttö tuo mielenrauhan niin ettei asiaa tarvitse enempää pohtia niin onhan sekin jonkinlainen syy käyttää lääkettä.

      • lääkärit.ei.osaa

        "yleensäkin tämän palstan vastaukset jotka liittyvät TSH arvoon ovat mielikuvituksen tuotetta"

        Eivät ole. Tällä palstalla annetaan todella paljon linkkejä tieteellisiin tutkimuksiin. Sinä et anna linkkejä tieteellisiin tutkimuksiin. Mikä on sinun agendasi? Et itse anna mitään linkkejä mutta väität vastaan.

        Esität lääkäriä ja ehkä oletkin lääkäri. Huonot lääkärit eivät keskustele tieteellisten viitteiden kautta. Huonot lääkärit väittävät jotakin 70-luvulla oppimaansa. He paljastavat tietämättömyytensä, mutta eivät edes itse tiedä sitä.

        Tule takaisin kun olet perehtynyt aiheeseen, ja voit keskustella tieteellisten tutkimusten kautta. Sinun 70-luvulla ulkoa oppimaasi ei täällä arvosta kukaan.


      • pääseekö_T3_soluihin

        "TSH_8" on sen verran oikeassa että TSH pitäisi unohtaa.
        Diagnoosi edes T4v:n mukaan, mielluummin solutason vaikutus mitaten.


    • TSH.yli.4.on.vaara

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe