Kuka tietää friisiläisistä??!!

Avec

toivoisin että kaikki jotka tietävät jotain friisiläisistä, vastaisivat tänne!
eli kertokaapas:
-miten toimii ratsuna?(onko kuuma, rauhallinen yms.)
-miten esteet sujuu?
-yleisestikin luonteesta ja kaikesta mitä tiedätte niistä.

P.S. tottakai kaikilla on omat luonteensa ja erilaisuutensa, mutta kertokaa millaisiin tapauksiin olette törmänneet/kuulleet..

14

4621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonna

      Aivan ihania hevosia suoraan sanottuna. Ravi on tosi huono istuu sillä on nii korkee mut muuten tosi hyvä.

    • kuihtunut

      sen verran tiedän tiedän että friisiläiset ovat jalostettu vaunuja vetämään, korkeat näyttävät liikkeet, siksi ravi huono istua. Ratsastaa toki voi mutta parhaimmillaan ovat vaunujen edessä, yksin tai kaksin tai useampi.
      Eiköhän perus luonne ole 'hyvin käsiteltävä ja kiltti', sopii siksi ratsuksi ja myös notkeutensa takia.
      Friisiläinen on kylmäverinen, en sanoisi että kylmäveriset olivat huonoja hyppääjiä yleisesti, poikkeuksiakin tietysti on mutten usko että raskas rakenne on kovin hyvä siinä lajissa, notkeutensa puolesta vaikka kouluratsuksi.

      • ovat

        nimen omaan mahtavia koulu ratsuja,tästä rodusta saa mahtavan koulukisa kumppanin. Juuri niitten askellajien vuoksi,tuomarit tykkäävät antaa helpommin pisteitä,ja varsinkin jos ratsastaja osaa istua siellä satulassa ja laittaa hevonen töihin...

        Lisää hyödyllistä tietoa www.friisilainen.com tai .fi tai .net en muista...


      • heppahöperö
        ovat kirjoitti:

        nimen omaan mahtavia koulu ratsuja,tästä rodusta saa mahtavan koulukisa kumppanin. Juuri niitten askellajien vuoksi,tuomarit tykkäävät antaa helpommin pisteitä,ja varsinkin jos ratsastaja osaa istua siellä satulassa ja laittaa hevonen töihin...

        Lisää hyödyllistä tietoa www.friisilainen.com tai .fi tai .net en muista...

        friisiläiset on tosi mukavia, aika herkkiä istunnalle eli siinä oivia opetusmestareita. Ruutiakin löytyy ja mun mielestä hyppäävätkin ihan mukavasti vaikka koulu on ehkä enemmän kuitenkin oma juttu. Nämä mustat kauniit eläimet ovat erittäin kilttejä ja säyseitä hoitaa ja käsitellä, riippuu tietysti miten on kohdeltu.


    • *frille*

      Friisiläiset on yleensä TOSI mahtavia kouluratsuja, mutta ehkä liian vankkarakenteisia esteratsuiksi. Yleensä friisiläiset on aika lämpöisiä ratsastaa ja mähän oon niillä ridannu :) Friisiläiset on aika hyviä harrastepolleja ja katseenvangitsijoita!

    • frisianLove

      Tässä vähän uutta tietoa niille jotka näitä palstoja käyvät vielä katsomassa... Eli nykyään friisejä on jalostettu enemmän sporttimaisiksi, mutta alunperin "vaunuhevosia", mutta niillä on isot ja korkeat liikkeet jonka takia voi olla vaikea istua, mutta siihenkin oppii. Rauhallisia ja uskollisia, enemmän yhdenihmisen hevosia kuin ratsukoulun polleja. Ja nykyään tiedän useammankin hyppäävän friisin mutta, niitä ei ole tarkoitettu moiseen joten monesti hyppäävät erittäin varoen ja sen seurauksena todella iso hyppy, josta saattaa tippua. Ihania ja oikeasti luotettavia hevosia, kuten sanottu kuninkaallisten ratsu friisi! Meilläkin yksi ori, luultiin että pitäisi ehkä ruunata, mutta ei todellakaan!!

    • frggs

      Jaa ravi huono istua?! Sehän on maailman ihanin rotuja ja siellä on helppo istua. Et osaa istua varmaan istuinluillasi, jos se on muka huono istua :D

      Mutta jotkut osaa hypätä ja jotkut ei, tallilla jossa tällä hetkellä käyn on kaksi friisiä ja vain tamma osaa hypätä kunnolla. :)

    • Hevoshulluuuu

      Mä ratsastan tänään 10 kertaa friisiläisellä. Olen jopa mennyt kiitolaukkaa friisiläisellä ja se on helppoa... Ja hauskaa.

    • ponnyponnynen

      Hoidin joskus friisiläistä. Hoitaessa kiltti ja oikein seurallinen tapaus, joskus jopa "jutteli" mun kanssa :D. Ratsastaessa oli säikky, ei saanut itse yhtään jännittää selässä tai tuli sivuloikkaa. Hieman tahmea hevonen, tarkka avuista. Ravi pompottavaa juurikin korkeiden liikkeiden takia, mutta oppii siellä istumaan kun sitkeästi yrittää! Laukka mukavaa. Hypätä tämä ei yhtään kirjaimellisesti osannut, enimmäkseen räpisteli menemään esteen läpi :D. Oikein kaunis katseltava, kun sillä oppii ratsastamaan oikein. Friisut♡

    • 1ssu

      ihana rotu.on vaan tosi ähkyherkkä.sopii hyvin terapiaratsuksi, ratsastuskouluun ym.
      tosi älykkäitä.mut heikkoutena tosiaan ähkyherkkyys.

    • 1ssu

      apulannan musavideossa ravistettava ennen käyttöä on yks.

    • 1ssu

      mut kauniita.ja sopii yhtä hyvin siis terapiian kuin ratsastuskouluun.

    • Anonyymi

      olen TODELLA myöhässä mutta itse omistan friisiläisorin joka on hypännyt yli 70senttiä joten jotkut kyllä osaavat hyppiä:)

    • Anonyymi

      Ähkyherkkä rotu joten ellei halua ähkyherkkää en suosittele.on kyllä kauniita.
      nim.Kahvi The Pony

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe