Tekstin poimiminen

Jakke

Onko mahdollista saada seuraavanlaista toimintoa:
A-sarake      B-sarake
Virtanen Heikki      Virtanen
Virtanen Asko      Virtanen
Korhonen Ville      Korhonen
Tuominen Eetu      Tuominen
Korhonen Reino      Korhonen

Eli minulla olisi A sarkeessa ihmisten nimiä ja pitäisi saada B-sarkkeeseen kopioitua A-sarkkeen ihmisten sukunimet. Eri sukunimiä on noin 20kpl ja A-sarakkeessa nimiä noin 500kpl. Miten teen?

15

5028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paavali

      Tee soluun B1 kaava
      =POIMI.TEKSTI(A1;1;KÄY.LÄPI(" ";A1))
      ja vedät täyttökahvalla niin pitkälle kun nimiä riittää. Poimii tekstin välilyöntiin asti, jos sukunimi on kaksiosainen poimii vain ensimmäisen osan.

      • Jakke

        Nimet ovat tosiaan kaksi osaisia joten toinen osa jää pois. Olisiko mahdollista että se tutkisi listan jossa se kävisi läpi sukunimet, kun niitähän ei ole kuin se 20kpl.


      • Mika
        Jakke kirjoitti:

        Nimet ovat tosiaan kaksi osaisia joten toinen osa jää pois. Olisiko mahdollista että se tutkisi listan jossa se kävisi läpi sukunimet, kun niitähän ei ole kuin se 20kpl.

        Eikös kaksiosaiset sukunimet kirjoiteta väliviivalla. Silloinhan tuon pitäisi toimia. (Poikkeuksena tosin jotkut "von Hertzen"-tyyppiset nimet)

        Lisäisin tuon funktion loppupuolelle vielä "-1", niin se välilyönti ei tule mukaan:

        =POIMI.TEKSTI(A1;1;KÄY.LÄPI(" ";A1)-1)


        - Mika


      • paavali
        Jakke kirjoitti:

        Nimet ovat tosiaan kaksi osaisia joten toinen osa jää pois. Olisiko mahdollista että se tutkisi listan jossa se kävisi läpi sukunimet, kun niitähän ei ole kuin se 20kpl.

        Jos nimi on muodossa
        Koski-Vähälä Reino
        tuo kaava toimii, Mutta jos nimi on muodossa
        Rantala Kamunen Tuula
        poimii vain Rantala.
        Millaisessa muodossa niitä on.


      • Jakke
        Mika kirjoitti:

        Eikös kaksiosaiset sukunimet kirjoiteta väliviivalla. Silloinhan tuon pitäisi toimia. (Poikkeuksena tosin jotkut "von Hertzen"-tyyppiset nimet)

        Lisäisin tuon funktion loppupuolelle vielä "-1", niin se välilyönti ei tule mukaan:

        =POIMI.TEKSTI(A1;1;KÄY.LÄPI(" ";A1)-1)


        - Mika

        Suurin osa on kyllä normaaleja sukunimiä, mutta löytyy myös noita saksalaisia nimiä Von, Dam, yms.


      • Jakke
        paavali kirjoitti:

        Jos nimi on muodossa
        Koski-Vähälä Reino
        tuo kaava toimii, Mutta jos nimi on muodossa
        Rantala Kamunen Tuula
        poimii vain Rantala.
        Millaisessa muodossa niitä on.

        Ilman väliviivaa. Nyt toteutin sen niin että C-sarakkeessa on seuraava kaava:
        =JOS(B1="Herzen";KETJUTA(B1;" Von");JOS(B1="Dam";KETJUTA(B1;" Van");B1))

        En nyt ihan tarkaan muista montako ikävää sukunimi muunnosta löytyy mutta ei niitä montaa ollut.


      • paavali
        Jakke kirjoitti:

        Ilman väliviivaa. Nyt toteutin sen niin että C-sarakkeessa on seuraava kaava:
        =JOS(B1="Herzen";KETJUTA(B1;" Von");JOS(B1="Dam";KETJUTA(B1;" Van");B1))

        En nyt ihan tarkaan muista montako ikävää sukunimi muunnosta löytyy mutta ei niitä montaa ollut.

        se onnistuu, Mutta ei onnistu ilman -1, josta Mika jo mainitsi.


      • Kunde
        paavali kirjoitti:

        se onnistuu, Mutta ei onnistu ilman -1, josta Mika jo mainitsi.

        Lisää moduuli ja sinne funktio

        Function Sukunimi(Teksti As String)
        Dim i As Integer
        Dim sana As String
        i = 1
        Do Until sana Like (" *")
        sana = Right(Teksti, i)
        i = i 1
        Loop
        Sukunimi = Left(Teksti, Len(Teksti) - Len(sana))
        End Function

        sitten liitä funktio nappulalla haet sukunimi funktion tai kirjoitat suoraan soluun
        =Sukunimi(A1) ja kopioit alas
        :)Kunde


      • Jakke
        Kunde kirjoitti:

        Lisää moduuli ja sinne funktio

        Function Sukunimi(Teksti As String)
        Dim i As Integer
        Dim sana As String
        i = 1
        Do Until sana Like (" *")
        sana = Right(Teksti, i)
        i = i 1
        Loop
        Sukunimi = Left(Teksti, Len(Teksti) - Len(sana))
        End Function

        sitten liitä funktio nappulalla haet sukunimi funktion tai kirjoitat suoraan soluun
        =Sukunimi(A1) ja kopioit alas
        :)Kunde

        Täytyy kokeilla kaikki mahdolliset ja mahdottomat tapaukset. Niin huomasin ettei toimi kunnolla.
        Jos on nimi Virtanen Maija Liisa ilman väliviivaa niin tulos on Virtanen Maija.


      • Mika
        Jakke kirjoitti:

        Täytyy kokeilla kaikki mahdolliset ja mahdottomat tapaukset. Niin huomasin ettei toimi kunnolla.
        Jos on nimi Virtanen Maija Liisa ilman väliviivaa niin tulos on Virtanen Maija.

        Tämä nyt tässä vaihessa enää paljon auta, mutta kuitenkin...

        Taitaa olla varmin kosnti se, että tietojen tallennus vaiheessa käyttää noissa sukunimissä vaikka alaviivaa tyyliin von_Hertzen, ja poistaa "ala-apuviivat" sitten kun tietoja esitetään.


        - Mika


      • edwf
        Mika kirjoitti:

        Eikös kaksiosaiset sukunimet kirjoiteta väliviivalla. Silloinhan tuon pitäisi toimia. (Poikkeuksena tosin jotkut "von Hertzen"-tyyppiset nimet)

        Lisäisin tuon funktion loppupuolelle vielä "-1", niin se välilyönti ei tule mukaan:

        =POIMI.TEKSTI(A1;1;KÄY.LÄPI(" ";A1)-1)


        - Mika

        Entäpä jos haluan sen loppu osan välilyönnin jälkeen C soluun?


    • MSK

      Tämä hirviö B2 soluun tutkittava nimi A2 solussa.

      =POIMI.TEKSTI(A2;1;JOS(ONVIRH(KÄY.LÄPI(" ";A2;KÄY.LÄPI(" ";A2;1) 1));KÄY.LÄPI(" ";A2;1);KÄY.LÄPI(" ";A2;KÄY.LÄPI(" ";A2;1) 1)))

      Tämä tutkii mahdollisen toisen välilyönnin, joten poimii kaksiosaisen sukunimen, mutta ei toimi tälläisenään, jos etunimistäkin löytyy välilyöntejä eli on kaksiosaisia etunimiä (siinä tapauksessa poimii myös ensimmäisen etunimen, jos sukunimessä ei välilyöntiä). pienellä jatkojalostuksella saisi tuonkin tutkittua.

      • Kunde

        MSK kirjoittaa
        "Tämä tutkii mahdollisen toisen välilyönnin, joten poimii kaksiosaisen sukunimen, mutta ei toimi tälläisenään, jos etunimistäkin löytyy välilyöntejä eli on kaksiosaisia etunimiä (siinä tapauksessa poimii myös ensimmäisen etunimen, jos sukunimessä ei välilyöntiä). pienellä jatkojalostuksella saisi tuonkin tutkittua."

        Tuon pienen jatkojalostuksen haluan minäkin nähdä...
        tehtävässähän ei ole mitään muuta vaikeutta kuin kaksi välilyöntiä, eli tapaukset
        1. kaksiosainen sukunimi ja välilyönnillä erotettu nimi ja
        2. välilyönillä erotettu sukunimi ja kaksiosainen etunimi

        Miten ihmeessä MSK aiot selvittää kumpiko tapaus on kyseessä?

        :)Kunde


      • MSK
        Kunde kirjoitti:

        MSK kirjoittaa
        "Tämä tutkii mahdollisen toisen välilyönnin, joten poimii kaksiosaisen sukunimen, mutta ei toimi tälläisenään, jos etunimistäkin löytyy välilyöntejä eli on kaksiosaisia etunimiä (siinä tapauksessa poimii myös ensimmäisen etunimen, jos sukunimessä ei välilyöntiä). pienellä jatkojalostuksella saisi tuonkin tutkittua."

        Tuon pienen jatkojalostuksen haluan minäkin nähdä...
        tehtävässähän ei ole mitään muuta vaikeutta kuin kaksi välilyöntiä, eli tapaukset
        1. kaksiosainen sukunimi ja välilyönnillä erotettu nimi ja
        2. välilyönillä erotettu sukunimi ja kaksiosainen etunimi

        Miten ihmeessä MSK aiot selvittää kumpiko tapaus on kyseessä?

        :)Kunde

        Joo... tajusin tuon välittömästi kirjoitettuani edellisen viestini. Kai toivoin, että kukaan ei tuota mokaa huomaisi... Aika mahdotonta on ilman sanakirjalla varustettua massiivista ohjelmaa selvittää kolmesta peräkkäisestä sanasta, mikä on sukunimeä ja mikä etunimeä.
        Ajattelin tuossa kai sitä, että mahdollisen kolmannenkin välilyönnin voisi ottaa kaavassa huomioon...


    • sdcvsdc

      Asia selvisikin...Eli tein tällaisella kaavalla sen loppuosan haun. Löysin vastauksen toisaalta ja nättäisi toimivan

      =POIMI.TEKSTI(A5;(ETSI(" ";A5)) 1;50)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe